1. Συστήνεται Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων, ως Τμήμα της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, με αρμοδιότητα τον εντοπισμό και την κατεδάφιση αυθαιρέτων κατασκευών εντός των κηρυγμένων ως αναδασωτέων εκτάσεων. Οι ως άνω αρμοδιότητες συντρέχουν με υφιστάμενες όμοιες άλλων οργάνων.
2. Ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (ΟΚΧΕ) υποχρεούται εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να λειτουργήσει σύστημα τηλεσκοπικής περιοδικής χαρτογράφησης για το νομό Αττικής και να ενημερώνει κάθε μήνα την Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων για κάθε νέο κτίσμα που εμφανίζεται στο χάρτη, σε γήπεδα εκτός σχεδίου πόλεων και εκτός οικισμών, τα οποία βρίσκονται εντός των ορίων Δήμων και Κοινοτήτων, που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2009, αναφέροντας υποχρεωτικά τις γεωγραφικές συντεταγμένες του κτίσματος. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μπορεί να καθορίζεται κάθε λεπτομέρεια σχετικά με την λειτουργία του ως άνω συστήματος.
3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, κάθε άδεια οικοδομής που εκδίδεται, για κτίσματα εντός των περιοχών της προηγούμενης παραγράφου, αναφέρει υποχρεωτικά τις γεωγραφικές συντεταγμένες του κτίσματος.
Κα Υπουργέ έχετε τις ευχές μου για επιτυχία στο δυσκολότατο έργο που αναλάβατε και που φαίνεται ότι το αντιμετωπίζετε με την σοβαρότητα που του αρμόζει.Εναποθέτω στην προφανή σας διάθεση να κάνετε «την διαφορά » τις ελπίδες μου να γίνει κάτι επιτέλους όχι μόνον για τα δάση αλλά και για όλα τα άλλα θέματα που αφορούν το Υπουργείο Περιβάλλοντος.
Οι προλαλήσαντες έθεσαν διάφορα θέματα τα οποία δεν θα επαναλάβω, αλλά ασχολίαστο έμεινε το θέμα του ιδίου του ΟΚΧΕ που θα αναλάβει το ζωτικό έργο της παρακολούθησης της πορείας των καμμένων εκτάσεων.
Για ποιόν ΟΚΧΕ μιλάμε; Για τον ίδιο που η πολιτική βούληση των προηγουμένων κυβερνήσεων (και δεν εννοώ μόνον των κυβερνήσεων της Ν.Δ.),ήθελε να υπάρχει μόνον ώς δικαιολογία για την νομιμοποίηση των ενεργειών της Κτηματολόγιο ΑΕ;
Για τον ίδιο που εδώ και χρόνια έχει αποδυναμωθεί απο επιστημονικό προσωπικό,εργαλεία και πόρους?
Για τον ίδιο που προοδευτικά και συστηματικά στερήθηκε του αντικειμένου του;
Για τον ίδιο που έχει ενιαία διοίκηση με την Κτηματολόγιο ΑΕ, και αναγκάζεται να βλέπει καθημερινά τις αρμοδιότητές του και τα έσοδά του να περνούν σε μια ΑΕ του δημοσίου,η οποία ουσιαστικά τον διοικεί;
Κα Υπουργέ, χωρίς στήριξη και ενδυνάμωση του ΟΚΧΕ, πολύ φοβάμαι ότι το μόνο που θα καταφέρουμε θα είναι άλλη μία προκήρυξη εργολαβίας με αποδέκτη τα διάφορα μελετητικά γραφεία που δραστηριοποιούνται στο χώρο.
Ευχαριστώ
Επειδή υπάρχουν οι τεχνικές δυνατότητες για έλεγχο των αυθαιρέτων κατασκευών, αυτό που λείπει είναι η πολιτική βούληση. Οι έννοιες πολιτική βούληση και αποτίμηση πολιτικού κόστους είναι συσχετισμένες αντίστροφα.Οταν έχεις την πολιτική βούληση δεν αποτιμάς το πολιτικό κόστος , ενώ όταν αποτιμάς το πολιτικό κόστος δεν έχεις την πολιτική βούληση . Συνήθως έχεις την πολιτική βούληση στην αρχή της τετραετίας και μειώνεται προς το τέλος. Τότε είναι ευκαιρία για να αρχίσει η αυθαίρετη δόμηση. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να βρεθεί τρόπος η Υπηρεσία Κατεδαφίσεων να λειτουργεί με σταθερούς ρυθμούς , ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις της πολιτικής βούλησης και της αποτίμησης του πολιτικού κόστους. Θα πρέπει επίσης να λογοδοτεί για το έργο της σε κάποιο θεσμικό όργανο π.χ. την Βουλή.
Αντί κατεδάφιση δήμευση.
Αντιλαμβάνομαι τη κατεδάφιση σαν ένα είδος τιμωρίας γι’ αυτόν που αυθαιρετεί προς το περιβάλλον και τους νόμους της πολιτείας, ιδιοποιείται ένα μέρος του τόπου και το στερεί από τους άλλους πολίτες αλλάζοντας τη χρήση του δάσους σε κατοικία.
Σε αυτή του τη πράξη ‘‘συμμετέχουν’’ πολλοί, υπάλληλοι από διαφορετικές υπηρεσίες και επαγγελματίες που κερδίζουν από τις εργασίες της κατασκευής, αυτοί πώς θα ‘‘πληρώσουν’’ για τη ‘‘συμμετοχή’’ τους;
Αν το ακίνητο δημευθεί (κτίσμα και οικόπεδο) και περάσει στην διαχείριση του υπουργείου, της νομαρχίας, του δήμου κ.λ.π. κατά κάποιο τρόπο μπορεί να ωφελήσει το κοινό αν η χρήση του εξυπηρετεί κάποιες ανάγκες του π.χ. παιδικός σταθμός, παρατηρητήριο για το δάσος, καταφύγιο, ΚΑΠΗ, γραφεία και ότι έχει ανάγκη η τοπική κοινωνία ανάλογα με την περίσταση.
Ίσως έτσι να δοθούν κίνητρα και στους πολίτες να συμμετέχουν στη χρήση και συντήρηση αυτών των αυθαιρέτων, ακόμα και στους πρώην ιδιοκτήτες τους…
Γλιτώνουμε τις μπουλντόζες και τους ελεγκτές για τις κατεδαφίσεις, ίσως και τα φακελάκια και τις πελατειακές σχέσεις που γρήγορα θα προκύψουν….
α) Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων, θα πρέπει να συσταθεί σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Υπηρεσίες Πολεοδομίας ώστε να παρέχουν συντονισμένο έργο, όχι μόνο σε ενεργή καταπάτηση δασικών εκτάσεων, αλλά και για την εκτέλεση κατεδαφιστικών ενεργειών σε υφιστάμεες αυθαίρετες κατασκευές.
β) Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων, θα πρέπει να εμπέριεχει και σχετική Υπηρεσία περιβαλλοντικής απόκατάστασης.
