1. Για την υπαγωγή αυθαίρετης κατασκευής ή χρήσης στην παρούσα ρύθμιση καταβάλλεται ενιαίο ειδικό πρόστιμο, το οποίο υπολογίζεται με βάση το εμβαδόν της επί την τιμή ζώνης στην περιοχή του ακινήτου, ανεξαρτήτως της χρήσης αυτού, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομικών της 20.01.2016, επί το συντελεστή 15% και επί τους συντελεστές τετραγωνιδίων, που ορίζονται στον πίνακα του Παραρτήματος Α του παρόντος, όπου απαιτούνται, ανάλογα με την κατηγορία και το είδος του αυθαιρέτου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 80 του παρόντος (τετραγωνικά μέτρα Χ 15% Χ τιμή ζώνης Χ συντελεστές τετραγωνιδίων).
2. Για τον υπολογισμό των ανωτέρω συντελεστών τετραγωνιδίων, τα μεγέθη των αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων συγκρίνονται με τους επιτρεπόμενους όρους και περιορισμούς δόμησης που ισχύουν στην περιοχή του ακινήτου και σε περίπτωση συγκυριότητας ακινήτου με το μέρος των επιτρεπομένων μεγεθών που αναλογεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας της οριζοντίου ή καθέτου ιδιοκτησίας εκάστου συγκυρίου.
3. Για τον υπολογισμό του προστίμου ομαδοποιούνται οι αυθαιρεσίες της ίδιας κατηγορίας και είδους κατασκευής ή χρήσης που ορίζεται στον πίνακα του παραρτήματος Α του παρόντος οι οποίες έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά και προστίθενται τα εμβαδά όλων των δηλούμενων εμβαδών της αυτής κατηγορίας και είδους ανά φύλλο καταγραφής.
4. Για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης, που αποδεδειγμένα προϋφίστανται της 01.1.1983, καταβάλλεται ποσοστό 15 % του ενιαίου ειδικού προστίμου, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από 01.1.1983 έως 01.1.1993, καταβάλλεται ποσοστό 60% του ενιαίου ειδικού προστίμου, ενώ για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από 01.1.1993 έως 31.12.2003, καταβάλλεται ποσοστό 80 % του ενιαίου ειδικού προστίμου, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.
5. α. Για τις παραβάσεις, οι οποίες δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες 1 έως και 12 του πίνακα του Παραρτήματος Α του παρόντος και δεν αντιστοιχίζονται σε επιφάνεια χώρου (τ.μ.), καθώς και για εγκαταστάσεις όπως ορίζονται στη παρ. 19 του άρθρου 2 του ν.4067/2012 (Α’ 79) που δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις της κατηγορίας 3 του άρθρου 80 καταβάλλεται παράβολο πεντακοσίων (500) ευρώ και το ειδικό πρόστιμο υπολογίζεται με προϋπολογισμό κατά το Παράρτημα Β. Προϋπολογισμός έως και δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ θεωρείται μία (1) παράβαση για την οποία καταβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ.
Ο αριθμός των παραβάσεων προκύπτει από το πηλίκον του συνολικού προϋπολογισμού δια του ποσού των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, στρογγυλοποιούμενο προς τα άνω. Ο συνολικός αριθμός των παραβάσεων του ακινήτου σημειώνεται στο τετραγωνίδιο 13 του πίνακα του Παραρτήματος Α.
Ειδικά σε αυτές τις περιπτώσεις που υποβάλλονται παραβάσεις αποκλειστικά αυτής της κατηγορίας δεν υποβάλλονται τα δικαιολογητικά iii, iv και v, της παρ. 6 του άρθρου 83. Για αυθαίρετες κατασκευές των παρ.26 και 57 του άρθρου 2 του Ν.4067/2012 (Α’ 79) καταβάλλεται παράβολο κατά την παρ.10 του άρθρου 83 και το ειδικό πρόστιμο υπολογίζεται με αναλυτικό προϋπολογισμό κατά το Παράρτημα Β. Σε περίπτωση που στο Παράρτημα Β του νόμου δεν περιλαμβάνεται τιμή μονάδος της αυθαίρετης κατασκευής, λαμβάνεται η τιμή μονάδος τιμολογίων αγοράς.
Στον ανωτέρω τρόπο υπολογισμού της παρ.5α του ενιαίου ειδικού προστίμου υπάγονται επίσης αυθαίρετοι ημιυπαίθριοι χώροι, στέγαστρα, κιόσκια καθώς και αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις από βοηθητική χρήση σε βοηθητική και από κύρια χρήση σε κύρια που έχουν πραγματοποιηθεί χωρίς την έκδοση σχετικής οικοδομικής άδειας, εντός νομίμου περιγράμματος κτιρίου και υπό την προϋπόθεση ότι δεν επέρχεται υπέρβαση δόμησης λόγω της αυθαίρετης αλλαγής χρήσης κατά την παράγραφο 7.
6. Για τον υπολογισμό του ενιαίου ειδικού προστίμου για όλους τους χώρους σε
α. υπόγειες στάθμες, δεν αποτελούν αυτοτελή χώρο, αλλά συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο
β. εσωτερικούς εξώστες (πατάρια), και
γ. σοφίτες,
όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του ν.4067/2012 (Α’ 79), εφαρμόζεται μειωτικός συντελεστής 70%.
7. Σε περίπτωση αυθαίρετης αλλαγής χρήσης από βοηθητική χρήση σε βοηθητική και από κύρια σε κύρια, χωρίς όμως να έχουν εκτελεστεί οικοδομικές εργασίες για τις οποίες να μπορεί να συνταχθεί αναλυτικός προϋπολογισμός, καταβάλλεται παράβολο πεντακοσίων (500) ευρώ και δεν καταβάλλεται ειδικό πρόστιμο.
Για αυθαίρετες αλλαγές χρήσης από κύρια χρήση σε κύρια, εντός νομίμου περιγράμματος κτιρίου, στις περιπτώσεις όπου επέρχεται αύξηση του συντελεστή δόμησης, (αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από κατάστημα σε κατοικία σε εκτός σχεδίου περιοχή, αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από βιομηχανία για την οποία εκδόθηκε άδεια κατά παρέκκλιση σε εκτός σχεδίου περιοχή σε κατοικία κ.α) εκτός των τυχών υπολοίπων συντελεστών (εκτός σχεδίου, παλαιότητας κ.α) υπολογίζεται ο συντελεστής αλλαγής χρήσης κατά το Παράρτημα Α για την επιπλέον της επιτρεπόμενης για τη νέα χρήση επιφάνεια. Για αυθαίρετες αλλαγές χρήσης από βοηθητική χρήση σε κύρια, χωρίς την έκδοση σχετικής οικοδομικής άδειας, εντός νομίμου περιγράμματος κτιρίου υπολογίζεται η υπέρβαση συντελεστή δόμησης που προέκυψε λόγω της αυθαίρετης αλλαγής και δεν υπολογίζεται ο ειδικός συντελεστής αλλαγής χρήσης κατά το Παράρτημα Α του παρόντος.
8. Για την υπαγωγή αυθαίρετων κατασκευών / χρήσεων οι οποίες ευρίσκονται μέσα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές, ήτοι:
α) προστατευόμενη περιοχή του άρθρου 19 του ν. 1650/1986 (Α’ 160), όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 5 του ν. 3937/2011 (Α’ 60), στην οποία δεν απαγορευόταν η εκτέλεση κάθε οικοδομικής εργασίας κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής ή η χρήση κατά την εγκατάσταση της αυθαίρετης χρήσης.
