• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ' | 13 Οκτωβρίου 2010, 13:24

    ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Άρθρο 16 α) Παράγραφος (2). Διαφωνούμε με την «συνεχή επίβλεψη». Η πυκνότητα της επίβλεψης είναι θέμα μεγέθους, συνθηκών, ενδιάμεσης ιεραρχίας, οργάνωσης και εμπειριών ανθρώπινου δυναμικού. Η εμπειρία μας καταδεικνύει ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις έργων όπου ο επαγγελματισμός και οι εμπειρίες εργοδηγών, επιστατών και εξειδικευμένου προσωπικού είναι τέτοιες που πολλές φορές η επίσκεψη του μηχανικού καθίσταται σχεδόν τυπική (ιδιαίτερα εάν στερείται σημαντικής εμπειρίας ή εάν το έργο είναι περιορισμένης δυσκολίας) β) Παράγραφος (5). Και εδώ υπάρχει άκαμπτη αντιμετώπιση. Η περιοδική επίβλεψη είναι θέμα συνθηκών και ποιότητας εργαζομένων. γ) Παράγραφος (6). Δεν γίνεται κατανοητός ο περιορισμός που τίθεται. Για τους παραπάνω λόγους και για την εξυπηρέτηση του σκοπού ο ΚΜΛΕ να έχει την δέουσα ανάλυση στα επιμέρους άρθρα, σας προτείνουμε την εξής διατύπωση του άρθρου 16: Επίβλεψη εργασιών. 1. Όλες οι εργασίες των μεταλλευτικών έργων πρέπει να επιβλέπονται από Διπλωματούχο Μηχανικών Μεταλλείων ή άλλης ισότιμης ειδικότητας όπως αυτή θα ορίζεται κάθε φορά από την κείμενη νομοθεσία. 2. Το έργο της επίβλεψης είναι εργασία των ιεραρχικών βαθμίδων όπως ορίζονται από τη διεύθυνση του έργου στην την περιγραφή των καθηκόντων. 3. Η επίβλεψη διακρίνεται σε συνεχή επίβλεψη, όταν ο επιβλέπων απασχολείται συνεχώς με τα καθήκοντα μιας οργανωτικής βαθμίδας και σε περιοδική επίβλεψη, όταν ο επιβλέπων απασχολείται περιοδικά με τα αντίστοιχα καθήκοντα. Η επίβλεψη, είτε είναι περιοδική είτε συνεχής, πρέπει να ασκείται μόνο από Διπλωματούχο Μηχανικών Μεταλλείων – Μεταλλουργό ή Μηχανικό Ορυκτών Πόρων ή πτυχιούχο άλλης ισότιμης σχολής μιας εκ των προαναφερθεισών ειδικοτήτων, όπως αυτή ορίζεται κάθε φορά από το ΤΕΕ. Στην περίπτωση της περιοδικής επίβλεψης, η εξορυκτική επιχείρηση πρέπει να απασχολεί μόνιμα εργοδηγό ή επιστάτη, ανάλογα με το μέγεθος του εξορυκτικού έργου, σε μόνιμη απασχόληση, σύμφωνα και με τα προβλεπόμενα από το άρθρο 15 παράγραφος 3. Περιοδική επίβλεψη μπορεί να εφαρμόζεται: α) Σε επιφανειακά έργα όπου ημερησίως απασχολούνται λιγότεροι από 20 εργατοτεχνίτες και υπάλληλοι, ή η ισχύς του κινητού μηχανολογικού εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων, μη συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων μεταφοράς που εξυπηρετούν αποκλειστικά εξωτερικές μεταφορές, δεν υπερβαίνει τους 3.000 ΗΡ, ή η συνολική ημερήσια παράγωγή τους δεν υπερβαίνει τους 3.000 τόνους τότε η επίβλεψη μπορεί να είναι περιοδική. β) Σε υπόγεια έργα όπου οι συνολικά απασχολούμενοι στο έργο εργατοτεχνίτες και τεχνικοί υπάλληλοι είναι λιγότεροι από 7 ή η συνολική ημερήσια παραγωγή (προϊόντων και στείρων) μικρότερη από 500 τόνους ή η συνολική εγκαταστημένη και φορητή ισχύς των απασχολούμενων μηχανημάτων (εκτός απ' τα αυτοκίνητα με αριθμό κυκλοφορίας) είναι μικρότερη από 800 ίππους (HP). 