Στο ν. 4067/2012 προστίθεται νέο άρθρο 10Α ως εξής:
«Άρθρο 10Α
Κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής με απομείωση καθ’ ύψος υφιστάμενων κτιρίων
1. Σε περίπτωση υφιστάμενων κτιρίων που δεν είναι κηρυγμένα ως διατηρητέα, και βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως στις γεωγραφικές περιφέρειες: α) των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Αττικής, β) των αναφερόμενων στην παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 1561/1985, Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, όπως και οι δύο περιπτώσεις, καθορίζονταν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2539/1997, και οι οποίοι είχαν κατά την απογραφή του 1991 πληθυσμό μεγαλύτερο των είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) κατοίκων, γ) των οικισμών με πληθυσμό μεγαλύτερο των πενήντα χιλιάδων (50.000) κατοίκων, σύμφωνα με την εκάστοτε πιο πρόσφατη απογραφή πληθυσμού, και δ) σε περιοχές που προσδιορίζονται από το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό ή από Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια ως «περιοχές ελέγχου» ή «ανεπτυγμένες περιοχές», παρέχεται κίνητρο για την κατεδάφιση ενός ή περισσότερων από τους ανώτερους ορόφους κτιρίου κύριας χρήσης ή και του συνόλου του κτιρίου, το οποίο συνίσταται στην αύξηση του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου αντίστοιχη με το 25% του εμβαδού των αποσυρόμενων ορόφων, σε συνδυασμό, αν απαιτείται, με αύξηση του ποσοστού κάλυψης, σε επίπεδο επαρκές για την κατά πλάτος επέκταση υφιστάμενου ή ανέγερση νέου κτιρίου στο ίδιο οικόπεδο, εμβαδού ίσου με αυτό των αποσυρόμενων ορόφων πλέον του προκύπτοντος από την ποσοστιαία αύξηση του συντελεστή δόμησης. Η κάλυψη δεν μπορεί να υπερβεί την υφιστάμενη κατά ποσοστό ανώτερο του 90% αυτής. Το κίνητρο παρέχεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν γνώμης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
2. Για την εφαρμογή αυτής της διάταξης λαμβάνονται υπόψη ιδίως τα κριτήρια του σημαντικού οφέλους του πολιτιστικού περιβάλλοντος, όπως η αποκατάσταση της θέας προς σημαντικά μνημεία, της μείωσης του φαινομένου θερμικής νησίδας ή της οπτικής συνοχής της περιοχής, στην οποία βρίσκεται το αποσυρόμενο μερικώς κτίριο από την άποψη, ιδίως, του περιγράμματος στον ορίζοντα (sky line) ή/και της μορφολογικής συνοχής του πολεοδομικού συνόλου σε επίπεδο δρόμου ή γειτονιάς».
Τα ερωτήματα που εγείρονται από τις διατάξεις του άρθρου είναι πολλά. Βελτίωση της ποιότητας ζωής με αύξηση του σ.δ. ακινήτων, δηλαδή αύξηση της πυκνότητας της περιοχής δεν νοείται. Στην παρ. 2 του άρθρου δίνεται έμφαση σε κριτήρια που συνδέονται με το πολιτιστικό περιβάλλον, το sky line και τη μορφολογική συνοχή σε σύνολο δρόμου ή γειτονιάς. Αναπόφευκτα φαίνεται ότι μια τέτοια διάταξη παρέχει δυνατότητες διεξόδου στα κτίρια της περιοχής Μακρυγιάννη, περί ων οι αποφάσεις Σ.τ.Ε. ολ. 705/2020, 706/2020 ή και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις. Υποχρέωση της Πολιτείας είναι συνεπώς να πράξει τα δέοντα για τα πολυπαθή κτίρια, χωρίς να φορτίζει τη χώρα με νέα αδιέξοδα. Υποχρέωσή της επίσης να επανεξετάσει έγκαιρα σε σύνολο χώρας τα εφαρμοζόμενα ύψη, πριν παρουσιαστούν ανάλογα φαινόμενα. Σε κάθε περίπτωση η θέσπιση μιας γενικής διάταξης προκειμένου να αντιμετωπιστούν και τα προβλήματα της επί μακρόν εσφαλμένης εφαρμογής διατάξεων, δεν μας τιμάει.
Στον Νέο οικοδομικό κανονισμό που έβριθε διατάξεων που αύξαναν τον συντελεστή δόμησης, ως αντάλλαγμα για την ενεργειακή , περιβαλλοντική αναβάθμιση κτιρίων ( φυτεμένα δώματα, υποσκαφα κτίρια, συνενώσεις οικοπέδων, περιορισμό της κάλυψης, χρήση μονώσεων και εξωτερικών τοίχων , διπλά ενεργειακά κελύφη, δημιουργία ενεργειακού κτιρίου χαμηλής κατανάλωσης, κλιμακοστάσια που δεν μετρούν στον συντελεστή δόμησης ) ήρθαν να προστεθούν και πρόσθετες διατάξεις που αυξάνουν επιπλέον τον επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης της περιοχής όπως οι διατάξεις της τροποποίησης του άρθρου 10 του ΝΟΚ που επεκτείνουν την χρήση του σε όλη την Ελλάδα ,σε οικισμούς πάνω από 50000 κατοίκους ,και στις νέες διατάξεις αύξησης του Δ.Σ για απόσυρση ορόφων( άρθρο 84 νομοσχεδίου με το οποίο προστέθηκε το άρθρο 10Α)Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια χώρα , που το τελευταίο διάστημα λόγω των νόμων τακτοποίησης αυθαιρέτων , δηλώθηκαν ως ηλεκτροδοτούμενα 35 εκατομμύρια τετραγωνικών και αυθαιρέτων μέτρων , και από όπου προδήλως προκύπτει, ότι ο πραγματικός συντελεστής δόμησης κάθε περιοχής, είναι πολλαπλάσιος από την προβλεπόμενο σε κάθε περιοχή , χωρίς ταυτόχρονα να έχει εξασφαλιστεί έστω και κατ επίφαση το απαιτούμενο περιβαλλοντικό ισοζύγιο , αφού η χρηματοδότηση από τους πενιχρούς πόρους του πράσινου ταμείου (2,5%) για εξασφάλιση κοινόχρηστων χώρων είναι ελάχιστη έως μηδενική .
. Έτσι ενώ οι νέες πρακτικές που αναζητά ο νέος ΝΟΚ που θα οδηγήσουν σε αναβάθμιση και επιβράδυνση της κλιματικής υποβάθμισης και βελτίωση των δαπανών χρήσης των κτιρίων και βελτίωση των κοινωνικών παραμέτρων που σχετίζονται με το δομημένο περιβάλλον, είναι θεμιτές , δεν μπορεί όμως να χρησιμοποιούν τον συντελεστή δόμησης ως κίνητρο. Τα εργαλεία που οφείλουν να χρησιμοποιηθούν είναι οικονομικού περιεχόμενου κίνητρα και χρηματοδοτήσεις, χωρίς το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που επιφέρει η αύξηση του συντελεστή δόμησης αδιακρίτως και σε περιοχές μάλιστα που έχουν υποστεί τεράστια επιβάρυνση , λόγω της τακτοποίησης των μεγάλων αυθαιρέτων της κατηγορίας 5 , διότι το όποιο θετικό αποτέλεσμα στο περιβάλλον από την ενεργειακή αναβάθμιση η την απόσυρση ορόφων, αυτοαναιρείται με την αύξηση της κάλυψης η της δόμησης
1. Ενώ στο άρθρο 10 ο πληθυσμός των 25.000 κατοίκων για τις περιπτώσεις α και β αναφέρεται στην πιο πρόσφατη απογραφή, στις αντίστοιχες περιπτώσεις του άρθρου 10Α αναφέρεται στην απογραφή του 1991. Έχει γραφτεί εκ παραδρομής;
2. Δεν είναι σαφές τι ισχύει αν έχει μειωθεί ο ισχύων συντελεστής δόμησης σε σχέση με αυτόν που ίσχυε κατά τον χρόνο κατασκευής του κτιρίου. Προφανώς δεν μπορεί να ισχύσει το κίνητρο.
3. Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε να αναθεωρηθεί η σύνταξη του συγκεκριμένου άρθρου με μικρότερες προτάσεις, σαφέστερη διατύπωση και ορθότερη χρήση των κομμάτων, ώστε να είναι άμεσα κατανοητό.