γ) Μεγάλο ποσοστό, ή και ολόκληρο το κόστος της κατεδάφισης, καθώς και το κόστος περιβαλλοντικής αποκατάσης θα πρέπει να επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη.
Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων θα επρεπε να έχει αρμοδιότητα
σε ολες τις περιπτώσεις αυθαιρέτων ή τουλάχιστον και στα αυθαί-
ρετα σε ρέματα,βιότοπους,παραλιακά δημόσια κτήματα,αρχαιολογικούς
χώρους και δάση(άρθρ.17ν.1337/1983)
θα μπορούσε να προβλεφθεί η συμμετοχή του στρατού στις κατεδαφί-
σεις με εκρηκτικά οπότε θα επιτυγχανόταν η καλύτερη εκπαίδευ-
ση των στρατιωτικών που θα επιλαμβάνονταν,η αποτελεσματικότερη
εφαρμογή του νόμου και η μείωση του κόστους κατεδάφισης.
Για σοβαρές περιπτώσεις αυθαιρέτων π.χ πέραν μιας συγκεκριμένης
αξίας κατασκευής,θα μπορούσε,πέραν των άλλων κυρώσεων,να προβλέ-
πεται η δήμευση του ακινήτου όπου ανεγέρθηκε το αυθαίρετο.
Στην παράγραφο 2 πρέπει να ορισθεί «και κάθε προσθήκη σε υπάρχον
κτίσμα».
Θεωρώ οτι ο τρόπος παρακολούθησης με τηλεπισκοπικές τεχνικές των παραβάσεων -οχι μόνο για κτίσματα ,αλλά και άλλες δραστηριότητες -είναι επι του παρόντος μέχρι να ολόκληρωθούν οι Χαρτογραφήσεις των Δασών, τα κτηματολόγια κλπ οτι πιό ενδεδειγμένος τρόπος παρακολούθησης και προστασίας για τις καμένες εκτάσεις και παρακαλώ αυτό να ισχύσει οχι μόνο για την Αττική αλλά για όλη την Ελλάδα σταδιακά αφού η Ελλάδα καίγεται σε ολό της το ..εύρος .
Θα πρότεινα αντι του ΟΚΧΕ ως μοναδικού φορέα παροχής πληροφοριών δορυφορικής κάλυψης ( θα πρέπει να διευκρινισθεί η διακριτική ικανότητα των δορυφορικών πληροφοριών που θα ερευνώνται ) να υπάρξει μιά συνδυασμένη δράση μεταξύ ΟΚΧΕ , και της λίαν πεπειραμένης σε φωτοερμηνείες Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού (ΓΥΣ)με την παροχή εγχρώμων Αεροφωτογραφιών χαμηλής πτήσης και όπως σωστά σχολίασε και ο Δρ Στ. Σεκλιζιώτης να είναι σε υπέρυθρο και ακόμα και σε θερμικό υπέρυθρο(εφοδιάζοντας με ανάλογο εξοπλισμό τη ΓΥΣ) προκειμένου να αξιοποιείται πολλαπλά η πληροφορία και για άλλες σοβαρότατες εφαρμογές στο περιβάλλον(Πρόληψη πυρκαγιών, αναδασώσιες, βοσκές, εντοπισμός καλλιέργειας καναβιςκλπ. Προτείνω δε να στελεχωθεί η ΓΥΣ και με Δσολόγους(Γεωτεχνικούς) ,ώστε η παρεχόμενη πληροφορία να έχει τεχνολογική και επιστημονική πληρότητα.
Στο χαμηλό επίπεδο απο πλευράς πληροφοριών φυσικού περιβάλλοντος που είναι σήμερα η Χώρα μας χωρίς αυτού του είδους τις γρήγορες ,επαναλαμβανόμενες και συγκρίσιμες και νομικά αξιόπιστες πληροφορίες δεν μπορούμε να φκίαξουμε , χαρτογραφικά υπόβαθρα για οικολογικές, τοπιολογικές, εδαφολογικές συνθήκες ,αναγκαία υλικά για ένα σωστό χωροταξικό περιβαλλοντικό σχεδιασμό.
Τελικά θεωρώ οτι τα προτεινόμενα μέτρα είναι θετικά σαν άμεσα μέτρα (δείγματα καλής πολιτικής πρόθεσης)αλλά θα πρέπει να γίνουν μελλοντικά μετά απο σε βάθος μελέτη πιό σαφέστερα, και κατανοητά απο τους πολίτες για να πεισθούν οτι οδηγούν σε άμεση προστασία του φυσικού μας περιβάλλοντος.
Μπραβο ειδικά για την Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων. Μέτρο που το θεώρησε απαραίτητο και ο κ. Ρακιντζής.
Τι θα γίνει με τα αυθαίρετα τα όποια υπήρχαν πριν την φωτιά; Όταν υπάρχουν ολόκληροι οικισμοί πάνω από 50 χρόνια μπορούμε να τους γκρεμίσουμε; Μήπως πρέπει να σκεφτούμε την ένταξη στο σχέδιο πολύς αυτών των περιοχών ώστε να σταματήσει η άναρχη δόμηση; Με το να καθυστερούμε την ένταξη στο σχέδιο πόλης ανθίζει περισσότερο η αυθαίρετη οικοδομή. Καλό είναι να είμαστε πιο γρήγορη από τους παραβάτες. Τέλος να μειωθεί η γραφειοκρατία ώστε να εντάσσονται πιο γρήγορα μια περιοχή στο σχέδιο. Όχι όπως η Ανθούσα που εδώ και 20 χρόνια μπαίνει στο σχέδιο και οι κάτοικοι πληρώνουν συνέχεια γιατί το σκοπό.
ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΚΑΜΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΟΠΩΣ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΟΠΟΥ ΟΙ ΚΑΤΑΠΑΤΗΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΟΡΓΙΑΣΕΙ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΡΙΜΝΑ?
2. Ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (ΟΚΧΕ) υποχρεούται εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να λειτουργήσει σύστημα τηλεσκοπικής περιοδικής χαρτογράφησης για το νομό Αττικής και να ενημερώνει κάθε μήνα την Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων για κάθε νέο κτίσμα που εμφανίζεται στο χάρτη, σε γήπεδα εκτός σχεδίου πόλεων και εκτός οικισμών, τα οποία βρίσκονται εντός των ορίων Δήμων και Κοινοτήτων, που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2009, αναφέροντας υποχρεωτικά τις γεωγραφικές συντεταγμένες του κτίσματος. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μπορεί να καθορίζεται κάθε λεπτομέρεια σχετικά με την λειτουργία του ως άνω συστήματος
Για το άρθρο αυτό. Γνωρίζω ως επαγγελματίας σε δορυφορικά συστήματα και τηλεπισκόπηση ότι η περιοδική τηλεσκόπιση ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ αλλά ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ έχει τόσο χαμηλό κόστος και τέτοια ταχύτητα εφαρμογής που πρέπει να περιλαμβάνεται ολη η χώρα και όχι μόνο η ΑΤΤΙΚΗ με το νομοσχέδιο! Η ανάλυση των φωτογραφιών γιά τον συγκεκριμένο σκοπό πρέπει να είναι τέτοια που τεχνικά υπάρχουν πολλές και συμφέρουσες λύσεις
Η Δημόσια Διαβούλευση και μέσω αυτής, η γνώμη των πολιτών και των φορέων ενισχύει τη Δημοκρατία,τη νομοθετική διαδιακασία και την ανοιχτη διακυβέρνηση. Μπράβο στο νεα ξεκίνημα.
