Αρχική Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) – αναθεωρημένη έκδοσηΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε (Π.Ο.Σ.Ε. Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.) | 16 Σεπτεμβρίου 2024, 09:08
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ιδρύθηκε το 1985, παρεμβαίνει χιλιάδες δημόσιους λειτουργούς που εργάζονται σε κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες του πρώην Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Ο μηχανισμός της διαβούλευσης αποσκοπεί στη διαφάνεια, την καταπολέμηση της διαφθοράς, τη συμμετοχή της κοινωνίας, με τεκμηριωμένες απόψεις και εξειδικευμένες γνώσεις τόσο από επιστήμονες, ακαδημαϊκούς όσο και απλούς πολίτες που συντελούν ώστε να λαμβάνονται αποτελεσματικές αποφάσεις. Δυστυχώς παρατηρούμε ότι δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η αμφίδρομη και αποτελεσματική επικοινωνία με τοπικές κοινωνίες, φορείς, οργανώσεις, εκπροσώπους των πολιτών. Οι τεχνικοί όροι που τίθενται στη διαβούλευση είναι δυσανάγνωστοι από τους πολίτες που δεν ανήκουν σε επιστημονικές ομάδες απαιτείται όμως να είναι συν-δημιουργοί, συν-υλοποιητές το στην αναθεώρηση για το «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (Ε.Σ.Ε.Κ)» όσο και στις υπόλοιπες περιβαλλοντικές διαβουλεύσεις. Ως υπάλληλοι του ελληνικού δημοσίου ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι με τις πολιτικές που εφαρμόζονται και συγκρούσεις κράτους – πολίτη. Η κατανόηση των περιβαλλοντικών ζητημάτων, η αλληλεπίδραση - ανταλλαγή ιδεών, η ευαισθητοποίηση, η αλλαγή σκεπτικού, η συνειδητοποίηση του προβλήματος και της λύσης, η διαφανής αξιολόγηση με αιτιολογημένη απόρριψη ή αποδοχή των σχολίων απαιτείται να είναι κύριο μέλημα για να αποφευχθούν μελλοντικές συγκρούσεις, να υπάρξει επίλυση αλλά και πρόληψη σε περιβαλλοντικές υποθέσεις και αξιοπιστία με κοινό στόχο το υγιές και βιώσιμο περιβάλλον. Το Σύνταγμα της Ελλάδας στο άρθρο 24 παρ.1 «Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός. Για τη διαφύλαξή του το Κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας…» είναι σαφές, η αντικειμενική εποπτεία πρέπει να επιτελείται από τον δημόσιο τομέα και να μην ακυρώνεται η ανεξαρτησία του κατά την εκτέλεση του έργου του για συμφέροντα επιχειρηματικών ομίλων. Η προστασία της φύσης απαιτείται να βρεθεί στο επίκεντρο της πολιτικής με θαρραλέες και φιλόδοξες ενέργειες και αυστηρή εφαρμογή μέτρων για την προστασία της και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Απαιτείται: • Διαφάνεια στα δημόσια έργα. • Πρόσβαση στην Πληροφορία - Ανοικτά Δεδομένα Δημόσια Συμμετοχή • Κωδικοποίηση και απλοποίηση της Νομοθεσίας, ώστε να καταστεί προσβάσιμη σε όλους (η νομοθεσία των τελευταίων ετών, με γρήγορες διαδικασίες ήρθε να κλείσει όλα τα μέτωπα στον τομέα του περιβάλλοντος και να αλλάξει ριζικά πολλές υφιστάμενες ρυθμίσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας). • Χάραξη περιβαλλοντικής, ενεργειακής πολιτικής και προστασία των πολιτών. • Εσωτερικό δίκτυο επικοινωνίας - διαλόγου των υπηρεσιών • Διασφάλιση λειτουργίας με στόχο την πρόληψη Η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών μετακίνησης όπως η μικρο-κινητικότητα, η ενεργή κινητικότητα, καθώς και αύξηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) υιοθετείται ως στόχος για μείωση του μεριδίου χρήσης ιδιωτικών μηχανοκίνητων μέσων έναντι ήπιων και συλλογικών μέσων μετακίνησης (περπάτημα – ποδήλατο -ΜΜΜ). Στις οδικές συγκοινωνίες της μητροπολιτικής περιοχής Αθηνών, και με ορίζοντα το 2030, έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι όσον αφορά την Πράσινη Κινητικότητα. Ο βασικός πυλώνας