β) παραδοσιακούς οικισμούς ή τμήματα πόλης,
γ) 2 οικοδομικά τετράγωνα από τη θάλασσα
το υπολογιζόμενο ενιαίο ειδικό πρόστιμο προσαυξάνεται με συντελεστή περιβαλλοντικής επιβάρυνσης είκοσι τοις εκατό (20%).
9. Η διαφορετική διαμερισμάτωση ορόφου, από αυτήν που προβλέπεται στα εγκεκριμένα σχέδια της οικοδομικής άδειας, αν έχει επιφέρει τροποποίηση των μηχανολογικών εγκαταστάσεων υπάγεται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και υποβάλλεται κάτοψη αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης του ορόφου. Ως ειδικό πρόστιμο καταβάλλεται εφάπαξ το ποσό των 500 ευρώ ανά όροφο και δεν καταβάλλεται παράβολο, μετά από αίτηση οποιουδήποτε ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη διαμερίσματος.
10. Για τη διαφορετική χωροθέτηση των υποχρεωτικά προβλεπόμενων από την οικοδομική άδεια θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων από αυτήν που προβλέπεται στα σχέδια της συμβολαιογραφικής δήλωσης του ν. 1221/81, υποβάλλεται κάτοψη αποτύπωσης των υφισταμένων θέσεων στάθμευσης. Ως ειδικό πρόστιμο καταβάλλεται εφάπαξ, εντός της προθεσμίας της πρώτης δόσης, το ποσό των πεντακοσίων (500) ευρώ και δεν καταβάλλεται παράβολο.
11. Σε περιπτώσεις υπέρβασης ύψους νομίμως υφιστάμενων κτιρίων ή τμημάτων τους, στις οποίες δεν συντρέχει υπέρβαση δόμησης, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο υπολογίζεται χωρίς να πολλαπλασιάζεται ο συντελεστής δόμησης του Παραρτήματος Α αλλά ο συντελεστής 0,20 για υπερβάσεις αυτών έως 20% του επιτρεπόμενου ύψους και συντελεστής 0,40 για υπερβάσεις μεγαλύτερες του 20% του επιτρεπόμενου ύψους. Ως επιτρεπόμενο ύψος θεωρείται το επιτρεπόμενο ύψος της περιοχής όπου βρίσκεται το ακίνητο και όχι το ύψος της οικοδομικής άδειας. Στην περίπτωση υπέρβασης ύψους οικοδομικής άδειας χωρίς την υπέρβαση του ύψους της περιοχής, η υπέρβαση ύψους υπολογίζεται με αναλυτικό Προϋπολογισμό.
12. Για τον υπολογισμό του ενιαίου ειδικού προστίμου που αφορά στην υπέρβαση ύψους, στην περίπτωση οικοδομής με οικοδομική άδεια, δεν προσμετράται το πρόσθετο ύψος αυτής, που έχει προκύψει από τη μη ολοκλήρωση του περιβάλλοντος χώρου της ή από εκχωματώσεις που έχουν εκτελεστεί σε αυτόν. Το ειδικό πρόστιμο για το ύψος, που έχει προκύψει από τη μη ολοκλήρωση του περιβάλλοντος χώρου της ή από εκχωματώσεις, υπολογίζεται αναλυτικά σύμφωνα με την παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου.
13. Για κύρια και μοναδική κατοικία, εφόσον ο ιδιοκτήτης ή ο σύζυγος ή οποιοδήποτε από τα ανήλικα τέκνα αυτού δεν έχει δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε κατοικία ή σε ιδανικό μερίδιο αυτής που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειάς του ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας σε οικόπεδο οικοδομήσιμο ή σε ιδανικό μερίδιο οικοπέδου στο οποίο αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές του ανάγκες και βρίσκονται σε δημοτικό ή κοινοτικό διαμέρισμα με πληθυσμό άνω των τριών χιλιάδων (3.000), καταβάλλεται ποσοστό 40% του ενιαίου ειδικού προστίμου, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Θεωρείται ότι πληρούνται οι στεγαστικές ανάγκες, εφόσον το άθροισμα της συνολικής επιφάνειας που τους αντιστοιχεί δεν υπερβαίνει τα εβδομήντα (70) τ.μ.. Η επιφάνεια αυτή προσαυξάνεται κατά τριάντα (30) τ.μ. για μέχρι δύο τέκνα και κατά είκοσι (20) τ.μ. για πάνω από δύο τέκνα, τα οποία βαρύνουν τον υπόχρεο ή τον άλλο σύζυγο. Η προϋπόθεση της κύριας κατοικίας για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου πληρούται εφόσον για τις στεγαστικές ανάγκες των ανωτέρω προσώπων το άθροισμα της συνολικής επιφάνειας που τους αντιστοιχεί δεν υπερβαίνει τα εβδομήντα (70) τ.μ. Η επιφάνεια αυτή προσαυξάνεται κατά δεκαπέντε (15) τ.μ. για κάθε τέκνο.
14. Στην περίπτωση συγκυριότητας του ακινήτου, στο οποίο έχει εκτελεστεί η αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί η αυθαίρετη χρήση, οι συντελεστές μειώσεως του προστίμου και του παραρτήματος λαμβάνονται υπόψη για όποιον από τους συγκυρίους πληροί τις σχετικές προϋποθέσεις υποβάλλοντας διαφορετικά φύλλα καταγραφής για την επιφάνεια που αντιστοιχεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας της οριζοντίου ή καθέτου ιδιοκτησίας.
15. Σε περίπτωση διαφορετικής διαρρύθμισης διακεκριμένης αυτοτελούς οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας από αυτήν που προβλέπεται στα εγκεκριμένα σχέδια της οικοδομικής άδειας υφίσταται απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής παραβόλου και ενιαίου ειδικού προστίμου, αλλά υποχρεούται να ενημερώσει το σχετικό φακέλου της άδειας για την συντελεσθείσα αλλαγή διαρρύθμισης κατά τη σύνταξη της ταυτότητας κτιρίου.
Ο νέος νόμος αντιγράφει τους προηγούμενους δύο (4014 & 4178) στον τρόπο υπολογισμού προστίμου.Όμως αρκετά δεινά και κομφούζιο έχει επιφέρει ο τρόπος αυτός.
Είναι τόσοι οι παράγοντες και οι αντιφάσεις που εισάγονται που ο κάθε μηχανικός κάνει τις δικές του υποθέσεις και υπολογισμούς.
Πρέπει να βρεθεί ένας απλός τρόπος υπολογισμού παραβλέποντας παράγοντες όπως π.χ. πλάγιες αποστάσεις, χρόνος κατασκευής ποσοστό υπερβάσεων κ.λ.π.
Ένας καλός τρόπος είναι ο υπολογισμός σε συνάρτηση με τον μέγεθος του αυθαίρετου όγκου, της χρήσης και της Τ.Ζ. Γιατί αυτός ουσιαστικά εκφράζει την επιβάρυνση του περιβάλλοντος περικλείοντας ταυτόχρονα τους κύριους πολεοδομικούς όρους (δόμηση, κάλυψη, ύψος)
Έτσι η αρμοδιότητα του υπεύθυνου μηχανικού θα περιορισθεί στην σωστή αποτύπωση των αυθαιρέτων ενώ ο υπολογισμός του προστίμου θα είναι απλός και σίγουρα ευκολότερος ο έλεγχος είτε από ΥΔΟΜ είτε από ΕΔ.
ΠΑΡ. 13 : «Θεωρείται ότι πληρούνται οι στεγαστικές ανάγκες, εφόσον το άθροισμα της συνολικής επιφάνειας που τους αντιστοιχεί δεν υπερβαίνει τα εβδομήντα (70) τ.μ. …»
Προς αποφυγή σύγχυσης (για το αν πληρούνται η αν δεν πληρούνται…), ίσως να απαιτείται καλύτερη διατύπωση στο σημείο αυτό.
Επιπλέον θα ήταν σκόπιμη μία συνολική αναδιατύπωση της παρ.13, με δεδομένο το ότι η εγκύκλιος 3/01.10.2013 (συνοπτικά: δύο φύλλα καταγραφής, ένα με τα τμ ως τα 70 με έκπτωση κ ένα δεύτερο με τα υπόλοιπα…) που ειδικά για το σημείο αυτό, ήρθε να «αποκαταστήσει» (ορθώς) τα πράγματα, επι της ουσίας αναιρούσε το Ν.4178/13 ως προς τον ορισμό της κύριας κ μοναδικής κατοικίας.
Ετσι, αντι να χρειαστεί να εκδοθεί ανάλογη εγκύκλιος (σε αντίθεση με το Νόμο) για να καλυφθούν «κλιμακωτά» ανάλογες περιπτώσεις (νομίζω δίκαιο), μπορεί να προβλεφθεί εξ αρχής στο σώμα του Νόμου.
Παράρτημα Α: ίσως λάθος ο συντελεστής 0,6(για ΤΖ>1000) στο παράρτημα Α, υποθέτω ότι αφορά την επόμενη περίπτωση, της κατοικίας κ όχι αυτή της κύριας κ μοναδικής.
Στο Παράρτημα Α΄ υπολογισμού του προστίμου, στο κεφάλαιο Συντελεστών τετραγωνιδίων – διευκρινήσεων, αναφέρεται στη πρώτη σειρά ότι όταν υπάρχει άδεια, ο συντελεστής είναι 1,0. Νοείται δε ως άδεια και όταν υπάρχει απόφαση εξαίρεσης από την κατεδάφιση (γ* φάση ν. 1337/83). Στις περιοχές όμως που παραμένουν έως σήμερα εκτός σχεδίου πόλης, δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση η γ’ φάση του ν1337/83. Στο προαναφερόμενο Παράρτημα απουσιάζει (ελπίζω εκ παραδρομής) και η αναφορά στο ν.720/77 και συγκεκριμένα όταν υπάρχει οριστικός τίτλος μη κατεδάφισης αυθαιρέτου (παράγραφος β του ν720/77). Για το ν4014 και ν4178 μετά από επεξηγηματικές διευκρινίσεις του Υπουργείου, έγινε σαφής αναφορά ότι η ολοκληρωμένη ένταξη στον ν 720/77 και η κατοχή του ειδικού τίτλου μη κατεδάφισης, θεωρείται ως κατοχή αδείας, εδώ όμως δε γίνεται ουδεμία μνεία. Η εν λόγω παράληψη, σε συνδυασμό με την απαίτηση για μελέτη στατικής επάρκειας, εκτινάσσει το ύψος του προστίμου. Ίσως η νομοθετική ομάδα δεν έλαβε υπόψη ότι οι προηγούμενοι σχετικοί νόμοι έπαιρναν σοβαρά υπόψη την ύπαρξη οριστικού τίτλου βάσει του ν720/77, για τον υπολογισμό του προστίμου. Αυτό όμως θα πρέπει να επαναξιολογηθεί, διότι σε άλλο άρθρο του παρόντος νόμου (άρθρο 63), αναφέρονται με σαφήνεια οι εξαιρέσεις που παρέχονται λόγω ένταξης στο ν 720/77, δηλαδή λαμβάνεται υπόψη η ύπαρξη οριστικού τίτλου μη κατεδάφισης. Θα πρέπει στη συγκεκριμένη παράγραφο του Παραρτήματος Α΄ να γίνει αναφορά και στο ν720 /77, αφενός για να εναρμονιστεί με το ν4178/2013 που αντικαθιστά και αφετέρου για να αποφευχθούν ενδεχόμενες ενστάσεις πολλών πολιτών στο αρμόδιο δικαστικό όργανο.
Η θεώρηση ότι δεν υπάρχει οικοδομική άδεια, ΑΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ ΣΤΟ ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΑΔΕΙΑΣ, πρέπει να συμπληρωθει , ότι αφορά τις περιπτώσεις που από την κατάτμηση ειτε προέκυψε μη άρτιο και μη οικοδομ΄ησιμο οικόπεδο/γήπεδο, είτε προέκυψε οικόπεδο/γήπεδο, που η επιφάνεια του δεν καλύπτει τα πολεοδομικά μεγέθη και τις αποστάσεις της υπάρχουσας οικοδομής.
Αν έχει γίνει δηλαδη ΝΟΜΙΜΗ ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΓΗΠΕΔΟ/ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΟΛΟΥς ΤΟΥΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ, γιατί πρέπει να έχει αυξημένο πρόστιμο;
Στήν παράγραφο 6 η απαίτηση να μην αποτατελούν ανεξαρτητο χώρο διπλασιαζει το πρόστιμο σε σχεση με τον 4178/13 και πρεπει να
απαληφθεί.
Η διαμερισμάτωση θα πρέπει να πάψει να αποτελεί παράβαση όταν έχει συντελεστεί προ του ΓΟΚ 85 διότι τότε δεν υπήρχε απαίτηση υποβολής νέων σχεδίων εάν δεν άλλαζε το περίγραμμα και ο Φ.Ο.
Τα πρόστιμα να τα πληρώσουν οι ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ που τα έχτισαν,
αλλιώς είστε νταβατζήδες της περιουσίας των πολιτών.
Υποτίθεται ότι ο νέος νόμος θεωρείται συνέχεια του Ν 4178/13 με ευνοϊκότερες διατάξεις. Θα πρέπει λοιπόν να παραμείνει η διάταξη για όλα τα υπόγεια όπως προβλέπεται στο 4178/13 με μειωτικό συντελεστή 0.50 και να ισχυσει ο μειωτικος συντ. 0.70 για υπόγεια, σοφίτες κλπ που δεν αποτελούν αυτοτελή χώρο ανεξαρτήτως εμβαδού.
Άρθρο 84, παρ. 6α :
Οταν τα αυτοτελή υπόγεια αποτελούν την πολυπληθέστερη κατηγορία των
αυθαιρέτων που ήδη έχουν δηλωθεί στους προγενέστερους νόμους,
και παρόλλα αυτα ,με βάση την άνω διάταξη υπάρχει διπλασιασμός τού προστίμου τότε το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι μπερδέψαμε τις εννοιες «κίνητρο» κα騻αντικίνητρο».
Ομως ο κ. υπουργός άλλα εξήγγειλε και για άλλα δεσμεύτηκε.
Άρθρο 84 παρ, 6
Παρακαλώ να ξεκαθαριστεί: μειωτικός συντελεστής 70% σημαίνει ότι πολλαπλασιάζεται επί 0,7 (ή επί 0,3);
*Για την αποφυγή του κυκεώνα των επεξηγηματικών διευκρινίσεων και εγκυκλίων!
