Άρθρο 51 – Σκοπός

Σκοπός των διατάξεων του παρόντος κεφαλαίου είναι η δημιουργία μηχανισμού για την αξιοποίηση του θεσμού της μεταφοράς συντελεστή δόμησης, ο οποίος θα είναι σύμφωνος με τις αρχές του ορθολογικού σχεδιασμού.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 13:00 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΑΜΙΝΑΡΗΣ

    Στο θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης των Επιχειρηματικών Πάρκων / ΟΥΜΕΔ και συγκεκριμένα στο Αρθ.55Α, αναφέρεται ότι επιτρέπεται η μεταφορά υλοποίησης υπολοίπου συντελεστή δόμησης μεταξύ ακινήτων του ίδιου ιδιοκτήτη εντός περιοχών ΟΥΜΕΔ υπό την προϋπόθεση μη υπερβασης του ΠΚ άνων του 80%.
    Ωστόσο, η εν λόγω διάταξη, που θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως κίνητρο εγκατάστασης επιχειρήσεων εντός ΕΠ, δεν δύναται ως έχει να εφαρμοστεί καθώς:
    α) δεν υπάρχει ειδικό πλαίσιο για τους ΟΥΜΕΔ που θα καθορίζει τη διαδικασία έγκρισης της μεταφοράς συντελεστή δόμησης ως προς τους αρμόδιους φορείς, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, την επικύρωση κλπ, Η συσχέτιση με τον Ν.2300/1995 δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί, καθώς το αναφερόμενο θεσμικό πλαίσιο περιλαμβάνει διαδικασίες που δεν μπορούν να εφαρμοστούν σε ιδιοκτησίες εντός ΕΠ
    β) αναφέρεται ότι η πραγματοποίηση της μεταφοράς του συντελεστή δόμησης συντελείται με την τροποποίηση της εγκριτικής απόφασης του ΕΠ και όχι με την τροποποίηση της απόφασης έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου του ΕΠ.

    Το ως άνω ζήτημα, θα μπορούσε να εξεταστεί ως ειδική περίπτωση και να ενσωματωθεί στο κεφάλαιο ΣΤ του νομοσχεδίου.

  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ (Ηλεκτρονική πολεοδομική ταυτότητα Δήμων-Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης άρθρα 51-61)

    Επέρχονται μία σειρά μεταβολών στην πρόσφατη νομοθεσία του ταλαιπωρημένου και επί χρόνια ανενεργού θεσμού της μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Στα θετικά στοιχεία των επερχόμενων μεταβολών είναι η κατάργηση της διάταξης ότι ο τίτλος ΜΣΔ δεν μεταβιβάζεται ει μη μόνο λόγω κληρονομικής διαδοχής (πρόβλεψη που καθιστούσε το θεσμό μη αγοραίο), καθώς και η κατάργηση των ΠΑΕΣ, δηλαδή των περιοχών ιδιαίτερης επιβάρυνσης, στις οποίες συγκεντρώνονται οι παραβιάσεις της κατηγορίας Ε των αυθαιρέτων. Το όλο πλαίσιο παραπέμπεται να ρυθμισθεί περαιτέρω με Προεδρικά Διατάγματα.
    Διατηρείται η επιλογή του νομοθέτη τόσο τα ακίνητα προσφοράς όσο και τα ακίνητα υποδοχής ΜΣΔ να βρίσκονται μόνο σε εντός σχεδίου περιοχές (πλην των ΕΣΧΑΔΑ, που ορίζονται ως ακίνητα υποδοχής). Τούτο συνδέεται με το γεγονός ότι στην Ελλάδα η ΜΣΔ θεωρείται και αντιμετωπίζεται ως αποζημιωτικός μηχανισμός για περιορισμούς της ιδιοκτησίας. Με δεδομένο συνεπώς ότι, σύμφωνα με τη νομολογία, τα εκτός σχεδίου ακίνητα δεν προορίζονται καταρχάς για δόμηση, η διοίκηση τείνει να μην τα αποζημιώνει για την οικοπεδική τους αξία. Καλό θα ήταν μία γενικότερη επενεξέταση της πρακτικής αυτής, δεδομένου ότι ήδη η νομολογία του ΣΤΕ σε ζητήματα αποζημιώσεων για περιορισμούς της ιδιοκτησίας σε εκτός σχεδίου περιοχές έχει μεταβληθεί μετά τις καταδίκες της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Θα ήταν χρήσιμο να προβλεφθεί η δυνατότητα υποδοχής ΣΔ και στις ΕΣΧΑΣΕ και στους ΟΥΔ σε εκτός σχεδίου γήπεδα.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 12:30 | ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