των βιώσιμων αστικών μεταφορών να ενισχύσει το στόλο του με οχήματα χαμηλών εκπομπών και αναρωτιόμαστε πόσο εφικτό είναι; Όταν οι ίδιες υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου κινούνται με απαρχαιωμένα οχήματα και δεν έχουν ούτε καν τα κονδύλια για συντήρηση. Επίσης λαμβάνεται για πρώτη φορά μέριμνα για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης Η/Ο. Ζούμε σε άλλη χώρα; Πόσες οικογένειες; Πόσοι πολίτες έχουν την δυνατότητα αλλαγής οχήματος; Πόσοι πολίτες έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ όταν και αυτά πάσχουν από ελλιπή συντήρηση και προσωπικό για την ορθή εκτέλεση των δρομολογίων; Σε ποιους δρόμους θα κινηθούν τα ποδήλατα; Με ποια μέσα θα κινηθούν οι ηλικιωμένοι και οι άνθρωποι με μειωμένη κινητικότητα ή αναπηρία; Πότε θα ολοκληρωθούν οι νέες γραμμές ΜΕΤΡΟ; Θα υπάρξει πρόβλεψη για επέκταση; Κανένας πολίτης ιδιαίτερα εργαζόμενος δεν θα χρησιμοποιούσε αυτοκίνητο στην καθημερινότητα του αν είχε άλλη επιλογή. Αναφέρεται ότι ο αναγκαίος συνολικός αριθμός δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης Η/Ο εκτιμάται σε περίπου 40.000 έως 100.000 σημεία για το έτος 2030. Υπάρχει πραγματική πρόβλεψη οικονομικής ενίσχυσης των πολιτών για αλλαγή οχημάτων; Στις σιδηροδρομικές μεταφορές, αναμένεται σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 χάρη στην ηλεκτροκίνηση. Ηλεκτροδότηση υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών του δικτύου, κατασκευή νέων ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών για την μετακίνηση της οδικής κυκλοφορίας προς την σιδηροδρομική. Πάντα οι σιδηροδρομικές γραμμές ήταν προτεραιότητα των πολιτών και ειδικότερα των νέων. Το μυστήριο που αφήνει η κυβέρνηση να καλύπτει ακόμα και σήμερα, τον άδικο χαμό τόσων νέων ανθρώπων στο ατύχημα των Τεμπών είναι απαράδεκτο να συμβαίνει σε ένα κράτος δικαίου. Οι αμφιβολίες για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών τεράστιες. Το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ περιλαμβάνει στόχους για τη φιλόδοξη μείωση των εκπομπών CO2 από την ναυτιλία, θαλάσσιες μεταφορές, ακτοπλοΐα αλλά και αεροπορικές μεταφορές, με την προώθηση των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων για την τροφοδοσία των αεροπλάνων. Τί γίνεται μέχρι τότε; Και τι θα γίνει το 2030; Πόσο προσβάσιμα είναι τα ακτοπλοϊκά για τον από Έλληνα πολίτη; Πόσο ακόμη θα υποφέρουν οι άνθρωποι που ζουν δίπλα σε αεροδρόμια και ιδιαίτερα στο Ελ. Βενιζέλος από τους ρύπους και τον θόρυβο; Εγκατάσταση έξυπνων μετρητών σε όλους τους καταναλωτές ηλεκτρισμού. Απαιτείται να συνδέεται με συνεχόμενα προγράμματα αλλαγής ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών στα νοικοκυριά και στα δημόσια κτίρια. Πόσα κτίρια του δημοσίου λειτουργούν με συσκευές απαρχαιωμένες, ηλεκτροβόρες χωρίς απόδοση; Πόσα μέτρα τέθηκαν για το δημόσιο και τελικά πόσα υλοποιήθηκαν; Συνεχίζεται η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων. Τι γίνεται όμως με τα δημόσια κτίρια; Οι ενέργειες ελάχιστες, μηδενικές αν υπολογίσουμε τα διάσπαρτα κτίρια του δημοσίου. Ερωτήσεις που δεν θέλουν θεωρητικές απαντήσεις αλλά δράσεις. Η Συμφωνία της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης στην εκδήλωση της Γεν. Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υ.Π.