Αρχική Ζώνες Ειδικής ΠροστασίαςΆρθρο 14 Σχέδια φύλαξης και ενημέρωσης για τις ΖΕΠΣχόλιο του χρήστη Σοφοκλής Κοσκινάς | 3 Νοεμβρίου 2010, 17:00
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο προγραμματισμός για τη σύνταξη «σχεδίων διαχείρισης» στις ΖΕΠ από ειδικούς ορνιθολόγους κλπ, στο συγκεκριμένο Σχέδιο της ΚΥΑ έμμεσα αναφέρεται όλα τα άρθρα. Αφού σημειωθεί ότι αυτές οι Ζ.Ε.Π. στους πολεοδόμους είναι γνωστές ως Περιοχές Ειδικής Προστασίας, και στις επιτροπές της Ε.Ε. γνωστές ως SPAs) θα ήθελα να κάνω κάποιες επισημάνσεις: Στο συγκεκριμένο άρθρο 14 αναφέρεται: - σε ένα (1) έτος οι Περιφερειακές δασικές υπηρεσίες θα έχουν εκπονήσει Σχέδια Φύλαξης - σε δύο (2) χρόνια θα έχουν εκπονήσει (και χρηματοδοτήσει μήπως;) Σχέδια Ενημέρωσης για τις Ζ.Ε.Π. ευθύνης τους. Για να γίνει αυτό, στο Σχέδιο ΚΥΑ αναφέρεται ότι θα ληφθούν υπόψη τα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης καθώς και τις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων ειδών. Αναλυτικότερα όμως βλέπουμε τα εξής: α. Επόπτευση και φύλαξη για την εφαρμογή των υφιστάμενων απαγορεύσεων και περιορισμούς σε οχλούσες δραστηριότητες όπως η θήρα, αλιεία, υλοτομία, εκπαίδευση σκύλων, δράσεις αναψυχής, πλησίον αποικιών ή φωλιών προστατευόμενων ειδών. Κατά τη γνώμη μου σε αυτή την παράγραφο υπάρχει ένα πρόβλημα/παγίδα. Οι ορνιθολόγοι δεν αποκάλυπταν (ούτε στις ΕΠΜ που έχουν συντάξει) τις θέσεις φωλιάσματος επειδή ακριβώς αυτές τις θέσεις τις θεωρούσαν «απόλυτο επιστημονικό μυστικό!». Επομένως; Θα δίνουν απλά και μόνο την χιλιομετρική περίμετρο της θέσης που εκείνοι μόνο ξέρουν / ή θα ισχυρίζονται ότι έχουν φωλιές κάποια πουλιά; Για τα υπόλοιπα… ας κρίνουν οι πολίτες και φορείς το πνεύμα και τη γενική φιλοσοφία … περί «οχλουσών δραστηριοτήτων»! Ήδη έχουν καταγραφεί / δημοσιευθεί έντονες διαμαρτυρίες από ορνιθολόγους ή ακύρωση (μετά από δική τους παρέμβαση) εκδηλώσεων ή δραστηριοτήτων σε περιπτώσεις που οι διοργανωτές δεν είχαν εξασφαλίσει έγκαιρα από αυτούς την απαραίτητη άδεια/συγκατάβαση. Αυτή η πολιτική αντίδρασης / αξιώσεων των ορνιθολόγων έχει παρατηρηθεί σε αρκετές περιοχές όπου υλοποιούν κάποιες δραστηριότητες (είτε μέσω προγραμμάτων είτε απλά επειδή τις εκμεταλλεύονται ως βάση /ορμητήριο για την περιβαλλοντική ενημέρωση παιδιών κλπ). β. Μέτρα προστασίας αποικιών ή φωλιών προστατευόμενων ειδών με τοποθέτηση ενημερωτικής σήμανσης ή περίφραξης. Ενημερωτικές σημάνσεις; Πόσο κοστίζουν; Ποιος θα τις βάλει; Κάθε πόσα μέτρα αναμένεται να μπουν; Οι περιφράξεις, λέει το άρθρο ότι θα εμποδίζουν την διέλευση. Πόσο θα κοστίσουν αυτές οι περιφράξεις, από πού θα αντληθούν αυτοί οι πόροι, πώς θα μπουν και πού και με ποια νομική εξουσιοδότηση θα γίνει κάτι τέτοιο; γ. Μέτρα προστασίας βραχονησίδων και νησίδων με έκδοση ενημερωτικού υλικού και ειδική σήμανση, ώστε να αποτρέπεται η προσέγγιση και αποβίβαση σε αυτές, από οποιονδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο, κατά την περίοδο αναπαραγωγής των ειδών