ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ 28.7.2011 – Άρθρο 78 Κυρώσεις αυθαιρέτων κατασκευών μετά την 28.07.2011

1. Οι αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσεις που συντελούνται μετά την 28.07.2011 κατεδαφίζονται σύμφωνα με τις προβλέψεις της παραγράφου 2. Επιπρόσθετα επιβάλλονται τα πρόστιμα ανέγερσης και κατεδάφισης σύμφωνα με τις προβλέψεις της παραγράφου 3 καθώς και οι κυρώσεις της παραγράφου 4.

2. αα. Άμεση Κατεδάφιση Αυθαιρέτου

Για τα κτίσματα που εντοπίζονται, είτε από υπάλληλο του αρμόδιου Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος, είτε από Αστυνομικό όργανο, ανεξάρτητα από το αν είναι ή όχι παρών ο ιδιοκτήτης της οικοδομής, κατά την ώρα που κατασκευάζονται αυθαίρετα (επ’ αυτοφώρω) και δεν υπάρχει έγκυρη πινακίδα του έργου, κατεδαφίζονται άμεσα και το αργότερο εντός είκοσι ημερών από την ημερομηνία εντοπισμού με απόφαση του Διευθυντή του αρμοδίου Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος. Για την κατεδάφιση συντάσσεται το πρακτικό κατεδάφισης.

Στην περίπτωση που κατά την αυτοψία βρεθούν εργαζόμενοι να εκτελούν οποιαδήποτε εργασία κατασκευής αυθαίρετου ή άλλης παράνομης επέμβασης, ακολουθείται για αυτούς αυτόφωρη διαδικασία και γίνεται σχετική αναγγελία στον ασφαλιστικό τους φορέα. Στην περίπτωση που βρεθούν μηχανικά μέσα (οχήματα ή δομικά μηχανήματα) ή άλλα υλικά (ξυλότυπος, μεταλλότυπος) κατάσχονται και εκποιούνται, μετά την έκδοση της σχετικής απόφασης από το αρμόδιο δικαστήριο. Το προκύπτον από την εκποίηση τίμημα κατατίθεται στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος το οποίο λειτουργεί ως μεσεγγυούχος και ευθυνόμενος για τη φύλαξη των κατασχεμένων υλικών.

ββ) Κατεδάφιση Αυθαιρέτων με διαδικασία

Η κατεδάφιση αυθαιρέτων ενεργείται μετά από σχετική απόφαση του Διευθυντή του αρμοδίου Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος.
Σε κάθε Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος της Περιφέρειας τηρείται μητρώο, στο οποίο εγγράφονται οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, που έχουν τη δυνατότητα να εκτελέσουν πρωτόκολλα κατεδάφισης. Το μητρώο αυτό διαβιβάζεται στις κατά τόπους αστυνομικές αρχές. Σε κάθε περίπτωση αδυναμίας εκτέλεσης των αποφάσεων κατεδάφισης, λόγω της άρνησης των ιδιωτικών επιχειρήσεων να συνάψουν τις σχετικές συμβάσεις το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος της Περιφέρειας ενημερώνει πάραυτα τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εφαρμογή του άρθρου 41 του ν. 3536/2007 (Α΄ 42) σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Με απόφαση του Διευθυντή του αρμοδίου Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος επιβάλλεται και πρόστιμο ύψους από έξι χιλιάδων (6.000) έως δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ στις παραπάνω επιχειρήσεις. Οι Αστυνομικές Αρχές οφείλουν να παράσχουν τη συνδρομή τους για την πραγματοποίηση της κατεδάφισης, εφόσον τους ζητηθεί. Ανάλογη υποχρέωση έχουν και οι λοιπές κρατικές αρχές όπως οι κτηματικές υπηρεσίες και οι Ο.Τ.Α., κυρίως με τη διάθεση στοιχείων, μηχανικών μέσων και προσωπικού.

Κατά την κατεδάφιση του αυθαιρέτου μπορεί να παρίστανται αστυνομικά όργανα για την πρόληψη και καταστολή τυχόν άδικων πράξεων. Στην περίπτωση που η προσπέλαση στο αυθαίρετο εμποδίζεται για οποιοδήποτε λόγο, ζητείται η συνδρομή της Εισαγγελικής Αρχής. Στην περίπτωση που απαιτείται απομάκρυνση των ενοίκων, αυτή γίνεται από αστυνομικά όργανα, η δε εκκένωση του αυθαιρέτου γίνεται από το συνεργείο κατεδάφισης. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν δικαίωμα να εκκενώσουν μόνοι τους το αυθαίρετο κτίσμα, πριν την κατεδάφιση, εφόσον όμως αυτό δεν παρεμβάλλει εμπόδια στην άμεση κατεδάφιση.

Για τον τρόπο κατεδάφισης και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν, για τα υλικά κατεδάφισης, καθώς και για την φύλαξη ή φθορά των τυχόν παραρτημάτων και κινητών πραγμάτων του αυθαιρέτου, δεν δημιουργείται καμιά ευθύνη του Δημοσίου, των οργάνων του ή των οποιονδήποτε προστηθέντων προσώπων. Για τις κατεδαφίσεις συντάσσεται από επικεφαλής του συνεργείου σχετικό πρακτικό στο οποίο αναφέρονται και οι διαστάσεις του κτίσματος που κατεδαφίστηκε.

Ο κύριος του κτίσματος το οποίο κρίνεται κατεδαφιστέο, βαρύνεται με τη δαπάνη κατεδάφισης και αποκατάστασης του περιβάλλοντος χώρου. Το ποσό της παραπάνω δαπάνης καταλογίζεται με απόφαση του Διευθυντή του αρμοδίου Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος, βεβαιώνεται και εισπράττεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων.

Με Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθορίζονται τα κριτήρια του προγραμματισμού και της ιεράρχησης των κατεδαφίσεων.

3. Στα αυθαίρετα, τα οποία είναι κατεδαφιστέα, επιβάλλεται πρόστιμο ανέγερσης και πρόστιμο διατήρησης ως εξής:

α) Το πρόστιμο ανέγερσης είναι ίσο με την αξία του αυθαιρέτου (Αα) επί τον συντελεστή περιβαλλοντικής επιβάρυνσης (Σπ).
Η αξία του αυθαιρέτου υπολογίζεται ως το γινόμενο της επιφανείας του, πολλαπλασιαζόμενης επί της τιμής ζώνης (Τ.Ζ) της περιοχής του ακινήτου, όπως αυτή ισχύει κατά την ημερομηνία διαπίστωσης της παράβασης σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομικών.