Ολοκληρώστε το συντομώτερο δυνατόν την επέκταση του νομου σε όλη τη χώρα.
Προχωρήστε σε αυστηρούς χαρακτηρισμούς της έννοιας των δασών, της διαδικασίας αποχαρακτηρισμού εκτάσεων, τον τρόπο σύνταξης συμβολαίων ειδικά οταν αυτά αφορούν εκτάσεις σε περιοχές εκτος σχεδίου, υποχρεώστε τους δήμους να χαρακτηρίσουν τις εκτος σχεδίου περιοχές, μια διαδικασία πολύ εύκολη , καθόλου δαπανηρή και άμεση ώστε να σταματήσει το φαινόμενο ολόκληροι λόφοι να γίνονται κρανίου τόπος με παράνομες εκσκαφές μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο και να εμφανίζονται ως οικόπεδα την άλλη μέρα.Δεν έχουμε χρόνο για να περιμένουμε τα κτηματολόγια, μέχρι να ολοκληρωθούν δεν θα υπάρχει πράσινο φύλλο.Και τέλος να εκπαιδεύσουμε σωστά τα παιδιά στα σχολεία και να τα ευαισθητοποιήσουμε για την αξία του περιβάλλοντος
1. Πολιτική βούληση
2. Πρακτική εφαρμογή του νόμου και όχι 10άδες παραθυράκια
3. Σύγκρουση με συμφέροντα
4. Αγνόηση πολιτικού κόστους
Αν καταστεί δυνατή η εφαρμογή των πιο πάνω, τότε το μεγάλο μέρος της κοινωνίας θα είναι μαζί σας και «αντίπαλοί» θα απομείνουν μόνο οι διαπλεκόμενοι κάθε επιπέδου.
Η κοινωνία ζητάει επί τέλους εφαρμογή των νόμων
Μακάρι να εφαρμοστούν όλα αυτά αλλά μια υπηρεσία κατεδαφίσεων θα προχωρήσει ποτέ πραγματικά σε κατεδαφίσεις (όχι μονο σε σπιτάκια μερικών τετραγωνικών αλλά και σε βίλλες), ή θα μείνουν στα χαρτιά και στο όνομα όλα αυτά;
Θα κατεδαφίζονται μόνο νέα αυθαιρετα που προέκυψαν από τις τελευταίες φωτιές ή και παλιότερα, αν βρίσκονται σε δασική περιοχή;
Αν τελικά γίνουν κατεδαφίσεις θα είναι αρκετές φαντάζομαι, οπότε πρεπει να προωθηθεί και το σύστημα διαχείρισης/ανακύκλωσης για τα μπάζα, το οποίο ούτως ή αλλως είναι κάτι που πρέπει να υλοποιηθεί.
Αποτελεί θετική και καλοδεχούμενη προσπάθεια.Στην ειδική Υπηρεσία περιβάλλοντος θα πρέπει σε επίπεδο Νομού να δημιουργηθεί Κοσμητεία περιβάλλοντος με αρμοδιότητα παρεμβάσεων και γνωμοδοτήσεων για το φυσικό ,αγροτικό και δομημένο περιβάλλον.
Επιτέλους μια ενέργεια προς την σωστή κατεύθυνση. Αρκεί να γίνει πράξη και να μην παραμίνει στα χαρτιά. Δεν είναι δυνατόν στην εποχή του Google Earth να μην υπάρχει οργανωμένος τρόπος παρακολούθησης των δασικών περιοχών σε τακτή βάση ώστε να διαπιστώνεται η πορεία των κατασκευών.
Εάν οι έλεγχοι αυτοί γίνουν πράξη, δεν θα είναι απαραίτητο καν να φτάνουμε σε κατεδαφίσεις αφού οι παραβάσεις θα διαπιστώνονται άμεσα και θα σταματούν εν τη γεννέσει.
Πραγματικά όλοι εμείς που θέλουμε ένα πιο ανθρώπινο μέλλον για εμάς και τα παιδιά μας και δεν είμαστε έρμαια της δήθεν ανάπτυξης και ευημερίας μέσω της οικοδομής που έχει οδηγήσει στην επιβράβευση τής κάθε είδους παρανομίας, ευελπιστούμε να δούμε επιτέλους έργα.
Αναρωτιέμαι πόσο δύσκολο είναι σε κάθε δελτίο αποστολής ή άλλο φορολογικό παραστατικό μεταφοράς οικοδομικών υλικών (π.χ. τσιμέντα, σίδερα οπλισμού, έτοιμο σκυρόδεμα) να αναγράφεται και ο αριθμός πολεοδομικής αδείας του κτίσματος στο οποίο πρόκειται να χρησιμοποιηθεί και να κοινοποιείται και ελέγχεται αυτόματα η θέση και ισχύς της από τους αρμόδιους φορείς (ακόμα και από το ΙΚΑ αν θέλετε);
Τα μπετά μιας ισόγειας κατοικίας 70 τμ πέφτουν σε λιγότερο από μια μέρα. Γιατί να επιβαρυνόμαστε με το κόστος κατεδάφισης και τα μπάζα κτισμάτων που δεν έπρεπε να χτιστούν; Γιατί να μην έχουν ευθύνη και αυτοί που συνεργούν στην και κερδοσκοπούν από την, κατασκευή αυτών των παράνομων κτισμάτων; Συμβαίνει πολλές φορές οι ιδιοκτήτες να μην γνωριζουν τι τρέχει και ποιές μπορεί να είναι οι ποινές και παρασύρονται από επιτήδιους μηχανικούς και εργολάβους οι οποίοι δεν φέρουν καμμία ευθύνη εκ των υστέρων.
Πόσο θα στοιχίσει άραγε αυτό το σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού των πιθανών παράνομων νέων κτισμάτων; Ενα παράνομο κτίσμα κάτω από τη κώμη ενός ή περισσότερων μεγάλων πεύκων, νομίζω ότι δεν φαίνεται με τίποτα στις δορυφορικές φωτογραφίες. Σίγουρα κάποιοι τρόποι θα υπάρχουν ή θα βρεθούν να κρυφτεί μια παρανομία από τους δορυφόρους (π.χ. πως κρύβονται οι πισίνες;)
Αντιστοιχία: κάποτε αγόραζα τσιγάρα από καταστήματα χονδρικής πώλησης (κέρδιζα 1 πακέτο ανά κούτα των 10) μέχρι που μια μέρα μου ζήτησαν κάποιο κωδικό πωλητή ή κάτι τέτοιο και σταμάτησα να παίρνω κούτες χονδρικής και πάω στα περίπτερα. Ήταν τόσο εύκολο να εφαρμοστεί εκεί ή ήταν πολλά περισσότερα τα ωφέλη για κράτος και εμπόρους.
Είναι καθαρά θέμα ειλικρινούς και πραγματικής πολιτικής βούλησης, πιστεύω, για ανθρώπους που πραγματικά δεν χρωστάνε σε κανέναν!!
Ο νόμος θα πρέπει να εφαρμοστεί για το σύνολο της Ελληνικής επικράτειας, πριν ξεκινήσουν οι πυρκαγιές του 2010. Ίσως σταματήσουν οι φωτιές για οικοπεδοποίηση. Επίσης, πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα δόμησης σε ιδιωτικές δασικές περιοχές με προϋποθέσεις, όπως ισχύει σε άλλες χώρες.
Επιτέλους, να σταματήσει ο χαρακτηρισμός – αποχαρακτηρισμός δασικών εκτάσεων από τους δασάρχες. Είναι τόσο παράλογο να αποχαρακτηρίζεις μία δασική περιοχή όσο να χαρακτηρίζεις ένα χωράφι «δασική» έκταση επειδή αφέθηκε ακαλλιέργητο.
Ο γαλλικός νόμος πρέπει να είναι οδηγός αλλά χωρίς να ξεχνάμε ότι το φαινόμενο της αυθαίρετης δόμησης είναι διαχρονικό και πολλές φορές μιλάμε για κύριες κατοικίες και όχι για εξοχικά. Διατήρηση των κτισμάτων χωρίς πρόστιμα, απαγόρευση μεταβίβασης και τα όποια έξοδα κατεδάφισης και αποκατάστασης (αν είναι απαραίτητο, π.χ. δόμηση πάνω σε ρέμα), να βαρύνουν τον παραβάτη.
Επίσης, κατά την μεταβίβαση των αγροτεμαχίων, να γίνεται έλεγχος με προσκόμιση αεροφωτογραφίας ή δορυφορικής εικόνας της περιοχής ενδιαφέροντος που να πιστοποιεί ότι δεν υπάρχουν αυθαίρετα κτίσματα.
Το παραπάνω απαραίτητο αεροφωτογραφικό υλικό να διατίθεται με μικρό – συμβολικό κόστος από τις αντίστοιχες υπηρεσίες.
Η παρακολούθηση και καταγραφή των μεταβολών χρήσεων γης μπορεί να γίνει αποκλειστικά με τηλεσκοπικά μέσα και να μην αφηνόμαστε στις «γνωματεύσεις» των τοπικών υπηρεσιακών παραγόντων.
Νομίζω ότι δεν πρέπει να αναφέρεται η λέξη ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ, αλλά ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ.
Στόχος δεν μπορεί να είναι μόνο το να γκρεμιστεί ένα σπίτι αλλά να αποκατασταθεί το φυσικό τοπίο.
1. Κατεδάφιση
2. Απομάκρυνση μπαζών
3. Αποκατάσταση φυσικού τοπίου στην προηγούμενη κατάσταση σαν να μην υπήρξε ΠΟΤΕ κτίσμα εκεί.
Θεωρώ ότι από τό σύνολο του νομοσχεδίου απουσιάζει το κρίσιμο στοιχείο που θα άνοιγε διάπλατα τον δρόμο στην ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος: Η κατοχύρωση του δικαιώματος του κάθε πολίτη -χρήστη του περιβάλλοντος- να μπορεί να ζητήσει δικαστικώς την κατεδάφιση του αυθαιρετου κτίσματος.
Αναφέρομαι σε μια περιβαντολλογική actio popularis (= λαϊκή αγωγή) η οποία θα έδινε το δικαίωμα στον «χρήστη» του περιβάλλοντος να ζητήσει με ένδικο βοήθημα την κατεδάφιση σε περίπτωση που η διοίκηση αμελήσει να ενεργήσει τα νόμιμα ύστερα από την καταγγελία του. Ναι το ομολογώ, δεν εμπιστεύομαι καθόλου την διοίκηση.
Ίσως κάποιος ισχυριστεί ότι έτσι θα άνοιγαν άπειρες δίκες και θα δημιουργούσαν έμφραγμα στην απονομή της δικαιοσύνης. Κάτι τέτοιο δεν θα άνοιγε τους ασκούς του αιόλου και την πλημμυρίδα των προσφυγών αν υπήρχε η πρόβλεψη να ανοίγει μόνο μια δίκη ανά παραβίαση, και στην συνέχεια όσοι επιθυμούν να εμπλακούν στην διαδικασία της διάγνωσης της υποχρέωσης της διοίκησης να κατεδαφίσει το αυθαίρετο να επεμβαίνουν ως προσθέτως παρεμβαίνοντες χωρίς να ανοίγει νέα δίκη. Αυτό θα μπορούσε να γίνει αν οι προσφυγές περνούσαν (μπορούσαν να ασκηθούν) από μία μοναδική αρχή (π.χ. κατά τόπον δασαρχείο κλπ).
Η κατεδάφιση των αυθαιρέτων πρέπει να πάψει να είναι μόνο αρμοδιότητα της διοίκησης αλλά και αγώγιμο δικαίωμα των πολιτών. Τότε η κραυγή αγανάκτησης θα γίνει κοινωνική εποπτεία.
Η κοινωνία είναι πια ώριμη για να αξιοποιήσει με σοφρωσύνη την αρχαία μα προοδευτική ιδέα της actio popularis στο δίκαιο περιβάλλοντος.
Επίσης ένα θέμα που δεν τίθεται στο παρόν νομοσχέδιο είναι η αντιμετώπιση των καταπατήσεων και των παράνομων κατατμήσεων ή των παράνομων ιδιωτικών ρυμοτομικών σχεδίων, δηλαδή της μη θεσμοθετημένης οικοπεδοποίησης της αττικής γής.
Αναμφίβολα η σύσταση της ειδικής υπηρεσίας κατεδαφίσεων είναι θετικό μέτρο μιας και λειτουργεί κατασταλτικά.
Στην πράξη όμως, μια κατεδάφιση αλλά και η αποκατάσταση του τοπίου που πρέπει να ακολουθήσει, μπορεί να καταλήξει σε μια πολύ χρονοβόρα και ακριβή διαδικασία. Και αυτό γιατί είτε η ειδική υπηρεσία έχει δικά της μέσα είτε αναθέτει την διαδικασία κατεδάφισης/αποκατάστασης του τοπίου σε εργολάβους του ιδιωτικού τομέα, θα ισχύουν οι διατάξεις που ισχύουν για την στελέχωση της αλλά και την προμήθεια των υλικών της μέσων ή υπηρεσιών τρίτων.