Καλημέρα σας, αν και υπάρχουν ήδη πολλά σχόλια σχετικά με την παρ.6α, θα ήθελα να προσθέσω κάτι επιπλέον. Νομίζω ότι θα πρέπει στην περίπτωση με μειωτικό συντελεστή θα έπρεπε να προστεθεί και η κατασκευή υπόγειων ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ χώρων ΕΚΤΟΣ περιγράμματος κτιρίου, σε συνέχεια υπόγειου ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ χώρου. Το αναφέρω αυτό διότι μπορεί κάποιος να κατασκεύασε υπόγειο βοηθητικό χώρο, μέρος αυτού εντός και μέρος αυτού εκτός περιγράμματος κτιρίου. Το εντός νομίμου περιγράμματος μπορεί να εκδόσει άδεια νομιμοποίησης και να λήξει εκεί. Το εκτός περιγράμματος δεν μπορεί να το συμπεριλάβει στην οικοδομική άδεια και πιστεύω ότι από την στιγμή που είναι ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΣ ΥΠΟΓΕΙΟΣ χώρος πρέπει να λάβει μειωτικό συντελεστη. Θα αποτελούσε αδικία να μπορεί αν πάρει μειωτικό συντελεστή κάποιος που έχει κύρια χρήση σε υπόγειο και δεν τον λαμβάνει κάποιος που έχει βοηθητική χρήση.
Ευχαριστώ και ελπίζω τα σχόλια μας να διαβάζονται από τους αρμόδιους και να αξιολογούνται και αξιοποιούνται ορθά και δίκαια.
μήπως κατά τον υπολογισμό του προστίμου θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν και ο τρόπος κατασκευής του αυθαιρέτου? δηλαδή αλλιώς να υπολογισθεί ένα αυθαίρετο που ανεγέρθη με όλες τις σύγχρονες μεθόδους (σκυρόδεμα τούβλα κολώνες κλπ ) και αλλιώς κάποιος που το ανέγειρε με τσιμεντολιθους ή αλφαμπλόκ ή με ξύλα?
παράγραφος 5.
το ύψος του ποσού του παραβόλου (500 ευρώ) θα πρέπει να μειωθεί στο μισό με ταυτόχρονη μείωση στο μισό και του ύψους του ποσόυ του αναλυτικού προυπολογισμού που απαιτεί 500ρικό.
Δηλαδή θα πρέπει να γίνει η τροποποίηση ώστε να απαιτείται παράβολο 250 ευρώ για αυθαρεσίες με αναλυτικό προυπολογισμό 7500 ευρώ.
Το πεντακοσάρικο είναι μεγάλο ποσόν καθώς, στη συνήθη περίπτωση, ο προυπολογιμσός των αυθαρέτων κατασκευών που υπολογίζονται με αυτόν τον τρόπο είναι κατά πολύ μικρότερος των 15000 ευρώ
Πολύ πολύ ΚΑΚΩΣ μπαίνει ο όρος «δεν αποτελούν αυτοτελή χώρο, αλλά συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο» για τις υπόγειες στάθμες. Ασαφές το «συνδέονται λειτουργικά» και άδικος ο ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ του προστίμου για πάμπολλες περιπτώσεις αλλαγής χρήσης ΥΠΟΓΕΙΟΥ χώρου από βοηθητική σε κύρια (π.χ. αποθήκη που έγινε διαμέρισμα. Διαμέρισμα σε κάθε περίπτωση «μειονεκτικό» εφόσον βρίσκεται σε υπόγεια στάθμη).
Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησής μου (4 Σεπτεμβρίου 2016, 21:05) προτείνω:
Την τροποποίηση της Παρ.8 του παρόντος με διάταξη που να προβλέπει την επιβολή προασαυξημένου ειδικού προστίμου σε αυθαίρετα εντός των περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών που αναφέρονται στο άρθρο, ΓΙΑ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΟΥ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ τους όρους δόμησης.
Η προσαύξηση κατά 20% είναι σίγουρα πολύ μεγάλη και θα έλεγα άδικη.
Στους παραδοσιακούς οικισμούς το κόστος κατασκευής είναι ήδη πολύ αυξημένο (λιθοδομές, τεχνίτες κλπ), σε αντίθεση με τους μη χαρακτηρισμένους ως «παραδοσιακούς» οικισμούς όπου δεν επιβάλλονται οι αυστηροί όροι και περιορισμοί δόμησης των παραδοσιακών οικισμών.
Έτσι, σε περιπτώσεις που ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ υπέρβαση των όρων δόμησης (αναφέρομαι στους ΣΔ και ΣΚ – για την υπέρβαση ύψους οι υπάρχουσες διατάξεις ήταν και παραμένουν πολύ αυστηρές) και με την ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ότι το αυθαίρετο τμήμα ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ στο περιβάλλον (φροντίζει κι ο Νόμος άλλωστε για αυτό), δεν έχουμε επιβάρυνση του δομημένου περιβάλλοντος και δεν δικαιολογείται οποιαδήποτε προσαύξηση του ειδικού προστίμου.
Να διευκρινιστεί ο τρόπος υπολογισμού προστίμου που αφορά τις αυθαίρετες κατασκευές της παρ. 6, δηλ. θα πολλαπλασιάζουμε επί 0.70, οπότε αυξάνεται το πρόστιμο σε σχέση με τον Ν4178, ή επί 0.30 οπότε μειώνεται το πρόστιμο;
Παράγραφο 6α ο Ν4178/13 προέβλεπε ότι σε νόμιμα υπόγεια που έχουν αλλάξει χρήση το πρόστιμο μειωνόταν 50% με την παρούσα πρόταση το πρόστιμο θα είναι ολόκληρο. Νομίζω ότι είναι άδικο γιατί αν κάποιος έχει κάνει ένα επιπλέον όροφο και δεν έχει υπέρβαση ύψους θα έχει το ίδιο πρόστιμο με κάποιον που έχει αλλάξει χρήση στο υπόγειο. Πρέπει επίσης να διευκρινιστεί αν τελικά ισχύσει αυτό αν στα ξενοδοχεία που έχουν αλλάξει χρήση σε νόμιμα υπόγεια θεωρείται αυτοτελή ιδιοκτησία ή όχι.
Παράγραφος 3. Οταν λέμε για αυθαιρεσίες που έχουν «ίδια χαρακτηριστικά» εννοείται η κλιμακωτή εφαρμογή; Π.χ. παραβίαση πρασιάς ή πλάγιας απόστασης κατά 35%, να μπορεί να υπολογιστεί στο τμήμα με 20% παραβίαση και στο άλλο με μεγαλύτερη παραβίαση.
Παράγραφος 6.
Η φράση «υπόγειες στάθμες που δεν αποτελούν αυτοτελή χώρο, αλλά συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο», σωστά μπαίνει και δίνει μειωτικό συντελεστή 70%, αλλά δημιουργεί τεράστιες αποκλίσεις όταν πρέπει να γίνει επανυπολογισμό με το νέο νόμο. Στην αντίστοιχη περίπτωση του 4178 είχαμε μειωτικό συντελεστή 50%, ενώ τώρα (όταν δεν θα έχουμε λειτουργική συννένωση) δεν θα υπάρχει καθόλου μειωτικός συντελεστής. Παράδειγμα, υπόγειες αποθήκες σε πολυκατοικία που έγιναν διαμερίσματα δεν θα έχουν μειωτικό συντελεστή, ενώ με τον 4178 είχαν.