4. Η συχνότητα της περιοδικής επίβλεψης, δεν μπορεί να είναι λιγότερη από μία φορά το μήνα. Κατ’ εξαίρεση για απομακρυσμένα νησιά και εφόσον υπάρχει συγκοινωνιακή δυσχέρεια, η συχνότητα ορίζεται, ανάλογα με την περίπτωση, απ' την Επιθεώρηση Μεταλλείων μετά από σχετική αίτηση του ενδιαφερόμενου. 5. Σε περίπτωση περιοδικής επίβλεψης, ο επιβλέπων μηχανικός δεν επιτρέπεται να επιβλέπει πέραν των πέντε έργων (κάθε έργο με τη δική του άδεια εκμετάλλευσης). 6. Στην περίπτωση συνεχούς επίβλεψης σε περισσότερα του ενός έργα που τρία τουλάχιστον εξ’ αυτών απέχουν περισσότερο από 20 χιλιόμετρα μεταξύ τους, τότε το έργο πρέπει να υποδιαιρείται και να υπάρχει επίβλεψη από δύο διπλωματούχους μηχανικούς μεταλλείων. 7.Η συχνότητα επισκέψεων επίβλεψης πρέπει να ορίζεται από τη διεύθυνση του έργου με γνώμονα την επικινδυνότητα των έργων, τις παραγωγικές ανάγκες και πρέπει να καθορίζεται γραπτώς στην ανάθεση καθηκόντων του κάθε επιπέδου διοίκησης. Ελάχιστη συχνότητα επισκέψεων επίβλεψης ανά βαθμίδα, στην περίπτωση της μη περιοδικής επίβλεψης, ορίζεται ως ακολούθως: 3α. Ο άμεσα προϊστάμενος μηχανικός τμήματος: 2 επισκέψεις ανά εβδομάδα σε κάθε εργοτάξιο 3β. Εργοδηγός τμήματος, επιστάτης και επικεφαλής: καθημερινή παρουσία στα εργοτάξια. 8. Οι εντολές που μπορεί να προκύψουν μετά τις επισκέψεις επίβλεψης όλων των βαθμίδων και αφορούν θέματα Υ&Α, θα πρέπει να αποδεικνύονται εγγράφως ή να τηρούνται σε ηλεκτρονικά αρχεία 9. Το εύρος της διοικητικής ευθύνης κάθε επιπέδου διοίκησης και ο τρόπος μεταβίβασης των εντολών, θα ορίζεται εγγράφως από τη διεύθυνση του έργου. Άρθρο 17 α) Παράγραφος (2). Η ελάχιστη ετήσια απασχόληση Τεχνικού Ασφαλείας είναι πολύ μεγάλη. Επανερχόμαστε στην πρότασή μας να ισχύουν τα παρακάτω: - 25 ώρες ετήσια για επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι 20 άτομα. - 50 ώρες ετήσια για επιχειρήσεις που απασχολούν από 21 – 50 άτομα και - 75 ώρες ετήσια για επιχειρήσεις που απασχολούν άνω των 50 ατόμων. β) Παράγραφος (3). - Δεν αναφέρεται πουθενά ο ρόλος του ΕΞΥΠ. - Δεν αναφέρεται πουθενά στις υποχρεώσεις του Τεχνικού Ασφαλείας οι μετρήσεις ρύπων, θορύβου κτλ. - Θεωρούμε υπερβολικό « η επιθεώρηση, ανάλογα με τις ανάγκες του έργου όλων των θέσεων εργασίας να γίνεται το λιγότερο μία φορά το 15νθήμερο» Ακριβώς επειδή είναι θέμα εκτίμησης των τοπικών συνθηκών προτείνουμε η επιθεώρηση όλων των θέσεων εργασίας να είναι το λιγότερο 1 φορά το μήνα. Άρθρο 20 α) Παράγραφος (6). Στα «απαγορεύεται» που αναφέρονται δεν ξεκαθαρίζεται ποιος θα έχει το δικαίωμα να γνωματεύει και με ποια μέσα (πχ αλκοολοτέστ δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρά μόνο από την αστυνομία), ποιος θα απαγορεύει και ποιος θα επεμβαίνει για να εφαρμοστούν οι απαγορεύσεις. β) Παράγραφος (8). Δεν καθορίζεται ποιος θα απαγορεύει την είσοδο των εργαζομένων, εάν «εκτιμηθεί η δημιουργία επικινδύνων καταστάσεων» και ποιος θα αποφασίζει για την αποκατάσταση των ασφαλών συνθηκών. Επίσης στην ίδια παράγραφο, σε θέσεις εργασίας όπου υπάρχουν μεμονωμένοι εργαζόμενοι θα πρέπει να ενταχθούν στη συνεχή παρακολούθηση και τα μέσα συνεχούς ενδοεπικοινωνίας. Άρθρο 21 α) Παράγραφος (1β) Προτείνουμε η ημερήσια έκθεση σε θόρυβο να υπολογίζεται αναλυτικά, όπως στον παλιό ΚΜΛΕ και όχι μόνο με απλή αναφορά στο ISO 1999:1990 που δεν είναι διαθέσιμο ανά πάσα στιγμή σε όποιον ενδιαφερόμενο. β) Παράγραφος (2) Για τα ηχόμετρα να διευκρινισθούν οι min απαιτήσεις οργάνων κατά το αντίστοιχο διεθνές πρότυπο. γ) Παράγραφος (6) Σε εργοταξιακές συνθήκες και ιδιαίτερα στα υπόγεια έργα και για μετακινούμενο εξοπλισμό (διατρητικά φορεία, φορτωτές κτλ) δεν είναι δυνατό να ληφθεί μέριμνα ώστε να έχουν την κατάλληλη σήμανση οι χώροι εργασίας, να οριοθετούνται και η προσπέλαση σ΄ αυτούς να υπόκειται σε περιορισμούς. Προτείνουμε οι θέσεις αυτές εργασίας να υπόκεινται σε περιορισμούς χρήσης προβλεπόμενων ΜΑΠ. Άρθρο 22 α) Παράγραφος (1). Έχει γίνει λάθος στους ορισμούς εισπνεύσιμο και αναπνεύσιμο κλάσμα αιωρούμενων σωματιδίων. Συγκεκριμένα αναγράφεται: «Εισπνεύσιμο κλάσμα αιωρουμένων σωματιδίων (αναπνεύσιμο)» «Αναπνεύσιμο κλάσμα αιωρούμενων σωματιδίων (εισπνεύσιμο)» β) Στον ΠΙΝΑΚΑ 1 και 2. Δεν έχει γίνει ο συσχετισμός με την αεροδυναμική διάμετρο. Πιστεύουμε ότι ο πίνακας του ΣΜΕ θα πρέπει να προηγηθεί των πινάκων 1 και 2 του Σχεδίου. Πίνακας ΣΜΕ Αεροδυναμική διάμετρος σε μm Εισπνεύσιμη σκόνη % Αναπνεύσιμη σκόνη % 0 100,0 100,0 1 97,1 97,1 2 94,3 91,4 3 91,7 73,9 4 89,3 50,0 5 87,0 30,0 6 84,9 16,8 7 82,9 9,0 8 80,9 4,8 9 79,1 2,5 10 77,4 1,3 11 75,8 0,7 12 74,3 0,4 13 72,9 0,2 14 71,6 0,2 15 70,3 0,1 16 69,1 0,0 18 67,0 20 65,1 25 61,2 30 58,3 35 56,1 40 54,5 50 52,5 60 51,4 80 50,4 100 50,1 γ) Προτείνουμε να γραφούν τα όρια έκθεσης σε σκόνη ελεύθερου διοξειδίου του πυριτίου και χαλαζία όπως στον παλιό ΚΜΛΕ. δ) Στον ΠΙΝΑΚΑ 2 τα εισπνεύσιμα όρια είναι μικρότερα από τα αναπνεύσιμα πρέπει να ισχύει το αντίθετο. ε) Στις σημειώσεις που έπονται του Πίνακα 3 να αναφέρεται το πρότυπο με το οποίο ορίζεται το κλάσμα της εισπνεύσιμης – αναπνεύσιμης σκόνης ( το πρότυπο ΕΛΟΤ 481), προς αποφυγή συγχύσεων. Άρθρο 23 Ο Πίνακας της σελ. 42 του σχεδίου ΚΜΛΕ συσχετίζει τον Δείκτη Θερμοκρασίας – Υγρασίας με την αναλογία χρόνου εργασίας και ανάπαυσης, όπως ακριβώς προβλέπεται στην εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας 130329/03.07.1995. Για την άμεση μέτρηση αυτού του δείκτη υπάρχουν όργανα στην αγορά και εύκολα μπορεί ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος να προμηθευτεί. Ο Πίνακας Ι της σελ. 43 του σχεδίου επαναφέρει τις χωριστές μετρήσεις ξηρού θερμομέτρου – σχετικής υγρασίας και ενός μεγέθους που ονομάζεται Ενεργός Θερμοκρασία. Όπως αναφέρεται στις υποκείμενες του Πίνακα Ι σημειώσεις η ενεργός θερμοκρασία αντιστοιχεί στη Διορθωμένη Ενεργό Θερμοκρασία (ΔΕΘ) υπολογισμένη σε συνθήκες αμελητέας ταχύτητας αέρα!!! Με αυτόν τον τρόπο επαναπροσδιορίζει με διαφορετικά δεδομένα τη διακοπή εργασιών. Πιστεύουμε ότι ούτε οι μετρήσεις αυτές είναι εύκολα να γίνουν ούτε προσθέτουν τίποτε. Η διακοπή εργασιών ορίζεται εύκολα και γρήγορα με τον Πίνακα της σελ. 42. Ο Πίνακας Ι της σελ. 43 πρέπει να αφαιρεθεί. Άρθρο 25α Η αναφορά που γίνεται στο Σ.Υ.Α.