Αρχική Σχέδιο Πλαίσιο-Νόμου για τα ΑπόβληταΆρθρο 23 (άρθρο 23 της Οδηγίας) Έκδοση αδειώνΣχόλιο του χρήστη Στέφανος Χ. Σαμακάς | 13 Απριλίου 2011, 23:00
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 23 Έκδοση αδειών Το άρθρο της Οδηγίας : 1. Τα κράτη μέλη απαιτούν από κάθε οργανισμό ή επιχείρηση που προτίθεται να εκτελέσει εργασίες επεξεργασίας αποβλήτων, να λαμβάνει άδεια από την αρμόδια αρχή. 1. Member States shall require any establishment or undertaking intending to carry out waste treatment to obtain a permit from the competent authority. Το "δικο μας" 1. Κάθε εγκατάσταση ή επιχείρηση ή φορέας διαχείρισης αποβλήτων που είναι παραγωγός αποβλήτων ή/και που προτίθεται να εκτελέσει εργασίες επεξεργασίας ανάκτησης ή/και διάθεσης αποβλήτων (R ή D) υπόκειται σε: 1.1. Περιβαλλοντική αδειοδότηση (Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση Αξιολόγηση – Π.Π.Ε.Α., εφόσον απαιτείται, και έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων – Α.Ε.Π.Ο.) σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση έργων και δραστηριοτήτων της ΚΥΑ 15393/2332/2002 (ΦΕΚ Β 1022), όπως κάθε φορά ισχύει, από τις κατά περίπτωση αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Περιφερειών. Η πληρότητα των φακέλων μελετών ΠΠΕ και ΜΠΕ ελέγχεται από τις αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση υπηρεσίες που προαναφέρονται. Στο περιεχόμενο των ΜΠΕ, η διαχείριση των αποβλήτων αποτυπώνεται αναλυτικά, αιτιολογημένα και τεκμηριωμένα με έμφαση στην ποιοτική και ποσοτική σύσταση των αποβλήτων που παράγονται ή/και που υποβάλλονται σε εργασίες επεξεργασίας, δηλ. ανάκτησης ή διάθεσης (R ή D) (με κωδικούς ΕΚΑ). Στη μελέτη αποτυπώνεται η πλήρης ιχνηλασιμότητα των αποβλήτων από την παραγωγή τους μέχρι την τελική διάθεση τους. Επίσης, σε περίπτωση που η υπό εξέταση δραστηριότητα αφορά και σε επεξεργασία αποβλήτων (δηλ. ανάκτηση ή διάθεση (R ή D), αποτυπώνονται πλήρως διαστασιολογημένες οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας. 1.2. Άδεια λειτουργίας, κατά περίπτωση, από τις κεντρικές υπηρεσίες των Υπουργείων (Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Προστασίας του Πολίτη, Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Υγείας κλπ), τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας και των Δήμων, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση έργων και δραστηριοτήτων της ΚΥΑ 15393/2332/2002 (ΦΕΚ Β 1022), όπως κάθε φορά ισχύει, και τις αρμοδιότητες των προαναφερόμενων υπηρεσιών, όπως αυτές έχουν καθοριστεί. Στις άδειες αυτές ορίζονται τουλάχιστον τα ακόλουθα: α) οι τύποι και οι ποσότητες αποβλήτων που μπορούν να υποβληθούν σε επεξεργασία, β) για κάθε τύπο επιτρεπόμενης εργασίας, οι τεχνικές και τυχόν άλλες απαιτήσεις που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη εγκατάσταση, γ) τα μέτρα ασφάλειας και προφύλαξης που πρέπει να λαμβάνονται, δ) η μέθοδος που πρέπει να χρησιμοποιείται για κάθε τύπο εργασίας, ε) οι εργασίες παρακολούθησης και ελέγχου εφόσον αυτό είναι αναγκαίο, στ) οι διατάξεις σχετικά με το κλείσιμο και τη μέριμνα μετά από την παύση λειτουργίας, εφόσον αυτό είναι αναγκαίο. ζ) η διάθεση των υγρών εκροών σε αποδέκτες (έδαφος, επιφανειακά ύδατα, υπόγεια ύδατα, ποταμοί λίμνες και θάλασσες), η) η διαρκής, ποιοτική και ποσοτική, παρακολούθηση των υγρών εκροών και των αποδεκτών. 