- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

Άρθρο 62 – Κατηγορίες αυθαίρετων κατασκευών και αλλαγών χρήσεων

Οι περ. γ’ και ε’ του άρθρου 96 του ν. 4495/2017 αντικαθίστανται και το άρθρο διαμορφώνεται ως εξής :

«Άρθρο 96
Κατηγορίες αυθαίρετων κατασκευών και αλλαγών χρήσεων

Οι αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης που έχουν συντελεστεί πριν από την 28η.7.2011, μπορούν να δηλωθούν και να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος εφόσον δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις του άρθρου 89.
Οι παραπάνω κατασκευές και χρήσεις υπάγονται σε πέντε (5) κατηγορίες ως εξής:
α) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1: Αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης, κατοικιών ή μη σε κτίρια με επικρατούσα χρήση κατοικία, που υφίστανται πριν από το έτος 1975: Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος και εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση αυθαίρετες κατασκευές οι οποίες είχαν ολοκληρωθεί πριν από τις 9.6.1975 με την καταβολή παραβόλου ποσού διακοσίων πενήντα (250) ευρώ και χωρίς την καταβολή ενιαίου ειδικού προστίμου. Για την υπαγωγή υποβάλλονται τα δικαιολογητικά των περ. α’, β’, γ’, δ’, ε’, και ζ’ του άρθρου 99 και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας. Αν έχει συσταθεί οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία, η υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος υποβάλλεται υποχρεωτικώς ανά διηρημένη ιδιοκτησία. Αν στο ακίνητο ή στην αυτοτελή ιδιοκτησία υπάρχουν και άλλες αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεις οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ή εγκαταστάθηκαν μετά τις 9.6.1975 τότε για τις επιφάνειες αυτές δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή στην παρούσα κατηγορία και εντάσσονται στην Κατηγορία 2, 4 ή 5 ανάλογα την υπέρβαση και το χρόνο κατασκευής.
β) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2: Αυθαίρετες κατασκευές που υφίστανται πριν από την 1η.1.1983: Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος και εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση αυθαίρετες κατασκευές οι οποίες είχαν ολοκληρωθεί πριν από το έτος 1983 με την καταβολή του παραβόλου και του ενιαίου ειδικού προστίμου, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Για την υπαγωγή υποβάλλονται τα δικαιολογητικά των περ. α’, β’, γ’, δ’, ε’, ζ’, ι’, και ια’ του άρθρου 99 και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας και δεν απαιτούνται λοιπά στοιχεία και σχέδια. Αν στο ακίνητο ή στην αυτοτελή ιδιοκτησία υπάρχουν και άλλες αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεις οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ή εγκαταστάθηκαν μετά την 1η.1.1983 τότε για τις επιφάνειες αυτές δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή στην παρούσα κατηγορία και εντάσσονται στην Κατηγορία 4 ή 5 ανάλογα την υπέρβαση, ενώ στην Κατηγορία 2 εντάσσονται μόνο τα τμήματα των κατασκευών που προϋπήρχαν της 1.1.1983.
γ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3: Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις: Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος και εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση, με την καταβολή παραβόλου ποσού διακοσίων πενήντα (250) ευρώ και χωρίς την καταβολή ειδικού προστίμου, οι εξής παραβάσεις, ανεξαρτήτως του αριθμού αυτών και υπό την προϋπόθεση ότι αυτές δεν περιλαμβάνονται στις διατάξεις του άρθρου 30 του παρόντος:
γα) μείωση του ποσοστού της υποχρεωτικής φύτευσης του ακαλύπτου χώρου του οικοπέδου έως είκοσι τοις εκατό (20%),
γβ) προσθήκη μόνωσης εξωτερικά στις όψεις,
γγ) αλλαγή των διαστάσεων των εξωστών που προκαλεί υπέρβαση της επιφανείας τους έως είκοσι τοις εκατό (20%). Συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα περίπτωση και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης και αυθαίρετοι ανοικτοί εξώστες ή τμήματα αυτών που υπέρκεινται του κοινόχρηστου χώρου της πόλης (ρυμοτομική γραμμή), υπό την προϋπόθεση ότι η προβολή τους δεν ξεπερνά το κρασπεδόρειθρο.
γδ) αλλαγή των διαστάσεων των ανοιγμάτων και μετατόπιση αυτών,
γε) κατασκευή πέρκγολας έως πενήντα (50) τ.μ. σύμφωνα με την παρ. 60 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79),
γστ) φύτευση υποχρεωτικής υπαίθριας θέσης στάθμευσης,
γζ) δεξαμενές αποχέτευσης στεγανές ή απορροφητικές, καθώς και δεξαμενές νερού,
γη) οικίσκοι που καλύπτουν αντλητικές εγκαταστάσεις, εφόσον έχουν τις συγκεκριμένες διαστάσεις που ορίζει το π.δ. της 24ης.5.1985 (Δ’ 270). Για την εν λόγω περίπτωση δεν απαιτείται καταβολή παραβόλου,
γθ) εργασίες διαμόρφωσης εδάφους ύψους έως 1,00 μέτρο,
γι) υπέρβαση περιτοίχισης ύψους έως ένα (1,00) μέτρο για κατοικίες και δύο (2,00) μέτρα για βιομηχανίες και ειδικά κτίρια,
για) υπέρβαση νομίμου ύψους καμινάδας έως ενάμιση (1,50) μέτρο, και πέργκολας ύψους έως τέσσερα (4) μέτρα για ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικά καταλύματα,
γιβ) αποθήκη μέγιστης επιφάνειας δεκαπέντε (15) τ.μ. και μέσου ύψους έως δυόμιση (2,50) μέτρα,
γιγ) υπέρβαση ύψους των επαγγελματικών, βιομηχανικών, βιοτεχνικών και αγροτικών αποθηκών έως είκοσι τοις εκατό (20%) του ύψους που προβλέπεται στην οικοδομική άδεια,
γιδ) αλλαγή θέσης του προβλεπομένου με οικοδομική άδεια κτιρίου σε άλλη θέση, εφόσον δεν παραβιάζονται οι πολεοδομικές διατάξεις, ή αλλαγή θέσης του προβλεπομένου με οικοδομική άδεια κτιρίου σε άλλη θέση λόγω κατασκευής με εσφαλμένη αναστροφή της κάτοψης σε νόμιμη θέση και με την προϋπόθεση ότι δεν μεταβάλλεται η τελική στάθμη του εδάφους. Επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση των οριζομένων στην παρ. 10 του άρθρου 42 η ενημέρωση του φακέλου της οικοδομικής άδειας με τις μελέτες του υφισταμένου κτιρίου, προκειμένου να εκδοθεί η ταυτότητα κτιρίου,
γιε) αλλαγές στις εξωτερικές διαστάσεις του περιγράμματος του κτιρίου ή της αυτοτελούς ιδιοκτησίας έως πέντε τοις εκατό (5%) και εφόσον δεν μεταβάλλεται η επιφάνεια άνω του ποσοστού πέντε τοις εκατό (5%) και κατά παρέκκλιση των περ. α’, β’ και γ’ της παρ. 2 του άρθρου 89,
γιστ) παραβάσεις του Κτιριοδομικού Κανονισμού, ο οποίος εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 3046/304/30-1/3.2.1989 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Δ’ 59). Για τις παραβάσεις αυτές γίνεται ειδική μνεία στις βεβαιώσεις των μηχανικών, κατά την τεχνική έκθεση,
γιζ) πρόχειρες και προσωρινές κατασκευές από πανί, νάϋλον ή άλλα ευτελή υλικά που χρησιμοποιούνται για αυτοστέγαση ή για προσωρινή αποθήκευση υλικών και προϊόντων εμπορίου σε βιομηχανικά και βιοτεχνικά κτίρια με νόμιμη άδεια,
γιη) πρόχειρες ξύλινες κατασκευές βοηθητικής χρήσης έως οκτώ (8) τ.μ. και μεγίστου ύψους δυόμιση (2,50) μέτρων, που τοποθετούνται στον ακάλυπτο χώρο.
Για την υπαγωγή υποβάλλονται αίτηση και υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη, τεχνική έκθεση μηχανικού, καθώς και φωτογραφίες, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις του παρόντος.
Σε περίπτωση παραβάσεων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις των διαστάσεων που τίθενται με την παρούσα κατηγορία, εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 100, με την επιφύλαξη της περ. ιστ’, για την οποία εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις υπολογισμού του προστίμου του ίδιου άρθρου.
δ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 4: Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος και εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση, μετά την υπαγωγή, την καταβολή του σχετικού παραβόλου και την καταβολή του ενιαίου ειδικού προστίμου, με την επιφύλαξη εφαρμογής των οριζομένων στο άρθρο 97, οι εξής αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης:
αα) αυθαίρετες κατασκευές εφόσον δεν παραβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του είκοσι τοις εκατό (20%) τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης, δόμησης και ύψους που προβλέπονται από τους όρους δόμησης της περιοχής ή αυτούς που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσης της οικοδομικής αδείας,
ββ) αυθαίρετες κατασκευές εφόσον δεν παραβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του σαράντα τοις εκατό (40%) τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης, δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του είκοσι τοις εκατό (20%) το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους που προβλέπονται από τους όρους δόμησης της περιοχής ή αυτούς που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσης της οικοδομικής άδειας και δεν υπερβαίνουν τα 250 τ.μ. για χρήση κατοικίας ανά ιδιοκτησία και μέχρι τα 1000 τ.μ. κτιρίου συνολικά, τα 1000 τ.μ. για τις λοιπές χρήσεις.
Στα ανωτέρω ποσοστά συνυπολογίζονται όλα τα αυθαίρετα κτίσματα επί του ακινήτου, καθώς και τυχόν αυθαίρετες κατασκευές που έχουν υπαχθεί στους ν. 3775/2009, 3843/2010, 4014/2011 και 4178/2013. Δεν συνυπολογίζονται επιφάνειες εντός του περιγράμματος του κτιρίου σε εντός σχεδίου περιοχές που δεν δημιουργούν αυτοτελείς χώρους, όπως σοφίτες, εσωτερικοί εξώστες και υπόγεια. Ημιυπαίθριοι χώροι δε συνυπολογίζονται μέχρι του ποσοστού υπέρβασης 80% του πολεοδομικού μεγέθους κάλυψης και δόμησης, με την προϋπόθεση ότι έχουν ενταχθεί στους ν. 3775/2009, 3843/2010, 4014/2011 και 4178/2013,
γγ) αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, εφόσον έχουν συντελεστεί σε περιοχές εντός σχεδίου και με την προϋπόθεση ότι η εν λόγω χρήση είναι σύμφωνη με τις επιτρεπόμενες χρήσεις της περιοχής,
δδ) αυθαίρετες κατασκευές ημιυπαίθριων χώρων σε κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός σχεδίου και με την προϋπόθεση ότι η χρήση τους είναι σύμφωνη με τις επιτρεπόμενες χρήσεις της περιοχής, εφόσον δεν παραβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του εξήντα τοις εκατό (60%) τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης.
Δεν συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα περίπτωση και δεν εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης αυθαίρετες κατασκευές εφόσον βρίσκονται εντός προκηπίου.
ε) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 5: εα) αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσης με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 89 που δεν συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες 1 έως 4 του παρόντος,
ββ) για τις αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσης της παρούσας κατηγορίας αναστέλλεται για τριάντα (30) έτη η επιβολή κυρώσεων, σύμφωνα με το άρθρο 97, και επιτρέπεται η μεταβίβαση και η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτών μετά την υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος, την καταβολή του σχετικού παραβόλου και την καταβολή του ενιαίου ειδικού προστίμου. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται κάθε θέμα που αφορά στη διαδικασία εφαρμογής της παρούσας περ. ε).».

