Αρχική Έρευνα και Εκμετάλλευση ΥδρογονανθράκωνΆρθρο 1 Σύσταση Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων Α.Ε.Σχόλιο του χρήστη Παναγιώτα Γεωργοπούλου | 31 Ιανουαρίου 2011, 23:19
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. ΕΝΑ ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ-ΠΕΡΙ ΠΡΟΘΕΣΕΩΝ Ο ΛΟΓΟΣ-Ή ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΔΙΑΡΚΕΙ ΠΟΛΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. Η υπογράφουσα, συμμετέχει σε αυτή τη διαβούλευση, με γνώμονα όχι μόνο την προσδοκία, αλλά και το συνταγματικό δικαίωμα περί ισηγορίας στη συμπόρευση Κοινωνίας και Πολιτείας. Για τον λόγο αυτό, με το κείμενό αυτό,θα βγεί εκτός του προσχηματικού πλαισίου αυτής της δημόσιας διαβούλευσης. Το περιεχόμενο αυτών που θα ακολουθήσουν, θα αναδείξει την ανάγκη να συζητήσουμε έντιμα, ειλικρινά, και με επιστημονική ακρίβεια για το θέμα Υδρογονάνθρακες. Όπως αυτό υπαγορεύεται από τη σοβαρότητα του ζητήματος. Το 1998, η ΔΕΠ-ΕΚΥ ΑΕ, ενσωματώθηκε στα ΕΛΠΕ. Όταν ο Όμιλος Λάτση απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών των ΕΛΠΕ, αποφάσισε για δικούς του λόγους, να μην ασχοληθεί επιχειρηματικά με αυτό καθ'εαυτό το αντικείμενο της ΔΕΠ-ΕΚΥ. Έτσι πουλήθηκε ο πλήρης εξοπλισμός της εταιρείας για την έρευνα και εκμετάλλευση των Υ/Γ (γεωφυσικός εξοπλισμός, γεωτρύπανα, περιφερειακός εξοπλισμός) αξίας δισεκατομμυρίων δραχμών, έναντι πινακίου φακής. Η πλειοψηφία του εξειδικευμένου επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού, υψηλών προδιαγραφών, έμεινε ΑΝΕΝΕΡΓΟΣ. Τα χρόνια πέρασαν και άρχισαν οι συνταξιοδοτήσεις. Η γνώση και εμπειρία των συναδέλφων δεν μεταδόθηκαν σε νεότερους επιστήμονες. Σήμερα, οι 30 περίπου ειδικοί επιστήμονες που απέμειναν, περιμένουν απλώς να συνταξιοδοτηθούν σε 3 έως 5 χρόνια. Και μόνον το γεγονός, όπως αναφέρει και η ανακοίνωση του Συλλόγου Προσωπικού των ΕΛΠΕ ότι ΔΕΝ τους περιλαμβάνει, η εισήγηση του νομοσχεδίου αυτού προς τον κ. Μανιάτη, από τους Συμβούλους του, η εισήγηση κρίνεται περίεργη,ελλιπής και ασαφής. Το αιτιολογημένο και βάσιμο ερώτημα είναι γιατί ο τότε Πρωθυπουργός, κατήργησε στην πράξη την ΔΕΠ-ΕΚΥ το 1998; Με την πράξη του αυτή ΑΚΥΡΩΣΕ ΜΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ. Επιχειρώντας μια ερμηνεία εκείνης της απόφασης, μήπως θα βοηθούσε αν αναφέραμε ότι, από το 1990 έως και το 1997, ο Γαλλογερμανικός Άξονας "κατέβασε" ερευνητικά πλοία στη Μεσόγειο, ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΑΡΧΙΣΕΙ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ;Κατά τις οποίες, επιβεβαιώθηκε το ενεργειακό ενδιαφέρον στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Ας λάβουμε επίσης υπ'όψιν ότι,οι προσεκτικοί παρατηρητές των εξελίξεων της προηγούμενης δεκαετίας, βάσιμα αντιληφθήκαμε ότι το ενεργειακό ενδιαφέρον όντως μετατοπιζόταν προς τη Μεσόγειο. Όταν η Ελληνική Πολιτεία, α)θα μάθει κάποτε να κοιτάει τον εαυτό της στα μάτια, β)θα αντιληφθεί ότι, η Πολιτική πρέπει να λάβει σοβαρά υπ' όψιν της την ωριμότητα και σοβαρότητα της ελληνικής κοινωνίας, τότε θα αναζητήσει ένα νέο τρόπο επικοινωνίας με τους πολίτες αυτής της χώρας (επιστήμονες, επιχειρηματίες,εργαζόμενους),εκτός των κανόνων του επικοινωνιακού μάρκετινγκ. Και τα νομοσχέδια που θα εισηγείται, δεν θα είναι ΠΡΟΣΧΗΜΑ επικοινωνίας στη δημόσια διαβούλευσή τους. Η δε αναφορά στους επιχειρηματίες -που αλλοιώς τους λένε "συμφέροντα"-γίνεται για να υπενθυμίσει ότι η φύση των μηχανισμών τους είναι σε εγρήγορση. Γι'αυτό πάντα ενεργός. Πράγμα που σημαίνει ότι, γνωρίζουν να προσαρμόζονται όταν συνδιαλέγονται με ένα συγκροτημένο, ευνομούμενο, λειτουργικό, λιγότερο εξαρτημένο -άρα δυνατό-και αποφασισμένο Κράτος. Και εδώ τίθεται το ερώτημα που έπρεπε να προηγηθεί του νομοσχεδίου για τον "νέο ολιγομελή φορέα ΑΕ". ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ θέλουμε; ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΤΥΧΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΑΥΤΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ; Η οποία έχει και ΟΝΟΜΑ και σχεδιασμό και τακτική και μεθόδευση. Η σημασία αυτών των ερωτημάτων μπορεί να μεταβληθεί αν διατυπωθεί διαφορετικά: ΤΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ; Πόσα διαπραγματευτικά μέσα και περιθώρια μπορεί να έχει η κυβέρνηση ώστε η ελληνική κοινωνία να ελπίζει ότι η εκμετάλλευση του ορυκτού της πλούτου θα διαχυθεί προς αυτήν; Πολύ περισσότερο σήμερα που σύρεται από την ανέχεια, αντιμετωπίζοντας ωστόσο ακόμη ΜΕ ΠΕΡΙΣΣΗ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ, όσα υφίσταται; Και επειδή ακριβώς ΔΕΝ είναι ακόμη σαφές αν πραγματικά μπορεί κανείς να δώσει μια ΕΝΑΡΓΗ απάντηση στο παραπάνω ερώτημα, ή ΑΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΔΩΣΕΙ-πολύ περισσότερο όταν ΔΕΝ την έχει ήδη δώσει-σε συνθήκες ΜΕΙΩΜΕΝΩΝ ΚΥΡΙΑΡΧΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ, είναι μάλλον βέβαιο ότι, το οργανωτικό σχήμα του "ολογομελούς φορέα ΑΕ" -ούτε καν Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής-, που εισάγεται με αυτό το νομοσχέδιο, δεν είναι δυνατόν να ληφθεί σοβαρά υπ'όψιν, ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΤΕΤΟΙΟΥ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ. 2.ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ. ΤΟ ΠΡΟΣ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ. Ο σημερινός Πρωθυπουργός, είναι ένας προσεκτικός άνθρωπος. Προσεκτικός, ΟΠΩΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ, που διακατέχονται από ένα αυξημένο περί Δικαίου αίσθημα. Δεν του διαφεύγει η ουσία των ζητημάτων και σε αυτήν αντιστοιχεί τις προτεραιότητες που προτάσσει. Παρά τις προκλήσεις που αναμφισβήτητα αντιμετωπίζει, και τις ισορροπίες που καλείται να εξασφαλίσει, ελπίζουμε να καταφέρει να επιτύχει την καλύτερη δυνατή κατανομή του πλούτου που μπορεί να αντλήσει η Ελλάδα, από το ενεργειακό δυναμικό της. Ο κ. Παπανδρέου, δήλωσε πρό δύο περίπου μηνών από τηλεοράσεως: "...Η Ελλάδα πρέπει κάποτε να σταματήσει να δανείζεται και να αρχίσει να παράγει το δικό της πλούτο, βασιζόμενη στα συγκριτικά της πλεονεκτήματα...". Η δήλωση αυτή, είναι απόρροια μιας δύσκολης πολιτικής απόφασης. ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΤΙ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΠΟΔΑ ΤΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΤΟΥ 1998. Χρειάζεται όμως να αποδειχθεί ότι είναι και γενναία. Ο σημερινός Πρωθυπουργός δεν υπολείπεται ούτε θέλησης, ούτε ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑΣ, ούτε μιάς εις βάθος αντίληψης της ανάγκης, για χάραξη ενός καλά οργανωμένου στρατηγικού σχεδιασμού, που θα κατατάξει την Ελλάδα ανάμεσα στις χώρες, για την οποία οι πολίτες ΔΕΝ θα ντρέπονται γι' αυτήν. Οι οποίοι πολίτες,σήμερα, σε μεγάλο μέρος τους, κινδυνεύουν να περάσουν από τη σχετική στην απόλυτη εξαθλίωση. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αποτραπεί πάσει θυσία. Και η εκμετάλλευση του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, είναι η μεγάλη πολιτική πρόκληση για έναν ηγέτη. Εκείνο ίσως, για το οποίο χρειάζεται ο Πρωθυπουργός μια ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ πληροφόρηση, είναι το ΕΥΡΟΣ και η ΠΟΙΟΤΗΤΑ άσκησης της εκτελεστικής εξουσίας, κατά την καθετοποίησή της προς την κοινωνία. ΚΥΡΙΕ ΠΡΟΕΔΡΕ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ, ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΑΣ ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΩ ΟΤΙ ΟΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΣΤΑ. Η διαφοροποίηση της παραδοσιακής αυτής τακτικής άλλαξε ως προς το "πολιτικό χρώμα" του αποκλεισμού. Τώρα πια η "σύγκριση" γίνεται μεταξύ "συγκριτικών πλεονεκτημάτων" των προς αποκλεισμό!! Η Υπουργός ΥΠΕΚΑ είναι επίσης ένας ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΟΣ άνθρωπος. Ασκεί πολιτική με γνώμονα τις ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ, των θεμάτων της αρμοδιότητάς της Για τους δύο παραπάνω λόγους, διατηρούμε μια συγκρατημένη αισιοδοξία (σε σχέση με τις διεθνείς πολιτικές προεκτάσεις του ζητήματος Υ/Γ) ότι, το νομοσχέδιο θα ανακληθεί προσωρινά, προκειμένου να συμπληρωθεί και ενδεχομένως να αλλάξει, ώστε να οργανωθούν οι απαιτήσεις αυτού του εγχειρήματος, με κριτήριο την Αριστεία επιλογών και στόχων. 3. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗΣ ΑΝΑΚΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ α)Όταν μιλάμε για έρευνα και εκμετάλλευση Υ/Γ θα πρέπει να μην μάς διαφεύγει ότι μιλάμε για χρονικό ορίζοντα βιωσιμότητας 50 χρόνων. β)Θα πρέπει επίσης να μην μάς διαφεύγει ότι σε αυτό το νομοσχέδιο πουθενά δεν γίνεται η διάκριση μεταξύ αυτού που αποδίδεται ως research και ως exploration. Οι αναφορές περί "..αναθέσεων σε διάφορους φορείς..", ως προς αυτή τη διάκριση, είναι ανύπαρκτες. ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΟΒΑΡΟ ΖΗΤΗΜΑ. ΔΕΝ ΣΥΓΚΡΟΤΕΙΣ ΟΛΙΓΟΜΕΛΗ ΦΟΡΕΑ ΑΕ, ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΑΝΑΔΟΧΟΥΣ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΣΕ ΚΑΛΑ ΔΟΜΗΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ! 4.ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΦΟΡΕΑ Α) Προτείνεται η ίδρυση μιάς νέας εταιρείας ΑΕ, με αποκλειστική αρμοδιότητα την έρευνα και εκμετάλλευση Υ/Γ. Τη συμμετοχή της νέας εταιρείας σε ΚΟΙΝΟΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ, ώστε το Κράτος να αυξήσει τα έσοδά του, συμμετέχοντας στην ερευνητική διαδικασία αφ' ενός, αφ' ετέρου να αποκτήσει καλύτερη γνώση της πετρελαϊκής βιομηχανίας εκ των έσω. Β) Μέγιστο μέλημα της νέας εταιρείας θα πρέπει να είναι ο έλεγχος των εξωφρενικών υπερτιμολογήσεων που επιχειρούν οι εταιρείες. Καθώς και η προστασία του Περιβάλλοντος, ώστε να μην επαναληφθούν ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ σε θέματα Ασφάλειας τύπου ΒΡ. Γ) Η νέα εταιρεία χρειάζεται να επανιδρυθεί με τους ΛΙΓΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΧΕΤΙΚΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ, όπως: ΕΛΠΕ( γεωεπιστήμονες από την πρώην ΔΕΠ-ΕΚΥ), ααπό το ΙΓΜΕ, ΕΛΚΕΘΕ, ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ. Για όσους άλλους χρειαστεί, μπορεί να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό. Γ) Η νέα εταιρεία να έχει εκτός από ερευνητικές, ρυθμιστικές και ελεγκτικές επίσης αρμοδιότητες. ΚΎΡΙΕ ΠΡΟΕΔΡΕ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ, ΔΩΣΤΕ ΕΝΑ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΝΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΑΝΤΑΞΙΟΥΣ, ΑΥΤΟΥ. Παναγιώτα Γεωργοπούλου Μηχανικός Γεωφυσικός - ΙΓΜΕ