Αρχική Εγκαταστάσεις Φυσικού ΑερίουΚανονισμός Εσωτερικών Εγκαταστάσεων Φυσικού Αερίου με πίεση λειτουργίας έως και 500mbarΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Σύλλογος Χημικών Μηχανικών | 30 Νοεμβρίου 2010, 23:56
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμοι Κύριοι, Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Χημικών Μηχανικών (ΠΣΧΜ) αποτελεί το ομοιοεπιστημονικό και ομοιοεπαγγελματικό σωματείο που εκπροσωπεί πάνω από 9.000 Χημικούς Μηχανικούς μέλη του ΤΕΕ στην Ελλάδα. Πρόσφατα από το ΥΠΕΚΑ βγήκαν σε διαβούλευση οι νέοι Τεχνικοί Κανονισμοί για εγκαταστάσεις φυσικού αερίου. Οι Τεχνικοί αυτοί Κανονισμοί επηρεάζουν τους συναδέλφους, παλαιούς και νέους, με τις αναφορές τους σε επαγγελματικά θέματα, γιατί με βάση τα παραπάνω θα προσδιορισθούν ορισμένες μελλοντικές θέσεις και ευκαιρίες απασχόλησης. Κατά συνέπεια, οποιαδήποτε αρνητική τοποθέτηση για την απασχόληση συναδέλφων, μειώνει το κύρος των σχολών Χημικών Μηχανικών και τη ζήτηση τους από υποψήφιους φοιτητές (πτυχιακούς και μεταπτυχιακούς). Μελετώντας την πρόταση του Υπουργείου παρατηρήσαμε τα ακόλουθα σημεία, που θεωρούμε ότι χρήζουν διορθώσεων, καθόσον αντιβαίνουν στην υπάρχουσα νομοθεσία για τα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις και στη κοινή λογική . Συγκεκριμένα: Α. Για τις εγκαταστάσεις έως 500 mbar Στην παρ. 14.3 του Σχ. Κανονισμού αναφέρεται το Π.Δ. 420/19.10.87 στο Άρθρο 4 του οποίου μνημονεύονται τα πρόσωπα που δικαιούνται να μελετούν τις εγκαταστάσεις με βάση το Β.Δ. 16/17 Μαρ. 1950, όπως τροποποιήθηκε με το Β.Δ. 24.11/17.12.1953. Όμως τα Διατάγματα αυτά τροποποιήθηκαν με το Π.Δ. 274/97 και οι εγκαταστάσεις καυσίμων (Κατηγορία ΣΤ του Β.Δ. του 1953) υπήχθησαν στις χημικές εγκαταστάσεις. Είναι επόμενο ότι στην παρ. 14.3 του Κανονισμού πρέπει να μνημονεύεται και το Π.Δ. 274/97 το οποίο προσδιορίζει τις αρμοδιότητες των διπλωματούχων. μηχανικών και άλλων τεχνικών στις χημικές εγκαταστάσεις. Β. Για τις εγκαταστάσεις υψηλής πίεσης (16 bar) Στα έντυπα του Παραρτήματος Β2, χρησιμοποιείται αυθαίρετα φρασεολογία ασύμβατη με τους νόμους και τα Διατάγματα (Π.Δ. 274/97) που προσδιορίζουν επαγγελματικά δικαιώματα στη μελέτη, επίβλεψη κατασκευής και επίβλεψη λειτουργίας – συντήρησης χημικών εγκαταστάσεων, όπως είναι οι εγκαταστάσεις ή «συστήματα» Φ.Α. Ειδικότερα : i. Ενώ στα Υποδείγματα Υπεύθυνων Δηλώσεων Β3 και Β5, ορθά ορίζονται οι εγκαταστάσεις και η μελέτη τους στην Υπεύθυνη Δήλωση Β8 η μελέτη φωτογραφίζεται «Μηχανολογική» και η ευθύνη εκπόνησης της ανατίθεται σε Μηχανολόγο μηχανικό και όχι σε αρμόδιο κατά νόμο υπεύθυνο πρόσωπο, όπως ορθά προβλέπεται στο Υπόδειγμα Β19. ii. Σύμφωνα με το ν.6422/34 και το Π.Δ. 274/97 οι Πολιτικοί Μηχανικοί δεν έχουν δικαιώματα επί μη απλών μηχανολογικών και χημικών εγκαταστάσεων, όπως αντίθετα προβλέπεται στα Υποδείγματα Β9 και Β12 του Σχεδίου. iii. Στο Υπόδειγμα Β18 αντί της ορολογίας «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης των εγκαταστάσεων μεταφοράς Φ.