Αρχική Έρευνα και Εκμετάλλευση ΥδρογονανθράκωνΆρθρο 1 Σύσταση Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων Α.Ε.Σχόλιο του χρήστη ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΛΕΣΙΔΗΣ | 4 Ιανουαρίου 2011, 21:17
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Επιτέλους, μετά από μία απραξία 15 ετών κάτι κινείται στο θέμα εξερεύνησης υδρογοναθράκων στην χώρα μας. Πρέπει το υπουργείο να κινηθεί τάχιστα καθώς οι διαδικασίες αυτές είναι ούτως ή άλλως χρονοβόρες. Έως σήμερα η Ελλάδα δεν έχει υλοποιήσει ένα πλήρες πρόγραμμα γεωτρήσεων με επιμονή και συνέπεια, ενώ μπορούμε να πούμε ότι την τελευταία δεκαπενταετία ήταν ταμπού η αναφορά στο αντικείμενο αυτό. Κατά καιρούς γράφονται διάφορα σχετικά με την ύπαρξη πετρελαϊκών κοιτασμάτων στην Ελλάδα. Ένα είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν ‘λίμνες’ πετρελαίου αλλά υπάρχουν κοιτάσματα, εντοπισμένα μέχρι στιγμής στη Θάσο, στο Κατάκολο και στην Επανομή. Επίσης υπάρχουν εκτιμήσεις για πετρελαιοπιθανές περιοχές, αγνώστων όμως διαστάσεων και ποιότητας, καθώς υπάρχουν επιφανειακές εμφανίσεις πετρελαϊκών κηλίδων αλλά και δομές που θα μπορούσαν να φιλοξενούν τέτοια κοιτάσματα, όπως έχει προκύψει από αναλύσεις γεωφυσικών δεδομένων. ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ, Ο ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΑΝΕΞΕΡΕΥΝΗΤΟΣ. Επισημαίνω ότι έχουν πραγματοποιηθεί άλματα στην τεχνική γεωτρήσεων που επιτρέπουν την διενέργεια γεωτρήσεων σε δύσβατα μέρη, σε μεγάλα βάθη θάλασσας (γεωτρήσεις έως και 3000 μ νερού, ολοκλήρωση γεωτρήσεων έως και 2500 μ νερού), σε οριακές περιοχές, που έως πριν 10-15 χρόνια θα ήταν αδύνατον και να το σκεφθούμε. Τα τελευταία αποτελέσματα ανακάλυψης ΤΕΡΑΣΤΙΩΝ κοιτασμάτων φυσικού αερίου, ΑΠΡΟΣΜΕΝΑ ΠΡΙΝ ΛΙΓΑ ΧΡΟΝΙΑ σε τέτοια βάθη και απόσταση από την ακτή, σε όχι μακρινές περιοχές από εμάς (κοιτάσματα LEVIATHAN, TAMAR & DALIT στην ΑΟΖ του Ισραήλ) υπονοούν πολλά για την Μεσόγειο. Ας φροντίσουμε τάχιστα για την οριοθέτηση της Ελληνικής ΑΟΖ στην Μεσόγειο. Η δημιουργία του Φορέα αυτού θα δώσει (και πρέπει να δώσει) την δυνατότητα στην χώρα μας για την δημιουργία κατάλληλων προϋποθέσεων προσέλκυσης επενδυτών εξερεύνησης και εξόρυξης υδρογοναθράκων, με ελάχιστο κόστος. Δεν γνωρίζουμε αν βρεθούν νέα κοιτάσματα, αλλά ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ σε πιθανούς επενδυτές να ψάξουν; Αντιθέτως, είναι επιβεβλημένη η κίνηση αυτή και το Ελληνικό κράτος έχει αναιτιολόγητα αδρανήσει. Το κύριο ζητούμενο είναι ο Φορέας αυτός να το πράξει με υπευθυνότητα και κατάλληλη προεργασία, χωρίς καθυστερήσεις, διασφαλίζοντας τα οφέλη του Δημοσίου, τόσο από τις παραχωρήσεις όσο και από πιθανές ανακαλύψεις. Χρειάζεται ένα FAST TRACK κύριε Υφυπουργέ. Εδώ και μία εξαετία πιέζουμε, χωρίς αποτέλεσμα έως σήμερα, προς κάθε κατεύθυνση για .. ανάληψη μίας επιθετικής εκστρατείας στο άμεσο μέλλον για έναρξη έρευνας υδρογονανθράκων, μέσω προσέλκυσης εταιρειών πετρελαίου που θα αναλάβουν το κόστος έρευνας, που θα υλοποιείται διαχρονικά, με μεθοδικότητα, υπομονή, επιμονή, συνέπεια... A review of recent hydrocarbon exploration in Greece and its potential http://drillinglab.mred.tuc.gr/oilgreece/pdfPUbl/mavromatidis_kelessidis_monopolis_amireg04-1.pdf Το πετρέλαιο βρίσκεται μόνο με γεωτρήσεις http://drillinglab.mred.tuc.gr/oilgreece/pdfPUbl/kelessidis_mavrommatidis_arthro_gr_iene.pdf Επιτέλους το Ελληνικό Κράτος με τον Υφυπουργό κ. Μανιάτη αποφάσισε να κινηθεί και ας προχωρήσει αποφασιστικά χωρίς να κοιτάζει πίσω. ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ Αρθρο 4, παρ. 11 πρέπει να διασφαλισθεί η μη συμμετοχή με οιονδήποτε τρόπο των μελών του ΔΣ της εταιρείας σε παρεμφερή εταιρεία και για μία περίοδο τουλάχιστον 10ετίας μετά την αποχώρηση από το ΔΣ και το 10πλάσιο πρόστιμο δεν φθάνει – τα πιθανά ποσά είναι κολοσσιαία, συνεπώς να ανέβει το πρόστιμο σε 1000πλάσιο + πρόβλεψη για νομικές κυρώσεις Αρθρο 8, παρ. 2 Οι ειδικότητες μπορεί να είναι πολλές όπως για παράδειγμα επιπρόσθετα των Μηχανικών Ορυκτών Πόρων, Μεταλλειολόγων Μηχανικών, Χημικών Μηχανικών, Μηχανολόγων Μηχανικών Το άμεσα ζητούμενο δεν είναι αυτή καθαυτή η ειδικότητα, αλλά η αποδεδειγμένη συνάφεια του αντικειμένου που γνωρίζει ο ενδιαφερόμενος και που έχει ασχοληθεί με την υπό πλήρωση θέση – για παράδειγμα, απλά γεωλόγος δεν επαρκεί – πρέπει να είναι γεωλόγος πετρελαίων ή με αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα γεωλογίας πετρελαίου. Ο φορέας πρέπει να στελεχωθεί με εξειδικευμένα στελέχη, δεν πρέπει να πάρει στην παρούσα φάση άπειρους στο αντικείμενο επιστήμονες με στόχο να τους εκπαιδεύσει. Άρθρο 8 παρ. 4 : το θέμα της εχεμύθειας θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα λογω της φύσης του αντικειμένου της εταιρείας – συνεπώς θα πρέπει να προβλεφθεί συνυπογραφή δήλωσης εχεμύθειας που θα αναφέρεται στον εσωτερικό κανονισμό της εταιρείας και δεν πρέπει να υπαχθεί σε έναν γενικό κανονισμό. Άρθρο 9 – Ανάθεση Έργων στο ΙΓΜΕ Δεν τεκμηριώνεται επαρκώς ο λόγος ανάθεσης τέτοιων μελετών στο ΙΓΜΕ, ειδικότερα τα αναφερόμενα στις παραγράφους (β), (γ), (ε) και (ζ), καθώς κατάλληλο και έμπειρο προσωπικό για διενέργεια τέτοιων μελετών δεν φαίνεται να υπάρχει – Αναθέσεις αυτού του είδους θα πρέπει να γίνονται μέσα από διαγωνισμό, στους οποίους κάθε ενδιαφερόμενος, και επομένως το ΙΓΜΕ, θα μπορούσε κάλλιστα να συμμετάσχει. Επιπρόσθετα η τεχνολογία εξερεύνησης έχει τόσο πολύ εξελιχθεί που γίνεται πλέον μόνο από εξειδικευμένους φορείς. Το θέμα της φύλαξης των αρχείων, παλαιών και νέων, ιδιαίτερα πυρήνων και σεισμολογικών δεδομένων, οπωσδήποτε είναι μέσα στις δραστηριότητες του ΙΓΜΕ και τα αναφερόμενα στις παραγράφους (α) και (δ) εκτιμάται ότι μπορούν να ανατίθενται στο ΙΓΜΕ. ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ Να ζητηθεί από τις εταιρείες που θα έρθουν, τόσο για εξερεύνηση όσο και για εξόρυξη και εκτέλεση γεωτρήσεων, να έχουν ενεργό συμμετοχή στην ανάπτυξη, εθνικά, τεχνογνωσίας ελλήνων επιστημόνων μέσω εκπαιδευτικών και ερευνητικών προγραμμάτων επιστημόνων και μηχανικών σε συνεργασία με παρεμφερή τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ του εσωτερικού (τμ. ΜΗΧΟΠ Πολυτεχνείου Κρήτης και Σχολή Μεταλλειολόγων ΕΜΠ, ΤΕΙ Καβάλας). Πρέπει να γίνει ιδιαίτερη μνεία στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων του Δημοσίου με την παρακολούθηση της σωστής εκτέλεσης των επιχειρησιακών σχεδίων για εκμετάλλευση (γεωφυσικά – γεωτρήσεις – παραγωγή), με εκτενέστερη περιγραφή στο άρθρο 1, παρ. (α), ίσως με ξεχωριστή παράγραφο, και δίδοντας αρμοδιότητες σε περίπτωση που παρατηρούνται παρεκλίσεις κατά την υλοποίηση των σχεδίων – δεν πρέπει να αγνοήσουμε το γεγονός ότι στις τελευταίες παραχωρήσεις του 1996, η εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων των εταιρειών παρακολουθούνταν πλημμελώς, ενώ ουδείς ακόμη σήμερα γνωρίζει τους πραγματικούς λόγους που εγκαταλείφθηκε η μόνη ουσιαστική γεώτρηση εκείνης της εποχής στο Καλπάκι Ιωαννίνων (γεωτρήσεις ΔΗΜΗΤΡΑ Α ΚΑΙ 1Α) λογω ακριβώς της πλημμελούς παρακολούθησης εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου.