Οι παρ. 1, 2 και 5 και η περ. α της παρ. 8 του άρθρου 2 του ν. 2308/1995 (Α’ 114) αντικαθίστανται και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 2
Δηλώσεις εγγραπτέων δικαιωμάτων
1. Με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» καλούνται όσοι έχουν εμπράγματο ή άλλο εγγραπτέο στα κτηματολογικά βιβλία δικαίωμα σε ακίνητα της υπό κτηματογράφηση περιοχής να υποβάλουν δήλωση με περιγραφή του δικαιώματος και αναφορά στην αιτία κτήσης του.
Η απόφαση αυτή αναρτάται στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «Ελληνικό Κτηματολόγιο», δημοσιεύεται σε μία εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας και σε δύο του της περιφέρειας και κοινοποιείται στο Υπουργείο Εξωτερικών και στους οικείους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού.
Με όμοια απόφαση συγκροτείται Γραφείο Κτηματογράφησης, στο οποίο μπορούν να υπαχθούν περισσότερες της μίας υπό κτηματογράφηση περιοχές, ορίζεται η έδρα του και ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με το αναγκαίο κατά περίπτωση προσωπικό του, καθώς και κάθε άλλο ζήτημα τεχνικού και λεπτομερειακού χαρακτήρα σχετικά με τη λειτουργία του. Στην περίπτωση που η κτηματογράφηση διενεργείται από αναδόχους μελετών κτηματογράφησης, το Γραφείο Κτηματογράφησης στελεχώνεται, εξοπλίζεται και λειτουργεί με ευθύνη τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σχετική σύμβαση. Σε συμπράττοντα σχήματα, στα οποία ανατίθενται μελέτες κτηματογράφησης, επιτρέπεται να συμμετέχουν και δικηγόροι.
Η δήλωση γίνεται σε ειδικό έντυπο, το περιεχόμενο του οποίου, με μνεία των εγγράφων που συνυποβάλλονται, καθορίζεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο».
2. Το Δημόσιο υποχρεούται να υποβάλει δήλωση εγγραπτέου δικαιώματος, και μπορεί να υποβάλει αίτηση διόρθωσης ή ένσταση κατά τα άρθρα 6 και 7, για λόγους διασφάλισης και προστασίας των δικαιωμάτων του.
Το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» παρέχει υποχρεωτικά στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου για τον υπό κτηματογράφηση Ο.Τ.Α. τα όρια των σχεδίων πόλεως, οικισμών προϋφιστάμενων του έτους 1923, οικοδομήσιμων εκτάσεων των οικιστικών περιοχών του ν. 947/1979 (A’ 169), διανομών και αναδασμών, καθώς και τυχόν εγκεκριμένες πολεοδομικές μελέτες και ρυμοτομικά σχέδια, τα οποία λαμβάνει υπόψη της και εφαρμόζει κατά τη διαδικασία κτηματογράφησης. Για τη δήλωση του Ελληνικού Δημοσίου επί δασών και δασικών εκτάσεων λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη από τις οικείες Υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου τα προαναφερθέντα όρια και δεν υποβάλλεται δήλωση ούτε ένσταση ή αίτηση διόρθωσης στις περιπτώσεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 3889/2010.
Το ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» αποστέλλει υποχρεωτικά στην αρμόδια για την υπό κτηματογράφηση περιοχή Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, πριν την ανάρτηση των προσωρινών στοιχείων κτηματογράφησης, τα προσωρινά κτηματολογικά διαγράμματα της ανάρτησης καθώς και τα στοιχεία των εγγραφών του προσωρινού κτηματολογικού πίνακα που αφορούν στα ακίνητα που έχουν καταχωρισθεί ως ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου και ως αγνώστου ιδιοκτήτη, καθώς και στα ακίνητα που έχουν καταχωρηθεί σε δικαιούχο κυριότητας με αιτία κτήσης τη χρησικτησία και των οποίων οι δηλώσεις υποβλήθηκαν μετά τη λήξη της συλλογής δηλώσεων. Κατά παρέκκλιση του ν. 2472/1997 (Α’ 50), όπως ισχύει, τα γεωχωρικά δεδομένα με πλήρη αναφορά στα ΚΑΕΚ των κτηματολογικών διαγραμμάτων των πρώτων εγγραφών για το σύνολο της κτηματογραφούμενης περιοχής, χορηγούνται υποχρεωτικά στις δημόσιες αρχές που τα αιτούνται εφόσον θεμελιώνονται στην αίτηση λόγοι διασφάλισης των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου.
3. α) Τα δικαιώματα για τα οποία υπάρχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης στο στάδιο της κτηματογράφησης, είναι αυτά στα οποία αφορούν οι εγγραπτέες, σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου, πράξεις, σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 2664/1998, εκτός από τις πράξεις παραχώρησης της νομής ακινήτων σε δικαιούχους από αναδασμό πριν από την κύρωση του.
β) Επιτρέπεται η υποβολή δήλωσης εγγραπτέου δικαιώματος με αιτία κτήσης την κληρονομική διαδοχή και πριν από τη σύνταξη και μεταγραφή της πράξης αποδοχής Kληρoνομίας ή άλλης ισοδύναμης με αυτήν πράξης.
Στην περίπτωση αυτή, το εγγραπτέο δικαίωμα καταχωρίζεται μεν στους κτηματολογικούς πίνακες της ανάρτησης, καθώς επίσης στις πρώτες εγγραφές στο κτηματολογικό βιβλίο, ο δικαιούχος όμως δεν μπορεί να επιχειρήσει εγκύρως καμία πράξη ασκήσεώς του πριν από την πλήρωση των προϋποθέσεων των άρθρων 1193 επ. του Αστικού Κώδικα.
γ) Δήλωση δικαιώματος με επικαλούμενο τίτλο κτήσεως πράξη μεταyραπτέα, εγγραπτέα ή σημειωτέα στα βιβλία του υποθηκοφυλακείου δεν κωλύει την καταχώριση του δηλούμενου δικαιώματος στους κτηματολογικούς πίνακες της ανάρτησης, εκ του λόγου ότι δεν συνοδεύεται από στοιχεία σχετικά με τη μεταγραφή, εγγραφή ή σημείωση. Η απουσία των στοιχείων αυτών από τον αναρτημένο κτηματολογικό πίνακα δεν θεμελιώνει καθ’ εαυτήν λόγο αιτήσεως διορθώσεως ή ενστάσεως κατά της εγγραφής, εάν η τελευταία δεν συνοδεύεται από στοιχεία με τα οποία αποδεικνύεται η μη μεταγραφή, εγγραφή ή σημείωση. Εφόσον το δικαίωμα, για τον τίτλο του οποίου απουσιάζουν τα στοιχεία μεταγραφής, εγγραφής ή σημείωσης, περιληφθεί στον τελικό αναμορφωμένο πίνακα του άρθρου 11 του νόμου αυτού, καταχωρίζεται και στις πρώτες εγγραφές στο κτηματολογικό βιβλίο. Στην τελευταία περίπτωση, καμία μεταγενέστερη πράξη διαθέσεως του δικαιώματος, εκούσια ή αναγκαστική, και καμία άλλη εγγραφή δεν επιτρέπεται να καταχωρισθούν στο κτηματολογικό φύλλο του ακινήτου, εάν προηγουμένως ο Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου δεν συμπληρώσει, μετά από έλεγχο στο αρχείο του υποθηκοφυλακείου, τα ελλείποντα στοιχεία μεταγραφής, εγγραφής ή σημείωσης του τίτλου. Αν από τον ως άνω έλεγχο διαπιστωθεί ότι ουδέποτε είχε διενεργηθεί η μεταγραφή, εγγραφή ή σημείωση του τίτλου, επιτρέπεται η προηγούμενη καταχώρισή του στο κτηματολογικό φύλλο του ακινήτου κατόπιν αιτήσεως, που υποβάλλεται σύμφωνα με τα άρθρα 14 επ. του ν. 2664/1998, από όποιον έχει έννομο συμφέρον, προκειμένου εν συνεχεία να διενεργηθεί οποιαδήποτε άλλη μεταγενέστερη εγγραφή. Ο αιτών βαρύνεται με την καταβολή των προβλεπόμενων για την καταχώριση τελών, πάγιων και αναλογικών. Αξιώσεις τρίτων, οι οποίες ασκούνται σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 6 και 7 του ν. 2664/1998, δεν επηρεάζονται από την καταχώριση αυτή. Μετά την οριστικοποίηση της εγγραφής, εφόσον η καταχώριση του τίτλου γίνει κατόπιν αιτήσεως τρίτου, που έχει έννομο συμφέρον, ο Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου εκδίδει και παραδίδει σε αυτόν απόδειξη καταβολής των τελών, η οποία αποτελεί τίτλο εκτελεστό για την επίσπευση εκτελέσεως κατά του υπέρ ου η οριστικοποιηθείσα εγγραφή, η οποία διενεργείται βάσει απογράφου εκδιδομένου από τον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά αναλόγως του άρθρου 918 του Κ.Πολ.Δ.. Το ειδικότερο περιεχόμενο της απόδειξης αυτής και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με απόφαση του Ο.Κ.Χ.Ε..
4. Η δήλωση υποβάλλεται στο αρμόδιο Γραφείο Κτηματoγράφησης.
5. Οι δηλώσεις υποβάλλονται μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών, η έναρξη της οποία ορίζεται με την απόφαση της παρ. 1. Η αντίστοιχη προθεσμία για τους κατοίκους της αλλοδαπής και για το Ελληνικό Δημόσιο είναι έξι (6) μήνες. Οι προθεσμίες αυτές μπορεί να παρατείνονται για χρόνο συνολικά έως τρεις (3) μήνες με αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», όπως αυτή μετονομάζεται, που δημοσιεύονται κατά την παρ. 1.
Με αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι προθεσμίες υποβολής των δηλώσεων μπορεί να παρατείνονται και για χρονικό διάστημα έως έξι (6) μήνες πέραν του χρόνου της παράτασης του προηγούμενου εδαφίου. Οι αποφάσεις αυτές μπορεί να έχουν αναδρομική ισχύ από τη λήξη της προηγούμενης παράτασης μέχρι τη δημοσίευσή τους.
6. Για κάθε μεταβολή των κατά την παρ. 3 δικαιωμάτων, που επέρχεται από την επομένη της υποβολής της αρχικής δήλωσης έως την έναρξη της κατά το άρθρο 5 παρ. 1 προθεσμίας, υποχρεούνται οι αποκτώντες εγγραπτέα δικαιώματα να υποβάλουν δήλωση. Οι δηλώσεις αυτές, για τις οποίες ισχύουν κατά τα λοιπά οι ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου, υποβάλλονται μέσα σε προθεσμία ενός (1) μηνός από την κτήση ή τη μεταβολή του εγγραπτέου δικαιώματος, εκτός αν δεν έχει λήξει ακόμα η προθεσμία της παρ. 5 του παρόντος άρθρου, οπότε η δήλωση υποβάλλεται εντός αυτής. «Για τις μεταβολές που επέρχονται, σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια της παρούσας παραγράφου και μέχρι την έναρξη της προθεσμίας της παραγράφου 1 του άρθρου 5, ο αρμόδιος υποθηκοφύλακας αποστέλλει ατελώς και χωρίς καταβολή δικαιωμάτων παγίων ή αναλογικών στο Γραφείο Κτηματογράφησης, αμέσως μετά την καταχώριση, αντίγραφο της περίληψης της πράξης, καθώς και αντίγραφο της ίδιας της πράξης. Αν η νομοθεσία δεν προβλέπει σύνταξη περίληψης, ο αρμόδιος υποθηκοφύλακας αποστέλλει ατελώς και χωρίς καταβολή δικαιωμάτων παγίων ή αναλογικών στο Γραφείο Κτηματογράφησης αντίγραφο της ίδιας της πράξης με τα στοιχεία μεταγραφής ή εγγραφής ή σημείωσης αυτής στα οικεία βιβλία που τηρεί.
Μετά την έναρξη της προθεσμίας που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 5 απαγορεύεται η μεταγραφή, εγγραφή ή σημείωση οποιασδήποτε πράξης στα τηρούμενα στα υποθηκοφυλακεία βιβλία, εφόσον στην αίτηση που υποβάλλεται προς τον υποθηκοφύλακα δεν επισυνάπτεται δήλωση εγγραπτέου δικαιώματος της παραγράφου 1, απευθυνόμενη προς τον αρμόδιο για την κτηματογράφηση φορέα που προβλέπεται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 1 σε σχέση με το δικαίωμα, στο οποίο αφορά η πράξη.
7. Σε περίπτωση υποβολής ψευδούς δήλωσης έχουν ανάλογη εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 22 του ν. 1599/1986.
8.α) Αν δεν υποβληθεί δήλωση, απαγορεύεται η κατάρτιση εμπράγματης δικαιοπραξίας για το δικαίωμα που δεν δηλώθηκε, καθώς επίσης η χορήγηση άδειας οικοδομής στο όνομα εκείνου που παρέλειψε να υποβάλει τη δήλωση.
Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί επίσης να επιβληθεί πρόστιμο.
Το παραπάνω πρόστιμο υπολογίζεται βάσει του είδους του εγγραπτέου δικαιώματος που δηλώνεται, της αξίας των ακινήτων βάσει του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού αυτής, καθώς και του χρόνου κατά τον οποίον καθυστέρησε η υποβολή της δήλωσης σε σχέση με την προθεσμία που καθορίζεται σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 5. Το πρόστιμο για δικαιώματα κυριότητας (ψιλής/πλήρους) και επικαρπίας υπολογίζεται για το σύνολο των ακινήτων που δεν έχουν δηλωθεί εμπροθέσμως ακόμη και στις αγροτικές περιοχές της υποπερ. αα της περ. α της παρ. 10. Βάση υπολογισμού του προστίμου αποτελεί η αξία του δηλουμένου δικαιώματος. Η βάση υπολογισμού αντιστοιχεί σε ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 300 και ανώτερο των 2.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται, ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης υποβολής της δήλωσης.
Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, ορίζεται ο ειδικότερος τρόπος υπολογισμού του προστίμου ανά είδος δικαιώματος, συμπεριλαμβανομένου του συντελεστή προσαύξησης λόγω καθυστέρησης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης. Η απόφαση αυτή αρχίζει να ισχύει ένα (1) μήνα μετά την έκδοσή της.
Σε περίπτωση παρέλευσης της προθεσμίας καταβολής προστίμου, αυτό εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε..
β) Οποιαδήποτε απαγόρευση και ακυρότητα από την εφαρμογή αυτής της παραγράφου αίρεται είτε με την εκ των υστέρων υποβολή δήλωσης από εκείνον που παρέλειψε να την υποβάλει εμπροθέσμως, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αποξενώθηκε πλήρως από το δικαίωμα του επί του ακινήτου, είτε εκείνου που αποκτά εγγραπτέο δικαίωμα με την παραπάνω δικαιοπραξία. Η υποβολή των δηλώσεων αποδεικνύεται με σχετική βεβαίωση, η οποία εκδίδεται ατελώς από το αρμόδιο Γραφείο Κτηματογράφησης.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, της οποίας το περιεχόμενο περιλαμβάνεται στην ανακοίνωση για την ανάρτηση που προβλέπεται στο άρθρο 4, καθορίζεται η ημερομηνία μέχρι την οποία είναι επιτρεπτή η υποβολή εκπρόθεσμων δηλώσεων στην περιοχή που κτηματογραφείται. Με όμοια απόφαση, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, η προθεσμία αυτή μπορεί να παρατείνεται.
9. Κατ’ εξαίρεση των όσων ορίζονται στις παρ. 6 και 8, μετά τη λήξη της ανάρτησης των στοιχείων της κτηματογράφησης δεν επιτρέπεται με ποινή απαραδέκτου να υποβληθεί δήλωση εμπράγματου δικαιώματος, με αιτία κτήσης την έκτακτη χρησικτησία, εφόσον αφορά σε ακίνητο το οποίο στην ανάρτηση των στοιχείων της κτηματογράφησης καταχωρήθηκε ως άγνωστου ιδιοκτήτη, εάν δεν επιδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο.
Κατά τη διάρκεια της ανάρτησης, υποβάλλεται ένσταση ως προς το περιεχόμενο των στοιχείων της ανάρτησης.
Η ένσταση είναι απαράδεκτη εάν δεν επιδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο. Για την απόδειξη της κατάθεσης της ένστασης, το Γραφείο Κτηματογράφησης εκδίδει στην περίπτωση αυτή πιστοποιητικό υποβολής ένστασης, το οποίο, από κοινού με το αποδεικτικό της επιδόσεως προς το Δημόσιο, χρησιμοποιείται για τη σύνταξη συμβολαίων, τη διεξαγωγή δικών και τις εγγραφές στα βιβλία μεταγραφών και υποθηκών, αντί του πιστοποιητικού υποβολής δήλωσης που προβλέπεται στο άρθρο 5.
10. α) Για την επεξεργασία των δηλώσεων του παρόντος άρθρου και την καταχώριση των εγγραπτέων δικαιωμάτων στους τελικούς πίνακες της κτηματογράφησης, καθώς επίσης και για τα δικαιώματα που έχουν περιληφθεί στα τελικά κτηματολογικά στοιχεία, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 3 καταβάλλεται υπέρ του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο» ανταποδοτικό τέλος κτηματογράφησης, το οποίο καθορίζεται ως εξής:
αα’. Για κάθε εγγραπτέο δικαίωμα που δηλώνεται, καταβάλλεται από τον δηλούντα έναντι του συνολικά οφειλόμενου ανταποδοτικού τέλους κτηματογράφησης και επί ποινή απαραδέκτου της δηλώσεώς του πάγιο τέλος κτηματογράφησης. Το τέλος αυτό ορίζεται σε τριάντα πέντε (35) ευρώ ανά δικαίωμα, με εξαίρεση τα δικαιώματα σε χώρους στάθμευσης ή αποθήκες που αποτελούν αυτοτελείς ιδιοκτησίες, για τα οποία το τέλος ορίζεται σε είκοσι (20) ευρώ. Στις αγροτικές περιοχές τα φυσικά πρόσωπα που έχουν εγγραπτέο δικαίωμα σε περισσότερα του ενός ακίνητα καταβάλλουν πάγια τέλη για δύο μόνον εγγραπτέα δικαιώματα, ανεξαρτήτως του συνολικού αριθμού αυτών. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται μόνο για τους δικαιούχους δικαιωμάτων κυριότητας και δουλειών.
ββ’ .Μετά την έκδοση των αποφάσεων επί των αιτήσεων διορθώσεως και των ενστάσεων κατά τα άρθρα 6 και 7 του νόμου αυτού και στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των κτηματολογικών πινάκων και διαγραμμάτων κατά το άρθρο 11, οι καταχωρισθησόμενοι στους αναμορφωμένους πίνακες ως κύριοι ή επικαρπωτές καταβάλλουν το υπόλοιπο ανταποδοτικό τέλος κτηματογράφησης, το οποίο είναι αναλογικό και καθορίζεται σε ποσοστό ένα επί τοις χιλίοις (1 %0) επί της πέραν των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ αξίας του δικαιώματός τους, η οποία υπολογίζεται με βάση την τιμή ζώνης του ακινήτου και, όπου τέτοια δεν ισχύει, με βάση την αντίστοιχη κατά τη φορολογική νομοθεσία αξία αυτού, συνυπολογιζομένων, στην περίπτωση των κτισμάτων και των οριζοντίων ή κάθετων ιδιοκτησιών, της παλαιότητας και του ορόφου. Σε κάθε περίπτωση το ύψος του κατά το προηγούμενο εδάφιο καθοριζόμενου αναλογικού τέλους κτηματογράφησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των εννιακοσίων (900) ευρώ.
Σε περίπτωση καθολικής διαδοχής του καταχωρισθέντος ως δικαιούχου στις πρώτες εγγραφές φυσικού προσώπου ή μετασχηματισμού του καταχωρισθέντος ως δικαιούχου στις πρώτες εγγραφές νομικού προσώπου η υποχρέωση καταβολής βαρύνει εκείνους που ως καθολικοί διάδοχοι ή συνεπεία του μετασχηματισμού αποκτούν το εγγεγραμμένο στο κτηματολόγιο δικαίωμα και η εκπλήρωσή της αποτελεί προϋπόθεση για την καταχώρισή τους στο κτηματολόγιο ως δικαιούχων. Σε περίπτωση πλειστηριασμού το αναλογούν στο πλειστηριασθέν δικαίωμα αναλογικό τέλος κτηματογράφησης καταβάλλεται από τον υπερθεματιστή και αφαιρείται από το οφειλόμενο εκ μέρους του πλειστηρίασμα. Στην υπουργική απόφαση του πρώτου εδαφίου της περιπτώσεως β’ της παρούσας παραγράφου ορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία επιστροφής του αναλογικού τέλους κτηματογράφησης στην περίπτωση που εκείνος που το κατέβαλε εκτοπισθεί στη συνέχεια από το κτηματολογικό βιβλίο συνεπεία διορθώσεως της εγγραφής με δικαστική απόφαση ή με απόφαση του Προϊσταμένου του Κτηματολογικού Γραφείου, καθώς επίσης ο τρόπος και η διαδικασία καταβολής του αντίστοιχου ποσού από τον υπέρ ου η πρώτη εγγραφή ή η διόρθωση.
Με την ίδια απόφαση μπορεί να ορίζεται ότι η καταβολή του αναλογικού τέλους αποτελεί προϋπόθεση του κύρους κάθε εκούσιας μεταβίβασης ή επιβάρυνσης του καταχωρισθησόμενου στο κτηματολογικό βιβλίο δικαιώματος.
β) Ο τρόπος είσπραξης του προβλεπόμενου στην περίπτωση α’ υποπερ. αα’ και ββ’ της παρούσας παραγράφου ανταποδοτικού τέλους κτηματογράφησης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης αυτής καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στην υπουργική αυτή απόφαση ορίζεται προθεσμία, όχι μικρότερη των δύο (2) μηνών, για την καταβολή του αναλογικού τέλους της υποπεριπτώσεως ββ’ της περιπτώσεως α’ της παρούσας παραγράφου, η οποία έρχεται από την ημερομηνία ειδοποίησης του οφειλέτη εκ μέρους του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «Ελληνικό Κτηματολόγιο», μετά την άπρακτη πάροδο της οποίας το τέλος αυτό προσαυξάνεται σε ποσοστό 20% για τις πρώτες δεκαπέντε (15) ημέρες καθυστέρησης και εν συνεχεία, εάν ο οφειλέτης δεν καταβάλει το τέλος πλέον των ανωτέρω προσαυξήσεων, το οφειλόμενο ποσό διπλασιάζεται, μη ισχύοντος εν προκειμένω του προβλεπόμενου για το αναλογικό τέλος ανώτατου ύψους των εννιακοσίων (900) ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση μετά την πάροδο της προθεσμίας καταβολής το οφειλόμενο ποσό βεβαιώνεται από τον νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου «Ελληνικό Κτηματολόγιο» και εισπράττεται αναγκαστικώς κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε., ανεξαρτήτως αν είναι μικρότερο από το τυχόν εκάστοτε προβλεπόμενο για την εφαρμογή του Κ.Ε.Δ.Ε. κατώτατο ποσό.
γ) Με την υποβολή στο στάδιο της κτηματογράφησης αίτησης για έκδοση πιστοποιητικού και κάθε άλλου προβλεπόμενου στο νόμο αυτόν εγγράφου ή αίτησης διόρθωσης κατά το άρθρο 6 ή ενστάσεως, σύμφωνα με το άρθρο 7, καταβάλλεται πάγιο τέλος πέντε (5) ευρώ υπέρ του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Για την υποβολή αίτησης διόρθωσης προδήλου σφάλματος δεν καταβάλλεται οποιοδήποτε τέλος.
Ο τρόπος είσπραξης των παραπάνω τελών, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται στην υπουργική απόφαση του πρώτου εδαφίου της περίπτωσης β’ της παρούσας παραγράφου.
2. Η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 4690/2020 (Α’ 104) παρατείνεται ως τις 15 Σεπτεμβρίου 2020.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 106 ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Σε εφαρμογή Προσωρινής Διαταγής του ΣτΕ (που εκδόθηκε μετά από αποδοχή σχετικής αίτησης αναστολής του Δήμου) απαγορεύθηκε η εκτέλεση των εργασιών του Κτηματολογικού Γραφείου Μαραθώνα.
Έτσι για το χρονικο διάστημα από 16/8/2017 (ημερομηνία έναρξης της δικαστικής απαγόρευσης) έως και την 14/6/2018 (ημερομηνία που ο Δήμος παραιτήθηκε από την αίτηση αναστολής, οπότε επαναλειτούργησε το Κτηματολογικό Γραφείο), υπήρξε αδυναμία καταχώρησης 747 σχετικών πράξεων Δημοτών μας, που κατά το διάστημα αυτό είχαν προκύψει.
Μέχρι σήμερα, οι πράξεις αυτές, παραμένουν ακαταχώρητες δεδομένης της έλλειψης σχετικής πρόβλεψης, τόσο νομοθετικής όσο και τεχνικής στο ηλεκτρονικό υποστηρικτικό σύστημα των εγγραφών.
Συνέπεια αυτής της εξέλιξης είναι να έχει προκληθεί αδιέξοδο και εγκλωβισμός των δικαιούχων, από τις ακαταχώρητες πράξεις, να παρουσιάζεται ελλιπές το έργο της Κτηματογράφησης στην αποτύπωση των δικαιωμάτων, να πλήττεται η ασφάλεια του Κτηματολογίου λόγω της έλλειψης πιστότητας των κτηματολογικών εγγραφών, με ότι αυτό συνεπάγεται για τις εμπράγματες συναλλαγές και τη Δημόσια πίστη.
Εξ αιτίας αυτής της κατάστασης, οι διαμαρτυρίες προς το Κτηματολογικό Γραφείο είναι καθημερινές και μεγάλες, με τελικό αποδέκτη και το Δήμο, προς την κατεύθυνση να παρέμβει αρμοδίως για την επίλυση του προβλήματος.
Ύστερα από συνεννόηση της Δημοτικής Αρχής, ο Υποθηκοφύλακας-Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου Μαραθώνα, τεκμηριώνει αδαπάνως για τους πολίτες, τη λύση του προβλήματος, προτείνοντας την προώθηση συγκεκριμένης τροπολογίας με την αντίστοιχη αιτιολογική έκθεση που τη συνοδεύει.
Παραθέτουμε στη συνέχεια την εν λόγω τροπολογία, με τη συνοδευτική αιτιολογική έκθεση.
ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Τροπολογία
‘’Η διάταξη της παρ.4β. που προστέθηκε με την παρ. 1 του αρ.1 του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Α΄ του ΜΕΡΟΥΣ Α΄ του Ν.4585/18 επαναδιατυπώνεται ως εξής:
‘’4β. Αν μετά την έναρξη ισχύος τους Κτηματολογίου σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 1 του παρόντος, ανασταλεί η τήρηση των κτηματολογικών βιβλίων σε συμμόρφωση προς δικαστική απόφαση λόγω προσβολής της απόφασης για την περαίωση της διαδικασίας κτηματογράφησης και την έναρξη ισχύος του Κτηματολογίου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 2308/1995 και του άρθρου 3 του παρόντος, μετά την άρση της αναστολής, ο Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου υποχρεούται να καταχωρίσει τις τυχόν ακαταχώριστες στο σύστημα του Κτηματολογίου πράξεις, που έχουν μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου μεταγραφεί ή εγγραφεί στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου, με Αίτηση μετά ή δια πληρεξουσίου δικηγόρου του δικαιούχου ή κάθε τρίτο που έχει έννομο συμφέρον για την καταχώρηση της πράξης αυτής και επί κατασχέσεων δια του δικαστικού επιμελητή προς τον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου, χωρίς καταβολή ουδενός τέλους ή δικαιώματος, καθόσον όλα τα νόμιμα δικαιώματα καταχώρισης της πράξης, μηδέ εξαιρουμένου και του τέλους κτηματογράφησης, έχουν ήδη καταβληθεί κατά τον χρόνο καταχώρισης της πράξης στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου. Οίκοθεν νοείται, ότι σε περίπτωση που για την καταχώριση της πράξης απαιτείται προγενέστερη διόρθωση προδήλων σφαλμάτων επί της υφιστάμενης στα Κτηματολογικά Βιβλία εγγραφής, αυτή διενεργείται με ομοίως κατά τα ανωτέρω Αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος του δικαιούχου ή του έχοντος έννομο συμφέρον και η διόρθωση διενεργείται, εκτός της περίπτωσης που για αυτήν απαιτείται αμετάκλητη δικαστική απόφαση, οπότε και η καταχώρηση της πράξης είναι ανέφικτη. Η καταχώριση των παραπάνω πράξεων θα γίνεται κατά την απόλυτη χρονολογική σειρά υποβολής των σχετικών αιτήσεων, σε συνάρτηση και με τον χρόνο εγγραφής των πράξεων αυτών του Υποθηκοφυλακείου. Κατ΄ εξαίρεση της αμέσως παραπάνω διαδικασίας, οι πράξεις των Ανακριτικών και Εισαγγελικών Αρχών θα καταχωριστούν, κατ΄ απόλυτη προτεραιότητα, αυτεπαγγέλτως από τον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου. Ανεξαρτήτως του χρόνου καταχώρισης των καταχωριστέων, σύμφωνα με τα παραπάνω πράξεων, αυτές θεωρούνται κατά το θεσμικό πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου ως αρχικές-πρώτες κτηματολογικές εγγραφές’’.
Αιτιολογική έκθεση
Η προτεινόμενη επαναδιατύπωση της άνω διάταξης είναι απαραίτητη, προκειμένου να αποκατασταθεί, με την αναγκαία νομιμότητα και κυρίως την ασφάλεια των εμπραγμάτων επί των ακινήτων συναλλαγών, η καθοιονδήποτε τρόπον παράλειψη καταχώρισης πράξεων, κυρίως του παρελθόντος, στο σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου. Λόγω των προφανών νομικών θεμάτων και ζητημάτων είναι άκρως απαραίτητη η συνδρομή των δικηγόρων στην διαδικασία αυτή και στις κατασχέσεις των δικ. Επιμελητών. Η παράλειψη αυτή που δεν οφείλεται σε καμία ευθύνη των συμβληθέντων ή αφορόντων τις πράξεις αυτές φυσικών ή νομικών προσώπων, που ενήργησαν κατά το παρελθόν νόμιμα για την σύνταξη των πράξεων αυτών, πρέπει να αποκατασταθεί χωρίς κανένα εκ μέρους τους οικονομικό κόστος, δηλ. χωρίς καμία καταβολή τέλους ή δικαιώματος προς το Κτηματολογικό Γραφείο, διότι αυτά έχουν ήδη καταβληθεί κατά το χρόνο καταχώρισης των πράξεων στο Υποθηκοφυλακείο και ειδικά του τέλους κτηματογράφησης. Η αυτεπάγγελτη καταχώριση των πράξεων αυτών είναι νομικά και πρακτικά αδύνατη, διότι ο ο μεγάλος αριθμός τους καθιστά παντελώς ανέφικτη την καταχώρισή τους, η οποία για την στοιχειώδη ασφάλεια και πιστότητα των εγγραφών και των πιστοποιήσεων του Κτηματολογικού Γραφείου, θα πρέπει να γίνει, από του τέλους της ημέρας ενάρξεως εφαρμογής της διάταξης περί καταχώρισης των πράξεων αυτών στο σύστημα του Κτηματολογίου μέχρι της επόμενης της λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, διαφορετικά το λειτουργούν Κτηματολόγιο δεν θα παρέχει καμία ασφάλεια και πιστότητα σε σχέση με τα εκδοτέα από αυτό προς τους πολίτες έγγραφα (Κτηματολογικά φύλλα που αποτυπώνουν τα νομικά δικαιώματα και διαγράμματα) και έτσι θα επιταθεί η δυσλειτουργία του συστήματος του Εθνικού Κτηματολογίου και πρωτίστως η ανασφάλεια και η έλλειψη πιστότητας των κτηματολογικών εγγραφών. Η παρούσα τροπολογία θα αποκαταστήσει κατά ένα μέρος την παράλειψη νόμω οφειλομένης ενέργειας εκ μέρους της Διοίκησης, που είχε υποχρέωση να έχει ήδη καταχωρίσει τις πράξεις αυτές πριν από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, ώστε να μην παρουσιάζεται ελλειπές έργο κτηματογράφησης και ανασφαλές Κτηματολόγιο, που έχει ως αποτέλεσμα να εγκλωβίζονται οι δικαιούχοι και οι έχοντες έννομο συμφέρον επί ακινήτων σε νομικό και ουσιαστικό αδιέξοδο και κυρίως σε αδυναμία ελεύθερης και ακώλυτης αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας τους.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 106 ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Σε εφαρμογή Προσωρινής Διαταγής του ΣτΕ (που εκδόθηκε μετά από αποδοχή σχετικής αίτησης αναστολής του Δήμου) απαγορεύθηκε η εκτέλεση των εργασιών του Κτηματολογικού Γραφείου Μαραθώνα.
Έτσι για το χρονικο διάστημα από 16/8/2017 (ημερομηνία έναρξης της δικαστικής απαγόρευσης) έως και την 14/6/2018 (ημερομηνία που ο Δήμος παραιτήθηκε από την αίτηση αναστολής, οπότε επαναλειτούργησε το Κτηματολογικό Γραφείο), υπήρξε αδυναμία καταχώρησης 747 σχετικών πράξεων Δημοτών μας, που κατά το διάστημα αυτό είχαν προκύψει.
Μέχρι σήμερα, οι πράξεις αυτές, παραμένουν ακαταχώρητες δεδομένης της έλλειψης σχετικής πρόβλεψης, τόσο νομοθετικής όσο και τεχνικής στο ηλεκτρονικό υποστηρικτικό σύστημα των εγγραφών.
Συνέπεια αυτής της εξέλιξης είναι να έχει προκληθεί αδιέξοδο και εγκλωβισμός των δικαιούχων, από τις ακαταχώρητες πράξεις, να παρουσιάζεται ελλιπές το έργο της Κτηματογράφησης στην αποτύπωση των δικαιωμάτων, να πλήττεται η ασφάλεια του Κτηματολογίου λόγω της έλλειψης πιστότητας των κτηματολογικών εγγραφών, με ότι αυτό συνεπάγεται για τις εμπράγματες συναλλαγές και τη Δημόσια πίστη.
Εξ αιτίας αυτής της κατάστασης, οι διαμαρτυρίες προς το Κτηματολογικό Γραφείο είναι καθημερινές και μεγάλες, με τελικό αποδέκτη και το Δήμο, προς την κατεύθυνση να παρέμβει αρμοδίως για την επίλυση του προβλήματος.
Ύστερα από συνεννόηση της Δημοτικής Αρχής, ο Υποθηκοφύλακας-Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου Μαραθώνα, τεκμηριώνει αδαπάνως για τους πολίτες, τη λύση του προβλήματος, προτείνοντας την προώθηση συγκεκριμένης τροπολογίας με την αντίστοιχη αιτιολογική έκθεση που τη συνοδεύει.
Παραθέτουμε στη συνέχεια την εν λόγω τροπολογία, με τη συνοδευτική αιτιολογική έκθεση.
Τροπολογία
‘’Η διάταξη της παρ.4β. που προστέθηκε με την παρ. 1 του αρ.1 του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Α΄ του ΜΕΡΟΥΣ Α΄ του Ν.4585/18 επαναδιατυπώνεται ως εξής:
‘’4β. Αν μετά την έναρξη ισχύος τους Κτηματολογίου σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 1 του παρόντος, ανασταλεί η τήρηση των κτηματολογικών βιβλίων σε συμμόρφωση προς δικαστική απόφαση λόγω προσβολής της απόφασης για την περαίωση της διαδικασίας κτηματογράφησης και την έναρξη ισχύος του Κτηματολογίου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 2308/1995 και του άρθρου 3 του παρόντος, μετά την άρση της αναστολής, ο Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου υποχρεούται να καταχωρίσει τις τυχόν ακαταχώριστες στο σύστημα του Κτηματολογίου πράξεις, που έχουν μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου μεταγραφεί ή εγγραφεί στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου, με Αίτηση μετά ή δια πληρεξουσίου δικηγόρου του δικαιούχου ή κάθε τρίτο που έχει έννομο συμφέρον για την καταχώρηση της πράξης αυτής και επί κατασχέσεων δια του δικαστικού επιμελητή προς τον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου, χωρίς καταβολή ουδενός τέλους ή δικαιώματος, καθόσον όλα τα νόμιμα δικαιώματα καταχώρισης της πράξης, μηδέ εξαιρουμένου και του τέλους κτηματογράφησης, έχουν ήδη καταβληθεί κατά τον χρόνο καταχώρισης της πράξης στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου. Οίκοθεν νοείται, ότι σε περίπτωση που για την καταχώριση της πράξης απαιτείται προγενέστερη διόρθωση προδήλων σφαλμάτων επί της υφιστάμενης στα Κτηματολογικά Βιβλία εγγραφής, αυτή διενεργείται με ομοίως κατά τα ανωτέρω Αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος του δικαιούχου ή του έχοντος έννομο συμφέρον και η διόρθωση διενεργείται, εκτός της περίπτωσης που για αυτήν απαιτείται αμετάκλητη δικαστική απόφαση, οπότε και η καταχώρηση της πράξης είναι ανέφικτη. Η καταχώριση των παραπάνω πράξεων θα γίνεται κατά την απόλυτη χρονολογική σειρά υποβολής των σχετικών αιτήσεων, σε συνάρτηση και με τον χρόνο εγγραφής των πράξεων αυτών του Υποθηκοφυλακείου. Κατ΄ εξαίρεση της αμέσως παραπάνω διαδικασίας, οι πράξεις των Ανακριτικών και Εισαγγελικών Αρχών θα καταχωριστούν, κατ΄ απόλυτη προτεραιότητα, αυτεπαγγέλτως από τον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου. Ανεξαρτήτως του χρόνου καταχώρισης των καταχωριστέων, σύμφωνα με τα παραπάνω πράξεων, αυτές θεωρούνται κατά το θεσμικό πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου ως αρχικές-πρώτες κτηματολογικές εγγραφές’’.
Αιτιολογική έκθεση
Η προτεινόμενη επαναδιατύπωση της άνω διάταξης είναι απαραίτητη, προκειμένου να αποκατασταθεί, με την αναγκαία νομιμότητα και κυρίως την ασφάλεια των εμπραγμάτων επί των ακινήτων συναλλαγών, η καθοιονδήποτε τρόπον παράλειψη καταχώρισης πράξεων, κυρίως του παρελθόντος, στο σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου. Λόγω των προφανών νομικών θεμάτων και ζητημάτων είναι άκρως απαραίτητη η συνδρομή των δικηγόρων στην διαδικασία αυτή και στις κατασχέσεις των δικ. Επιμελητών. Η παράλειψη αυτή που δεν οφείλεται σε καμία ευθύνη των συμβληθέντων ή αφορόντων τις πράξεις αυτές φυσικών ή νομικών προσώπων, που ενήργησαν κατά το παρελθόν νόμιμα για την σύνταξη των πράξεων αυτών, πρέπει να αποκατασταθεί χωρίς κανένα εκ μέρους τους οικονομικό κόστος, δηλ. χωρίς καμία καταβολή τέλους ή δικαιώματος προς το Κτηματολογικό Γραφείο, διότι αυτά έχουν ήδη καταβληθεί κατά το χρόνο καταχώρισης των πράξεων στο Υποθηκοφυλακείο και ειδικά του τέλους κτηματογράφησης. Η αυτεπάγγελτη καταχώριση των πράξεων αυτών είναι νομικά και πρακτικά αδύνατη, διότι ο ο μεγάλος αριθμός τους καθιστά παντελώς ανέφικτη την καταχώρισή τους, η οποία για την στοιχειώδη ασφάλεια και πιστότητα των εγγραφών και των πιστοποιήσεων του Κτηματολογικού Γραφείου, θα πρέπει να γίνει, από του τέλους της ημέρας ενάρξεως εφαρμογής της διάταξης περί καταχώρισης των πράξεων αυτών στο σύστημα του Κτηματολογίου μέχρι της επόμενης της λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, διαφορετικά το λειτουργούν Κτηματολόγιο δεν θα παρέχει καμία ασφάλεια και πιστότητα σε σχέση με τα εκδοτέα από αυτό προς τους πολίτες έγγραφα (Κτηματολογικά φύλλα που αποτυπώνουν τα νομικά δικαιώματα και διαγράμματα) και έτσι θα επιταθεί η δυσλειτουργία του συστήματος του Εθνικού Κτηματολογίου και πρωτίστως η ανασφάλεια και η έλλειψη πιστότητας των κτηματολογικών εγγραφών. Η παρούσα τροπολογία θα αποκαταστήσει κατά ένα μέρος την παράλειψη νόμω οφειλομένης ενέργειας εκ μέρους της Διοίκησης, που είχε υποχρέωση να έχει ήδη καταχωρίσει τις πράξεις αυτές πριν από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, ώστε να μην παρουσιάζεται ελλειπές έργο κτηματογράφησης και ανασφαλές Κτηματολόγιο, που έχει ως αποτέλεσμα να εγκλωβίζονται οι δικαιούχοι και οι έχοντες έννομο συμφέρον επί ακινήτων σε νομικό και ουσιαστικό αδιέξοδο και κυρίως σε αδυναμία ελεύθερης και ακώλυτης αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας τους.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 106 ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Σε εφαρμογή Προσωρινής Διαταγής του ΣτΕ (που εκδόθηκε μετά από αποδοχή σχετικής αίτησης αναστολής του Δήμου) απαγορεύθηκε η εκτέλεση των εργασιών του Κτηματολογικού Γραφείου Μαραθώνα.
Έτσι για το χρονικο διάστημα από 16/8/2017 (ημερομηνία έναρξης της δικαστικής απαγόρευσης) έως και την 14/6/2018 (ημερομηνία που ο Δήμος παραιτήθηκε από την αίτηση αναστολής, οπότε επαναλειτούργησε το Κτηματολογικό Γραφείο), υπήρξε αδυναμία καταχώρησης 747 σχετικών πράξεων Δημοτών μας, που κατά το διάστημα αυτό είχαν προκύψει.
Μέχρι σήμερα, οι πράξεις αυτές, παραμένουν ακαταχώρητες δεδομένης της έλλειψης σχετικής πρόβλεψης, τόσο νομοθετικής όσο και τεχνικής στο ηλεκτρονικό υποστηρικτικό σύστημα των εγγραφών.
Συνέπεια αυτής της εξέλιξης είναι να έχει προκληθεί αδιέξοδο και εγκλωβισμός των δικαιούχων, από τις ακαταχώρητες πράξεις, να παρουσιάζεται ελλιπές το έργο της Κτηματογράφησης στην αποτύπωση των δικαιωμάτων, να πλήττεται η ασφάλεια του Κτηματολογίου λόγω της έλλειψης πιστότητας των κτηματολογικών εγγραφών, με ότι αυτό συνεπάγεται για τις εμπράγματες συναλλαγές και τη Δημόσια πίστη.
Εξ αιτίας αυτής της κατάστασης, οι διαμαρτυρίες προς το Κτηματολογικό Γραφείο είναι καθημερινές και μεγάλες, με τελικό αποδέκτη και το Δήμο, προς την κατεύθυνση να παρέμβει αρμοδίως για την επίλυση του προβλήματος.
Ύστερα από συνεννόηση της Δημοτικής Αρχής, ο Υποθηκοφύλακας-Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου Μαραθώνα, τεκμηριώνει αδαπάνως για τους πολίτες, τη λύση του προβλήματος, προτείνοντας την προώθηση συγκεκριμένης τροπολογίας με την αντίστοιχη αιτιολογική έκθεση που τη συνοδεύει.
Παραθέτουμε στη συνέχεια την εν λόγω τροπολογία, με τη συνοδευτική αιτιολογική έκθεση.
Τροπολογία
‘’Η διάταξη της παρ.4β. που προστέθηκε με την παρ. 1 του αρ.1 του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Α΄ του ΜΕΡΟΥΣ Α΄ του Ν.4585/18 επαναδιατυπώνεται ως εξής:
‘’4β. Αν μετά την έναρξη ισχύος τους Κτηματολογίου σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 1 του παρόντος, ανασταλεί η τήρηση των κτηματολογικών βιβλίων σε συμμόρφωση προς δικαστική απόφαση λόγω προσβολής της απόφασης για την περαίωση της διαδικασίας κτηματογράφησης και την έναρξη ισχύος του Κτηματολογίου σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 2308/1995 και του άρθρου 3 του παρόντος, μετά την άρση της αναστολής, ο Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου υποχρεούται να καταχωρίσει τις τυχόν ακαταχώριστες στο σύστημα του Κτηματολογίου πράξεις, που έχουν μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου μεταγραφεί ή εγγραφεί στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου, με Αίτηση μετά ή δια πληρεξουσίου δικηγόρου του δικαιούχου ή κάθε τρίτο που έχει έννομο συμφέρον για την καταχώρηση της πράξης αυτής και επί κατασχέσεων δια του δικαστικού επιμελητή προς τον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου, χωρίς καταβολή ουδενός τέλους ή δικαιώματος, καθόσον όλα τα νόμιμα δικαιώματα καταχώρισης της πράξης, μηδέ εξαιρουμένου και του τέλους κτηματογράφησης, έχουν ήδη καταβληθεί κατά τον χρόνο καταχώρισης της πράξης στα βιβλία του Υποθηκοφυλακείου. Οίκοθεν νοείται, ότι σε περίπτωση που για την καταχώριση της πράξης απαιτείται προγενέστερη διόρθωση προδήλων σφαλμάτων επί της υφιστάμενης στα Κτηματολογικά Βιβλία εγγραφής, αυτή διενεργείται με ομοίως κατά τα ανωτέρω Αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος του δικαιούχου ή του έχοντος έννομο συμφέρον και η διόρθωση διενεργείται, εκτός της περίπτωσης που για αυτήν απαιτείται αμετάκλητη δικαστική απόφαση, οπότε και η καταχώρηση της πράξης είναι ανέφικτη. Η καταχώριση των παραπάνω πράξεων θα γίνεται κατά την απόλυτη χρονολογική σειρά υποβολής των σχετικών αιτήσεων, σε συνάρτηση και με τον χρόνο εγγραφής των πράξεων αυτών του Υποθηκοφυλακείου. Κατ΄ εξαίρεση της αμέσως παραπάνω διαδικασίας, οι πράξεις των Ανακριτικών και Εισαγγελικών Αρχών θα καταχωριστούν, κατ΄ απόλυτη προτεραιότητα, αυτεπαγγέλτως από τον Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου. Ανεξαρτήτως του χρόνου καταχώρισης των καταχωριστέων, σύμφωνα με τα παραπάνω πράξεων, αυτές θεωρούνται κατά το θεσμικό πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου ως αρχικές-πρώτες κτηματολογικές εγγραφές’’.
Αιτιολογική έκθεση
Η προτεινόμενη επαναδιατύπωση της άνω διάταξης είναι απαραίτητη, προκειμένου να αποκατασταθεί, με την αναγκαία νομιμότητα και κυρίως την ασφάλεια των εμπραγμάτων επί των ακινήτων συναλλαγών, η καθοιονδήποτε τρόπον παράλειψη καταχώρισης πράξεων, κυρίως του παρελθόντος, στο σύστημα του Εθνικού Κτηματολογίου. Λόγω των προφανών νομικών θεμάτων και ζητημάτων είναι άκρως απαραίτητη η συνδρομή των δικηγόρων στην διαδικασία αυτή και στις κατασχέσεις των δικ. Επιμελητών. Η παράλειψη αυτή που δεν οφείλεται σε καμία ευθύνη των συμβληθέντων ή αφορόντων τις πράξεις αυτές φυσικών ή νομικών προσώπων, που ενήργησαν κατά το παρελθόν νόμιμα για την σύνταξη των πράξεων αυτών, πρέπει να αποκατασταθεί χωρίς κανένα εκ μέρους τους οικονομικό κόστος, δηλ. χωρίς καμία καταβολή τέλους ή δικαιώματος προς το Κτηματολογικό Γραφείο, διότι αυτά έχουν ήδη καταβληθεί κατά το χρόνο καταχώρισης των πράξεων στο Υποθηκοφυλακείο και ειδικά του τέλους κτηματογράφησης. Η αυτεπάγγελτη καταχώριση των πράξεων αυτών είναι νομικά και πρακτικά αδύνατη, διότι ο ο μεγάλος αριθμός τους καθιστά παντελώς ανέφικτη την καταχώρισή τους, η οποία για την στοιχειώδη ασφάλεια και πιστότητα των εγγραφών και των πιστοποιήσεων του Κτηματολογικού Γραφείου, θα πρέπει να γίνει, από του τέλους της ημέρας ενάρξεως εφαρμογής της διάταξης περί καταχώρισης των πράξεων αυτών στο σύστημα του Κτηματολογίου μέχρι της επόμενης της λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, διαφορετικά το λειτουργούν Κτηματολόγιο δεν θα παρέχει καμία ασφάλεια και πιστότητα σε σχέση με τα εκδοτέα από αυτό προς τους πολίτες έγγραφα (Κτηματολογικά φύλλα που αποτυπώνουν τα νομικά δικαιώματα και διαγράμματα) και έτσι θα επιταθεί η δυσλειτουργία του συστήματος του Εθνικού Κτηματολογίου και πρωτίστως η ανασφάλεια και η έλλειψη πιστότητας των κτηματολογικών εγγραφών. Η παρούσα τροπολογία θα αποκαταστήσει κατά ένα μέρος την παράλειψη νόμω οφειλομένης ενέργειας εκ μέρους της Διοίκησης, που είχε υποχρέωση να έχει ήδη καταχωρίσει τις πράξεις αυτές πριν από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, ώστε να μην παρουσιάζεται ελλειπές έργο κτηματογράφησης και ανασφαλές Κτηματολόγιο, που έχει ως αποτέλεσμα να εγκλωβίζονται οι δικαιούχοι και οι έχοντες έννομο συμφέρον επί ακινήτων σε νομικό και ουσιαστικό αδιέξοδο και κυρίως σε αδυναμία ελεύθερης και ακώλυτης αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας τους.
Επίσης να συμπληρώσω με αφορμή τα υπόλοιπα σχόλια ότι (εξαιτίας της πολυπλοκότητας του θέματος) και οι ΠΟΛΊΤΕΣ κάνουν ΛΆΘΗ και το ΚΤΗΜΑΤΟΛΌΓΙΟ όταν παραλαμβάνει τις αιτήσεις κάνει ΛΆΘΗ, οπότε ενδεχομένως να έχουν παραλειφθεί δηλώσεις για ιδιάζουσες περιπτώσεις (βλ. τα παραδείγματα που έχουν αναφερθεί).
Θα πληρώνουν και πρόστιμο και από πάνω; Ακόμη και όταν είναι υπαιτιότητα της Υπηρεσίας;
Σχετικά με την επιβολή προστίμου στην εκπρόθεσμες δηλώσεις και μάλιστα δυσανάλογων σε σχέση με το εισόδημα ενός μέσου νοικοκυριού και πολλές φορές με την πραγματική αξία της ιδιοκτησίας.
Δυστυχώς όποιος έχει την εντύπωση ότι οι δηλώσεις καθυστερούν εξαιτίας των πολιτών είναι απλά άσχετος με τη διαδικασία. Λυπηρό όταν πρόκειται για τους αρμόδιους υπουργούς.
Τα περισσότερα εκτός σχεδίου ακίνητα δεν έχουν ούτε τίτλους, ούτε τοπογραφικά και σε μερικά από αυτά δεν υπάρχει καν πρόσβαση.
Ο πολίτης λοιπόν επιβαρύνεται δυσανάλογα με την αξία της περιουσίας του για να την δηλώσει ορθά (με νέα εξαρτημένα τοπογραφικά, διόρθωση τίτλων κλπ). Στο μεταξύ με τη διαδικασία αυτή ανακύπτουν διάφορα προβλήματα (αυθαίρετες κατασκευές, λάθος συμβόλαια, λάθος τοπογραφικά, ακόμη και δικαστικές διαμάχες κλπ) τα οποία και πρέπει να διορθωθούν με χρονοβόρες και κοστοβόρες διαδικασίες.
Η πολιτεία από την μεριά της με κλειστά αρχεία πολεοδομιών και λοιπών υπηρεσιών λόγω κορωνοϊού (μιλάμε για αναμονή μηνών) δεν διευκολύνει την κατάσταση, αντιθέτως κωφεύει στις εκκλήσεις των πολιτών και των ειδικών (μηχανικών, συμβολαιογράφων, δικηγόρων, λογιστών κλπ) για διευκόλυνση και πλέον ΑΠΕΙΛΕΊ τον πολίτη. ΑΝΉΚΟΥΣΤΟ.
Άρθρο 106 Διατάξεις για το Κτηματολόγιο
§2.2 – η προθεσμία να παραταθεί από 30.9.20 μέχρι 30/9/2021.
Ειμαι κατοχος κοινοχρηστου δωματος νομιμου με βαση τις πολεοδομικες διαταξεις με προσυμφωνο απο τον εργολαβο και εχω συμπληρωση την εικοσαετια προς αποδειξη της χρησικτησιας ωστε να το κατοχυρωσω στο εθνικο κτηματολογιο.Δυστηχως ομως η περιοχη στην οποια ανηκω εχει ολοκληρωθει η κτηματογραφηση πριν θεμελιωσω το δικαιωμα της χρησικτησιας ωστε να ενταχθει στο κτηματολογιο.Οποτε θα πρεπει να καταθεσω ενσταση στο δημοσιο και να ακολουθησω την νομικη οδο διεκδικησης της περιουσιας μου την οποια εχω αγορασει με μοχθο και πληρωνω τον ετησιο φορο που αντιστοιχει σε αυτην εδω και πολλα χρονια στο κρατος με τον ΕΝΦΙΑ.Σε ποιο ευνοουμενο κρατος θα οδηγουταν ο πολιτης στην δικαστικη διαμαχη και στην τυχον επιβολη προστιμων με το κρατος για κατι που δεν ηταν στο χερι του κατα την κοινη λαικη εκφραση.Για τον λογο αυτο και εφοσον ειστε σε θεση να αφουγκραστειτε την ανησυχια του πολιτη για αυτην την κατασταση που ειναι εντελως απαραδεκτη απεναντι του θα πρεπει να προβλεψετε στα πλαισια ενος κρατους δικαιου την δυνατοτητα να μπορουν να κατοχυρωθουν στο εθνικο κτηματολογιο αυτες οι περιπτωσεις χωρις προστιμα και δικαστικες διεκδικησεις απο την πλευρα του κρατους εφοσον μιλαμε για κρατος δικαιου!!!Υ.Γ Ελπιζω η ανησυχια μου η οποια προφανως δεν ειναι μονο δικη μου αλλα και πολλων συμπολιτων μου να φτασει στα αυτια σας και να εισακουστει γιατι εμπεριεχει το στοιχειο του δικαιου ωστε να αποδειχθει οτι η παρουσια διαδιακασια δεν ειναι απλα μια τυπικη διαδικασια αλλα μια ουσιαστικη διαδικασια οπου ο απλος πολιτης καταθετει την αποψη του με βαση τα υπαρκτα επιχειρηματα του
Κύριε υπουργέ είμαι ιδιοκτήτης δωματος νόμιμου πολεοδομικός με τον ΓΟΚ του 73 το οποίο όμως είναι με προσύμφωνο γιατί τα τετραγωνικά αυτά είναι στην ουσία κοινόχρηστα.Το παρών δώμα βρίσκεται στην περιοχή της Καλαμαριάς επιχείρησα να το δηλώσω στο κτηματολόγιο προς 15ετιας όσο ήταν σε ισχύ η κτηματογραφηση και δεν το δέχτηκαν γιατί δεν είχε οριστικό τίτλο ιδιοκτησίας.Πλέον το κτηματολόγιο έχει κλείσει για την συγκεκριμένη περιοχή και ενώ έχω πλέον αποκτήσει δικαίωμα λόγο χρησικτησίας.Τετοιες περιπτώσεις υπάρχουν πολλές για αυτό το λόγο θα πρέπει να δώσετε προθεσμία μέχρι της 31/12/2020 για όλες τις περιοχές άσχετα αν έχουν λήξει η όχι οι προθεσμίες κτηματογραφησης εφόσον επιθυμείτε ως πολιτεία να διευκολυνθεί ο πολίτης και όχι να οδηγηθεί σε αίθουσες δικαστηρίων προς διεκδίκηση της περιουσίας του την οποία έχει πληρώσει και για την οποία αποδίδει φόρο χρόνια τώρα.Ο μέσος Έλληνας πολίτης στην οικονομική συγκυρία που βρίσκεται η χώρα μας δεν είναι σε θέση να ανταπεξέλθει οικονομικά μέσα από δικαστικές διαμάχες με το δημόσιο προκειμένου να προασπίσει την περιουσία του και να υποβληθεί σε αυτή την ψυχοφθόρα και άδικη διαδικασία απέναντι του.Ειναι επιτακτική η ανάγκη να δώσετε προθεσμία έως της 31/12/2020 εφόσον δεν επιθυμείτε να βάλετε τους πολίτες σας σε αυτήν την άσχημη και άδικη διαδικασία
Παρακαλώ όπως δώσετε λύση μέσω ειδικής διάταξης, στο ότι το Υποθηκοφύλακείο (νυν Κτηματολογικό Γραφείο) Μαραθώνος για το διάστημα από 16.8.2017 έως 14.6.2018 δεν μετεγγράφει κατατεθείσες πράξεις στο Υποθηκοφυλάκειο στο Κτηματολόγιο και ως εκ τούτου δεν μπορούμε να λάβουμε φύλλο και απόσπασμα κτηματολογίου για οικόπεδο στο Διόνυσο, προκειμένου να το πουλήσουμε. Σχετικό νομοσχέδιο είχε κατατεθεί προς ψήφιση την 14.12.2018 από το Υπουργείο σας χωρίς δυστυχώς μέχρι τώρα να μπορεί να έχει αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της μεταφοράς στα Κτηματολογικά βιβλία τόσο του δικού μου συμβολαίου όσο και άλλων 700 περίπου.
Με εκτίμηση
Ελπίδα Μυριδάκη-Αντωνοπούλου
Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι από τη διαβούλευση μέχρι τη δημοσίευση σε ΦΕΚ εάν ψηφιστεί, η ημερομηνία 15-09-2020 καθίσταται παρωχημένη. Πέρα λοιπόν από όλη την αναθεώρηση του σχεδίου, που προτείνεται κατά την ταπεινή μου άποψη, μία ρεαλιστική προθεσμία θα πρέπει να προβλεφθεί.
Να ληφθεί υπόψη ότι η πανδημία δεν επιτρέπει να λειτουργούν όλα όπως πριν από αυτή. Κυρίως με τους ομογενείς υπάρχει πρόβλημα ακόμη μεγαλύτερο! Επομένως θα πρέπει να δοθεί γενική παράταση υποβολής δηλώσεων ιδιοκτησίας μέχρι το τέλος του 2020 ! Όλα έχουν πάει πίσω αναγκαστικά και το κτηματολόγιο !!!
Νομίζω ότι θα πρέπει να δοθεί γενική παράταση της προθεσμίας υποβολής δήλωσης στο κτηματολόγιο έως 31/12/2020 χωρίς πρόστιμα για όλες τις περιοχές ακόμα και σε αυτές που έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.Αυτο αποτελεί ένδειξη σεβασμού της επίσημης Πολιτείας απέναντι στους πολίτες και όχι τιμωρίας αυτών…Θα πρέπει να υπάρχει σχετική ερμηνεία στο συγκεκριμένο άρθρο του νόμου που αφορά το κτηματολόγιο για το τι ακριβώς ισχύει μετά δώματα που στερούνται ποσοστό επί του οικοπέδου και ενώ μπορούν να νομιμοποιηθούν πολεοδομικός με τον ν.4495/17 δεν μπορούν να αποκτήσουν τίτλο ιδιοκτησίας με αποτέλεσμα να μην μπορούν να δηλωθούν στο κτηματολόγιο
Η επέκταση της κτηματογράφησης στο υπόλοιπο της επικράτειας αφορά κυρίως περιοχές με αγροτικό χαρακτήρα.
Συνάμα εκτελείται σε χρονική περίοδο ,όπου η πλειοψηφία των πολιτών έχει υποστεί μείωση του εισοδήματός τους.
Σκόπιμο επομένως θα΄ταν να διατηρηθούν τα πρόστιμα στο ύψος που ήδη ισχύει.
Όσον αφορά τα πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων ιδιοκτησίας στο Κτηματολόγιο, σε περιοχές που έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής, θα πρέπει να επιβάλλονται μόνο αν δεν έχουν υποβληθεί δηλώσεις πριν από την 31-12-2020 καθώς λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας, υπάρχουν πολίτες που ακόμη και αν είχαν λάβει πρωτόκολλα εμπρόθεσμης υποβολής δήλωσης είτε δεν κατέστη δυνατή η συλλογή των απαραίτητων δικαιολογητικών, είτε αντιμετώπισαν δυσκολίες όσον αφορά τον γεωγραφικό εντοπισμό των ιδιοκτησιών τους από κάποιον επαγγελματία μηχανικό εξαιτίας του φόβου λόγω covid-19. Επίσης, ο οικονομικός αντίκτυπος λόγω της πανδημίας είναι τόσο ορατός που ένα πρόστιμο τέτοιου ύψους αποβαίνει δυσβάστακτο για τον μέσο πολίτη.
κατά τη διαδικασία της κτηματογράφησης οι αιτησεις διόρθωσης η και ενστάσεις που επηρεάζουν τρίτους ή και το Δημόσιο αντί επίδοσης με ευθύνη (και σημαντικού κόστους) του αιτούντα ή του ενιστάμενου να κοινοποιούνται ηλεκτρονικά (όταν έχει δηλωθεί ηλεκτρονική διεύθυνση) ή με συστημένη επιστολή του αναδόχου προς όποιους προβλέπεται. Ο ιδιοκτήτης δεν είναι υποχρεωμένος να επιβαρύνεται πέραν του προβλεπόμενου πάγιου και αναλογικού τέλους (όταν μάλιστα τα λάθη και οι πρόχειρες διαδικασίες της κτηματογράφησης δεν είναι δική του ευθύνη)