Αρχική Σχέδιο Πλαίσιο-Νόμου για τα ΑπόβληταΆρθρο 36 (άρθρο 36 της Οδηγίας) Επιβολή της εφαρμογής και κυρώσειςΣχόλιο του χρήστη Μαρία Ε. Φλεμετάκη | 12 Απριλίου 2011, 11:37
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικό σχόλιο: Ιδιαίτερα ευνοϊκές προς τους ρυπαίνοντες ποινικές & διοικητικές κυρώσεις, ερχόμενες μάλιστα σε αντίθεση με πρόσφατη νομοθεσία (Ν. 3937/2011 «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις» και Ν. 3621/2007) Επισημαίνεται ότι το Άρθρο 28 του Ν. 1650/1986 (Ποινικές κυρώσεις) που καταργείται σύμφωνα με το Άρθρο 41 του σχεδίου νόμου και αντικαθίσταται από τα αναφερόμενα στα άρθρα 34 και 36 του παρόντος σχεδίου νόμου, τροποποιήθηκε πρόσφατα από το Ν. 3937/2011 "Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις" ως ακολούθως: «Ειδικότερα, όσον αφορά στα εγκλήματα της παραγράφου 1: α) αν από το είδος ή την ποσότητα των ρύπων ή από την έκταση και τη σημασία της υποβάθμισης του περιβάλλοντος δημιουργήθηκε κίνδυνος θανάτου ή βαριάς σωματικής βλάβης επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή. Αν επήλθε βαριά σωματική βλάβη ή θάνατος ανθρώπου, επιβάλλεται κάθειρξη έως δέκα έτη. Αν η βαριά σωματική βλάβη ή ο θάνατος αφορά έμβρυο, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή. β) αν η υποβάθμιση του περιβάλλοντος έλαβε χώρα μέσα στις περιοχές του άρθρου 19 του ν. 1650/1986 επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον 8 μηνών και χρηματική ποινή. γ) αν η υποβάθμιση του περιβάλλοντος έλαβε χώρα μέσα σε παράκτια ζώνη, μικρούς παράκτιους υγρότοπους και αμμώδεις εκτάσεις, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον 8 μηνών και χρηματική ποινή.» *** άρθρο 16 παρ. 4 Ν. 3937/2011, ΦΕΚ Α 60/31.3.2011. Σε συμφωνία με τα προβλεπόμενα στο Ν. 3937/2011, προτείνεται η τροποποίηση/συμπλήρωση της §3 της ενότητας Α. Ποινικές Κυρώσεις, του παρόντος σχεδίου νόμου, ως ακολούθως: 3. Ειδικότερα όσον αφορά στα εγκλήματα του στοιχείου Α1 της ενότητας Α της παραγράφου ΙΙ του παρόντος άρθρου, αν από το είδος ή την ποσότητα των ρύπων ή από την έκταση και τη σημασία της υποβάθμισης του περιβάλλοντος κατά τη διαχείριση αποβλήτων δημιουργήθηκε κίνδυνος θανάτου ή βαριάς σωματικής βλάβης, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή. Αν επήλθε βαριά σωματική βλάβη ή θάνατος ανθρώπου, επιβάλλεται κάθειρξη έως δέκα έτη. Αν η βαριά σωματική βλάβη ή ο θάνατος αφορά έμβρυο, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή. Αν η υποβάθμιση του περιβάλλοντος έλαβε χώρα μέσα στις περιοχές του άρθρου 19 του ν. 1650/1986 επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον 8 μηνών και χρηματική ποινή. Αν η υποβάθμιση του περιβάλλοντος έλαβε χώρα μέσα σε παράκτια ζώνη, μικρούς παράκτιους υγρότοπους και αμμώδεις εκτάσεις, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον 8 μηνών και χρηματική ποινή. Προτείνεται η προσθήκη στο τέλος της παραγράφου έξι (6): και εφόσον συγχρόνως ισχύει (αποδεδειγμένα) ότι η παράβαση τελέστηκε από αμέλεια. Ήτοι: ή να τον απαλλάξει από κάθε ποινή εάν και εφόσον συγχρόνως ισχύει (αποδεδειγμένα) ότι η παράβαση τελέστηκε από αμέλεια. Σε συμφωνία με τα προβλεπόμενα στο Ν. 3937/2011 (άρθρο 16 παρ.5), προτείνεται η τροποποίηση/συμπλήρωση της §7 ως ακολούθως: 7.«Στις περιπτώσεις εγκλημάτων του παρόντος άρθρου, αλλά και κατά της βιοποικιλότητας, του φυσικού κεφαλαίου και του περιβάλλοντος εν γένει, ως πολιτικώς ενάγων μπορεί να παρίσταται το Δημόσιο, καθώς και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, στην περιφέρεια των οποίων τελέστηκε το έγκλημα, το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, πανεπιστήμια, άλλοι επιστημονικοί φορείς, δικηγορικοί σύλλογοι, φορείς διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών, μη κυβερνητικές οργανώσεις και φυσικά πρόσωπα, ανεξάρτητα αν έχουν υποστεί περιουσιακή ζημιά, με αίτημα την αποκατάσταση των πραγμάτων, στο μέτρο που αυτή είναι δυνατή. Έγγραφη προδικασία δεν απαιτείται.» Στην ενότητα Γ) Διοικητικές κυρώσεις, §1. προτείνεται η υιοθέτηση των όσων προβλέπονται στο άρθρο όγδοο παρ.6 Ν.3621/2007, ΦΕΚ Α 279/20.12.2007, όπου ορίζεται ότι: "Η παράγραφος 1 του άρθρου 30 του ν. 1650/1986, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του ν. 3010/2002 (ΦΕΚ 91/Α΄) και ισχύει, τροποποιείται ως προς το ανώτατο όριο του επιβαλλόμενου προστίμου, το οποίο ορίζεται στο ποσό των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ". Καθώς και η αύξηση του κάτω ορίου. Ήτοι: ……ανεξάρτητα από την αστική ή ποινική ευθύνη, επιβάλλεται ως διοικητική κύρωση πρόστιμο από …….. (…) μέχρι δύο εκατομμύρια (2.000.000) ευρώ. Στην ενότητα IIΙ. Αναφέρεται: «Οι προαναφερόμενες στην παράγραφο IΙ, ενότητες Α, Β και Γ, κυρώσεις επιβάλλονται, ανεξάρτητα από τις κυρώσεις που προβλέπονται σε άλλες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, όπως στο άρθρο 20 του Ν. 2939/2001 (Α΄ 179) και στο Π. Δ/γμα 148/2009 (ΦΕΚ Α, 190) «Περιβαλλοντική ευθύνη για την πρόληψη και την αποκατάσταση των ζημιών στο περιβάλλον − Εναρμόνιση με την οδηγία 2004/35/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Απριλίου 2004, όπως ισχύει».» Στο Π. Δ/γμα 148/2009, Άρθρο 14, §2 προβλέπεται ότι «…Με αποφάσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης και άλλου τυχόν συναρμόδιου Υπουργού, προσδιορίζεται επακριβώς για κάθε μία ή για κάθε κατηγορία από τις ανωτέρω δραστηριότητες, το χρονοδιάγραμμα της ανωτέρω υποχρεωτικής υπαγωγής τους στα εν λόγω συστήματα ….», Αποφάσεις οι όποιες εξ’ όσων γνωρίζω δεν έχουν εκδοθεί ακόμη.