Αναφορικά με τη παρ. 6.α, προκύπτει ότι ο στόχος είναι να «ωφελούνται» με τον μειωτικό συντελεστή 0,70 τα υπόγεια που δεν αποτελούν «αυτοτελή χώρο» . Θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο δεν αποδεικνύεται εύκολα, έχω να παρατηρήσω τα εξής:
Θα πρέπει να διασαφηνιστεί τι σημαίνει το να «συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο». Αν υποτεθεί ότι απλά σημαίνει να υπάρχει εσωτερικά κατακόρυφη επικοινωνία, τότε αυτό από μόνο του, δεν αποκλείει ο χώρος του υπογείου (υπό προυποθέσεις) να μπορεί να λειτουργεί ως αυτοτελής χώρος, οπότε η παραπάνω προυπόθεση δε δύναται να αποτελεί κριτήριο – απόδειξη για το αν ο χώρος είναι αυτοτελής.
Αντίθετα τώρα, ακόμη και αν δεν υπάρχει εσωτερικά κατακόρυφη επικοινωνία, είναι δυνατό ο χώρος να μην είναι αυτοτελής αλλά να χρησιμοποιείται σαν βοηθητικός (αποθήκη) μιας κατοικίας που βρίσκεται στον υπερκείμενο (η σε άλλο όροφο), μέσω εξωτερικής πρόσβασης (σκάλα καθόδου από ακάλυπτο π.χ. στην υπόγεια στάθμη). Συμπαιρασματικά λοιπόν, θεωρώ «αρκετό» το να αποτελεί απλά κ μόνον υπόγεια στάθμη κ να δίνεται ο μειωτικός συντελεστής, να απαλειφθούν δηλαδή τα «υπόλοιπα», που πιθανότατα θα δημιουργήσουν σύγχυση.
Για τον υπολογισμό του ενιαίου ειδικού προστίμου για όλους τους χώρους σε
α. υπόγειες στάθμες, δεν αποτελούν αυτοτελή χώρο, αλλά συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο
β. εσωτερικούς εξώστες (πατάρια), και
γ. σοφίτες,
όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του ν.4067/2012 (Α’ 79), εφαρμόζεται μειωτικός συντελεστής 70%.
ΟΙ ΧΩΡΟΙ ΑΥΤΟΙ ΔΕΝ ΕΠΙΦΕΡΟΥΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΟΓΚΟΥ ΤΟΥ ΚΤΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΕΔΏ Ο ΜΕΙΩΤΙΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ Π.Χ. 95 % .
απιτουνται συντελεστες για βοηθητικες χρησεις οπως υπογειες αποθηκες κ.λ.π
Σχετικά με το άρθρο 84 πργρ. 9.
Από το 2011 που εισήχθη ο νεολογισμός «διαμερισμάτωση», δεν έχει δοθεί ο ακριβής ορισμός του τι ακριβώς αυτό σημαίνει.
Έχουμε α) την περίπτωση που έχει υλοποιηθεί διαφορετικός χωρισμός ιδιοκτησιών σε όροφο σε σχέση με τα εγκεκριμένα σχέδια και δεν υπάρχει σύσταση και β) την περίπτωση που η σύσταση δείχνει την νέα παράτυπη διαρρύθμιση σωστά, χωρίς βέβαια αυτή να συμφωνεί με τα εγκεκριμένα σχέδια (αφήνω στην άκρη την περίπτωση που η σύσταση, τα εγκεκριμένα σχέδια και η πραγματικότητα είναι τρία διαφορετικά πράγματα). Στην πρώτη περίπτωση που δεν έχουμε σύσταση θα μπορούσε να νοηθεί η διαφοροποίηση και ως διαρρύθμιση, οπότε τότε δεν υπάρχει πρόστιμο.
Επίσης τι σημαίνει τροποποίηση των μηχανολογιών εγκαταστάσεων; Τροποποίηση έναντι των μελετών της οικοδομικής αδείας; Παλαιά δεν υπήρχαν ούτε μελέτες υδραυλικών και θερμομονώσεως. Ή μήπως νοείται έναντι των απαραίτητων εγκαταστάσεων λειτουργίας του κτίσματος (ανεξάρτητα αν υπάρχουν οι ανάλογες μελέτες στην οικοδομική άδεια); Στην δεύτερη των περιπτώσεων έχουμε πάντα τροποποίηση (π.χ. αλλάζει πάντα η ηλεκτρολογική εγκατάσταση), οπότε είναι περιττή η εξαίρεση που δίδει ο νόμος.
Λάβετε επίσης υπ’ όψιν σας και το ότι σύμφωνα με το ΦΕΚ 114Β/68 (Ε39941/2287), Β.3, δεν απαιτείτο υποβολή νέων δικαιολογητικών ούτε αναθεώρηση της αδείας προκειμένου περί εσωτερικών μικρών τροποποιήσεων των χώρων εφ’ όσον δεν επηρεαζόταν η στατική επάρκεια της οικοδομής, οι εξωτερικές διαστάσεις και μορφή της. Μήπως θα έπρεπε επομένως να γίνει ένας χρονικός διαχωρισμός στην ποινικοποίηση της διαφοροποίησης οριζοντίων ιδιοκτησιών έναντι των εγκεκριμένων σχεδίων ανάλογα με το καθεστώς που εκδόθηκε η άδεια;
Η αντιμετώπιση της διαμερισμάτωσης είναι μία εξαιρετικά θλιβερή ιστορία συνάδελφοι και αναρωτιέμαι γιατί δεν έχει δοθεί μιά σαφής οδηγία για το πως πρέπει να αντιμετωπίζεται, έστω και με παραδείγματα.
Στη παράγραφο 9 που αφορά τη διαφορετική διαμερισματωση ορόφου πρέπει να προστεθεί και η ενοποίηση δυο ορόφων, που κατά την οικοδομική άδεια αποτελούσαν αυτοτελείς κατοικίες του ίδιου ιδιοκτήτη, σε μια αυτοτελή κατοικια χωρίς να υπάρχει αύξηση συντελεστή δόμησης,κάλυψης και ύψους με υποβολή των νέων σχεδίων.
Οι συντελεστές μείωσης υπολογισμού προστίμου από 1.1.1983 έως 31.12.2003 πρέπει να κλιμακωθούν σε τέσσερις πενταετίες για να είναι δίκαιοι. Π.χ. δεν μπορεί ένας που έκτισε αυθαίρετο στο τέλος του 1982 να έχει συντελεστή υπολογισμού προστίμου 0.15 και κάποιος που έκτισε στις αρχές του 1983 να έχει συντελεστή 0.60 (ποσό τετραπλάσιο!). Το σωστό θα ήταν από 1.1.83 έως 31.12.88 συντελεστή 0.30, από 1.1.89 έως 31.12.93 συντ. 0.45, από 1.1.94 έως 31.12.98 συντ. 0.60 και από 1.1.99 έως 31.12.03 συντελεστή 0.80. Έτσι θα απαλειφθεί το μεγάλο χάσμα που υπάρχει.