Ο συντελεστής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης ισούται με:
 0,70: για αυθαίρετες κατασκευές καθ’ υπέρβαση αδείας
 1,00:
α) για αυθαίρετες κατασκευές άνευ αδείας
β) για αυθαίρετη αλλαγή χρήσης σε μη επιτρεπόμενη στην περιοχή
 1,50: για αυθαίρετες κατασκευές που βρίσκονται εντός προστατευόμενων περιοχών
 0,50: για αυθαίρετη αλλαγή χρήσης σε επιτρεπόμενη στην περιοχή

Για κάθε αυθαίρετη κατασκευή, εγκατάσταση ή εργασία που λόγω της φύσεώς της δεν αντιστοιχεί σε επιφάνεια χώρου, η αξία του αυθαιρέτου υπολογίζεται αναλυτικά με τιμές προϋπολογισμού κατά το Παράρτημα Β΄ του παρόντος και στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει καθορισμένη τιμή στο Παράρτημα, με τιμές αγοράς. Ομοίως με αναλυτικό προϋπολογισμό αντιμετωπίζονται ειδικές πρόχειρες κατασκευές όπως θερμοκήπια, στέγαστρα βιομηχανικών κτιρίων, στέγαστρα σε ακάλυπτους χώρους οικοπέδων και γηπέδων.

Το ελάχιστο ύψος του προστίμου ανέγερσης είναι 250 ευρώ.

β) Το πρόστιμο διατήρησης είναι ίσο με το 50% του προστίμου ανέγερσης και καταβάλλεται από την πρώτη διαπίστωση του αυθαιρέτου και για κάθε συνεχόμενο χρόνο, μέχρι την κατεδάφιση ή την νομιμοποίησή του.

Το ελάχιστο ύψος του προστίμου διατήρησης είναι 100 ευρώ.

Οι αυθαίρετες μικρές παραβάσεις, όπως αυτές προσδιορίζονται στην κατηγορία 3 του άρθρου 80 πληρώνουν πρόστιμο ανέγερσης ύψους 1.000 ευρώ και πρόστιμο διατήρησης ύψος 500 ευρώ κατ’ έτος.

4. Κυρώσεις

α) Οι παραβάτες, εργολάβοι, υπεργολάβοι, κατασκευαστές, μηχανικοί, οι εντολείς τους και κάθε τρίτος που επιχειρεί την ανέγερση οποιουδήποτε κτίσματος ή κατασκευάσματος χωρίς οικοδομική άδεια, τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον 2 ετών και χρηματική ποινή από 10.000 μέχρι 100.000 ευρώ.

β) Οι συμπράττοντες στην ανοικοδόμηση ή κατασκευή υπάλληλοι και εργάτες των προσώπων της προηγούμενης περίπτωσης, οι συνεργάτες αυτών και κάθε τρίτος που παρέχει άμεση ή έμμεση συνδρομή πριν ή κατά την ανέγερση του αυθαίρετου κτίσματος ή της κατασκευής τιμωρούνται, με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και με χρηματική ποινή από 1.000 μέχρι 10.000 ευρώ.

γ) Κατά των παραβατών των προηγούμενων παραγράφων επιβάλλεται υποχρεωτικά δήμευση των προϊόντων των ως άνω αξιοποίνων πράξεων ως και των αντικειμένων, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν ή ήταν προορισμένα για την τέλεση τους.

  • 1 Οκτωβρίου 2016, 15:41 | ΧΡΗΣΤΟΣ

    Θα πρέπει ως καταληκτική ημερομηνία να είναι η ημερομηνία του φεκ του νόμου ώστε να μπει μια τελεία και παύλα για τα αυθαίρετα αφού θα υπάρχει η ηλεκτρονική ταυτότητα του κτιρίου και η αυθαιρεσία θα είναι σχεδόν αδύνατη. Τουλάχιστον για τα κτήρια που είναι εντός οικισμού και δεν υπάρχουν περιβαλλοντικά προβλήματα. Έτσι και οι οι ιδιοκτήτες θα μπορέσουν να ανασάνουν και το κράτος να μαζέψει χρήματα.
    Η κυβέρνηση θα πρέπει να το δει με προσοχή το πρόβλημα αυτό και να δώσει λύση γιατί αφορά απλούς ανθρώπους που έφτιαξαν ένα σπίτι με άδεια αλλά με κάποιες αυθαιρεσίες για να μπορέσουν να στεγάσουν τα παιδιά τους με υπερβολική οικονομία και προσωπική εργασία και κόπο.
    Ευχαριστώ πολύ που μου δώσατε την ευκαιρία να προσθέσω ένα μικρό σχόλιο για το νομοσχέδιο.

  • 26 Σεπτεμβρίου 2016, 11:48 | Γιώργος Παπας

    Να γίνει διάκριση στα μετά το 2011 αυθαίρετα ανάμεσα σε εκείνα που μπορεί να εκδοθεί άδεια και σε εκείνα πουν δεν μπορεί. Είναι παράλογο να αντιμετωπίζονται το ίδιο.
    Να επιβάλλονται τα πρόστιμα του άρθρου 90 προκειμένου να δοθεί κίνητρο να εκδίδεται άδεια.

  • 24 Σεπτεμβρίου 2016, 04:46 | Δημ. Φλάσκος

    Η αποτελεσματικότητα ενός νόμου στην αποτροπή της αυθαίρετης δόμησης εξαρτάται άμεσα απο την εφαρμογή του η μη κ πολύ λιγότερο απο το «μέγεθος» των προβλεπόμενων ποινών.
    Αυστηρός κ αποτρεπτικός είναι ο νόμος που απλά εφαρμόζεται (κ ας προβλέπει μικρότερες «ποινές»).
    Φοβούμαι ότι τα προβλεπόμενα υπέρογκα – εξοντωτικά πρόστιμα θα καταστήσουν τουλάχιστον δύσκολη την εφαρμογή του παρόντος άρθρου για το λόγο ότι ακόμη κ να καταλογιστούν δεν θα αποδοθούν, γιατί απλά δεν υπάρχουν… αυτά τα ποσά (αναφέρομαι στη πλειοψηφία).
    Νόμοι με πρόστιμα σε αυθαίρετα υπήρξαν κ στο παρελθόν αλλά δεν τηρήθηκαν όπως θα έπρεπε, αν είχε γίνει σωστή εφαρμογή, θα υπήρχε κ ο φόβος κ η αποτροπή στην οποία καλώς αποσκοπείτε. Επίσης ο υπολογισμός του προστίμου με μοναδικό «κριτήριο» επι της ουσίας τη Τιμή Ζώνης «βάζει στο ίδιο σακί» περιπτώσεις που διαφέρουν μεταξύ τους όπως η μέρα με τη νύχτα.
    Ως προς τους συντελεστές περιβαλλοντικής επιβάρυνσης θα πρέπει να διευκρινιστεί ποιές είναι οι προστατευόμενες περιοχές για την εφαρμογή του παρόντος.
    Στο τέλος της παρ. 3: «Οι αυθαίρετες μικρές παραβάσεις, όπως αυτές προσδιορίζονται στην κατηγορία 3 του άρθρου 80 πληρώνουν πρόστιμο ανέγερσης ύψους 1.000 ευρώ και πρόστιμο διατήρησης ύψος 500 ευρώ κατ’ έτος»
    Το παραπάνω το έχετε εντάξει στην παρ. 3 με τίτλο:
    «3. Στα αυθαίρετα, τα οποία είναι κατεδαφιστέα, επιβάλλεται πρόστιμο ανέγερσης και πρόστιμο διατήρησης ως εξής:»
    Μήπως κάποιες τουλάχιστον απ΄αυτές τις παραβάσεις δεν είναι κατεδαφιστέες κ πολύ περισσότερο, μήπως «θεραπεύονται» απλά με την ενημέρωση της Ο.Α η της Αδειας δόμησης; Αν είναι έτσι τότε μάλλον δεν χρειάζεται επιβολή προστίμου γι’ αυτές.

