Αρχική Ανάπτυξη ΥδατοκαλλιεργειώνΑΡΘΡΟ ΠΡΩΤΟ [Άρθρο 1 Σκοπός και περιεχόμενο]Σχόλιο του χρήστη Φαίδων Αρ. Δημόπουλος | 25 Μαΐου 2011, 14:08
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ως οικιστής του Πόρου, είμαι τελείως αντίθετος σε οιαδήποτε επέκταση των ήδη υφισταμένων ιχθυοτροφείων στον Πόρο, το ευκταίο δε είναι η απομάκρυνση των υφισταμένων. Ο Πόρος παρουσιάζει ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες που καθιστούν απολύτως επιβλαβή τη λειτουργία υδατοκαλλιεργειών πέριξ ή πλησίον του νησιού: 1. Ήδη, το κανάλι, από το στενό των Μεθάνων όπου λειτουργούν υδατοκαλλιέργειες και προς το λιμάνι, παρουσιάζει θολότητα υδάτων και έλλειψη ορατότητας πέραν των 1-2 μέτρων. Η διαύγεια του νερού έχει μειωθεί δραματικά την τελευταία 25ετία, σε σχέση με την προ ιχθυοκαλλιεργειών εποχή. Το προηγούμενο καλοκαίρι (Ιούλιος)στην περιοχή του καναλιού εμφανίστηκαν νεκρά ψάρια (κέφαλοι). 2. Στο βυθό παρατηρείται επίσης εξαφάνιση σχεδόν των οστράκων και μαλακίων που αφθονούσαν προ 25ετίας. 3. Η παραλία του «Ρώσικου Ναυστάθμου» μαζί με το «Μεγάλο Νεώριο», αποτελεί τη μόνη μεγάλη, ελεύθερη για τους κατοίκους και τους τουρίστες, αμμώδη παραλία, μέσα σ’ ένα πλαίσιο φυσικής ομορφιάς και ιστορικής μνήμης. Κάθε είδους «ιχθυοκαλλιέργεια» μπροστά στην παραλία αυτή θα αποτελέσει μοιραίο χτύπημα στον τουρισμό του Πόρου και την αναψυχή των κατοίκων του. 4. Η φυσική ομορφιά του τοπίου και η ασφάλεια του καναλιού, αποτελούν πόλο έλξης για πάμπολλα σκάφη που διανυκτερεύουν από το Φανάρι μέχρι το Νεώριο. Τα ύδατα επιβαρύνονται ήδη αρκετά από τη συνεχή διέλευση πλοίων και το αγκυροβόλιο, από το Φάρο και εντεύθεν, αναρίθμητων σκαφών αναψυχής, μηχανοκίνητων και ιστιοπλοϊκών. Τυχόν εγκατάσταση ιχθυοκαλλιεργειών στους χώρους αυτούς και η συνεπαγόμενη απαγόρευση αγκυροβολίας θα αποτελέσει καίριο πλήγμα στην μορφή αυτή τουρισμού. 5. Το κανάλι του Πόρου αποτελεί δίαυλο ναυσιπλοΐας με συνεχή ροή επιβατικών πλοίων και οχηματαγωγών με σημαντικό εκτόπισμα, καθώς και ταχυπλόων σκαφών που αναπτύτο σφυροκόπημα των παραλιών από μεγάλα κύματα, ιδίως προς την έξοδο του κόλπου, πράγμα που καθιστά την ζώνη αυτή ακατάλληλη για εγκατάσταση ιχθυομονάδων. 6. Η στενότητα και έκταση του καναλιού του Πόρου και το ρηχό των υδάτων σε ορισμένα σημεία, σε συνδυασμό με την απουσία ρευμάτων και τη φυσική προστασία του κόλπου από τους ανέμους του Σαρωνικού, περιορίζουν την ανανέωση των υδάτων, γεγονός καίριας σημασίας για την αποφυγή μολύνσεως από τις ιχθυοτροφές και τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται στα ιχθυοτροφεία. 7. Στην είσοδο του κόλπου του Πόρου έχει επισημανθεί στην Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων, η ύπαρξη αρχαίου ναυαγίου. 