Α.Κατηγορία 1.
Αυθαίρετες κατασκευές που υφίστανται προ του έτους 1975.
Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης αυθαίρετες κατασκευές οι οποίες ολοκληρώθηκαν προς της 09.06.1975 με την καταβολή παραβόλου ποσού 500 ευρώ και χωρίς την καταβολή ενιαίου ειδικού προστίμου. Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνο τα δικαιολογητικά των περ. 1-5, 7 και 11 του άρθρου 11 και δεν απαιτούνται λοιπά στοιχεία και σχέδια.
Β.Κατηγορία 2.
Αυθαίρετες κατασκευές που υφίστανται προ του έτους 1983.
Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης αυθαίρετες κατασκευές οι οποίες ολοκληρώθηκαν προ του έτους 1983 με την καταβολή του παραβόλου και του ενιαίου ειδικού προστίμου κατά τις διατάξεις του παρόντος. Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνο τα δικαιολογητικά των περ. 1-5, 7 και 11 του άρθρου 11 του παρόντος και δεν απαιτούνται λοιπά στοιχεία και σχέδια. Δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρούσας κατηγορίας στην περίπτωση που στο ακίνητο ή στην αυτοτελή ιδιοκτησία υπάρχουν και άλλες αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεις οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ή εγκαταστάθηκαν μεταγενέστερα του έτους 1983.
Γ. Κατηγορία 3.
Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις.
Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης οριστικά, με την καταβολή παραβόλου ποσού 500 ευρώ και χωρίς την καταβολή ειδικού προστίμου, οι εξής παραβάσεις, ανεξαρτήτως του αριθμού αυτών:
α. Τοποθέτηση δομικών στοιχείων σε ακάλυπτο χώρο όπως φούρνοι, διακοσμητικοί κρουνοί και άλλα διακοσμητικά στοιχεία.
β. Μείωση του ποσοστού της υποχρεωτικής φύτευσης του ακαλύπτου χώρου του οικοπέδου έως 5%
γ. Προσθήκη μόνωσης εξωτερικά στις όψεις.
δ. Αλλαγή των διαστάσεων των εξωστών που προκαλεί υπέρβαση της επιφανείας τους έως10%
ε. Αλλαγή έως 10% των διαστάσεων των ανοιγμάτων και μετατόπιση αυτών έως 2μ.
στ. Κατασκευή πέργολας. κατά την παρ. 60 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79).
ζ. Φύτευση υποχρεωτικής υπαίθριας θέσης στάθμευσης
η. Δεξαμενές αποχέτευσης στεγανές ή απορροφητικές
θ. Αντλητικές εγκαταστάσεις και κτίσματα με μέγιστες διαστάσεις 2,5 Χ 2,5 και ύψους έως 2,50 μ.
ι. Εργασίες διαμόρφωσης εδάφους ύψους έως 1,00 μ.
ια. Υπέρβαση περιτοίχισης ύψους έως 1,00 μ.
ιβ. Υπέρβαση νομίμου ύψους καμινάδας έως1,50 μ.
ιγ. Αποθήκη μέγιστης επιφάνεια 15 τ.μ. και ύψους έως 2,50 μ.
ιδ. Υπέρβαση ύψους των επαγγελματικών, βιομηχανικών, βιοτεχνικών και αγροτικών αποθηκών έως 20% του ύψους που προβλέπεται στη σχετική οικοδομική άδεια.
ιε. Αλλαγή θέσης, του προβλεπομένου, με οικοδομική άδεια, κτιρίου σε άλλη θέση εφόσον δεν παραβιάζονται οι πολεοδομικές διατάξεις ή αλλαγή θέσης, του προβλεπομένου με οικοδομική άδεια κτιρίου σε άλλη θέση λόγω κατασκευής με εσφαλμένη αναστροφή της κάτοψης σε νόμιμη θέση και υπό την προϋπόθεση ότι δεν μεταβάλλεται η τελική στάθμη του εδάφους. Επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση των οριζομένων στην παρ. 9 του άρθρου 6 του ν. 4030/2011 (Α’ 249) η ενημέρωση του φακέλου της οικοδομικής άδειας με τις μελέτες του υφισταμένου κτιρίου προκειμένου να εκδοθεί η ταυτότητα κτιρίου κατά τις διατάξεις του ν.3843/2010(Α’ 62).
ιστ. Αλλαγές στις εξωτερικές διαστάσεις του περιγράμματος του κτιρίου ή της αυτοτελούς ιδιοκτησία έως 5% και εφόσον δεν μεταβάλλεται η επιφάνεια άνω του ποσοστού 2%.
ιζ. Παραβάσεις του Κτιριοδομικού Κανονισμού (Υπουργική Απόφαση 3046/304/30-1/3-2-1989, ΦΕΚ 59 Δ’)
ιη. Πρόχειρες, προσωρινές, κινητές, κατασκευές από πανί ή νάϋλον που χρησιμοποιούνται για την προσωρινή αποθήκευση υλικών και προϊόντων εμπορίου σε βιομηχανικά, βιοτεχνικά κτίρια με νόμιμη άδεια.
Για την υπαγωγή υποβάλλεται αίτηση και υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη καθώς και τεχνική έκθεση Μηχανικού, ως προβλέπεται από τις διατάξεις του παρόντος.
Δ.Κατηγορία 4
α. Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και αναστέλλεται για 30 χρόνια η επιβολή κυρώσεων κατά τις διατάξεις του παρόντος μετά την υπαγωγή, την καταβολή του σχετικού παραβόλου και την καταβολή του ενιαίου ειδικού προστίμου, με την επιφύλαξη εφαρμογής των οριζομένων στην παρ. 2 του άρθρου 8, οι εξής αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσης:
αα).Αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις εφόσον δεν παραβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους που προβλέπονται από την οικοδομική άδεια. Οι ανωτέρω αυθαίρετες κατασκευές εξαιρούνται της κατεδάφισης οριστικά μετά την συμπλήρωση της ταυτότητας του κτιρίου κατά τις διατάξεις του ν.3843/2010 (Α’ 62).
β. Δεν συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα περίπτωση και δεν εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης αυθαίρετες κατασκευές που πληρούν τις προϋποθέσεις της παρούσας παραγράφου εφόσον βρίσκονται εντός προκηπίου ή ακαλύπτου χώρου.
γ. Αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις για τις οποίες έχει περατωθεί η διαδικασία διατήρησης κατά τις διατάξεις του ν. 3775/2009 (Α’ 122) ή του ν. 3843/2010 (Α’ 62) ή του ν. 4014/2011 (Α’ 209) με την επιφύλαξη των οριζομένων στην παρούσα εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης μετά την συμπλήρωση της ταυτότητας του κτιρίου κατά τις διατάξεις του ν. 3843/2010 (Α’ 62).