  • 23 Σεπτεμβρίου 2016, 16:58 | Σπύρος

    – Οι δηλώσεις αυθαίρετων αλλαγών χρήσης να επιτρέπονται μέχρι και την ημερομηνία δημοσίευσης του νέου νόμου, όχι μόνο όσες έγιναν πριν την 28/7/2011, γιατί δεν προκύπτει από αυτές καμία επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

  • 23 Σεπτεμβρίου 2016, 15:07 | Δέσποινα

    Πραγματικά θα συμφωνήσω με προηγούμενο σχόλιο. Χτίζεις παλάτι την 20η Ιουλίου 2011 το νομιμοποιείς μια χαρά. Αλλάζεις χρήση εντός περιγράμματος με νόμιμη οικ.άδεια την 01.08.2011, πληρώνεις το πρόστιμο της αρκούδας. Ακόμα και να το γκρεμίσεις, τα πρόστιμα διατήρησης και το 40% του προστίμου ανέγερσης δεν το γλυτώνεις. Πρέπει να εξοντωθείς και οικονομικά. Η παλατάρα όμως προ της 28.07 θα παραμείνει. Το σκεπτικό του Στε δεν αντιλαμβάνεται με αυτό τον τρόπο την 28.07.2011.

  • 23 Σεπτεμβρίου 2016, 09:23 | ΣΤΕΛΙΟΣ Μ.

    Πιστεύω ότι η κόκκινη γραμμή από 28/07/11 θα ήταν ωφέλιμη για το κράτος και τους ιδιοκτήτες να γίνει κατακόκκινη μετά τη ψήφιση του νέου νόμου. Για πρώτη φορά με το νόμο Ν.4030/2011 με ημερομηνία εφαρμογής 1/3/2012 άρχισε, με κάποια κενά, το κράτος να λειτουργεί αποτρεπτικά σε τυχόν αυθαιρεσίες και προστατευτικά για την οικοδομή και τον ιδιοκτήτη( με τους επιθεωρητές δόμησης και ελέγχους σε όλες τις φάσεις της οικοδομής με βεβαίωση μη αυθαιρεσίας σε όλες τις μεταβιβάσεις).Όμως δεν έκλεισε οριστικά το κεφάλαιο των αυθαιρεσιών, δημιουργήθηκαν νέας γενιάς αυθαιρεσίες και για αυτό το λόγο προσπαθείτε πολύ θετικά με το νέο νόμο να βάλετε πιστεύω οριστικό τέλος σε κάθε σκέψη για αυθαιρεσίες με την ηλεκτρονική ταυτότητα του κτιρίου, το παρατηρητήριο δομημένου χώρου και τη βεβαίωση μη αυθαιρεσιών στις κληρονομιές.
    Ένας νόμος όμως Κ.Υπουργέ όσο τέλειος και τεχνικά άρτιος να είναι θα πρέπει να δοθεί κάποιο χρονικό διάστημα να αφομοιωθεί από την κοινωνία( με λανθασμένη αντίληψη για την αυθαιρεσία τόσο ετών) καθώς και να μη δημιουργεί κοινωνικές αδικίες(ταυτοποιούνται εξ’ ολοκλήρου αυθαίρετα πολλών τετραγωνικών χωρίς άδειες οικοδομής πριν τις 28/7/11 και σε δασικές και σε παραθαλάσσιες εκτάσεις και κρίνονται κατεδαφιστέα για αλλαγές χρήσης και ημιυπαίθρια που δεν επηρεάζουν τον σ.κ οικοδομικές άδειες μετά τις 28/7/11).
    Συμπερασματικά λοιπόν, ο νέος νόμος βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση ως προς το τεχνικό μέρος θα πρέπει όμως να δοθεί Κ. Υπουργέ με θετικές πρωτοβουλίες και όχι με τιμωρητική διάθεση ο χρόνος να αλλάξει αυτή η λάθος νοοτροπία και αντίληψη περί αυθαιρεσιών των ιδιοκτητών και μηχανικών και να εξαλειφθεί κάθε κοινωνική αδικία που δημιουργούν οι κόκκινες γραμμές όταν μπαίνουν πριν τη ψήφιση ενός νέου νόμου.

  • 22 Σεπτεμβρίου 2016, 17:21 | ΚΩΣΤΑΣ Σ.

    Παρόμοια περίπτωση, έφτιαξα το 2012 δώμα 12τ.μ. αποθήκη μή γνωρίζοντας καθόλου το πλαίσιο για τα αυθαιρετα. Αυτήν τη στιγμή δεν έχω τη δυνατότητα να το γκρεμίσω. Δεν ξέραμε τότε για ταυτότητες, για αποδοχες και όλα αυτα τα καινούργια θέματα. Δώστε μας τη δυνατοτητα να διορθωσουμε το λάθος μας και όχι να μας εξοντώσετε. Δηλαδή πώς θα πλρώσω 25 χιλιάδες όταν παίρνω 700 ευρώ σύνταξη. Τί θα κάνουν θα με κλεισουν φυλακή ενώ άλλοι έχτισαν παλάτια στο δάσος πριν το 2011? Έχω όλη την καλή πρόθεση να πληρώσω ένα λογικό ποσό να το νομιμοποιήσω. Δώστε μας τη δυνατότητα.

  • 22 Σεπτεμβρίου 2016, 17:04 | Νέστωρ Ζύγρας

    • Κυρώσεις συνεργών σε αυθαίρετες κατασκευές (αρ. 78.4)
    Να προβλεφθεί η αφαίρεση επαγγελματικής άδειας και η διαγραφή από τα επαγγελματικά μητρώα σε περίπτωση υποτροπής.

    • Κυρώσεις υπαλλήλων (αρ. 78.2)
    Να συμπληρωθεί ότι η ποινή στέρησης μισθών 3-6 μηνών επιβάλλεται κατά αυθαίρετο.

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 15:06 | Κατερίνα

    Πρέπει να δοθεί σοβαρό κίνητρο για την οικειοθελή κατεδάφιση αυθαιρέτων.

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 10:51 | ΓΙΩΡΓΟΣ

    Δηλαδή εγώ που κληρονόμησα κάποιες αυθαιρεσίες που έγιναν μετά το 2011, τί θα πρέπει να κάνω ενοψει και της ταυτότητας κτιρίου; Δεν μπορώ να τις γκρεμίσω διότι είναι πολύ μεγάλο το κόστος και δεν έχω τη δυνατότητα. Γιατι δεν μου επιτρέπετε να τις τακτοποιήσω; Γιατί θα πρέπει όλο το κτιριο να θεωρείτε αυθαιρετο μετα την ταυτότητα; Γιατί θα πρέπει να εξοντωθεί οικονομικά καποιος με αυθαιρεσία μετα το 2011; Εφόσον μπήκαν επιπλέον περιορισμοι, όπως η ταυτότητα κτιριου και η βεβαιωση στην αποδοχη κληρονομιάς, πρέπει η κόκκινη γραμμη του νόμου να είναι το 2016 και οχι το 2011. Μην μας εξοντώνετε άλλο. Δηλαδή ένας που έχει αυθεραιτο στο δασος το 2009 έχει την ανοχη του κράτους, και ένας που έχει δώμα 10τμ το 2012 οχι;

  • 20 Σεπτεμβρίου 2016, 20:25 | ΣΑΒΒΑΣ Π.