χαρακτηρισμού. Στα Δωδεκάνησα, στο παρελθόν, μετά από παρεμβάσεις και αιτήματα των ορνιθολόγων καθορίστηκε ειδικό καθεστώς διαχείρισης / χωροθέτησης επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων. Στα μικρά νησιά (μέχρι 10.000 στρέμματα!) ιδρύθηκαν ΚΑΖ. Μετά από υποδείξεις των ορνιθολόγων θεσμοθετήθηκαν (με ένα και μόνο υπηρεσιακό σημείωμα) ΚΑΖ και σε όλα τα μεγαλύτερα νησιά. Όπου προϋπήρχαν κάποια ΚΑΖ έγινε επέκταση των ορίων τους. Η γενική ιδέα / απαίτηση ήταν να καλυφθεί μέσω θεσμοθέτησης ως ΚΑΖ το 40% της συνολικής έκτασης σε κάθε νησί! Το αιτιολογικό τότε ήταν ότι οι πολίτες, βοσκοί, εκδρομείς κλπ, δεν γνωρίζουν πότε και πού φωλεοποιούν ή ταΐζουν τα μικρά τους οι αιγαιόγλαροι, μύχοι κ.ά. Οι ορνιθολόγοι, στις προτάσεις της προς την τότε Διεύθυνση Δασών, αιτιολογούσαν αυτή την πρόταση ως εξής: "κάθε έκτακτη / μη ελεγχόμενη επίσκεψη στις βραχονησίδες ενδέχεται να προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στην αναπαραγωγή ή την επιβίωση κάποιων σπάνιων πουλιών". Ως μοναδική επιτρεπτή προσέγγιση – στα ενημερωτικά φυλλάδια ορίζονταν μόνο οι περιβαλλοντικές εκδρομές, εφόσον οι ξεναγοί /φύλακες της ομάδας επισκεπτών ήταν έμπειρα μέλη Μ.Κ.Ο. Η προτεινόμενη ΚΥΑ, βλέπουμε ότι υιοθετεί το ίδιο σκεπτικό και αποβλέπει στην νομική κατοχύρωση αυτής η πρακτικής και εντός των ΖΕΠ! Αναφορικά με την περιβαλλοντική επιμόρφωση: Πόσο ακόμα ενημερωτικό υλικό θα πρέπει να εκδοθεί για συγκεκριμένα σπάνια πτηνά; Η Ε.Ε. και η ελληνική έχει ήδη δαπανήσει πάρα πολλά εκατομμύρια για τις ενημερωτικές /προπαγανδιστικές καμπάνιες για συγκεκριμένα είδη και επιλεγμένους οικότοπους. Να ξοδευτούν σε αυτόν τον στόχο και όλα τα κεφάλαια του Πράσινου Ταμείου; δ. Τρόπους ενημέρωσης και επιμόρφωσης των αρμόδιων υπαλλήλων και εμπλεκόμενων υπηρεσιών για την άσκηση και τον έλεγχο δραστηριοτήτων εντός των ΖΕΠ. Από ποιους θα ενημερώνονται και από ποιούς θα επιμορφώνονται; Δηλαδή μέχρι σήμερα οι κρατικοί λειτουργοί που υπάγονται στις υπηρεσίες που εποπτεύει το ΥΠΕΚΑ, δεν γνώριζαν τι έπρατταν πού, ή τι φύλαγαν και γιατί; ε) Και πάλι είναι αδιευκρίνιστο ποιοι και με ποια προσόντα προβλέπεται να εξουσιοδοτηθούν για να παρέχουν ΔΙΑΡΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ των πολιτών στις ιδιαίτερης ευαισθησίας περιοχές ΖΕΠ. στ) Είναι γνωστό ότι ακόμη και στους Φ.Δ. υπήρχαν πολλά προβλήματα (οικονομικά, διοικητικά, άστοχων παρεμβάσεων ή παραλείψεων από το Δ.Σ. διοίκησής τους κλπ). Το τοπικό συντονιστικό όργανο που προτείνεται δεν νομίζω ότι μπορεί ούτε να συσταθεί, ούτε να εργαστεί αποτελεσματικά. Η φύλαξη του περιβάλλοντος, των Φ.Δ. ή των ΖΕΠ, από μόνη της είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο. Η φύλαξη (κυνηγότοπων, ενδιαιτημάτων σπάνιων ειδών, βοσκότοπων, δρυμών, κλπ.) είναι ιδιαίτερα ΣΥΝΘΕΤΟ κεφάλαιο. Επομένως η πρόχειρη αναφορά (με το πνεύμα που σημειώνεται σε αυτό το Σχέδιο ΚΥΑ) θεωρώ ότι υποβιβάζει τους στόχους και την σημασία της για την διατήρηση του περιβάλλοντος.