Η υπηρεσία μπορεί να λειτουργήσει περισσότερο αποτελεσματικά αν
1) Τα κόστη κατεδάφισης/αποκατάστασης του τοπίου «χρεώνονται» σε αυτόν που έκανε την παρανομία υπερ ειδικού λογαριασμού αυτής της υπηρεσίας
2) Την ευθύνη της εκτέλεσης των πράξεων κατεδάφισης/αποκατάστασης του τοπίου την αναλάβουν με εντολή της ειδικής υπηρεσίας κατεδαφίσεων και έναντι αμοιβής από αυτό το ειδικό ταμείο οργανώσεις του, ανεμικού σήμερα στην Ελλάδα, Κοινωνικού Τομέα της Οικονομίας (με επέκταση αλλά και αξιοποίηση των διατάξεων περί Κοινωνικών Συνεταιρισμών Περιορισμένης Ευθύνης του ν.2716/99), και οι οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν σε πιο οργανωμένη βάση και την ακτιβιστική δράση ενεργών πολιτών/ειδικών επιστημόνων/τεχνικών. Τέτοιες φυσικά οργανώσεις μπορούν να αναπτυχθούν και σε άλλες περιοχές πλην της Αττικής, μιας και είναι φανερό ότι πρέπει το σχέδιο νόμου να μπορεί να εφαρμοστεί Πανελλαδικά.
Περιμένω από το νέο Υπουργείο να κάνει πράξη και όσα κατ’ αρχήν προβλέπονται αλλά και κάθε μέτρο εμπλοκής των ενεργών πολιτών στην εφαμογή του
Η υπάρχουσα νομοθεσία αφήνει πολλά περιθώρια μη νομίμων ενεργειών ή παραλήψεων από τους Δ/ντές πολεοδομικών γραφείων και γραφείων Δασαρχείων. Επειδή οι Δ/ντές πολεοδομικών γραφείων και δασαρχείων έχουν πάντα καθοριστικό και παρεμβατικό ρόλο, να προστεθεί ποινική διάταξη όπου η προσωπική ευθύνη σε αποζημίωση να είναι αυτεπάγγελτη σε περίπτωση που ανεγερθεί παράνομο σε δασική ή κοινόχρηση ή δημοσίου συμφέροντος έκταση. Η για τους ανωτέρω Δ/ντές αντικατάσταση του όρου στον ποινικό κώδικα «με δόλο» με κάποιο όρο παρεμφερή αλλά σαφή που να εννοεί ότι όφειλε να ξέρει και όφειλε να κάνει αυτοψία και έκθεση, θα σώσει τα δάση και τις αυθαιρεσίες κατά του δημοσίου.
Απλά να ρωτήσω που θα οδηγηθούν τα….. μπάζα,όταν το τελικό πρωτόκολλο κατεδάφισης του αυθαιρέτου κτίσματος, εκτελεσθεί…….
Το νομοσχέδιο υπόσχεται και είναι μία καλή αρχή, αν και με ελλείψεις προφανώς, λόγω του επείγοντος.
Με το δεδομένο ότι στη χώρα μας δεν υπήρξε ποτέ σοβαρή Πολιτική Γης, με πολλά να έχουν αρχίσει, τίποτε να μην έχει τελειώσει και όλα να είναι αφημένα στη μέση να κείτονται ακούνητα, παραπέμπω στη γνωστή περιπέτεια του Εθνικού κτηματολογίου, του αμπελολογίου του ΥΠΑΑΤ, των καταπληκτικών δασικών και εδαφολογικών χαρτών του Ινστιτούτου Δασικών Ερευνών με τη μορφή Ορθοφωτοχαρτών (που ποτέ δεν συνεχίστηκε ώστε να ενημερωθούν τα δεδομένα) και πολλών άλλων «ηρωικών» προσπαθειών δημιουργίας υποδομών πληροφορίας γης, που ποτέ δεν κατάφεραν να εκτιμηθούν και να χρησιμοποιηθούν επαρκώς από την πολιτεία.
Η ανάθεση στον ΟΚΧΕ μιας δορυφορικής τηλεπισκοπικής παρακολούθησης απαιτεί πόρους, αυστηρή διαχείριση, υποδομές, επιστημονικό προσωπικό ικανό να γνωρίζει τη σύγχρονη τηλεπισκόπιση (Remote Sensing), ηλεκτρονική επεξεργασία εικόνας, γνώση φωτοερμηνείας του Αττικού τοπίου σε κάθετη απεικόνιση, συντονισμό για την τακτή διαθεσιμότητα δορυφορικής σάρωσης και cloud free κάλυψης από τον πάροχο (π.χ. European Space Agency –ESA) και κυρίως λεπτομερή προ-χαρτογράφηση με επακριβή οριοθέτηση των καμένων σε πινακίδες 1/50.000 ή και 1/20.000 κατά περιοχές. Επιλεκτικά θα μπορούσε η ΓΥΣ ή η Πολεμική Αεροπορία να προβαίνουν σε ειδικές αεροφωτογραφήσεις από ειδικά εξοπλισμένα αεροσκάφη, χρησιμοποιώντας όχι τα απλά και γνωστά ασπρόμαυρα φιλμ, αλλά ευαίσθητα στην κοντινή υπέρυθρη ζώνη του φάσματος φιλμ (Colour Infrared ή CIR) για παραγωγή ψευδοχρωματικών υπέρυθρων αεροφωτογραφιών με τις οποίες είναι πολύ ευκολότερος ο εντοπισμός αποψιλώσεων, οποιασδήποτε διατάραξης του εδάφους, δόμησης, διάνοιξη δρόμων, λατόμευσης, ρυμοτόμησης, παράνομης βόσκησης, απόθεσης απορριμμάτων, καταπάτησης και περίφραξης, και κάθε άλλης παράνομης δραστηριότητας.
Πέραν αυτού, η υπέρυθρη αεροφωτογράφηση των καμένων εκτάσεων αποτελεί βασικό εργαλείο παρακολούθησης (monitoring) της πορείας αναγέννησης του δάσους, της αναβλάστησης του εδάφους κατά σημεία, της επιτυχίας των αναδασώσεων, της διάβρωσης και απώλειας του εδάφους, της επικινδυνότητας για κατολισθήσεις και πλημμύρες, καλύτερη χωροθέτηση και διασπορά των επεμβάσεων προστασίας, κλπ.
Η πολιτική γης, στη χώρα υπόσχεται ένα καλό ξεκίνημα μέσα από νομοσχέδια πρώτης ανάγκης όπως το παρόν, απαιτείται όμως ευρύτερη αναδιάρθρωση των υπηρεσιών, πλήρη χρησιμοποίηση του διαθέσιμου επιστημονικού δυναμικού του τόπου εντός και εκτός συνόρων και κατάργηση του πολυτεμαχισμού των αρμοδιοτήτων χαρτογράφησης και κτηματογράφησης της χώρας (π.χ. ΟΚΧΕ, Δασική Υπηρεσία, ΓΥΣ, Ινστιτούτα Δασικών και Εδαφολογικών Ερευνών του ΕΘΙΑΓΕ, κλπ).
