1. Για την υπαγωγή αυθαίρετης κατασκευής ή χρήσης στην παρούσα ρύθμιση καταβάλλεται ενιαίο ειδικό πρόστιμο, το οποίο υπολογίζεται με βάση το εμβαδόν της επί την τιμή ζώνης στην περιοχή του ακινήτου, ανεξαρτήτως της χρήσης αυτού, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομικών της 20.01.2016, επί το συντελεστή 15% και επί τους συντελεστές τετραγωνιδίων, που ορίζονται στον πίνακα του Παραρτήματος Α του παρόντος, όπου απαιτούνται, ανάλογα με την κατηγορία και το είδος του αυθαιρέτου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 80 του παρόντος (τετραγωνικά μέτρα Χ 15% Χ τιμή ζώνης Χ συντελεστές τετραγωνιδίων).
2. Για τον υπολογισμό των ανωτέρω συντελεστών τετραγωνιδίων, τα μεγέθη των αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων συγκρίνονται με τους επιτρεπόμενους όρους και περιορισμούς δόμησης που ισχύουν στην περιοχή του ακινήτου και σε περίπτωση συγκυριότητας ακινήτου με το μέρος των επιτρεπομένων μεγεθών που αναλογεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας της οριζοντίου ή καθέτου ιδιοκτησίας εκάστου συγκυρίου.
3. Για τον υπολογισμό του προστίμου ομαδοποιούνται οι αυθαιρεσίες της ίδιας κατηγορίας και είδους κατασκευής ή χρήσης που ορίζεται στον πίνακα του παραρτήματος Α του παρόντος οι οποίες έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά και προστίθενται τα εμβαδά όλων των δηλούμενων εμβαδών της αυτής κατηγορίας και είδους ανά φύλλο καταγραφής.
4. Για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης, που αποδεδειγμένα προϋφίστανται της 01.1.1983, καταβάλλεται ποσοστό 15 % του ενιαίου ειδικού προστίμου, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από 01.1.1983 έως 01.1.1993, καταβάλλεται ποσοστό 60% του ενιαίου ειδικού προστίμου, ενώ για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από 01.1.1993 έως 31.12.2003, καταβάλλεται ποσοστό 80 % του ενιαίου ειδικού προστίμου, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.
5. α. Για τις παραβάσεις, οι οποίες δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες 1 έως και 12 του πίνακα του Παραρτήματος Α του παρόντος και δεν αντιστοιχίζονται σε επιφάνεια χώρου (τ.μ.), καθώς και για εγκαταστάσεις όπως ορίζονται στη παρ. 19 του άρθρου 2 του ν.4067/2012 (Α’ 79) που δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις της κατηγορίας 3 του άρθρου 80 καταβάλλεται παράβολο πεντακοσίων (500) ευρώ και το ειδικό πρόστιμο υπολογίζεται με προϋπολογισμό κατά το Παράρτημα Β. Προϋπολογισμός έως και δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ θεωρείται μία (1) παράβαση για την οποία καταβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ.
Ο αριθμός των παραβάσεων προκύπτει από το πηλίκον του συνολικού προϋπολογισμού δια του ποσού των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ, στρογγυλοποιούμενο προς τα άνω. Ο συνολικός αριθμός των παραβάσεων του ακινήτου σημειώνεται στο τετραγωνίδιο 13 του πίνακα του Παραρτήματος Α.
Ειδικά σε αυτές τις περιπτώσεις που υποβάλλονται παραβάσεις αποκλειστικά αυτής της κατηγορίας δεν υποβάλλονται τα δικαιολογητικά iii, iv και v, της παρ. 6 του άρθρου 83. Για αυθαίρετες κατασκευές των παρ.26 και 57 του άρθρου 2 του Ν.4067/2012 (Α’ 79) καταβάλλεται παράβολο κατά την παρ.10 του άρθρου 83 και το ειδικό πρόστιμο υπολογίζεται με αναλυτικό προϋπολογισμό κατά το Παράρτημα Β. Σε περίπτωση που στο Παράρτημα Β του νόμου δεν περιλαμβάνεται τιμή μονάδος της αυθαίρετης κατασκευής, λαμβάνεται η τιμή μονάδος τιμολογίων αγοράς.
Στον ανωτέρω τρόπο υπολογισμού της παρ.5α του ενιαίου ειδικού προστίμου υπάγονται επίσης αυθαίρετοι ημιυπαίθριοι χώροι, στέγαστρα, κιόσκια καθώς και αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις από βοηθητική χρήση σε βοηθητική και από κύρια χρήση σε κύρια που έχουν πραγματοποιηθεί χωρίς την έκδοση σχετικής οικοδομικής άδειας, εντός νομίμου περιγράμματος κτιρίου και υπό την προϋπόθεση ότι δεν επέρχεται υπέρβαση δόμησης λόγω της αυθαίρετης αλλαγής χρήσης κατά την παράγραφο 7.
6. Για τον υπολογισμό του ενιαίου ειδικού προστίμου για όλους τους χώρους σε
α. υπόγειες στάθμες, δεν αποτελούν αυτοτελή χώρο, αλλά συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο
β. εσωτερικούς εξώστες (πατάρια), και
γ. σοφίτες,
όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του ν.4067/2012 (Α’ 79), εφαρμόζεται μειωτικός συντελεστής 70%.
7. Σε περίπτωση αυθαίρετης αλλαγής χρήσης από βοηθητική χρήση σε βοηθητική και από κύρια σε κύρια, χωρίς όμως να έχουν εκτελεστεί οικοδομικές εργασίες για τις οποίες να μπορεί να συνταχθεί αναλυτικός προϋπολογισμός, καταβάλλεται παράβολο πεντακοσίων (500) ευρώ και δεν καταβάλλεται ειδικό πρόστιμο.
Για αυθαίρετες αλλαγές χρήσης από κύρια χρήση σε κύρια, εντός νομίμου περιγράμματος κτιρίου, στις περιπτώσεις όπου επέρχεται αύξηση του συντελεστή δόμησης, (αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από κατάστημα σε κατοικία σε εκτός σχεδίου περιοχή, αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από βιομηχανία για την οποία εκδόθηκε άδεια κατά παρέκκλιση σε εκτός σχεδίου περιοχή σε κατοικία κ.α) εκτός των τυχών υπολοίπων συντελεστών (εκτός σχεδίου, παλαιότητας κ.α) υπολογίζεται ο συντελεστής αλλαγής χρήσης κατά το Παράρτημα Α για την επιπλέον της επιτρεπόμενης για τη νέα χρήση επιφάνεια. Για αυθαίρετες αλλαγές χρήσης από βοηθητική χρήση σε κύρια, χωρίς την έκδοση σχετικής οικοδομικής άδειας, εντός νομίμου περιγράμματος κτιρίου υπολογίζεται η υπέρβαση συντελεστή δόμησης που προέκυψε λόγω της αυθαίρετης αλλαγής και δεν υπολογίζεται ο ειδικός συντελεστής αλλαγής χρήσης κατά το Παράρτημα Α του παρόντος.
8. Για την υπαγωγή αυθαίρετων κατασκευών / χρήσεων οι οποίες ευρίσκονται μέσα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές, ήτοι:
α) προστατευόμενη περιοχή του άρθρου 19 του ν. 1650/1986 (Α’ 160), όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο 5 του ν. 3937/2011 (Α’ 60), στην οποία δεν απαγορευόταν η εκτέλεση κάθε οικοδομικής εργασίας κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής ή η χρήση κατά την εγκατάσταση της αυθαίρετης χρήσης.
β) παραδοσιακούς οικισμούς ή τμήματα πόλης,
γ) 2 οικοδομικά τετράγωνα από τη θάλασσα
το υπολογιζόμενο ενιαίο ειδικό πρόστιμο προσαυξάνεται με συντελεστή περιβαλλοντικής επιβάρυνσης είκοσι τοις εκατό (20%).