    Η αξία αυθαιρέτου, όπως προβλέπεται στο σχέδιο, είναι διαφορετική απο την αντικειμενική αξία,και ισοπεδωτική (εξομειώνει αποθήκες και εμπορικά κέντρα). Θεωρώ ότι το πρόστιμο θα πρέπει να είναι ανάλογο με την αντικειμενική αξία του αυθαιρέτου, διότι η περίπτωση αυτή θα εφαρμόζεται όχι μόνο σε νέα αυθαίρετα αλλά και σε παλιές κατασκευές που δεν θα δηλωθούν στον 4178 ή στον νέο νόμο χχχχ. Επίσης, μέχρι τώρα υπήρχε ο συντελεστής 0,30 επί της αξίας, ενώ τώρα προτείνεται 0,70. Θεωρώ ότι είναι εξοντωτικό. Επίσης, να προβλεφθεί διαδικασία νομιμοποίησης, εφ΄όσον το αυθαίρετο μπορεί να νομιμοποιηθεί, με πολύ μικρότερα πρόστιμα.

  • 20 Σεπτεμβρίου 2016, 16:43 | kostas

    Κύριε Υπουργέ, παρακολούθησα με προσοχή τη συνέντευξη σας στην ΕΡΤ3 στις 15 Σεπτεμβρίου 2016 και συμφωνώ απόλυτα με την άποψη σας για το πως εννοείται την πραγματική διαβούλευση.Υπάρχει όμως μια χρονική συγκυρία η οποία δημιουργεί προβληματισμούς και αδικίες. Στις αρχικές άδειες που δόθηκαν μετά τις 28/07/2011 και πριν την 1/03/2012 ενδεχομένως να υπάρχουν κάποιες υπερβάσεις και αλλαγές χρήσης δεδομένου ότι δεν έγινε έλεγχος από τους ελεγκτές δόμησης στη φάση των θεμελίων, της μέσης και της αποπεράτωσης της οικοδομής λόγω ότι οι έλεγχοι ξεκίνησαν από την 1/03/2012 με αποτέλεσμα οι αρχικές και οριστικές άδειες να έχουν εκδοθεί μόνο από την πολεοδομία. Πως θα γίνει η ένταξη τους στο παρατηρητήριο δομημένου χώρου;
    Στη συνέντευξη σας αναφερθήκατε στους ημιυπαίθριους λέγοντας ότι δίνεται ισχυρά κίνητρα για να δηλωθεί από τους καλοπροαίρετους πολίτες η τυχόν παράβαση που έχει γίνει. Προφανώς αναφέρεστε στους ιδιοκτήτες προ τις 28/07/2011 γιατί για τους μετά τις 28/07/2011 αναφέρετε στο νόμο ότι θα είναι κατεδαφιστέα. Δώστε λοιπόν την ευκαιρία σε όσους η αρχική άδεια εκδόθηκε μετά τις 28/07/2011 και προ την 1/03/2012 ή όσες άδειες αρχικές και οριστικές εκδόθηκαν μετά από τις 28/07/2011 μόνο από την πολεοδομία και δεν έγινε έλεγχος από τους ελεγκτές δόμησης, να έχουν την ευκαιρία να δηλώσουν τις τυχόν παραβάσεις όπως οι προ τις 28/07/2011, να προβούν άμεσα σε τακτοποίηση ,σε ταυτότητα κτιρίου και στο παρατηρητήριο δομημένου χώρου.

  • 20 Σεπτεμβρίου 2016, 13:25 | ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΚΟΥΜΑΣ

    Τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αν δεν μπορούν να σχετισθούν με το ενιαίο ειδικό πρόστιμο τουλάχιστον να μην τροποποιηθούν. Το πρόστιμο 100% του κόστους κατασκευής που ίσχυσε από το 2004 ως το 2011 (ως το ν. 4014/11) στην περίπτωση της δικής μας υπηρεσίας δεν απέφερε αναστολή κατασκευής αυθαιρέτων κατασκευών ή αύξηση εσόδων από πρόστιμα, αλλά αντίθετα όλοι οι ιδιοκτήτες προσέφυγαν δικαστικά σε ανακοπές και κανείς δεν πλήρωσε κανένα πρόστιμο. Οι περισσότεροι φυσικά πέτυχαν στην Επιτροπή Κρίσης Αυθαιρέτων να χαρακτηρίζονται προϋφιστάμενα του 2004 και να βεβαιώνονται πρόστιμα με τις τότε διατάξεις.

  • 20 Σεπτεμβρίου 2016, 09:39 | ΛΑΜΠΡΟΣ ΑΝΔΡΙΑΝΑΚΗΣ

    Τα πρόστιμα που προτείνει το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου είναι εξοντωτικά. Θα πρέπει το Υπουργείο να μεριμνήσει ώστε να βρεθεί μια λύση για τα κτίσματα μετά την 28.07.2011 με γνώμονα τόσο το δημόσιο συμφέρον και την προστασία του περιβάλλοντος όσο και την ισονομία ανάμεσα στους πολίτες.

    Λαμπρος Ανδριανακης – Πολιτικος Μηχανικος ΤΕ

  • 19 Σεπτεμβρίου 2016, 22:57 | Μαρίνα

    θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα ρύθμισης και νομιμοποίησης και στις άδειες μετά τον 07/2011 τουλάχιστον για άδειες που έχουν εκδοθεί μέχρι και την ψήφιση του νέου νόμου. Υπάρχει ένα κενό από τον Ιούλιο του 2016 μέχρι και την εφαρμογή του νέου νόμου που ενισχύεται λόγω και της οικονομικής αδυναμίας πολλών ιδιοκτητών να ολοκληρώσουν άμεσα τις προβλεπόμενες εργασίες. Σαφέστατα παρανομίες όπως καταπάτηση δασικών περιοχών θα πρέπει να εξαιρεθούν όμως θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα ρύθμισης αυθαιρεσιών μικρών π.χ σε περιπτώσεις αλλαγής χρήσης επιτρεπόμενης για την περιοχή, κλείσιμο ημιυπαίθριου, κοκ

  • 19 Σεπτεμβρίου 2016, 16:46 | Γιάννης Γκούμας (Αρχιτέκτων)