Το μείζον Πρόβλημα στη χώρα παραμένει να είναι η έλλειψη ολοκληρωμένης Τράπεζας Γης που θα αποτελεί προϊόν συντονισμένου προγράμματος εθνικών χαρτογραφήσεων. Οι τράπεζες αυτές προσφέρονται σαν τα μοναδικά εργαλεία πολιτικής με συχνά ενημερωμένη πληροφορία γης, κυρίως ποιοτική και όχι ποσοτική (π.χ. Δασικοί χάρτες με συγκεκριμένα δασοόρια κατά βοτανικό είδος κάλυψης, βαθμού επικινδυνότητας για πυρκαγιά βάσει ιστορικών στοιχείων, βαθμό αναγεννησιμότητας του δάσους, τοποθεσίες επικινδυνότητας λόγω πιέσεων αστικής επέκτασης, βαθμού επικινδυνότητας από χειμαρικά φαινόμενα, καταγραφές λοιπών εδαφοκαλύψεων όπως βοσκοτόπια, θαμνοτόπια και λειμώνες, οικοσυστήματα ιδιαίτερου φυσικού κάλους, δρυμούς, βιότοπους καταφύγια, κλπ).
Τα καλύτερα και ποιοτικά πληρέστερα (και ακριβέστερα) χαρτογραφικά συστήματα πληροφοριών αποτελούν το βασικό υπόβαθρο άσκησης Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής πολιτικής μιας χώρας.
Δεν μπορούμε να μιλάμε για Πολιτική γης που θα αποδώσει σε βάθος χρόνου χωρίς ολοκληρωμένο κτηματολόγιο στο οποίο θα μπορεί να επικάθεται ένας χάρτης χρήσεων και καλύψεων γης (land Use & Cover Maps), ένα πλήρες δασολόγιο, το αγροτικό κτηματολόγιο, το αμπελολογιο, κλπ. Δεν χρειαζόμαστε έναν μόνο χάρτη, χρειαζόμαστε σίγουρα πολλούς ώστε να τους χρησιμοποιούμε συνδυαστικά.
Η εκπόνηση μελετών αναδάσωσης και αποκατάστασης του τοπίου, η εναλλακτική μελέτη αποκατάστασης του τοπίου με νέα λιγότερο εύφλεκτα βοτανικά είδη, οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, το χωροταξικό της χώρας, η ανάπτυξη της υπαίθρου με κανόνες εναλλακτικής γεωργίας και η όποια φιλόδοξη νομοθεσία για ορθολογική προστασία του φυσικού μας χώρου, δεν μπορούν να έχουν τη αναμενόμενη πρακτική και αναπτυξιακή για τη χώρα αξία, χωρίς σοβαρά εργαλεία Πολιτικής γης όπως είναι οι ποιοτικές χαρτογραφήσεις, προϊόντα που θα προέρχονται μέσα από διεπιστημονική συνεργασία ειδικοτήτων και τεχνικής γνώσης. Οι χαρτογραφήσεις δεν είναι θέμα Τοπογράφου, χρειάζεται ο Δασολόγος, ο Γεωπόνος, ο Αρχαιολόγος, ο Οικολόγος, ο Φυσικός Γεωγράφος, ο Αρχιτέκτονας Τοπίου, ο Υδρολόγος και οποιοσδήποτε μπορεί να προσφέρει, αρκεί να εντοπιστεί από την Πολιτεία και να προσελκυστεί.
«1. Συστήνεται Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων, ως Τμήμα της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος»
Η Σύσταση είναι απλή υπόθεση. Αν δεν υπάρχει επαρκές σχέδιο χρηματοδότησης, δεν θα οδηγήσει πουθενά.
Να προστεθεί ότι η θητεία των προϊσταμένων των πολεοδομιών να είναι τριετής για το συγκεκριμένο γραφείο χωρίς δυνατότητα επανόδου στο ίδιο γραφείο. Η αόριστος παραμονή στην ίδια θέση προκαλεί πειρασμούς και πιθανόν να αναστείλει – επηρεάζει το έργο της υπηρεσίας την οποία δημιουργείτε.
Το ίδιο μπορεί να τεθεί και για τους διενεργούντες αυτοψίες υπαλλήλους.
Να δημιουργηθούν τα πολεοδομικά συνοικιακά συμβούλια τα οποία θα έχουν γνώμη σε κάθε οικοδομική άδεια.
Η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας κατεδαφίσεων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Θα πρότινα όμως να εξεταστούν και άλλοι τρόποι για την δημιουργία αντικινήτρων για οικοδόμηση αυθαιρέτων εκτός από την κατεδάφιση.
Αφού έχει ήδη κτιστεί ένα αυθαίρετο κτίσμα, η κατεδάφιση του είναι συχνά αντιπαραγωγική, με την έννοια ότι η κατεδάφιση έχει ως στόχο την αποτροπή της παράνομης δόμησης και όχι την κατεδάφιση χάρην της κατεδάφισης, εκτός αν αυτή είναι αναγκαία για την αποκατάσταση της περιοχής. Παράλληλα, η κατεδάφιση είναι δαπανηρή, αντιμετωπίζει τεράστιες τοπικές αντιδράσεις και κάνει χρόνια να εφαρμοστεί. Ενα διαφορετικό νομικό πλαίσιο αντί της κατεδάφισης θα ήταν η κατάσχεση όλων των αυθαιρέτων κτισμάτων και η άμεση δημοπράτηση τους με παράλληλη νομιμοποίηση – πράγμα το οποίο γίνεται εύκολα, γρήγορα (ακόμα και για δεκάδες χιλιάδες αυθαίρετα), με ανοιχτές διαδικασίες, επιτυγχάνει τον στόχο τις αποτροπής της αυθαίρετης δόμησης και παράλληλα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τον προυπολογισμό του κράτους. (Με πρόχειρους υπολογισμούς, πιστεύω ότι αν αυτό το μοντέλο εφαρμοζόταν για όλα τα αυθαίρετα της χώρας, το δημόσιο χρέος θα μπορούσε να εκμηδενιστεί) Αν το μοντέλο της κατάσχεσης έχει νομικά κωλύματα, εναλλακτικά μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο ίσο με την αξία του κτίσματος με κατάσχεση σε περίπτωση μη πληρωμής.
Θεωρώ ότι στις αρμοδιότητες της Ειδικής Υπηρεσίας Κατεδαφίσεων,θα πρέπει να προστεθεί ο εντοπισμός και η κατεδάφιση αυθαιρέτων κατασκευών εντός των κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων.
ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ ΣΤΟ ΚΟΚΑΛΟ.
ΘΑ ΣΥΜΦΩΝΗΣΩ ΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΕΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ Γεωργόπουλος Νίκος ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΑΛΛΙΚΟ ΝΟΜΟ.
Στη σωστή κατεύθυνση όλο το πλαίσιο εκτός της δημιουργίας Ειδικής υπηρεσίας Κατεδαφίσεων .
Αυτό θέλει προσοχή γιατί θα εμπλακείτε σε διάφορα τραγελαφικά κατά τη διαδικασία εκτέλεσης των κατεδαφίσεων.
Θα πρότεινα να εφαρμόσετε αυτό που ισχύει στη Γαλλία.
