• Σχόλιο του χρήστη 'Δρ. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ' | 13 Ιουλίου 2010, 10:13

    Τα αναμενόμενα προβλήματα από την επικείμενη ανάρτηση των Δασικών χαρτών της Αττικής εξ’ αιτίας της επαναφοράς των χαρακτηρισμών των προσωρινών χαρτών με βάση τον Ν. 248/76 Σε μεγάλες περιοχές της Αττικής που περιλαμβάνονται στους εκπονηθέντες Δασικούς χάρτες στα πλαίσια του Εθνικού Κτηματολογίου, έχουν ήδη εκπονηθεί προσωρινοί δασικοί χάρτες σύμφωνα με τον Ν. 248/1976. Οι οριογραμμές της απόδοσης της φωτοερμηνείας των περιοχών του Ν.248 (ασχέτως του φωτογραφικού υλικού που έχει χρησιμοποιηθεί τότε στην φωτοερμηνεία) προσαρμόστηκαν στους πρόσφατους ορθοφωτοχάρτες και στους ορθοφωτοχάρτες του 1945. Αυτό εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους ανακρίβειας των αποτελεσμάτων. Οι παλαιότεροι δασικοί χάρτες που συντάχθηκαν με βάση τον Νόμο 248/1976 έγιναν με παρωχημένα μέσα και μεθόδους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από την φωτοερμηνεία του στερεοζεύγους των αεροφωτογραφιών οποιασδήποτε λήψης (1937, 1938, 1939 κλπ), ο Φωτοερμηνευτής όφειλε στις περισσότερες περιπτώσεις να περάσει αναλογικά (με το χέρι) τα συμπεράσματά του σε χάρτες κλίμακας 1/20.000. Αν λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι τα διαθέσιμα στερεοζεύγη ποτέ δεν ήσαν σε κλίμακα 1/20.000, είναι προφανές ότι κατά την μεταφορά των συμπερασμάτων της φωτοερμηνείας με το χέρι γινόταν, ασυνείδητα έστω και μετατροπή της πηγαίας κλίμακας του στερεοζεύγους στην κλίμακα 1/20.000 του χάρτη. Η μεθοδολογία αυτή ήταν προφανής πηγή λαθών στην απόδοση της φωτοερμηνείας. Είναι επίσης προφανές ότι η σύνταξη των χαρτών αυτών έγινε με ασαφή και σήμερα νομικά ανεπίκαιρα πλέον κριτήρια χαρακτηρισμού. Οι χάρτες αυτοί υλοποιήθηκαν κατά με γάλο ποσοστό σε χρόνο πριν την ψήφιση του Ν.998/1979 και επομένως έγιναν με το ισχύον τότε Ν.Δ 86/1969. Το διάταγμα αυτό μόνο στο άρθρο 45 προβλέπεται γενικόλογα η διαδικασία σύνταξης Δασικών χαρτών χωρίς ωστόσο να συνοδεύεται με σαφή κριτήρια χαρακτηρισμού. Σημειώνουμε ότι το παραπάνω άρθρο καταργήθηκε με το άρθρο 79 του Ν. 998/79. Επομένως ο χάρτες αυτοί έγιναν με ασαφή κριτήρια και οπωσδήποτε δημιούργησαν στην συνέχεια τεράστια προβλήματα στις Δασικές Υπηρεσίες που με τον καιρό και σε ορισμένες περιοχές εξελίχθηκαν σε πραγματικό εφιάλτη. Όταν ολοκληρώθηκαν οι προσωρινοί δασικοί χάρτες αρκετοί από αυτούς αναρτήθηκαν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα τότε από τον ίδιο Νόμο περίπου την περίοδο 1978-1980 ανάλογα με την περιοχή και ενώ στο μεταξύ είχε ήδη καταργηθεί με το άρθρο 45 του παραπάνω διατάγματος από τον Ν. 998/1979. Εκτός από αυτό περιλαμβάνουν ειδικά για μερικές περιοχές της Αττικής και τα συμπεράσματα από την φωτοερμηνεία των αεροφωτογραφιών λήψης του 1937 ή 1939 οι οποίες δεν