Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 12 Λοιπές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Μάκης Μουρατίδης | 30 Δεκεμβρίου 2009, 11:43
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Εισαγωγή – Τεκμηρίωση 1. Με το άρθρο 25 του Ν. 3468/2006 επιβλήθηκε σε κάθε παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Α.Π.Ε.) πλην φωτοβολταϊκών (άρα και σε μικρά υδροηλεκτρικά ) ειδικό τέλος 3% επί της τιμής πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας στον Διαχειριστή του Συστήματος. Τα ποσά που αντιστοιχούν στο ειδικό τέλος αποδίδονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. 2. Ειδικό τέλος δεν επιβάλλεται στη Δ.Ε.Η. Α.Ε. για την ενέργεια που παράγει από Υδροηλεκτρικούς Σταθμούς (Υ.Η.Σ.). Το γεγονός αυτό έχει σαν αποτέλεσμα παραγωγοί ενέργειας από μικρούς υδροηλεκτρικούς σταθμούς (Α.Π.Ε.) με ελάχιστες δυσμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις να πληρώνουν ειδικό τέλος 3%, ενώ η Δ.Ε.Η. Α.Ε. που παράγει ενέργεια από μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα , τα οποία αναμφισβήτητα διαταράσσουν το περιβάλλον, δεν πληρώνει ειδικό τέλος. 3. Στο Σιδηρόνερο Δράμας λειτουργεί μικρό ιδιωτικό υδροηλεκτρικό χωρίς λίμνες κλπ (ΑΠΕ), στο οποίο επιβάλλεται ειδικό τέλος 3 % επί της αξίας της παραγόμενης ενέργειας (άρθρο 25 του Ν. 3468/2006). Στην ίδια ακριβώς περιοχή και σε απόσταση ελάχιστων χιλιομέτρων, λειτουργεί το φράγμα Θησαυρού της Δ.Ε.Η. επί του ποταμού Νέστου , το οποίο προκαλεί σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις ορατές δια γυμνού οφθαλμού ( π.χ. μεγάλες παραλίμνιες εκτάσεις έχουν μετατραπεί σε σκουπιδότοπους από κάθε λογής απορρίμματα τα οποία συσσωρεύονται από τη γειτονική Βουλγαρία). Τα υδροηλεκτρικά φράγματα και οι λίμνες Θησαυρού και Πλατανόβρυσης επί του ποταμού Νέστου λειτουργούν στο σύνολο της έκτασής τους εντός του Εθνικού Πάρκου Οροσειράς Ροδόπης. 4. Το ειδικό τέλος 3% (Α.Π.Ε.) αποδίδεται σήμερα στο σύνολό του στους Ο.Τ.Α. ( εν προκειμένω στην Κοινότητα Σιδηρονέρου ), ενώ ο Φορέας Διαχείρισης Οροσειράς Ροδόπης, παρότι έχει αρμοδιότητα διαχείρισης και κυρίως προστασίας των οικοσυστημάτων της περιοχής δεν εισπράττει ούτε ένα ευρώ. 5. Προτείνεται η θέσπιση ειδικού περιβαλλοντικού τέλους υπέρ των Ο.Τ.Α. και των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών εντός των διοικητικών ορίων και της χωρικής αρμοδιότητας των οποίων χωροθετούνται υποδομές και μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (οι λίμνες, τα φράγματα, οι υδροηλεκτρικοί σταθμοί κλπ ). Το Ειδικό Τέλος Ανάπτυξης Προστατευόμενων Περιοχών (Ε.Τ.Α.Π.Π.) , θα επιβάλλεται σε όλους τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας (συμπεριλαμβανομένης της Δ.Ε.Η. Α.Ε.) ανεξάρτητα από τη φύση της παραγωγικής μονάδας (συμβατική ή Α.Π.Ε .). Η Πρόταση Στο άρθρο 25 του Ν. 3468/2006 προστίθενται οι παράγραφοι : 1. Επιβάλλεται Ειδικό Τέλος Ανάπτυξης Προστατευόμενων Περιοχών (Ε.Τ.Α.Π.Π.) , υπέρ των Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού και των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών ( Ν. 2742/99) εντός των διοικητικών ορίων και της χωρικής αρμοδιότητας των οποίων χωροθετούνται κάθε είδους υποδομές και μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ( λίμνες , φράγματα, υδροηλεκτρικοί σταθμοί, μονάδες Α.Π.Ε. κλπ ). Το ειδικό τέλος αυτό αντιστοιχεί σε ποσοστό 3% επί της αξίας, προ Φ.Π.Α., της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας και επιβαρύνει από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου , κάθε παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας , ο οποίος διαθέτει χωροθετημένες υποδομές και μονάδες παραγωγής εντός προστατευόμενων περιοχών χαρακτηρισμένων σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία (Εθνικά Πάρκα του Ν. 1650/86 κλπ). Στις περιπτώσεις παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. το Ε.