Αρχική Ανάπτυξη ΥδατοκαλλιεργειώνΑΡΘΡΟ ΠΡΩΤΟ [Αρθρο 6 Κατευθύνσεις για το καθεστώς και τους όρους χωροθέτησης μονάδων και υποδοχέων υδατοκαλλιέργειας]Σχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΓΝΟΠΟΥΛΟΣ, Δ/ΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ APC s.a. | 18 Μαΐου 2011, 14:25
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 6 ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΚΥΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΧΜΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ Κυρία Υπουργέ, Κύριε Υπουργέ Αναπληρωτή, Συνεχίζουμε το σχολιασμό και τις προτάσεις μας αναλυτικά κατά άρθρο της ΚΥΑ Α. Άρθρο 6 1. Κεφάλαιο Β – Διαδικασία ίδρυσης ΠΟΑΥΑ (Σελ. 31) α. Φορέας ΠΟΑΥ (Περίπτωση α) Αναφέρεται στο Σχέδιο ότι ο Φορέας ΠΟΑΥ : «Δεν μισθώνει το θαλάσσιο χώρο παρά μόνο στην περίπτωση της μεμονωμένης μονάδας». Παρατήρηση: Η ρύθμιση αυτή (για την περίπτωση της μεμονωμένης μονάδας) είναι αντίθετη με τη γενική κατεύθυνση που διατυπώνεται στο άρθρο 9, για τις μισθώσεις, σύμφωνα με την οποία: «η αρμοδιότητα μίσθωσης υδάτινων εκτάσεων με σκοπό την υδατοκαλλιέργεια πρέπει να παραμείνει στον εκπρόσωπο της Κρατικής Διοίκησης». Εξάλλου ένας Φορέας (ιδιωτικός οποιασδήποτε νομικής μορφής) δεν είναι δυνατό να μισθώνει εκτάσεις που ανήκουν στην κυριότητα του Δημοσίου. Πρόταση: Προτείνεται να διαγραφεί η φράση «… παρά μόνο στην περίπτωση της μεμονωμένης μονάδας». Β. Αίτηση χαρακτηρισμού και οριοθέτησης (περίπτωση γ) Στην περίπτωση γ του Κεφαλαίου Β (άρθρο 6) μεταξύ των άλλων αναφέρονται τα ακόλουθα: «γ) Αίτηση χαρακτηρισμού και οριοθέτησης Για να υποβάλλει αίτηση χαρακτηρισμού και οριοθέτησης, ο Φορέας της ΠΟΑΥ θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει τη δυνατότητα μακροχρόνιας χρήσης μέσω μίσθωσης ή βεβαίωσης παραχώρησης από την αρμόδια αρχή και τη συναίνεση των παραγωγών που έχουν μισθώσει τουλάχιστον το 80% της ενεργής έκτασης της ΠΟΑΥ. - Η διαδικασία κινείται με την υποβολή πρότασης του φορέα στο Υ.Π.Ε.Κ.Α. – Δ/νση Χωροταξίας.» Παρατηρήσεις: Το καθεστώς και η διαδικασία για τη χωροθέτηση ΠΟΑΥ, όπως περιγράφονται, ουσιαστικά είναι ταυτόσημα του ισχύοντος καθεστώτος, πλην της αναφοράς στη συναίνεση των παραγωγών «που έχουν μισθώσει το 80% της ενεργής έκτασης της ΠΟΑΥ». Το καθεστώς αυτό, ενώ ισχύει από το 2002, μέχρι σήμερα δεν έχει χωροθετηθεί καμμία ΠΟΑΥ. Είναι αναποτελεσματικό λόγω της ιδιαιτερότητας της νομικής υπόστασης των υδάτινων εκτάσεων. (κοινόχρηστες υπό την κυριότητα του Δημοσίου). Η έλλειψη ενδιαφέροντος, από ιδιωτικούς Φορείς και οι σοβαρές δυσχέρειες για την εξασφάλιση μεγάλων σχετικά υδάτινων εκτάσεων