2. Οι άδειες είναι δυνατόν να χορηγούνται για συγκεκριμένη περίοδο και μπορούν να ανανεώνονται. 3. Όταν η αρμόδια αρχή θεωρεί ότι η προβλεπόμενη μέθοδος επεξεργασίας είναι απαράδεκτη από απόψεως προστασίας του περιβάλλοντος, ιδίως εάν η μέθοδος δεν είναι σύμφωνη προς το άρθρο 13, αρνείται την έκδοση άδειας. 4. Προϋπόθεση για κάθε άδεια που καλύπτει την αποτέφρωση ή τη συναποτέφρωση με ανάκτηση ενέργειας, είναι να πραγματοποιείται η ανάκτηση ενέργειας με υψηλό επίπεδο ενεργειακής απόδοσης. 5. Υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται οι απαιτήσεις του παρόντος άρθρου, κάθε άδεια που έχει εκδοθεί βάσει άλλης εθνικής ή κοινοτικής νομοθεσίας μπορεί να συνδυάζεται με την άδεια που απαιτείται στην παράγραφο 1 για να αποτελέσει μια ενιαία άδεια, εάν, με τον τρόπο αυτόν, αποφεύγονται περιττές επαναλήψεις των παρεχόμενων πληροφοριών και των εκτελούμενων εργασιών από τον φορέα εκμετάλλευσης ή την αρμόδια αρχή. Άρθρο 23 (άρθρο 23 της Οδηγίας) Έκδοση αδειών 1. Κάθε εγκατάσταση ή επιχείρηση ή φορέας διαχείρισης αποβλήτων που είναι παραγωγός αποβλήτων ή/και που προτίθεται να εκτελέσει εργασίες επεξεργασίας ανάκτησης ή/και διάθεσης αποβλήτων (R ή D) υπόκειται σε: 1.1. Περιβαλλοντική αδειοδότηση (Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση Αξιολόγηση – Π.Π.Ε.Α., εφόσον απαιτείται, και έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων – Α.Ε.Π.Ο.) σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση έργων και δραστηριοτήτων της ΚΥΑ 15393/2332/2002 (ΦΕΚ Β 1022), όπως κάθε φορά ισχύει, από τις κατά περίπτωση αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Περιφερειών. Η πληρότητα των φακέλων μελετών ΠΠΕ και ΜΠΕ ελέγχεται από τις αρμόδιες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση υπηρεσίες που προαναφέρονται. Στο περιεχόμενο των ΜΠΕ, η διαχείριση των αποβλήτων αποτυπώνεται αναλυτικά, αιτιολογημένα και τεκμηριωμένα με έμφαση στην ποιοτική και ποσοτική σύσταση των αποβλήτων που παράγονται ή/και που υποβάλλονται σε εργασίες επεξεργασίας, δηλ. ανάκτησης ή διάθεσης (R ή D) (με κωδικούς ΕΚΑ). Στη μελέτη αποτυπώνεται η πλήρης ιχνηλασιμότητα των αποβλήτων από την παραγωγή τους μέχρι την τελική διάθεση τους. Επίσης, σε περίπτωση που η υπό εξέταση δραστηριότητα αφορά και σε επεξεργασία αποβλήτων (δηλ. ανάκτηση ή διάθεση (R ή D), αποτυπώνονται πλήρως διαστασιολογημένες οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας. 1.2. Άδεια λειτουργίας, κατά περίπτωση, από τις κεντρικές υπηρεσίες των Υπουργείων (Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Προστασίας του Πολίτη, Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Υγείας κλπ), τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας και των Δήμων, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση έργων και δραστηριοτήτων της ΚΥΑ 15393/2332/2002 (ΦΕΚ Β 1022), όπως κάθε φορά ισχύει, και τις αρμοδιότητες των προαναφερόμενων υπηρεσιών, όπως αυτές έχουν καθοριστεί. 