Άρθρο 74 – Επιχειρησιακό σχέδιο για την εξασφάλιση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων

1. Για τον προγραμματισμό της ολοκλήρωσης της εφαρμογής του σχεδίου πόλης και την απόκτηση των χαρακτηρισμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, οι Δήμοι καταρτίζουν επιχειρησιακό σχέδιο, στο οποίο καταγράφονται και κατηγοριοποιούνται οι χαρακτηρισμένοι από το σχέδιο πόλης κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι. Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι των οποίων δεν έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση ιεραρχούνται, ανά Δήμο ή δημοτική ενότητα ή δημοτική κοινότητα, ως προς την αναγκαιότητα υλοποίησής τους βάσει της πολεοδομικής σημασίας τους για την πόλη.
2. Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι, για τους οποίους δεν έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση διακρίνονται σε:
α. χώρους, για τους οποίους έχει αρθεί η ρυμοτομική απαλλοτρίωση δυνάμει δικαστικής απόφασης,
β. χώρους, για τους οποίους έχει υποβληθεί αίτηση άρσης της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης περί της άρσης.
γ. χώρους, για τους οποίους έχει αυτοδικαίως αρθεί η ρυμοτομική απαλλοτρίωση, αλλά δεν έχει κατατεθεί αίτηση για την τροποποίηση του σχεδίου.
δ. λοιπούς χώρους που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω περιπτώσεις.
3. Τα ανωτέρω στοιχεία αντλούνται από την πλατφόρμα της Ηλεκτρονικής Πολεοδομικής Ταυτότητας Δήμου του άρθρου 65 του ν. 4495/2017 ή, εφόσον αυτή δεν έχει ακόμη συμπληρωθεί, λαμβάνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου.
4. Για τις ανάγκες σύνταξης του επιχειρησιακού σχεδίου του παρόντος, το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου Ελληνικό Κτηματολόγιο παρέχει προς τους Δήμους την αναγκαία πρόσβαση στη βάση δεδομένων του Συστήματος Πληροφοριών Εθνικού Κτηματολογίου.
5. Οι ως άνω κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι ιεραρχούνται με βάση την αναγκαιότητά τους για τον ευρύτερο πολεοδομικό σχεδιασμό του οικείου Δήμου, δημοτικής ενότητας ή δημοτικής κοινότητας, λαμβανομένου υπόψη και του χρόνου που έχει παρέλθει από την επιβολή της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης.
6. Το επιχειρησιακό σχέδιο εγκρίνεται με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του οικείου Δήμου.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 11:12 | WWF Ελλάς

    Δεδομένης της σημασίας της διασφάλισης των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, είναι αναγκαίο να εξειδικευθούν οι προβλέψεις του νόμου σχετικά με τη σύνταξη του επιχειρησιακού σχεδίου, τα κριτήρια ιεράρχησης των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων που θα διασφαλιστούν, την εξασφάλιση των σχετικών πόρων και την πρόβλεψη ενός χρονοδιαγράμματος (έστω ενδεικτικού).

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 09:20 | ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Δ/ΝΣΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