και κυρίως θαλάσσιων, περιορίζουν στο ελάχιστο τη δυνατότητα να χωροθετηθούν ΠΟΑΥ, που ως οργανωμένοι υποδοχείς μονάδων υδατοκαλλιέργειας αποτελούν προτεραιότητα του Ειδικού Πλαισίου. Όσον αφορά τη συναίνεση των παραγωγών, θεωρούμε ότι δεν είναι νομικά ισχυρή ούτε και επιτρεπτή, καθόσον οι παραγωγοί είναι μισθωτές για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, συγκεκριμένων και σχετικά περιορισμένων εκτάσεων κυριότητας του Δημοσίου. Δεν είναι επομένως δυνατό να τους δοθεί τέτοια ρυθμιστική εξουσία. Επίσης στην περίπτωση γ αναφέρονται και τα εξής: « - Στις περιπτώσεις που η αιτούμενη έκταση της ΠΟΑΥ είναι μεγαλύτερη της έκτασης που απαιτείται για την εγκατάσταση των παραγωγών που μετέχουν στο φορέα, η θεσμοθέτηση της ΠΟΑΥ θα γίνεται για το σύνολο της αιτούμενης επιφάνειας, αλλά η καταβολή των μισθωμάτων θα γίνεται για τα ενεργά πάρκα. Για τα υπόλοιπα, μη ενεργά, πάρκα τα μισθώματα θα καταβάλλονται στη φάση ενεργοποίησής τους από υδατοκαλλιεργητές. - Κατά προτεραιότητα στις ΠΑΥ τύπου Α, αλλά και σε όσες πληρούνται οι προϋποθέσεις καθορισμού ΠΟΑΥ, θα πρέπει σε διάστημα τριών (3) ετών από την ημερομηνία ισχύος του Ε.Π.Χ.Σ.Α.Α.Υ. να υποβληθεί σχετικό αίτημα, συνοδευόμενο από τα προβλεπόμενα του Ν. 2742/1999 και της Υπ. Απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ 17239/1175Β/2002. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας θεσμοθέτησης θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός πενταετίας.» Παρατηρήσεις: Η πρώτη από τις παραγράφους αυτές δημιουργεί πλήρη σύγχυση όσον αφορά την έννοια των ΠΟΑΥ καθόσον: - Η έκταση των ΠΟΑΥ σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι μεγαλύτερη από την έκταση εγκατάστασης της / των μονάδων. - Οι ΠΟΑΥ, μπορούν να χωροθετηθούν σε περιοχές, ανεξάρτητα αν υπάρχουν μονάδες ή όχι, εντός πάντοτε ΠΑΥ κατηγορίας Α – Δ, μετά από την εκπόνηση Τεχνικοοικονομικής μελέτης. - Δεν είναι σαφές ποιους αφορούν τα αναφερόμενα στα μισθώματα, τους Φορείς Διαχείρισης των ΠΟΑΥ, ή τους μισθωτές – υδατοκαλλιεργητές; πέραν του γεγονότος ότι τα μισθώματα θα πρέπει να ορισθούν με Νόμο στο πλαίσιο των κατευθύνσεων του άρθρου 9 στου Σχεδίου της ΚΥΑ. Η δεύτερη παράγραφος που αφορά στην προθεσμία των τριών (3) ετών να υποβληθεί αίτημα καθορισμού ΠΟΑΥ και πέντε (5) ετών για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, δημιουργεί ερωτηματικά καθόσον: - Δεν είναι σαφές, με ποια έννοια χρησιμοποιείται η φράση «σε όσες πληρούνται οι προϋποθέσεις καθορισμού ΠΟΑΥ», αφού είναι δεδομένο ότι για όλες τις ΠΑΥ κατηγορίας Α – Δ αποτελεί προτεραιότητα η χωροθέτηση ΠΟΑΥ, μετά την εκπόνηση Τεχνικοοικονομικής μελέτης. - Δεν αναφέρεται ποιον αφορά η υποχρέωση να υποβάλλει το σχετικό αίτημα (π.