Αρχική Προστασία ορεινού όγκου ΥμηττούΆρθρο 7 – Άλλες διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Κυροχρήστος Δημήτριος | 6 Μαΐου 2010, 13:54
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμοι Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ Είμαι αντίθετος με την 3η παράγραφο του 7ου άρθρου και σας παραθέτω τη θέση μου. Το κυνήγι απολαμβάνει ένα μοναδικό προνόμιο: ασκείται από όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες με διάφορες μορφές, σχεδόν σε κάθε γωνιά του πλανήτη και σε όλες τις γνωστές ιστορικές περιόδους. Η απαγόρευσή του είναι ατεκμηρίωτη, δεν βασίζεται σε καμία επιστημονική μελέτη και δεν εξυπηρετεί κανένα λόγο προστασίας. Να σας υπενθυμίσω τη δήλωση του Έλληνα επιτρόπου κ. Δήμα: το κυνήγι αποτελεί μέρος της λύσης του προβλήματος και όχι αυτό το ίδιο το πρόβλημα. Η λέξη κυνήγι συνοδεύεται σήμερα από μια μόνιμη σύγχυση. Χρησιμοποιείται πολύ συχνά με λανθασμένο τρόπο, με αποτέλεσμα η ερασιτεχνική θήρα να επωμίζεται ένα δυσβάσταχτο φορτίο: να κατηγορείται για περιβαλλοντικές καταστροφές, οι οποίες τελικά δεν είναι παρά αμαρτίες άλλων, αφού πρόκειται για θανάτους ή συλλήψεις ζώων που οφείλονταν σε άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες και που έτυχε να μοιάζουν, κυρίως ως προς τα χρησιμοποιούμενα μέσα, όπως ο πυροβολισμός μιας αρκούδας από έναν κτηνοτρόφο, λόγω της επίθεσης της αρκούδας στο κοπάδι του κτηνοτρόφου. Η θανάτωση της αρκούδας αυτής δεν έχει καμιά σχέση με το κυνήγι. Αυτή η σύγχυση έχει τις ρίζες της σε πολύ παλιότερες εποχές, για διαφορετικούς τότε λόγους. Τότε, οι κυνηγοί, για καθαρά οικονομικούς λόγους, αναλάμβαναν τη δίωξη ορισμένων ειδών που ονομάζονταν επιβλαβή, όπως η αλεπού, τα κορακοειδή ή ο λύκος. Αν και αυτά τα ζώα έθιγαν ελάχιστα τα θηρεύσιμα είδη, προκαλούσαν σημαντικές ζημιές σε άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες. Αυτό δεν μπορεί να ταυτισθεί με τη θήρα. Το Υπουργείο Γεωργίας με την απόφαση υπ’ αριθμόν 88570 του 1935 χαρακτήρισε «λαμπρά αποτελέσματα» το φόνο 1500 περίπου λύκων και τσακαλιών τα 2 προηγούμενα χρόνια, σαν αποτέλεσμα της χρηματικής επικήρυξης αυτών των ζώων, σημειώνοντας μάλιστα: «Παρακαλούμεν όπως, εν συνεννοήσει μετά των Κυνηγετικών Σωματείων, εξηγήσετε την υψίστην σπουδαιότητα ην ενέχει το μέτρον τούτο της απαλλαγής της υπαίθρου από τα επιβλαβή ζώα και πτηνά…». Δε θα φορτωθούν οι σημερινοί κυνηγοί την οριστική εξαφάνιση του λύκου, για παράδειγμα, από την Ελλάδα, αλλά και πολλές χώρες της Ευρώπης, εξαιτίας του φόβου και της αγωνίας που προκαλούσε, παλιότερα, η κραυγή του στους ανθρώπους και των ζημιών που υφίσταντο οι κτηνοτρόφοι. Θα σας παραθέσω τώρα μερικά σημεία από μια Κοινοτική οδηγία. “ Έγγραφο κατευθύνσεων για τη θήρα βάσει της Οδηγίας 79/409/ΕΟΚ του Συμβουλίου περί της διατηρήσεως των αγρίων πτηνών” “ Οδηγία για τα