    Οι διατάξεις που ρυθμίζουν τη μεταφορά συντελεστή δόμησης – άρθρα 51 έως 61 –κινούνται σε σωστή κατεύθυνση. Θετικό το γεγονός ότι στα «ακίνητα προσφοράς συντελεστή δόμησης» (άρθρο 55) εντάσσονται μόνο τα προς απαλλοτρίωση για δημόσια ωφέλεια και αυτά στα οποία επιβάλλονται περιορισμοί για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Περιεκτικά και σαφή είναι και τα κριτήρια που τίθενται για τον καθορισμό ΖΥΣ (άρθρο 57) με πρόβλεψη μάλιστα εκπόνησης Σ.Μ.Π.Ε. Μετά το Ν.880/1979, έχει συχνά επιχειρηθεί θέσπιση θεσμικού πλαισίου, στα πλαίσια της νομολογίας του Σ.τ.Ε., για την επανεκκίνηση της Μ.Σ.Δ., χωρίς τελικά αποτέλεσμα. Να σημειωθεί όμως ότι η ενεργοποίηση των προτάσεων του Σ.Ν., μετά την έγκρισή του, προϋποθέτει έκδοση: Π.δ/τος του Υπουργού Περιβάλλοντος (άρθρο 61 παρ. 1), απόφασης των Υπουργών Περιβάλλοντος και Δικαιοσύνης (άρθρο 61 παρ.2) απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος (άρθρο 57 παρ.7) και απόφασης των υπουργών Περιβάλλοντος και Οικονομικών (άρθρο 57 παρ.8). Η τελευταία ιδιαίτερα σημαντική, αφού θα καθορίσει τα κίνητρα και την αρωγή στους δήμους για την κίνηση της διαδικασίας και την εκπόνηση μελετών ΖΥΣ. Ας ελπίσουμε ότι το ΥΠΕΝ έχει ήδη ασχοληθεί με το περιεχόμενο των εν λόγω αποφάσεων, ώστε να εκδοθούν το συντομότερο και να ξεκινήσει η εφαρμογή του Νόμου, πριν τεθεί και πάλι ένα νέο σ/ν σε διαβούλευση. Ένα χρήσιμο εργαλείο του σχεδιασμού, με θετικά αποτελέσματα διεθνώς, δεν μπορεί να περιθωριοποιείται στη χώρα μας. Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο το ΥΠΕΝ να αναλάμβανε τον άμεσο προγραμματισμό εκπόνησης ορισμένων «πιλοτικών» μελετών καθορισμού ΖΥΣ.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 11:06 | WWF Ελλάς

    ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ – ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΔΟΜΗΣΗΣ

    Ο θεσμός της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης (ΜΣΔ) έχει μία μακρά ιστορία στην Ελλάδα που ξεκινάει ήδη από το 1979 και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Στο μεσοδιάστημα, διατάξεις του ν. 880/1979 και του μεταγενέστερου αυτού ν. 3044/2002 (Α΄197) κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές από την ολομέλεια του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου και εκτελεστικές των νόμων αυτών πράξεις ακυρώνονται από τα διοικητικά δικαστήρια, ενώ επιχειρήθηκε εκ νέου η ενεργοποίηση του θεσμού αυτού με τον πρόσφατο ν. 4495/2017 (Α΄ 167). Προτού όμως εκδοθούν οι εκτελεστικές αυτού πράξεις, προτείνεται με το παρόν σχέδιο νόμου η τροποποίηση και η κατάργηση μίας σειράς διατάξεων του νόμου αυτού.
    Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου «[οι] νέες διατάξεις, οι οποίες συμμορφώνονται με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, απλοποιούν τη διαδικασία για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης μέσω ψηφιακού συστήματος, ενώ αποκλείουν (καταργώντας τις σχετικές διατάξεις) την αξιοποίηση της μεταφοράς συντελεστή δόμησης για τη νομιμοποίηση αυθαίρετων κατασκευών και χρήσεων». Πράγματι, αποτελεί θετικό στοιχείο του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου η κατάργηση του όρου των Περιοχών Αυξημένης Επιβάρυνσης Συντελεστή (Π.Α.Ε.Σ.) που είχαν θεσπιστεί με το ν. 4495/2017 (Α΄167). Επρόκειτο για μία άστοχη πρόβλεψη, με την οποία επιχειρούνταν η νομιμοποίηση αυθαίρετων κατασκευών και χρήσεων (βλ. σχετικά άρθρο 52 του παρόντος με το οποίο καταργείται η περ. ια΄ του άρθρου 64 του ν. 4495/2017 και άρθρο 61 του παρόντος που αντικαθιστά το άρθρο 79 του ν. 4495/2017 και προβλέπει στην παρ. 4 την κατάργηση του άρθρου 73 του ν. 4495/2017).
    Πέραν αυτού, αποτελεί ζήτημα προς περαιτέρω διερεύνηση εάν οι προτεινόμενες με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου διατάξεις συμμορφώνονται αφενός με τη σχετική πάγια νομολογία του ΣτΕ και αφετέρου εάν απλοποιούν ή αποδυναμώνουν περαιτέρω τη διαδικασία της ΜΣΔ.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 01:27 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ (ΣΕΠΟΧ)

    Το Σ/Ν αναρτήθηκε για τη Δημόσια διαβούλευση την 4η Αυγούστου 2020. Η πολύ σύντομη διάρκεια διαβούλευσης, παρά τη μικρή παράταση της μιας εβδομάδος που δόθηκε και ο ακατάλληλος χρόνος λογω της θερινής περιόδου δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση της μελέτης και διατύπωσης των προτάσεων του ΣΕΠΟΧ. Ο ΣΕΠΟΧ επιφυλάσσεται να ολοκληρώσει την επεξεργασία του και να υποβάλλει στο αμέσως επόμενο διάστημα τις επιπλέον προτάσεις.