Άρθρο 84, παρ. 6α
Καταλαβαίνουμε ότι ο μειωτικός συντελεστής 50% (ή έστω 70%) παύει να ισχύει για αυθαιρεσίες σε νομίμως υφιστάμενες υπόγειες στάθμες, όπως οριζόταν στο Ν. 4178/ 13 και η εφαρμογή του περιορίζεται σε αυτό που, αρκετά ασαφώς κατά τη γνώμη μου, διατυπώνεται ως «υπόγειες στάθμες, (που) δεν αποτελούν αυτοτελή χώρο, αλλά συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο». Όσο κι αν κανείς επωφελείται από τη μείωση της τιμής ζώνης και τις υπόλοιπες διατάξεις, κάτι τέτοιο ουσιαστικά σημαίνει διπλασιασμό του προστίμου για πληθώρα αυθαίρετων κατασκευών που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία (βλ. πρώην υπόγειοι βοηθητικοί χώροι και νυν χώροι κύριας χρήσης) και ως εκ τούτου λειτουργεί αποτρεπτικά. Επιπλέον, έχει πολύ μεγάλη σημασία να διευκρινιστεί τί θα συμβεί με τις δηλώσεις του Ν.4178/ 13 οι οποίες αφορούν υπόγειες στάθμες και η λήξη του νόμου θα τις βρει είτε στο στάδιο της υπαγωγής είτε στο στάδιο της οριστικής υπαγωγής, χωρίς όμως να έχουν υποβληθεί όλα τα απαιτούμενα στοιχεία και σχέδια ή/ και χωρίς να έχει εξοφληθεί πλήρως το πρόστιμο. Αν η μετάβαση στο νέο νόμο και ο επανυπολογισμός του προστίμου καταστούν υποχρεωτικά, οι ιδιοκτήτες θα αναγκαστούν να πληρώσουν τελικά διπλάσιο ποσό; Ή εφόσον το πρόστιμο προκύπτει μεγαλύτερο θα ισχύει εκείνο που είχε υπολογιστεί με τις διατάξεις του Ν. 4178/13;
9. Όταν διαπιστώνεται διαφορετική διαμερισμάτωση χωρίς τροποποίηση Η/Μ αποτελεί παράβαση; Είναι δυνατή η απλή ενημέρωση των σχεδίων της Ο.Α.;
11. Όταν υπαρχει εσωτερική ανακατανομή ύψους σε ορόφους ή ιδιοκτησίες χωρίς να διαφοροποιείται το συνολικό ύψος του κτηρίου σε σχέση με τα εγκεκριμένα μεγέθη της Ο.Α. δεν θα πρέπει να θεωρείται παράβαση άρα και υποχρέωση υπαγωγής στον Νόμο για τακτοποίηση.
Παρακαλούμε να αποσαφηνιστεί ρητά και πλήρως κατό πόσον οι υπάλληλοι των Υπηρεσιών Πολεοδομίας είναι υποχρεωμένοι ή όχι να ελέγχουν αν υπάρχουν οι συναινέσεις των λοιπων συνιδιοκτητών, όταν πρόκειται να κάνουν διαφραφή προστίμων σε αυθαίρετες κατασκευές για τις οποίες υπάρχει έκθεση αυτοψίας κατόπιν καταγγελιών.
Όλα τα παραπάνω είναι φλέγοντα θέματα και πρέπει να δοθούν σοβαρές και οριστικές λύσεις, οι οποίες θα αξίζουν όντως τον σεβασμό των πολιτών.
Ευχαριστούμε για την κατανόηση.
Χαίρετε!
Είναι πολύ καλό η Ελληνική Πολιτεία να δώσει πραγματική, εφαρμόσιμη και αποδεκτή από τους πολίτες λύση στο πρόβλημα της εξ αδιαιρέτου δόμησης, ιδίως στα αγροτεμάχια, όπου εδώ και χρόνια και στην συντριπτική πλειοψηφία τους, δεν έχει γίνει τίποτα ουσιαστικό για την μελέτη και εφαρμογή πολεοδομικού σχεδιασμού, ώστε να σταματήσει η περαιτέρω ανορθολογική δόμηση.
Χιλιάδες πολίτες είναι εγκλωβισμένοι, γιατί δεν μπορούν, ενώ θέλουν, να νομιμοποιήσουν την οικοδομή τους, γιατί οι άλλοι 10, 20, 100… συνιδιοκτήτες είτε βρίσκονται στο εξωτερικό, είτε έχουν πεθάνει, είτε έχουν μεταβιβάσει το ποσοστό τους άλλους, είτε.. είτε .. είτε.
Η κατάσταση είναι τραγική. Να προσπαθεί κάποιος, ακόμη και για να κάνει την φορολογική του δήλωση, να ψάχνει να βρεί άγνωστους ανθρώπους, να ψάχνει στα υποθηκοφυλακεία κλπ κι όλα αυτά γιατί θέλει να διαχωρίσει τις δικές του αυθαιρεσίες από των συνιδιοκτητώντ του.
Τί γίνεται επίσης, όταν οι άλλοι συνιδιοκτήτες συνεχίζουν να χτίζουν, να γκρεμίζουν κλπ χωρίς άδεια; Γιατί να είναι συν-υπεύθυνος κι ο καημένος ο έτερος συνιδιοκτήτης να παρακολουθεί, να μετράει και να καταγράφει συνεχώς τις αυθαιρεσίες που γίνονται από άλλους συνιδιοκτήτες στο ίδιο εξ αδιαιρέτου ακίνητο στο οποίο δυστυχώς βρίσκεται και το δικό του σπίτι;
Επομένως σύμφωνα με την παράγραφο 6:
1. Ο μειωτικός συντελεστής αυξάνεται από 50% σε 70%
2. Υπόγειοι χώροι που αποτελούν ανεξάρτητη ιδιοκτησία ΔΕΝ μπορούν να επωφεληθούν του μειωτικού συντελεστή σε αντίθεση με τον Ν.4178! Τι θα συμβεί σε υπαγωγές τέτοιας περίπτωσης που δεν θα έχουν ολοκληρωθεί και θα χρειαστεί να μεταφερθούν στον νέο νόμο;
3. Θα πρέπει να διευκρίνηστει αν ο μειωτικός συντελεστής εξακολουθεί να ισχύει για ισόγειους βοηθητικούς χώρους έως 50τμ για τους οποίους δεν γίνεται καμία αναφορά στο κείμενο του νόμου παρά μόνο στο παράρτημα.
Παρ.8α
Κάποιος έκανε αυθαίρετη προσθήκη σε νομίμως υφιστάμενο κτίριο εντός παραδοσιακού οικισμού.
Ο άνθρωπος αυτός σε σχέση με κάποιον που έκανε ακριβώς το ίδιο σε μη χαρακτηρισμένο ως «παραδοσιακό» οικισμό:
1. πλήρωσε περισσότερα χρήματα για τα υλικά, αφού όλοι οι παραδοσιακοί οικισμοί είναι απομακρυσμένοι ή/και δυσπρόσιτοι,
2. πλήρωσε (ή θα πληρώσει) περισσότερα χρήματα για να εντάξει το ακίνητο στο περιβάλλον (ΒΑΣΙΚΗ και πολύ ακριβή ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ)
3. πλήρωσε περισσότερα χρήματα στην κατασκευή (π.χ. λιθοδομές, κλπ)
4. κλπ (που όλοι γνωρίζετε)
Εφόσον λοιπόν το ακίνητο πληρεί όλες τις ΑΥΣΤΗΡΕΣ προϋποθέσεις των παραδοσιακών οικισμών, εφόσον αποδεδειγμένα το ακίνητό του έχει κοστίσει περισσότερα χρήματα απ’ ότι αν το κατασκέυαζε σε μη παραδοσιακό οικισμό, εφόσον τον υποχρεώνετε ΟΡΘΩΣ να εντάξει το ακίνητο του στους αχιτεκτονικούς όρους του οικισμού, κάτι που σημαίνει ακόμη μεγαλύτερο κόστος, ειλικρινά δεν αντιλαμβάνομαι γιατί θα πρέπει να πληρώσει 20% μεγαλύτερο ειδικό πρόστιμο.
Η αφαίρεση της διάταξης αυτής θα ήταν ένα καλό βήμα.