9. Η διαφορετική διαμερισμάτωση ορόφου, από αυτήν που προβλέπεται στα εγκεκριμένα σχέδια της οικοδομικής άδειας, αν έχει επιφέρει τροποποίηση των μηχανολογικών εγκαταστάσεων υπάγεται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και υποβάλλεται κάτοψη αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης του ορόφου. Ως ειδικό πρόστιμο καταβάλλεται εφάπαξ το ποσό των 500 ευρώ ανά όροφο και δεν καταβάλλεται παράβολο, μετά από αίτηση οποιουδήποτε ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη διαμερίσματος.
10. Για τη διαφορετική χωροθέτηση των υποχρεωτικά προβλεπόμενων από την οικοδομική άδεια θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων από αυτήν που προβλέπεται στα σχέδια της συμβολαιογραφικής δήλωσης του ν. 1221/81, υποβάλλεται κάτοψη αποτύπωσης των υφισταμένων θέσεων στάθμευσης. Ως ειδικό πρόστιμο καταβάλλεται εφάπαξ, εντός της προθεσμίας της πρώτης δόσης, το ποσό των πεντακοσίων (500) ευρώ και δεν καταβάλλεται παράβολο.
11. Σε περιπτώσεις υπέρβασης ύψους νομίμως υφιστάμενων κτιρίων ή τμημάτων τους, στις οποίες δεν συντρέχει υπέρβαση δόμησης, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο υπολογίζεται χωρίς να πολλαπλασιάζεται ο συντελεστής δόμησης του Παραρτήματος Α αλλά ο συντελεστής 0,20 για υπερβάσεις αυτών έως 20% του επιτρεπόμενου ύψους και συντελεστής 0,40 για υπερβάσεις μεγαλύτερες του 20% του επιτρεπόμενου ύψους. Ως επιτρεπόμενο ύψος θεωρείται το επιτρεπόμενο ύψος της περιοχής όπου βρίσκεται το ακίνητο και όχι το ύψος της οικοδομικής άδειας. Στην περίπτωση υπέρβασης ύψους οικοδομικής άδειας χωρίς την υπέρβαση του ύψους της περιοχής, η υπέρβαση ύψους υπολογίζεται με αναλυτικό Προϋπολογισμό.
12. Για τον υπολογισμό του ενιαίου ειδικού προστίμου που αφορά στην υπέρβαση ύψους, στην περίπτωση οικοδομής με οικοδομική άδεια, δεν προσμετράται το πρόσθετο ύψος αυτής, που έχει προκύψει από τη μη ολοκλήρωση του περιβάλλοντος χώρου της ή από εκχωματώσεις που έχουν εκτελεστεί σε αυτόν. Το ειδικό πρόστιμο για το ύψος, που έχει προκύψει από τη μη ολοκλήρωση του περιβάλλοντος χώρου της ή από εκχωματώσεις, υπολογίζεται αναλυτικά σύμφωνα με την παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου.
13. Για κύρια και μοναδική κατοικία, εφόσον ο ιδιοκτήτης ή ο σύζυγος ή οποιοδήποτε από τα ανήλικα τέκνα αυτού δεν έχει δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε κατοικία ή σε ιδανικό μερίδιο αυτής που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειάς του ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας σε οικόπεδο οικοδομήσιμο ή σε ιδανικό μερίδιο οικοπέδου στο οποίο αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές του ανάγκες και βρίσκονται σε δημοτικό ή κοινοτικό διαμέρισμα με πληθυσμό άνω των τριών χιλιάδων (3.000), καταβάλλεται ποσοστό 40% του ενιαίου ειδικού προστίμου, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Θεωρείται ότι πληρούνται οι στεγαστικές ανάγκες, εφόσον το άθροισμα της συνολικής επιφάνειας που τους αντιστοιχεί δεν υπερβαίνει τα εβδομήντα (70) τ.μ.. Η επιφάνεια αυτή προσαυξάνεται κατά τριάντα (30) τ.μ. για μέχρι δύο τέκνα και κατά είκοσι (20) τ.μ. για πάνω από δύο τέκνα, τα οποία βαρύνουν τον υπόχρεο ή τον άλλο σύζυγο. Η προϋπόθεση της κύριας κατοικίας για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου πληρούται εφόσον για τις στεγαστικές ανάγκες των ανωτέρω προσώπων το άθροισμα της συνολικής επιφάνειας που τους αντιστοιχεί δεν υπερβαίνει τα εβδομήντα (70) τ.μ. Η επιφάνεια αυτή προσαυξάνεται κατά δεκαπέντε (15) τ.μ. για κάθε τέκνο.
14. Στην περίπτωση συγκυριότητας του ακινήτου, στο οποίο έχει εκτελεστεί η αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί η αυθαίρετη χρήση, οι συντελεστές μειώσεως του προστίμου και του παραρτήματος λαμβάνονται υπόψη για όποιον από τους συγκυρίους πληροί τις σχετικές προϋποθέσεις υποβάλλοντας διαφορετικά φύλλα καταγραφής για την επιφάνεια που αντιστοιχεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας της οριζοντίου ή καθέτου ιδιοκτησίας.
15. Σε περίπτωση διαφορετικής διαρρύθμισης διακεκριμένης αυτοτελούς οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας από αυτήν που προβλέπεται στα εγκεκριμένα σχέδια της οικοδομικής άδειας υφίσταται απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής παραβόλου και ενιαίου ειδικού προστίμου, αλλά υποχρεούται να ενημερώσει το σχετικό φακέλου της άδειας για την συντελεσθείσα αλλαγή διαρρύθμισης κατά τη σύνταξη της ταυτότητας κτιρίου.
– Το ποσοστό των υπερβάσεων στους κοινόχρηστους χώρους συγκρίνεται με το 100% των επιτρεπόμενων μεγεθών ή θεωρούμε ότι έχουμε 0% επιτρεπόμενη δόμηση ελλείψη χιλιοστών και για αυτό λαμβάνουμε τους μέγιστους συντελεστές του προστίμου;
– Πως υπολογίζεται το πρόστιμο της επέκτασης οριζόντιας ιδιοκτησίας σε κομμάτι κοινόχρηστου χώρου που έχει μετρήσει σε δόμηση – κάλυψη; Υπέρβαση δόμησης της οριζόντιας ιδιοκτησίας, διαμερισμάτωση ή μία λοιπή παράβαση; Παρακαλείστε με μία μόνο συμπληρωματική επεξηγηματική πρόταση στο σώμα του νόμου να γλιτώσετε την κοινότητα των μηχανικών από άσκοπες και χρονοβόρες συζητήσεις και αντιπαραθέσεις απόψεων επί του συγκεκριμένου θέματος…
– Είναι απαραίτητο να ισχύσει όπως και στο Ν.4178/13 η δυνατότητα συμψηφισμού του προστίμου με εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης, κάτι το οποίο στο σχέδιο νόμου δυστυχώς δεν έχει συμπεριληφθεί.
– Σε κάθε περίπτωση το σωστό θα ήταν τα πρόστιμα να υπολογίζονται με βάσει τον όγκο κι όχι την επιφάνειά τους και να απλουστευτεί κατά πολύ η διαδικασία υπολογισμού τους.