χ. τον εν δυνάμει Φορέα οποιασδήποτε νομικής μορφής, τους τυχόν μισθωτές, ένα από αυτούς ή στο σύνολό τους). - Δεν προβλέπει συνέπειες αν δεν υποβληθεί το αίτημα στα τρία (3) έτη και δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία στα πέντε (5) έτη. Ενόψει των ανωτέρω, η περίπτωση γ «Αίτηση χαρακτηρισμού και οριοθέτησης (ΠΟΑΥ)» του Κεφαλαίου Β του άρθρου 6 προτείνεται να αντικατασταθεί ως ακολούθως: «(γ) Διαδικασία χαρακτηρισμού και οριοθέτησης ΠΟΑΥ - Η διαδικασία κινείται με την υποβολή πρότασης από το ΥΘΥΝΑΛ ή την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της οικείας περιοχής στο Υ.Π.Ε.Κ.Α. – Δ/νση Χωροταξίας. Οι λεπτομέρειες καθορίζονται με απόφαση του ΥΠΕΚΑ. - Η πρόταση αφορά σε συγκεκριμένη περιοχή για αποκλειστική ή κύρια χρήση, στις μορφές καλλιέργειας ή εκτροφής, στα είδη και στη συνολική επιτρεπόμενη δυναμικότητα των μονάδων της Π.Ο.Α.Υ. και συνοδεύεται από φάκελο, ο οποίος περιλαμβάνει: α) Τεχνικοοικονομική Μελέτη, β) Μελέτη Σκοπιμότητας – Βιωσιμότητας, η οποία θα τεκμηριώνει και την καταλληλότητα της περιοχής και γ) Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.). - Ο χαρακτηρισμός και η οριοθέτηση των Π.Ο.Α.Υ. γίνεται με Π.Δ. μετά από εισήγηση του Υ.Π.Ε.Κ.Α. και του Υ.Θ.Υ.Ν.Α.Λ. η οποία εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του Νόμου 2742/1999, όπως έχει τροποποιηθεί με το Ν.3889/2010 (άρθρο 30, παραγρ. 7 β) - Κατά προτεραιότητα στις ΠΑΥ κατηγορίας Α, αλλά και στις άλλες κατηγορίες ΠΑΥ (Β – Δ), θα πρέπει σε διάστημα τριών (3) ετών από την ημερομηνία ισχύος του Ε.Π.Χ.Σ.Α.Α.Υ. να υποβληθούν οι σχετικές προτάσεις χαρακτηρισμού και οριοθέτησης των ΠΟΑΥ.» ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Με την προτεινόμενη ρύθμιση, να κινείται η διαδικασία χωροθέτησης των ΠΟΑΥ από το ΥΘΥΝΑΛ ή την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της οικείας περιοχής, εξασφαλίζεται κατά τρόπο αποτελεσματικό η δημιουργία των οργανωμένων αυτών υποδοχέων μονάδων υδατοκαλλιέργειας και η τήρηση των προθεσμιών που ορίζονται στις επιμέρους διατάξεις του Ειδικού Πλαισίου. γ. Πρόσθετες υποχρεώσεις και Υποχρεώσεις Φορέων Διαχείρισης ΠΟΑΥ και μεμονωμένων επενδυτών (περιπτώσεις δ και ε του Κεφαλαίου Β του άρθρου 6). Κατά την άποψή μας τα αναφερόμενα στις παραπάνω παραγράφους του Σχεδίου ΚΥΑ δεν αποτελούν αντικείμενο επιπέδου Ειδικού Πλαισίου, αλλά έγκρισης περιβαλλοντικών όρων μονάδων, κατά περίπτωση. Θα πρέπει να παραλειφθούν ή σε κάθε περίπτωση να περιληφθούν υπό μορφή κατευθύνσεων. Νίκος Αναγνόπουλος Δ/νων Σύμβουλος APC s.a.