Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 9 Θέματα χωροθέτησης εγκαταστάσεων ΑΠΕΣχόλιο του χρήστη ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΠΛΑΝΗΣ (Πρόεδρος ΤΕΙ Πατρών) | 5 Ιανουαρίου 2010, 11:53
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Πάτρα 21 /12 / 2009 Αξιότιμη κα Τίνα Μπιρμπίλη Υπουργό Περιβάλλοντος & Eνέργειας Αξιότιμη Κα Υπουργέ, Με μεγάλη χαρά επικοινωνώ μαζί σας, για να σας ευχηθώ καλή επιτυχία στο μεγάλο και δύσκολο έργο που αναλάβατε και ιδίως στον τομέα της επίλυσης κρισίμων ζητημάτων που αφορούν στην Ενέργεια και το Περιβάλλον. Ως Πρόεδρος του ΤΕΙ Πατρών, αλλά και ως Καθηγητής των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.), που διευθύνω το πρώτο θεσμοθετημένο Εργαστήριο Α.Π.Ε. στη χώρα από το 1984, έχοντας δε, την εμπειρία του συντονισμού σε Ευρωπαϊκό επίπεδο Προγραμμάτων που αφορούν στην Διαχείριση Ενέργειας και στην Εισαγωγή των Α.Π.Ε στον Αγροτικό, Οικιακό και Βιομηχανικό τομέα, σας στέλνω, κατ’ αρχήν, την παρουσίασή μου στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, 14/12/2009. Θέμα: «Η Πράσινη Οικονομία: Νέες θέσεις Εργασίας & νέες Κατευθύνσεις στην Εκπαίδευση». Η εισήγησή μου αυτή περιέχει πολλά στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να ενταχθούν στο υπό διαβούλευση σ.ν. του Υπουργείου σας, εάν θα είχαμε την ευκαιρία συνεργασίας μαζί με επιτελείς του Υπουργείου σας. Οφείλουμε επίσης, να σας ενημερώσουμε, εάν τούτο δεν σας είναι γνωστό, ότι στα ΤΕΙ, η επιστημονική ομάδα των Α.Π.Ε., είναι από τις πλέον ισχυρές και με αξιόλογο Ευρωπαϊκό όνομα, καθώς πολλές περιοχές και πολλά Πανεπιστήμια των κ.μ. της Ε.Ε. ζητούν την συμβολή μας στα αναπτυξιακά τους έργα. Οι συνάδελφοι και οι επιστημονικοί συνεργάτες μας από πολλά ΤΕΙ & Πανεπιστήμια της χώρας και της Ε.Ε., όπως αυτό φαίνεται στον Δ.Τ. http:// solar-net.teipat.gr, & www.teipat.gr/llp_ip2009 , θα ήταν πάντα πρόθυμοι να σας συμβουλεύσουν σε πολλά ζητήματα με βάση την εμπειρογνωμοσύνη και τις επιστημονικές τους γνώσεις. Θα είμαστε στην διάθεσή σας, εάν το θελήσετε, ούτως ώστε να σας επισκεφθούμε με την επιστημονική ομάδα των Α.Π.Ε. για να συμβάλλουμε στο έργο σας. Ιδιαίτερα, σε σχέση με τα επιμέρους εδάφια στα άρθρα του σ.ν., επιτρέψτε μου να καταθέσω τις ακόλουθες απόψεις: Άρθρο 2 Άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. 1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του ν. 3468/2006 αντικαθίσταται ως εξής: «1. Για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α απαιτείται σχετική άδεια. Η άδεια αυτή χορηγείται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.) με βάση τα παρακάτω κριτήρια: α) Της εθνικής ασφάλειας. β) Της προστασίας της δημόσιας υγείας και ασφάλειας. γ) Της εν γένει ασφάλειας των εγκαταστάσεων και του σχετικού εξοπλισμού του Συστήματος και του Δικτύου. δ) Της ενεργειακής αποδοτικότητας του έργου για το οποίο υποβάλλεται η σχετική αίτηση, όπως η αποδοτικότητα αυτή προκύπτει, για τα έργα Α.