• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Καπλάνης' | 16 Σεπτεμβρίου 2024, 10:52

    Καλημέρα σας, Το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ δυστυχώς για άλλη μια φόρα παρουσιάζεται να μην ακολουθεί την παγκόσμια αλλά κυρίως την Ευρωπαϊκή αγορά, οι οποίες με αναθεωρημένους στόχους έχουν θέσει το Υδρογόνο ως βασικό φορέα μεταφοράς ενέργειας μετά το 2030 και κυρίως για τους στόχους που έχουν θέσει 2050. Η Ελλάδα, όπως πολλές φορές έχει αναφερθεί, μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως κόμβος μεταφοράς του υδρογόνου από χώρες όπως η Αίγυπτος, τα ΗΑΕ αλλά και από πολλές υποσαχάριες χώρες της Αφρικής (Ναμίμπια, Κένυα, κτλ) όπου παρατηρείται έντονη κινητικότητα για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου και δίδονται ακόμα μεγαλύτερα κίνητρα αυτή την χρονική περίοδο. Να τονιστεί ότι η Ελλάδα, μπορεί να αποτελέσει ταυτόχρονα κόμβο παραγωγής πράσινου υδρογόνου καθώς έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ως προς το διαθέσιμο δυναμικό ΑΠΕ. Επιπλέον, οι προσφορές όρων σύνδεσης για ΑΠΕ ξεπερνούν τα ~25 GW (τη στιγμή που οι συνολικές αιτήσεις ξεπερνούν τα 100 GW), μεγέθη τα οποία προφανώς δεν μπορεί να διαχειριστούν από την υφιστάμενη δομή του δικτύου. Για αυτό το λόγο τα κίνητρα για την κατασκευή Green H2 Hubs από ΑΠΕ, όπως δίδονται στην Πορτογαλία, την Ισπανία αλλά και την Ιταλία (δλδ χώρες του Νότου της ΕΕ), θα έπρεπε να είναι παράδειγμα προς μίμηση για το Αναθεωρημένο ΕΣΕΚ και όχι η μείωση της παραγωγής του πράσινου υδρογόνου όπως αυτό παρατηρείται. Σε συνδυασμό με τα κίνητρα που δίνονται από την ΕΕ αλλά και το Η2Bank, θα μπορούσε η τιμή του πράσινου υδρογόνου να καταστεί χαμηλότερη από αυτή του γκρι υδρογόνου και μάλιστα άμεσα τα επόμενα 1-2 χρόνια, δίνοντας την δυνατότητα στους off takers να αυξήσουν τη ζήτηση του. Συνδυαστικά με τα Green H2 Hubs από ΑΠΕ, θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν υπόψιν του ΕΣΕΚ σαν μέσο ηλεκτροπαραγωγής, συστήματα μακροχρόνιας αποθήκευσης υδρογόνου και ηλεκτροπαραγωγής μέσω κυψελών καυσίμου υδρογόνου τα οποία θα παράγουν πράσινη αδιάλειπτη ενέργεια επί 24ώρης βάσης με δυνατότητα παροχής υπηρεσιών δικτύου όταν αυτό χρειάζεται. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τεχνολογικά ώριμες και οικονομικά ανταγωνιστικά λύσεις στατικών κυψελών καυσίμου υδρογόνου για ηλεκτροπαραγωγή σε κλίμακα πολλαπλών MW και είναι θετικό ότι τουλάχιστον προβλέπονται για το μέλλον από το Υπουργείο Ενέργειας. Σημαντική είναι και η αναθεωρημένη οδηγία 2023/2413/ΕΕ της 2018/2001/ΕΕ για τα ανανεώσιμα καύσιμα (AFIR), όπου αναφέρει στα άρθρα για τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (άρθρα 22α, 22β & 25) την επιτακτική ανάγκη πραγματοποίησης κάποιων στόχων έως το έτος 2030 σε παραγωγή υδρογόνου και αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων με ανανεώσιμα καύσιμα, κάτι το οποίο δεν προβλέπεται στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ. Άρα λοιπόν θα πρέπει να εφαρμοστούν αυτά τα άρθρα και οι στόχοι που αναφέρονται στο AFIR και να αναπτυχθούν οι Σταθμοί Ανεφοδιασμού Υδρογόνου βάσει της παραπάνω αναθεωρημένης οδηγίας, ειδάλλως για άλλη μια φορά μπορεί να προκύψει θέμα μη συμμόρφωσης με τις οδηγίες της ΕΕ. Τα πρώτα βήματα για το κανονιστικό και το ρυθμιστικό πλαίσιο για το Υδρογόνο στην Ελλάδα έχουν γίνει, όμως θα χρειαστεί να αναθεωρείται τακτικά και να προστίθενται όλες οι συνιστώσες σε θέματα τεχνολογίας αλλά και κοινοτικών οδηγιών. Θα προτείναμε την ίδρυση συγκεκριμένου τμήματος που να ασχολείται εξ ολοκλήρου με τις Τεχνολογίες Υδρογόνου και να αποτελείται από διακεκριμένους Έλληνες επιστήμονες αλλά και σημαντικά στελέχη εταιριών που δραστηριοποιούνται σε αυτόν κλάδο. Για αυτό τον λόγο θα χρειαστεί να παρθούν πολιτικές αποφάσεις και να δοθούν κίνητρα στις επιχειρήσεις οι οποίες ασχολούνται και διαχειρίζονται τις ΑΠΕ για την παραγωγή, την αποθήκευση αλλά και την χρήση του «Πράσινου» Υδρογόνου σε πληθώρα εφαρμογών. Με εκτίμηση, Γιώργος Καπλάνης Expert EV & H2 Evaluator/Consultant @ European Union Head of H2 & EV Technologies @ MES Energy S.A Linkedin : linkedin.com/in/gkaplanis