Αρχική Χωροθέτηση Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΜΥΗΕ)Άρθρο 1 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Γιάννης Σπανός | 20 Αυγούστου 2010, 17:54
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικό Σχόλιο Το πρόβλημα σχετικά με την ανάπτυξη των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην χώρα μας δεν είναι η έλλειψη προδιαγραφών και νομοθετημάτων, δεδομένου ότι τα έργα για τα οποία πρώτα θεσπίστηκε νομοθετικό πλαίσιο που να προδιαγράφει τις διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης καθώς και το περιεχόμενο των σχετικών μελετών σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 10β του άρθρου 2 του Νόμου 3010/2002 (ΦΕΚ 91Α – 25.4.2002) ήταν τα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Χαρακτηριστικά το 2003 εκδίδεται η ΚΥΑ 1726 (ΦΕΚ 552Β – 8.5.2003), η οποία στην συνέχεια αντικαταστάθηκε από τις ΚΥΑ 104247 και ΚΥΑ 104248 του 2006 (ΦΕΚ 663Β – 26.5.2006), ενώ σχετικά πρόσφατα το 2008 θεσμοθετήθηκε το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με την ΚΥΑ 49828 (ΦΕΚ 2464Β – 3.12.2008). Το πρόβλημα εντοπίζεται κατά κύριο λόγο στην μη εφαρμογή των διατάξεων που ορίζονται στην κείμενη νομοθεσία όσον αφορά στις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση και δευτερευόντως στην πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων κύρια όσον αφορά στις γνωμοδοτούσες υπηρεσίες καθώς και στις λοιπές αδειοδοτούσες υπηρεσίες (Έγκριση Επέμβασης από την Διεύθυνση Δασών, Άδεια χρήσης νερού από την οικεία Περιφέρεια κλπ). Όσον αφορά μάλιστα στις διαδικασίες γνωμοδοτήσεων χαρακτηριστικό είναι ότι παρά την κατά πολύ παρέλευση των σχετικών χρονικών διαστημάτων που θέτει η ΚΥΑ 104247/2006, η αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή (που στις πλείστες των περιπτώσεων όσον αφορά στα Μικρά Υδροηλεκτρικά Έργα ήταν η ΕΥΠΕ) σχεδόν ποτέ δεν προχώρησε σε έγκριση ή μη των ΠΠΕ ή ΜΠΕ σύμφωνα με τα οριζόμενα στην νομοθεσία, αλλά περίμενε πότε θα δεηθεί η γνωμοδοτούσα υπηρεσία να στείλει την γνωμοδότηση της, ισχυριζόμενη ότι σε διαφορετική περίπτωση το έργο θα κινδύνευε στο μέλλον να απορριφθεί σε τυχόν προσφυγή στο ΣτΕ!! Στο σημείο αυτό βέβαια πρέπει να επισημανθεί το πρόσφατο «πάγωμα» για περισσότερους των 14 μηνών της όποιας αξιολόγησης ΠΠΕ ή ΜΠΕ από την ΕΥΠΕ με το πρόσχημα ότι είναι σε αναμονή υπογραφής η περιβόητη Εγκύκλιος που θα έθετε κάποιες περαιτέρω προδιαγραφές στην χωροθέτηση των ΜΥΗΣ. Τα ανωτέρω είναι τραγικά την στιγμή μάλιστα που σαν χώρα, όπως εξάλλου διατυμπανίζει η εκάστοτε πολιτική ηγεσία, θέλουμε να αναπτύξουμε τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και μάλιστα, κάτι το οποίο αγγίζει τα όρια του θράσους, να προσελκύσουμε και ξένες επενδύσεις. Ποιος σοβαρός επενδυτής θα δεσμεύσει κεφάλαια και θα δεχθεί να είναι όμηρος επί μακρό χρονικό διάστημα (που σε μεγάλο αριθμό περιπτώσεων ξεπερνάει κατά πολύ τα 4 έτη) των διαθέσεων των υπηρεσιών αυτής της χώρας; Εξάλλου είναι απαράδεκτο να απαιτείται η νομιμότητα των ενεργειών των πολιτών όταν οι ίδιες οι υπηρεσίες του κράτους δεν τηρούν τις νομοθετικές απαιτήσεις και προδιαγραφές που αυτές έχουν θέσει. Κλείνοντας, αυτό που πρέπει να καταστεί σαφές στην ηγεσία του ΥΠΕΚΑ είναι ότι αυτό που απαιτείται προκειμένου να προωθηθεί η ανάπτυξη των ΑΠΕ είναι η αναδιαμόρφωση του τρόπου λειτουργίας των διαφόρων υπηρεσιών και όχι η έκδοση νέων νομοθετημάτων επί παλαιότερων νομοθετημάτων, τα οποία στην ουσία οδηγούν σε μία άχρηστη και σαφώς χαοτική πολυνομία. Γιάννης Σπανός TERRA NOVA Ε.Π.Ε. Περιβαλλοντική Τεχνική Συμβουλευτική Καισαρείας 39, τκ 11527 Αθήνα Τηλ.: 210 7775597 Fax: 210 7775562 www.terranova.gr