Π.Ε., από μετρήσεις του δυναμικού Α.Π.Ε. και για τις μονάδες Σ.Η.Θ.Υ.Α. από τα ενεργειακά ισοζύγιά τους. Ειδικά, για το αιολικό δυναμικό, οι υποβαλλόμενες μετρήσεις πρέπει να έχουν εκτελεστεί από πιστοποιημένους φορείς, σύμφωνα με το πρότυπο DIN-EN ISO/IEC17025 του 2000, όπως αυτό ισχύει κάθε φορά. Παρατήρηση: Τα εργαστήρια των Α.Π.Ε. των ΤΕΙ και Πανεπιστημίων, θα μπορούσαν να συνεισφέρουν σε μετρήσεις, υπολογισμούς και εκτιμήσεις αιολικού δυναμικού, για όλες τις περιοχές και με συστηματικές μετρήσεις και αξιοπιστία βάση των υποδομών των. ------------------------------------- ε) Της ωριμότητας της διαδικασίας υλοποίησης του έργου, όπως αυτή προκύπτει από μελέτες που έχουν εκπονηθεί, γνωμοδοτήσεις αρμόδιων υπηρεσιών, καθώς και από άλλα συναφή στοιχεία. Παρατήρηση: Καλό θα ήταν, να διευκρινιστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες, όπως π.χ. τα εργαστήρια ή οι επιστημονικές ομάδες των ΑΕΙ και ιδίως των ερευνητικών εργαστηρίων (βλ. Δ.Τ. http:// solar-net.teipat.gr & www.teipat.gr/llp_ip2009) ---------------------------------------- Η παράγραφος 4 του άρθρου 3 του ν.3468/2006, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «4. Η άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας χορηγείται για χρονικό διάστημα μέχρι είκοσι πέντε (25) ετών και μπορεί να ανανεώνεται, μέχρι ίσο χρόνο. Εάν εντός εξήντα (60) μηνών από τη χορήγηση της άδειας παραγωγής δεν έχει χορηγηθεί άδεια εγκατάστασης, η άδεια παύει να ισχύει. Στο χρονικό διάστημα των εξήντα (60) μηνών δεν υπολογίζονται: α) Ο χρόνος δικαστικής αναστολής της εκτέλεσης οποιασδήποτε άδειας ή έγκρισης που απαιτείται για τη χορήγηση της άδειας εγκατάστασης. β) Ο χρόνος καθυστέρησης για τη λήψη της άδειας εγκατάστασης, εφόσον η καθυστέρηση δεν οφείλεται, αποδεδειγμένα, σε παράλειψη ή σε οποιασδήποτε μορφής υπαιτιότητα του κατόχου της άδειας παραγωγής. Στις ανωτέρω περιπτώσεις, το χρονικό διάστημα των εξήντα (60) μηνών μπορεί να παρατείνεται μετά από αίτηση του Αδειούχου, που υποβάλλεται στη Ρ.Α.Ε. πριν από την παρέλευσή του, για όσο χρόνο εξακολουθούν να υφίστανται οι λόγοι των ανωτέρω περιπτώσεων. Στην περίπτωση υποβολής εμπρόθεσμης αίτησης του Αδειούχου, η άδεια παραγωγής εξακολουθεί να ισχύει μέχρι την απόφαση της Ρ.Α.Ε. επ’ αυτής, μετά την οποία εφαρμόζεται η απόφαση της Ρ.Α.Ε. Δεν συνιστά λόγο παράτασης του ανωτέρω χρονικού διαστήματος η για οποιονδήποτε λόγο τροποποίηση ή μεταβίβαση της άδειας παραγωγής». Παρατήρηση: Ειδικότερα, για τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, τα οποία προωθούν πιλοτικά ή επιδεικτικά έργα, στην περίπτωση αυτή για τις Α.Π.Ε., η άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και η σύνδεση με το δίκτυο, θα πρέπει να γίνεται άνευ εμποδίων. Ήδη το ΤΕΙ Πάτρας έχει προχωρήσει στον τομέα των Α.