Για τις ανάγκες του παρόντος κεφαλαίου ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
1. «Ρυμοτομική απαλλοτρίωση»: η απαλλοτρίωση που επιβάλλεται επί ακινήτων κατά την έγκριση ρυμοτομικού σχεδίου στη διαδικασία πολεοδομικού σχεδιασμού, ώστε επ’ αυτών να δημιουργηθούν οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι που προβλέπονται στο οικείο σχέδιο ή την εφαρμογή αυτού. Ειδικά για τις περιπτώσεις ρυμοτομικών σχεδίων που εγκρίθηκαν κατά τις διατάξεις του ν. 1337/1983 (Α’ 33), ως ρυμοτομική απαλλοτρίωση νοείται η ρυμοτόμηση του ακινήτου στον βαθμό που υπερβαίνει την εισφορά σε γη που του αναλογεί.
2. «Κήρυξη της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης»: η δέσμευση επί ενός ακινήτου που επέρχεται με την έκδοση της διοικητικής πράξης που εγκρίνει το ρυμοτομικό σχέδιο, χαρακτηρίζει τους κοινόχρηστους ή κοινωφελείς χώρους και εγκρίνει τις ρυμοτομικές γραμμές που καθορίζουν τη θέση και την ειδικότερη χρήση τους, ή άλλης διοικητικής πράξης, διά της οποίας καθορίζεται ότι ένα ακίνητο θα αξιοποιηθεί, εν όλω ή εν μέρει, για τη δημιουργία κοινόχρηστων ή κοινωφελών χώρων.
3. «Άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης»: η άρση του ρυμοτομικού βάρους ή δέσμευσης που έχει επιβληθεί στο ακίνητο λόγω παρέλευσης ευλόγου χρόνου χωρίς να καταβληθεί αποζημίωση. Η άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης μπορεί να είναι είτε αυτοδίκαιη είτε κατόπιν δικαστικής απόφασης.
4. «Επανεπιβολή ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης»: ο επαναχαρακτηρισμός ως κοινόχρηστου ή κοινωφελούς χώρου του συνόλου ή μέρους ενός ακινήτου μετά από την άρση της απαλλοτρίωσης αυτού, ο οποίος επιτρέπεται μόνο λόγω της αυξημένης πολεοδομικής αναγκαιότητας του χώρου και υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας της απαλλοτρίωσης έχει αποδεδειγμένα τη δυνατότητα να καταβάλει άμεσα τη σχετική αποζημίωση.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 69 – Ορισμοί"
#1 Σχόλιο Από ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΓΚΑ Στις 19 Αύγουστος, 2020 @ 11:06
Η ρυμοτομική απαλλοτρίωση κοινοχρήστων χώρων κηρύσσεται από και με τη δημοσίευση του σχετικού προεδρικού διατάγματος έγκρισης ή τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου, είτε με το καθεστώς των διατάξεων του Ν.Δ/τος 17.7.1923, είτε με το καθεστώς των διατάξεων Ν.1337/83 (ΣτΕ 603/2008 (Ολ.), 3188/2009, 3842/2008, 1815/2012).
Ενώ η κήρυξη της απαλλοτρίωσης για τις ιδιοκτησίες που δεσμεύονται από το σχέδιο πόλης για κοινωφελείς χώρους γίνεται σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων και απαιτείται η έκδοση ιδιαίτερης διοικητικής πράξης από τον φορέα απαλλοτρίωσης του χώρου (ΣτΕ 2413/2018, 749/1997). Κατά την παγία νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την πράξη εγκρίσεως, τροποποιήσεως ή επεκτάσεως ρυμοτομικού σχεδίου, δεν κηρύσσεται και αναγκαστική απαλλοτρίωση των ακινήτων που καθορίζονται, κατά τα άρθρα 2 παρ. 1 περ. β και 29 ν.δ/τος της 17-7/16-8-1923 «περί σχεδίων πόλεων κωμών και συνοικισμών του Κράτους και οικοδομής αυτών» (φ. 228), ως χώροι προοριζόμενοι για την ανέγερση κτιρίων δημόσιων, δημοτικών, θρησκευτικών και, γενικώς, κοινής ωφελείας, όπως συμβαίνει για τους χώρους που χαρακτηρίζονται ως κοινόχρηστοι.
#2 Σχόλιο Από Βασιλική Δούκα Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 11:40
Στη παρ.1 να αναφέρεται ότι: γήπεδα που έχουν απομειωθεί συνεπεία ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης που είναι άρτια και οικοδομήσιμα ΔΕΝ δεσμεύονται από διατάξεις αρχαιολογικής νομοθεσίας ή διατάξεις natura.
#3 Σχόλιο Από ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 12:23
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν βελτιώνουν αλλά μάλλον απορρυθμίζουν το σύστημα που είχε θεσμοθετηθεί με το άρθρο 32 του ν.4067/2012 (όπως ισχύει σήμερα). Οι διατάξεις που προτείνονται περιλαμβάνουν ορισμούς που δεν είναι ορθοί/συμβατοί, εξεταζόμενοι τόσο με τις διατάξεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (ΚΑΑΑ – ν.2882/2001) και με το άρθρο 17 του Συντάγματος, όσο και με τις εφαρμοζόμενες διατάξεις «περί σχεδίων πόλεως» και τροποποίησης των Ρυμοτομικών Σχεδίων κατά την πάγια διαδικασία του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (ΚΒΠΝ – ΦΕΚ 580/Δ΄/1999). Υπάρχουν βασικά κενά και ασάφειες που πρέπει να επανεξεταστούν, ενώ ιδιαίτερα προβληματική για το αστικό περιβάλλον και την ποιότητα ζωής είναι η διαφαινόμενη προοπτική διευκόλυνσης «αποχαρακτηρισμού» των μη υλοποιημένων κοινόχρηστων χώρων των εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων -ήδη περιορισμένης έκτασης και ανεπαρκείς ως ποσοστό, λόγω των χαμηλών εισφορών- και η κατάργηση του άρθρου 33 του ΝΟΚ, που προσπάθησε να εισάγει δικαιότερη κατανομή των οικονομικών βαρών των παρόδιων ιδιοκτησιών, λόγω ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης. Με τις διατάξεις αυτές, εφόσον εφαρμοστούν –ανάλογες προβλέψεις είχαν θεσμοθετηθεί και με το ν. 4315/2014 αλλά καταργήθηκαν στην επόμενη διετία χωρίς να εφαρμοστούν– αναμένεται επιδείνωση των συνθηκών στο αστικό περιβάλλον αν μάλιστα συνεκτιμηθεί και το γεγονός της επιβάρυνσης του αστικού –κυρίως– περιβάλλοντος, από την «τακτοποίηση» των χιλιάδων αυθαιρέτων και υπερβάσεων δόμησης, με τις νομοθετικές ρυθμίσεις της τελευταίας 10ετίας.