2. Στις άδειες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου ορίζονται τα ακόλουθα: 2.1. Στην Περιβαλλοντική Αδειοδότηση, κατ’ ελάχιστον: α) οι τύποι και οι ποσότητες αποβλήτων που μπορούν να υποβληθούν σε επεξεργασία, β) για κάθε τύπο επιτρεπόμενης εργασίας, οι τεχνικές και τυχόν άλλες απαιτήσεις που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη εγκατάσταση, γ) τα μέτρα ασφάλειας και προφύλαξης που πρέπει να λαμβάνονται, δ) η μέθοδος που πρέπει να χρησιμοποιείται για κάθε τύπο εργασίας, ε) οι εργασίες παρακολούθησης και ελέγχου, οι οποίες είναι αναγκαίες, στ) οι αναγκαίες διατάξεις σχετικά με το κλείσιμο και τη μέριμνα μετά από την παύση λειτουργίας, μιας εγκατάστασης, ζ) η διάθεση των υγρών εκροών σε αποδέκτες (έδαφος, επιφανειακά ύδατα, υπόγεια ύδατα, ποταμοί λίμνες και θάλασσες), η) η διαρκής, ποιοτική και ποσοτική, παρακολούθηση των υγρών εκροών και των αποδεκτών. 2.2. Στην Άδεια Λειτουργίας τουλάχιστον: α) Όλα τα απαραίτητα στοιχεία της εγκατάστασης ή της επιχείρηση ή του φορέα διαχείρισης αποβλήτων. β) Οι εργασίες επεξεργασίας, ανάκτησης ή και διάθεσης αποβλήτων (R ή D) ή γενικότερα διαχείρισης αποβλήτων. γ) Οι κωδικοί αποβλήτων σύμφωνα με τον ΕΚΑ που υπόκεινται στις προηγούμενες εργασίες. δ) Η υπηρεσία που εκδίδει την άδεια λειτουργίας ταυτόχρονα εκδίδει και αναλυτική βεβαίωση τήρησης των όρων της ΑΕΠΟ. 3 Οι προαναφερόμενες άδειες (ΑΕΠΟ και άδειες λειτουργίας) και οι βεβαιώσεις τήρησης των περιβαλλοντικών όρων της ΑΕΠΟ δημοσιοποιούνται στο πρόγραμμα «Διαύγεια» και καταχωρούνται στο ηλεκτρονικό σύστημα Εθνικού Δικτύου Πληροφοριών Περιβάλλοντος, όπως αυτό περιγράφεται στο άρθρο 26 του παρόντος. 4 Με νομοθετική ρύθμιση καθορίζονται οι προδιαγραφές σύνταξης των μελετών, βάσει των οποίων εκδίδονται οι προαναφερόμενες άδειες. 5 Την ευθύνη για το περιεχόμενο των μελετών που υποβάλλονται για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της παραγράφου 1 έχει κυρίως ο μελετητής, ο παραγωγός των αποβλήτων και κατ’ επέκταση ο φορέας διαχείρισης ή η επιχείρηση. 6 Οι άδειες είναι δυνατόν να χορηγούνται για συγκεκριμένη περίοδο και μπορούν να ανανεώνονται. 7 Όταν η αρμόδια υπηρεσία θεωρεί ότι η προβλεπόμενη μέθοδος επεξεργασίας είναι απαράδεκτη από απόψεως προστασίας του περιβάλλοντος, ιδίως εάν η μέθοδος δεν είναι σύμφωνη προς το άρθρο 13, αρνείται την έκδοση άδειας. 8 Κάθε φορέας διαχείρισης ή επιχείρηση που πραγματοποιεί εργασίες επεξεργασίας αποβλήτων και λειτουργεί, εφοδιάζεται με βεβαίωση (διαπιστωτική πράξη) τήρησης των περιβαλλοντικών όρων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες περιβάλλοντος της Περιφέρειας ή τα ΚΕΠΠΕ της παραγράφου 4 του άρθρου 34. Η πρώτη διαπίστωση της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων γίνεται με την έκδοση της άδειας λειτουργίας. Η βεβαίωση (διαπιστωτική πράξη) τήρησης των περιβαλλοντικών όρων, στη συνέχεια, εκδίδεται κατά το δυνατόν ετησίως ή, οπωσδήποτε εντός διετίας. Η έκδοση της βεβαίωσης (διαπιστωτικής πράξης) τήρησης των περιβαλλοντικών όρων αποτελεί την περιβαλλοντική ενημερότητα των έργων και δραστηριοτήτων, με μέγιστη διάρκεια ισχύος δυο ετών, και είναι προαπαιτούμενη διοικητική πράξη για την ανανέωση της ΑΕΠΟ. 9 Προϋπόθεση για κάθε άδεια της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, η οποία καλύπτει την αποτέφρωση ή τη συναποτέφρωση με ανάκτηση ενέργειας, είναι να πραγματοποιείται η ανάκτηση ενέργειας με υψηλό επίπεδο ενεργειακής απόδοσης. 