– Πώς είναι δυνατόν να μοιραστούν οι υπερβάσεις κάλυψης ανά οριζόντια ιδιοκτησία; Επίσης σε περίπτωση πολλών ορόφων η υπέρβαση κάλυψης υπολογίζεται μία μόνο φορά στο ισόγειο ή επιβαρύνονται με αυτήν όλοι οι υπερκείμενοι και υποκείμενοι όροφοι;
– Παράγραφος 5
«Ειδικά σε αυτές τις περιπτώσεις που υποβάλλονται παραβάσεις αποκλειστικά αυτής της κατηγορίας δεν υποβάλλονται τα δικαιολογητικά iii, iv και v, της παρ. 6 του άρθρου 83.» Προφανώς εννοεί την παρ. 6α (υπήρχε η ίδια παράλειψη και στο Ν.4178/13 και καλό θα ήταν να συμπληρωθεί). Τι γίνεται όμως με την παρ. 6β; Απαιτείται πχ τοπογραφικό όλου του οικοπέδου εξαιτίας μίας μόνο λοιπής παράβαση στην περίπτωση που το κυρίως κτίσμα έχει προσωρινή εξαίρεση από κατεδάφιση με τη Β φάση του Ν.1337/83, που δεν θεωρείται οικοδομική άδεια; Μήπως πρέπει να συμπληρωθεί ότι δεν υποβάλλονται και τα δικαιολογητικά της παρ. 6β σε αυτές τις περιπτώσεις; Γενικότερα αν υπάρχουν σχέδια από παλαιότερη νομιμοποίηση, που δεν αποτελεί όμως οικοδομική άδεια, μπορούν να προσκομιστούν αυτά;
– Για εκτός σχεδίου αυθαίρετο, που δηλώνουμε ότι έχει οικοδομική άδεια ως προ 55, με αυθαίρετες μετέπειτα προσθήκες, χρειάζεται να γίνει υπολογισμός και σύγκριση με τα επιτρεπόμενα μεγέθη, κι αν ναι ποια είναι αυτά όταν δεν υπάρχουν όροι δόμησης; Τα πραγματοποιούμενα μεγέθη καθορίζονται από το νόμιμο περίγραμμα;
– Για να δικαιούνται μειωτικό συντελεστή οι υπόγειες στάθμες πρέπει το ύψος της πλάκας οροφής να είναι μέχρι 1.50μ βάσει ΓΟΚ85 ή να έχουν τηρηθεί ακριβώς οι εγκεκριμένες στάθμες της οικοδομικής αδείας (σε περίπτωση ύπαρξής της) ή αρκεί να έχουμε οποιαδήποτε στάθμη κάτω από το έδαφος; Θεωρώ ότι το σωστό είναι το τρίτο καθότι είναι κρίμα να χάνουν τον μειωτικό συντελεστή υπόγεια με ύψος οροφής πχ 1.70μ (σύνηθες στα ελληνικά υπόγεια, κυρίως των μεζονετών) ή υπόγεια που θεμελιώθηκαν πχ 30 πόντους ψηλότερα από την εγκεκριμένη στάθμη βάσει των σχεδίων της πολεοδομίας.
– Υπόγεια ή σοφίτες με εσωτερική επικοινωνία με τους άλλους ορόφους, αλλά και με ανεξάρτητη είσοδο στον ακάλυπτο χώρο ή στο κοινόχρηστο κλιμακοστάσιο αντίστοιχα, αποτελούν αυτοτελείς χώρους που δικαιούνται τον μειωτικό συντελεστή ή όχι; Όπως και να έχει η στέρηση του μειωτικού συντελεστή σε υπόγεια που χρησιμοποιούνται ως αυτοτελείς χώροι είναι τελείως λάθος και θα δημιουργήσει σίγουρα προστριβές μεταξύ ιδιοκτητών – μηχανικών – ελεγκτών δόμησης, αδικίες και αθέμιτο ανταγωνισμό. Θα μπορούσε να διατηρηθεί τουλάχιστον ο συντελεστής 0.5 στους αυτοτελείς υπόγειους χώρους.
– Σε ισόγεια αποθήκη μεγαλύτερη από 50 τμ γίνεται να χρεωθεί τμηματικά ο μειωτικός συντελεστής για το κομμάτι των πρώτων 50 τμ; Αντίστοιχα το ποσοστό παραβίασης πλαγίων αποστάσεων και προκηπίου μπορεί να γίνει τμηματικά;
– Μόνο οι κλειστοί χώροι κύριας χρήσης λαμβάνονται υπόψη για υπολογισμό των υπερβάσεων δόμησης και για την κατηγοριοποίηση; Πχ σοφίτα με βοηθητική χρήση συνυπολογίζεται στο ποσοστό των συνολικών υπερβάσεων ή θεωρείται ότι έχει υπέρβαση δόμησης 0, (επιλογή <50%) και δεν συνυπολογίζεται στα συνολικά μεγέθη;
Στο αρθρο 6 πρεπει να προστεθει οτι για χωρους με βοηθητικη χρηση εντος του ογκου του κτιριου σε ισογεια σταθμη που αλλαξαν χρηση σε κυρια συμφωνη με την επικρατουσα χρηση του κτιριου να εχουν συντελεστη αλλαγης χρησης 1.4, η υπερβαση δομησης τους να προσμετραται, αλλα να εχουν μειωτικο συντελεστη 0.50 καθοτι δεν εχουν υπερβαση καλυψης και δεν πρεπει να αντιμετωπιζονται οπως οι αυθαιρετες προσθηκες κυριων χωρων, και αναλογα να διορθωθει το παραρτημα Α.
7. Σε περίπτωση αυθαίρετης αλλαγής χρήσης από βοηθητική χρήση σε βοηθητική και από κύρια σε κύρια, χωρίς όμως να έχουν εκτελεστεί οικοδομικές εργασίες για τις οποίες να μπορεί να συνταχθεί αναλυτικός προϋπολογισμός, καταβάλλεται παράβολο πεντακοσίων (500) ευρώ και δεν καταβάλλεται ειδικό πρόστιμο.
ΕΝΤΕΛΩΣ ΛΗΣΤΡΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ , ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ? ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ , ΝΤΡΟΠΗ !
Παράγραφος 13 του άρθρου 84
1. Ο περιορισμός στο εμβαδόν της κύριας και μοναδικής κατοικίας που βασίζεται στο ‘‘θεωρείται’’ είναι άτοπος και χωρίς λογική ή τεχνική βάση. Ποια είναι τα λογικά αποδεκτά κριτήρια με βάση τα οποία προκύπτει το μέγεθος ‘‘70τ.μ.’’ ως όριο των στεγαστικών αναγκών ενός ζευγαριού. Ο περιορισμός αυτός θα πρέπει να αρθεί ή τροποποιηθεί διότι αυξάνει το κόστος της τακτοποίησης για έναν πολίτη που διαθέτει μόνον μία κατοικία (αλλά μεγαλύτερη από τα 70τ.μ. λόγω των αυθαιρέτων κατασκευών) γεγονός που θα τον αποτρέψει να ενταχθεί στον νόμο. Αποτέλεσμα αυτού είναι η απώλεια αφενός του οικονομικού στόχου του νόμου και αφετέρου της μέγιστης δυνατής καταγραφής των αυθαιρέτων κατασκευών.
2. Υπάρχει και η εξής περίπτωση : η κατοικία να είναι η μοναδική για έναν πολίτη αλλά όχι η κύρια διότι για διάφορους λόγους κατοικεί κάπου αλλού με ενοίκιο. Η περίπτωση αυτή λογίζεται ως άλλη κατοικία και το πρόστιμο υπολογίζεται με μεγαλύτερο συντελεστή ? Αυτό είναι άλλη μια αδικία – παράληψη του νόμου
Παραγραφος 6:
οι αποθηκες σε υπογεια σταθμη που αποτελούν αυτοτελή χώρο και συνδεονται με κοινοχρηστο κλιμακοστασιο, πρεπει να εχουν μειωτικο συντελεστη. Καντε διαχωρισμο ματαξυ κατοικιας και καταστηματος, εναντι χρησης αποθηκης σε υπογειες σταθμες.
ΑΡΘΡΟ 80, Δ. Κατηγορία 4 αα)
Είναι ευκαιρία ο νομοθέτης να διευκρινίσει,κάτι που δεν έγινε στο Ν.4178/2013, τον όρο » συνυπολογίζονται όλα τα αυθαίρετα κτίσματα επί του ακινήτου «.
Δηλ. εάν κάποιος σε κτίσμα ή κτίσματα στο ίδιο οικόπεδο τυγχάνει να είναι συνιδιοκτήτης και έχει στην ιδιοκτησία του τουλάχιστον δύο οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες, γιά την κατάταξη σε κατηγορία των αυθαιρεσιών, θα συγκρίνει το σύνολό τους με το 40% του συνόλου των τετραγωνικών μέτρων που μόνο αυτός κατέχει στις διαφορετικές οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες όπως φαίνεται στο πίνακα κατανομής των ποσοστών συνιδιοκτησίας ;
Μήπως θα έπρεπε να γραφεί :’ . Τυχόν ημιυπαίθριοι χώροι ΔΕΝ συνυπολογίζονται μέχρι του ποσοστού υπέρβασης 80% του πολεοδομικού μεγέθους κάλυψης…..’ ;.
