• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ' | 12 Σεπτεμβρίου 2024, 16:11

    • Αναφορικά με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 33, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι πρόκειται για μια εύστοχη ρύθμιση που άρει διχογνωμίες του παρελθόντος και οριστικοποιεί ότι για την εγκατάσταση υποσταθμών, ήτοι τεχνικών υποδομών, σε γήπεδα εκτός σχεδίου πόλεως, εύλογα δεν απαιτούνται να πληρούνται οι ίδιοι όροι και περιορισμοί με την ανέγερση κατοικιών, οι οποίοι προέρχονται από συνταγματικές επιταγές για την προστασία του περιβάλλοντος και την αποτροπή της άναρχης δόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές. • Σε ορθή κατεύθυνση βρίσκεται η ρύθμιση του άρθρου 35, με την οποία εισάγεται νέο άρθρο 89 Α στο Ν. 4951/2022, το οποίο προβλέπει την επιστροφή εγγυητικών επιστολών σε κατόχους σταθμούς ΑΠΕ. Περαιτέρω, η παρ. 3 του νέου άρθρου 89 Α, η οποία προβλέπει τη μείωση της εγγυητικής επιστολής του άρθρου 6 του Ν. 4951/2022 για τους κατόχους σταθμών ΑΠΕ και υβριδικών σταθμών στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (Μ.Δ.Ν.) και στη νήσο Κρήτη, κρίνεται σκόπιμο να επεκταθεί και στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα. Η μείωση αυτή είναι σκόπιμη προκειμένου οι επενδυτές ΑΠΕ, οι οποίοι υποχρεούνται στην υποβολή και διαχείριση πολυάριθμων εγγυητικών επιστολών υψηλών χρηματικών ποσών για την ανάπτυξη των σχετικών έργων και επιβαρύνονται περαιτέρω λόγω καθυστερήσεων στην αδειοδοτική διαδικασία, οι οποίες σχετίζονται με τον χρόνο ανταπόκρισης των συναρμόδιων αδειοδοτούντων φορέων, να μην υπόκεινται σε αδικαιολόγητες και σημαντικά υψηλές δαπάνες για την εξασφάλιση της επιβίωσης των επενδύσεών τους. • Αναφορικά με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 38 με την οποία προστίθεται άρθρο 11Γ στον Ν. 4685/2020, το οποίο προβλέπει την προσθήκη μονάδων αποθήκευσης σε υφιστάμενους φωτοβολταϊκούς σταθμούς, σημειώνεται ότι πρόκειται για μια θετική πρωτοβουλία, η οποία δύναται να συμβάλει στην επίλυση του προβλήματος των περικοπών έγχυσης, το οποίο εντείνουν οι συγκεκριμένοι σταθμοί, λόγω του περιορισμένου χρονικού εύρους παραγωγής εντός της ημέρας. • Επιθυμούμε ωστόσο να υπογραμμίσουμε ότι ο συνδυασμός φωτοβολταϊκών σταθμών με μονάδες αποθήκευσης αυξάνει σημαντικά το συνολικό κόστος παραγωγής και συνακόλουθα τον κίνδυνο μη βιωσιμότητας των σχετικών επενδύσεων. Ο δε κίνδυνος μη βιωσιμότητας οξύνεται από το γεγονός ότι τα τελευταία έτη παρατηρείται μείωση του ύψους λειτουργικής ενίσχυσης - ταριφών που εξασφαλίζουν οι σταθμοί ΑΠΕ μέσω της συμμετοχής τους σε ανταγωνιστικές διαδικασίες, χωρίς μάλιστα να προβλέπεται οιαδήποτε τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Δεδομένου μάλιστα ότι το εγκεκριμένο σχήμα κρατικών ενισχύσεων μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών ολοκληρώνεται το έτος 2025, αναδεικνύει την αναγκαιότητα της συνέχισης της εφαρμογής λειτουργικής ενίσχυσης των έργων ΑΠΕ σε μακροπρόθεσμη βάση προκειμένου να διασφαλιστεί η φυσική υλοποίηση αντίστοιχων έργων, και κατ’ επέκταση η επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ. Λαμβανομένων υπ’ όψιν των ανωτέρω και μολονότι πρόκειται για μια θετική ρύθμιση, απαιτείται περαιτέρω πρόβλεψη για αδειοδοτική επιτάχυνση (ιδίως ως προς την χορήγηση ΟΠΣ) και μέριμνα ώστε τα έργα αυτά να είναι βιώσιμα. • Περαιτέρω, επί της ανωτέρω προτεινόμενης ρύθμισης, αναγκαίες κρίνονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, καθώς δεν είναι σαφές από την διατύπωσή της ποιοι σταθμοί δύνανται να υποβάλουν αίτημα για την εγκατάσταση συστήματος αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά όσον αφορά τους εν λειτουργία σταθμούς. • Επιπλέον, θετική είναι η προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 39, με την οποία προστίθεται άρθρο 11Δ στον Ν. 4685/2020, σχετικά με την προώθηση εγκατάστασης σταθμών μεμονωμένης αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών. Ωστόσο η ανωτέρω ρύθμιση προβλέπει ότι προκειμένου να χορηγηθεί Οριστική Προσφορά Σύνδεσης στους ως άνω σταθμούς αποθήκευσης, θα πρέπει να προηγηθεί η έκδοση δύο Υπουργικών Αποφάσεων, η οποία μεταθέτει στο μέλλον την χορήγηση ΟΠΣ και ενδέχεται να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις στην εγκατάσταση των συστημάτων αποθήκευσης, η λειτουργία των οποίων είναι ήδη απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία των δικτύων λόγω της αυξανόμενης διείσδυσης των ΑΠΕ. • Στο σημείο αυτό είναι κρίσιμο να τονιστεί η σημαντική καθυστέρηση της χορήγησης ΟΠΣ ακόμα και στα έργα τα οποία έχουν επιτύχει σε Ανταγωνιστική Διαδικασία υποβολής προσφορών για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης, τα οποία ενδεικτικά πρέπει να έχουν τεθεί σε λειτουργία μέχρι 31.12.2025 και η σύνδεσή τους από το Διαχειριστή να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 30.09.2025.