8. Ομοίως, στο βόρειο τμήμα του νησιού και την εκεί παραλία, έχουν επισημανθεί ενάλιες αρχαιότητες και υποβρύχια κατάλοιπα. H καθ’ όλα ευκτέα θέσπιση αρχών και κανόνων για τις υδατοκαλλιέργειες και την ανάπτυξη της ορθής επιχειρηματικότητας στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών, με την οποία συμφωνώ απολύτως, κατά τα οριζόμενα στο σχέδιο Κοινής Υπουργικής απόφασης, κινδυνεύει, σε ορισμένες περιοχές, να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα απ’ όσα επιχειρεί να επιλύσει. Και αυτό γιατί η ένταξη ορισμένων περιοχών σε ΠΟΑΥ γίνεται κατά φανερή παραβίαση των ίδιων των αρχών που θεσπίζει η κοινή υπουργική απόφαση. Μία τέτοια περίπτωση είναι ο χαρακτηρισμός του Πόρου ως ΠΟΑΥ. Για οιονδήποτε έχει γνώση της υπό ένταξη περιοχής είναι εμφανές ότι εν προκειμένω, οι αρχές και κανόνες που η ίδια η κοινή υπουργική απόφαση επιχειρεί να θεσπίσει, όσον αφορά τους περιβαλλοντικούς όρους, την προστασία εναλίων αρχαιοτήτων και εξαίρεση περιοχών που αποτελούν ναυτικούς δίαυλους, κινδυνεύουν να αποτελέσουν εξαγγελίες άνευ αντικρύσματος. Η θαλάσσια περιοχή πέριξ του Πόρου, από το στενό των Μεθάνων έως το κανάλι, όσο και οι βόρειες ακτές του νησιού, έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (περιβάλλοντος, τοπίου, οικοσυστημάτων, εναλίων αρχαιοτήτων, ναυτικού διαύλου, επισκεψιμότητας, ανθρωπίνων δραστηριοτήτων), που κινδυνεύουν να διαταραχθούν σοβαρά σε περίπτωση κλιμάκωσης της υδατοκαλλιέργειας στην περιοχή. Αν επομένως το ίδιο το νομοθέτημα παραβιάζει τις αρχές που θεσπίζει, δημιουργούνται βάσιμες υποψίες και φόβοι ότι, κατά μείζονα λόγο, η εφαρμογή του στην πράξη θα καταλήξει σε σημαντική υποβάθμιση του περιβάλλοντος στον Πόρο. Περαιτέρω, στο σχέδιο της κοινής Υπουργικής Απόφασης και στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων απουσιάζει πλήρως οιαδήποτε αναφορά στον Πόρο, οιαδήποτε περιγραφή των ειδικών περιβαλλοντικών και άλλων συνθηκών της εν λόγω περιοχής (ενάλιες αρχαιότητες, τουριστικές και άλλες εγκαταστάσεις, προστατευόμενα είδη, κ.λπ.) και δεν γίνεται οιαδήποτε αξιολόγηση των επιπτώσεων των υδατοκαλλιεργειών, και δη των ήδη υφισταμένων, στο περιβάλλον και την οικονομία της περιοχής. Κατά τον τρόπο αυτό η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ως προς την ένταξη της περιοχής του Πόρου σε ΠΟΑΥ, είναι ως μη υφιστάμενη. Ανακύπτουν επομένως σοβαρά νομικά ζητήματα από τον ίδιο το χαρακτηρισμό ως ΠΟΑΥ της περιοχής του Πόρου όταν, κατά τα κριτήρια και το γράμμα της ίδιας της υπουργικής αυτής απόφασης, αυτή όφειλε να εξαιρεθεί και προστατευθεί από πάσης φύσεως βιομηχανική δραστηριότητα. Ειδικότερα, η ένταξη σε ΠΟΑΥ των 2/3 των ακτών ενός νησιού που διατηρεί ακόμα, σε μεγάλο βαθμό, τον