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 62 – Κατηγορίες αυθαίρετων κατασκευών και αλλαγών χρήσεων"

#1 Σχόλιο Από Δημήτριος Σωτηρίου Στις 4 Αύγουστος, 2020 @ 17:52

Καμιά αυθαίρετη κατασκευή δεν μεταβιβάζεται. Διατηρείται με εκ των υστέρων έκδοση άδειας και πρόστιμο, εμφόσον ο ιδιοκτήτης είναι εν ζωή. Μετά κατεδαφίζεται, αλλά η γη μεταβιβάζεται κανονικά. Η πρότασή μας έχει γίνει από τη δεκαετία του ’80, αλλά αγνοήθηκε. Ακολουθήστε την έστω και τώρα και επιδείξετε ηγετικές ικανότητες, όχι ανατολίτικη νοοτροπία και παζάρια. Στη διάθεσή σας για περισσότερα.

#2 Σχόλιο Από ΙΟΑΝΝΙΣ Στις 5 Αύγουστος, 2020 @ 09:49

Για την κατηγορια 5 αυτή η αλλαγη που περιγραφεται οπου ο υπουργος με αποφαση του θα καθοριζει τι θα γινεται θα πρεπει να λογους ισονομιας η ιδια διαταξη να ισχυει και για την κατηγορια 5 του προηγουμενου νομου αυθαιτετων Ν4178

#3 Σχόλιο Από Κώστας Θεοφιλόπουλος Στις 6 Αύγουστος, 2020 @ 13:40

Στην περίπτωση (γγ) της Κατηγορίας 3 του άρθρου 96 ορθώς προστέθηκε ο όρος η προβολή του εξώστη να μην ξεπερνά το κρασπεδόρειθρο αλλά αφαιρέθηκε κακώς η υποχρέωση του ελάχιστου ύψους από το πεζοδρόμιο.

#4 Σχόλιο Από Βασίλειος Παπαθανασίου Στις 9 Αύγουστος, 2020 @ 00:57

παρ.γ, εδάφιο γζ): να προστεθεί και οίνου

#5 Σχόλιο Από κ. Ντίνος Στις 10 Αύγουστος, 2020 @ 18:27

Για τα αυθαίρετα του Ν. 4495/2017
1.Οι εκθέσεις πάσης φύσεως αυθαίρετων κατασκευών θα πρέπει να συντάσσονται και υπογράφονται μόνο από διπλωματούχους μηχανικούς και ειδικότερα (πολιτικούς μηχανικούς) λόγω της σοβαρότητας του αντικειμένου.
2. Πρέπει να απαγορευθεί η δόμηση για χρήση κατοικίας, ξενοδοχειακών μονάδων, βιομηχανικών μονάδων κ.ο.κ. και πάσης φύσεως κτιριακών εγκαταστάσεων που περιλαμβάνει ή φιλοξενεί ανθρώπινη δραστηριότητα σε όλους τους Χάρτες Επικινδυνότητας Πλημμύρας και Κινδύνων Πλημμύρας και σε όλες τις Ζώνες Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας για την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

#6 Σχόλιο Από ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΛΟΚΕΦΑΛΟΣ Στις 10 Αύγουστος, 2020 @ 22:12

Οι Περιφερειακές Υπηρεσίες (Εφορείες Αρχαιοτήτων) του ΥΠΠΟ αδυνατούν λόγω φόρτου εργασίας ή και αδυναμίας ανάληψης ευθύνης πιθανόν να γνωμοδοτούν για όλες τις μικροαυθαιρεσίες των κατηγοριών 1,2,3,4 του άρθρου 96 του 4495 και παραπέμπουν όλες τις περιπτώσεις του άρθρου 116 στα Τοπικά Αρχαιολογικά Συμβούλια. Αυτά συνεδριάζουν κάθε μήνα με πολλά θέματα στην Η.Δ. και αδυνατούν να απαντήσουν σε λογικό χρονικό διάστημα. Στην καλύτερη περίπτωση θα απαντήσουν μετά από 8 έως 10 μήνες. Αυτό σε συνδυασμό με την αδυναμία συγκρότησης της επιτροπής της παραγράφου 9α του άρθρου 116 του 4495/17 άρα την παραπομπή όλων των θεμάτων στο Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής ( !!!) αυτό σημαίνει χρονοβόρες και ανούσιες διαδικασίες που μπλοκάρουν ρυθμίσεις, μεταβιβάσεις- δικαιοπραξίες, οικοδομικές άδειες χωρίς λόγο. Πρόταση : Οι αρμοδιότητες του άρθρου 116 να μεταφερθούν στο οικείο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής χωρίς καμία εμπλοκή των Εφορειών Αρχαιοτήτων ( που θα μετέχει και υπάλληλος του ΥΠΠΟ) για τις κατηγορίες 1,2,3 και 4 . Για τις περιπτώσεις της κατηγορίας 5 να υπάρχει παραπομπή στις υπηρεσίες των τοπικών Εφορειών Αρχαιοτήτων και να μην παραπέμπονται στα Τοπικά Συμβούλια άνευ σοβαρού λόγου. Και μόνον τα λεγόμενα βαριά αυθαίρετα. Γιατί μπορεί και ένα υπόστεγο σε κτίσμα χωρίς οικοδομική άδεια ή ένας εξώστης να θεωρηθεί «βαρύ» αυθαίρετο να ξεκαθαρισθεί τι σημαίνει βαρύ αυθαίρετο και άρα εντάσσεται στην κατηγορία 5 !!!!!!

