Αρχική Έρευνα και Εκμετάλλευση ΥδρογονανθράκωνΆρθρο 1 Σύσταση Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων Α.Ε.Σχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Σύλλογος Προσωπικού Ελληνικών Πετρελαίων | 21 Ιανουαρίου 2011, 12:16
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχετικά με το σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΚΑ για τη δημιουργία Φορέα Συμφωνούμε για την αναγκαιότητα ίδρυσης του Φορέα, που πρέπει να έχει ξεκάθαρο ρυθμιστικό και ελεγκτικό χαρακτήρα. Τίθεται το καίριο ερώτημα σχετικά με την νομική του υπόσταση, αν πρέπει να είναι Ανώνυμη Εταιρεία ή Ρυθμιστική Αρχή. 1. Επιλέγεται για το Φορέα η μορφή της Α.Ε. Η Α.Ε. λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, δηλαδή με βασικό κριτήριο το κέρδος. Επειδή από την ανάγνωση του σχεδίου νόμου δεν φαίνεται επιχειρηματική δραστηριότητα (συμμετοχή στις κοινοπραξίες κ.λ.π.) νομίζουμε ότι καλύτερα θα ήταν ο φορέας να έχει τη δομή μιας ανεξάρτητης αρχής με αποκλειστικό αντικείμενο τη διαχείριση της Έρευνας δηλαδή, τη διενέργεια των ερευνητικών γύρων, επιλογή των αναδόχων, ελέγχου των κοινοπρακτικών σχημάτων και τη διαμόρφωση κανονισμών για την προστασία των εργαζομένων και του περιβάλλοντος. Επιπρόσθετα πρέπει να έχει αρμοδιότητα επί ρυθμιστικών θεμάτων και να γνωμοδοτεί προς το αρμόδιο Υπουργείο. Το κράτος μπορεί, αν το επιθυμεί, να ιδρύσει μια νέα εταιρεία Α.Ε με αποκλειστικό σκοπό την συμμετοχή του στα κοινοπρακτικά σχήματα, για να αυξήσει τα έσοδά του και να αποκτήσει καλύτερη γνώση - εκ των έσω - της πετρελαϊκής βιομηχανίας. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται ο ελέγχων και ελεγχόμενος να συνυπάρχουν στην ίδια νομική μορφή. 2. Μας προβληματίζουν ιδιαίτερα: α) το ολιγάριθμο της στελέχωσης Συγκριτικά με το τεράστιο έργο που καλείται να διεκπεραιώσει ο Φορέας η προτεινόμενη στελέχωση είναι υποτυπώδης. Η υποτυπώδης στελέχωση επαυξάνει τους φόβους μας ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα υπολειτουργούν και η ασφάλεια των εργαζομένων, η προστασία του περιβάλλοντος και τα έσοδα του κράτους θα αφεθούν στις διαθέσεις των επιχειρηματικών συμφερόντων. Η εμπειρία μας έδειξε ότι ένα ολιγομελές σχήμα δεν θα είναι οικονομία αλλά σπατάλη, αν σκεφτούμε τα διαφυγόντα κέρδη ή τις πιθανές οικολογικές επιπτώσεις από τον ελλιπή έλεγχο. β) ο αποκλεισμός από την στελέχωση όσων εργάζονται στα ΕΛΠΕ. Οι εργαζόμενοι στον τομέα έρευνας & εκμετάλλευσης Υδρογονανθράκων στα ΕΛΠΕ, έχουν την τεχνογνωσία σχετικά με το αντικείμενο του Φορέα, από την επαγγελματική τους πορεία στη ΔΕΠ Α.Ε. , ΔΕΠ-ΕΚΥΑ.Ε. και ΕΛΠΕ Α.Ε. Θα πρέπει να βρεθεί τρόπος, ώστε να προσφέρουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους στο Φορέα. γ) η δημιουργία φορέα μέσα στον φορέα (άρθρο 9) Η έστω δυνητική ανάθεση στο ΙΓΜΕ περίπου όλων των αρμοδιοτήτων πλην της διενέργειας των ερευνητικών γύρων και της επιλογής των αναδόχων όπως περιγράφονται στο άρθρο 9, ισοδυναμεί με την ουσιαστική δημιουργία ενός νέου φορέα μέσα στον φορέα. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται μια διάσπαση του αντικειμένου, με ότι αυτό συνεπάγεται (αύξηση γραφειοκρατίας κ.λ.π). δ) η γραφειοκρατική διαδικασία για την αξιοποίηση των στοιχείων του αρχείου. Για την αξιοποίηση των στοιχείων του αρχείου χρειάζεται η επιλογή μιας πιο ευέλικτης διαδικασίας. ε) η θωράκιση του Νόμου με επιμέρους ρυθμίσεις, που προϋποθέτει πολλή δουλειά από τώρα. Ο νόμος τοποθετεί το γενικό πλαίσιο και πολλές κρίσιμες επιμέρους ρυθμίσεις, προωθούνται με προεδρικά διατάγματα ή υπουργικές αποφάσεις. Αξίζει να επισημανθεί ότι παρότι προβλέπονται επιμέρους θέματα στο Νόμο, η απουσία σχετικών ρυθμίσεων στη συνέχεια τον καθιστά μετέωρο. Η θωράκιση του Νόμου βρίσκεται και σ’ αυτές τις επιμέρους ρυθμίσεις, που προϋποθέτουν πολύ δουλειά, όπως και την ύπαρξη έμπειρου ελεγκτικού μηχανισμού για να τις εφαρμόσει. Για το Διοικητικό Συμβούλιο