Η παράγραφος 8 του άρθρου 84 σχετικά με το ενιαίο ειδικό πρόστιμο για την υπαγωγή αυθαιρέτων σε προστατευόμενες περιοχές του ν.1650/86 πρέπει να διαγραφεί, καθώς έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 73 παρ.2ιγ το οποίο δεν επιτρέπει την υπαγωγή αυθαιρέτων εντός περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών. Να σημειωθεί επίσης ότι η αναφορά της ίδιας παραγράφου «[γ]ια την υπαγωγή αυθαίρετων κατασκευών/χρήσεων οι οποίες βρίσκονται μέσα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές , ήτοι …γ)2 οικοδομικά τετραγωνικά από τη θάλασσα» είναι τουλάχιστον άστοχη.
Υπολογισμός του προστίμου για παραβίαση πλαγίων αποστάσεων.
Άποψή μου είναι ότι οι συντελεστές του Παραρτήματος: 8α=20% και 8β=40% είναι υπερβολικοί. Ένα κτίριο όταν παραβιάζει το πλάγιο όριο ( π.χ. υποχωρεί 30 εκ. αντί της επαφής στο όριο), χρεώνεται με υπερβολικά μεγάλα ποσά – δυσανάλογα άλλων παραβάσεων. Ιδίως δε στις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει υπέρβαση δόμησης.
Πρόταση 1:
Οι συντελεστές να μειωθούν σε 8α=5% και 8β=10% αντίστοιχα.
Πρόταση 2:
Να διαχωριστεί η περίπτωση στην οποία το κτίριο έχει ‘’ αφετηρία’’ , το όριο του οικοπέδου ( δείχνεται στην άδεια σε επαφή) και απομακρύνεται από αυτό.
Είναι άδικο να προσαυξάνει ο συντελεστής παλαιότητας ανά δεκαετία.
Προκύπτουν πολύ μεγάλα πρόστιμα για κατοικίες που χτίστηκαν ένα χρόνο αργότερα
Ας αυξάνει κάθε χρόνο ή έστω κάθε πενταετία.
Τα 10 χρόνια είναι μεγάλο διάστημα.
παρ.9: H δήλωση για διαφορετική διαμερισμάτωση ορόφου (από οποιονδήποτε ιδιοκτήτη) με πρόστιμο 500 ευρώ θα αφορά όλες τις οριζόντιες ιδιοκτησίες του ορόφου;
1.Για υπόγειους αποθηκευτικους χώρους δεν υπάρχει πρόβλεψη. Θα υπολογιστούν σαν κύριοι χώροι?
2. Το διάστημα από το 1983 έως το 2003 πρέπει να διασπαστεί σε τέσσερις πενταετίες για να είναι δίκαιο, με κλιμακωτούς συντελεστές από 0.15 έως 0.80.
Εχει δημιουργηθει η εντύπωση οτι ο νέος νόμος περι αυθαιρέτων θα έχει ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ για αυτούς που θα επιλέξουν να δηλώσουν το αυθαίρετό τους . Υπολογίζοντας κάποια παραδείγματα , ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΩ οτι με την εφαρμογή του νέου μειωτικόύ συντελεστη κατα 70% (για υπόγεια , σοφίτες και πατάρια ) και όχι κατά 50% που ίσχυε για το νόμο 4178/13 , ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΑΥΞΑΝΟΥΝ , παρόλο που χρησιμοποίησα το νέο ευνοικό 20% της ενταξης στο πρώτο εξάμηνο και τις νέες χαμηλότερες αντικειμενικές αξίες .
Θεωρω επίσης ΑΔΙΚΟ στα δύο πρώτα εξάμηνα να παρέχεται εκπτωση 20% και 10% κατα την ενταξη του αυθαιρετου , και στα ΔΥΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΞΑΜΗΝΑ να επέρχεται πρόστιμο 10% και 20 % στους πολίτες .
1.Στον υπολογισμό του προστίμου, στο στοιχείο 5 (Συντελεστής δόμησης, στο Παράρτημα Α) οι συντελεστές 1, 1.3,1.6, 1.9 είναι ΑΔΙΚΟ να υπολογίζονται επί όλου του αυθαίρετου εμβαδού.Το σωστό και δίκαιο είναι να υπολογίζονται τμηματικά ανά ποσοστό υπέρβασης.Επίσης, ειδικά στην περίπτωση οικοδομής με άδεια και α΄κατοικίας πρέπει να μειωθούν.
2.Στην υπέρβαση ύψους (στοιχείο 6,στο Παράρτημα Α ) το ποσοστό 20% (που έχει συντελεστή 1,2)είναι εξωπραγματικό και αφορά πολύ λίγες οικοδομές.Για παράδειγμα, αν το νόμιμο ύψος της οικοδομής είναι μέχρι 10 m το 0,2 είναι 2,00 m ενώ ένα σύνηθες δωμάτιο ή όροφος είναι τουλάχιστον 2,80m.Άλλωστε το πρόβλημα αφορά κυρίως οικοδομές μικρών ιδιοκτητών που έχουν μικρό νόμιμο ύψος. Καλύτερα να γίνει 40%.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α-ΦΥΛΛΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Όσο αφορά τους συντελεστές για την παράβαση της κάλυψης.
Στο σχέδιο νόμου ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α-ΦΥΛΛΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΔΙΩΝ – ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ βλέπουμε:
*7 Συντελεστής κάλυψης :
Αφορά σε επιφάνεια αυθαιρέτου, που συγκρίνεται με την επιτρεπόμενη από τους όρους δόμησης κάλυψη που ισχύει στη θέση του ακινήτου. Δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις αυθαιρέτων κατασκευών εντός του περιγράμματος νοµίμως υφισταμένου κτιρίου.
Δεν επιλέγεται όταν δεν υπάρχει οικοδοµική άδεια στο οικόπεδο ! γήπεδο (περίπτωση 1β).
7α =1,2 7β= 1,4 7γ=1,6
Πρόταση:
Προτείνεται να αντικατασταθεί το τμήμα «Αφορά σε επιφάνεια αυθαιρέτου » με την φράση «Αφορά το νέο μέγεθος της κάλυψης (πολεοδομικά υπολογιζόμενο) »
Αιτιολόγηση:
Στα ισόγεια κτίρια είναι δίκαιη η λογική του νόμου, όμως στα πολυώροφα που επαναλαμβάνεται μια παρανομία πολλές φορές εύκολα φτάνουμε στον δυσμενέστερο συντελεστή (7γ), χωρείς να συντελείται αυθαιρεσία στο ποσοστό της κάλυψης. Με τον τρόπο αυτό θα προσμετράτε η αυθαιρεσία της κάλυψης σε όλους τους ορόφους, αλλά η σύγκριση για την επιλογή της υποκατηγορίας 7α, 7β, ή 7γ, θα γίνεται μεταξύ της νέας και πραγματικής κάλυψης με την επιτρεπόμενη.
Κατά την γνώμη μου είναι πιο ισορροπημένο.
Ευχαριστώ.
Αναφερομαι στην παρ 8.γ
Υπαρχουν τμηματα των ρυμοτομικων σχεδιων που εισεχουν με αποτελεσμα να ανηκουν μεν στα 2 Ο.Τ απο την θαλασσα αλλα να ειναι σε αποσταση πχ και 100μ απο αυτην επειδη παρεμβαλετται μπροστα πχ καποιος κοινοχρηστος χωρος του σχεδιου.Τελικα η προσαυξηση αφορα τα δυο πρωτα Ο.Τ των σχεδιων ασχετα αν αυτα εισεχουν η οχι και ανεξαρτητως αποστασης απο την θαλασσα. Νομιζω οτι χρειαζεται διευκρινηση.
Αναφερομαι στην παρ 8.γ) οπου
2 οικοδομικά τετράγωνα από τη θάλασσα
το υπολογιζόμενο ενιαίο ειδικό πρόστιμο προσαυξάνεται με συντελεστή περιβαλλοντικής επιβάρυνσης είκοσι τοις εκατό (20%).
Υπαρχουν τμηματα των ρυμοτομικων σχεδιων που εισεχουν με αποτελεσμα να ανηκουν μεν στα 2 Ο.Τ απο την θαλασσα αλλα να ειναι σε αποσταση πχ και 100μ απο αυτην επειδη παρεμβαλετται μπροστα πχ καποιος κοινοχρηστος χωρος του σχεδιου.Τελικα η προσαυξηση αφορα τα δυο πρωτα Ο.Τ των σχεδιων ασχετα αν αυτα εισεχουν η οχι και ανεξαρτητως αποστασης απο την θαλασσα. Νομιζω οτι χρειαζεται διευκρινηση.
Παράγραφος 13
Συνεχίζει και στο νέο νόμο η αντιγραφή του σημείου που ταλαιπώρησε και ταλαιπωρεί ακόμη όλους με την ερμηνία της κύριας και μοναδικής κατοικίας.
Λύση απλή υπάρχει και θεωρώ ότι πρέπει να επανεξεταστεί το θέμα.
Προτείνων ότι Κύρια και μοναδική κατοικία είναι η κατοικία που κατοικεί ο κύριος και η οικογένειά του και δεν έχει άλλη που να μπορεί να πληρεί τις στεγαστικές του ανάγκες σε οικισμό > 3000 κατοίκους και τέλος.
Από το σημείο που γράφει: «Η προϋποθεση της κύριας κατοικίας … μέχρι ΄…. για κάθε τέκνο.» να διαγραφεί. Δηλαδή το να διαχωρίζει την κύρια και μοναδική κατοικία σε φύλλα καταγραφής διαφορετικά με άλλη κατοικία διότι υπερβαίνει το σύνολο των 130μ2. είναι άδικο και ληστρικό. Ουδείς επιθυμεί πλέον κατοικία πάνω από 130μ2 αν δεν την έχει ανάγκη. Τέτοια ανάγκη προφανώς έχουν ειδικές περιπτώσεις όπως πολύτεκνες οικογένειες, οι οποίες και φορτώνονται με δαπάνη αγοράς μεγάλων αυτοκινήτων (επταθέσια κλπ) χωρις να το επιθυμούν , αλλά είναι ανάγκη για μεταφορά της οικογένειας. Ετσι και στην κατοικία πρέπει να το δείτε αυτό.
Τα υπόγεια πρέπει να έχουν μειωτικό συντελεστή ακόμη και είναι ανεξάρτητες ιδιοκτησίες κι όχι μόνο στην περίπτωση που συνδέονται λειτουργικά με υπερκείμενο όροφο, διότι εκ των πραγμάτων έχουν μειωμένη αξία σε σχέση με τις υπερκείμενες ιδιοκτησίες.
Εφόσον διαφοροποιηθεί σε σχέση με τους προγενέστερους νόμους ,θα δημιουργήσει προβλήματα σε όσους δεν έχουν αποπληρώσει το πρόστιμο, αλλά και θα αποτρέψει καποιους από την τακτποίηση.
ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Η ΕΠΑΝΑΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ 6 ΩΣ ΕΞΗΣ :
6.αα)Για τον υπολογισμό του ενιαίου ειδικού προστίμου για όλους τους χώρους σε :
α. υπόγειες στάθμες
β. εσωτερικούς εξώστες (πατάρια), και
γ. σοφίτες,
σε κάθε περίπτωση εφαρμόζεται μειωτικός συντελεστής 70%.
ββ)Για τον υπολογισμό των συντελεστών των τετραγωνιδίων που ορίζονται στον πίνακα του Παραρτήματος Α του παρόντος, στα μεγέθη των χώρων αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων σε :
α. υπόγειες στάθμες εφόσον, στην πραγματική κατάσταση τους, συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο, προσμετρείται το 50% της επιφανείας τους.
β. εσωτερικούς εξώστες (πατάρια) εφόσον, στην πραγματική κατάσταση τους, έχουν συνολικό εμβαδόν μικρότερο του 70% της επιφάνειας του υποκείμενου χώρου με τον οποίο συνδέονται λειτουργικά , προσμετρείται μόνο η επιφάνεια που είναι μεγαλύτερη από το του 40% της επιφάνειας που επιτρέπεται να δομηθεί στο οικόπεδο.
γ. Σοφίτες εφόσον, στην πραγματική κατάσταση τους, συνδέονται λειτουργικά με τον με τον υποκείμενο όροφο , προσμετρείται μόνο η επιφάνεια που είναι μεγαλύτερη από το ( 1/2) της επιφανείας της υποκείμενης κάτοψης με την οποία συνδέονται.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ :
1. Οι χώροι αυτοί είχαν , έχουν και θα έχουν μειονεκτήματα. Δηλαδή μια υπόγεια στάθμη ήταν και θα είναι υπόγεια …. δεν είναι όροφος. Οι σοφίτες και τα πατάρια επίσης έχουν περιορισμένα ύψη , κεκλιμένα τμήματα οροφής , και δεν θεωρούνται όροφοι.
2. Υπάρχει σύνδεση ,κατά κάποιο τρόπο, με τις διατάξεις του Ν. 4067/2012
3. Είναι δίκαιη διαχείριση.
Σχετικά με τις παρ. 2 κ 3:
Δυστυχώς από το συνδυασμό των παρ. 2 κ 3 δεν δίνεται λύση σε ένα μεγάλο ζήτημα που υπήρχε κ απ’ ότι φαίνεται θα συνεχίσει να υπάρχει. Αυτό σχετίζεται με τον υπολογισμό των συντελεστών υπέρβασης κ σίγουρα οδηγεί σε στρεβλώσεις ως προς το προσδιορισμό των προστίμων όπως μπορεί να φανεί και με παραδείγματα.
Η υπάρχουσα διατύπωση, ασφαλώς αφήνει το περιθώριο να υπολογίσει κανείς «κατά το δοκούν» τους συντελεστές αυτούς κ αναφέρομαι ειδικά στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν περισσότερα του ενός φύλλα καταγραφής.
Επίσης συμφωνώ σε όσα αναφέρει στη δημοσίευση του της 10 Σεπτεμβρίου 2016, 01:31 ο Κος ΞΕΝΙΟΣ ΚΩΣΤΑΣ, αν συμφωνείτε κα σείς, αρκεί να προβλεφθεί να είναι δυνατή η εφαρμογή κλιμακωτά των συντελεστών υπέρβασης. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει απλά με τη χρήση διαφορετικών φύλλων καταγραφής, χωρίς δηλαδή να χρειαστεί καμμία αλλαγή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΤΕΕ.
Σχετικά με τη παρ. 6:
Στη παρ. 6 πρέπει να συμπληρωθεί η α) ως εξής: α. υπόγειες στάθμες ΜΕ ΚΥΡΙΑ ΧΡΗΣΗ, δεν αποτελούν αυτοτελή…….» για να εναρμονιστεί η α) με τη 5(2) του παραρτήματος Α.
Επίσης πρέπει να προστεθεί περίπτωση: δ. ισόγειοι βοηθητικοί χώροι (αποθήκες, χώροι στάθμευσης κ.λ.π.) έως 50 τ.μ. για να εναρμονιστεί η παρούσα παρ. 6 με το σύνολο της 5(2) του παραρτήματος Α (βλ. 4η σελίδα του παραρτήματος). Η παράλειψη αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η συσχετιζόμενη προσθήκη στον Ν4178 επήλθε ως τροποποίηση του αντίστοιχου παραρτήματος του (μόνο), σε μεταγενέστερο χρόνο.
Επίσης τόσον εδώ (στη παρ. 6) όσο κ στο παράρτημα (5) πρέπει να προστεθεί η περίπτωση υπογείου με βοηθητική χρήση, περίπτωση που ασφαλώς δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι ανήκει κάπου αλλού (προκύπτει αυτό αν κανείς δει προσεκτικά ολόκληρο το περιεχόμενο της *5 του παραρτήματος Α).
Συνεπώς πρέπει αφ’ ενός να προστεθεί μετά το τέλος της παρ. 6, νέα περίπτωση ε) με μειωτικό συντελεστή, σύμφωνα με τη «κοινή λογική» μικρότερο του 70% και αφ’ ετέρου να συμπληρωθεί το παράρτημα Α με νέα περίπτωση 5(3) για υπόγειες στάθμες με βοηθητική χρήση.
Στην παρ. 6α υπάρχει λανθασμένη διατύπωση.
Τα υπόγεια (ως τέτοια) έχουν μικρότερη αξία από τα αντίστοιχα υπέργεια κτίσματα και για τον λόγο αυτό, για όλες τις υπόγειες στάθμες (όπως και στον Ν.4178/13) θα πρέπει να ισχύει ο μειωμένος συντελεστής, χωρίς να υπάρχει η προυπόθεση της λειτουργικής ενότητας με την υπερκείμενη στάθμη, πράγμα που είναι ακατανόητο γιατί τέθηκε! Μήπως ο νομοθέτης ήθελε να θέσει αυτόν τον όρο για τις σοφίτες (οι οποίες θα πρέπει να συνδέονται λειτουργικά με τον υποκείμενο όροφο για να τυγχάνουν μείωσης και όχι να έχουν δική τους πρόσβαση μέσω του κεντρικού κλιμακοστασίου και να λειτουργούν ανεξάρτητα) και ο όρος αυτός τέθηκε κατά λάθος για τα υπόγεια; Εάν δεν ισχύσει ο μειωμένος συντελεστής για τους υπόγειους χώρους που έχουν δική τους πρόσβαση από το έδαφος εξωτερικά, αυτό σημαίνει ότι εξισώνονται και θεωρείται ότι έχουν την ίδια αξία με έναν αντίστοιχο χώρο ισογείου ή ορόφου, καθώς γι αυτά θα πρέπει να καταβάλλεται το ίδιο πρόστιμο, χωρίς καμία μείωση, πράγμα που είναι επιεικώς απαράδεκτο!
Η διαφορετική διαμερισμάτωση καθ΄ ότι δεν δημιουργείται παράβαση θα πρέπει να πληρώνεται με το ελάχιστο δηλαδή το παράβολο 250ε
Η υπέβαση ύψους >20% που είναι σύνηθες σε δώματα με υπέβαση δόμησης και κάλυψης <40% είναι άδικο να πρέπει να δηλώσεις κατηγορία 5 και θα πρέπει να μεγαλώσει το ποσοστό
Το πρόστιμο για τις πισίνες στον νόμο είναι ανεξάρτητο από την τιμή ζώνης. Δηλαδή μία πισίνα στην Εκάλη ή το Ψυχικό θα έχει το ίδιο πρόστιμο με μία ιδίου μεγέθους στην Λαμία ή την Αρτέμιδα!!. Η αξία όμως των δύο σαν περιουσιακό στοιχείο έχουν τεράστια διαφορά.
Θα έπρεπε λοιπόν το πρόστιμο να έχει σαν συντελεστή βαρύτητας την αξία της τιμής ζώνης, όπως άλλωστε σωστά υπάρχει για τα λοιπά κτίσματα.
Παράρτημα Α ,Διευκρινίσεις ,Οικοδομική Αδεια ΝΑΙ ΟΧΙ.
Το τελευταίο εδάφιο της περίπτωσης ΟΧΙ του σχεδίου αυτού του νόμου,
( θεωρείται ότι δεν υπαρχει οικοδομικήν άδεια……) συγκρίνοντας το με το ίδιο εδάφιο του παραρτήματος του 4178/13, έχει μετακινηθεί
δεξιότερα , έτσι που να φαίνεται οτι το υπόψη εδάφιο αφορά μόνο την
περίπτωση γ). Όμως στον 4178/13 η στοίχιση του εδαφίου είναι αριστερότερα, έτσι αφορούσε και τις δύο περιπτώσεις β) και γ), και με το σκεπτικό αυτό έχουν γίνει οι σχετικές υπαγωγές.
Αν έγινε λάθος πρέπει να διορθωθεί. Αν έγινε συνειδητά ,τότε έχουμε
μια ακόμη δυσμενέστερη διάταξη στο καινούργιο νόμο.
Αρ. 84 παρ. 6α
Δεν βοηθά η διατύπωση «να συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο» καθώς μπορεί να συνδέονται λειτουργικά με παρακείμενο ισόγειο, να συνδέονται τώρα αλλά στο μέλλον όχι, να μη συνδέονται λειτουργικά αλλά να αποτελούν προφανώς βοηθητικό χώρο κλπ. Για να μη χρειάζονται πάλι ερμηνείες επί ερμηνειών και για να μην αδικούνται όσοι δεν έχουν ακόμα ενταχθεί προτιμότερο να ισχύει ότι ίσχυε και στον ν4178.
Αρ. 84 παρ 6γ
Πιστεύω ότι η σύνδεση με το ΝΟΚ δε βοηθά καθώς υπάρχει πληθώρα περιπτώσεων που μία σοφίτα δεν πληρεί όλες τις παραμέτρους που θέτει ο ΝΟΚ αλλά αποτελεί χώρο που θα έπρεπε να δικαιούται την έκπτωση. πχ βοηθητικός χώρος εντός στέγης μέσου Η<2,20μ., λειτουργικά ενοποιημένος με παρακείμενο και όχι υποκείμενο χώρο.
Αρ. 84 παρ. 8
Εντελώς ακατανόητη η επιβάρυνση όσων βρίσκονται εντός 2 οικ. τετραγώνων από τη θάλασσα. Και γιατί όχι όσων βρίσκονται επί κορυφογραμμών/ σημείων θέασης; Σε απόσταση 2 οικοδομικών τετραγώνων από ποτάμια; Σε γειτνίαση με μουσεία και μνημεία; Επί πλατειών; Πολύ πρόχειρη διάταξη που μόνο εισπρακτικό πνεύμα έχει.
Αρθρο 84
Παράγραφος 10
Παρακαλώ στο σχόλιο μου της 13.09.16 20.54 στη 5η σειρά
μετά την λέξη σαν να προστεθούν οι λέξεις οριζόντιες ιδιοκτησίες
Αρθρο 84α
Παράγραφος 10
Παρακαλώ στο σχόλιο μου της 13.09.16 20.54 στη 5η σειρά
μετά την λέξη σαν να προστεθούν οι λέξεις οριζόντιες ιδιοκτησίες
Για την παρ. 6α:
Γίνεται αναφορά σε υπόγεια που δεν αποτελούν «αυτοτελή χώρο» . Θα πρέπει να διασαφηνιστεί τι σημαίνει το να «συνδέονται λειτουργικά με τον υπερκείμενο όροφο». Αν υποτεθεί ότι απλά σημαίνει να υπάρχει εσωτερικά κατακόρυφη επικοινωνία, τότε αυτό από μόνο του, δεν αποκλείει ο χώρος του υπογείου να μπορεί να λειτουργεί ως αυτοτελής χώρος, αν για παράδειγμα υπάρχει κ εξωτερική πρόσβαση, οπότε η παραπάνω προυπόθεση δεν θα έπρεπε να αποτελεί κριτήριο – απόδειξη για το αν ο χώρος είναι αυτοτελής.
Αντιθέτως, ακόμη και αν δεν υπάρχει εσωτερικά κατακόρυφη επικοινωνία, είναι δυνατό ο χώρος να μην είναι αυτοτελής αλλά να χρησιμοποιείται σαν βοηθητικός (αποθήκη) μιας κατοικίας που βρίσκεται στον υπερκείμενο η ακόμη κ σε άλλο όροφο, αρκεί να υπάρχει εξωτερική πρόσβαση, για παράδειγμα σκάλα καθόδου από τον ακάλυπτο προς την υπόγεια στάθμη. Σε αυθαίρετη υπόγεια στάθμη πάντως που έχει βοηθητική χρήση θα έπρεπε να δίνεται ο μειωτικός συντελεστής χωρίς άλλες προυποθέσεις.
ΠΑΡ. 13 : θα πρέπει να διευκρινιστεί αν στη περίπτωση που το όριο των 70τμ (η των λοιπών επιφανειών, κατά περίπτωση) δεν «καλύπτεται», αν θα ισχύει η «κλιμακωτή» εφαρμογή, δηλ. συνοπτικά: δύο φύλλα καταγραφής, ένα με τα τμ ως τα 70 με τη προβλεπόμενη έκπτωση κ ένα δεύτερο με τα υπόλοιπα που υπερβαίνουν το όριο. Αυτό ισχύει τώρα με τον Ν4178, αλλά έπρεπε προηγουμένως να εκδοθεί η εγκύκλιος 3/01.10.2013 η οποία, αναίρεσε το Ν.4178/13 ως προς τον ορισμό της κύριας κ μοναδικής κατοικίας.
Διαφορετικά, δηλαδή αν δεν ισχύσει η κλιμακωτή εφαρμογή, δημιουργούνται αδικίες σε περιπτώσεις όπου για λίγα τ.μ. υπερβαίνει κανείς το όριο των 70τμ.
Μάλλον ο συντελεστής 0,6(για ΤΖ>1000) στο παράρτημα Α, αφορά την επόμενη περίπτωση, της κατοικίας κ όχι αυτή της κύριας κ μοναδικής, διαφορετικά θα ήταν παράδοξο να έχουμε περιπτώσεις κύριας κ μοναδικής κατοικίας με συντελεστή (0,6) μεγαλύτερο από αυτόν της επόμενης περίπτωσης που αφορά την (απλή) κατοικία.
Άρθρο 84 Παράγραφος 10
Νομίζω ότι θα πρέπει να υπάρχει παρόμοια αντιμετώπιση (αν όχι πλήρης
απαλλαγή)και για περιπτώσεις θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων,στον κλειστό
χώρο του ισογείου πολυκατοικίας,εφόσον
1ο. Αναφέρονται ρητά στη σύσταση και στο κανονισμό της πολυκατοικίας,
που έχουν μεταγραφεί κανονικά στο αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο σαν <> με ποσοστό εξ αδιαιρέτου στο οικόπεδο
2ο. Εμφανίζονται καθαρά στα εγκεκριμένα απο την Πολεοδομία σχέδια
3ο. Έχουν πωληθεί και τα σχετικά συμβόλαια έχουν μεταγραφεί κανονικά
ήδη από το 2000
Η εν λόγω ρύθμιση είναι αναγκαία διότι σήμερα στη πράξη δεν μπορούν να
γίνουν μεταβάσεις-πωλήσεις αυτών των ιδιοκτησιών,γιατί Δικηγόροι και
Συμβολαιογράφοι φοβούνται το ενδεχόμενο μη μεταγραφής των συμβολαίων
παρά την ,σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 3 του Ν.4176/2013,βεβαίωση
Μηχανικού.
Σε κάθε άλλη περίπτωση ,αν θέλουμε να γινόμαστε χώρα υπεύθυνων πολιτών
το όποιο πρόστιμο νομιμοποίησης θα πρέπει να βαρύνει
κατ΄τ το 1/3 Οικοπεδούχο και Κατασκευαστή
1/3 Πολιτεία (Συμβολαιογράφος-Πολεοδομία-Υποθηκοφυλακείο)
1/3 Αγοραστή,αν και όπως πάντα, είναι το θύμα.
Έχει ήδη προταθεί η αλλαγή των συντελεστών ανά 5 ετία αντί της εντελώς
άδικης 10 ετίας
Νομίζω ότι θα ήταν δικαιότερο οι συντελεστές να προσαυξάνονται κατά
3 (τρείς) μονάδες για κάθε χρόνο και μάλιστα μέχρι το 2011.
Παράρτημα Α
3. Είδος χρήσης : Αφορά στο είδος της υφιστάμενης χρήσης στις αυθαίρετες κατασκευές ή στη χρήση με βάση την οικοδομική άδεια.
3α=0,40 Κύρια και μοναδική κατοικία βάση των προϋποθέσεων της παρ. 13
του άρθρου 84 για Τ.Ζ. μικρότερη ή ίση των 1000 € και 0,6 για
Τ,Ζ. μεγαλύτερη των 1000 €.
3β=0,50 Επιλέγεται για κατοικία η οποία δεν υπάγεται στο παραπάνω
στοιχείο (3α), καθώς και για κτήρια κατοικίας με βάση την
οικοδομική άδεια, τα οποία λειτουργούν ως τουριστικές
εγκαταστάσεις
…….
Έτσι όπως είναι διατυπωμένο φαίνεται ότι στην περίπτωση της ευεργετικής διάταξης περί κύριας και μοναδικής κατοικίας που η τιμή ζώνης είναι περισσότερο από €1000, ο συντελεστής είναι 0,60. Όταν η Τ.Ζ. είναι μεγαλύτερη από €1000, γιατί να μην επιλεγεί η άλλη περίπτωση της «απλής» κατοικίας που ο συντελεστής είναι 0,50 ανεξάρτητα τιμής ζώνης;
Στα ανεξάρτητα υπόγεια δεν θα εφαρμόζεται μειωτικός συντελεστής; Δηλαδή αύξηση του προστίμου κατά 100 %; Στα εξαρτημένα υπόγεια ο μειωτικός συντελεστής 70 % έναντι του ισχύοντος σήμερα 50 %. Δηλαδή αύξηση του προστίμου κατά 40%; Διευκρινήστε ή διορθώστε
Για τις υπόγειες στάθμες δεν θα πρέπει να υπάρχει η προυπόθεση της λειτουργικής ενότητας με την υπεκείμενη στάθμη, προκειμένου να υπάρχει μια ενιαία αντιμετώπιση σε σχέση με τους προηγούμενους νόμους και επι πλέον τα αυτοτελή υπόγεια διαμερίσματα έχουν μικρότερη αξία σε σχέση με κάποιο που έχει και ισόγειο χώρο.
Οσον αφορά τον μειωτικό συντελεστή θα έπρεπε να παραμείνει 50% και όχι να αυξηθεί σε 70%, για τον ίδιο λόγο.
Από τον τρόπο που είναι διατυπωμένο το άρθρο προκύπτει ότι το ίδιο πρόστιμο ισχύει ακόμα και αν οι χώροι αυτοί είνα βοηθητικοί (?!) Επίσης δεν προβλέπεται κάτι για τους χώρους βοηθητικής χρήσης (αποθήκες, γκαράζ) σε ισόγειες στάθμες.
Υπάρχει ασάφεια και στον 4178 και σε αυτον τον νόμο ως προς τη κύρια και μοναδική κατοικια.
Δηλαδή εννοει ότι ένας με 1 γκαρσονιέρα των 10τ.μ και ένα σπίτι 70 τ.μ δεν δικαιούται έκπτωση για το σπίτι του? (άθροισμα συνολικής επιφάνειας >70τ.μ.)
Επίσης ένα άκτιστο οικόπεδο πως μπορεί να θεωρείται σήμερα ότι πληρεί στεγαστικές ανάγκες??
Θα μπορουσε να αναφέρεται ότι αρκεί η πρώτη κατοικια που δηλώνεται στο Ε1 να πληρεί τις προϋποθέσεις.( Δηλαδή 70τ.μ + προσαυξήσεις)
«θεωρείται ότι οι στεγαστικές ανάγκες, εφ’ όσον το άθροισμα ……………… δεν υπερβαίνει τα 70τ.μ ….
Θεωρώ ότι αυτοί οι περιορισμοί έχουν παρερμηνευθεί εντελώς μέσω των εγκυκλιών.
Η αρχική σκέψη ήταν εφόσον έχει κανείς ένα σπίτι με τη παραπάνω ελάχιστη έκταση δεν μπορούσε να τακτοποιοί άλλο σπίτι με μειωμένους συντελεστές της μοναδικής κατοικίας.
Στη εγκύκλιος παρερμηνέυτηκαν οι περιορισμοί ότι οι ευνοηκοί συντελετές της οικογενειακής κατοικίας ισχύουν μόνο για τα πρώτα 70 τετραγωνικά. Αυτοί η παρερμηνία ήταν ιδιαίτερα βλαπτική για οικογένειες των οποίων τα παιδιά τώρα δεν είναι πιά εξαρτώενα μέλη αλλά ήταν παλιότερα.
Αφού γίνεται κάποιος νόμος, τι νόημα έχει να ανατραπεί ο νόμος από τους εγκύκλιους?