#7 Σχόλιο Από ΣΤΕΛΙΟΣ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ Στις 11 Αύγουστος, 2020 @ 19:52

Η απόδειξη του χρόνου κατασκευής των αυθαιρέτων με τη χρήση υπαρχόντων Α/Φ σε πολλές περιοχές της ενδοχώρας μας είναι αδύνατη, λόγω μη διενέργειας αεροφωτοληψιών. Το ιδιαίτερο αυτό θέμα μπορεί να διευθετηθεί εάν σε ότι αφορά τα πειστήρια του χρόνου κατασκευής των οικοδομών εκτός από τις Α/Φ συμπεριληφθούν και οι δορυφορικές εικόνες που ιδιαίτερα μετά το 2011 είναι δυνατό να παράγουν / παρέχουν οι διάφορες εταιρείες γεωπληροφορικής που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Μάλιστα, η πολιτεία θα μπορούσε να αποκτήσει -με μικρό σχετικά κόστος- τέτοια υπόβαθρα για τη διενέργεια των υπηρεσιακών ελέγχων που θα κρίνονται απαραίτητοι. Στους οικισμούς και Τοπικές Κοινότητες που πολεοδομικά και πληθυσμιακά παρουσιάζουν στασιμότητα, θα μπορούσε και θα έπρεπε να δοθεί bonus για την οικιστική τους ανάπτυξη. Σε σχέση με αυτή την ανάγκη θα μπορούσε για παράδειγμα να εξαιρούνται από την υποχρέωση υπαγωγής στις διαδικασίες τακτοποίησης όλα τα εντός οικισμών οικοδομήματα των μόνιμων κατοίκων που ανεγέρθηκαν πριν το έτος 2011. Επίσης, όλα τα οικοδομήματα (εντός και εκτός των οικισμών) ανεξαρτήτου διαμονής των ιδιοκτητών τους, που ανεγέρθηκαν πριν το 2011 με σκοπό την υποστήριξη δραστηριοτήτων του πρωτογενούς τομέα παραγωγής.

#8 Σχόλιο Από ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΤΡΙΟΥ Στις 12 Αύγουστος, 2020 @ 13:13

Στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3, και συγκεκριμένα στην παράβαση (γζ), να προστεθούν και οι ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΟΙΝΟΥ: – γζ) δεξαμενές……….νερού ΚΑΙ ΟΙΝΟΥ

#9 Σχόλιο Από Βασίλειος Παπαθανασίου Στις 12 Αύγουστος, 2020 @ 16:07

να δοθεί παράταση του ν. 4495 / 2017, μεχρι 312020

#10 Σχόλιο Από Ευθ. και Ευφ. Γηραλέα Στις 13 Αύγουστος, 2020 @ 09:11

Θέμα Προσθήκη στο Προσχέδιο νόμου άρθρο 62, δ.Κατηγορία 4, παρ. γγ.
δ) Κατηγορία 4
γγ) αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, εφόσον έχουν συντελεστεί σε περιοχές εντός σχεδίου και με την προϋπόθεση ότι η εν λόγω χρήση είναι σύμφωνη με τις επιτρεπόμενες χρήσεις της περιοχής.
Προτεινόμενη προσθήκη
Στην αλλαγή χρήσης υπογείου από βοηθητικό χώρο σε χώρο κύριας χρήσης που εγκαταστάθηκε πριν από 28/7/2011, εφόσον στο κτίσμα δεν υπάρχει άλλη πολεοδομική παράβαση και η επιφάνεια που αλλάζει χρήση είναι μικρότερη από την επιφάνεια κάλυψης του ισογείου, η αλλαγή χρήσης να μη μειώνει τα δικαιούμενα επιπλέον τ.μ. δόμησης στο οικόπεδο (εάν υφίστανται).
Αιτιολόγηση
Α’ Το αίτημά μας είναι σημαντικό διότι αφορά τεράστιο αριθμό ιδιοκτησιών. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (απογραφή 2011) Πίνακας Β13 προκύπτει ότι σε σύνολο 6.371.901 κατοικιών οι μονοκατοικίες και διπλοκατοικίες είναι περίπου 3,506.000 ήτοι 55% των κατοικιών Πανελλαδικά.
Οι περισσότερες έχουν υπόγειο που έχει αλλάξει χρήση. Πολλές έχουν δικαιούμενα επιπλέον τ.μ. δόμησης στο οικόπεδό τους. Για να γίνουν δικαιοπραξίες (επείγουσες λόγω και του Covid 19) πρέπει να «τακτοποιηθεί» η αλλαγή χρήσης του υπογείου.
Εάν δεν υπάρχουν αδιάθετα τ.μ. δόμησης στο οικόπεδο πληρώνεται μόνον πρόστιμο. Εάν όμως υπάρχουν, μειώνονται τα διαθέσιμα επιπλέον τ.μ. δόμησης (πολλαπλάσιας αξίας από το πρόστιμο). Άδικη και άνιση μεταχείριση.
Β’ Πριν από τον ΝΟΚ του 2012 (ν.4067/2012) έγιναν νόμοι για «τακτοποίηση» αυθαιρέτων ευνοϊκοί για τους ιδιοκτήτες που είχαν αδιάθετα τ.μ. δόμησης στο οικόπεδό τους (βλ. ν. 3843/2010 άρθρο 6.7).
Μετά το ΝΟΚ το ανωτέρω άρθρο του νόμου αμφισβητήθηκε στην πράξη. Θεωρήθηκε ότι πρέπει να μειώνονται τα επιπλέον δικαιούμενα τ.μ. δόμησης και για εκείνους που είχαν κάνει χρήση του νόμου του 2010. Στο παρόν προσχέδιο στο Άρθρο 82 παρ.3 προστέθηκε η ακόλουθη διευκρίνιση «…η αλλαγή της χρήσης τους, καθ’ υπέρβαση των ισχυόντων όρων δόμησης της περιοχής, είναι επιτρεπτή εφόσον η παρέκκλιση έχει χορηγηθεί προ της εφαρμογής του ν. 4067/2012».
Νομίζουμε ότι πρέπει να διευκρινιστεί τί ακριβώς ισχύει.
Πρότασή μας
Η αλλαγή χρήσης νόμιμου υπογείου που εγκαταστάθηκε πριν από 28/7/2011, όταν υπάρχουν επιπλέον δικαιούμενα τ.μ. στο οικόπεδο, πρέπει να αντιμετωπιστεί ξεχωριστά από τις άλλες πολεοδομικές παραβάσεις. Να μη μειώνονται τα επιπλέον δικαιούμενα τ.μ. δόμησης του οικοπέδου. Ο ΝΟΚ και περισσότερο το παρόν προσχέδιο ανοίγουν πολλά «παράθυρα» για αύξηση του συντελεστή δόμησης στο οικόπεδο. Χρειάζεται πολιτική απόφαση να ανοίξει ένα ακόμη «παράθυρο» για να λυθεί το πρόβλημα που αντιμετωπίζει τεράστιος αριθμός οικογενειών.
Στην περίπτωση που εφαρμοστεί η πρότασή μας χρειάζεται να προσαρμοστεί ανάλογα και το άρθρο 82 (αλλαγή χρήσης) του προσχεδίου (που αναφέραμε πιο πάνω).
Με εκτίμηση Ευθύμιος και Ευφροσύνη Γηραλέα

#11 Σχόλιο Από Δημήτρης Στις 16 Αύγουστος, 2020 @ 10:49

Όλες οι εκθέσεις αυθαιρέτων κατασκευών πρέπει να υπογράφονται μόνο από διπλωματούχους μηχανικούς (πολιτικούς και αρχιτέκτονες

#12 Σχόλιο Από ΟΛΓΑ/ΠΟΛ.ΜΗΧ/ΚΟΣ Στις 17 Αύγουστος, 2020 @ 11:15

ΓΕΙΑ ΣΑς
ΔΙΑΒΑΖΩ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΤΙΣ ΕΚΘΕΣΕΙς ΑΥΤΟΨΙΑς, ΜΗΠΩς ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΥΠ΄ΟΨΗ ΤΗΝ ΔΟΜΗ ΤΩΝ Υπηρεσιων και βεβαιως οτι οι γνωσεις αποκτουνται μετα απο μελετη και εμπειρια που αυτα τα δυο δεν εξασφαλιζονται μονο απο ΠΕ.Η ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΕΝΟΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΟΥ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΠΑΙΤΕΙ ΓΝΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΑΝΕΓΕΡΣΗΣ ΤΟΥ ,ΟΤΑΝ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗς Ο.Α., ΟΤΑΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΔΥΝΑΤΑΙ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙ ΕΙΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗς ΤΟΥ ΕΙΤΕ ΜΕ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕς ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΛΛΑ ΒΕΒΑΙΑ ΑΥΤΟ ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ΚΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΙΣΧΥΟΥΝ(ΚΤΙΡΙΟΔΟΜΙΚΟΣ, ΠΥΡΟΠΡΟΣΤ. ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΤΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ,ΕΑΚ ,ΕΚΩΣ, ΦΕΚ350Β/16).ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΘΕΛΕΙ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΘΕ ΕΝΤΑΞΗ!!!!!!!!!!!!!!!
ΜΙΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΕΝΤΟΣ ΠΡΟΚΗΠΙΟΥ Π.Χ. η/χ ,ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΘΕΙ «ΠΕΡΓΚΟΛΑ» (ΥΨΟς ΜΕΧΡΙ 3,0Μ ΟΠΩς ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ) ΑΡΑ ΠΟΙΑ Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ η/χ ΠΟΥ ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΥΠΟΓΕΙΟ ΣΤΟ ΠΡΟΚΗΠΙΟ!!!!!!!