Πτηνά” Φεβρουάριος 2008 ΠΡΟΛΟΓΟΣ Στην οδηγία για τα Πτηνά αναγνωρίζεται πλήρως η νομιμότητα της θήρας αγρίων πτηνών ως μορφή βιώσιμης χρήσης. Η θήρα αποτελεί δραστηριότητα που αποφέρει σημαντικά κοινωνικά, μορφωτικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη σε διάφορες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ λάβατε υπ’ όψη σας αυτά τα οφέλη που αναφέρονται στον Πρόλογο αυτής της οδηγίας; Ή μήπως δεν αναγνωρίζετε ότι υπάρχουν τέτοια οφέλη;] …… …… Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αναγνώρισε ότι είναι αναγκαίο να αρχίσει νέος διάλογος με σκοπό να αναπτυχθεί η συνεργασία μεταξύ όλων των κυβερνητικών και μη κυβερνητικών οργανώσεων που εμπλέκονται στη διατήρηση και την ορθολογική και βιώσιμη χρήση των αγρίων πτηνών μας. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Επιτροπή ξεκίνησε το 2001 μία ‘Πρωτοβουλία για την Αειφόρο Θήρα’ αποβλέποντας να βελτιωθεί η κατανόηση των νομικών και τεχνικών πτυχών των διατάξεων της οδηγίας για το κυνήγι, καθώς και η ανάπτυξη ενός προγράμματος λήψης επιστημονικών μέτρων και μέτρων διατήρησης και ευαισθητοποίησης με σκοπό την προαγωγή της αειφόρου θήρας βάσει της οδηγίας. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ γιατί δεν ενδιαφερθήκατε να αναπτυχθεί η συνεργασία με την ΚΣΕ, πριν προβείτε στην κατάρτιση σχεδίου νόμου; Κι αν μέχρι τώρα δεν έχετε συνεργαστεί με την ΚΣΕ, σκοπεύετε να το πράξετε στο εγγύς μέλλον;] …… …… 1.5 Διατήρηση των ενδιαιτημάτων 1.5.1 Τα άρθρα 3 και 4 αφορούν τα ενδιαιτήματα. Περιλαμβάνουν διατάξεις σχετικά με θέματα πρόληψης σημαντικής παρενόχλησης εντός των ειδικών ζωνών προστασίας (ΖΕΠ), οι οποίες έχουν ταξινομηθεί βάσει του άρθρου 4, παράγραφοι 1 και 2. Η Επιτροπή δεν θεωρεί ότι κοινωνικοοικονομικές δραστηριότητες – όπως για παράδειγμα η θήρα - αντιβαίνουν αυτές τις διατάξεις. Ωστόσο, προκειμένου να προλαμβάνεται αυτού του είδους η σημαντική παρενόχληση, είναι απαραίτητη η ορθή διαχείριση και επίβλεψη αυτών των δραστηριοτήτων εντός των ΖΕΠ. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ γνωρίζετε ότι ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως ΖΕΠ δεν συνεπάγεται αναγκαστικά και απαγόρευση του κυνηγιού μέσα σ’ αυτήν;] …… …… 1.5.3 Η θήρα είναι μία από τις πολλές πιθανές χρήσεις των περιοχών NATURA 2000, ενώ άλλες χρήσεις είναι η γεωργία, η αλιεία και άλλες μορφές αναψυχής. Δεν υπάρχει γενικό τεκμήριο κατά του κυνηγίου σε περιοχές NATURA 2000 βάσει των οδηγιών σχετικά με την προστασία της φύσης. Ωστόσο, είναι σαφές ότι η θήρα και άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα την προσωρινή μείωση της χρήσης των ενδιαιτημάτων μιας περιοχής. Η σημασία παρόμοιων δραστηριοτήτων θα ήταν μεγάλη εάν αυτές είχαν ως συνέπεια την καταφανή μείωση της ικανότητας της περιοχής να υποστηρίξει το είδος βάσει του οποίου χαρακτηρίστηκε, καθώς και εάν οδηγούσαν σε μείωση των δυνατοτήτων κυνηγίου. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ γνωρίζετε ότι η ένταξη μιας περιοχής στο NATURA 2000 δεν συνεπάγεται αναγκαστικά και απαγόρευση του κυνηγιού; Και μιλάμε για περιοχές του NATURA 2000 παρακαλώ! Δηλαδή περιοχές αυξημένου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος!] …… …… 1.5.5 Η αειφόρος θήρα μπορεί να αποβεί επωφελής σε ό,τι αφορά τη διατήρηση των ενδιαιτημάτων μέσα στις περιοχές και γύρω από αυτές. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ ενδιαφερθήκατε να μάθετε ποια άραγε να είναι αυτά τα οφέλη της αειφόρου θήρας; Ρωτήσατε να μάθετε πότε, που, πως και ποιος πληρώνει για εμπλουτισμούς βιοτόπων, για ποτίστρες στα βουνά για να πίνουν νερό οι πέρδικες, για σπόρους καλαμποκιού που ρίχνουν οι κυνηγοί για τροφή άγριων πτηνών κλπ. Είμαι σίγουρος ότι τέτοια περιστατικά θα αναφέρουν κι άλλοι πολλοί κυνηγοί σ’ αυτή τη διαβούλευση.] …… …… 1.5.6 Η διασφάλιση ότι η θήρα ή άλλες δραστηριότητες δεν δημιουργούν σημαντική παρενόχληση εξαρτάται από ποικίλους παράγοντες, όπως ο χαρακτήρας και η έκταση της περιοχής και της δραστηριότητας, καθώς και από τα είδη που ζουν σε αυτήν. Είναι ανάγκη να κατανοηθούν οι λόγοι για τους οποίους η περιοχή θεωρείται σημαντική για την προστασία του περιβάλλοντος και που, κατά συνέπεια, θα περιληφθεί στο NATURA 2000, οι οποίοι παρέχουν τη βάση καθορισμού των αντικειμενικών σκοπών διατήρησης. Η κατανόηση αυτών των λόγων παρέχει την απαραίτητη αφετηρία καθορισμού των συγκεκριμένων αναγκαίων δράσεων διαχείρισης στη διατήρηση της περιοχής. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ έχετε εκπονήσει κάποια μελέτη για τον Υμηττό που να αποδεικνύει ότι η θήρα δημιουργεί σημαντική παρενόχληση;] …… …… 1.5.7 Προκειμένου…… Συμπερασματικά, η Επιτροπή θεωρεί ότι οι δραστηριότητες θήρας σε περιοχές NATURA 2000 αποτελούν ουσιαστικά ζητήματα διαχείρισης, τα οποία πρέπει να διευθετούνται σε τοπικό επίπεδο. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ ήρθατε σε επαφή με τοπικούς φορείς και τους αντίστοιχους Κυνηγετικούς συλλόγους; Κι αν όχι, πότε σκοπεύετε να το κάνετε;] …… …… 2.4.10 Πρέπει, ως εκ τούτου, η θήρα, η οποία αποτελεί χρήσιμη κατανάλωση της άγριας ζωής, να τοποθετηθεί στο ευρύτερο πλαίσιο της αειφόρου χρήσης των πόρων………. [Σχόλιο: Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ έχετε καταλάβει τι σημαίνει χρήσιμη κατανάλωση της άγριας ζωής;] Τελειώνοντας θα ήθελα να σας υπενθυμίσω και λίγα από την Ελληνική Ιστορία και Μυθολογία. Στο δωδεκάθεο του Ολύμπου μια θέση καταλάμβανε και η Άρτεμης, η θεά του κυνηγιού και ταυτόχρονα προστάτης της άγριας ζωής. Αυτή η ταύτιση της θεάς του κυνηγιού με την θεά-προστάτιδα της άγριας ζωής αποτελεί ίσως την τρανότερη απόδειξη του προστατευτικού για τη φύση ρόλου που διαδραμάτισε η θήρα για χιλιάδες χρόνια. Η θεά Άρτεμης, όταν ήταν μικρή, είχε ζητήσει από τον πατέρα της να μείνει ελεύθερη από τα δεσμά του γάμου, προκειμένου να περνά το χρόνο της τρέχοντας στα βουνά, στα δάση και στα λαγκάδια για να κυνηγάει άγρια ζώα ή να προστατεύει τα νεογέννητά τους. Αυτή η διπλή ιδιότητα της κυνηγού αλλά και της προστάτιδας της άγριας ζωής, στο πρόσωπο μιας γυναικείας θεότητας, υπό μια έννοια υποδηλώνει τη γονιμότητα αυτής της δυαδικής αμφίδρομης σχέσης και βρίσκει τη συνέχειά της στο σημερινό κυνηγό, που ναι μεν κυνηγάει, αλλά παράλληλα σέβεται και προστατεύει το περιβάλλον. Παίρνει ενεργό μέρος στην ισορροπία της φύσης. Ο Όμηρος πρώτος υμνεί τα κυνηγετικά χαρίσματα των ηρώων του. Ακολουθούν πάμπολλες αναφορές σε έργα όπως οι Νόμοι του Πλάτωνα, η Πολιτική του Αριστοτέλη, οι Ιππείς του Αριστοφάνη, που δείχνουν το σεβασμό και την αγάπη των αρχαίων Ελλήνων για τη θήρα. Τι άραγε να διέβλεψαν, αυτοί οι Μεγάλοι Έλληνες, σ’ αυτή τη δραστηριότητα και έκαναν τέτοιου είδους αναφορές; Προφανώς κάτι που εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ δεν βλέπετε ή μάλλον, θα έλεγα, δεν θέλετε να δείτε. Και βέβαια στον «Κυνηγετικό» του Ξενοφώντα υμνείται το κυνήγι ως θεία άσκηση και γύμνασμα για δυνατούς άντρες, εμφανίζεται μάλιστα κι ένας κώδικας συμπεριφοράς για τη θήρα που καθορίζει τη σχέση επιτρεπτού - ανεπίτρεπτου (γράφει ο Ξενοφών: «Κανείς δεν πρέπει να παραβιάζει το νόμο, παίρνοντας πράγματα που ανήκουν σε άλλους κυνηγούς ή θεούς», ταυτίζοντας άμεσα τη λαθροθηρία με την κλοπή ενός αγαθού). Κλείνοντας θα σας υπενθυμίσω και 4 άθλους του Ηρακλή, το λιοντάρι της Νεμέας, την Κερυνίτη Έλαφο, τον Ερυμάνθιο κάπρο και τον ταύρο της Κρήτης. Παρουσιάζουν εύγλωττα την προσπάθεια τιθάσευσης και εξημέρωσης της άγριας ζωής, αλλά και εξόντωσής της όταν αυτή δεν συμβιβάζεται με το γενικότερο πλαίσιο δραστηριοτήτων του αρχαίου Έλληνα. Έτσι μόνο το σαφώς επιβλαβές για την κτηνοτροφία και επικίνδυνο για τον άνθρωπο λιοντάρι θανατώνεται από τον ημίθεο Ηρακλή. Μέσα από αυτούς τους άθλους φαίνεται πως η ατομική αρετή και η άξια πράξη (του κυνηγιού) γέννησαν ένα ευεργετικό για την κοινωνία αποτέλεσμα. Το κυνήγι, λοιπόν, κατέστη ένα ευγενές μέσο άσκησης των νέων στην αρετή και απέκτησε σταδιακά ηθική και παιδαγωγική διάσταση. Η κυνηγετική παιδεία έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της γενικότερης παιδείας των νέων. Εμείς σήμερα γιατί να γυρίσουμε την πλάτη σε όλα αυτά; Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ γιατί διαγράφετε μονοκονδυλιά όλα τα προαναφερθέντα; Εσείς Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ έχετε καταλάβει ότι η εποχή του αποφασίζομεν και διατάσομεν έχει περάσει ανεπιστρεπτί; Με τιμή Κυροχρήστος Δημήτριος Ιατρός – Γενικός Χειρουργός Και για σας Κύριοι Υπεύθυνοι του ΥΠΕΚΑ Ένας αδικημένος φυσιολάτρης