10 Κάθε άδεια που έχει εκδοθεί βάσει προηγούμενης εθνικής ή κοινοτικής νομοθεσίας συνδυάζεται με την άδεια που απαιτείται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου και αποτελεί μια ενιαία άδεια, ώστε να αποφεύγονται περιττές επαναλήψεις των παρεχόμενων πληροφοριών και των εκτελούμενων εργασιών από τον φορέα εκμετάλλευσης ή την αρμόδια αρχή. 11 Η δραστηριότητα συλλογής και μεταφοράς αποβλήτων δεν υπόκειται σε περιβαλλοντική αδειοδότηση και άδεια λειτουργίας. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις εκδίδεται άδεια συλλογής – μεταφοράς. Προκειμένου για επικίνδυνα απόβλητα η αναφερόμενη άδεια χορηγείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες είτε του ΥΠΕΚΑ (εφόσον η συλλογή και μεταφορά γίνεται πανελλαδικά) είτε των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (εφόσον η συλλογή και μεταφορά πραγματοποιείται εντός των γεωγραφικών ορίων αρμοδιότητας της εκάστοτε Αποκεντρωμένης Διοίκησης). Αρμόδιες για τη χορήγηση άδειας συλλογής και μεταφοράς μη επικινδύνων αποβλήτων καθίστανται οι υπηρεσίες περιβάλλοντος των εκάστοτε Αποκεντρωμένων Διοικήσεων των αντίστοιχων περιοχών που πραγματοποιείται η συλλογή και μεταφορά. 12 Η διασυνοριακή μεταφορά αποβλήτων ακολουθεί τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1013/2006 και εγκρίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ. το δικο μας επιπροσθέτως 13 Με την ΚΥΑ του ΥΠΕΚΑ και των συναρμοδίων Υπουργείων, που αναφέρεται στο άρθρο 15, παράγραφος 1, ρυθμίζονται αναλυτικά για κάθε είδος άδειας: οι αδειοδοτούσες αρχές, το περιεχόμενο φακέλου που πρέπει να υποβληθεί, το περιεχόμενο της άδειας κλπ. εαν και οταν γινει Σ 14 Όλες οι εγκρίσεις και οι άδειες που αναφέρονται στην υφιστάμενη νομοθεσία, και αφορούν στη διαχείριση αποβλήτων, εκτός αυτών που αναφέρονται στις παραγράφους 1 και 10 του παρόντος άρθρου, ενσωματώνονται στις άδειες που προβλέπονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, σύμφωνα με τις προβλέψεις της παραγράφου 9. Οι μελέτες που προβλέπονται από την υφιστάμενη νομοθεσία για τις προαναφερόμενες εγκρίσεις και άδειες, ενσωματώνονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και αποτελούν ενιαία μελέτη. Οι υπηρεσίες που ήταν επιφορτισμένες για την έγκριση και αδειοδότηση, βάσει προηγούμενων νομοθετικών ρυθμίσεων, γνωμοδοτούν επί των ΜΠΕ για τα θέματα που τις αφορούν, προτείνοντας περιβαλλοντικούς όρους, οι οποίοι θα πρέπει να περιληφθούν στην Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), εφόσον κριθεί αναγκαίο από την περιβαλλοντικά αδειοδοτούσα υπηρεσία. Ας παραβάλλουμε την διάταξη της Οδηγίας ( μια αδεια μια αρχη) one stop shop δηλαδη - με το δικό μας λαβύρινθο που ευλόγως αποκαρδιώνει και τον πιο επίδοξο αδειούχο, θα καταλάβουμε τι ενοούσε ο Πρωθυπουργός οταν μιλούσε για την επανίδρυση του Κράτους. Η υπερπροσπάθεια του Νομοθέτη μας επικεντρώθηκε στην αξιοποίηση της Οδηγίας ως αδειοδοτικής ευκαιρίας για ολο το Δημόσιο. Και μονο η παράγραφος 1.2 αρκεί ... Επίσης ποιές είναι αυτές οι υπηρεσίες που ενέκριναν και αδειοδοτούσαν ενω τώρα θα γνωμοδοτούν και γιατι δεν αναφέρονται ?