#13 Σχόλιο Από Μαρια Αντωνιαδου Στις 18 Αύγουστος, 2020 @ 23:35

Παρακαλώ να ληφθεί μέριμνα για ιδιοκτησίες με 6τοις εκατό επέκταση σε κοινόχρηστο που δεν συνυπογράφουν οι συνιδιοκτήτες. Απο κατασκευής του κτιρίου πριν το 2011. Δεν μπορεί να γίνει μεταβίβαση αν δεν κινηθεί κανεις δικαστικά με αμφίβολα αποτελέσματα για αρκετά χρονια.ευχαριστω

#14 Σχόλιο Από ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ ΜΑΡΚΟΣ Στις 19 Αύγουστος, 2020 @ 14:41

ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ

Την οικονομική κρίση και την επακόλουθη αυτής επιβολή μνημονίων, διαδέχεται ίσως μια πολύ μεγαλύτερη οικονομική κρίση λόγω του κορονοϊού. Τα περισσότερα ξενοδοχεία στην Κρήτη είναι κλειστά. Ακόμη και αυτά που είναι ανοικτά έχουν μειωμένες πληρότητες. Επίσης υπολειτουργούν ταβέρνες, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα κλπ. Πολλοί συμπολίτες μας βρίσκονται στο όριο της φτώχειας. Πολλοί εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία και στα καταστήματα τώρα είναι άνεργοι. Σε μια οικογένεια μπορεί να υπάρχουν δυο ή και τρεις άνεργοι και πολλοί από αυτούς μπορεί να έχουν λάβει και στεγαστικά δάνεια, οπότε το πρόβλημα οξύνεται ακόμη περισσότερο. Από την άλλη υπάρχει μια μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας οι οποίο θέλουν να τακτοποιήσεων αυθαίρετα και δεν έχουν τη δυνατότητα στην παρούσα χρονική περίοδο. Για το λόγο αυτό θα παρακαλούσα να γίνει δεκτό το αίτημα μου για παράταση της τακτοποίησης αυθαιρέτων για ένα έτος ακόμη, ώστε να μπορέσουν όλοι οι συμπολίτες μας να τα τακτοποιήσουν. Επίσης θα πρέπει να εξετασθεί και η περίπτωση μείωσης των προστίμων με βάσει την οικογενειακή και οικονομική κατάσταση.
Με τιμή
Μάρκος Μαυρομάτης
πολιτικός μηχανικός
Ε.Μαρούλη 21 Ρέθυμνο

#15 Σχόλιο Από Γιωργος Στις 19 Αύγουστος, 2020 @ 17:42

Άρθρο 62. ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3. Περίπτωση γζ). Να προστεθούν 2 λέξεις: ΚΑΙ ΟΙΝΟΥ, και να γραφεί:
γζ) δεξαμενές αποχέτευσης στεγανές ή απορροφητικές καθώς και δεξαμενές νερού
ΚΑΙ ΟΙΝΟΥ .
Περίπτωση γιζ). Να προστεθούν 4 λέξεις: ΤΣΙΓΚΟ, ΚΑΙ ΣΤΕΓΑΣΗ ΦΡΕΑΤΩΝ , και να γραφεί :
γιζ) πρόχειρες και προσωρινές κατασκευές από πανί, νάϋλον, ΤΣΙΓΚΟ, ή άλλα ευτελή υλικά, που χρησιμοποιούνται για αυτοστέγαση ή προσωρινή αποθήκευση υλικών και προϊόντων εμπορίου, ΚΑΙ ΣΤΕΓΑΣΗ ΦΡΕΑΤΩΝ σε βιομηχανικά και βιοτεχνικά κτίρια με νόμιμη άδεια.

#16 Σχόλιο Από Γιολάντα Στις 20 Αύγουστος, 2020 @ 21:52

Να διευκρινιστεί αν στην κατηγορία 3, αποθήκες μεγαλύτερες των 15τμ υπολογίζονται με αναλυτικό, βάσει της τελευταίας παραγραφου. Επίσης θεωρώ οτι πρέπει να τακτοποιούνται και αυθαίρετα μετα τις 28/7/11 αλλα με αυξημένο πρόστιμο. Πχ διπλάσιο πρόστιμο.

#17 Σχόλιο Από ΧΡΗΣΤΟΣ ΡΑΓΙΑΣ Στις 24 Αύγουστος, 2020 @ 22:33

Η διαδικασία της δήλωσης και συνακόλουθης ρύθμισης των αυθαιρέτων κατασκευών και υπερβάσεων οφείλει να απλοποιηθεί. Τα στοιχεία που χρείαζεται να γνωρίζει η πολιτεία και ο κάθε δήμος, είναι :1)Η χρήση του αυθαιρέτου, 2)η συνολική επιφάνεια του αυθαιρέτου με το ύψος του και τους ορόφους και 3) τη θέση του αυθαιρέτου. Αυτόματα προκύπτει η επιβάρυνση της περιοχής που βρίσκεται το αυθαίρετο και ο κάθε δήμος θα γνωρίζει προς τα που πρέπει να ενισχύσει τις υποδομές του. Γραφειοκρατικές διαδικασίες του τύπου ότι μετακινήθηκε μία πόρτα ή άλλαξε ένα παράθυρο, επιμέτρηση γκρο μπετών, και λοιπών ανούσιων πληροφοριών, οφείλουν να εξαλειφθούν από τις διατάξεις του νόμου αυτού. Όλες οι βοηθητικές κατασκευές κάτω των 50τ.μ. να δηλώνονται με αυτοτελές πρόστιμο. Τα στοιχεία που χρειάζονται για όλα ανεξαιρέτως τα κτίρια, είτε έχουν οικοδομική άδεια, είτε όχι, είναι : 1. Τοπογραφικό διάγραμμα και διάγραμμα κάλυψης (δόμησης), 2. Κατόψεις, 3. Τομές, 4. Φωτογραφίες. 5. Υπολογισμός πληθυσμού κτιρίου και απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης. 6. Τεχνική έκθεση.
Σήμερα είναι πιο σύνθετο να ρυθμίσεις ένα κτίριο το οποίο έχει οικοδομική άδεια και στο οποίο υπάρχουν υπερβάσεις, από ένα κτίριο που έχει κατασκευασθεί παντελώς αυθαίρετα.

#18 Σχόλιο Από ΜΜ Στις 26 Αύγουστος, 2020 @ 19:53

Επιτροπές
Όπως ήδη αναφέρθηκε πρέπει οπωσδήποτε να επιλυθούν τα θέματα των Επιτροπών!!! Υπάρχουν περιπτώσεις για τις οποίες περνάμε έως και 2 επιτροπές για εσωτερική διαμερισμάτωση (Αρχαιολογία, Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής). Υπάρχουν περιπτώσεις που αναμένουν πάνω από 6μηνο για να περάσουν από τη σχετική επιτροπή.

Σε περίπτωση τροποποίησης του προστίμου άνω του 20%, ποιο το νόημα να ελέγχεται η δήλωση από το ΣΥΠΟΘΑ; Για να καθυστερεί η ολοκλήρωση της ρύθμισης κανένα 6μηνο με απίστευτη ταλαιπωρία μηχανικών και ιδιοκτητών; Για να επιβαρύνεται το ΣΥΠΟΘΑ με υποθέσεις ήσσονος σημασίας που αφορούν πχ λανθασμένη τιμή ζώνης, μια λοιπή παράβαση που ξεχάστηκε κλπ. Σε περιπτώσεις με σχετικά χαμηλό πρόστιμο εύκολα προκύπτουν διαφορές άνω του 20%. Νομίζω ότι η παραπομπή στο ΣΥΠΟΘΑ πρέπει να γίνεται εφόσον η διαφορά είναι επιπλέον πάνω από ένα ορισμένο ποσό πχ 2.000 ευρώ.