    Πρέπει να δίνεται δυνατότητα συμμόρφωσης με άδεια δόμησης ή ότι άλλο όνομα καταλήξετε σε αυτόν το νόμο, έστω και με επιβαλλόμενες αλλαγές στο κτίριο, όπως προβλέπεται κατά την διαδικασία έγκρισης νεο-ανηγειρόμενων κτιρίων. Ο μονόδρομος της κατεδάφισης δεν έχει κανένα απολύτος νόημα.
    Τέλος πρέπει επιτέλους η πολιτεία να καταλάβει, πως το να τιμωρείς κάποιον με πρόστιμο ύψους μεγαλύτερου από το εισόδημά του, δεν έχει κανένα όφελος.
    Είναι κοινό μυστικό ότι πολλά αυθαίρετα δεν ανεγήρθηκαν με ίδια κεφάλαιά, αλλά με δάνεια από τράπεζες, αυτά τα δανεικά και αγύριστα του 2000 και μετά….τα οποία ήταν «στεγαστικά».
    Κάποια ποινή για χρηματοδότηση «παράνομης δραστηριότητας» θα παίξει;

    Έστω ρωτήστε τους ιδιοκτήτες πού βρήκαν τα χρήματα για το αυθαίρετο;
    Ούτε ένα εχέγγυο για την νομιμότητα των κτιρίων που χτίζονται με στεγαστικά;
    Όταν ένας φοιτητής κοπεί σε ένα μάθημα, του παίρνετε την υποτροφία….

  • 18 Σεπτεμβρίου 2016, 23:16 | Σπύρος

    – Η κόκκινη γραμμή θα πρέπει να γίνει προσπάθεια για να μεταφερθεί από την 28/7/2011 στην 1/3/2012, όπου και ξεκίνησαν οι αυτοψίες από τους ελεγκτές δόμησης στις νέες οικοδομές.

  • 18 Σεπτεμβρίου 2016, 10:16 | Φιλιππος

    Κ. Υπουργέ
    Στον παρόντα νομο για αυθαίρετες κατασκευές η αλλαγές χρησης μετα την 28-7-2011;προβλέπεται μονο κατεδάφιση.Αυτο ειναι άδικο γιατι εφόσον μπορει να εκδοθεί άδεια νομιμοποίησης δεν επιβαρύνεται το περιβάλλον. Άρα πρεπει να το δείτε αυτό με κάποιες προυποθεςεις που νομίζεται οτι πρεπει να υπάρχουν.
    Θα έλεγα π.χ.προσθηκη η αλλαγη χρησης μεχρι 50 τετραγωνικά μετρα η 20% του εμβαδού της οικοδομικής άδειας.Γιατι η κατεδάφιση ενός τμήματος έστω μικρού ενός νόμιμου κτιριου προκαλει πρόβλημα στατικότητας στο υπολοιπο νόμιμο κτήριο.Ετσι θα καλυφθούν οι περισσότερες περιπτώσεις γιατι μετα απο αυτόν το νομο δεν νομίζω κάποιος να κτίζει χωρις να εφαρμόζει αυστηρά την οικοδομική άδεια.

  • 18 Σεπτεμβρίου 2016, 08:03 | Φιλιππος

    Κ. Υπουργε
    Για αυθαίρετες κατασκευές η αλλαγές χρησης που έγιναν μετα την 28-7-2011 πρεπει να τακτοποιούνται οταν εχουν γίνει μεχρι 1-3-2012 που εφαρμόστηκε ο θεσμός του ελεγκτή δομησης και οταν ειναι σε κτίρια με οικοδομική άδεια και με αυθαιρεσία μεχρι 20 τετραγωνικά μετρα και να υπαρχει υπολοιπο συντελεστη δομησης στο ακίνητο.

  • 15 Σεπτεμβρίου 2016, 20:27 | ΣΑΒΒΑΣ

    Αν μας ενδιαφέρει η αποκατάσταση της αυθαιρεσίας και όχι η εξόντωση του αυθαιρετούντα, επειδή για την κατεδάφιση-αποκατάσταση του αυθαιρέτου εκτός από τα έξοδα κατεδάφισης, πρέπει να πληρωθεί και το πρόστιμο ανέγερσης το οποίο τις περισσότερες φορές είναι υπέρογκο, προτείνω, για όλα τα αυθαίρετα, ακόμα και για αυτά που κατασκευάστηκαν μετά την 28-7-2011, να έχει την δυνατότητα ο ιδιοκτήτης να τα κατεδαφίσει εντάσσοντάς τα στον νέο νόμο και πληρώνοντας πρόστιμο κατεδάφισης-αποκατάστασης 500 € .

  • 14 Σεπτεμβρίου 2016, 13:43 | Παναγιώτης

    Πρέπει να συμπεριληφθούν στον νόμο τουλάχιστον αλλαγές χρήσεων εντός περιγράμματος κτιρίων με οικοδομική άδεια που έχει εκδοθεί πριν την 28.07.2011.

  • 14 Σεπτεμβρίου 2016, 13:26 | Παναγιώτης

    Για μικροπαραβάσεις μετά τις 28-07-2011 που δύναται να νομιμοποιηθούν σύμφωνα με τον εκάστοτε Οικοδομικό Κανονισμό και των λοιπών κανονιστικών διατάξεων της περιοχής , θα πρέπει στην νέα οικοδομική-μικρής κλίμακας άδεια νομιμοποίησης να μην χρειάζεται η συναίνεση των συνιδιοκτητών ! Ποιος ο λόγος να υποβαθμίζεται το περιβάλλον με κατασκευές – εκτρώματα που απλά θα διατηρούνται με ένα πρόστιμο.
    Σαν έσοδα περισσότερα θα είναι για το κράτος με τις νέες αδειοδοτήσεις !

  • 12 Σεπτεμβρίου 2016, 22:59 | ΟΛΓΑ ΣΙΟΓΚΑ

    Με το παρόν νομοσχέδιο καταργούνται ολες οι διατάξεις περί αυθαίρετων,όπως ισχυσαν με τον ν.1337/83 και τις μετεπειτα ρυθμισεις.Απαιτείται προσοχή στην συνταξη των άρθρων 77,78,79 σε σχέση με τις προθεσμίες , την διαδικασία ,την επιβολή προστίμων ,την οριστικοποιηση τους,τις κατεδαφίσεις, τις δυνατοτητες του «παρατηρητηριου».Επίσης απαιτείται μελέτη σχετικά με τον Σπ ,ο οποίος πρέπει να αποδίδει πρόστιμα ανάλογα με την περιβαλλοντικη επιβάρυνση, όπως πχ για βοηθητικούς χωρους (0,30),αλλαγές χρήσεις σε επιτρεπομενες στην περιοχή (0,25-0,30) κλπ.Οι περιπτωσεις πρόχειρων ειδικών κατασκευών να οριστούν γενικά και όχι περιπτωσιακα και να προσδιοριστεί με σαφήνεια που χρησιμοποιείται ο Σπ 1,50 (προστατευομενες περιοχές?) .

  • 12 Σεπτεμβρίου 2016, 21:31 | Γιώργος Καιτής

    Με την ημερομηνία 28/07/2011 που έχει τεθεί ως όριο, υπάρχει ένα θέμα που δημιουργεί αδικίες. Για παράδειγμα 2 άδειες εκδόθηκαν στις 10/04/2011. Η πρώτη λόγω καλής οικονομικής κατάστασης του κατασκευαστή πρόλαβε και ολοκλήρωσε τον φέροντα οργανισμό του κτιρίου έως 28/07/2011 (εντάσσεται στην τακτοποίηση). Η δεύτερη λόγω οικονομικής πίεσης ή και κακής συνεννόησης με τα συνεργεία-επιβλέποντα μηχανικό καθυστερεί και ολοκληρώνει τον φέροντα οργανισμό ας πούμε τον Σεπτέμβρη του 2011 (δεν εντάσσεται στην τακτοποίηση). Θεωρείται δίκαιο όμως να λάβουν και οι 2 τα ίδια προνόμια. Μια επέκταση του νόμου σε κτίρια με νόμιμη άδεια που εκδόθηκε έως 1-3-2012 (ημ/νια εφαρμογής του Ν.4030/2011 που ορίζει ελεγκτές δόμησης και μπλοκάρει τις μικροαυθαιρεσίες) απαλύνει την αδικία και το χρονικό κενό, στο οποίο βρίσκονται τα κτίρια που έχουν περατώσει τον φέροντα οργανισμό από 28/07/2011 έως 01/03/2012.

  • 12 Σεπτεμβρίου 2016, 11:17 | Ιωάνης Γκιόκας

    Πρέπει να συμπεριληφθουν όλα τα αυθέραιτα μέχρι και την ψήφιση του νόμου. Όπως και με τον προηγούμενο νόμο. Μετά κόκκινη γραμμή, η οποία και ελέω της ταυτότητα κτιρίου δύσκολα πλεόν θα την περάσει κάποιος. Μπαίνει έτσι ενα τέλος στην αυθέραιτη δομηση και δίνετια η δυνατότητα πλήρους καταγραφής της. Επιπλέον υπάρχουν νέα έσοδα για το κράτος

  • 11 Σεπτεμβρίου 2016, 08:25 | Δ. Μαλασπίνας

    το αρ.4 παρ.6 του Ν.4067/12 καταργείται????
    δηλαδή δεν υπάρχει διαδικασία νομιμοποίησης για τα «νέα αυθαίρετα»?
    τα αναφερόμενα περί προσφυγής στο αρ.77 ανωτέρω και προσκόμισης άδειας νομιμοποίησης εντός 60 ημερών είναι και θα είναι σε πολλές περιπτώσεις ανέφικτα όταν εμπλέκονται με τα σημερινά αλλά και τα του νομοσχεδίου δεδομένα άλλες υπηρεσίες

  • 10 Σεπτεμβρίου 2016, 19:07 | γιωργος

    οτι αυθαιρετο ειναι μετα τις 28/7/11 ο νομος πρεπει να ειναι αυστηρος ωστε να μην σκεφτετε κανεις την αυθαιρεσια και να γινουμε επιτελους κρατος οπως ολοι η Ευρωπη

  • 10 Σεπτεμβρίου 2016, 16:56 | Γεράσιμος Μεσολωράς

    Τα κτήρια που σήμερα έχουν νόμιμο περίγραμμα σύμφωνα με τις άδειές τους που εκδόθηκαν πριν την 28/07/2011 και δεν ολοκλήρωσαν τον σκελετό τους πριν την υπόψιν ημερομηνία θα πρέπει να τα περιλάβει ο νέος νόμος περί αυθαιρέτων ώστε να μπορέσουν να νομιμοποιήσουν τις παραβάσεις τους όπως περιγράφονται στον υπόψιν νόμο και να κλείσει και σε αυτή την περίπτωση το θέμα της αυθαίρετης δόμησης.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2016, 22:41 | νικος αρβανιτης

    Ο Νόμος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά κύριοι υπουργοί πρέπει να συμπεριληφθούν όλα τα αυθαίρετα και τα μετά του 28/7/2011.Ηρθαμε να ενώσουμε και όχι να διχάσουμε…είπε ο Πρωθυπουργός μας απόψε.Τολμήστε κύριοι Υπουργοί ,μην βελτιώνετε απλά νόμους προηγούμενων κυβερνήσεων.Ο κόσμος έχει ανάγκη από ενότητα, ομοψυχία,ελπίδα και όχι διχασμό..Αυτά που φτιάχτηκαν και μετά το 2011, με κόπους και στερήσεις έγιναν. Βάλτε πλάτη εσείς και μείς απο την μεριά μας θα κάνουμε το ίδιο, και ο καθένας ανάλογα με την αυθαιρεσία του να πληρώσει ανάλογα.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2016, 17:46 | stio

    Θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη και οι περιπτώσεις εκείνες όπου οι εργασίες ξεκίνησαν πριν την 28-7-2011 και ολοκληρώθηκαν μετά. Ακόμη, υπάρχει ένα χρονικό κενό μεταξύ 28-7-2011 και 1-3-2012 (ημ/νια εφαρμογής του Ν.4030/2011), οπότε και ξεκίνησε το έργο των Επιθεωρητών Δόμησης. Πολύ περισσότερο που με Εγκύκλιο δινόταν η δυνατότητα μέχρι 31-5-2012 να παραληφθεί ο αρχικός έλεγχος και το κτίσμα να ελεγχθεί κατευθείαν στο τέλος.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2016, 13:16 | gm

    Γενικά
    Οι βελτιώσεις είναι προσχηματικές ως προς την προστασία του περιβάλλοντος, ο νόμος είναι εισπρακτικός και ρυθμιστικός.
    Τιμιότερο και λιγότερο γραφειοκρατικό θα ήταν ο νόμος να ρύθμιζε (και να έλεγχε μέσω των ελεγκτών δόμησης) μόνον τις αυθαιρεσίες που αφορούν την κάλυψη, την δόμηση και ύψος, στοιχεία που βεβαιώνονται κατά την έκδοση των βεβαιώσεων για σύνταξη δικαιοπραξιών και να μην ασχολείται με τις υπόλοιπες αυθαιρεσίες που θα εξακολουθούν να ελέγχονται αλλά και να θεραπεύονται υποχρεωτικά και με πραγματικά νόμιμο τρόπο σε περιπτώσεις έκδοσης νέων αδειών . Φυσικά ο έλεγχος όλων των υπαγωγών από τους ελεγκτές είναι αδύνατος και θα οδηγήσει μαθηματικά στην κατάργησή του με την τεράστια γραφειοκρατία που θα δημιουργήσει.
    Η συμπλήρωση του Δελτίου Δομικής τρωτότητας είναι απόδειξη της προσχηματικότητας των διατάξεων εις βάρος όμως των μηχανικών.
    Η ρύθμιση πρέπει να αφορά μόνον τα περιγράμματα επιφανειών και χρήσεων και όχι την κατασκευή. Υπεύθυνος για την κατασκευή την επικινδυνότητα και τα ελαττώματά της είναι μόνον ο ιδιοκτήτης και οφείλει να το δηλώσει και να το γνωρίζει.
    Η εισαγωγή δεδομένων στερεότητας στο σύστημα ρυθμίσεων οδηγεί σε ανάληψη ευθύνης από τους μηχανικούς και τους ελέγχοντες του συστήματος……