Γιατί αυτός που μετέτρεψε ένα γκαράζ εκτός σχεδίου με νόμιμο όγκο σε κατοικία, ή έκλεισε έναν ημιυπαίθριο, να αντιμετωπίζεται το ίδιο με αυτόν που έχτισε ένα εντελώς αυθαίρετο κτίσμα;
Η μετατροπή χώρων στάθμευσης και ημιυπαίθριων χώρων που είχαν υπολογιστεί στον όγκο της οικοδομικής άδειας, θα πρέπει για λόγους «δικαιοσύνης» αλλά και λογικής να υπολογίζονται με μειωμένο συντελεστή, αφού επιβαρύνουν το δομημένο περιβάλλον πολύ λιγότερο από τα εντελώς αυθαίρετα κτίσματα.
Ιδιοκτήτης πολυκατοικίας έκλεισε δυο ημιυπαίθριους. Αν παραμένει όλη η οικοδομή στην ιδιοκτησία του τότε πιθανότατα έχουμε κατηγορία 4 μικρή επιβάρυνση στο πρόστιμο και οριστική τακτοποίηση. Αν έχει πουλήσει διαμερίσματα, τότε οι μικρο-ιδιοκτήτες που τους έχουν τύχει τα δύο μικρά διαμερίσματα, πληρώνουν πολύ μεγαλύτερο πρόστιμο και παίρνουν προσωρινή εξαίρεση ενώ η συνολική υπέρβαση είναι η ίδια. Ίσως θα έπρεπε το πρόστιμο σε αυτές τις περιπτώσεις να επιβάλλεται σε σχέση με την υπέρβαση του νόμιμου επιτρεπόμενου όγκου στο σύνολο του οικοπέδου.
Πρέπει να υπάρξει διαφορετική αντιμετώπιση στις περιπτώσεις τοποθέτησης του «νόμιμου όγκου» του κτιρίου εντός πρασιάς ή πλαγίων αποστάσεων. Θα ήταν λογικό να υπολογίζεται με νέο συντελεστή υπέρβασης πλαγίων αποστάσεων ή πρασιάς χωρίς υπέρβαση επιφάνειας.
Δίχως το παραπάνω αυτός που έχει κατασκευάσει εντελώς αυθαίρετο κτίσμα εντός πρασιάς ή πλάγιας απόστασης, αντιμετωπίζεται, εντελώς άδικα, όμοια με αυτόν που πιθανότατα λόγω σφάλματος τοποθέτησε το «νόμιμο» κτίσμα του σε λάθος θέση.
υπαρχουν παρα πολλες περιπτωσεις οπου λογω κλισης του εδαφους, τμημα της σταθμης του ισογειου ειναι υπογειο, ενω δεν υπαρχει επιπλεον οροφος απο πανω ενω αν υπαρχει ο υπερκειμενος αυτος οροφος δεν εχει λειτουργικη ενοτητα με το υπογειο. δηλαδη το υπογειο εχει λειτουργικη ενοτητα με τον οροφο που βρισκεται στην ιδια σταθμη και οχι με τον υπερκειμενο(οπως ειπαμε λογω κλισης). ο νομος δεν προβλεπει τι γινεται σε αυτην την περιπτωση και αυτη η προσθηκη με την λειτουργικη ενοτητα σε σχεση με τους προηγουμενους νομους θα προκαλεσει μεγαλη συγχιση.
Παραγρ. 4. Είναι άδικο μεταξύ της εικοσαετίας από 1.1.1983 έως 1.12.2013 να υπάρχει μια κλίμακα μόνο με συντελεστή μείωσης 0.60.Το σωστό και δίκαιο είναι η εικοσαετία να διασπαστεί σε τέσσερις πενταετίες με συντελεστές 0.30, 0.45, 0.60 και 0.80 (όπως γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις π.χ. παλαιότητα στη μεταβίβαση ακινήτων, παλαιότητα αυτοκινήτων κλπ). Έτσι θα υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και κίνητρο των ιδιοκτητών αυθαιρέτων για την υποβολή δηλώσεων και η Πολιτεία θα εισπράξει πολύ περισσότερα.
Στην παρ. 6, γίνεται αναφορά στους υπόγειους χώρους, με την επισήμανση ότι δεν αποτελούν αυτοτελή ιδιοκτησία.
Αυτό συνεπάγεται αύξηση του προστιμου στο ΔΙΠΛΑΣΙΟ, για τα υπόγεια που έχουν γίνει αυτοτελεις κατοικίες και έχουν ενταχθεί ήδη στον Ν.4178/13, ΑΝ ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΦΘΕΙ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 110 , ΟΤΙ ΟΙ ΗΔΗ ΕΝΤΑΓΜΕΝΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΠΕΡΑΙΩΣΗ ΤΟΥΣ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ Ν.4178/13, ΠΟΥ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΑ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΔΗ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙΣΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ.
Απο ότι κατάλαβα ο νεός νόμος (στο τμήμα των αυθαιρέτων) είναι κατά βάση αντιγραφή του παλιού και αλλαγή ορισμένων συντελεστών… Δουλειά 2-3 ημερών δηλαδή… Κρίμα γιατί περιμέναμε κάτι λιγότερο πολύπλοκο και περισσότερο σαφές… Κρίνοντας απο τις 1230 περίπου ερωταπαντήσεις παραρτημάτων του ΤΕΕ σε ερωτήσεις μηχανικών για ασάφειες του 4178 μάλλον να περιμένουμε τα ίδια και απο αυτόν το νόμο;…
γιατι θα πρεπει δηλαδη η υπογεια σταθμη(αρθ.84 παρ.6) να εχει λειτουργικη ενοτητα με τον υπερκειμενο οροφο ωστε να παρει την εκπτωση? αυτο ειναι παραλογο. οι προηγουμενοι νομοι δεν το απαιτουσαν αυτο. δεν θα πρεπει να υπαρχει μια συνεχεια της ιδιας φιλοσοφιας με τους προηγουμενους νομους και να μην δημιουργειται συγχιση? καλα θα κανετε να το παρετε πισω ειναι απαραδεκτο.
Το παραρτημα Α θα πρεπει να ειναι πιο πολυ διευκρινιστικο αφου περιλαμβανει πολυ περισσοτερες περιπτωσεις απο τον 4178
Ειδικα για τις περιπτωσεις των κατατμησεων μετα την εκδοση αδειας θα πρεπει να διορθωθει οτι εαν το προκυπτων οικοπεδο ή γηπεδο μετα την κατατμηση πληρει τους ορους αρτιοτητας και οικοδομησιμοτητας και εξασφαλιζονται τα πολεοδομικα πραγμαστοποιηθεντα μεγεθη (δηλ δομηση καλυψη ογκος) τοτε δεν πρεπει να θεωρειται οτι δεν εχει οικοδομικη αδεια.
Επισης για λογους δικαιης αντιμετωπισης των αυθαιρεσιων θα πρεπει να διορθωθει το οτι σε οικοπεδο ή γηπεδο που εκδοθηκε οικοδομικη αδεια με ψευδη στοιχεια (πχ δηλωθηκε εμβαδον μεγαλυτερο απο το πραγματικο προκειμενου να πληρει το εμβαδον αρτοτητας ενω πραγματικα ποτε δεν το ειχε και ποτε δεν θα μπορουσε να εκδοθει οικοδομικηαεια γι’ αυτο) θα πρεπει να θεωρειται Χωρις οικοδομικη αδεια κατα τον υπολογισμο του προστιμου.