Ε. δεν στέκει, είναι εκτός αρμοδιοτήτων του οργάνου. Άρθρο 27 Να προστεθεί ότι πρέπει να υπάρχουν αναρτημένα μονογραμμικά σχέδια επί των πινάκων διανομής, που να αποτυπώνονται τα ηλεκτρικά κυκλώματα και η διανομή του ηλεκτρικού ρεύματος. Άρθρο 29 Να διευκρινιστεί από την ΔΕΗ και να γραφούν στο νέο ΚΜΛΕ οι ορισμοί υψηλής, μέσης και χαμηλής τάσης προς αποφυγή των σημερινών παρερμηνειών και παρεξηγήσεων. Άρθρο 31 Είναι υπερβολικό για μηχανήματα ή εγκαταστάσεις που τροφοδοτούνται με μέση τάση, η ζεύξη και η απόζευξή τους να γίνεται με ευθύνη αδειούχου τεχνικού ηλεκτρολόγου και όχι με τον αδειούχο χειριστή, η άδεια του οποίου έτσι και αλλιώς εμπεριέχει τα θέματα σύνδεσης – αποσύνδεσης. Επίσης με την τοποθέτηση και απλοποίηση της σημερινής τεχνολογίας η ζεύξη και απόζευξη ηλεκτρικών μηχανημάτων είναι, για ένα αδειούχο χειριστή, θέμα ρουτίνας. Άρθρο 33 α) Παράγραφος (1). Δεν αναφέρονται στα μηχανήματα τα φορτηγά υπογείων – επιφανείας. β) Παράγραφος (3 και 4). Να διευκρινισθεί ότι αυτά που γράφονται αφορούν το σύνολο των μηχανημάτων που απασχολούνται στο έργο, ανεξάρτητα αν ανήκουν στο κύριο του έργου ή σε εργολάβο. Επίσης προτείνουμε τα μεταχειρισμένα μηχανήματα να συνοδεύονται από γνωμάτευση του αρμόδιου διπλωματούχου μηχανικού κατά την έκδοση της αδείας τους. γ) Παράγραφος (5). Προτείνουμε την εξής διόρθωση: «Όλα τα προσπελάσιμα μέρη μηχανών και μηχανημάτων που κινούνται ή στρέφονται, πρέπει να είναι εφοδιασμένα με τα κατάλληλα όργανα ελέγχου και μηχανισμούς αποφυγής ανεξέλεγκτης λειτουργίας μόνο σε σημεία που είναι προσπελάσιμα από εργαζόμενο προσωπικό ή επισκέπτες. δ) Παράγραφος (8). Προτείνεται η προσθήκη: Οι χειριστές μετά το τέλος της βάρδιας πρέπει να συμπληρώνουν αντίστοιχο φύλλο παρατηρήσεων. Άρθρο 34 α) Παράγραφος (1α). Στα διατρητικά φορεία υπογείων οι περισσότεροι των κατασκευαστών διαθέτουν το μηχάνημα μόνο με σκέπαστρο ειδικών προδιαγραφών και όχι με «μονωμένο θάλαμο». Εκτός αυτού επειδή ο χειριστής κατά τη διάτρηση κατεβαίνει από το κάθισμα του χειρισμού και παρατηρεί το διατρητικό στέλεχος, ένας θάλαμος δεν είναι ότι λειτουργικότερο. Επίσης πρέπει να προβλεφθεί μεταβατική διάταξη για τα παλιά μηχανήματα που ευρέως κυκλοφορούν. Σημειώνουμε πρόσθετα ότι σε πολλά παλιά μηχανήματα έχουν μπει κλιματιστικά όχι από τον κατασκευαστή αλλά εκ των υστέρων. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα με το προτεινόμενο σύστημα υπερπίεσης της καμπίνας. β) Παράγραφος (1ε). Όλα τα ελαστιχοφόρα μηχανήματα δεν έχουν φώτα στροφής δεξιά και αριστερά (πχ μηχανήματα υπογείων). γ) Παράγραφος (1β). Διαφωνούμε με την ύπαρξη φορητού φαρμακείου σε μηχανήματα αυτοκινούμενα. Η εμπειρία είχε δείξει ότι λόγω των συνθηκών τα φαρμακεία αυτά καθίστανται εντός ολίγων ημερών ακατάλληλα και πλήρως αχρηστευμένα. Εκτός αυτού οτιδήποτε συμβεί καλύπτεται από τα φαρμακεία των σταθμών βοηθειών και όλα τα συναφή που προβλέπονται σε προηγούμενα άρθρα. δ) Παράγραφος (1στ). «Εργαλεία και μέσα, ανάλογα με την περίπτωση, για την άμεση αντιμετώπιση ανατροπών, εκτροχιασμών και λοιπών βλαβών». Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν εργαλεία διαθέσιμα σε κάθε μηχάνημα και μάλιστα για ανατροπές, εκτροχιασμούς και λοιπές βλάβες όταν η αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων απαιτεί ειδικότερο και εξειδικευμένο εξοπλισμό. Εκτός αυτού σε κάθε οργάνωση προβλέπεται κινητό συνεργείο για να αντιμετωπίζει επιτόπου τις βλάβες. ε) Προσθήκη στο άρθρο: Τα μηχανήματα που εργάζονται στα εργοτάξια οι άδειες, οι πινακίδες κυκλοφορίας και τα αποδεικτικά τελών κυκλοφορίας και ασφαλίστρων τους πρέπει να φυλάσσονται κεντρικά στην επιχείρηση, και να είναι στη διάθεση κάθε ελέγχου, εφόσον οι συνθήκες εργασίας δεν ευνοούν την διατήρησή τους πάνω στα μηχανήματα. Άρθρο 35 Ζητούμε την προσθήκη: Για τον περιοδικό εφοδιασμό με καύσιμα των μηχανημάτων έργου μπορεί να χρησιμοποιηθεί και κινητή δεξαμενή καυσίμων, με ηλεκτρική αντλία, υποχρεωτικά αντιεκρηκτικού τύπου, σε ειδικά διαμορφωμένο όχημα, χωρητικότητας μέχρι 5 m3. Η διακίνηση αυτή θα γίνεται αποκλειστικά εντός εργοταξιακών χώρων και η καταλληλότητα θα πιστοποιείται από διπλωματούχο μηχανολόγο μηχανικό. Πρέπει να σημειωθεί ότι για μεγάλες αποστάσεις από τα κέντρα εφοδιασμού καυσίμων δεν είναι δυνατόν να μετακινηθούν τα βαριά μηχανήματα, όπως π.χ. τα ερπιστριοφόρα που κινούνται με μεγάλη βραδύτητα, προκειμένου να εφοδιαστούν με καύσιμα. Γι΄ αυτό πρέπει να υπάρχει η ευελιξία της χρήσης μιας κινητής δεξαμενής. Άρθρο 39 α) Παράγραφος (1δ) προσθήκη: Όσον αφορά το μήκος ορατότητας θα πρέπει να προσδιοριστεί το ελάχιστο δυνατό μήκος κυρτώματος οδού προς εξασφάλισή του. β) Παράγραφος (3α). Πρέπει να γίνει αναφορά ότι σε περίπτωση συνύπαρξης οχημάτων και πεζών χρειάζεται κατάλληλη συνεννόηση όπως και προειδοποίηση για οποιεσδήποτε αλλαγές στην κίνησή τους. γ) Παράγραφος (3γΑ) Σ΄ ότι αφορά την περίπτωση των αποθέσεων σε πρανή πρέπει να ισχύει ή το Ι ή ΙΙ. δ) «Να υπάρχει ειδικά τεχνητή βαθμίδα (τσιμεντένιο στηθαίο)» Μπορεί το στηθαίο να είναι και μεταλλικό κα μάλιστα με καλύτερη συμπεριφορά. ε) Και για την παράγραφο 3γΑ και για την 3γΒ σε περίπτωση που το μηχάνημα διαθέτει κάμερα οπισθοπορείας δεν χρειάζεται η ύπαρξη τουμπαδόρου. στ) Παράγραφος (4) «Πριν από το ξεκίνημα της εργασίας πρέπει να δοκιμάζονται τα φρένα για να…» Δεν αρκεί μόνο αυτό, προτείνουμε πλήρη ημερήσιο περιοδικό έλεγχο. Ο ημερήσιος περιοδικός πρέπει να περιλαμβάνει: - Έλεγχο στάθμης ελαίου κινητήρα. - Έλεγχο στάθμης ελαίου κιβωτίου ταχυτήτων. - Έλεγχο στάθμης υδραυλικού ελαίου. - Οπτικό έλεγχο κατάστασης ελαστικών. - Έλεγχο φρένων λειτουργίας. - Έλεγχο φρένων στάθμευσης. - Έλεγχο φρένων κινδύνου. - ‘Έλεγχο λειτουργίας φώτων. - Έλεγχο γνώσεων (π.χ. σε ανυψωτικές πλατφόρμες ή μηχανήματα μεταφοράς εκρηκτικών). - Έλεγχο διαφόρων σωλήνων υδραυλικής. (Πρέπει να γραφούν αναλυτικά για να είναι προς γνώση όλων. Ουσιαστικός περιοδικός έλεγχος δυστυχώς στην πράξη γίνεται από ελάχιστα έως καθόλου). Άρθρο 42 Εντοπίζουμε ότι υπάρχει αντίφαση ανάμεσα στην παράγραφο 2 και την παράγραφο 4. Στην 2 αναφέρει ότι εκεί όπου υπάρχει παράλληλη κυκλοφορία προσωπικού και ακάλυπτου μεταφορικού μέσου, οι διάδρομοι κυκλοφορίας πρέπει να είναι min 60cm πλάτους και στην συνέχεια στην παράγραφο 4 αναφέρει ότι όλα τα προσπελάσιμα κινούμενα μέρη πρέπει να φέρουν προστατευτικά καλύμματα. Άρθρο 44 α) Παράγραφος (4) Το Π.