• 1.Σχετικά με τον στόχο ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών (13,9% το 2030) (σελ. 35) θα πρέπει να διευκρινιστεί: i.Εάν θα αποτελεί υποχρέωση των εταιρειών – παρόχων ενέργειας του τομέα των μεταφορών. ii.Εάν θα υπάρξουν επιμέρους στόχοι ανά κλάδο. Ήδη, στα σχήματα ΕΣ 14, 15 και 16 στις σελ. 53 και 54 προβλέπονται για το 2030 ποσοστά κατανάλωσης ενέργειας ανά κλάδο χερσαίων, αεροπορικών και ναυτιλιακών μεταφορών, τα οποία θα πρέπει να επιβεβαιωθεί εάν αποτελούν δεσμευτικές υποχρεώσεις των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών. iii.Ποιους κλάδους αφορά η διείσδυση των προηγμένων βιοκαυσίμων και των ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης - είδη για τα οποία οι στόχοι στο ΕΣΕΚ για το 2030 ξεπερνούν τους στόχους της ΕΕ (όπως φαίνεται στον πίνακα της σελ. 35). iv.Εάν θα υπάρξουν ενδιάμεσοι στόχοι έως το 2030, καθώς απαιτείται μία αύξηση της διείσδυσης ΑΠΕ στον τομέα των μεταφορών κατά 9% περίπου στα επόμενα 6 χρόνια. v.Ποια μέτρα και πολιτικές για τη διείσδυση των ΑΠΕ θα αφορούν τις Εταιρίες Εμπορίας, από τα αναφερόμενα στη σελ. 305 (μεταξύ των οποίων η κάλυψη των υποχρεώσεων μέσω πράσινων πιστοποιητικών και τα φορολογικά μέτρα). vi.Πως θα πιστοποιείται η ποσότητα των διατιθέμενων βιοκαυσίμων, ώστε να αξιοποιούνται τα στοιχεία και στο ΣΕΔΕ 2 (επίγεια καύσιμα) και ΣΕΔΕ (αεροπορία και ναυτιλία). 2.Σχετικά με τον νέο βελτιωμένο στόχο εξοικονόμησης ενέργειας (σελ. 149) και τον αυξημένο ρόλο των Καθεστώτων Επιβολής Ενεργειακής Απόδοσης στην επίτευξή του (24% αντί 20% που ισχύει σήμερα), προκύπτει πως οι Υπόχρεοι σε Καθεστώτα Επιβολής Ενεργειακής Απόδοσης θα κληθούν να εξοικονομήσουν σωρευτικά ποσότητα ενέργειας σημαντικά αυξημένη σε σχέση με τη σημερινή υποχρέωσή τους για το 2030. Έτσι, η πρόβλεψη του ΕΣΕΚ καθιστά ανέφικτη την επιβολή της νέας απαίτησης εξοικονόμησης ενέργειας από τις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών εφόσον, παράλληλα με την αυξημένη υποχρέωση συντρέχουν και τα ακόλουθα: i.Η νέα Οδηγία για την Ενεργειακή Απόδοση (Οδηγία ΕΕ 2023/1991) αμφισβητεί την επιλεξιμότητα υλοποίησης μέτρων σχετικά με ορυκτά καύσιμα. ii.Από τα προβλεπόμενα στο ΕΣΕΚ διαφαίνεται ότι για τις στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης (συμπεριφορικά μέτρα) που δύνανται να υλοποιήσουν οι υπόχρεοι σε Καθεστώτα, υπάρχει επικάλυψη με ανάλογες δράσεις που θα υλοποιήσουν άλλοι φορείς (σελ. 493). iii.Δεν διαφαίνεται κάποια υποστήριξη των υπόχρεων μερών – Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, παρά το ότι στη σελ. 319 αναφέρεται ανάπτυξη θεσμικού πλαισίου για την αποπληρωμή των επενδύσεων εξοικονόμησης μέσω των λογαριασμών ενέργειας (on-bill financing). Το μέτρο φαίνεται πως αφορά παρόχους Η/Ε και Φ.Α που είναι παράλληλα υπόχρεοι και σε Καθεστώτα Επιβολής Ενεργειακής Απόδοσης. Εάν δεν εφαρμοστεί ανάλογο μέτρο στήριξης και στις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών, θα έχει δημιουργηθεί άνιση μεταχείριση μεταξύ των υπόχρεων μερών σε Καθεστώτα. iv.Δεν είναι σαφής ο μηχανισμός λειτουργίας των ανταγωνιστικών διαδικασιών σε σχέση με τα Καθεστώτα (σελ. 319). Με βάση τα παραπάνω, είναι αδύνατη η εκπλήρωση των στόχων των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών σε Καθεστώτα Επιβολής Ενεργειακής Απόδοσης. Οι νέοι στόχοι απειλούν τη βιωσιμότητα των Εταιριών και επομένως θα πρέπει να επανεξεταστούν, εν μέσω μάλιστα και της εφαρμογής του ΣΕΔΕ 2.