Ε.Κατηγορία 5
Αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσης με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 2 του παρόντος που δεν συμπεριλαμβάνονται τις κατηγορίες 1-4 του παρόντος άρθρου.
Για τις αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσης της παρούσας κατηγορίας αναστέλλεται για 30 χρόνια η επιβολή κυρώσεων, κατά τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 7, μετά την υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος νόμου, την καταβολή του σχετικού παραβόλου και την καταβολή του ενιαίου ειδικού προστίμου.
Εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης μόνον μετά την ολοκλήρωση του εκ των κειμένων διατάξεων χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και εφόσον προβλεφθεί, με διάταξη νόμου ή την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, η διαδικασία εξαίρεσης από την κατεδάφιση καθώς και η ειδική διαδικασία ένταξης αυτών στον πολεοδομικό σχεδιασμό.
Σ.Τ. Στις περιπτώσεις οριστικής εξαίρεσης από την κατεδάφιση, η βεβαίωση υπαγωγής και καταβολής του σχετικού προστίμου ή η έκδοση βεβαίωσης της ταυτότητας του κτιρίου, όπου απαιτείται, αποτελεί πολεοδομικό τίτλο οριστικής εξαίρεσης από την κατεδάφιση για τον οποίο γίνεται ειδική αναφορά στην βεβαίωση του Μηχανικού.
Στις εκτός σχεδίου και στις εντός οικισμού οικοδομές το μέγιστο ύψος είναι 7,50 μ. Σε αυτές τις οικοδομές δεν επιτρέπεται απόληξη στο κλιμακοστάσιο. Άρα λοιπόν με το μέγιστο ποσοστό 20% η απόληξη του κλιμακοστασίου που έχουν σχεδόν όλες οι οικοδομές και είναι περίπου ύψους 2,00-2,20 μ δεν θα μπορεί να τακτοποιηθεί. Τότε όλες αυτές οι οικοδομές, που είναι χιλιάδες, θα έχουν πρόβλημα. Πρέπει να ληφθεί μέριμνα για την αύξηση του ποσοστού του 20% ή να τακτοποιείται αυτοτελώς η απόληξη του κλιμακοστασίου μέχρι ένα συγκεκριμένο ύψος πέραν του επιτρεπομένου και μέχρι ένα συγκεκριμένο εμβαδόν που θα αναφέρονται στον νέο νόμο. Το ίδιο ισχύει και για τους παραδοσιακούς μικρούς οικισμούς που το μέγιστο ύψος είναι 7,00 μ. Με το γενικά πάρα πολύ μικρό ποσοστό του 10 % στο ύψος που εσείς προτείνεται δεν μπορεί να τακτοποιηθεί καμία οικοδομή στην οποία έχει κατασκευασθεί απόληξη κλιμακοστασίου.
Τι θα γίνει λοιπόν? Δώστε λύση στο πρόβλημα.
θα έπρεπε να προβλέπεται επιστροφή των επιπλέον χρημάτων του προστίμου που έχει ΗΔΗ πληρώσει κάποιος ιδιοκτήτης (ο οποίος φρόντισε να είναι τυπικός και να κάνει έγκαιρα την υπαγωγή στον 4014/2011 για αυθαίρετες κατασκευές της οικοδομής του προ του 1975) που με τον νέο αυτό νόμο, που ετοιμάζεστε να καταθέσετε, θα πλήρωνε ΜΟΝΟ 500 ευρώ!!..
Δ.Κατηγορία 4 αα:
Όσον αφορά την εξαίρεση της κατεδάφισης οριστικά, όταν η υπέρβαση του ύψους είναι μικρότερη του 20% της οικοδομικής άδειας.Στο ύψος του αυθαιρέτου να μήν συμπεριλαμβάνεται το ύψος της αυθαίρετης στέγης ειδεικά σε περιοχές όπου η στέγη είναι υποχρεωτική και εντός του συνολικού επιτρεπόμενου ορίου ύψους της περιοχής.Αυτό διότι θα παρουσιαστούν περιπτώσεις όπου ένα κομμάτι της στέγης υπερβαίνει το 20% και θα πρέπει να κατεδαφιστεί και το υπόλοιπο όχι.
Επίσης εάν έχουν πληρωθεί όλες οι ασφαλιστικές εισφορές του ΙΚΑ για το αυθαίρετο, για λόγους δικαιοσύνης και ισότητας, με την πλειοψηφία των αυθαιρέτων που χαρίστηκαν οι εισφορές, θα πρέπει τουλάχιστον ένα μέρος των εισφορών να αφαιρεθεί απο το πρόστιμο της αυθαιρεσίας.
Στην κατηγορία 3 απαιτούνται διευκρινήσεις και διορθώσεις για:
1. Το ειδικό παράβολο των 500ευρώ πληρώνεται μία φορά μόνο ανεξαρτήτου αριθμού παραβάσεων ανά παράγραφο η και για όλες τις πιθανές παραβάσεις αθροιστικά της κατηγορίας 3;
2. Δεν περιλαμβάνονται στις περιπτώσεις μικροπαραβάσεων, σκίαστρα ανοιγμάτων, νέα ανοίγματα, ανοιχτά υπόστεγα στον ακάλυπτο, δεξαμενές αποθήκευσης νερού, στέγες, που θα έπρεπε να προβλεφθούν.
3. Δεν προβλέπεται που θα υπάγονται και τι πρόστιμο θα έχουν παραβάσεις που υπερκαλύπτουν το όριο που θα τις βάφτιζε μικροπαραβάσεις (δηλαδή μάντρα πάνω από 1.00μ.,μετατόπιση ανοίγματος περισσότερο από 2.00μ., εξώστες περισσότερο από 10% κτλ)
Επίσης θα μπορούσε να προστεθεί στην Κατηγορία 3 και η περίπτωση Απόληξης Κλιμακοστασίου που δεν φαίνεται σε κάτοψη ή τομή κτιρίου (λόγω παράλειψης) που έχει νόμιμη οικοδομική άδεια.
Οι κεραμοσκεπές πχ σε υπέρθυρα ή μικρής επιφάνειας δε θα ήταν καλό να πάνε και αυτές στο άρθρο 9, παράγραφος Γ (Κατηγορία 3);
Αεθρο 9 Κατηγορια 4 περιπτωση αα) ΠΡΕΠΕΙ να διευκρινησθει ποιες αυθαιρετες επιφανειες συμμετεχουν στο εως 40% των πολεοδ. επιφανειων.
Θα συμμετεχουν οι επιφανειες των Ν. 3775/2009, Ν.3843/2010, παλαιοτερων νομων (π.χ. Ν. 1337/1983)των αλλων Κατηγοριων του παροντος νομου
Αντιστοιχα και για το εως το 20% του υψους
Κατηγορία 4.