Π.Ε. και σήμερα, 21-12-2009, διεξάγει Διεθνή διαγωνισμό για εγκατάσταση πιλοτικών Φωτοβολταϊκών συστημάτων στα κτίρια, καθιστώντας έτσι το ΤΕΙ Πάτρας το πρώτο της χώρας που ενσωματώνει Τεχνολογίες Φ/Β αλλά και Ηλιακή Τεχνολογία στο κέλυφος των κτιρίων. --------------------------------------------- 9. Το άρθρο 4 του ν. 3468/2006, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «1. Εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης πρόσωπα που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από σταθμούς, οι οποίοι εγκαθίστανται σε ακίνητο, το οποίο ανήκει κατά κυριότητα ή βρίσκεται στη νόμιμη κατοχή των προσώπων αυτών, για όσο χρόνο τα πρόσωπα αυτά είναι κύριοι ή νόμιμοι κάτοχοι, εφόσον η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από εγκαταστάσεις Α.Π.Ε. που χαρακτηρίζονται από την κείμενη νομοθεσία ως μη οχλούσες ή χαμηλής όχλησης δραστηριότητες. Εξαιρούνται, επίσης από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης οι σταθμοί Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ μικρότερη ή ίση των πενήντα (50) KWe, καθώς και οι αυτόνομοι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. οι οποίοι δεν συνδέονται στο Σύστημα ή στο Δίκτυο, με Εγκατεστημένη Ισχύ μικρότερη ή ίση των πέντε (5) MWe. 2. Εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής σταθμοί με εγκατεστημένη ισχύ έως πέντε (5) ΜWe, που εγκαθίστανται από εκπαιδευτικούς ή ερευνητικούς φορείς, του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, για όσο χρόνο οι σταθμοί αυτοί λειτουργούν αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς ή ερευνητικούς σκοπούς, καθώς και σταθμοί που εγκαθίστανται από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε.), για όσο χρόνο οι σταθμοί αυτοί λειτουργούν για τη διενέργεια πιστοποιήσεων ή μετρήσεων. Οι ως άνω περιπτώσεις εξαίρεσης από τη λήψη άδειας παραγωγής διαπιστώνονται με απόφαση της Ρ.Α.Ε. που εκδίδεται εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την υποβολή σχετικής αίτησης, εφόσον η αίτηση αυτή συνοδεύεται από όλα τα αναγκαία στοιχεία ή από τη συμπλήρωση των στοιχείων αυτών. 3. Ο αρμόδιος Διαχειριστής υποχρεούται, μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου, να προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες για τη σύνδεση των σταθμών που αναφέρονται στην παράγραφο 1 με το Σύστημα ή το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο ή το Δίκτυο των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, εκτός αν συντρέχουν, αποδεδειγμένα, τεχνικοί λόγοι που δικαιολογούν την άρνηση της σύνδεσης, κατά τα οριζόμενα στους αντίστοιχους Κώδικες Διαχείρισης ή εφόσον υφίσταται κορεσμός των δικτύων, όπως διαπιστώνεται κατά τη διαδικασία των δύο τελευταίων εδαφίων της παραγράφου 5.α του άρθρου 3 του ν.3468/2006. 4. α. Κατά την έκδοση της απόφασης της Ρ.Α.