Το άρθρο 7 του ν. 4546/2018 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 7
Ελάχιστες απαιτήσεις για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό (άρθρο 6 της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ)
Για να επιτευχθούν οι στόχοι του άρθρου 4 και η συνεκτικότητα μεταξύ του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού και του χωροταξικού σχεδιασμού του χερσαίου χώρου, η αρμόδια αρχή του άρθρου 14 κατά την κατάρτιση της «Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για το Θαλάσσιο Χώρο» και των «Θαλάσσιων Χωροταξικών Σχεδίων»:
α) λαμβάνει υπόψη τις αλληλεπιδράσεις ξηράς-θάλασσας,
β) λαμβάνει υπόψη τις περιβαλλοντικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές παραμέτρους, καθώς και ζητήματα κλιματικής αλλαγής και ασφάλειας,
γ) θέτει ως στόχο τον ασφαλή ενεργειακό εφοδιασμό των νησιωτικών περιοχών και του ηπειρωτικού τμήματος της χώρας,
δ) θέτει ως στόχο την προώθηση της συνεκτικότητας μεταξύ του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού και των άλλων χωρικών σχεδίων και άλλων διαδικασιών, όπως η ολοκληρωμένη παράκτια διαχείριση περιοχών ή ισοδύναμες επίσημες ή ανεπίσημες πρακτικές,
ε) εξασφαλίζει τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων φορέων, σύμφωνα με το άρθρο 9,
στ) οργανώνει τη χρησιμοποίηση των βέλτιστων διαθέσιμων δεδομένων, σύμφωνα με το άρθρο 10,
ζ) εξασφαλίζει τη διασυνοριακή συνεργασία με άλλα κράτη-μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 11,
η) προωθεί τη συνεργασία με τρίτες χώρες, σύμφωνα με το άρθρο 12.»
Αγαπητοί Κύριοι,
Το άρθρο 21 αντιγράφει ακριβώς την προηγούμενη διατύπωση του άρθρου 7 του Ν. 4546/18 με την προσθήκη μόνο της εξής φράσης:
δ) θέτει ως στόχο την προώθηση της συνεκτικότητας μεταξύ του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού και των άλλων χωρικών σχεδίων και άλλων διαδικασιών, όπως η ολοκληρωμένη παράκτια διαχείριση περιοχών ή ισοδύναμες επίσημες ή ανεπίσημες πρακτικές.
Οι προτεινόμενες αλλαγές είναι συνεπώς μικρής έκτασης.
Αντίθετα, η Αιτιολογική Έκθεση αναφέρει:
«Επί του άρθρου 21
Με την προτεινόμενη διάταξη καθορίζονται οι ελάχιστες απαιτήσεις όσον αφορά την οργανωμένη εφαρμογή και υλοποίηση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού. Είναι επιβεβλημένη η ανάγκη να υφίσταται συνοχή και συνεκτικότητα αυτού με το χωρικό σχεδιασμό του χερσαίου χώρου. Τούτο επιτυγχάνεται κυρίως με τις χωρικές αλληλεπιδράσεις ξηράς – θάλασσας. Σε κάθε περίπτωση λαμβάνονται υπόψη περιβαλλοντικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές παράμετροι, καθώς και ζητήματα κλιματικής αλλαγής και ασφάλειας. Με την προτεινόμενη ρύθμιση αποσκοπείται η επίτευξη του ενεργειακού σχεδιασμού των νησιωτικών περιοχών και του ηπειρωτικού τμήματος της χώρας, ενώ εξασφαλίζεται δε αφενός η δυνατότητα διασυνοριακής συνεργασίας ως προς το χωροταξικό σχεδιασμό και αφετέρου η προάσπιση της εν γένει εθνικής χωρικής στρατηγικής. Πέραν των ανωτέρω, θέτει ως στόχο την προώθηση της συνεκτικότητας μεταξύ του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού και των
άλλων χωρικών σχεδίων και άλλων διαδικασιών, εξασφαλίζει τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων φορέων, οργανώνει τη χρησιμοποίηση των βέλτιστων διαθέσιμων δεδομένων, εξασφαλίζει τη διασυνοριακή συνεργασία με άλλα κράτη – μέλη, προωθεί τη συνεργασία με τρίτες χώρες.»
Προκαλεί εντύπωση ότι η Αιτιολογική Έκθεση εδώ ακολουθεί προσεκτικά αν και όχι ακριβώς κατά γράμμα την Αιτιολογική Έκθεση του άρθρου 7 στο Σχέδιο Νόμου του 2018 (διαθέσιμη στον σύνδεσμο της Βουλής τον Ελλήνων: https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/2f026f42-950c-4efc-b950-340c4fb76a24/e-seahor-eis-synolo.pdf), η οποία είχε ως εξής:
«Άρθρο 7
Ελάχιστες απαιτήσεις για το Θαλάσσιο
Χωροταξικό Σχεδιασµό
(άρθρο 6 της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ)
Με τις προτεινόµενες διατάξεις προσδιορίζονται οι αναγκαίοι παράµετροι που λαµβάνονται υπόψη κατά την κατάρτιση της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για το θαλάσσιο χώρο και τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια ως ελάχιστες απαιτήσεις, µε στόχο την προώθηση της βιώσιµης ανάπτυξης του θαλάσσιου χώρου και της χωρικής συνοχής του µε τον παράκτιο. Οι παράµετροι αυτές περιλαµβάνουν τις σχετικές δραστηριότητες και χρήσεις στα θαλάσσια ύδατα και στις παράκτιες ζώνες, τις αλληλεπιδράσεις ξηράς-θάλασσας, τις περιβαλλοντικές, οικονοµικές, κοινωνικές και πολιτισµικές παραµέτρους, ζητήµατα κλιµατικής αλλαγής και ασφάλειας, καθώς και τον ασφαλή ενεργειακό εφοδιασµό των νησιωτικών περιοχών και του ηπειρωτικού τµήµατος της χώρας.
Επιπλέον, ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασµός βασίζεται στη χρήση των βέλτιστων διαθέσιµων δεδοµένων, εξασφαλίζει τη συµµετοχή των ενδιαφερόµενων φορέων και προωθεί τη διασυνοριακή συνεργασία µε άλλα κράτη-µέλη και τρίτες χώρες.»
Δυστυχώς η Αιτιολογική Έκθεση δίνει λανθασμένη εντύπωση για το περιεχόμενο του άρθρου 21. Το Σχέδιο Νόμου επαναλαμβάνει το ισχύον δίκαιο. Η διάταξη αλλάζει μόνο ένα εδάφιο στο ισχύον δίκαιο.
Κατά την γνώμη μου, για λόγους διαφάνειας της κοινβουλευτικής διαδικασίας, η προτεινόμενη αλλαγή πρέπει να γίνει ξεκάθαρη στην προτεινόμενη διάταξη αλλά και την Αιτιολογική Έκθεση.
Με τιμή,
Παύλος Ελευθεριάδης