Στην παράγραφο αα) αναφέρεται:
αα).Αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις εφόσον δεν παραβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους που προβλέπονται από την οικοδομική άδεια.
Εδώ είναι απαραίτητο να προστεθεί » είτε η οικοδομική άδεια έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί χωρίς υπαιτιότητα του διοικουμένου» . Παρακαλώ δείτε σχετικό σχόλιο για τους παραδοσιακούς οικισμούς και όχι μόνο, όπου πολίτες έχουν υποστεί ζημία από υπαιτιότητα της διοίκησης. Η προσθήκη αυτή επιβάλλεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος καθώς έχουν κατατεθεί αγωγές αποζημίωσης κατά του δημοσίου.
Για την κατηγορία 4 αναφέρεται αν δεν υπερβαίνουν το 40% της οικοδομικής άδειας. Αν κάποιος, λοιπόν, έχει χτίσει με οικοδομική άδεια ακριβώς με το συντελεστή δόμησης που του έχει επιτρέψει η οικοδομική του άδεια και κατόπιν αυτή ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε , τότε θα έχει υπέρβαση ή όχι? Θα υπάγεται, δηλαδή στις διατάξεις του νόμου?? Αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί. Κριτήριο, δηλαδή, αποτελεί η οικοδομική του άδεια και αν ναι ακόμα και αυτή που έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί?
Αρθρο 9 Κατηγορια 3 Να προστεθουν ολες οι κατασκευες που αναφερονται στο αρθρο 4 παρ. 3 του Ν. 4067/2012 ΑΦΟΥ συμφωνα, με τον νομο αυτον δεν απαιτειται αδεια και ουτε Εγκριση εργασιων μικρης κλιμακας
Επισης να προστεθει και η εγκατασταση κινητων προστεγασματων (ΤΕΝΤΕΣ)
Τα ανωτερω δεν ειχαν νομοθετηθει μεχρι την ισχυ του Ν4067/2012 και απεικονιζονται στις φωτογραφιες των οικοδομων
Κατηγορία 3:
1. Όταν οι παραβάσεις αυτής της κατηγορίας συνυπάρχουν με αυθαιρεσίες που εμπίπτουν σε κάποια από τις άλλες κατηγορίες και απαιτείται ούτως ή άλλως η καταβολή παραβόλου, το παράβολο της κατηγορίας 3 θα υπερκαλύπτεται ή θα προστίθεται στο άλλο;
Πως θα διαφοροποιηθούν στο τέλος της διαδικασίας ή στην έκδοση βεβαίωσης οι κατασκευές που εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης από αυτές που διατηρούνται για 30 χρόνια;
2. Πιστεύω ότι στην κατηγορία μικρών παραβάσεων πρέπει να συμπεριληφθεί και η κατασκευή τζακιού και όχι μόνο η υπέρβαση ύψους καμινάδας, εκτός αν θεωρήσουμε ότι ήδη εμπίπτει στην περίπτωση α .
3. περίπτωση ιε.: Ίσως πρέπει να γίνει ειδική αναφορά ότι στην περίπτωση που λόγω αλλαγής θέσης τμήμα του κτιρίου της Ο.Α είναι σύννομο ενώ άλλο τμήμα του εμπίπτει στον υποχρεωτικό ακάλυπτο, το σύννομο τμήμα θα μπορεί να εντάσσεται σε αυτήν την κατηγορία.
Γ. Κατηγορία 3.
α. Τοποθέτηση δομικών στοιχείων σε ακάλυπτο χώρο όπως φούρνοι, διακοσμητικοί κρουνοί και άλλα διακοσμητικά στοιχεία.
*Κατά την γνώμη μου αυτή η κατηγορία ΔΕΝ είναι αυθαιρεσία.Δεν είναι δυνατόν ενας διακοσμητικός κρουνός να πληρώνει πρόστιμο.
γ. Προσθήκη μόνωσης εξωτερικά στις όψεις.
*Θα συμφωνήσω με άλλους σχολιαστές ότι είναι παράλογο σύμφωνα με τον ΝΟΚ άρθρο 4 παρ. 4ιδ. να μην χρειάζεται έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, και να θεωρείται παράβαση η προσθήκη μόνωσης.Ο αυθαιρετούντας ενώ κάνει κατι καλό για το περιβάλλον,πρέπει να πληρώσει και πρόστιμο.Και γιατί λέει μονο στις όψεις;Δηλαδή στην πλάκα οροφής δεν είναι αυθαιρεσία;Μάλλον πρέπει να αφαιρεθεί η παράγραφος, ή να δώσει ανεκτά όρια(πχ +10 cm)για όψεις,αλλά ΚΑΙ για μόνωση οριζοντίων δομικών στοιχείων.
Τέλος σε περίπτωση μεταβίβασης η όχι, ενώ υπάρχει αυθαίρετο κτίσμα,θα έπρεπε να υπήρχε πρόβλεψη για κατεδάφιση με πρόστιμο 500 ευρώ.
Εξηγώ: Ενώ κάποιος θέλει το οικόπεδο-γήπεδο,μόνο ως γή καιχωρίς κτίσμα,γιατί πρέπει να προηγηθεί η επίπονη(Σχέδια-ΔΕΔΟΤΑ-ΥΔ-Απόδειξη χρόνου κατασκευής κτλ) και ακριβή(Αμοιβή μηχανικού-πρόστιμο) διαδικασία νομιμοποίησης σε ένα κτίσμα ενδεχομένως ευτελούς αισθητικής,λειτουργικής και χρηματικής αξίας,πέραν της στατικής επικυνδυνότητας.Πολλές φορές το πρόστιμο είναι μεγαλύτερο από την αξία του κτίσματος.Το ίδιο συμβαίνει και σε περίπτωση που θέλει να μεταβιβάσει μόνο τα νομιμα κτίσματα,χωρίς τα αυθαίρετα.Επομένως προτείνω πρόστιμο 500 ευρώ και ύστερα την διαδικασία που προβλέπει ο νόμος για την κατεδάφιση,μέσω της ΥΔΟΜ.Αλλιώς οδηγείτε τους ιδιοκτήτες σε παράνομες κατεδαφίσεις (εκτός νόμου)και χωρίς μέτρα ασφαλείας.