εφαρμόζονται μια και δεν μπορεί από αυτές να παραχθεί Ορθοφωτοχάρτης. Όπως ήταν αναμενόμενο έγιναν εκατοντάδες ενστάσεις για την περιοχή του υπό Κτηματογράφηση κάθε Δήμου και όλες οι υποθέσεις οδηγήθηκαν προς εκδίκαση στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο. Σχεδόν όλοι οι ιδιοκτήτες δικαιώθηκαν δικαστικά και διετάχθη ο τότε Δασάρχης να διορθώσει τον Δασικό χάρτη. Μετά τρία χρόνια και λίγες μέρες πριν την εκπνοή της διορίας έφεσης, οι Δασικές Υπηρεσίες εφεσίβαλλαν όλες τις υποθέσεις στα αντίστοιχα Πρωτοδικεία. Από τότε καμία σχεδόν υπόθεση, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν εκδικάστηκε και παρέμειναν σε εκκρεμότητα μετά από πολλαπλές αναβολές κυρίως με αιτήματα του ίδιου του Δημοσίου. Και ενώ οι παραπάνω χάρτες δεν είχαν καμιά Νομική υπόσταση παρέμειναν «ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΙ» και ως χάρτες εργασίας στις Δασικές Υπηρεσίες και μέσω της διαδικασίας του άρθρου 14 του Ν. 998/79 τροποποιήθηκαν σε πάμπολλες περιπτώσεις και για μεμονωμένες ιδιοκτησίες (με πράξεις χαρακτηρισμού). Μετά την ψήφιση της Νομοθεσίας του Εθνικού Κτηματολογίου της Χώρας (Ν.2308/1995, Ν.2508/1997, Ν.2664/1998) ουσιαστικά οι παραπάνω Δασικοί χάρτες δεν έχουν ούτε καν το Νομικό τους υπόβαθρο μια και τα προβλεπόμενα στον Ν. 248/1976 ουσιαστικά καταργήθηκαν. Μάλιστα με τα άρθρα 27 και 28 του Ν. 2664/1998 προβλέπεται αναλυτικά ο τρόπος σύνταξης των Δασικών χαρτών. Ειδικά στην παράγραφο 16 του άρθρου 28 του Ν. 2664/1998 προβλέπεται ότι οι χαρακτηρισμοί που συνάγονται από τους προσωρινούς Δασικούς χάρτες που συντάχθηκαν με βάση τον Ν. 248/76 παραμένουν μεν ισχυροί αλλά διορθώνονται με βάση τις διαδικασίες του άρθρου 27 του ίδιου Νόμου. Στο άρθρο 1 του άρθρου 27 του παραπάνω Νόμου αναφέρει ότι : « Τα αναγκαία στοιχεία για τον προσδιορισμό ……. λαμβάνονται προεχόντως από την παλαιότερη και την πλησιέστερη προς τον χρόνο κατάρτισης του δασικού χάρτη αεροφωτογράφισης της περιοχής ..… Εάν η σειρά της παλαιότερης αεροφωτογράφισης δεν καλύπτει την εξεταζόμενη περιοχή ή η χρησιμοποίησή της λόγω κλίμακας ή ποιότητας καθίσταται απρόσφορη, χρησιμοποιείται η αεροφωτογράφιση του 1960». Με δεδομένο όμως ότι οι αεροφωτογραφίες παλαιότερης λήψης του 1945 δεν έχουν στοιχεία μηχανής λήψης, κλίμακας κλπ και δεν μπορεί από αυτές να παραχθεί Ορθοφωτοχάρτης, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Μπορούν βέβαια να χρησιμοποιηθούν οι Ορθοφωτοχάρτες του 1945. Το περίεργο είναι ότι στο Παράρτημα ΙΧ της ΚΥΑ 94414/754 (ΦΕΚ 1811/10-9-2007 τεύχος δεύτερο) που καθορίστηκαν οι προδιαγραφές κατάρτισης των Δασικών Χαρτών κατ’ εφαρμογή του άρθρου 28 παρ. 16 του Ν. 2664/1998, όλοι οι χαρακτηρισμοί χωρίς εξαίρεση των προσωρινών χαρτών με βάση τον 248/76 παρέμειναν ισχυροί και πέρασαν αυτούσιοι με τις οριογραμμές «παγωμένες» χωρίς να