  • 9 Σεπτεμβρίου 2016, 12:55 | IZTS

    Δεν έχει προβλεφθεί από το νόμο η περίπτωση οι εργασίες να έχουν ξεκινήσει πριν την 28-7-2011 και να έχουν ολοκληρωθεί μετά την παραπάνω ημερομηνία. Πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα ένταξης μικρών αυθαιρεσιών ανεξάρτητα από το χρόνο δημιουργίας τους. Τα πρόστιμα μοιάζουν αποτρεπτικά για την υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2016, 07:28 | ΝΙΚΟΣ

    Εφόσον κλεινει και τοτ τελευταιο παραθυρο μεταβιβασης (αποδοχη κληρονομιας) αλλα και λογω της ταυτότητας κτιριου, θα πρπεπει να συμπεριληφθουν ολα τα ακινητα. Αλλιώς θα έχουμε απαξιωση περιουσιων και αιολα ιδιοκτησιακά καθεστώτα. Αυτο ειναι ενα προβλημα που θα το βρει μπροστα του το υπουργειο σε 2 με 3 χρονια. Σίγουρα με το νεο νομο μπαινει κόκκινη γραμμή, αλλα να τους περιλάβει ολους αυτη η κόκκινη γραμμη.

  • 7 Σεπτεμβρίου 2016, 19:33 | γερασιμος

    Τα κτιρια που σημερα εχουν νομιμο περιγραμμα (καμπαρι)συμφωνα με αδειες που εκδοθηκαν πριν την 28/7/2011 και δεν ολοκληρωσαν μεχρι τοτε τον σκελετο τους θα πρεπει να μπορουν να τακτοποιηθουν με τους ορους και τις προυποθεσεις του νεου νομου περι αυθαιρετων ωστε να κλισει και σε αυτην την περιπτωση το θεμα της αυθαιρετης δομησης χωρις κοινωνικα προβληματα.

  • 7 Σεπτεμβρίου 2016, 18:48 | γερασιμος

    Στις οικοδομικες αδειες που εκδοθηκαν πριν την δημοσιευση του νομου περι αυθαιρετων χωρις να εχουν ολοκληρωσει τον φεροντα οργανισμο του κτιριου την καταλυτικη ημερομηνια της 28/7/2011, θα πρεπει να τους δοθει απο τον νομο η δυνατοτητα της νομιμοποιησης των παραβασεων τους με τους ορους και τις προυποθεσεις που αναφερονται στον νομο ουτως ωστε να κλεισει και σε αυτην την περιπτωση το κεφαλαιο της αυθαιρετης δομησης χωρις την δημιουργια και νεων κοινωνικων προβληματων με το αλυτο προβλημα που δημιουργειται στα υπ οψη κτιρια.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 22:18 | ΣΤΕΛΙΟΣ

    Πολλές οικοδομικές άδειες, αρχικές και οριστικές, εκδόθηκαν από την πολεοδομία μετά τις 28/07/11 χωρίς τον έλεγχο των ελεγκτών δόμησης(η εφαρμογή του νόμου «Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης και ελέγχου κατασκευών» (Ν. 4030/2011)ξεκίνησε από την Πέμπτη 1η Μαρτίου 2012). Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να μην προστατεύονται από τυχόν λάθη και υπερβάσεις που δημιουργήθηκαν κατά την εκτέλεση των οικοδομικών εργασιών. Θα ήταν ωφέλιμο να δοθεί μια ευκαιρία στους ιδιοκτήτες ώστε να μπορέσουν να νομιμοποιήσουν τυχόν παραβάσεις όπως οι προ τις 28/07/11 και να προβούν άμεσα στην έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 19:33 | ΓΙΩΡΓΟΣ

    Δεν νομίζω πως είναι νομικώς ορθό αυθαίρετα προγενέστερα του νόμου να κρίνονται με αυτό το νόμο.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 17:25 | Λουκάς

    Από εκπροσώπους του κράτους στην ΕΡΤ παρουσιάζεται ως επιχείρημα ότι στο ν. 4067/12 δίδονται επιπλέον τ.μ. του συντελεστή δόμησης (κλιμακοστάσια κτλ), επομένως, δεν δικαιολογείται ο ιδιοκτήτης να προβεί σε αυθαιρεσίες.

    Αυτοί όμως που διαθέτουν άδεια που έχει εκδοθεί πριν τον ν. 4067/12 προφανώς δεν είχαν αυτά τα προνόμια.
    Λόγω δε της κακής οικονομικής κατάστασης δεν μπόρεσαν να περατώσουν τον φέροντα οπλισμό εγκαίρως και πριν την 28/7/2011.

    Συνεπώς, θα πρέπει να δίνεται και σε αυτούς η δυνατότητα να τακτοποιήσουν το ακίνητό τους παρόλο που ο φέρων οπλισμός έχει περατωθεί μετά την 28/7/2011.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 13:57 | Ιωάνης Γκιόκας

    Θα ήταν σωστό να επεκταθεί η ημερομηνία δικαιώματος ένταξης εις τον νεο νόμο αυθεραίτων και κτίσματα που έχουν ανεγερθει και μετά το 2011, και μάλιστα η νεα ημερομηνία να είναι η ψήφιση του παρόντος νόμοσχεδίου, όπως έγινε και με τον προηγούμενο νόμο. Ενδεχομένως να εξαιρεθούν σοβαρές περιπτώσεις αυθεραίτων όπως κτίσματα σε δασικές περιοχές. Αυτό θα βάλει οριστικά μια κοκκινη γραμμή μιας και δύσκολα θα χτίσει καποιος αυθαιρετο αν γνωρίζει ότι θα έχει πρόβλημα με την ταυτότητα του κτιριου, αλλά θα δώσει και τη δυνατότητα σε αυτούς πού έχουν ήδη κάνει καποιες μικρες παραβάσεις (μετα το 2011) μη έχοντας στο μυαλο τους τι έπεται να διορθώσουν το λάθος τους.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 07:59 | Ανδρεας

    Παραβάσεις τύπου κλείσιμο ημιυπαιθρίου μετά την 28-7-2011 και όχι εξολοκλήρου νέα αυθαίρετα σε αδόμητα οικόπεδα πρέπει να συμπεριληφθούν στο Νόμο. Η επιβάρυνση του δομημένου περιβάλλοντος απο μικρές αυθαιρεσίες είναι μηδαμινή και μπορεί να ξεπεραστεί.

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 21:43 | Μανώλης

    Είναι άδικο στον υπολογισμό προστίμου ανέγερσης να μην υπολογίζεται η πραγματική αξία του αυθαίρετου.Το ίδιο θα πληρώσουν μια αποθήκη 10τ.μ κόστους κατασκευής 500€ με ένα δωμάτιο κόστους 10000€;

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 17:10 | Λιζα ΜΑΡΚΟΖΑΝΗ

    Πρεπει να δοθεί δικαίωμα και μετα τις 28/7 /2011 κατασκευές να μπορούν να νομιμοποιηθούν γιατι περισσότερο πλήττονται οι χαμηλές οικονομικές τάξεις

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 12:21 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΘΙΟΣ

    ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΗΤΙΑΣ ΝΑ ΕΠΕΚΤΑΘΕΙ Η ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΙΣ 28/7/2011 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ 2011 ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΘΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΘΑ ΔΟΥΛΕΨΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΔΟΜΗΚΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΘΑ ΠΟΥΛΗΣΟΥΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 10:12 | Π.Ν.