Τ.Α.Π.Π. αντικαθιστά το ισόποσο ειδικό τέλος που προβλέπεται στην παρ. Α1 του άρθρου 25 του Ν. 3468/2006. 2. Τα ποσά που αντιστοιχούν στο Ε.Τ.Α.Π.Π .παρακρατούνται από τον αρμόδιο Διαχειριστή και αποδίδονται κατά ποσοστό 50% στον οικείο Φορέα Διαχείρισης Προστατευόμενης Περιοχής και το υπόλοιπο 50% στους ΟΤΑ πρώτου βαθμού αναλογικά με την καταλαμβανόμενη έκτασή τους από τις αντίστοιχες ενεργειακές υποδομές. Στις περιπτώσεις παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. το ποσό που αντιστοιχεί στους Ο.Τ.Α. (50%) κατανέμεται σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στην παρ. Α2 του άρθρου 25 του Ν. 3468?2006. Τροποποιήσεις του άρθρου 25 του Ν. 3468/2006 - Στο πρώτο εδάφιο της παρ. Α3 του άρθρου 25 του Ν. 3468/2006 διαγράφονται οι λέξεις εντός παρενθέσεως (…..Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ). Το εδάφιο διαμορφώνεται ως εξής : 3. Τα ποσά που αντιστοιχούν στο ειδικό τέλος εγγράφονται σε χωριστό κωδικό του Προϋπολογισμού εσόδων του οικείου ΟΤΑ πρώτου βαθμού ( <>) και διατίθενται……. ( το υπόλοιπο παραμένει ως έχει ). - Οι παράγραφοι 4, 5, 6 του άρθρου 25 παραμένουν ως έχουν. - Η παρ. 7 τροποποιείται ως εξής : Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών , Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης – Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας – Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μπορεί να καθορίζονται η διαδικασία και κάθε ειδικότερο θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου. Παρατηρήσεις – Επιπτώσεις 1. Η πρόταση αφορά κυρίως τα υδροηλεκτρικά έργα της Δ.Ε.Η. ΑΕ στους ποταμούς Νέστο ( Εθνικό Πάρκο Οροσειράς Ροδόπης στο Ν. Δράμας) και Αώο ( Εθνικό Πάρκο Βόρειας Πίνδου στο Ν. Ιωαννίνων ). Αφορά βεβαίως και άλλες μονάδες (κυρίως ΑΠΕ ) που χωροθετούνται σε προστατευόμενες περιοχές. 2. Σύμφωνα με στελέχη της Δ.Ε.Η. ΑΕ , το όφελος από τη μη αγορά ισοδύναμων δικαιωμάτων ρύπων που αντιστοιχούν στους Υ.Η.Σ. Θησαυρού και Πλατανόβρυσης ( συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 500 MW ) ανέρχεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ ετησίως ( δεν αναφερόμαστε στην αξία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ). Αβίαστα λοιπόν προκύπτει ότι με την προτεινόμενη τροπολογία ουσιαστικά δεν επιβαρύνεται η ΔΕΗ ΑΕ με πρόσθετο κόστος παραγωγής, αλλά επενδύεται τοπικά μικρό μέρος του οφέλους της από τη μη εξαγορά αντίστοιχων ρύπων. 3. Τροποποιούνται οι αποδέκτες του ειδικού τέλους 3% του άρθρου 25 του Ν. 3468/2006. Το ειδικό τέλος θα αποδίδεται κατά 50% (και όχι 100% ) στους οικείους ΟΤΑ πρώτου βαθμού και κατά 50% στον Φορέα Διαχείρισης της αντίστοιχης Προστατευόμενης Περιοχής. 4. Δημιουργούνται προϋποθέσεις για την υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων ανάπτυξης και προώθησης της απασχόλησης (πράσινη ανάπτυξη – πράσινες θέσεις εργασίας ).Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα και το πρόγραμμα δράσης των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Τα παραπάνω θα λειτουργήσουν ως αναχώματα στις αντιδράσεις φορέων και κοινωνικών ομάδων στη δημιουργία Προστατευόμενων Περιοχών , ιδιαίτερα εκεί όπου υπάρχει έντονη οικονομική δραστηριότητα. 5. Ειδικότερα για την περιοχή του Ν. Δράμας (Υ.Η.Σ. Θησαυρού και Πλατανόβρυσης της Δ.Ε.Η. ΑΕ ), εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα του Φορέα Διαχείρισης Οροσειράς Ροδόπης, ενώ επιπρόσθετα θα υπάρχουν πόροι για την υλοποίηση του προγράμματος δράσης του (επενδύσεις, θέσεις απασχόλησης κλπ). Παράλληλα θα υπάρξει σημαντική ενίσχυση των επενδυτικών προγραμμάτων των Δήμων Κ. Νευροκοπίου, Παρανεστίου και Δράμας καθώς και της Κοινότητας Σιδηρονέρου.