Δ. 16/1996 δεν εφαρμόζεται στις εξορυκτικές βιομηχανίες. Θέλει αναλυτική περιγραφή για το πώς πρέπει να σχεδιάζονται, κατασκευάζονται, λειτουργούν, επιτηρούνται και συντηρούνται οι χώροι εργασίας, προσαρμοσμένοι στις συνθήκες των εξορυκτικών εργοταξίων. Άρθρο 45 α) Με βάση την οδηγία διαχείρισης μεταλλευτικών αποβλήτων πρέπει να αναφέρονται και οι πάσης φύσεως εγκαταστάσεις αποβλήτων. Κατά την οδηγία ο όρος «εγκατάσταση αποβλήτων» χρησιμοποιείται ακόμη και για τις απλές αποθέσεις στείρων (και όχι μόνο για τις δεξαμενές). Ομοίως πρέπει να γίνει η ίδια αναφορά και στο άρθρο 46. β) Παράγραφος (θ) Στις εγκαταστάσεις αποβλήτων πρέπει να υπάρχει και σήμανση. Άρθρο 48 α) Παράγραφος (1α) (καλύτερη διατύπωση). ΟΙ εκρηκτικές ύλες διακρίνονται ως προς το κρουστικό και ωστικό τους κύμα. Διαρρηκτικές είναι οι εκρηκτικές ύλες που έχουν έντονο κρουστικό και μέτριο ωστικό κύμα, κατατάσσονται στις ισχυρές εκρηκτικές ύλες και παρουσιάζουν μεγάλες ταχύτητες μετάδοσης της έκρηξης. Το αντίθετο είναι οι βραδύκαυστες εκρηκτικές ύλες π.χ. πυρίτιδα. β) Παράγραφος (2). Πρέπει να γίνει αναφορά της Υ.Α. 3329/15-2-89 και του Ν. 2168/1993 που διέπουν τα αναγραφόμενα στην παράγραφο αυτή. Πιθανόν να χρειάζεται και συσχετισμός κειμένων. Άρθρο 50 α) Στον πίνακα συσχετισμού επιτρεπόμενων ποσοτήτων εκρηκτικών υλών και καψυλίων σε υπαίθριες αποθήκες, αναφέρονται ποσότητες από 20.000 κιλά έως 50.000 κιλά εκρηκτικών προς διαχείριση. Δεν υπάρχουν πλέον τέτοιες ποσότητες εντός αποθηκών μεταλλείων ή λατομείων. Προτείνουμε να διαγραφούν. Επίσης προτείνουμε: Τα ανωτέρω όρια και ποσότητες δεν ισχύουν στην περίπτωση αποθήκευσης νιτρικής αμμωνίας ή γαλακτωμάτων matrix (μη εκρηγνυόμενο νιτρικό διάλυμα) με την προϋπόθεση ότι εμπεριέχουν οργανικές ενώσεις προσμετρούμενες σε C, σε περιεκτικότητα μικρότερη του 0,2%. β) Στην παράγραφο 7α προτείνουμε η αποθήκη να είναι κατάλληλα γειωμένη. γ) Στην παράγραφο (η) προτείνεται η υπαίθρια αποθήκη να παρακολουθείται με ηλεκτρονικά μέσα. Άρθρο 51 Οι υπόγειες αποθήκες εκρηκτικών υλών θα πρέπει να είναι κατάλληλα γειωμένες. Άρθρο 51α α) Παράγραφος (α) Προτείνουμε την προσθήκη: Η παραγωγή θα γίνεται μόνο στο σημείο χρησιμοποίησης των εκρηκτικών απαγορευμένης της αποθήκευσης έτοιμων προϊόντων, πλην των ειδικώς αδειοδοτημένων αποθηκών εκρηκτικών υλών. β) Παράγραφος (β). Αναφέρει ότι το όχημα – συνεργείο παραγωγής εκρηκτικών χρειάζεται χειριστή. Οι μονάδες αυτές δεν είναι μηχανήματα έργου για να απαιτούν χειριστή. Αυτό που χρειάζεται είναι αδειούχος οδηγός κατάλληλης κατηγορίας διπλώματος. Τα οχήματα όπως και ο οδηγός πρέπει να διαθέτουν άδεια ADR. Τα οχήματα αυτά είναι κινητοί κοινοί αναμικτήρες παραγωγής ANFO. γ) Παράγραφος (γ). Το όχημα και ο υπόλοιπος εξοπλισμός να είναι κατάλληλα γειωμένα. Άρθρο 52 α) Παράγραφος (α). Δεν αναφέρεται στην μεταφορά εκρηκτικών υλών εκτός εργοταξιακού χώρου ή μεταξύ γειτονικών εργοταξίων. Πρέπει να γίνει μνεία του υφιστάμενου νομικού πλαισίου για τις μεταφορές αυτές (αναφορά στην άδεια ως προς τις δυνατότητες μετακίνησης και προς ποιους προορισμούς). β) Παράγραφος (η). Προσθήκη στο τέλος: Όπου απαιτείται χρήση εργαλείων αυτά πρέπει να είναι υποχρεωτικά αντιστατικού τύπου. Άρθρο 53 α) Παράγραφος (2). Προσθήκη στο τέλος: Υποχρεωτική η χρήση tempo για πυροδοτήσεις με βραδύκαυστη θρυαλλίδα. Το tempo πρέπει να είναι ίσο με το μισό μήκος της θρυαλλίδας που έχει το μικρότερο μήκος και η έναυσή του να γίνεται ταυτόχρονα με την πρώτη θρυαλλίδα, ανεξάρτητα του μήκους της. γ) Προσθήκες μετά την παράγραφο (13): Παράγραφος (14) Διακεκομμένη γόμωση. -Σε περιπτώσεις γομώσεων όπου η σχέση ύψους διατρημάτων και διαμέτρου διάτρησης οδηγεί σε: 1. Yπερκατανάλωση, ήτοι αυξημένη ειδική κατανάλωση έναντι της ενδεικνυόμενης με σκοπό την πλήρωση της στήλης, με αποτέλεσμα μεγάλη εκτίναξη υλικού και δονήσεις. 2. Ή σε μερική γόμωση στήλης με σκοπό διατήρηση της ειδικής κατανάλωσης, με αποτέλεσμα αρνητικό τελικό πρανές και ανασφαλή χείλη βαθμίδας λόγω υπερφόρτωσης στην γόμωση πυθμένα. Τότε, με σκοπό την εξάλειψη των ανωτέρω επικίνδυνων καταστάσεων και συνθηκών πρέπει να γίνεται υποχρεωτικά διακεκομμένη γόμωση (deck loading). -Ο σχεδιασμός της μεθόδου διακεκομμένης γόμωσης, ο υπολογισμός ύψους στήλης των απαιτούμενων διακοπών (decks) και η σχετική ενημέρωση και εκπαίδευση του προσωπικού γόμωσης είναι ευθύνη του επιβλέποντος μηχανικού. - Ο σχεδιασμός της διακεκομμένης γόμωσης πρέπει να γίνεται με τέτοιον τρόπο, ώστε να εξασφαλίζει ασφαλή έναυση του συνόλου της στήλης με σκοπό αποφυγή μερικών αφλογιστιών ( επιλογή κατάλληλων μέσων έναυσης & πυροδότησης, καθώς και υλικών πλήρωσης των διακοπών). - Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η μείωση της επιγόμωσης σε λιγότερο από το 1/3 του φορτίου. Παράγραφος (15). Ιδιαίτερα σ΄ ότι αφορά τη χρήση εκρηκτικών γαλακτωμάτων (emulsions) πρέπει να ισχύουν τα εξής: - Εκρηκτικά γαλακτώματα στα οποία έχει ενσωματωθεί ο ευαισθητοποιητής αντιμετωπίζονται και διαχειρίζονται σε όλες τις φάσεις του κύκλου (φόρτωση , μεταφορά αποθήκευση, γόμωση) ως εκρηκτικές ύλες. Μη ενεργοποιημένα γαλακτώματα (matrix σε bulk μορφή) αντιμετωπίζονται ως οξειδωτικά μέσα. - Όχι ανάμιξη και χρήση στην ίδια ανατίναξη εκρηκτικών γαλακτωμάτων από διαφορετικούς κατασκευαστές. - Αποφυγή χρήσης στο ίδιο διάτρημα φυσιγγίων εκρηκτικών γαλακτωμάτων διαφορετικής διαμέτρου. - Λήψη υπόψιν της παραμέτρου κρίσιμης διαμέτρου αναφορικά με την ευαισθησία έναυσης διαφόρων τύπων emulsions. - Λήψη υπόψιν της διάρκειας ζωής αποθήκευσης φυσιγγίων εκρηκτικών γαλακτωμάτων (απενεργοποίηση) καθώς και των ορίων θερμοκρασίας με σκοπό χρήση (διατήρηση ευαισθησίας). - Διασφάλιση μετάδοσης εκρηκτικού κύματος. Σε περιπτώσεις που η έναυση εντός του διατρήματος επιτυγχάνεται με χρήση ακαριαίας θρυαλλίδας, ο τύπος της ακαριαίας [grains/m] πρέπει να επιλέγεται έτσι ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα προσυμπίεσης στο εκρηκτικό γαλάκτωμα, με αποτέλεσμα καύση αντί πυροδότησης (αποφυγή μερικής έναυσης στήλης, εκτινάξεων από πίσω σειρές κ.