    Άρθρο 74 – Επιχειρησιακό σχέδιο για την εξασφάλιση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων
    • Άρθρο 74 παρ. 2: “Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι, για τους οποίους δεν έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση διακρίνονται σε: … δ. λοιπούς χώρους που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω περιπτώσεις.” Σ΄ αυτήν την περίπτωση περιλαμβάνονται όλοι οι χαρακτηρισμένοι δρόμοι, πλατείες και κοινωφελείς χώροι για τους οποίους δεν υπάρχει δικαστική απόφαση ή αίτηση άρσης απαλλοτρίωσης ή αυτοδίκαιη άρση; Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις δρόμων στις περιοχές που έχει εφαρμογή το Ν.Δ.1923 υπάρχει πληθώρα ρυμοτομούμενων οικοπέδων τα οποία πολύ δύσκολα θα συμπεριληφθούν στο επιχειρησιακό σχέδιο του Δήμου, ακόμη και με την χορήγηση στοιχείων από το Ελληνικό Κτηματολόγιο.
    • Κάθε πότε ο Δήμος πρέπει να καταρτίζει το επιχειρησιακό του σχέδιο; Μήπως η κατάρτιση του επιχειρησιακού σχεδίου θα πρέπει να προηγηθεί της ισχύος του νόμου, αφού σ΄ αυτό θα ιεραρχηθούν οι αναγκαίοι προς απόκτηση χώροι και θα αναφέρεται η οικονομική διάστασή τους(κοστολόγηση και εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων);
    • Θα πρέπει να γίνει υποχρεωτική (και όχι μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου) η επιβολή και είσπραξη ανταποδοτικού τέλους απαλλοτρίωσης αποκλειστικά για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων και την ικανοποίηση κοινωφελών χρήσεων και σκοπών, σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 5 του ν. 3870/2010. Η αποταμίευση αυτού του ποσού σε συνδυασμό με την κατάρτιση του επιχειρησιακού σχεδίου θεωρούμε ότι θα βοηθήσει άμεσα στην εξασφάλιση των απαιτούμενων δεσμευμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων.

  • 19 Αυγούστου 2020, 11:26 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΓΚΑ

    Πρέπει να διευκρινιστεί πότε καταρτίζεται και ποια η χρονική διάρκεια του επιχειρησιακού σχεδίου ;

  • 6 Αυγούστου 2020, 15:03 | ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΠΑΣ

    Αιτιολόγηση τροποποίησης
    Με βάση την παρ. 40 άρθρο 2 – ορισμοί του ν 4067/2012:
    «40.Κοινωφελείς χώροι είναι οι χώροι που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ή τοπικό ρυμοτομικό ή σχέδιο οικισμού και προορίζονται για την ανέγερση κατασκευών κοινής ωφέλειας δημόσιου ή ιδιωτικού χαρακτήρα».
    Κατά κανόνα στα ρυμοτομικά σχέδια δεν καθορίζεται ο φορέας της κοινωφελής χρήσης με αποτέλεσμα να μην γνωρίζει ο ιδιοκτήτης που πρέπει να καταθέσει την αίτηση για τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου λόγω άρσης απαλλοτριώσεις (άρθρο 70 παρ.3. του προτεινομένου νομοσχεδίου).
    Επί πλέον για τον προγραμματισμό και την επιτάχυνση εφαρμογής του σχεδίου θα πρέπει το επιχειρησιακό σχέδιο να καταρτιστεί σε εύλογο χρόνο.

    Προτεινόμενη τροποποίηση παρ. 1 άρθρο 74

    1. Για τον προγραμματισμό της ολοκλήρωσης της εφαρμογής του σχεδίου πόλης και την απόκτηση των χαρακτηρισμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, οι Δήμοι καταρτίζουν, σε διάστημα ενός έτους από την ψήφιση του παρόντος, επιχειρησιακό σχέδιο με το οποίο καταγράφονται και κατηγοριοποιούνται οι χαρακτηρισμένοι από το σχέδιο πόλης κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι και ο αρμόδιος φορέας υλοποίησης. Στις περιπτώσεις που ο αρμόδιος φορέας του κοινωφελούς χώρου δεν αναγράφεται στο ρυμοτομικό σχέδιο ή στο φεκ έγκρισης ή τροποποίησης του σχεδίου ή δεν προκύπτει από διάταξη νόμου θεωρείται Ο Δήμος.

    Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι των οποίων δεν έχει συντελεστεί η απαλλοτρίωση ιεραρχούνται, ανά Δήμο ή δημοτική ενότητα ή δημοτική κοινότητα, ως προς την αναγκαιότητα υλοποίησης τους βάσει της πολεοδομικής σημασίας τους για την πόλη.