Αρχική Χωροθέτηση Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΜΥΗΕ)Άρθρο 3 – Συμπλήρωση και εξειδίκευση τεχνικών και λοιπών λεπτομερειώνΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΥΗΕ | 20 Αυγούστου 2010, 04:59
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θεωρούμε ότι μέσω της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης εκφράστηκαν φορείς και πολίτες με ουσιαστικό τρόπο προσθέτοντας στην σκέψη όλων των ενδιαφερομένων και των αρμοδίων και πληροφόρηση και απόψεις και προτάσεις επεξεργασμένες και συγκεκριμένες. Με ιδιαίτερη σαφήνεια μέσα από την ίδια την διαβούλευση προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι το προτεινόμενο σχέδιο Υπουργικής Απόφασης σε καμιά περίπτωση δεν τυγχάνει κοινωνικής αποδοχής και ακόμη περισσότερο ότι δεν αποτελεί σχέδιο Υ.Α. που «συμπληρώνει και εξειδικεύει» τεχνικές λεπτομέρειες του Ειδικού χωροταξικού για τις ΑΠΕ όσον αφορά τα ΜΥΗΕ αλλά επιχειρεί να το καταργήσει, να το αλλάξει ριζικά επί το δυσμενέστερο, συγκαλυμμένα με «επιστημονικοφανή» τρόπο (μέσω ενός αυθαίρετου, μη στηριγμένου σε επιστημονικές προσεγγίσεις ούτε σε στατιστικές επεξεργασίες) μαθηματικού τύπου και ανεφάρμοστων ρυθμίσεων επιχειρεί να καταργήσει στην ουσία όλη την ενεργειακή αξιοποίηση του μικρουδροδυναμικού της χώρας μας. Δεν λαμβάνει υπ’ όψιν καθόλου την πλούσια επί δεκαετίες διεθνή εμπειρία ( Ευρωπαϊκή και παγκόσμια) τόσο στην χωροθέτηση των ΜΥΗΕ, όσο και στην αντιμετώπιση θεμάτων προστασίας του περιβάλλοντος ( ιχθυοπανίδα, ποτάμιο οικοσύστημα κ.λ.π.) και δαιμονοποιεί τα ΜΥΗΕ ως εν δυνάμει «καταστροφείς» του περιβάλλοντος προσφέροντας κάκιστες υπηρεσίες και σε σχέση με την δημιουργία παιδείας στον κοινωνικό ιστό για υποβοήθηση των πράσινων επενδύσεων στα πλαίσια των στόχων της χώρας μας για το 20-20-20 και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Με την προτεινόμενη Υ.Α. επιδιώκεται να ακυρωθούν το 70-80% των επενδύσεων ΜΥΗΕ ως 3 MW, επενδύσεις που αποτελούν το 90% των δυναμένων να υλοποιηθούν ΜΥΗΕ στην χώρα μας. Πριμοδοτεί, χωρίς να υπολογίζει τις σαφώς μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τα ΜΥΗΕ των 5,7,10,15 MW που όμως είναι πρακτικά και επενδυτικά μη υλοποιήσιμα όσες περιβαλλοντικές εγκρίσεις και άδειες εγκατάστασης και αν πάρουν ( έχει αποδειχθεί στην πράξη). Έχοντας την αυταπάτη ότι θα κατασκευαστούν τα ΜΥΗΕ των 5-15 MW (στην πλειοψηφία τους φράγματα σε μεγάλα ποτάμια η τεράστιες εκτροπές ( 8 km ) μεγάλων ποταμιών ( έργα που επισημάναμε ότι είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να γίνουν) το σχέδιο Υ.