λ.π). Άρθρο 53α παράγραφος (δ) Είναι λάθος αυτό που γράφεται ότι το μήκος της επιγόμωσης πρέπει να μην είναι μικρότερο από το φορτίο. Αυτό πρέπει να μην είναι μικρότερο από το 1/3 της στήλης και δεν σχετίζεται με το φορτίο. Άρθρο 54 α) Παράγραφος (2). Θα θέλαμε να γνωρίζουμε από ποια στοιχεία προήλθε ο πίνακας συσχετισμού διαμέτρου διατρήματος και επικίνδυνης απόστασης (μέτρα). Θεωρούμε ότι είναι υπερβολικές οι αποστάσεις, με δεδομένο ότι οι διάμετροι διατρημάτων 125mm είναι πλέον συνήθεις. Με τις αποστάσεις του πίνακα αναιρείται το άρθρο 81 περί χωροθέτησης μεταλλευτικών και λατομικών έργων. Επίσης ομοίως τίθεται εκτός οποιαδήποτε συνύπαρξη εξορυκτικού έργου με άλλα έργα. β) Παράγραφος (5). Προσθήκη Σε περίπτωση χρήσης ηλεκτρικών καψυλίων δεν προχωρούμε σε πυροδότηση εάν δεν ωμομετρηθεί το κύκλωμα από ασφαλή θέση. Άρθρο 56 α) Παράγραφος (8). Διόρθωση. Ο γομωτής – πυροδότης μετά τον έλεγχο …………προς το μέρος, ενημερώνει τον ιεραρχικά ανώτερό του και από αυτόν λαμβάνει την τελική εντολή για εκτέλεση της πυροδότησης καθώς και την μηχανή πυροδότησης και μετά εκτελεί. β) Πρέπει να προσεχθούν οι ανεξέλεγκτες καταστάσεις που μπορεί να δημιουργηθούν σε γομούμενα μέτωπα από χρήση κινητών τηλεφώνων ή συχνοτήτων πομπών – δεκτών ενδοεπικοινωνίας ή ραδιοσυχνοτήτων ασυρμάτων. Κατά την γνώμη μας πρέπει να μπουν όρια σ΄ ότι αφορά την ισχύ τους και να απαγορευτούν τα κινητά πλησίον γομούμενων μετώπων. Μετά από ανάλογη έρευνα που πραγματοποιήσαμε παραθέτουμε προς αξιοποίηση τα εξής στοιχεία: 1. Φορητοί ραδιοασύρματοι: Υποχρεωτική χρήση συσκευών με ισχύ μικρότερη των 4 Watt. Παραμένουν υποχρεωτικά κλειστοί καθόλη την διάρκεια της γόμωσης και συνδεσμολογίας και ενεργοποιούνται λίγο πριν την πυροδότηση με σκοπό ενδοεπικοινωνία και φύλαξη διελεύσεων. 2. Κινητά τηλέφωνα: Ρητή απαγόρευση χρήσης τους σε χώρους που εκτελούνται εργασίες γομώσεως και πυροδότησης. Οι είσοδοι και οι διελεύσεις εξορυκτικών χώρων εντός των οποίων πραγματοποιούνται ηλεκτρικές πυροδοτήσεις πρέπει να σημαίνονται με κατάλληλες προειδοποιητικές πινακίδες που να απαγορεύουν ενεργοποίηση κινητών τηλεφώνων. 3. Ασφαλείς αποστάσεις: - Σε κάθε περίπτωση που εκτελούνται ηλεκτρικές πυροδοτήσεις σε αποστάσεις που προσεγγίζουν τις τιμές των κατωτέρω πινάκων από τις αντίστοιχες πηγές εκπομπής ραδιοσυχνοτήτων, πρέπει να χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά καψύλλια ελαττωμένης ή πολύ ελαττωμένης ηλεκτρικής ευαισθησίας. - Σε κάθε περίπτωση που απαιτείται εκτέλεση εργασιών πυροδότησης σε αποστάσεις μικρότερες των συνημμένων πινάκων από τις αντίστοιχες πηγές εκπομπής ραδιοσυχνοτήτων εφαρμόζεται υποχρεωτικά μέθοδος μη ηλεκτρικής έναυσης και πυροδότησης. Πίνακας 1. Aποστάσεις από κεραίες [αναμεταδότες] ΑΜ [0,535 – 1,605 ΜHz] Εκπεμπόμενη ισχύς Ελάχιστη απόσταση Watts [έως] Meters 4000 267 5000 300 10000 432 25000 660 50000 960 100000 1360 500000 3030 Πίνακας 2. Αποστάσεις απο κεραίες [αναμεταδότες] έως 50MΗz Εκπεμπόμενη ισχύς Ελάχιστη απόσταση Watts [έως] Meters 100 267 500 560 1000 830 5000 1830 50000 5660 500000 18333