Γ. κατηγορία 3 περ. θ για τους οικίσκους γεωτρήσεων το πρόστιμο των 500 ευρώ είναι πολύ υψηλό και εξ ιδίας αντιλήψεως σας αναφέρω ότι σε τρείς περιπτώσεις μέσα σε λίγους μήνες οι ιδιοκτήτες προτίμησαν να τα κατεδαφίσουν διατηρώντας μόνο ένα τοιχείο στο οποίο είναι τοποθετημένο το ρολοϊ της ΔΕΗ στο έλεος των καιρικών συνθηκών. Αναφέρεται επίσης ότι όταν ηλεκτροδοτούνταν οι γεωτρήσεις στα έγγραφα της ΔΕΗ αναγραφόταν τα κάτωθι «Μόνο για τους
τυποποιημένους οικίσκους των αντλητικών συγκροτημάτων δεν απαιτείται η
προσκόμιση οικοδομικής άδειας ή άλλου εγγράφου εφ όσον το συνολικό εμβαδόν τους δεν υπερβαίνει τα 9 τ.μ. σύμφωνα με σχετικές οδηγίες του Υπουργείου Γεωργίας.» Έχω αποστείλει επιστολή με αριθμό πρωτ.1537/2012. ΠΡΟΤΕΙΝΩ πρόστιμο μικρότερο π.χ. 300 ευρώ ώστε να συμφέρει η τακτοποίηση και όχι το γκρέμισμα.
Στις περιπτώσεις νομιμοποίησης αναφέρετε ότι δεν απαιτούνται περαιτέρω στοιχεία και σχέδια. Σε αυτές τις περιπτώσεις από ποιόν θα επικυρώνεται η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης όταν κατά περίπτωση απαιτηθεί? Δεν θα ήταν λογικότερη η υποβολή στο σύστημα και κατ’ ελάχιστον αποτύπωση της υφιστάμενης κάτοψης (ανά στάθμη προφανώς)την οποία ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να ανασύρει και να χρησιμοποιεί σε αντικατάσταση αυτά της αδείας;
Σύμφωνα με το υπ’αριθμ. 146116/30-6-1986 έγγραφο της Δ/νσης ΕΓΕΜΕ/Τμ. Εξηλεκτρισμού Γεωργίας, με το οποίο είχαν δοθεί οδηγίες προς τις Δ/νσεις Εγγείων Βελτιώσεων των Νομαρχιών για την εφαρμογή του άρθρου 3 του Π.Δ. της 24-5-85, ορίζεται ότι «τα κτίρια που προορίζονται να στεγάσουν αντλητικά συγκροτήματα παραγωγών, θα πρέπει να είναι μικρών διαστάσεων και όχι μεγαλύτερης επιφάνειας (δαπέδου) των 9τμ».
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και επειδή είναι πλείστες οι περιπτώσεις κτιρίων αντλητικών συγκροτημάτων που κατασκευάστηκαν αυθαίρετα, τηρώντας όμως τις οδηγίες αυτές, η περίπτωση θ της κατηγορίας 3 θα πρέπει να αναμορφωθεί ως εξής:
θ. Αντλητικές εγκαταστάσεις και κτίσματα με «μέγιστη επιφάνεια 9 τ.μ. και ύψος» έως 2,50 μ.
Θα μπορούσε να προστεθεί στην κατηγορία των μικροπαραβάσεων, η προσθήκη στέγης σε νόμιμο κτίσμα στο οποίο δεν προβλεπόταν στέγη στην άδεια, αλλά ήταν υποχρεωτική αργότερα στα νεώτερα κτίσματα με τους ειδικούς όρους δόμησης. Οι αυθαιρετούντες με την παρανομία αυτή συνέβαλαν στην βελτίωση του περιβάλλοντος.
Άρθρο 9
Δ. Κατηγορία 4
Παρ. β. ……. εφ’ όσον βρίσκονται εντός προκηπίου ή ακάλυπτου χώρου.
Προφανώς εννοείτε ….εντός προκηπίου ή του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου.
Στο Β.Κατηγορία 2, γράφει ότι: Δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρούσας κατηγορίας….κλπ Αυτό ισχύει και για την Κατηγορία 1; Αν ναι πρέπει να γραφεί.
Σχόλιο για την κατηγορία 4 αα:
Αν υπάρχει υπέρβαση 41 τοις εκατό στη δόμηση τι γίνεται; Το 40 τοις εκατό τακτοποιείται με την κατηγορία 4 και το 1 τοις εκατό με την κατηγορία 5; Ή τακτοποιείται και το 41 τοις εκατό με την κατηγορία 5;
Δ. Κατηγορία (παράγραφος γ)
Θα ήταν σκόπιμο να διευκρινιστεί η φράση «…….με την επιφύλαξη
των οριζομένων στην παρούσα εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης μετά
την συμπλήρωση της ταυτότητας του κτιρίου κατά τις διατάξεις του ν.
3843/2010 (Α’ 62).» Τι ακριβώς εννοεί σε αυτή την παράγραφο σχετικά με τα ακίνητα που ρυθμίστηκαν του Ν4014/2011? Εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση ή μόνο αυτά που βρίσκονται εκτός προκηπίου και εκτός ακαλύπτου χώρου?
Δ Κατηγορία 4 παρ β
Μα οποιαδήποτε αυθαιρεσία που υπερβαίνει την κάλυψη είναι εντός ακαλύπτου. Μήπως εννοούσατε «κοινοχρήστου» ή «υποχρεωτικού ακαλύπτου»?
Στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3 ( Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις ) να γίνει σαφές αν το ποσό του παραβόλου των 500 ΕΥΡΩ αφορά το σύνολο των παραγράφων όπως κάποιες εφημερίδες σχολίασαν ή ανά παράγραφο
Π.Χ α) Τοποθέτηση 2 μικροκατασκευών σε ακάλυπτο β) μείωση του ποσοστού φύτευσης κατά 4% ε) Αλλαγή διαστάσεων 3 ανοιγμάτων και μετατόπιση 2 άλλων το παράβολο θα είναι 500 ΕΥΡΩ ή 3Χ500 =1500 ΕΥΡΩ
Στην τελευταία περίπτωση προτείνω να υπάρξει έκπτωση αναλογική για παραπάνω από κάποιο ποσό με το δεδομένο ότι κατά την οριστική νομιμοποίηση με την ηλεκτρονική ταυτότητα κάποιες παραβάσεις θα μπορούσαν να αποκατασταθούν με τα προς υποβολή σχέδια εν είδη αναθεώρησης
Κατηγορία 3 – Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις
Στην παράγραφο θ συμπεριλαμβάνονται μέσα σ’ αυτές και οι αντλητικές εγκαταστάσεις και κτίσματα με διαστάσεις 2.50χ2.50 και ύψος έως 2μ
Προφανώς αναφέρεται και στις αγροτικές γεωτρήσεις. Είναι γνωστό όμως πως οι οικίσκοι τουλάχιστον μέχρι την 17-2-2004 ημέρα που δημοσιεύθηκε η 5219/3-2-2004 ΥΑ σχετικά με τη άδεια μικρής κλίμακας κατασκευάζονταν όλοι χωρίς καμία οικοδομική άδεια σύμφωνα με την εγκύκλιο 6 με α.π. 771/24-1-1978 του Υπουργείου Δημοσίων Έργων που έλεγε πως δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, αρκεί να είχαν τις απαραίτητες ελάχιστες διαστάσεις που το Υπουργείο Γεωργίας είχε καθορίσει σε 9μ2 και με ύψος έως 2.50μ (εγκύκλιος 159641/18-11-1986).