Α. αποφασίζει ότι τα ΜΥΗΕ ως 3 MW πρέπει να «κοπούν» γιατί, δήθεν, με την τυχόν απευκταία υλοποίηση τους θα καταστρέψουν το περιβάλλον, είναι μικρά σε σχέση με την καταστροφή που θα προκαλέσουν. Στην διαβούλευση απεδείχθη με στοιχεία ότι τα ΜΥΗΕ των 500 kW, των 1, 2, 3 MW καθόλου μικρά δεν είναι και από ενεργειακή άποψη και από Ελληνική προστιθέμενη αξία και από την δυνατότητα τους να σταθεροποιούν το σύστημα του ΔΕΣΜΗΕ και σε σχέση με το γεγονός ότι παράγουν με διαφορά την φτηνότερη ενέργεια από όλες τις ΑΠΕ και υλοποιούνται κατά πλειοψηφία από μικρομεσαίες επιχειρήσεις κυρίως της Περιφέρειας με ότι αυτό συνεπάγεται στην στήριξη της οικονομίας της Περιφέρειας, στην απασχόληση κ.λ.π. Ακόμη, όπως γράφτηκε και στην διαβούλευση, στην Ευρώπη των 27 λειτουργούν 21.000 ΜΥΗΕ με μέση εγκατεστημένη ισχύ 600 kW. Οι κοινωνίες αυτές ( που έχουν αντιμετωπίσει τα θέματα που τίθενται στο σχέδιο Υ.Α. δεκαετίες πριν, έχοντας στην πλειονότητα τους ιδιαίτερα μεγάλη περιβαλλοντική ευαισθησία) βρήκαν τον τρόπο να αναπτύξουν τα ΜΥΗΕ ( που παράγουν πράσινη ενέργεια) σε αρμονία με την προστασία του περιβάλλοντος εντός του οποίου χωροθετούνται και υλοποιούνται ( ποτάμιο οικοσύστημα, ιχθυοπανίδα, κ.λ.π.). Το αντιεπιστημονικό, δογματικό σχέδιο Υ.Α. που αποτελεί ακραία ιδεοληψία, παγκόσμια πρωτοτυπία ( συνδέοντας την ισχύ του έργου που είναι μη περιβαλλοντικό μέγεθος με το μήκος εκτροπής ), που δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα των ΜΥΗΕ της χώρας μας, που αντανακλά τη βούληση των εμπνευστών του να αποτυπώσουν διοικητικά το «χάρτη» των επιτρεπόμενων ΜΥΗΕ ως προϊόν a priori, καταστρατηγώντας ακριβώς την έννοια της κατά περίπτωση αξιολόγησης των ουσιαστικών εκτιμώμενων επιπτώσεων στο περιβάλλον, που επιχειρεί να καταργήσει και όχι να « συμπληρώσει και εξειδικεύσει» το Ειδικό Χωροταξικό, που όχι μόνο δεν λαμβάνει καθόλου υπ’ όψιν την Ευρωπαϊκή και γενικά την Διεθνή εμπειρία αλλά κινείται ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση, πρέπει να αποσυρθεί. Για την επί χρόνια προσπάθεια της ΕΥΠΕ να θεσμοθετηθούν οι ρυθμίσεις αυτές που προτείνονται στην Υ.Α. είναι όμηρη εδώ και δυό χρόνια η αδειοδότηση εκατοντάδων αξιόλογων, ενεργειακά αποδοτικών και συμβατών με το περιβάλλον επενδύσεων ΜΥΗΕ. Με το άρθρο 2 επιδιώκεται να ολοκληρωθεί μέσω της προτεινόμενης αντισυνταγματικής και ανήθικης ( με την πραγματική έννοια της ηθικής) αναδρομικότητας η ακύρωση όλων σχεδόν των επενδύσεων ΜΥΗΕ έως 3MW που ήταν πριν την ψήφιση του Ν 3851/10 σε στάδιο ΠΠΕΑ , αυτών που η ΕΥΠΕ κράτησε την ΠΠΕΑ παράνομα στα συρτάρια της πάνω από ενάμιση χρόνο χωρίς να υπογραφεί ούτε μία ( και άρα δεν εξεδόθησαν ποτέ για αυτές άδειες παραγωγής με το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε πριν τον Ν. 3851/10 ). Εκτός του προφανούς δόλου της ανωτέρω ενέργειας,στο σχέδιο Υ.