Κάθε ιδιοκτησία που καταγράφεται ως παράνομη περνάει στην ιδιοκτησία του κράτους μετά το θάνατο του ιδιοκτήτη της . Φυσικά απαγορεύεται η μεταβίβαση του ακινήτου.
Αυτό είναι μέτρο που πρέπει να εφαρμοστεί γενικά σε κάθε πολεοδομική παράβαση προκειμένου να γνωρίζει ο κάθε υποψήφιος παραβάτης ότι δεν υπάρχει τρόπος επανόρθωσης, με αποτέλεσμα να εξαλειφθεί κάθε σκέψη για παραπάνω τετραγωνικά ή κάλυψη.
Φυσικά πρέπει πρώτα να διασφαλιστεί η νομιμοποίηση – τακτοποίηση όλων των υφιστάμενων παρατυπιών .
Πολύ σωστό άρθρο
Σωστά προβλέπεται ότι ο έλεγχος εναπόκειται σε Ειδική Υπηρεσία. Θα πρέπει να εξοπλιστεί, όμως, με τις κατάλληλες αποφασιστικές αρμοδιότητες, τους κατάλληλους πόρους και κονδύλια αλλά και το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό προκειμένου να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Επίσης θα πρέπει η Ειδική Υπηρεσία να λειτουργήσει σε όλους τους νομούς της Ελλάδος και ουχί μόνο στην νομό Αττικής.
Θα πω τις αποψεις μου σχετικα με τις δασικες πυρκαιες γενικα,
Ειναι γνωστο οτι ειναι πολυ πιο ευκολη η κατασβεση μιας πυρκαιας οταν την προλαβαινουμε στην αρχη. Κοστιζει πολυ πιο λιγο να εχουμε πυροφυλακες σε καταλληλα σημεια ολο το 24ωρο, ειδικα σε μερες και νυχτες που η μετεωρολογικη υπηρεσια ανακοινωνει δυνατους ανεμους.
Εαν η φωτια ξεφυγει τοτε το κοστος σε ολα ειναι ανυπολογιστο.
Ειναι καλο να λαμβανονται μετρα πριν την πυρκαια, μετα την πυρκαια ειναι αργα η ζημια εχει γινει.
Ισως και το κοστος συνεχους παρακολουθησεις απο δορυφορο να ειναι πιο φθηνο απο την τελικη ζημια μιας πυρκαιας οπως των πυρκαιων του Ιουλιου Αυγουστου 2007.
Οι ρητινοκαλλιεργητες (παραγωγοι ρητινης) ειναι οι καλυτεροι δασοπυροφυλακες που υπαρχουν, αυτοι οι ανθρωποι μπορουν να περπατανε στο δασος στο σκοταδι σε πολυ δυσβατα σημεια χωρις κανενα προβλημα,
γνωριζουν το δασος σαν την παλαμη του χεριου τους.
Η πυροσβεστικη εχει εμπειρια κατασβεσης πυρκαιων σε πολεις, για τις πυρκαιες στα δαση μεγαλυτερη εμπειρια εχουν τα δασαρχεια, ετσι που παμε στο τελος θα χασουν αυτην την εμπειρια. Πρεπει να δωθουν αρμοδιοτητες και στα δασαρχεια παλι.
Θα ήθελα να αναφερφώ καταρχήν με θετικό τρόπο στην πρωτοβουλία αυτή για τη δημόσια διαβούλευση…Τώρα, σε σχέση με το προκεείμενο έλεγα όπως έχει ακουστεί να λέει και ο κ. Πάγκαλος ότι τη μέρα που θα γκρεμίσουμε ένα πολυτελές αυθαίρετο θα έχει γίνει το ξεκίνημα για τη δημιουργία μιας σύγχρονης, λειτουργικής και συνάμα αποτελεσματικής χώρας…
Προτείνω να αξιοποιηθεί το στρατιωτικό μέσων αφού το πληρώνουμε έτσι κ’ αλλιώς.
Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων θα πρέπει να οργανωθεί καλά και να έχει επαρκείς πόρους και μέσα (μηχανήματα) για κατεδαφίσεις. Νομίζω πως θα πρέπει να προβλεφθεί ρητώς στο νομοσχέδιο η έκδοση σχετικού προεδρικού διατάγματος εντός διμήνου από την ψήφιση του νομοσχεδίου που να καθορίζει τα παραπάνω. Επιπλέον να μην υπάγεται στο υπουργείο περιβάλλοντος…., αλλά στο υπουργείο προστασίας του πολίτη…., ώστε να υπογραμμιστεί η παραβατικότητα των παρανομούντων και να αντιμετωπίζεται αυτή και από ποινικής πλευράς με τη σύλληψη των παρανομούντων και την αποστολή τους στη δικαιοσύνη.
Ο νόμος δείχνει να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Όμως εάν δεν γίνουν κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κτισμάτων ο νόμος δεν πρόκειται να έχει κανένα αποτέλεσμα. Το μόνο πραγματικό αποτέλεσμα θα είναι η χρηματοδότηση μελετητών και προμηθευτών Δορυφορικών εικόνων όπως και στο πρόσφατο παρελθόν. Πολύ φοβάμαι πως αυτό θα ξανασυμβεί και μόνοι ωφελημένοι θα είναι και πάλι οι γνωστοί προμηθευτές.
Επιτήρηση εκτάσεων μπορεί να γίνει με αεροφωτογραφήσεις που μπορεί να κάνει και ο στρατός με το ειδικό αεροσκάφος που από όλο το δημόσιο τομέα διαθέτει μόνο η Γεωγραφική Υπηρεσία στρατού. Διαφορετικά το σύστημα τηλεσκοπικής περιοδικής χαρτογράφησης για το νομό Αττικής θα καταλήξει να τροφοδοτεί με σταθερό εισόδημα τους προμηθευτές με τηλεσκοπικά δεδομένα με μηδενική ελληνική προστιθέμενη αξία. Ο στρατός μπορεί να προσφέρει εικόνες με καλλίτερη διακριτική ικανότητα και χωρίς να θησαυρίζουν οι προμηθευτές. Αξιοποιήστε τους πόρους του ελληνικού δημοσίου και μην ακούτε όσους δεν εργάζονται για το καλό του περιβάλλοντος αλλά για την δημιουργία νέων πηγών χρηματοδότησης συγκεκριμένων προμηθευτών.
«2. Ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (ΟΚΧΕ) υποχρεούται εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να λειτουργήσει ……..»
===============================================================
Καλύτερα να γραφεί: «να θέσει σε λειτουργία» αντί «να λειτουργήσει»
Να τυποποιηθη η διαδικασια κατεδαφισεων.Να υπαρχη χρονικο οριο για την συμπληρωση της κατεδαφισης.Να τιμωρουνται οι αρμοδιοι για την κατεδαφιση αν δεν ολοκληρωσουν την την διαδικασια.