Εξώστες-έρκερ εκτός ρυμοτομικής γραμμής
Σχετικά με τους αυθαίρετους εξώστες. Όπως γνωρίζετε, οι εξώστες είναι ένα χρόνιο πρόβλημα στον τομέα ρύθμισης αυθαιρέτων κατασκευών και εδικά για αυτούς που βρίσκονται εκτός ρυμοτομικής γραμμής. Δυστυχώς αντιμετωπίζεται από τον νόμο σαν μέγιστη παρανομία, ενώ ουσιαστικά πρόκειται για ανοικτό χώρο, και για αυθαιρεσία χωρίς σημαντικές περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις. Περιπτώσεις πολυώροφων αυθαίρετων ορόφων ρυθμίζονται χωρίς κανένα πρόβλημα (ειδικά αν είναι κατοικίες προ 75, με ένα πρόστιμο μόλις 250ευρω και χωρίς μελέτη στατικής επάρκειας) και οριζόντιες ιδιοκτησίες με υπερβάσεις σε εξώστες εκτός ρυμοτομικής γραμμής που δεν πληρούν (παλαιότερα το ποσοστό 10%) και αργότερα το ποσοστό 20% δεν μπορούν να ρυθμιστούν και να πωληθούν. Λυπηρό, να απαξιώνεται η ιδιοκτησία για κάτι τόσο επουσιώδες.
Ευτυχώς απαλείψατε τον παραλογισμό που απαιτούσε ελεύθερο ύψος 3μ κάτω από τον εξώστη, χωρίς καν πρόβλεψη για τις περιπτώσεις που η Δημοτική Αρχή έχει στο μεταξύ ανυψώσει την οδό.
Το σημείο που προσθέσατε για το κράσπεδο θέλει μελέτη για να μην δημιουργήσετε νέα αδιέξοδα, διότι υπάρχουν περιοχές με ανύπαρκτο ή πολύ μικρό πεζοδρόμιο.

Μια ακόμη κατηγορία αυθαιρεσιών εκτός ρυμοτομικής γραμμής που συστηματικά δεν ρυθμίζονται, είναι οι κλειστοί εξώστες “έρκερ” σε κατασκευές προ του ΓΟΚ 85. Η δυνατότητα ρύθμισης ως Κατηγορία 3 περ. (γιε), δυστυχώς δεν περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις. Είναι παράλογο να μην υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης τέτοιων σχετικά μικρών υπερβάσεων σε αυθαίρετα που έγιναν πάνω από 50 χρόνια. Σημειώνεται δε ότι η λύση της κατεδάφισης τέτοιων κατασκευών είναι αδύνατη, καθώς μια τέτοια επέμβαση θα έθετε σε κίνδυνο τη στατικότητα του κτιρίου.

Τέλος είναι λογικό να ρυθμίζονται, πχ με αναλυτικό ή ως κατηγορία 3, και άλλες μικρές παραβάσεις εκτός ρυμοτομικής γραμμής (όπως καπνοδόχοι, πέργκολες, γείσα από στέγες, στέγαστρα, εξώστες, κιγκλιδώματα κλπ).

Κατηγορίες 4 & 5:
Οι κατηγορίες 4 και 5, δεν είναι κατανοητές. Να τις απλοποιήστε και να τις διατυπώσετε απλά και κατανοητά.

Πριν την σύνταξη του νομοσχεδίου οφείλατε να κάνετε μια συζήτηση με τα αρμόδια επιμελητήρια-συλλόγους (Μηχανικών και Συμβολαιογράφων). Θα είχατε την ευκαιρία να διορθώσετε τις αστοχίες της νομοθεσίας που μας ταλαιπωρούν για σχεδόν μια δεκαετία. Με διαβούλευση εξπρές μέσα στον Αύγουστο και προθεσμίες να λήγουν τέλη Αυγούστου, δεν γίνεται σωστή δουλειά.

#19 Σχόλιο Από ΜΜ Στις 27 Αύγουστος, 2020 @ 12:03

Δεν αφορά το συγκεκριμένο άρθρο, αλλά επειδή αφορά τους νόμους αυθαίρετων το γράφω στο παρόν.

ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ & ΠΟΙΝΕΣ
Δυστυχώς η πολυπλοκότητα της νομοθεσίας (έλλειψη κωδικοποίησης, αντιφάσεις, κακές διατυπώσεις, ανοικτές ερμηνείες, συνεχείς αλλαγές και τροποποιήσεις, εγκύκλιοι σε αντίφαση με τον νόμο κλπ), η δυσκολία στη συγκέντρωση των απαραίτητων δικαιολογητικών (τιμή ζώνης, ελλειπή αρχεία οικοδομικών αδειών, ελλείψεις αεροφωτογραφιών κλπ), η εμπλοκή διαφορετικών κατηγοριών επαγγελματιών (μηχανικοί, νομικοί-συμβολαιογράφοι) κλπ έχουν οδηγήσει καταρχάς σε διαφορετικές ερμηνείες της νομοθεσίας και προφανώς και σε (ανθρώπινα) λάθη ή παραλείψεις.
Τα λάθη ή παραλείψεις που εντοπίζονται πριν την σύνταξη συμβολαίων διορθώνονται σχετικά εύκολα. Αν όμως εντοπιστούν αργότερα τότε ξεκινά μια πολύπλοκη (χρονοβόρα-κοστοβόρα) διαδικασία επανάληψης του αρχικού συμβολαίου, που πολλές φορές δεν είναι εφικτή (για διάφορους λόγους που δεν έχει νόημα να αναπτυχθούν στο παρόν).
Παράλληλα οι ποινές (ν. 4495, Άρθρο 83, περ. 12) που ορίζονται για αυτά τα ανθρώπινα λάθη ή παραλείψεις, που τελέστηκαν σε δύσκολες συνθήκες (βλ. πιο πάνω), είναι εξωφρενικές και δυσανάλογες με την πραγματική αξία της αυθαίρετης κατασκευής και την περιβαλλοντολογική καταστροφή που επιφέρει. Στην τελική δεν μπορεί όσοι συμμετείχαν στην αυθαίρετη δόμηση να μην έχουν κυρώσεις και όσοι ασχολούνται με τη ρύθμιση τέτοιων χώρων 50 χρόνια μετά να έχουν τόσο σοβαρές ποινές διότι ερμήνευσαν λανθασμένα την πολύπλοκη νομοθεσία (Εκτός αν και οι ποινές είναι εισπρακτικό μέτρο.).

#20 Σχόλιο Από ΧΡΗΣΤΟΣ ΡΑΓΙΑΣ Στις 29 Αύγουστος, 2020 @ 21:59

Για να επανέλθω και να διορθώσω το προηγούμενο σχόλιο μου, αναφέρω ότι δεν χρειάζονται τα 1. Τοπογραφικό διάγραμμα και διάγραμμα κάλυψης (δόμησης), 2. Κατόψεις, 3. Τομές. Αυτά αφορούν τον ιδιοκτήτη του κτιρίου και όχι την πολιτεία. Η πολιτεία χρειάζεται μόνο τους αριθμούς της δόμησης και όχι τα σχέδια για να υπολογιστεί η επιβάρυνση και το πρόστιμο. Για την πληρότητα θα πρέπει να υποβάλλονται 1. Φωτογραφίες της αυθαίρετης κατασκευής. 2. Υπολογισμός πληθυσμού κτιρίου και απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης. Ο πληθυσμός του κτιρίου για παράδειγμα μπορεί να υπολογίζεται με τον αριθμό των δωματίων σε ένα κτίριο. Έτσι προκύπτει ο αριθμός των θέσεων στάθμευσης και αντλήτε εύκολα η πληροφορία του πόσο επιβαρύνεται ένας δήμος και πόσους πολίτες πρέπει να εξυπηρετήσει. 3. Τεχνική έκθεση. Τα σχέδια του κτιρίου θα μπορούν να ανεβαίνουν σε κεντρική βάση δεδομένων αργότερα, για να συνοδεύουν τις συμβολαιογραφικές πράξεις, και εκεί θα πρέπει να ταυτίζονται τα μεγέθη δόμησης που έχουν δηλωθεί προς την πολιτεία, με αυτά που αναγράφονται στα σχέδια.