χαρακτήρα της ήπιας τουριστικής ανάπτυξης και συγκεντρώνει το μεγαλύτερο αριθμό διερχομένων σκαφών στο Σαρωνικό, όντας πόλος έλξης για το θαλάσσιο τουρισμό και τον εγχώριο και διεθνή ναυταθλητισμό, δραστηριότητες που προϋπάρχουν και παρέχουν απασχόληση στους μόνιμους κατοίκους του νησιού, σε σχέση με τις δυσμενείς επιπτώσεις που θα συνεπάγεται για το περιβάλλον, τον τουρισμό, τους επαγγελματίες του νησιού και την τοπική οικονομία, παραβιάζει τις αρχές της συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και ισότητας (άρθρο 4, παρ. 1, 2, 5 Συντάγματος) αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος (άρθρο 24 Συντάγματος, ν.1650/86). Όλα αυτά δε, όπως ερμηνεύονται κατά την παγία ερμηνεία της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η μετατροπή σε ιχθυοβιομηχανική ζώνη του μεγαλύτερου μέρους της περιμέτρου ενός από τα ωραιότερα νησιά του Αργοσαρωνικού είναι δυσανάλογα επιζήμια για την εικόνα και την πραγματικότητα της μεταχείρισης της φύσης, των θαλασσίων περιοχών και των ακτών ιδιαίτερου κάλους, αλλά και του αντίστοιχου τουριστικού προϊόντος που αποτελεί βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Δεδομένου ότι, οι περιοχές που πληρούν τα κριτήρια για τη δημιουργία ΠΟΑΥ αφθονούν στα ελληνικά χωρικά ύδατα, η περιοχή περιμετρικά του Πόρου, λαμβανομένων υπ’ όψιν των ειδικών χαρακτηριστικών του νησιού και της αμφισβήτησης της νομοτεχνικής αρτιότητας της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που εγείρονται εκ του λόγου αυτού, πρέπει να εξαιρεθεί από τον χαρακτηρισμό ως ΠΟΑΥ. Ουδείς αντιτίθεται στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, όμως όχι με τρόπο που να ανοίγει πληγές στον τόπο και την τοπική κοινωνία και που μετά βεβαιότητας θα αποτελέσει εν τέλει τροχοπέδη για την ίδια την αειφόρο και βιώσιμη ανάπτυξη και επιχειρηματική δράση στην περιοχή. Τέλος, σημαντικό στοιχείο για την κρίση επί της ανωτέρω προτεινόμενης ΚΥΑ, είναι η αξιολόγηση της υφιστάμενης πραγματικότητος στα σημεία που λειτουργούν σήμερα ιχθυοτροφεία στον Πόρο: μία επίσκεψη στις αντίστοιχες παραλίες αρκεί και για τον πλέον αδαή, για να διαπιστώσει ότι αυτές έχουν μεταβληθεί σε σκουπιδότοπους από πάσης φύσεως σακκούλες ιχθυοτροφών, πλαστικά κάθε είδους, σωλήνες, ξύλα, σχοινιά, σίδερα κλπ προερχόμενα, κατά τα φαινόμενα, από τα ιχθυοτροφεία, και αναφέρομαι σε όσα ένας μη ειδικός μπορεί να διαπιστώσει ιδιοις όμμασι. Ακόμη όμως και αν ήθελε γίνει δεκτό ότι δεν είναι τα ιχθυοτροφεία η αιτία του φαινομένου, είναι εμφανής η αδιαφορία των αρμοδίων για την καθαριότητα του χώρου που οι ίδιοι, ουσιαστικά κατ' αποκλειστικότητα, χρησιμοποιούν. Φαίδων Αρ. Δημόπουλος, D.E.S.S. Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω