Αρχική Χωροθέτηση Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΜΥΗΕ)Άρθρο 2 – Πεδίο ΕφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη ΥΔΡΟΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε. | 19 Αυγούστου 2010, 13:01
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κα Υπουργός ΠΕΚΑ, Σε συνέχεια των σχολίων μας επί του πρώτου άρθρου επί της δημόσιας διαβούλευσης για τη «Συμπλήρωση και εξειδίκευση τεχνικών και λοιπών λεπτομερειών των κριτηρίων χωροθέτησης Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΜΥΗΕ) που προβλέπονται στο Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ) σύμφωνα με την παρ 5 του άρθρου 9 του Ν. 3851/2010» θα θέλαμε να επαναλάβουμε οτι η εταιρεία μας,συστήθηκε το έτος 1997 με σκοπό την παραγωγή ενέργειας από υδατοπτώσεις (υδροηλεκτρικοί σταθμοί).Στην πέραν της δεκαετίας πορεία της εταιρείας στο χώρο έχει να επιδείξει την ολοκλήρωση μετά από πλείστες δυσκολίες και αντιξοότητες την κατασκευή και λειτουργία τεσσάρων έργων μικρών υδροηλεκτρικών σταθμών συνολικής ισχύος 5,27 MW. Το παλαιότερο από αυτά ετέθη σε λειτουργία το έτος 2000 ενώ το πιο πρόσφατο το έτος 2008 ενώ τα τέσσερα αυτά έργα έχουν ονομαστική ισχύ 1,3 MW, 0,98 MW, 0,99 MW , 2,0 MW. Πέραν των ήδη λειτουργούντων έργων η εταιρεία μας προωθεί αδειοδοτικά άλλα δώδεκα ΜΥΗΕ συνολικής ισχύος 22,55 MW με επιμέρους ισχύς από 0,3MW έως 3,0 MW, ενώ βρίσκεται και σε στάδιο κατάρτισης νέων προτάσεων ΜΥΗΕ συνολικής ισχύος 27,4 MW . Τα υπό αδειοδότηση έργα βρίσκονται σε διάφορες φάσεις της αδειοδοτικής διαδικασίας, με τα περισσότερα από αυτά να βρίσκονται στη φάση της έκδοσης Απόφασης ΠΠΕΑ ή ΜΠΕ, όλα στην αρμόδια υπηρεσία της ΕΥΠΕ ως έργα Α1 κατηγόριας . Το γεγονός αυτό εκτός του ότι έχει επιβαρύνει τη διαδικασία αδειοδότησης (άδικα σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ΑΠΕ) καθιστώντας την μια εξαιρετικά πολύπλοκη και ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία, βρίσκεται σε αντίθεση με το πνεύμα του νόμου που προάγει την επίσπευση της αδειοδότησης, την στιγμή μάλιστα που τα ΜΥΗΕ θεωρούνται μηδενικής η χαμηλής όχλησης και μπορούν να χωροθετηθούν και μέσα σε οικισμούς. Όλες οι μελέτες των έργων αυτών συντάχθηκαν βάσει των προδιαγραφών που ίσχυαν κατά τον χρόνο κατάθεσης τους και ως εκ τούτου απολύτως νόμιμες. Οι διατάξεις της ΥΑ δεν νοείται να έχουν αναδρομική εφαρμογή, ειδικά για έργα που βρίσκονται στη διαδικασία έκδοσης Άδειας Παραγωγής ή ΠΠΕ και έχουν καθυστερήσει ήδη για χρόνια. Όταν ξεκινάει να δραστηριοποιείται ένας επενδυτής στην ανάπτυξη ενός έργου, εκπονεί μελέτες, συστήνει εταιρείες και κάνει πλήθος εξόδων βασιζόμενος στο νομικό πλαίσιο που ισχύει τη δεδομένη χρονική στιγμή. Το κράτος πρέπει να έχει συνέχεια και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί αναδρομικά να αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού, μηδενίζοντας τις προσπάθειες του κάθε ενός και προκαλώντας οικονομική ζημιά. Εκτός από αντισυνταγματικό είναι και ανήθικο. Στα ΜΥΗΕ το παιχνίδι αυτό παρατηρείται εδώ και χρόνια. Δεκάδες υπουργικές αποφάσεις και νόμοι ή ακόμη και η έλλειψη άλλων δημιουργεί ένα νεφελώδες, αλληλοσυγκρούμενο και γεμάτο εμπόδια πεδίο στην ανάπτυξη των έργων. Ως αποκορύφωμα του απαγορευτικού κλίματος που διαμορφώνεται για τα ΜΥΗΕ έρχονται το παρόν σχέδιο της Υ.Α. αλλά και τελική διαμόρφωση του Εθνικού Σχεδιασμού για το 20-20-20 όσον αφορά τις ΑΠΕ όπου η Επιτροπή για τις ΑΠΕ του Υ.ΠΕ.ΚΑ. εισηγήθηκε και το Υπουργείο απεφάσισε και απέστειλε στην Ε.Ε, οτι για τα ΜΥΗΕ ο στόχος τέθηκε στα 255 ΜW ( ! ) όταν ήδη λειτουργούν 183 ΜW. Δηλαδή να λειτουργήσουν ακόμη από τώρα ως το 2020 μόνο άλλα 72 ΜW όταν ήδη έχουν εκδοθεί από το ίδιο το Υ.ΠΕ.ΚΑ. 570 ΜW άδειες παραγωγής για ΜΥΗΕ. Συμφωνούμε απόλυτα με το σχόλιο συναδέλφου όπου με την εφαρμογή των διατάξεων του νέου Νόμου 3851/2010 με τον οποίον τροποποιούνται οι διατάξεις του ν. 3468/2006 για τις ΑΠΕ, παρέχονται οι πρώτες οδηγίες εφαρμογής, ιδίως ως προς τις διατάξεις με τις οποίες επέρχεται ουσιώδης αλλαγή σε σχέση με το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς, και συγκεκριμένα με το Άρθρο 15 παρ. 3 «Μεταβατικές διατάξεις» οπου καθορίζεται η διαδικασία αδειοδότησης των εκκρεμών αιτημάτων, για την υλοποίηση έργων που έχουν λάβει θετική γνωμοδότηση επί της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (Π.Π.Ε.Α.) ή θετική γνωμοδότηση από τη ΡΑΕ, ή βρίσκονται στο στάδιο της Π.Π.Ε.Α. Ειδικότερα, για τα έργα αυτά, η Γραμματεία της ΡΑΕ μετά την πραγματοποίηση του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας από την Υπουργό ΠΕΚΑ, εκδίδει βεβαίωση για την συνέχιση της αδειοδοτικής διαδικασίας και ακολούθως η ΡΑΕ εκδίδει άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εντός της προθεσμίας που προβλέπεται. Τα έργα αυτά, με την έκδοση της προβλεπόμενης βεβαίωσης, θεωρείται ότι διαθέτουν άδεια παραγωγής, και μπορεί να προχωρήσουν στην υποβολή αίτησης για έγκριση περιβαλλοντικών όρων, καθώς και σε αίτηση για προσφορά σύνδεσης κατά τις διατάξεις της παρ. 5 του ιδίου άρθρου. Ως εκ τούτου, κατά τη διαδικασία χορήγησης της άδειας παραγωγής, για τα έργα αυτά, η ΡΑΕ δεν δύναται να επανέλθει στην αξιολόγηση των κριτηρίων που προβλέπονται στο νόμο. Και επαναλαμβάνουμε τι νόημα έχει και γιατί μπαίνει στο υπό διαβούλευση Σχέδιο Υ.Α. ο περιορισμός οτι η παρούσα Υ.Α. δεν εφαρμόζεται στα ΜΥΗΕ για τα οποία πριν την έκδοση του Ν.3851/2010 είτε έχει εκδοθεί άδεια παραγωγής είτε έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Το παραπάνω δεν είναι ωστόσο ο σκοπός απλά δείχνει την προχειρότητα σύνταξης της εν λόγω Υ.Α. και τα αντικρουόμενα σημεία της με την υφιστάμενη Νομοθεσία που συνάγουν και ενισχύουν το επιχείρημα μας ότι η παρούσα Υ.Α. να μην εφαρμόζεται για κανένα έργο που έχει αριθμό πρωτοκόλλου κάποιας φάσης της αδειοδοτικής διαδικασίας προγενέστερο της ημερομηνίας έκδοσής της, ενώ θα πρέπει να αποσυρθεί πλήρως όλο το αντισυνταγματικό και συνάμα ηθικά ανήθικο κομμάτι της αναδρομικότητας. Ταυτόχρονα η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ θα πρέπει να προσανατολιστεί σε άλλα πεδία που σχετίζονται με την προστασία του περιβάλλοντος από την υλοποίηση έργων ΜΥΗΕ και του τρόπου υπολογισμού και ελέγχου της οικολογικής παροχής . Θα πρέπει να επικεντρωθεί στη σύνταξη και ψήφιση των σχεδίων διαχείρισης υδατικών λεκανών που εκκρεμούν από το 1987 και έχουν ξεπεράσει χρονικά την όποια παράταση μας είχε δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση (καταληκτική ημερομηνία έγκρισης η 22-12-2009) εκθέτοντας τόσο την χώρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Επιπλέον με τον τρόπο αυτό και την συνεπεία της αδιαφορίας της Πολιτείας, όλες οι υφιστάμενες άδειες χρήσης νερού, αλλά και οι μελλοντικές (ανεξάρτητου αν πρόκειται για ΜΥΗΕ ή όχι) βρίσκονται στον αέρα και χωρίς καμία νομική κάλυψη. ΥΔΡΟΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε. Λεωνίδας Βελεντζάς Ηλεκτρολόγος Μηχανικός- Πρόεδρος Δ.Σ.