#21 Σχόλιο Από Η.Κ. Στις 31 Αύγουστος, 2020 @ 16:12

Δεδομένου ότι η περ.γγ, της παρ.γ (Κατηγορία 3) του άρθρου 96, του Ν.4495/2017, ισχύει εδώ και χρόνια ως εξής:
« γγ) αλλαγή των διαστάσεων των εξωστών που προκαλεί υπέρβαση της επιφανείας τους έως είκοσι τοις εκατό (20%). Συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα περίπτωση και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης και ανοικτοί εξώστες που υπέρκεινται του κοινόχρηστου χώρου της πόλης, εφόσον εξασφαλίζεται κάτω από την επιφάνειά τους καθαρό ελεύθερο ύψος τουλάχιστον τριών (3) μέτρων »

Θεωρώ πως η προϋπόθεση που τίθεται στο τελευταίο εδάφιο της παραπάνω διάταξης δεν θα πρέπει να αντικατασταθεί με μία νέα, αλλά να συμπληρωθεί. Προτείνεται δηλαδή να διατυπωθεί όπως παρακάτω:
« γγ) αλλαγή των διαστάσεων των εξωστών που προκαλεί υπέρβαση της επιφανείας τους έως είκοσι τοις εκατό (20%). Συμπεριλαμβάνονται στην παρούσα περίπτωση και εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης και αυθαίρετοι ανοικτοί εξώστες ή τμήματα αυτών που υπέρκεινται του κοινόχρηστου χώρου της πόλης (ρυμοτομική γραμμή), εφόσον εξασφαλίζεται κάτω από την επιφάνειά τους καθαρό ελεύθερο ύψος τουλάχιστον τριών (3) μέτρων ή εφόσον η προβολή τους δεν ξεπερνά το κρασπεδόρειθρο.»

#22 Σχόλιο Από Μίνα Στις 31 Αύγουστος, 2020 @ 16:26

Άρθρο 62 . ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3.

Στη περίπτωση γζ, μαζί με τις δεξαμενές νερού να προστεθούν και ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΟΙΝΟΥ.

#23 Σχόλιο Από Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) Στις 1 Σεπτέμβριος, 2020 @ 13:39

Η ΕΣΑμεΑ ζητάει να προστεθεί κατηγορία 6 ως εξής: Οι περ. γ’ και ε’ του άρθρου 96 του ν. 4495/2017 αντικαθίστανται και το άρθρο διαμορφώνεται ως εξής :
«Άρθρο-96
Κατηγορίες αυθαίρετων κατασκευών και αλλαγών χρήσεων
Οι αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης που έχουν συντελεστεί πριν από την 28η.7.2011, μπορούν να δηλωθούν και να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος εφόσον δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις του άρθρου 89.
Οι παραπάνω κατασκευές και χρήσεις υπάγονται σε πέντε (5) κατηγορίες ως εξής:
α) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1: Αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης, κατοικιών ή μη σε κτίρια με επικρατούσα χρήση κατοικία, που υφίστανται πριν από το έτος 1975: […]
β) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2: Αυθαίρετες κατασκευές που υφίστανται πριν από την 1η.1.1983: […]
γ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3: Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις: […]
δ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 4: Υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος και εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση, μετά την υπαγωγή, την καταβολή του σχετικού παραβόλου και την καταβολή του ενιαίου ειδικού προστίμου, με την επιφύλαξη εφαρμογής των οριζομένων στο άρθρο 97, οι εξής αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης:[…]
ε) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 5: […]
στ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 6: κατασκευές αυθαίρετες ως προς τη χρήση, λόγω μη συμμόρφωσης μετά το πέρας του 2020 με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 93 του παρόντος νόμου περί διασφάλισης προσβασιμότητας σε άτομα με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενα άτομα. Για τις αυθαίρετες κατασκευές της παρούσας κατηγορίας, οι οποίες δεν εμπίπτουν στις εξαιρέσεις του παραπάνω άρθρου 93, δεν επιτρέπεται η μεταβίβαση και η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτών ούτε και η έκδοση/ανανέωση/ισχύς της άδειας λειτουργίας των επιχειρήσεων που στεγάζουν μέχρι την συμμόρφωσή τους ή την αλλαγή χρήσης και επιβάλλεται ενιαίο ειδικό πρόστιμο ανά έτος μέχρι την συμμόρφωσή τους. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται κάθε θέμα που αφορά στη διαδικασία εφαρμογής της παρούσας περίπτωσης στ)».

#24 Σχόλιο Από Γ.Π. Στις 2 Σεπτέμβριος, 2020 @ 16:33

Στο Ν. 4495/2017 (Α΄167), στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α,
στο υπό στοιχείο (1) «Οικοδομική άδεια», το οποίο αφορά στην ύπαρξη ή μη οικοδομικής άδειας στο γήπεδο/οικόπεδο, όπου υπάρχει η αυθαίρετη κατασκευή, ορίζεται πως θα πρέπει να δηλώνεται ΟΧΙ στο πεδίο «Οικοδομική άδεια» στις παρακάτω περιπτώσεις:

α) όταν δεν υπάρχει οικοδομική άδεια στο γήπεδο/οικόπεδο,
β) όταν υπάρχει οικοδομική άδεια στο γήπεδο/οικόπεδο, αλλά αντί για λυόμενο κτίσμα με βάση την οικοδομική άδεια διαπιστώθηκε η ύπαρξη κτίσματος με συμβατική κατασκευή ή για κτίσματα της παρ. 2 του άρθρου 110.
γ) όταν υπάρχει οικοδομική άδεια στο γήπεδο/οικόπεδο, το οποίο από την αιτιολόγηση της τεχνικής έκθεσης του μηχανικού προκύπτει ότι:
• δεν είναι άρτιο και οικοδομήσιμο, παρά τα αντιθέτως αναφερόμενα στην οικοδομική άδεια
• είναι μικρότερο (λόγω μεταγενέστερης κατάτμησης), με συνέπεια να μην ταυτίζεται με αυτό για το οποίο έχει εκδοθεί η οικοδομική άδεια
• το προβλεπόμενο στην οικοδομική άδεια κτίριο έχει ανεγερθεί σε άλλη μη νόμιμη θέση και συγχρόνως από τη σύγκριση της αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης με το τοπογραφικό διάγραμμα της οικοδομικής άδειας, προκύπτει ότι το περίγραμμα του υφιστάμενου κτιρίου δεν συμπίπτει σε κανένα σημείο με το προβλεπόμενο περίγραμμα από την οικοδομική άδεια.

Θεωρείται ότι δεν υπάρχει οικοδομική άδεια αποκλειστικά για τις αυθαίρετες κατασκευές που εκτελέστηκαν καθ΄ υπέρβαση της δόμησης, της κάλυψης, του ύψους και της θέσης των προβλεπόμενων να κατασκευαστούν στην οικοδομική άδεια.

Η 2η υποπερίπτωση της παρ.γ, θα πρέπει να αναδιατυπωθεί, ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι αναφέρεται στις ΜΗ ΣΥΝΝΟΜΕΣ κατατμήσεις.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ
η ως άνω παράγραφος του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Α του Ν.4495/2012, που αφορά στο πότε δηλώνεται ΟΧΙ στο πεδίο «Οικοδομική άδεια» να αντικατασταθεί ως εξής:

α) όταν δεν υπάρχει οικοδομική άδεια στο γήπεδο/οικόπεδο,
β) όταν υπάρχει οικοδομική άδεια στο γήπεδο/οικόπεδο, αλλά αντί για λυόμενο κτίσμα με βάση την οικοδομική άδεια διαπιστώθηκε η ύπαρξη κτίσματος με συμβατική κατασκευή ή για κτίσματα της παρ. 2 του άρθρου 110.
γ) όταν υπάρχει οικοδομική άδεια στο γήπεδο/οικόπεδο, το οποίο από την αιτιολόγηση της τεχνικής έκθεσης του μηχανικού προκύπτει ότι:
• δεν είναι άρτιο και οικοδομήσιμο, παρά τα αντιθέτως αναφερόμενα στην οικοδομική άδεια
• είναι μικρότερο λόγω μεταγενέστερης κατάτμησης, με αποτέλεσμα το προβλεπόμενο στην οικοδομική άδεια κτίριο να παρουσιάζει υπερβάσεις των πολεοδομικών μεγεθών κάλυψης και δόμησης εξαιτίας της κατάτμησης ή να μην τηρεί τις ελάχιστες αποστάσεις του υποχρεωτικού ακάλυπτου χώρου
• το προβλεπόμενο στην οικοδομική άδεια κτίριο έχει ανεγερθεί σε άλλη μη νόμιμη θέση και συγχρόνως από τη σύγκριση της αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης με το τοπογραφικό διάγραμμα της οικοδομικής άδειας, προκύπτει ότι το περίγραμμα του υφιστάμενου κτιρίου δεν συμπίπτει σε κανένα σημείο με το προβλεπόμενο περίγραμμα από την οικοδομική άδεια.