Παρακαλώ να εξεταστεί το ενδεχόμενο να εξαιρεθεί η κατηγορία αυτή από τις διατάξεις του νόμου και να θεωρηθούν νόμιμες οι συγκεκριμένες κατασκευές.
β. κατηγορία 2
προτείνω να γίνει διαχωρισμός των παραβάσεων σε αυτές προ του 1983 και μετά του 1983 και να γίνεται αντίστοιχα ο υπολογισμός. (π.χ. ισόγειο κτίριο προ του 1983 και προσθήκη το 2000)
Γ. Κατηγορία 3.
Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις.
γ. Προσθήκη μόνωσης εξωτερικά στις όψεις.
Πως γίνεται με τον ΝΟΚ άρθρο 4 παρ. 4ιδ. να επιτρέπεται χωρίς οικ. άδεια άλλα με γραπτή ενημέρωση 48 ωρών η τοποθέτηση εξωτερικής μόνωσης και με αυτόν τον νόμο να είναι αυθαίρετο και να υποχρεούται στην επιβολή 500 Ε. Το ίδιο και με τα ποσοστά υπέρβασης στις πλευρές της οικοδομής. Κάπου έρχονται όλα αυτά σε αντίφαση.
Παρακαλώ πολύ κάποιος ή κάποια, να εξηγήσει την ημερομηνία 09.06.1975.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3 παραγ β (φυτευση) θα πρέπει να αυξηθεί το ποσοστό από 5% τουλάχιστον σε 50% ή να μην υπάρχει καθόλου περιορισμός. Αντίστοιχα και στην παραγρ ε (κουφωματα)επίσης είναι πολύ μικρό το ποσοστό απόκλισης. να περιλαμβάνει και μεγαλύτερες αποκλίσεις και να προσκομίζονται επιπλέον οι όψεις του χώρου που δηλώνεται.
Γ. Κατηγορία 3.
Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις.
Στην κατηγορία αυτή θα επρεπε να ενταχθουν κατά τη γνώμη μου και αυθαίρετες εσωτερικές διαρρυθμίσεις που τροποποιούν τη θέση εγκεκριμένων υδραυλικών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων (π.χ. αλλαγή θέσης κουζίνας, wc, μηχαν/σιου) εντός των νομίμων περιγραμμάτων των κτισμάτων και εφ’ όσον δεν υπάρχουν άλλες υπερβάσεις .
Στην ίδια κατηγορία θα έπρεπε να εντάσσονται τροποποιήσεις επί της διαμερισμάτωσης εφ’ όσον δεν υπάρχουν άλλες υπερβάσεις
Γιατί στην κατηγορία 1 δεν αναφέρεται η λέξη αυθαίρετη χρήση,αναφέρεται μόνο αυθαίρετη κατασκευή ενω στην κατηγορία 2 αναφέρεται.
θα ηταν σκόπιμο να ενσωματωθουν στις μικροπαραβσεις και αυτες της Αποφ-7587/04 περι μικροπαραβασεων, οπου αυτες τιθενται ως μικρα ποσοστα σε καθε ειδους κατασκευη μη συμφωνη με τις δαιταξεις του χρονου κατασκευης. Οι παραβασεις τοσο μικρων μεγεθών, όπως πχ κάποιων εκατοστων-χιλιοστων του μετρου ακόμα και εντος Δ θα επρεπε να μπορουν να επιλυθουν με διαδικασία πιο απλή και κυριως συντομη από αυτην της παραπάνω απόφασης και να μην μένουν ιδιοκτησιες καθ’ολα νομιμες κατα τα αλλα μετέωρες λόγω τόσο μικρών ποσοστών που τις περισσοτερες μάλιστα φορές υπάρχουν από λάθη κατασκευης.
Θεωρώ απαράδεκτο τα κτίρια της πρώτης και δεύτερης κατηγορίας να μην απαιτείται αποτύπωση των αυθαιρέτων κτισμάτων είτε αυτά ειναι χωρίς οικοδομική αδεια ή καθ´ υπέρβαση αυτής. Τι αρχιτεκτονικα σχέδια θα έχουν αυτά τα κτίσματα και πως θα μπορεί να σύσταση έμπραγματο δικαίωμα πάνω σε αυτά χωρίς αρχιτεκτονικά σχέδια;
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΛΑΙΟΘΟΔΩΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Α.Μ.ΤΕΕ 58714
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ
Γ. Κατηγορία 3.
Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις.
1. ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΙΚΡΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ : ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦ. ΥΠ. ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. 5219/04 ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΝ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΥΤΕΣ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΕΙΧΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΧΩΡΙΣ ΑΔΕΙΑ (ΑΡΘΡ.2). ΑΡΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΛΟΓΟ ΝΑ ΕΝΤΑΣΟΝΤΑΙ ΣΤΟ Ν.4014 Ή ΣΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΥΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΕΤΑΙ Η ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ.
2. ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΟΙ ΧΩΡΟΙ:
• ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΕ ΧΩΡΟΙ ΚΥΡΙΑΣ ΧΡΗΣΗ ΟΥΤΕ ΒΟΗΘΗΤΙΚΗΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΙΚΤΟΙ ΣΤΕΓΑΣΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΤΕΙ ΟΤΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΜΕΤΡΟΥΝ ΣΤΟ Σ.Δ. .
• ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΟΥΝ ΣΤΙΣ ΜΙΚΡΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ &
• ΝΑ ΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΟΤΑΝ ΕΧΟΥΝ ΕΠΙΚΑΛΥΨΗ ΣΤΕΓΗ ΟΤΑΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ ΑΠΟ ΟΠΛ. ΣΚΥΡΟΔΕΜΑ ΚΑΙ ΕΝΤΑΣΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΦΕΡΟΝΤΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ. ( ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΞΩΣΤΕΣ ΠΟΥ ΜΕΤΡΟΥΝ ΣΤΟ Σ.Δ. ΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΠΛ. ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΑΚΡΑ);
Σχετικά με το άρθρο 9 παρ. Γ. ιστ. (παρόμοιος προβληματισμός με ΦΛΑΣΚΟ ΔΗΜΗΤΡΗ)
1) Αν η ανοχή στις διαστάσεις δεν αφορά τις δύο συνολικές διαστάσεις του κτιρίου αλλά και κάθε επιμέρους διάσταση , τότε σε περίπτωση τεθλασμένων πλευρών με εσοχές και εξοχές, τα όριο ανοχής 5% ενώ είναι υπερβολικά μεγάλο για μεγάλα μήκη πλευρών είναι εξωπραγματικά μικρό για μικρά μήκη. Για παράδειγμα, σε μια διάσταση 10 μ. η ανοχή του 5% είναι 0,5 μ (τέτοια απόκλιση είναι σπάνιο να οφείλετε σε ανθρώπινο λάθος) ενώ αντίθετα σε μια διάσταση 0,10 μ. ( προεξοχή) η ανοχή είναι μόλις 5 mm.!! (ενώ ένα λάθος των 2-3 cm είναι απόλυτα ανθρώπινο να έχει γίνει).