    παρ.3 : «… Οι αυθαίρετες μικρές παραβάσεις, όπως αυτές προσδιορίζονται στην κατηγορία 3 του άρθρου 80 πληρώνουν πρόστιμο ανέγερσης ύψους 1.000 ευρώ και πρόστιμο διατήρησης ύψος 500 ευρώ κατ’ έτος…»
    Ερώτηση: Τα πρόστιμα αυτά είναι αθροιστικά για κάθε παράβαση?
    Δηλαδή για παράδειγμα, αν μεγαλώσει μια καμινάδα και κατασκευασθεί μια πέργκολα (2 παραβάσεις)θα επιβληθεί πρόστιμο 1000 + 1000 = 2.000 € ανέγερσης???
    Η μήπως το πρόστιμο αφορά οποιαδήποτε παράβαση, οπότε είναι 1.000 €???

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 10:15 | Κωνσταντίνου Ευάγγελος

    Εφ όσον το Κράτος δεν προστατεύει το αγοραστή μιας έκτασης γης που πωλείτε σε όποια περιοχή ή στα όρια μιας πόλης ή κοινότητας ή σε μια παραθεριστική περιοχή από μια άδικη πράξη ή την εξαπάτηση Μηχανικού, συμβολαιογράφου και εφορίας για την πλήρη και νόμιμη εκμετάλλευση της, με πιο δικαίωμα στην συνέχεια το Κράτος καθαιρεί μια αυθαίρετη κατασκευή κατοικίας;
    Όμως μέχρι την ψήφιση και δημοσίευση αυτού του Νόμου, κάθε αυθαίρετη κατασκευή , κυρίως κατοικίας, πρέπει να εξαιρεθεί από την κατεδάφιση ή το πρόστιμο διατήρησης.
    Να νομιμοποιηθεί με ένα ειδικό τέλος- πρόστιμο αυθαίρετης ανέγερσης ( υπάρχει σε ισχύ ανάλογη διάταξη νόμου) και ο νέος νόμος να ισχύει για κάθε καινούργια αυθαίρετη δόμηση.

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 01:21 | Ροντης ιωαννης

    Υπαρχουν πολίτες που επιθυμούν να τακτοποιήσουν μικρές αυθαιρεσίες οπως αποθήκες των 15 τ.μ. μετα το 2011.ομως τα πρόστιμα ειναι εξωφρενικά και βρίσκονται σε τρομερό αδιέξοδο.γιατι τετοια εξάντληση αυστηρότητας;προτείνω σε οτι αφορά μικρές αυθαιρεσίες να δώσετε δυνατότητα νομιμοποίησης και σε αυθαίρετα μετα το 2011.Ειναι κρίμα ενω θέλουν να διορθώσουν το λαθος τους,να αντιμετωπίζονται εντελώς διαφορετικά.

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 01:32 | Ροντης ιωαννης

    Υπαρχουν πολίτες που εχουν τη διάθεση να τακτοποιήσουν μικρά αυθαίρετα μετα το 2011,πχ αποθήκες των 15 τ.μ. αλλα ειναι τοσο εξωφρενικά τα πρόστιμα κι Ετσι βρίσκονται σε τρομερό αδιέξοδο.προτεινω ο διαχωρισμός μετα το 2011 να αφορά μονο μεγάλες αυθαιρεσίες ετσι ώστε όσοι έκαναν παραβάσεις μετα το 2011 κι εχουν διάθεση νομιμοποίησης να μην αποκλείονται απο τη διαδικασία.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2016, 01:19 | Σταύρος Σουάνης

    Για την παράγραφο 3.

    Είναι υπερβολικός ο συντελεστης 0,50 για την περίπτωση αλλαγης χρήσης σε επιτρεπόμενη της περιοχής.

    Ο προτεινόμενος τρόπος υπολογισμού του προστίμου ανέγερσης (Ε*Τ.Ζ.*Σπ) θα πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την περίπτωση κλειστών δομημένων χώρων και για την αλλαγή χρήσης αυτών.

    Πως υπολογίζεται το πρόστιμο για πισίνα με το μηχανοστάσιο της;

    Πως υπολογίζεται το προστιμο για pergolla, πλακοστρωση, Η/Χ, pilotis κ.λπ. (κατασκευές με επιφάνεια χώρου αλλά όχι κλειστές δομημένες επιφάνειες). Προφανώς είναι υπερβολικό να υπολογιστούν με τον προτεινόμενο τύπο. Είναι λογικότερο να χωριστουν σε κλειστούς και ανοιχτούς χώρους.

    Το πρόστιμο διατηρησης να υπολογίζεται ανά μήνα (π.χ. 4% του προστίμου ανέγερσης με ελάχιστο τα 10€). Έτσι ο πολίτης θα επιβαρύνεται με αυτό ως την ημερομηνία άρσης της αυθαιρεσίας και οχι για όλο το χρόνο. Εναλλακτικά να προβλεφθεί αναλογικος υπολογισμός αυτού για το έτος άρσης της αυθαιρεσίας.

  • 2 Σεπτεμβρίου 2016, 14:45 | Μιχαλης

    Δεν είναι ξεκάθαρο όσον αφορά τις παραβάσεις μετά τις 28-07-2011 οι οποίες δύναται να νομιμοποιηθούν σύμφωνα με τον εκάστοτε Οικοδομικό Κανονισμό καθώς και άλλων κανονιστικών διατάξεων της περιοχής,καθώς αναφέρεται μονο κατεδάφιση.Επίσης οι μικροπαραβάσεις όπως ορίζονται στον νόμο αυτό θα πρέπει να μην έχουν καταληκτική ημερομηνία την 28-07-2011 και να αναφερθεί στον παρόντα νόμο

  • 2 Σεπτεμβρίου 2016, 11:04 | ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΡΟΒΙΣΤΗΣ

    Με τον νέο νόμο για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων
    θεσπίζονται νέες ημερομηνίες τακτοποίησης αυτών,
    όπως και αυστηρότερες διατάξεις για τα αυθαίρετα
    μετά την ημερομηνία που προέβλεπε ο πρώτος νόμος
    για τα αυθαίρετα, δηλαδή την 28/7/2011.
    Εφ΄όσον το δημόσιο προσδοκά έσοδα από την τακτοποίηση
    και στην ουσία κλέινη το κεφάλαιο των αυθαιρέτων
    σύμφωνα και με το πνεύμα του νομοθέτη, θα πρέπει
    ο νόμος να επεκταθεί και στα αυθαίρετα που υπάρχουν
    μέχρι την δημοσίευση στο ΦΕΚ του νέου Νόμου, έτσι ώστε
    να κλίση οριστικά το κεφάλαιο των αυθαιρέτων και να
    τονωθούν περαιτέρω και τα οικονομικά του κράτους.