Θεωρείται ότι δεν υπάρχει οικοδομική άδεια αποκλειστικά για τις αυθαίρετες κατασκευές που εκτελέστηκαν καθ΄ υπέρβαση της δόμησης, της κάλυψης, του ύψους και της θέσης των προβλεπόμενων να κατασκευαστούν στην οικοδομική άδεια. Στην 2η υποπερίπτωση της παρ. γ θεωρείται ότι δεν υπάρχει οικοδομική άδεια και για τις υπερβάσεις των πολεοδομικών μεγεθών κάλυψης και δόμησης που υφίστανται εξαιτίας της κατάτμησης καθώς και για το τμήμα που δεν τηρεί τις ελάχιστες υποχρεωτικές αποστάσεις από τα όρια του γηπέδου/οικοπέδου.

#25 Σχόλιο Από Σταύρος Μαυρουδέας Στις 3 Σεπτέμβριος, 2020 @ 19:35

Διαφωνώ με το σημείο ββ) της Κατηγορίας 5, το οποίο θεωρώ ότι προστατεύει τις αυθαίρετες κατασκευές και τις αυθαίρετες αλλαγές χρήσης.

#26 Σχόλιο Από Σταύρος Μαυρουδέας Στις 3 Σεπτέμβριος, 2020 @ 19:36

Θεωρώ ότι τα πρόστιμα είναι χαμηλά και ότι συντηρούν τη νοοτροπία του «αυθαιρετώ και θα το τακτοποιήσω αργότερα». Επίσης, προτείνω την προσθήκη νέα κατηγορίας με τις αυθαίρετες κατασκευές και τις αυθαίρετες αλλαγές χρήσης σε δασικές και αναδασωτέες περιοχές, με την απαγόρευση της νομιμοποίησης και την άμεση επανόρθωση με την επιβάρυνση του ιδιοκτήτη.

#27 Σχόλιο Από ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ (ΣΕΠΟΧ) Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 01:33

Το Σ/Ν αναρτήθηκε για τη Δημόσια διαβούλευση την 4η Αυγούστου 2020. Η πολύ σύντομη διάρκεια διαβούλευσης, παρά τη μικρή παράταση της μιας εβδομάδος που δόθηκε και ο ακατάλληλος χρόνος λογω της θερινής περιόδου δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση της μελέτης και διατύπωσης των προτάσεων του ΣΕΠΟΧ. Ο ΣΕΠΟΧ επιφυλάσσεται να ολοκληρώσει την επεξεργασία του και να υποβάλλει στο αμέσως επόμενο διάστημα τις επιπλέον προτάσεις.

#28 Σχόλιο Από Κ.Η. Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 09:49

ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

Σε ότι αφορά την Κατηγορία 5, εφόσον αποφασίστηκε να τεθεί καταληκτική ημερομηνία η 30η.09.2020 και επιπρόσθετα, στο παρά πέντε της εν λόγω ημερομηνίας, να καταργηθεί, με το παρόν νομοσχέδιο, η δυνατότητα οριστικής εξαίρεσης των αυθαιρέτων της κατηγορίας αυτής από την κατεδάφιση (μέσω του μηχανισμού της μεταφοράς συντελεστή δόμησης), ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ, για λόγους χρηστής διοίκησης και καλής νομοθέτησης, η Κατηγορία 5 να επαναπροσδιοριστεί στο παρόν σχέδιο νόμου, ώστε να περιλαμβάνει ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ, «τα αυθαίρετα αυξημένης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης», όπως αυτά χαρακτηρίζονται στην αιτιολογική έκθεση του Ν.4495/2017.

Η κατηγορία 5, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, περιλαμβάνει και αυθαίρετα που το πρόστιμο τους υπολογίζεται με αναλυτικό προϋπολογισμό (όπως περιφράξεις, υπόστεγα κτλ.), καθώς και κατασκευές όπως αγροτικές αποθήκες, που κατασκευάστηκαν χωρίς άδεια, σε εκτός σχεδίου περιοχές της επαρχίας. Οι κατασκευές αυτές, από 01.010.2020, δεν θα μπορούν να υπαχθούν στις διατάξεις του Ν.4495/2017. Ως μηχανικός, δεν θα χαρακτήριζα σε καμία περίπτωση τις ως άνω περιγραφόμενες κατασκευές ως «αυθαίρετα αυξημένης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης».

Το θεωρώ πολύ άδικο, όταν τα αυθαίρετα, για παράδειγμα, σε ΜΝΗΜΕΙΑ χαρακτηρισμένα από το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, θα συνεχίσουν να υπάγονται στις διατάξεις του Ν.4495/2017, τουλάχιστον μέχρι το 2026, παρόλο που κανονικά θα έπρεπε να απαγορεύεται η υπαγωγή τους (όπως ίσχυε στον Ν.4178/2013), αν σκεφτεί κανείς πως η δυνατότητα υπαγωγής τους έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του Ν.3028/2002 «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς».

#29 Σχόλιο Από WWF Ελλάς Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 11:21

Η κύρια αλλαγή που εισάγεται με το παρόν άρθρο αφορά την απάλειψη της δυνατότητας οριστικής εξαίρεσης από την κατεδάφιση για τις αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσης της κατηγορίας 5 (δηλαδή των πλέον επιβαρυντικών περιπτώσεων αυθαιρέτων) με χρήση της ψηφιακής τράπεζας γης και την αντιστοίχιση ίσου με την υπέρβαση των κατασκευών τίτλου σ.δ. Πρόκειται για θετική αλλαγή.

#30 Σχόλιο Από Κλεάνθη Βογιατζάκη, Πολιτικός Μηχανικός M.Sc. Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 12:42

Στην παράγραφο γιζ της Κατηγορίας 3 του άρθρου 96 του Ν.4495/2017, ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ότι η αλλαγή θέσης του κτιρίου μπορεί αν είναι και η αλλαγή θέση ΤΜΗΜΑΤΟΣ του νόμιμου κτιρίου. Παράδειγμα 1: ΟΑ που περιλαμβάνει τετράγωνο Κτίσμα ΑΒΓΔ με πλευρά 8μ (δηλ. 8*8 = 64τμ) και τετράγωνη Αποθήκη πλευράς 2μ. κατ’έκταση της πλευράς ΑΒ, με τη γωνία της αποθήκης στο σημείο Α. Εάν η αποθήκη έχει μετακινηθεί έτσι ώστε η μια γωνία της να βρίσκετε στο μέσο της πλευράς ΑΒ, δηλ. είναι μετακινημένη σε νόμιμη θέση , χωρίς να αλλάζουν τα συνολικά τετραγωνικά του κτιρίου, τότε να μπορεί να θεωρηθεί η αυθαιρεσία της μετακίνησης της αποθήκης ως Κατηγορία 3.

Στην παράγραφο γιε της Κατηγορίας 3 του άρθρου 96 του Ν.4495/2017, ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ότι η αλλαγή των διαστάσεων αναφέρετε στο νόμιμο περίγραμμα του κτιρίου, ακόμα και ένα έχουν γίνει επεκτάσεις του κτιρίου. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1: τετράγωνο Κτίσμα ΑΒΓΔ το οποίο έχει μικρές αλλαγές διαστάσεων σε σχέση με την ΟΑ, ενώ ταυτόχρονα έχει προστεθεί κατ’έκταση μικρή αποθήκη. Τότε να μπορεί να τακτοποιηθεί ως Κατηγορία 3 το τμήμα ΑΒΓΔ του κτιρίου και ως υπέρβαση Δόμησης και Κάλυψης η Αποθήκη. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2: Κτίσμα ΑΒΓΔ με ημιυπαίθριο χώρο ΑΕΖΗ κατέκταση του περιγράμματος ΑΒΓΔ σύμφωνα με Οικ.Αδεια, ο οποίος σήμερα έχει «κλειστεί». Το κτίσμα ΑΒΓΔ, (δηλ τα κτίσμα εκτός από τον ΗΧ) έχει μικρές αλλαγές διαστάσεων σε σχέση με την ΟΑ. Να προσδιοριστεί ότι μπορεί να τακτοποιηθεί ως Κατηγορία 3 το τμήμα ΑΒΓΔ του κτιρίου και ως υπέρβαση Δόμησης το τμήμα ΑΕΖΗ.