Α.», χρησιμοποιείται ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού του Συστήματος μεταφοράς Φ.Α.». Για το θέμα σημειώνουμε : • Ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού» δεν υφίσταται στο ν.6422/34, που αποτελεί τη βάση για τα επαγγελματικά δικαιώματα μηχανικών. Έχει επομένως αντικατασταθεί αυθαίρετα ο ισχύων στη νομοθεσία όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης μηχανολογικών ή χημικών εγκαταστάσεων». • Ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας μηχανολογικού εξοπλισμού» είναι όχι μόνον απαράδεκτα ανεπαρκής, αλλά και αντιεπιστημονικός για να αποδώσει την ευθύνη λειτουργίας μίας εγκατάστασης. Δυστυχώς διάφοροι υπάλληλοι του Υπ. Ανάπτυξης, με στενά συντεχνιακά κριτήρια, ανέπτυξαν μετά την έκδοση του Π.Δ. 274/97, αυθαίρετα πρωτοβουλίες για την εισαγωγή του «νεολογισμού» αυτού στις αδειοδοτήσεις, προκειμένου να εξυπηρετήσουν συντεχνιακά συμφέροντα σε βάρος όχι μόνον κάθε δεοντολογίας αλλά κυρίως της ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου. Προς επίρρωση των παραπάνω σας παραθέτουμε απλά ένα παράδειγμα: Σε αντιδραστήρα μπορεί να λειτουργεί άψογα ο μηχανολογικός εξοπλισμός, αλλά να συμβεί έκρηξη, λόγω άγνοιας της χημικής διεργασίας που λαμβάνει χώρα σε αυτόν. Το ίδιο ισχύει και για μια εγκατάσταση καύσης φυσικού αερίου (αποτελεί χημική διεργασία, σύμφωνα με την επιστήμη). Η ευθύνη λειτουργίας κάθε εγκατάστασης, είναι ευθύνη για το χειρισμό εξοπλισμού, υλικών, διεργασιών και ανθρώπων και τούτο προβλέπεται από τη νομοθεσία περί ευθύνης επίβλεψης εγκαταστάσεων (Βλ. Αρθρο 12 Β.Δ. 24.11/17.12.1953). Τέλος σημειώνουμε ότι το ΥΠΕΚΑ πρέπει να γνωρίζει ότι σε μονάδες, όπως Διυλιστήρια, Σταθμοί Υγροποιημένου Φ.Α., την ευθύνη μελετών και λειτουργίας έχουν Χημικοί Μηχανικοί οι οποίοι δεν είναι δυνατόν να απαξιώνονται με αυτό τον τρόπο. Η λογική που εισάγει αυτός ο τεχνικός κανονισμός, θέτει σε αμφισβήτηση ή καταργεί στην ουσία την εργασία δεκάδων Χημικών Μηχανικών, που εργάζονται σε εγκαταστάσεις Φ.Α., Διυλιστήρια, εγκαταστάσεις καυσίμων. Σε κάθε περίπτωση και στους χρόνους της παγκοσμιοποίησης, δεν δικαιολογείται «άγνοια» της Διοίκησης των πεδίων δραστηριότητας των διπλωματούχων μηχανικών διαφόρων ειδικοτήτων, όπως προσδιορίζονται από Επαγγελματικούς Κώδικες του ΟΗΕ, της Ε.Ε., αλλά και από τα Διεθνή Επιστημονικά και Επαγγελματικά Ινστιτούτα. Επιπλέον η προσέγγιση για τα επαγγελματικά δικαιώματα που αναφέρονται εμμέσως και πονηρά στα υποδείγματα του κανονισμού, μας γυρίζει σε καταστάσεις κλειστών επαγγελμάτων, όπου αποκλείονται ειδικότητες μηχανικών, με στενά συντεχνιακά κριτήρια. Ευελπιστώντας σε άμεση και θετική ανταπόκριση για συνάντηση μας, είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία ή διευκρίνιση.