2)Στην έννοια «μεταβάλλεται» εμπεριέχεται η αύξηση αλλά και η μείωση. Αλλά είναι πέραν πάσης λογικής να θεωρείται παράνομος, κατά το πνεύμα του νόμου όπως διατυπώνεται στην αιτιολογική έκθεση για το άρθρο 9 («.. με βάση την αρχή του κράτους δικαίου, γίνεται κατηγοριοποίηση των αυθαιρέτων κατασκευών και χρήσεων .. με γνώμονα αφενός μεν το μέγεθος της αυθαιρεσίας ή υπέρβασης (ήτοι το μέγεθος της βλάβης που επέφερε στο περιβάλλον) αφετέρου …»). Τί βλάβη στο περιβάλλον προκάλεσε κάποιος που έχει κατασκευάσει ένα κτίριο μικρότερο από όσο δικαιούνταν και πρέπει να τιμωρηθεί πληρώνοντας πρόστιμο;
Προτείνω την διατύπωση:
«ιστ. Αλλαγές στις εξωτερικές διαστάσεις του περιγράμματος του κτιρίου ή της αυτοτελούς ιδιοκτησίας έως 5 cm ή 5% της διάστασης (ότι είναι μεγαλύτερο) και εφόσον δεν αυξάνεται η επιφάνεια άνω του ποσοστού 2%.»
Οι περιορισμοί στο τελευταίο εδάφιο της Β Κατηγορίας 2 οδηγήσουν σε πλειστες περιπτωσεις αδυναμιας εφαρμογής της. Ας μην ξεχναμε οτι δεν υπάρχει παλαια ιδιοκτησια στην Ελλαδα που να μην εχει κάποια στιγμη χρειαστει να ανακαινιστει, να τροποποιησει μια διαρρυθμιση, να γκρεμισει εναν τοιχο κλπ. σε ολες αυτες τις περιπτωσεις ο περισσοτερος κοσμος δεν γνωριζε οτι αυτα θεωρουνται «αυθαιρετες κατασκευες» οταν γινονταν χωρις άδεια! Είναι μάλλον αδικο να θεέι ο νομοθετης να δωσει τη δυνατοτητα οριστικης εξαιρεσης σε ιδιοκτησιες προ 83 ανεξαρτητα της πολεοδομικής βαρυτητας της αυθαιρεσιας τους και να ην δινει την ιδια δυνατοτητα σε περιπτωση πάλι ιδιοκτησιας προ 83 οπου μεταγενεστερα προεκυψαν «ασημαντες» από άποψη περιβαλλοντικης επιβαρυνσης αυθαιρεσιες! Θα έπρεπε να απαλειφθεί η τελευταία πρόταση στο σημείο » Δεν πληρούνται οι προυποθέσεις «και να δοθεί με ξεκάθαρη διατύπωση η δυνατότητα ΜΙΚΤΗΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ δηλαδή η ιδιοκτησια ή το τμήμα της προ του 1983 να υπάγεται στη κατηγορία 2 και να πρέπει επιπλέον να υπαχθούν (αν δεν έχουν ήδη υπαχθεί στο Ν. 4014/11) οι μεταγενεστερες κατασκευες, σε οποια κατηγορία τους αρμόζει.
Στην κατηγορία 4 αα θα πρέπει η υπέρβαση του ύψους κατά 20 % να εξετάζεται σε συνάρτηση με το επιτρεπόμενο ύψος της περιοχής και όχι της οικοδομικής άδειας .
Διότι έτσι θα μπορεί να πάρει οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση ένα κτίσμα ύψους 3,40 μ. σε κτίσμα ύψους 17 μ που έχει εξαντλήσει το επιτρεπόμενο ύψος των 17 μ. στην περιοχή , αλλά ένα κτίσμα ύψους 3,00 μ. σε κτίριο ύψους 12 μ που δεν έχει εξαντλήσει το επιτρεπόμενο μέγιστο ύψος των 17 μ. δεν μπορεί να τακτοποιηθεί .
Για τις αυθαιρετες κατασκευες της κατηγοριας 4 και μονο για την αναστολη της επιβολης κυρωσεων για 30 ετη (χωρις τη συμπληρωση της ταυτοτητας του κτιριου για οριστικη νομιμοποιηση)να αναφερονται τα απαιτουμενα δικαιολογητικα για την υπαγωγη .
Το ιδιο και για την υπαγωγη των περιπτωσεων της κατηγοριας 5.
Στην κατηγορία 2 λέει
«Δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρούσας κατηγορίας στην περίπτωση που στο ακίνητο ή στην αυτοτελή ιδιοκτησία υπάρχουν και άλλες αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεις οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ή εγκαταστάθηκαν μεταγενέστερα του έτους 1983.»
Δηλαδή αν κάποιος κάνει, μετά το 1983, κάτι αυθαίρετο στον κοινόχρηστο χώρο του οικοπέδου, δηλαδή εκτός των οριζόντιων ιδιοκτησιών που είναι προ 1983, δεν θα μπορεί κάνει χρήση της κατηγορίας 2 για τις οριζόντιες προ 1983?
Στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2 θα πρέπει να υπαχθούν και τα ακίνητα, που είχαν δηλωθεί στην Α και Β φάση με το Ν.1337/83 ως ημιτελή και στις 28/7/2011 είχαν ολοκληρωθεί. Οι ιδιοκτησίες αυτές θα πρέπει να είναι λειτουργικά ανεξάρτητες. Τυχον προσθήκες κατ επέκταση ή καθ ύψος που δεν συνδέονται λειτουργικά με το παραπάνω ακίνητο, δε θα εντάσσονται σε αυτή την κατηγορία.
Κύριοι,
Για κτίσματα προ του 1975 ευρισκόμενα επι του αιγιαλού γνωρίζω οτι εξαιρούνται απο τη ρύθμιση. Αν ομως το κτίσμα υπάρχει απο το 1867 (με συνεχόμενους τίτλους ιδιοκτησίας)γιατί δεν μπορεί να γίνει ρύθμιση με καταβολή παραβόλου ?? Ειναι αυτονόητο οτι το 1867 δεν «υπήρχε» νομοθεσία περι αιγιαλού ωστε να χαρακτηριστεί το κτίσμα αυθαίρετο.