Η υποπαράγραφος ββ της παραγράφου δ (Κατηγορία 4) του αρθρου 96 του Ν.4495/2017, να διορθωθεί σε:
«Ημιυπαίθριοι χώροι ,ΑΝΟΙΚΤΟΙ ΣΤΕΓΑΣΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ 3 του Ν.4495/2017, δεν συνυπολογίζονται μέχρι του ποσοστού υπέρβασης 80% του πολεοδομικού μεγέθους κάλυψης και δόμησης, με την προϋπόθεση ότι έχουν ενταχθεί στους ν. 3775/2009, 3843/2010, 4014/201, 4178/2013 ΚΑΙ Ν.4495/2017»
Δηλαδή ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΕΙ ΟΤΙ ΧΩΡΟΙ ΠΟΥ ΣΥΝΥΠΟΛΟΓΊΖΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ, ΑΛΛΑ ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΒΑΣΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ Η’/ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3 (π.χ. αποθήκη μέχρι 15τμ), ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΟΣΟΣΤΑ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ.
Είναι πολύ σημαντικό αυτό, καθώς με την υφιστάμενη διατύπωση προκύπτει το παράδοξο προσθήκες ΗΧ, στεγάστρων και μικρών αποθηκών Κατηγορίας 3, να καθορίζουν όλες τις υπερβάσεις του κτιρίου ως Κατηγορία 5.

Με το ίδιο σκεπτικό με παραπάνω, στην Υποπαράγραφο δδ της παραγράφου δ (Κατηγορία 4) του αρθρου 96 του Ν.4495/2017δδ), να διορθωθεί σε:
:δδ) αυθαίρετες κατασκευές ημιυπαίθριων χώρων ΚΑΙ ΑΝΟΙΚΤΩΝ ΣΤΕΓΑΣΜΕΝΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ 3 του Ν.4495/2017, σε κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός σχεδίου και με την προϋπόθεση ότι η χρήση τους είναι σύμφωνη με τις επιτρεπόμενες χρήσεις της περιοχής, εφόσον δεν παραβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του εξήντα τοις εκατό (60%) τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης».

#31 Σχόλιο Από Κλεάνθη Βογιατζάκη, Πολιτικός Μηχανικός M.Sc. Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 13:17

Η υποπαράγραφος γιβ της παραγράφου γ (Κατηγορία 3) του αρθρου 96 του νομοσχεδίου,
να διορθωθεί σε:
γιβ) αποθήκη Η’/ΚΑΙ ΛΕΒΗΤΟΣΤΑΣΙΟ μέγιστης επιφάνειας δεκαπέντε (15) τ.μ. και μέσου ύψους έως δυόμιση (2,50) μέτρα.

Η αλλαγή αυτή επιβάλεται, καθώς Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΛΕΒΗΤΟΣΤΑΣΙΑ, ΕΓΙΝΕ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΙΣΧΥ ΤΟΥ Ν.4495/2017 , με την Εγκύκλιο 2 ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/49581/2075/31-05-2019, 8 χρόνια μετά το Ν.4178/2013, και 10 χρόνια μετά το Ν.4014/2011, όπου τα λεβητοστάσια θεωρούνταν ως βοηθητικοί χώροι – αποθήκες, καθώς αυτά χρησιμοποιούνται και ως αποθήκες ιδιαίτερα στην εκτός σχεδίου δόμηση και στους οικισμούς καιείχε προσδιοριστεί με ερωτοαπάντηση ή/και Εγκύκλιο του Υπουργείου, ότι τα λεβητοστάσια μπορούν να συμπεριληφθούν στην αντίστοιχη παραπάνω παράγραφο της κατηγορίας 3. Το αποτέλεσμα είναι ότι σε πολλές δηλώσεις που έχουν οριστική υπαγωγή, παλαιότερων νόμων αυθαιρέτων ή και του Ν.4495/2017 μέχρι και τις 31-5-2019, έχουν υπαχθεί στην Κατηγορία 3 πολλά μικρά λεβητοστάσια-αποθήκες που τηρούν τις παραπάνω προδιαγραφές. Δεν μπορεί επομένως μια Εγκύκλιο το 2018 να ανατρέπει όλα όσα έκαναν οι μηχανικοί, εδώ και 8 χρόνια!!!

#32 Σχόλιο Από Κλεάνθη Βογιατζάκη, Πολιτικός Μηχανικός M.Sc. Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 13:35

Σε συνέχεια προηγούμενου σχολίου, με Ερωτοαπάντηση του ΥΠΕΚΑ που τέθηκαν στο HELP DESK του υπουργείου στις 9 Σεπτεμβρίου του 2014 είχε προσδιοριστεί στην ερωτοαπάντηση 10 του άρθρου 9:

Αυθαίρετο λεβητοστάσιο που πληρεί τις προϋποθέσεις της παρ. ιγ της
Κατηγορίας Γ του άρθρου 9 του ν. 4178/13 μπορεί να υπαχθεί στη διάταξη αυτή
λόγω χρήσης λεβητοστασίου ;
Ναι, αυθαίρετο λεβητοστάσιο μπορεί να υπαχθεί στην παρ. ιγ της Κατηγορίας Γ
του άρθρου 9 του ν. 4178/13, εφόσον πληρεί τις σχετικές προϋποθέσεις.
Και έτσι κάναμε για όσο ήταν σε ισχύ ο Ν.4178/2013 και για το Ν.4495/2017 μέχρι να εκδοθεί η αντιφατική Εγκύκλιος 2 ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/49581/2075/31-05-2019.
Δηλαδή τα λεβητοστάσια ολοι οι μηχανικοί τα εντάσαμε στην Κατηγορία 3, και για το Ν.4178/2013 και για το Ν.4495/2017
Επομένως,η υποπαράγραφος γιβ της παραγράφου γ (Κατηγορία 3) του αρθρου 96 του νομοσχεδίου, πρεπει να διορθωθεί σε:
γιβ) αποθήκη Η’/ΚΑΙ ΛΕΒΗΤΟΣΤΑΣΙΟ μέγιστης επιφάνειας δεκαπέντε (15) τ.μ. και μέσου ύψους έως δυόμιση (2,50) μέτρα.

#33 Σχόλιο Από ΣΕΤΕ – ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 13:49

Στο άρθρο 96 του ν. 4495/17 στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 4, παρ.ββ να απαλειφθεί ο όρος «και δεν υπερβαίνουν τα 250 τ.μ. για χρήση κατοικίας ανά ιδιοκτησία και μέχρι 1000τ.μ. κτιρίου για λοιπές χρήσεις.»
Ο όρος αυτός προστέθηκε το 2017 με τον ν.4495, δεν υπήρχε στην σχετική διάταξη του ν.4173/13, επομένως δημιουργεί εκ των υστέρων δυσμενέστερη απαίτηση και άνιση μεταχείριση η οποία εξ άλλου είναι αυθαίρετη ως μέγεθος διότι είναι αντίθετη με την αρχή της αναλογικότητας. Αρκούν τα ποσοστά που αναφέρονται στο εδάφιο.
Έχει διαπιστωθεί στην πράξη ότι πολλές επενδύσεις που έχουν υλοποιηθεί σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια της οικοδομικής αδείας, κρίνονται εκ των υστέρων από τις υπηρεσίες ότι πάσχουν είτε από κακή ερμηνεία των τότε πολεοδομικών διατάξεων είτε ακόμη και από λανθασμένους υπολογισμούς δόμησης είτε κάλυψης. Επειδή κρίνεται ότι αυτό αποτελεί μικρότερης βαρύτητας παράβαση καθ’ όσον υπάρχει η αντίστοιχη πράξη της διοίκησης που δεν έχει ανακληθεί πρέπει να δοθεί κίνητρο να δηλωθούν και να καταβληθούν πρόστιμα με μειωμένο ποσοστό βαρύτητας:
«Για κτίρια που έχουν υλοποιηθεί με βάση τα εγκεκριμένα σχέδια της οικοδομικής αδείας η οποία δεν έχει ανακληθεί και για τα οποία διαπιστώνει ο ιδιοκτήτης αυτοβούλως ότι εμπίπτουν στις διατάξεις των αυθαιρέτων είτε διότι έγινε κακή ερμηνεία των ισχυουσών κατά την έκδοση της οικοδομικής αδείας πολεοδομικών διατάξεων είτε λόγω υπολογιστικών λαθών των επιτρεπόμενων μεγεθών κάλυψης ή δόμησης, εφαρμόζονται κατά περίπτωση οι διατάξεις του παρόντος άρθρου και το προκύπτον πρόστιμο πολλαπλασιάζεται επί συντελεστή 0,70. Προϋπόθεση για την υπαγωγή στην παρούσα διάταξη είναι η βεβαίωση της ΥΠΔΟΜ ότι δεν έχει ανακληθεί η οικοδομική άδεια και δεν υφίσταται πρωτόκολλο αυθαιρέτου για την εν λόγω οικοδομική άδεια».