διορθωθούν καθόλου ως προς την οριοθέτηση. Επομένως οι ανάδοχοι των νέων Δασικών χαρτών ήσαν υποχρεωμένοι να περάσουν όλους τους λανθασμένους χαρακτηρισμούς των παλιών χαρτών στους υπό ανάρτηση χάρτες χωρίς να τους επιτραπεί να τους διορθώσουν ακόμα και στις εκτάσεις που διαπίστωσαν χονδροειδή σφάλματα και αστοχίες και κατά παράκαμψη του άρθρου 27 παρ. 1 του Ν. 2664/1998. Το αποτέλεσμα είναι ότι στις περιοχές που υπήρχαν προσωρινοί δασικοί χάρτες με βάση τον Ν. 248/76 πέρασαν αυτούσιοι και επομένως οι μελετητικές ομάδες δεν προχώρησαν σε νέα φωτοερμηνεία και άρα έχουν αναπαραχθεί αδικαιολόγητα όλα τα παραπάνω σφάλματα των προσωρινών χαρτών του Ν. 248/76 τα οποία έχουν μεγεθυνθεί τρεις φορές και μάλιστα με τα στοιχεία της φωτοερμηνείας και της αεροφωτογράφισης των ετών 1937 και 1939 … που είναι αδύνατον τεχνικά να… εφαρμοστούν. Έτσι στους Ορθοφωτοχάρτες του 1945 παρουσιάζονται και αποτελέσματα άλλων προγενέστερων ετών. Το γεγονός αυτό δημιουργεί έναν ψευδή Ορθοφωτοχάρτη του 1945, οι οριογραμμές δασικών και μη εκτάσεων περνούν στην συνέχεια και στους Ορθοφωτοχάρτες της πρόσφατης λήψης και στον τελικό Δασικό χάρτη. Το γεγονός αυτό είναι αυθαίρετο, τεχνικά ανερμάτιστο και με σιγουριά οδηγεί στην κατάρτιση τεχνικά και νομικά ανίσχυρων χαρτών. Πρέπει να τονίσουμε ότι οι παλιοί παραπάνω προσωρινοί Δασικοί χάρτες είχαν συνταχθεί μόνο σε αναλογική μορφή και σε κλίμακα 1/20.000 και στην συνέχεια και μετά από χρόνια αποδόθηκαν σε κλίμακα 1/5.000 πάλι σε αναλογική μορφή. Και μόνο αυτή η εργασία προσέθεσε στο τριπλάσιο τις ανακρίβειες των χαρτών του 248/76 στους παραγόμενους με τις νέες μελέτες χάρτες. Με την αναφορά μας αυτή εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας τόσο για την ορθότητα των χαρακτηρισμών στις εκτάσεις αυτές όσο και για την ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΑΣΙΚΩΝ ΧΑΡΤΩΝ. Είμαστε πεπεισμένοι ότι θα προκύψουν αδικαιολόγητα τεράστια προβλήματα μέσω των ενστάσεων κατά του Δασικού χάρτη. Υπολογίζουμε ότι με αυτούς τους χάρτες θα έχουμε 120.000-150.000 ενστάσεις στην Ανατολική Αττική, 80.000 ενστάσεις στην Νότια και άλλες τόσες στην Δυτική Αττική. Όπως είναι κατανοητό δεν θα μπορέσουμε να διαχειριστούμε τις ενστάσεις αυτές ούτε τεχνικά ούτε και πολιτικά με αποτέλεσμα να απαξιωθεί και ολόκληρο το εγχείρημα των δασικών χαρτών. Τα προβλήματα αυτά επισημαίνονται σε όλες τις περιοχές των υπό ανάρτηση χαρτών της Αττικής με απρόβλεπτες συνέπειες για την ολοκλήρωση των διαδικασιών κύρωσης των Χαρτών. ΠΡΟΤΑΣΗ !!! Στην παράγραφο 2 να προστεθεί. "Στις περιοχές που περιλαμβάνονται στους προσωρινούς δασικούς χάρτες κατά τις διαδικασίες του Ν.248/1976 οι χαρακτηρισμοί των γεωργικών εκτάσεων παραμένουν ισχυροί. Οι υπόλοιποι χαρακτηρισμοί επανεξετάζονται κατά τα προβλεπόμενα στις διαδικασίες ενστάσεων του Δασικού χάρτη".