Ευχαριστώ.
Στο άρθρο 09: Κατηγορίες αυθαιρέτων κατασκευών και χρήσεων και συγκεκριμένα στις αυθαίρετες κατασκευές που υφίστανται προ του έτους 1983 κατά την γνώμη μου θα έπρεπε να υπάρχει μια ευνοικότερη μεταχείριση των αυθαίρετων που δηλώθηκαν με βάση το νόμο Τριτση 1337/83 στις πολεοδομίες (πληρώνοντας τα σχετικά πρόστιμα) σε σχέση με όσα μεχρι και σήμερα παραμένουν αδήλωτα.
Επιπρόσθετα στη διατύπωση «Δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρούσας κατηγορίας στην περίπτωση που στο ακίνητο ή στην αυτοτελή ιδιοκτησία υπάρχουν και άλλες αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεις οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ή εγκαταστάθηκαν μεταγενέστερα του έτους 1983.» θα πρέπει να προστεθει η προταση «και δεν έχουν τακτοποιηθει-υπαχθει σε προηγουμενη νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ»
Γ. Κατηγορία 3.
η παράγραφος η θα μπορούσε να διαμορφωθεί ως εξης: η. Δεξαμενές αποχέτευσης στεγανές ή απορροφητικές και υδατοδεξαμενές με τη προυπόθεση ότι το μέγιστο ύψος όλων των ανωτέρων κατασκευών δεν υπερβαίνει το 1,60μ απο το διαμορφωμένο η απο το φυσικό έδαφος.
(ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΤ ΓΟΚ ΥΠΉΡΧΕ Η ΠΡΟΥΠΌΘΕΣΗ ΤΟ ΥΨΟΣ ΟΡΟΦΗΣ ΧΩΡΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ ΕΔΑΦΟΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΟΛΥ ΣΤΟ 1,50Μ ΩΣΤΕ ΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ Ο ΧΩΡΟΣ ΥΠΟΓΕΙΟΣ)
Για τη παρ. ε, αν το ποσοστό του 10% νοείται σε μεμονωμένο άνοιγμα, τότε η μέγιστη απόκλιση(για να επιτυγχάνεται η υπαγωγή) σε ένα άνοιγμα πλάτους 60cm θα ήταν υπερβολικά μικρή(μόλις 6cm)Κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 20% κ επίσης ως μικροπαράβαση θα μπορούσε να προστεθεί και η δημιουργία νέων ανοιγμάτων.
Γ. Κατηγορία 3.
Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις.
Στο «γ. Προσθήκη μόνωσης εξωτερικά στις όψεις.» ίσως θα έπρεπε να τεθεί περιορισμός στο πάχος(πχ max 8cm).
Στο «ιστ. Αλλαγές στις εξωτερικές διαστάσεις του περιγράμματος του κτιρίου ή της αυτοτελούς ιδιοκτησίας έως 5% και εφόσον δεν μεταβάλλεται η επιφάνεια άνω του ποσοστού 2%.» θα μπορούσε να συμπληρωθεί ότι στον υπολογισμό των υπερβάσεων τοσο για τις διαστάσεις όσον και για την επιφάνεια δέν συνυπολογίζεται το πάχος της τυχόν υφιστάμενης εξωτερικής(καθολικής) μόνωσης για διάσταση ως 5cm.
Επίσης με το παρακάτω παράδειγμα αποδεικνύεται οτι ο περιορισμός της απόκλισης ως προς τις διαστάσεις, μόνο με ποσοστό θα δημιουργήσει στρεβλώσεις:
Εστω κτίριο με περίγραμμα κάτοψης ένα τετράγωνο πλευράς 20μ κατα την οικοδομική άδεια(επιφάνεια 20χ20=400τμ),το οποιο έγινε τελικά 20χ20,40=408τμ—η αποκλιση στις 2 απο τις διστάσεις του είναι λοιπόν 0,40/20=2% και στην επιφάνεια 8/400=2%,άρα υπάγεται η υπέρβαση του στη Κατηγορία 3.
Αν τώρα θεωρήσουμε ενα άλλο κτίριο με πιο σύνθετο σχήμα κάτοψης που τυχαίνει να έχει μία μικρή σε μήκος πλευρά στο περίγραμμα του, πχ πλευρά 2,00μ (κατα την οικοδομική άδεια),τότε μία υπέρβαση
12cm(>5%χ2) στην πλευρά αυτή θα έκανε αδύνατη την υπαγωγή ακόμη και αν η απόκλιση στην επιφάνεια του είναι πολύ κοντά στο 0%.
Μπορεί λοιπόν να τεθει: …….εως 5% και σε κάθε περίπτωση εως 20cm και εφόσον δεν μεταβάλλεται η επιφάνεια άνω του ποσοστού 2%.
Η παράγραφος «Β. Κατηγορία 2» αναφέρει στη πρώτη γραμμή: «…….προ του έτους 1983»–δηλ. ως 31.12.1982—, στη δε εξαίρεση προς το τέλος της αναφέρει: «μεταγενέστερα του έτους 1983»–δηλ. απο 1.1.1984.
Επομένως υπάρχει ενα «κενό» απο 1.1.1983 ως 31.12.1983
Η διατύπωση της παραγράφου «Α.Κατηγορία 1» υποδηλεί ότι ειναι «επιτρεπτή» η ύπαρξη άλλου τμήματος αυθαιρέτου με μεταγενέστερη
ημερομηνία ολοκλήρωσης(απο την 09.06.1975), το οποίο τμήμα πιθανόν να έχει τις προυποθέσεις ένταξης σε κάποια άλλη κατηγορία.Αυτό προκύπτει έμμεσα απο τον περιορισμό που τίθεται στο τέλος της επόμενης παραγράφου(αυτής της Κατηγορίας 2),δεδομένου ότι ανάλογος περιορισμός εκλείπει στήν παράγραφο «Α.Κατηγορία 1».
Θα έπρεπε λοιπόν να γίνεται πρόβλεψη του τρόπου αντιμετώπισης για διάφορα ζητήματα που προκύπτουν στις περιπτώσεις όπου τμήματα ενός αυθαιρέτου κτίσματος υπάγονται σε διαφορετικές κατηγορίες, όπως: ποια θα είναι τα απαραίτητα δικαιολογητικά, δηλαδή θα λαμβάνεται η «ένωση των συνόλων» των δικαιολογητικών που αντιστοιχούν στις δύο κατηγορίες,ειδικότερα, αν για για κάποια κατηγορία απαιτούνται σχέδια αποτύπωσης,τότε η απαίτηση αυτή μήπως «συμπαρασύρει» και το τμήμα το προ της 9.6.1975, που πιθανόν να είναι λειτουργικά εξαρτημένο απο το έτερο τμημα; Εν συνεχεία τίθενται και άλλα θέματα όπως για παράδειγμα: o υπολογισμός των ποσοστών υπέρβασης για το τμήμα που μπορεί να υπάρχει και να υπάγεται διακριτά στη Κατηγορία 4 η στη 5.