ΕΝ., προβλέπει να φτάσει έως 85% η κοινοτική ενίσχυση για την υλοποίηση Μονάδων Ανάκτησης και Ανακύκλωσης στη χώρα μας, από το ΕΣΠΑ 2021-2027, εφόσον επιτευχθούν συγκεκριμένοι στόχοι για τη διαχείριση των αποβλήτων και όπως πρόσθεσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σκυλακάκης: «Κυκλική οικονομία, ωστόσο, δεν σημαίνει μόνο διαχείριση, αλλά και ανακύκλωση». Έχει αναρωτηθεί ο υπουργός αν υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης στα δημόσια κτίρια; Υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης πέρα της ανακύκλωσης χαρτιού; Η στρατηγική δημιουργίας προβλημάτων με την υποστελέχωση που έχει ως κύριο σκοπό τη πρόσφορη λύση της διάλυσης των δημοσίων υπηρεσιών και παράδοση μέσω συμβάσεων σε ιδιώτες πρέπει να σταματήσει. Είμαστε κατά της πολιτικής ιδιωτικοποίησης – εμπορευματοποίησης, της δημιουργίας Α.Ε. και του ειδικού προνομιακού νομοθετικού πλαίσιο που λειτουργούν. Είναι αποδεδειγμένο ότι οι δημόσιες υπηρεσίες μπορούν να παράγουν το ίδιο έργο με πολύ λιγότερο κόστος και πλήρη διαφάνεια. Να σταματήσει: Η νομοθέτηση απευθείας από τα γραφεία της πολιτικής ηγεσίας, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη των υπηρεσιών των Υπουργείων και πολλές φορές χωρίς αυτές να ενημερώνονται καν, με αποτέλεσμα να καταλήγουμε σε νομοθετήματα τα οποία είναι μη εφαρμόσιμα, επιβαρυντικά για τους πολίτες και πολλές φορές αναγκαίο να τροποποιηθούν με νέους νόμους και αποφάσεις, γεγονός που δυσχεραίνει υπηρεσίες και πολίτες. Η ανάθεση στο ΤΕΕ μεγάλου μέρους των αρμοδιοτήτων του ΥΠ.ΕΝ και του ΥΠ.Υ.ΜΕ., με αποτέλεσμα το ΤΕΕ να έχει γίνει ο επίσημος εργολάβος της πολιτείας και να έχει αρμοδιότητες ωρίμανσης, προετοιμασίας, διενέργειας διαγωνισμών και υλοποίησης μελετών και έργων του δημοσίου και της αυτοδιοίκησης πανελλαδικής εμβέλειας. Επιπλέον στις σημερινές συνθήκες (κλιματική αλλαγή, περιορισμένοι πόροι, αναπτυξιακό ζήτημα της Χώρας κλπ.) είναι επιτακτική η ύπαρξη ισχυρών Δημόσιων Εργαστήριων Ελέγχου Δομικών Υλικών (ΚΕΔΕ, Τμήματα Ελέγχου Υλικών & Ποιότητας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, Εργαστήρια Περιφερειών) διότι με τον άρτιο αξιόπιστο δημόσιο έλεγχο των έργων επιτυγχάνεται η ασφάλεια των έργων αλλά και των υφιστάμενων υποδομών. Είναι πλέον αναγνωρισμένο από όλους ότι σε συνθήκες κλιματικής κρίσης η ανθεκτικότητα των έργων και των υποδομών είναι κρίσιμη για την ελαχιστοποίηση των δυσμενών επιπτώσεων στις ζωές και τις περιουσίες των πολιτών. Ζητάμε: Απλοποίηση και συντόμευση των διαδικασιών των ελεγκτικών μηχανισμών και στελέχωση των υπηρεσιών με αξιοκρατικές προσλήψεις Έχει αποδειχθεί ότι η αντιμετώπιση πρωτοφανών κλιματικών καταστροφών δεν καλύπτεται με τις παραχωρήσεις σε ιδιώτες που λαμβάνουν τεράστια ποσά από την ανυπαρξία κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού. Ανανέωση του υφιστάμενου υλικοτεχνικού εξοπλισμού, φωτισμού και κλιματισμού σύμφωνα με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, προδιαγραφές και περιβαλλοντικά κριτήρια σε όλα τα δημόσια κτίρια. Δημιουργία βάσεων δεδομένων και ψηφιοποίηση διαδικασιών με σκοπό να επιταχυνθεί κοινή ωφέλεια υπέρ του Δημοσίου. Εξειδικευμένα σεμινάρια σύμφωνα με τις εξελίξεις που άπτονται στις αρμοδιότητες των υπαλλήλων. Εκσυγχρονισμό όλων των οχημάτων με σύγχρονα σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ισχύουν. Δημιουργία ενημερωτικών ημερίδων και δράσεων για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους σε θέματα χάραξης περιβαλλοντικής και ενεργειακής πολιτικής. Κινητήριος δύναμη είναι το ελληνικό δημόσιο και το έμψυχο δυναμικό του, που πολλαπλασιάζει την ισχύ του. . Οι συνέπειες στη χώρα μας από ακραία φαινόμενα, πυρκαγιές, πλημμύρες, καύσωνες, ισχυρές χιονοπτώσεις, που εκδηλώθηκαν και έχασαν την ζωής τους συμπολίτες μας, απαιτούν με ρεαλισμό, θέσπιση άμεσων επεμβάσεων συγκράτησης της περιβαλλοντικής υποβάθμισης, μετάβαση στη πράσινη κλιματική ουδετερότητα, έμφαση στην προστασία και αποκατάσταση της φύσης με λύσεις που βασίζονται στη φύση.