Αυτό το θέμα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη να μη αδικούνται γονείς που παλαιότερα μεγαλώσανε παιδιά με πολλούς κόπους και τώρα θεωρούνται από την πολιτεία απλώς εργένηδες.
Για μικρες παραβασεις να μην ζητατε μελετη μηχανικου παρα μονο οταν χρειαζεται στατικη μελετη.
Για μικρες πολεοδομικες παραβασεις οπως θερμοπροσοψεις υπερβαση δομησης εως 8% και αλλες μικρες παραβασεις που εγιναν με την ανοχη του μηχανικου.
Αντιθετα να ειστε αυστηροι για τις μεγαλες πολεοδομικες παραβασεις και να επιρειψετε ευθυνες και στους μηχανικους
Κυρια και μοναδικη κατοικια θα επρεπε να χαρακτηριζεται αυτη η οποια σου ανηκει και οχι αυτη στην οποια κατοικεις η ανηκει σε αλλο μελος της οικογενειας σου, γιατι αυτη αποτελει δικο σου περιουσιακο στοιχειο.Τα ζευγαρια χωριζουν τα παιδια μεγαλωνουν και φευγουν.
Θα ηταν πιο δικαιο να υπαρχουν συντελεστες μειωσης του προστιμου λογω παλαιοτητας ανα πενταετια και οχι δεκαετια απο το 1983. Η δεκαετια ειναι μεγαλο διαστημα. Οι συντελεστες θα μπορουσαν να ειναι
1983-1988 50%
1989-1993 60%
1994-1998 70%
1998-2003 80%
Δειξτε επιεικεια στις μικρες πολεοδομικες παραβασεις και δωστε αψεση αμαρτειων οπως, περγκολες θερμοπροσοψεις μικρη υπερβαση δομησης εως 5% μικρες παραβασεις που εγιναν με την ανοχη του μηχανικου.
Για της μ!κρες παραβασεις να μην ζητατε μελετη μηχανικου παρα μονο αν χρειαζεται στατικη μελετη.
Ενας που έχει υπέρβαση δόμησης 50 μ2 με νόμιμα 100 έχει πρόστιμο από υπερβ. δόμησης Χ 1.0 ΕΝΏ αν εχει 51 μ2 πόσο πρόστιμο λέει η λογική ότι πρέπει να έχει? 50 Χ 1.0 + 1 Χ 1.3 Είναι έτσι ή η λογική του νομοθέτη λέει 51 Χ 1.3 ? Ποιό είναι το δίκαιο ?
Στην παράγραφο 13 του άρθρου 84 αναφέρεται : ‘‘θεωρείται ότι οι στεγαστικές ανάγκες, εφ’ όσον το άθροισμα ……………… δεν υπερβαίνει τα 70τ.μ.’’ και στη συνέχεια δίνει κάποιες προσαυξήσεις για τα παιδιά. Ο περιορισμός αυτός – που ουσιαστικά χωρίζει ένα διαμέρισμα στα δύο ?! – και βασίζεται στο ‘‘θεωρείται’’ δεν έχει λογική ή τεχνική βάση. Ποια είναι τα λογικά αποδεκτά κριτήρια με βάση τα οποία προκύπτει το μέγεθος ‘‘70τ.μ.’’ ως όριο των στεγαστικών αναγκών. Επίσης εάν παρατηρήσουμε στο παράρτημα Α το φύλλο καταγραφής και τις διευκρινίσεις για τους συντελεστές του (3) – είδος χρήσης – θα δούμε ότι ο μειωτικός συντελεστής 0,4 για την κύρια και μοναδική κατοικία είναι μόνο για Τ.Ζ. >= 1000ευρώ και για μεγαλύτερη Τ.Ζ. γίνεται 0,6, ενώ για την άλλη κατοικία είναι 0,5 χωρίς τον περιορισμό στην Τ.Ζ. Αυτό δημιουργεί μια ακόμα αδικία για το ύψος του προστίμου της κύριας και μοναδικής κατοικίας.
Προτείνω για την κύρια και μοναδική κατοικία:
1. ο περιορισμός των 70τ.μ. να καταργηθεί πλήρως διότι δημιουργεί δυσφορία απέναντι στον νόμο και απομάκρυνση από αυτόν.
2α. ο διαφορετικός συντελεστής λόγω της Τ.Ζ. να καταργηθεί ή
2β. το όριο της Τ.Ζ. 1000ευρώ να αυξηθεί π.χ. στα 2000ευρώ ή
2γ. να διαμορφωθούν περισσότερες βαθμίδες στην Τ.Ζ. για την εύρεση του συντελεστή
Όσον αφορά την άλλη κατοικία η λογική διαμόρφωσης των συντελεστών να παρακολουθήσει αυτήν της κύριας και μοναδικής κατοικίας.
Παρ. 6: προς τι ο λογος που πρεπει η υπογεια σταθμη(αρθ.84 παρ.6) να εχει λειτουργικη ενοτητα με τον υπερκειμενο οροφο ωστε να παρει την εκπτωση? Σε περιπτωση που ειναι ακομη και του ιδιου και λειτουργει ανεξαρτητα απο τον υπερκειμενο οροφο γιατι να πληρωσει περισσοτερ απο καποιον που εκανε μια πχ μεζονετα τριων επιπεδων συνολικου εμβαδου 150μ2.
Στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α λείπει ο συντελεστής της περίπτωσης 11 (θ). Ξεχάστηκε να συμπληρωθεί.
Αρθρο 84 παρ.6
γιατι θα πρεπει η υπογεια σταθμη να εχει λειτουργικη ενοτητα με τον υπερκειμενο οροφο? οι προηγουμενοι νομοι δεν το προεβλεπαν αυτο. Θα πρεπει να υπαρξει μια ενιαια αντιμετωπιση σε σχεση με τους προηγουμενους νομους.
Κύριοι
από την αναφορά σας περί εφαρμογής πλέον, της Τ.Ζ των αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομικών της 20.01.2016, αντί των του προϊσχύοντος της 28.7.2011, οι περισσότεροι θεωρούν ότι τα πρόστιμα και μόνο εξ’ αυτού του λόγου θα μειωθούν, ενώ:
Α. μεγάλες φτωχές – λαϊκές περιοχές, στις περισσότερες των πόλεων μας
Β. ομοίως μεγάλες σε εκτός σχεδίου περιοχές των περισσότερων Δήμων μας και
Γ. ειδικά εντός ή εκτός περιοχές των περισσότερων αγροτικών οικισμών μας
δεν πρόκειται να τύχουν καμίας μείωσης, αφού οι εφαρμοζόμενες σ’ αυτές άμεσα ή έμμεσα Τ.Ζ, δεν αναπροσαρμόστηκαν το 2016 και παραμένουν ως είχαν το 2011, δηλ και πάλι Τ.Ζ 400-450-500-550-600€
Μήπως λοιπόν πρέπει να προβλεφθεί και για αυτές μια γενική μείωση της τάξης 10-15% με τη θέσπιση ενός επιπλέον συντελεστή του παραρτήματος Α?
Στην παράγραφο 6α , αναφέρονται τα υπογεια , τα πατάρια και οι σοφίτες , όπως ορίζονται στον Ν.4067/12, χωρίς να διευκρινίζεται αν αυτό αφορά όλους τους παραπάνω χώρους ¨η μόνο τις σοφίτες . Επειδη η ίδια διατύπωση υπάρχει και στον 4178 και ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ 4/14, ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΤΗΚΕ ΟΤΙ Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΝΟΚ, ΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΣΟΦΙΤΕΣ, δεν μπορεί αυτό να περιληφθεί απαρχής στον νέο νόμο, γιατι πρέπει να περιμένομε ξανά εγκύκλιο;Αν πάλι η βούληση είναι να αλλάξει αυτή η διάταξη, είναι σωστό και δίκαιο , για τους μη ενταχθέντες στον 4178;Ο ιδιοκτήτης δηλαδή που δήλωσε στον 4178 πατάρι στο 100% του υποκείμενου χώρου , είναι άλλης κατηγορίας πολίτης από αυτόν που δεν μπόρεσε μέχρι σήμερα να ρυθμίσει το αυθαίρετο του;