Το άρθρο 68 του ν. 4495/2017 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 68
Τίτλος Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης
1. Το δικαίωμα μεταφοράς συντελεστή δόμησης ενσωματώνεται σε τίτλο, ο οποίος εκδίδεται από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
2. Ο τίτλος Μ.Σ.Δ. αντιστοιχεί στα δομήσιμα τετραγωνικά μέτρα που δεν επιτρέπεται να οικοδομηθούν στο ακίνητο προσφοράς συντελεστής δόμησης, μετά την έκδοση κανονιστικής ή ατομικής διοικητικής πράξης που περιορίζει τη δόμηση επ’ αυτού. Ο ανωτέρω τίτλος μπορεί να αξιοποιηθεί σε ακίνητο υποδοχής συντελεστή δόμησης που βρίσκεται εντός του αυτού ή όμορου δήμου της ίδιας περιφερειακής ενότητας ή περιφέρειας, σύμφωνα με τη διαδικασία και με τις προϋποθέσεις του παρόντος κεφαλαίου.
3. Ο τίτλος Μ.Σ.Δ. είναι ονομαστικός και μεταβιβάζεται αποκλειστικά μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης, εκτός από τις περιπτώσεις κληρονομικής διαδοχής, το δικαίωμα δε που ενσωματώνεται σε αυτόν είναι διαιρετό.».
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 54 – Τίτλος μεταφοράς συντελεστή δόμησης – Τροποποίηση του άρθρου 68 του ν. 4495/2017"
#1 Σχόλιο Από Αντώνης Σβορώνος Στις 7 Αύγουστος, 2020 @ 20:57
Το απαράδεκτο καθεστώς που απαγορεύει την μεταβίβαση τίτλων ΜΣΔ ενώ δεν υπάρχει ψηφιακή τράπεζα Συνεχίζεται ενώ έχει ήδη συμπληρώσει τρία χρόνια…
Επίσης πως μπορεί να γίνει δωρεά ή γονική παροχή του τίτλου;
Γιατί αποκλείεται η γονική παροχή;
Γενικά το καθεστώς που επί δεκαετίες έχει δεσμεύσει τις περιουσίες μας παρατείνεται ενώ η ψηφιακή τράπεζα φαίνεται μόνο σαν μια αφορμή για να παραταθεί η ληστεία των ιδιοκτητών διατηρητέων ακινήτων…
#2 Σχόλιο Από ΣΤΕΛΙΟΣ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ Στις 11 Αύγουστος, 2020 @ 14:59
Η αξιοποίηση διατάξεων της «ενεργού πολεοδομίας» όπως είναι η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης είναι σίγουρα θετική εξέλιξη. Έχοντας υπόψη τις σημερινές εξόφθαλμες απαιτήσεις για την αποσυμφόρηση των μεγάλων αστικών μας κέντρων, θα μπορούσε και θα έπρεπε να εξετασθεί η διευκόλυνση της κατάστασης με τη διεύρυνση των δυνατοτήτων εφαρμογής του Μ.Σ.Δ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πληθυσμιακός και όχι μόνο υπεσυγκεντρωτισμός του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αττικής. Στο πλαίσιο τέτοιων αναγκών θα μπορούσε να υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης του Μ.Σ.Δ. και για ακίνητα εκτός της ίδιας περιφερειακής ενότητας. Επίσης η συγκεκριμένη διάταξη θα μπορούσε να υλοποιείται και με την ενδεχόμενη θέσπιση ειδικότερων κινήτρων (όπως είναι η ποσοστιαία αύξηση του Μ.Σ.Δ.) ανάλογα με τις απαιτήσεις για την οικιστική και όχι μόνο ενίσχυση των περιοχών υποδοχής. Εάν τα παραπάνω υιοθετηθούν απαιτούνται τροποποιήσεις στα άρθρα 54, 55, 56 και 57
#3 Σχόλιο Από ΣΤΕΛΙΟΣ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ Στις 11 Αύγουστος, 2020 @ 15:03
Η απόδειξη του χρόνου κατασκευής των αυθαιρέτων με τη χρήση υπαρχόντων Α/Φ σε πολλές περιοχές της ενδοχώρας μας είναι αδύνατη, λόγω μη διενέργειας αεροφωτοληψιών. Το ιδιαίτερο αυτό θέμα μπορεί να διευθετηθεί εάν σε ότι αφορά τα πειστήρια του χρόνου κατασκευής των οικοδομών εκτός από τις Α/Φ συμπεριληφθούν και οι δορυφορικές εικόνες που ιδιαίτερα μετά το 2011 είναι δυνατό να παράγουν / παρέχουν οι διάφορες εταιρείες γεωπληροφορικής που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Μάλιστα, η πολιτεία θα μπορούσε να αποκτήσει -με μικρό σχετικά κόστος- τέτοια υπόβαθρα για τη διενέργεια των υπηρεσιακών ελέγχων που θα κρίνονται απαραίτητοι.
Στους οικισμούς και Τοπικές Κοινότητες που πολεοδομικά και πληθυσμιακά παρουσιάζουν στασιμότητα, θα μπορούσε και θα έπρεπε να δοθεί bonus για την οικιστική τους ανάπτυξη. Σε σχέση με αυτή την ανάγκη θα μπορούσε για παράδειγμα να εξαιρούνται από την υποχρέωση υπαγωγής στις διαδικασίες τακτοποίησης όλα τα εντός οικισμών οικοδομήματα των μόνιμων κατοίκων που ανεγέρθηκαν πριν το έτος 2011. Επίσης, όλα τα οικοδομήματα (εντός και εκτός των οικισμών) ανεξαρτήτου διαμονής των ιδιοκτητών τους, που ανεγέρθηκαν πριν το 2011 με σκοπό την υποστήριξη δραστηριοτήτων του πρωτογενούς τομέα παραγωγής.