Ε., που προβλέπεται στα δύο τελευταία εδάφια της παραγράφου 5.α του άρθρου 3 του ν.3468/2006, με την οποία καθορίζεται η δυνατότητα απορρόφησης ισχύος σε κορεσμένο δίκτυο, η ισχύς αυτή κατανέμεται μεταξύ σταθμών των παραγράφων 1 και 2 και σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. που υποχρεούνται να λάβουν άδεια παραγωγής. β. Για τους σταθμούς των παραγράφων 1 και 2 ο αρμόδιος Διαχειριστής υποχρεούται να προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες για τη σύνδεσή τους με το Σύστημα ή το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο ή το Δίκτυο των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών με σειρά προτεραιότητας των υποβαλλόμενων σε αυτόν, αιτήσεων των ενδιαφερομένων μέχρι εξαντλήσεως του εκάστοτε ορίου. Αν ο ενδιαφερόμενος δεν προχωρήσει, με δική του υπαιτιότητα, σε έναρξη εργασιών εγκατάστασης του σταθμού εντός ενός έτους από τη θετική γνωμοδότηση για σύνδεση με το Σύστημα ή το Δίκτυο, αίρεται η γνωμοδότηση αυτή και ο αρμόδιος Διαχειριστής κατανέμει τη διαθέσιμη ισχύ στον επόμενο κατά σειρά προτεραιότητας ενδιαφερόμενο. γ. Για τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. που υποχρεούνται να λάβουν άδεια παραγωγής, η Ρ.Α.Ε. δημοσιοποιεί τη δυνατότητά της για παραλαβή και εξέταση αιτήσεων και δύναται να απευθύνει ιδιαίτερη πρόκληση με συγκεκριμένη προθεσμία προκειμένου να υποβληθούν αιτήσεις που θα αξιολογηθούν συγκριτικά.» Παρατήρηση: Θεωρούμε, ότι ο Διαχειριστής είναι υποχρεωμένος να προβαίνει άμεσα στις αναγκαίες ενέργειες για τη σύνδεση των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε., όταν αυτοί οι σταθμοί ανήκουν στα ΑΕΙ και λειτουργούν, αφενός μεν επιδεικτικά, αφετέρου δε, και για εξοικονόμηση ενέργειας. ----------------------------------------------- Άρθρο 10 Μέτρα για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων 1. Η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του ν.3661/2008 (ΦΕΚ 89Α’) αντικαθίσταται ως εξής: «2. Για τα νέα κτίρια, πριν την έναρξη της ανέγερσης, πρέπει να εκπονείται και να υποβάλλεται στην αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία μελέτη, που συνοδεύει τη μελέτη της παραγράφου 1 του άρθρου 3 και η οποία περιλαμβάνει την τεχνική, περιβαλλοντική και οικονομική σκοπιμότητα εγκατάστασης τουλάχιστον ενός εκ των εναλλακτικών συστημάτων παροχής ενέργειας, όπως αποκεντρωμένων συστημάτων παροχής ενέργειας που βασίζονται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, συστημάτων θέρμανσης ή ψύξης σε κλίμακα περιοχής ή οικοδομικού τετραγώνου, καθώς και γεωθερμικών αντλιών θερμότητας» Παρατήρηση: Πιστεύουμε, ότι στο άρθρο αυτό, θα πρέπει να αναφέρεται ρητά η Ηλιακή Ψύξη, είτε αυτή επιτυγχάνεται μέσω Φ/Β ή άλλων Α.Π.Ε. που παράγουν ηλιακή ενέργεια ή μέσω Συστημάτων Απορρόφησης ή Προσρόφησης Ηλιακών Θερμικών Συστημάτων που δημιουργούν ψύξη. Αυτό αποτελεί έναν νέο Τεχνολογικό τομέα, που ήδη έχει μεγάλη ανάπτυξη σε Κίνα και Ινδία, αλλά και προωθείται πλέον στην Ευρώπη (βλ. σχετ. Δ.