Α. δεν λαμβάνεται καθόλου υπ’ όψιν το γεγονός ότι με απόφαση του ίδιου του ΥΠΕΚΑ τα ΜΥΗΕ που προαναφέρθηκαν θεωρείται με βάση τις μεταβατικές διατάξεις του Ν.3851/10 ότι μετά την έκδοση της προβλεπόμενης από τον Νόμο βεβαίωσης από την ΡΑΕ διαθέτουν άδεια παραγωγής. Η κατάφωρη αυτή αδικία δεν θα περάσει, όπως δεν θα περάσει και το σύνολο του σχεδίου Υ.Α. Πιστεύουμε ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ ( τώρα που μέσω της δημόσιας διαβούλευσης γνωρίζει) δεν θα επιτρέψει να επικρατήσουν προσωπικές πολιτικές που αποκρούστηκαν αρκετές φορές στο παρελθόν από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του ίδιου του ΥΠΕΚΑ ( τέως ΥΠΑΝ) και τους πολιτικούς προϊσταμένους τους ως αβάσιμες και μη τεκμηριωμένες επιστημονικά. Άραγε γιατί το ΥΠΕΚΑ αντί να προσπαθεί με το σχέδιο Υ.Α. να «δαιμονοποιήσει» και «απαγορεύσει» ακριβώς τα έργα ΜΥΗΕ που υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται σε όλη την Ευρώπη ( τα micro και midi ) να μην συστήσει διεπιστημονική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που θα απαρτίζεται από υδρολόγους με εμπειρία σε ΜΥΗΕ , περιβαλλοντολόγους, μηχανικούς εξειδικευμένους στα ΜΥΗΕ, βιολόγους, ιχθυολόγους, δασολόγους κ.λ.π. η οποία να μπορέσει μελετώντας την διεθνή εμπειρία να αποφασίσει στα θέματα που αφορούν την οικολογική παροχή ( που είναι το περιβαλλοντικά ζητούμενο ) με βάση τις πραγματικές φυσικές συνθήκες της κάθε υδρολογικής λεκάνης και του κάθε υδατορεύματος; Έτσι που και την ανάπτυξη των ΜΥΗΕ να πετύχουμε σαν χώρα και την προστασία του περιβάλλοντος ( που κανείς μας δεν θέλει την μη προστασία του, πόσο μάλλον την καταστροφή του) να διασφαλίσουμε ; Η προτεινόμενη διεπιστημονική επιτροπή να μελετήσει τα ζητήματα που αφορούν την οικολογική παροχή στις συνθήκες της χώρας μας και να προτείνει τρόπο ελέγχου της διατήρησης της . Η χωροθέτηση των ΜΥΗΕ που θα υποβληθούν για άδεια παραγωγής στην ΡΑΕ μετά την ημερομηνία θεσμοθέτησης νέων ρυθμίσεων για την κριτήρια χωροθέτησης των ΜΥΗΕ ( αφού έχει προηγηθεί η επεξεργασία των πορισμάτων της εργασίας της επιτροπής εμπειρογνωμόνων και ο δημόσιος διάλογος επ΄αυτών ) να γίνεται , πέραν των ενεργειακών δεικτών, περιβαλλοντικά με βάση τον υπολογισμό και την διατήρηση της οικολογικής παροχής στην κάθε υδρολογική λεκάνη που να παίρνει υπ’ όψιν, κατά το δυνατόν, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Τα ζητήματα που αφορούν τον υπολογισμό της οικολογικής παροχής ( σε σχέση με την ιχθυοπανίδα, το ποτάμιο οικοσύστημα κ.λ.π ) διεθνώς συζητούνται και αντιμετωπίζονται από το 1940 περίπου με τις προσπάθειες να λαμβάνουν ευρεία εφαρμογή ιδιαίτερα μετά το 1970. Υπάρχει πλουσιότατη διεθνής εμπειρία ( δεν χρειάζεται να «ανακαλύψουμε εμείς τον τροχό». Ο υπολογισμός της οικολογικής παροχής βασίζεται σε μεθοδολογίες που συνοψίζονται σε τέσσερεις βασικά κατηγορίες ( υδρολογικές μέθοδοι, υδραυλικές μέθοδοι, μέθοδοι προσομοίωσης οικοτόπου και ολιστικές μέθοδοι ). Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Μικρών Υδροηλεκτρικών με αίσθημα ευθύνης και απέναντι στην ανάπτυξη των ΜΥΗΕ στην χώρα μας ( στην προσπάθεια να προσεγγιστεί ο στόχος του 20-20-20 για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής) και απέναντι στην προστασία του ποτάμιου οικοσυστήματος, της ιχθυοπανίδας κ.λ.π. ζητά να επικρατήσει η στοιχειώδης λογική : 1. Να αποσυρθεί το προτεινόμενο σχέδιο Υ.Α. στο σύνολο του .Προς το παρόν αρκεί η υφιστάμενη περιβαλλοντική νομοθεσία ( με την αλλαγή όμως της περιβαλλοντικής κατηγοριοποίησης της μεγάλης πλειοψηφίας των ΜΥΗΕ από Α1 σε Α2, αλλαγή που πρέπει να γίνει αμέσως ) και το Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ, όπως ισχύει. 2. Να συνεχιστεί αμέσως και με γοργούς ρυθμούς η διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων όλων των ΜΥΗΕ που υποβλήθηκαν για άδεια παραγωγής πριν τον Ν.3851/10 (και είτε προωθήθηκαν στην ΕΥΠΕ για την έγκριση ΠΠΕΑ , είτε εκκρεμούν ακόμη στην ΡΑΕ για τον έλεγχο των κριτηρίων) με το υφιστάμενο καθεστώς. 3. Να συσταθεί άμεσα διεπιστημονική επιτροπή εμπειρογνωμόνων κατά τα ανωτέρω προταθέντα η οποία μέσα σε καταληκτική ημερομηνία ( σε χρόνο όμως επαρκή για να είναι τα πορίσματα της το δυνατόν πιο επιστημονικά και συμπυκνώνοντας την διεθνή εμπειρία ) να προτείνει κριτήρια χωροθέτησης των ΜΥΗΕ ( υπολογισμό της οικολογικής παροχής σε σχέση με τις φυσικές συνθήκες του κάθε υδατορεύματος , διαδοχικότητα κ.λ.π. ). Να γίνει δημόσιος διάλογος και να ισχύσουν οι ενδεχόμενες νέες ρυθμίσεις για τα ΜΥΗΕ που θα υποβληθούν στην ΡΑΕ για άδεια παραγωγής από εκεί και πέρα. 4. Όσον αφορά τις πραγματικά ακραίες αιτήσεις που ήδη έχουν υποβληθεί ( των οποίων ο αριθμός είναι απειροελάχιστος ) ΜΥΗΕ με ισχύ μικρότερη των 300 kW με πολύ μεγάλο μήκος αγωγών περί τα 6000 m , ας αντιμετωπιστεί με τον όποιο τρόπο, δεν υπερασπιζόμαστε επενδύσεις που και περιβαλλοντικά και επενδυτικά δεν «στέκουν». Ας σταθεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ στο ύψος των περιστάσεων και ας επιδείξει ανάλογο αίσθημα ευθύνης. Με αυτόν τον τρόπο και η σοβαρότητα θα επικρατήσει και η αξιοπιστία του ΥΠΕΚΑ θα διαφυλαχθεί και όσον αφορά την ανάπτυξη των ΜΥΗΕ στα πλαίσια των στόχων της χώρας για το 20-20-20 και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και όσον αφορά την προστασία του ποτάμιου οικοσυστήματος και όσον αφορά τους επενδυτές που αγωνίζονται εδώ και χρόνια να συμβάλλουν στην πράσινη ανάπτυξη και ταλαιπωρούνται με τις αυθαίρετες επιλογές υπηρεσιακών παραγόντων που συστηματικά σαμποτάρουν την κυβερνητική πολιτική για την προώθηση των ΑΠΕ.