Δηλαδεί το ποσοστό αυτό θα εξάγεται απο τη συνολική επιφάνεια των αυθαιρέτων κτισμάτων;
Οι περιορισμοί που τίθενται στο τελευταίο εδάφιο της: Β.Κατηγορία 2 πιθανόν να οδηγήσουν σε στρεβλώσεις. Για παράδειγμα μια αυθαίρετη κατασκευή που ολοκληρώθηκε προ του ετους 1983 και έχει υπέρβαση δόμησης 500% θα υπάγεται στην Κατηγορία 2 δεδομένου ότι το ποσοστό της υπέρβασης είναι αδιάφορο για την ανωτέρω υπαγωγή.
Αν θεωρήσουμε μια δεύτερη αυθαίρετη κατασκευή της ιδίας χρονολογίας κατασκευής με συνολική υπέρβαση δόμησης έστω 41%,τότε αυτή δεν θα μπορεί να υπαχθεί στην κατηγορία 2 αν περιλαμβάνει αυθαίρετο τμήμα επιφάνειας εστω 10τμ που κατασκευάστηκε το ετος 1985 και μάλιστα θα πρέπει να υπαχθεί συνολικά στη κατηγορία 5. Με άλλα λόγια στη πρώτη περίπτωση το αυθαίρετο(με 500% υπέρβαση δόμησης)εξαιρείται οριστικά της κατεδάφισης ενω το δεύτερο(με 41% υπερβαση δόμησης)όχι,υπαγόμενο στην κατηγορία 5.
Ετσι ίσως να είναι προτιμότερο να απαλειφθεί η τελευταία πρόταση απο του σημείου » Δεν πληρούνται οι προυποθέσεις ….» και να δοθεί με τη κατάλληλη διατύπωση η δυνατότητα της «μικτής υπαγωγής» δηλαδή το τμήμα προ του 1983 να υπάγεται στη κατηγορία 2 και το η τα λοιπά να μπορούν ταυτοχρόνως να υπαχθούν στη κατηγορία 5. Και το παραπάνω θα μπορούσε ίσως να γίνει θεωρουμένων κάποιων προυποθέσεων όπως για παράδειγμα το τμήμα που υπάγεται στη κατηγορία 5 να είναι στατικά ανεξάρτητο απο αυτο που υπάγεται στη κατηγορία 2 (επειδή το τελευταίο εξαιρείται οριστικά της κατεδάφισης).
Στο άρθρο 9—Δ.Κατηγορία 4 κ στη παράγραφο β υποθέτω ότι πρέπει να γίνει η παρακάτω διόρθωση προς το τέλος της παραγράφου:…..εφ’όσον βρίσκονται εντος προκηπίου η εντος του υποχρεωτικώς ακαλύπτου χώρου.(δηλ. όταν έχει παραβιαστεί η επιτρόμενη κάλυψη)
Διαφορετικά θα υπάρχει αντίφαση με την αμέσως προηγούμενη παράγραφο αα) που αναφέρει ότι: όταν έχουμε υπέρβαση(ως προς την οικοδ. άδεια) ως 40% της κάλυψης(πλην των λοιπων περιορισμών για δόμηση,ύψος)τότε …οι αυθαίρετες καρασκευές εξαιρούνται της κατεδάφισης…
Δ. κατηγορία 4β: Σκοπιμο θα ήταν να ορισθούν κάποια μεγέθη ως «μικροπαραβάσεις» προς εξαίρεση από κατεδάφιση, ακόμα και εντός του ακαλύπτου. Υπάρχουν πλειστες περιπτώσεις όπου μπορεί να έχουν εισχωρησει εντος ακαλυπτου 2-3 εκατοστα του μέτρου, που δικαιολογουνται κάλλιστα λόγω λάθους κατασκευης, ή σοβα. Δεν μπορεί τοσο μικρα μεγέθη να μπλοκάρουν την εξαιρεση απο κατεδάφιση αλλα να μην την μπλοκαρει υπέρβαση μεχρι 40% σε κάλυψη και δόμηση. Είναι παράλογο.
η Β κατηγορία 2 για τα κτισματα προ του 1983 ουσιαστικά αχρηστευεται με την προυποθεση που θετει να μην υπάρχουν στο ακίνητο ή στην αυτοτελή ιδιοκτησία και άλλες αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ή εγκαταστάθηκαν μεταγενέστερα του έτους 1983. Τουλάχιστον θα έπρεπε να γίνεται κάποιος διαχωρισμος αν οι αυθαιρετες αυτές κατασκευες ειναι εσωτερικές ή οχι. Σε αντιθεση με οσα οριζονται σε αυτο το σχεδιο νομου, οι εσωτερικες διαρρυθμίσεις χωρις αδεια μέχρι τώρα θεωρουνταν αυθαιρετες κατασκευες και σε πολλες περιπτώσεις εχουν καταγραφει με εκθέσεις αυτοψίας. Δεν υπάρχει κτίσμα παλαιο,προ 83 που να μην έχουν εκτοτε γινει σε αυτό τέτοιου ειδους εσωτερικες εργασιες.Ειναι αδικο να μην μπορεί να εφαρμοστει η διάταξη σε περιπτώσεις ,που αποτελουν μάλιστα την πλειονοτητα, χτισμένων προ του 1983 στις οποιες 20 χρόνια μετά οι ιδιοκτήτες άλλαξαν τα δάπεδά τους, ή αποξήλωσαν 2 τοιχους για να ενοποιησουν εσωτερικους χώρους!! Πόσο δε μάλλον όταν με αυτό το νόμο ρυθμίζονται πολυ σοβαρότερες πολεοδομικές παραβάσεις.
Β.Κατηγορία 2.
«με την καταβολή του παραβόλου και του ενιαίου ειδικού προστίμου κατά τις διατάξεις του παρόντος.»
Νοείται το παράβολο του άρθρου 11 παρ. 10 το το παράβολο της προηγουμένης κατηγορίας 1.
Αν είναι το παράβολο του άρθρου 11 παρ. 10 να συμπληρωθεί στα δικαιολογητικά που απαιτούνται
«μόνο τα δικαιολογητικά των περ. 1-5, 7 , 10 και 11 του άρθρου 11
Α.Κατηγορία 1
Γιατί χρειάζεται η υποβολή του δικαιολογητικού 11 του άρθρου 11 εφόσον για την κατηγορία αυτή δεν απαιτείται η καταβολή ενιαίου ειδικού προστίμου αλλά μόνο η καταβολή ποσού 500 ευρώ;