Στην παράγραφο 13 πρέπει να αφαιρεθεί η μέγιστη επιφάνεια των 70 τετραγωνικών +15 για κάθε παιδί για να παρει την έκπτωση της πρώτης κατοικίας. Διότι αν για παράδειγμα κάποιος δεν εχει παιδιά και εχει Αυθαιρετο 90 τμ τα 70 τμ θα ειναι με έκπτωση πρώτης κατοικίας και τα υπόλοιπα όχι? Δηλαδή η κουζίνα το σαλόνι η τουαλέτα δυο υπνοδωμάτια ειναι πρώτη κατοικία και ο διάδρομος με το τρίτο υπνοδωμάτια δεν ειναι; Νομίζω ότι πρέπει να παραμείνει η προϋπόθεση για την δεύτερη κατοικία με τους περιορισμούς που βάζει και επίσης να μπουν και οικονομικά κριτήρια σύμφωνα με το εισόδημα και τις υποχρεώσεις που εχει σε τράπεζες εφορίες κτλ. και να αυξάνεται η να μειώνεται ανάλογα με την οικονομική δυνατότητα η έκπτωση.
Αρθρο 84 παρ.6
Οι ορισμοί των παταριών στούς ΓΟΚ/73 και ΓΟΚ/2012 περιέχουν πολλούς όρους που πρέπει να πληρούνται για τον χαρακτηρισμό τους ως παταριών.
Επίσης τα περισσότερα υπόγεια έχουν κατασκευαστεί με τον ΓΟκ/73 με ύψος 2μ απο την αφετηρία μετρήσεως των υψών.
Αν οι υπόγειες στάθμες ,οιεσωτερικοί εξώστες (πατάρια), και οι σοφίτες,
είχαν κατασκευαστεί με τούς όρους «όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του ν.4067/2012 (Α’ 79)»,τότε δεν θα υπήρχε αυθαιρεσία. Επομένως πρέπει να υπάρξει άλλη διατύπωση.
Επειδή για τους χώρους αυτούς υπήρξε εγκύκλιος του υπουργείου,με την οποία στη συνέχεια διεφώνησε το HELP DESK,νομίζω ότιεπιβάλλεται να προσδιοριστεί σαφώς ο κρίσιμος όρος για τον χαρακτηρισμό του κάθε χώρου από τους ανωτέρω, όπου θα βρίσκει εφαρμογή η παρούσα διάταξη.
Επιτέλους ο νόμος πρέπει να περιγράψει αναλυτικότερα και με περισσότερη σαφήνεια τον τρόπο υπολογισμού των υπερβάσεων δόμησης και κάλυψης. Τι σημαίνει «Για τον υπολογισμό του προστίμου ομαδοποιούνται οι αυθαιρεσίες της ίδιας κατηγορίας και είδους κατασκευής ή χρήσης που ορίζεται στον πίνακα του παραρτήματος Α του παρόντος οι οποίες έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά και προστίθενται τα εμβαδά όλων των δηλούμενων εμβαδών της αυτής κατηγορίας και είδους ανά φύλλο καταγραφής»; Πάλι θα πάμε σε 500 εγκυκλίους.
Πάλι τιμωρούμε αυτούς που πήγαν και πλήρωσαν εγκαίρως; Εγώ θα περίμενα τον επόμενο νόμο που θα είναι κατά την λογική συνέχεια ευνοϊκότερος. Δεν είναι δυνατόν να τιμωρούμε συνεχώς τους συνεπέστερους. Επιβεβαιώνουμε πανηγυρικά αυτούς που θεωρούσαν τους νόμους των αυθαιρέτων αστείους και αδιαφόρησαν.
1.Στον υπολογισμό του προστίμου, στο στοιχείο 5 (Συντελεστής δόμησης) οι συντελεστές 1, 1.3,1.6, 1.9 είναι ΑΔΙΚΟ να υπολογίζονται επί όλου του αυθαίρετου εμβαδού.Το σωστό και δίκαιο είναι να υπολογίζονται τμηματικά ανά ποσοστό υπέρβασης.Επίσης, ειδικά στην περίπτωση οικοδομής με άδεια και α΄κατοικίας έπρεπε να μειωθούν.
2.Στην υπέρβαση ύψους (στοιχείο 6) το ποσοστό 20% (που έχει συντελεστή 1,2)είναι εξωπραγματικό και αφορά πολύ λίγες οικοδομές.Για παράδειγμα, αν το νόμιμο ύψος της οικοδομής είναι μέχρι 10m το 0,2 είναι 2,00 m ενώ ένα σύνηθες δωμάτιο ή όροφος είναι τουλάχιστον 2,80m.Άλλωστε το πρόβλημα αφορά κυρίως οικοδομές που έχουν μικρό νόμιμο ύψος. Καλύτερα να γίνει 40%.
Στην παράγραφο 4, θα θεωρώ ότι η μείωση του συντελεστή παλαιότητας για τα κτίρια της περιόδου 01.1.1993-31.12.2003 από το 80% στο 70% και για τα κτίρια της περιόδου 01.1.1983-01.1.1993 από το 60% στο 50%, θα είχε ισχυρό αντίκτυπο ως κίνητρο για την ένταξη στον νόμο περισσότερων κτιρίων.
Στην παράγραφο 6 θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι αποθήκες ! Στα χωριά μας υπάρχει πληθώρα από αποθηκευτικούς χώρους δίπλα σε κατοικίες (μεγαλύτεροι από 15 μ2 )που δεν νομιμοποιούνται από τους ιδιοκτήτες τους λόγω του υψηλού κόστους! Δεν μπορεί μία αποθήκη που βάζει ο αγρότης το τρακτέρ του να κοστολογείτε όσο και η κατοικία ! Είναι μια αδικία του νόμου που πρέπει να διορθωθεί !
Τα πρόστιμα είναι υπερβολικά δεν υπάρχουν τα χρηματα
Στην παράγραφο 8 αναφέρεται προσαύξηση 20% του προτίμου , για αυθαίρετα «στα 2 οικοδομικά τετράγωνα από τη θάλασσα».
ίσως θα πρέπει να οριστεί ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΘΑΛΑΣΣΑ, διαφορετικά , στους οικισμούς χωρίς σχέδιο και στις εκτός σχεδίου περιοχές, πως ορίζεται το οικοδομικό τετράγωνο, από πιθανούς δρόμους που υπάρχουν , οπότε θα επιβαρύνονται με αυξημένο πρόστιμο και απομακρυσμένα αυθαίρετα από την θάλασσα;
Είναι λογικό δυο αυθαίρετα στην ίδια απόσταση από θάλασσα , να τυχαίνουν διαφορετικής αντιμετώπισης, επειδη για παράδειγμα στη θέση του ενός τα πλάτη των οικοδομικών τετραγώνων είναι διαφορετικά και ο σχεδιασμός τέτοιος που το μεν ενα βρίσκεται στο 2ο , και το άλλο στο 3ο οικοδομικό τετράγωνο;
Για τις παραβασεις της παραγραφου 5α, καλο ειναι να υπαρχει κλιμακωτο παραβολο πχ για προυπολογισμο κατω απο 5000 ευρω, παραβολο 250 ε κοκ. Υπαρχουν πολλες τετοιες μικρες παραβασεις.
Στην παράγραφο 6α , ίσως θα πρέπει για λόγους ορθής διατύπωσης να γραφτεί «υπόγειους χώρους, ΠΟΥ δεν αποτελουν αυτοτελή ιδιοκτησία»