Τ. ΤΕΙ περί Ηλιακής Ψύξης). ----------------------------------------------- 3. Η παράγραφος 1 του άρθρου 5 του ν.3661/2008 τροποποιείται ως εξής: «1. Στα κτίρια που υφίστανται ριζική ανακαίνιση, η ενεργειακή απόδοσή τους αναβαθμίζεται, στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικά, λειτουργικά και οικονομικά εφικτό, ώστε να πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης, όπως αυτές καθορίζονται στον Κανονισμό. Οι απαιτήσεις αυτές θεσπίζονται είτε για το ανακαινιζόμενο κτίριο ως σύνολο είτε μόνο για τις ανακαινιζόμενες εγκαταστάσεις ή τα δομικά στοιχεία αυτού, εφόσον αποτελούν μέρος ανακαίνισης που πρέπει να ολοκληρωθεί εντός περιορισμένου χρονικού διαστήματος, με στόχο τη βελτίωση της συνολικής ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου». Παρατήρηση: Όπως γίνεται κατανοητό, οι ανακαινίσεις, είτε θα προχωρήσουν εθελοντικά από τον ίδιο τον ιδιώτη, ή θα πρέπει να καθορισθούν κίνητρα, π.χ. φοροαπαλλαγές ή άλλο τι, ώστε να προβούν σε ανακαινίσεις, με στόχο την βελτίωση της ενεργειακής συμπεριφοράς των κτιρίων και όχι απλά της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων. Επιπλέον, θα πρέπει να τεθεί ένας θερμικός στόχος για τις θερμικές απώλειες, τόσο για τα καινούρια κτίρια, όσο και τα ανακαινιζόμενα, που θα πρέπει να φθάνουν σε ετήσιο φορτίο το επίπεδο των 30-50 KWh/m2 τον χρόνο. Ομοίως, θα πρέπει στο άρθρο αυτό, να περιληφθούν Συστήματα προθέρμανσης εισαγόμενου, στα κτίρια, αέρα , μόνωσης, σκιάστρων με ταυτόχρονη παραγωγή ενέργειας, ενεργειακά Συστήματα φυσικού δροσισμού, Συστήματα αποθήκευσης θερμικής ενέργειας, ενεργειακές προσόψεις και στέγες, ηλιακές καμινάδες, συνδυασμένα Φ/Β & θερμικά Συστήματα. Θα παρατηρήσουμε ότι, τα διάφορα κράτη για να προωθήσουν την ενσωμάτωση Α.Π.Ε. στα διάφορα κτίρια, προωθούν εθνικά πιλοτικά προγράμματα, όπως η Γερμανία με τις ενεργειακές στέγες. Ακόμα και το πιστοποιητικό της Πράσινης Ενέργειας, όταν πρόκειται για ηλιακή ενέργεια. Ωστόσο, στην περίπτωση της εξοικονόμησης θερμικής ενέργειας στα κτίρια με βάση τον εξορθολογισμό, την ενσωμάτωση διαχείρισης, τις δομικές επεμβάσεις και την ενσωμάτωση τεχνολογιών ηλιακής ενέργειας στο κέλυφος των κτιρίων, συμπεριλαμβανομένου και του φυσικού δροσισμού ή ηλιακή ψύξη, για όλα αυτά θα πρέπει να συζητηθούν κίνητρα. Δυστυχώς στην Ελλάδα σήμερα, δεν λειτουργούν Τμήματα των ΑΕΙ με Προγράμματα Σπουδών διατμηματικής υφής που να καλύπτουν τις Α.Π.Ε. κι αυτό είναι ένα μεγάλο έλλειμμα, το οποίο προσπαθούμε να καλύψουμε με το να οργανώνουμε τα Θερινά Σχολεία (βλ. Δ.Τ. www.teipat.gr/llp_ip2009 ή να προωθούμε Mεταπτυχιακά Προγράμματα. ---------------------------------------- Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας. Με εκτίμηση, Καθ. Δρ. Σωκράτης Ν. Καπλάνης Πρόεδρος του ΤΕΙ Πάτρας