Αγαπητή Υπουργέ,
Συγχαρητήρια και πάλι στην κυβέρνηση για την πρωτοβουλία της δημόσιας διαβούλευσης επί των νομοσχεδίων. Στα πλαίσια αυτά πιστεύω, όσον αφορά τις γεωγραφικές συντεταγμένες, ότι πρέπει να καταρτιστεί ταχύτατα ένας ηλεκτρονικός index συντεταγμένων ( μέσω του συστήματος GPS) απαγορευόμενης δόμησης, με τον οποίο να αντιπαραβάλλονται οι αναγραφόμενες υποχρεωτικά σε κάθε αίτηση οικοδομικής άδειας συντεταγμένες.
Καταρχήν επιτέλους δόθηκε η δυνατότητα μέσω της ηλεκτρονικής «δημόσιας διαβούλευσης» να αξιοποιηθεί ένα δυναμικό που εδώ και χρόνια μένει αναξιοποίητο από τις κρατικές υπηρεσίες & υπουργεία: οι πάμπολοι συμπολίτες μάς που καθημερινά «κινούνται» στο διαδίκτυο και δραστηριοποιούνται σε αυτό. Συγχαρητήρια για αυτήν την προτοβουλία!
Ίσως θα ήταν ενδιαφέρον να υπήρχε συμμετοχή σε αυτήν την κουβέντα και από ανθρώπους του υπουργείου.
Η άποψή μου για το νομοσχέδιο είναι θετική. Σίγουρα πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα, αλλά με αυτό το νομοσχέδιο δίνεται έμφαση στο οξύ περιβαλλοντικό πρόβλημα της Αττικής, όπου υπάρχουν και οι εντονότερες οικιστικές πιέσεις και ζει ο μισός πληθυσμός της χώρας.
Η τηλεσκοπική χαρτογράφηση υποθέτω ότι είναι κάποιου είδους δορυφορική παρακολούθηση η οποία φωτογραφίζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις περιοχές ενδιαφέροντος. Θα είχε ενδιαφέρον αυτές οι φωτογραφίες να είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο (μέσα από την χρήση λογισμικού τύπου google earth), με χρονολογική σειρά, ώστε να φαίνονται οι αλλαγές με τον χρόνο. Αυτό ίσως λειτουργήσει επιπλέον αποτρεπτικά σε επίδοξους καταπατητές (θα τους βλέπει όλη η Ελλάδα) και θα δώσει την δυνατότητα στις υπηρεσίες προστασίας του δάσους (και στην νεοσύστατη υπηρεσία κατεδαφίσεων) να αναδείξουν το έργο τους (την προστασία του δάσους δηλαδή και την αποκατάστασή του)
Θα συμφωνήσω και εγώ με τον Τσολάκη Θεοχάρη δηλαδή στο να οριστεί υποχρέωση του ΟΚΧΕ να θέσει σε δημόσια πρόσβαση τα γεωγραφικά δεδομένα, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και ο δημόσιος έλεγχος της διαδικασίας.
Έλεος η Google με το πρόγραμμα Google earth εδώ και χρόνια έχει στη διάθεση του κοινού δορυφορικές φωτογραφίες και μάλιστα τώρα υπάρχει και χρονολογικό αρχείο των φωτογραφειών. Εμείς γιατί δεν μπορούμε να το κάνουμε;
Επίσης μια τελευταία παρατήρηση: Το νομοσχέδιο για πιο λόγο αφορά μόνο για τον Νομό Αττικής;
Θα συμφωνήσω και εγώ με τον Τσολάκης Θεοχάρης δηλαδή στο να οριστεί υποχρέωση του ΟΚΧΕ να θέσει σε δημόσια πρόσβαση τα γεωγραφικά δεδομένα, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και ο δημόσιος έλεγχος της διαδικασίας.
Έλεος η Google με το πρόγραμμα Google earth εδώ και χρόνια έχει στη διάθεση του κοινού δορυφορικές φωτογραφίες και μάλιστα τώρα υπάρχει και χρονολογικό αρχείο των φωτογραφειών. Εμείς γιατί δεν μπορούμε να το κάνουμε;
Επίσης μια τελευταία παρατήρηση: Το νομοσχέδιο για πιο λόγο αφορά μόνο για τον Νομό Αττικής;
Να χρησιμοποιηθεί η τεχνική του crowd-sourcing, δηλαδή οι πολίτες να έχουν πρόσβαση στους χάρτες και τις αεροφωτογραφίες και να μπορούν να υποδείξουν στις υπηρεσίες τυχόν νέα αυθαίρετα/παραβάσεις που έχουν εμφανιστεί.
Με αυτό τον τρόπο θα εξοικονομηθούν πόροι, αλλά και θα εξασφαλισθεί η διαφάνεια.
συμφωνώ
Για να δούμε θα υπάρξουν κατεδαφίσεις ακριβών αυθαίρετων κατασκευών … γιατί αν δε το δούμε αυτό τι νόημα έχουν οι νόμοι; Επίσης θα υπάρξουν κυρώσεις σε υπαλλήλους του δημοσίου συμφέροντος που έδωσαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο άδειες για να κτισθούν τα αυθαίρετα; Πως κτίσθηκαν; πως πήραν νερό, ηλεκτρικό, τηλέφωνο; ποιοί άνοιξαν δρόμους για να φθάνουν τα 4Χ4 στις βύλλες; Που ορίζονται οι κυρώσεις; και πως αυτές θα επιβάλλονται;
Να οριστεί υποχρέωση του ΟΚΧΕ να θέσει σε δημόσια πρόσβαση τα γεωγραφικά δεδομένα, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και ο δημόσιος έλεγχος της διαδικασίας.
Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδαφίσεων θα πρέπει να εντοπίζει και να κατεδαφίζει όλες τις περιπτώσεις αυθαιρέτων κτισμάτων (όπως και στις παραθαλάσσιες περιοχές όπου οργιάζουν οι αυθαιρεσίες) και όχι μόνο στις αναδασωτέες εκτάσεις.
Στην Υπουργική απόφαση που θα συνταχθεί και στην οποία προφανώς θα περιγράφονται οι λειτουργίες του συστήματος και ιδιαίτερα μάλιστα ότι αφορά τη σύσταση της ειδικής υπηρεσίας κατεδαφίσεων φρονώ ότι η συμμετοχή ενός δικαστικού λειτουργού κρίνεται ως άκρως απαραίτητη.
Είναι θετική η λειτουργία συστήματος τηλεσκοπικής χαρτογράφησης για όλη την Αττική, καθώς και το ότι κάθε νέο κτίσμα θα πρέπει να συνοδεύεται από συντεταγμένες, ωστόσο δεν διευκρινίζεται στο σχέδιο νόμου τι θα γίνει με τα υπάρχοντα αυθαίρετα, αυτά δηλαδή που κτίστηκαν πριν από τις πυρκαγιές.
Όπως και σε προηγούμενο σχόλιο βλέπω ότι στη παράγραφο 2 αναφέρεται ο νομός Αττικής. Το νομοσχέδιο δεν αφορά όλη την Ελλάδα; Για ποιό λόγο λοιπόν αναφέρεται μόνον ο νομός Αττικής;