Για τα παραπάνω απαιτούνται τροποποιήσεις στο άρθρο 62
#4 Σχόλιο Από Δημήτριος Κοτσώνης Στις 2 Σεπτέμβριος, 2020 @ 11:43
1. Θα ελέγξει ο νέος υπουργός τη νομιμότητα των υφιστάμενων Τίτλων Μεταφοράς Συντελεστή Δομήσεως ;
2. Θα ακυρώσει ο νέος υπουργός του Τίτλους μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης που έχουν εκδοθεί από εκτάσεις που ευρίσκονται μεταξύ των οριογραμμών των ρεμάτων, που δεν είναι επιδεκτικές ιδιοκτησίας ως κοινόχρηστες εκτάσεις, αλλά και Τίτλους που εκδόθηκαν με την ίδια δικαιολογία, και ευρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως ;
3. Θα καταστήσει την ΤΡΑΠΕΖΑ ΓΗΣ προσιτή στον έλεγχο της νομιμότητας των πράξεων εκδόσεων Τίτλων (υπολογισμοί, συμβόλαια, διακίνηση κλπ ) από τους πολίτες, που είναι ό μόνος τρόπος προστασίας του δημοσίου συμφέροντος
4. Θα επιβάλει ο νέος υπουργός την καταβολή αμοιβής για κάθε πολίτη , ο οποίος θα αποκαλύπτει παρανομίες γύρω από την ΜΣΔ; Αποζημίωση που θα καταβάλλεται μετά από τελεσίδικη δικαστική απόφαση, που θα επιβαρύνεται με το λογικό κόστος της δικηγορικής αμοιβής. Αμοιβή και κόστος δικηγορικής δαπάνης, η οποία θα βαρύνει τους μηχανικούς και τους δικηγόρους που έχουν συνεργήσει και όχι μόνο αυτούς που υπογράφουν, αλλά και όσους κρύβονται πίσω από αυτούς, του εμπόρους ΜΣΔ –διακινητές του λένε τώρα- ;
#5 Σχόλιο Από WWF Ελλάς Στις 4 Σεπτέμβριος, 2020 @ 11:18
Οι διατυπώσεις του άρθρου 54 του σχεδίου νόμου είναι πιο λιτές σε σχέση με το ισχύοντα νόμο, αφήνοντας ασαφή τη διαδικασία και την αρμόδια αρχή για την έκδοση του τίτλου ΜΣΔ.
Όπως είχαμε επισημάνει και στα σχόλια μας επί του σχεδίου νόμου για τον «Έλεγχο και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος», ήδη ν. 4495/2017, σύμφωνα με την πάγια νομολογία του ΣτΕ «[ε]πιτρέπεται να μεταφέρεται συντελεστής δόμησης, στις καθοριζόμενες […] ζώνες μόνο από ακίνητα που βρίσκονται στην περιφέρεια του ίδιου Δήμου ή Κοινότητας, όπου βρίσκεται και το βαρυνόμενο με τον περιορισμό ακίνητο, διότι μόνο με την τοπική αυτή σύνδεση καθίσταται δυνατή η εφαρμογή του θεσμού, χωρίς νόθευση της πολεοδομικής σχεδίασης, […] διατηρείται δε η φύση του θεσμού ως αποζημιωτικού, […], επιτυγχάνεται δε επιπλέον και αντιστάθμιση της επιβάρυνσης που ορισμένη περιοχή υφίσταται, λόγω της μεταφοράς σε αυτή συντελεστή δόμησης, με την ωφέλεια της ίδιας περιοχής από την ύπαρξη διατηρητέων κτιρίων, χάριν των οποίων δεν εξαντλήθηκε, στα συγκεκριμένα αυτά ακίνητα, ο γενικώς ισχύων για την περιοχή συντελεστής δόμησης, ή τη δημιουργία κοινοχρήστων χώρων. Από τον παραπάνω κανόνα, […], εξαιρούνται οι περιπτώσεις οικισμών, στους οποίους δεν είναι δυνατό να καθοριστούν ζώνες υποδοχής συντελεστή, διότι υπάγονται σε καθεστώς ιδιαίτερης προστασίας, όπως είναι οι παραδοσιακοί και διατηρητέοι οικισμοί, στις περιπτώσεις δε αυτές η μεταφορά συντελεστή από αυτούς τους οικισμούς μπορεί να γίνεται σε ζώνη καθοριζόμενη σε όμορους δήμους ή κοινότητες, εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα καθορισμού τέτοιας ζώνης σε άλλον οικισμό του ίδιου δήμου ή κοινότητας (βλ.Ολομ., ΣτΕ 6070/1996)» (ΟλΣτΕ 2367/2007, σκέψη 11η). Ώστε, μόνο κατ’ εξαίρεση είναι ανεκτή η ΜΣΔ σε ακίνητο όμορου δήμου ή κοινότητας. Το νέο άρθρο 68 του ν. 4495/2017 που εισάγεται με το άρθρο 54 του παρόντος σχεδίου νόμου, θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να συμμορφώνεται με τον νομολογιακό αυτό κανόνα.