Μετά το άρθρο 1 του ν. 25/1975 (Α’ 74), προστίθεται άρθρο 1α ως εξής:
«Άρθρο 1Α
Θέσπιση συστήματος «πληρώνω όσο πετάω»
1. Ως σύστημα «πληρώνω όσο πετάω» νοείται το σύστημα με το οποίο οι παραγωγοί αποβλήτων χρεώνονται με βάση την πραγματική ποσότητα των παραγόμενων από αυτούς αποβλήτων.
Σε εφαρμογή του συστήματος αυτού, ο υπολογισμός του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του άρθρου 1 μπορεί να γίνεται και στη βάση της παραγωγής αποβλήτων ανά νοικοκυριό ή κτιριακό συγκρότημα, επαγγελματική δραστηριότητα, πολεοδομική ή δημοτική ενότητα, υπό την προϋπόθεση ότι ο οικείος Ο.Τ.Α α΄ βαθμού διαθέτει σύστημα μέτρησης των παραγομένων αποβλήτων ή για κάποιο από τα ρεύματα των παραγόμενων αποβλήτων.
Προς τον σκοπό αυτό, με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να καθορίζονται, πέραν των συντελεστών του άρθρου 1, τα εξής:
α. η αναλογία των ανταποδοτικών τελών που υπολογίζονται κατά το άρθρο 1 σε σχέση με τον υπολογισμό στη βάση της παραγωγής αποβλήτων,
β. ο καθορισμός των υποχρέων προς απόδοση του τέλους,
γ. οι μονάδες μέτρησης (βάρος ή όγκος) και η αντίστοιχη τιμή μονάδος, η οποία μπορεί να διαφοροποιείται ανά κατηγορίες αποβλήτων,
δ. οι τρόποι υπολογισμού και είσπραξης του μέρους του τέλους που υπολογίζεται βάσει των παραγομένων αποβλήτων και
ε. κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή του συστήματος της παρούσας.
2. Η επιλογή της εφαρμογής του συστήματος της παρ. 1 λαμβάνει χώρα με απόφαση με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, κατόπιν πρότασης της Οικονομικής Επιτροπής. Με την ίδια απόφαση ο οικείος Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού καθορίζει τα προβλεπόμενα στις περ. α΄ έως ε’ της παρ. 1 ανάλογα με τις δυνατότητες που ορίζονται στην κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 1.
Αρχική Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.Άρθρο 5 Θέσπιση συστήματος «πληρώνω όσο πετάω» (παρ. 4 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
Άρθρο 5 Θέσπιση συστήματος «πληρώνω όσο πετάω» (παρ. 4 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 62 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2018/851 ΤΗΣ 30ΗΣ ΜΑΪΟΥ 2018 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2008/98/ΕΚ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ (L 150/109) Άρθρο 1 Σκοπός – Πεδίο εφαρμογής – Τροποποίηση του άρθρου 1 του ν. 4042/2012 (παρ. 1 άρθρου 1 της Οδηγίας (EΕ) 2018/851)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 2 Εξαιρέσεις από το πεδίο εφαρμογής – Τροποποίηση του άρθρου 10 του ν. 4042/2012 (παρ. 2 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 3 Ορισμοί – Τροποποίηση του άρθρου 11 του ν. 4042/2012 (παρ. 2 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 4 Ιεράρχηση των δράσεων και των εργασιών διαχείρισης των αποβλήτων – Τροποποίηση του άρθρου 29 του ν. 4042/2012 (παρ. 4 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 5 Θέσπιση συστήματος «πληρώνω όσο πετάω» (παρ. 4 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 6 Υποπροϊόντα – Τροποποίηση του άρθρου 12 του ν. 4042/2012 (παρ. 5 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 7 Αποχαρακτηρισμός αποβλήτων και κατάλογος αποβλήτων – Τροποποίηση του άρθρου 13 του ν. 4042/2012 (παρ. 6 και 7 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 8 Διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού – Αντικατάσταση του άρθρου 25 του ν. 4042/2012 (παρ. 8 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 9 Γενικές ελάχιστες απαιτήσεις όσον αφορά τα Προγράμματα Διευρυμένης Ευθύνης Παραγωγού (ΠΔΕΠ) – Προσθήκη νέου άρθρου 25α στο ν. 4042/2012 (παρ. 9 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 10 Πρόγραμμα Διευρυμένης Ευθύνης Παραγωγού Κλωστοϋφαντουργικών Προϊόντων – Προσθήκη άρθρου 25β στο ν. 4042/2012 (παρ. 10 και 11 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 11 Πρόληψη αποβλήτων (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 12 Πρόληψη αποβλήτων τροφίμων (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 13 Απόβλητα τροφίμων – Προσθήκη νέου άρθρου 44β στο ν. 4042/2012 (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 14 Απαλλαγή δωρεών τροφίμων από τον ΦΠΑ (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 15 Μείωση φόρου για δωρεές – Τροποποίηση άρθρου 19 του ν. 4172/2013 (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 16 Μείωση ΦΠΑ σε υπηρεσίες σχετικές με τη διαχείριση απορριμμάτων και την κυκλική οικονομία (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 17 Οικονομικό κίνητρο για χρήση ανακυκλωμένης ύλης (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 18 Μείωση της περιεκτικότητας των υλικών και των προϊόντων σε επικίνδυνες ουσίες (παρ. 10 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 19 Ανάκτηση αποβλήτων – Τροποποίηση του άρθρου 26 του ν. 4042/2012 (παρ. 11 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 20 Αναβάθμιση της χωριστής διαλογής – ανακύκλωσης – Προσθήκη νέου άρθρου 44δ στο ν. 4042/2012 (παρ. 11 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 21 Φορολογικές αποσβέσεις για το κόστος αναβάθμισης των ΚΔΑΥ Τροποποίηση του άρθρου 24 του ν. 4172/2013 (παρ. 11 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 22 Ανάκτηση – Απόβλητα μονάδων εντατικής εκτροφής πουλερικών ή χοίρων (παρ. 11 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 23 (παρ. 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση – Αντικατάσταση του άρθρου 27 του ν. 4042/2012
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 (παρ. 13 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Κανόνες σχετικά με τον υπολογισμό της επίτευξης των στόχων – Προσθήκη άρθρου 27Β στο ν. 4042/2012Άρθρο 24 (παρ. 13 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Κανόνες σχετικά με τον υπολογισμό της επίτευξης των στόχων – Προσθήκη άρθρου 27Β στο ν. 4042/2012
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 25 Χωριστή συλλογή και ανακύκλωση στις σχολικές μονάδες (παρ. 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 26 Πράσινα Σημεία – Τροποποίηση του άρθρου 44α του ν. 4042/2012 (παρ. 11 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 27 Χωριστή συλλογή – Κατηγοριοποίηση μέσων συλλογής αποβλήτων ανά χρώμα και σύμβολο (παρ. 2 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 28 Απαγόρευση καταστροφής προϊόντων (παρ. 11 και 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 29 Πρόβλεψη χώρου στις νέες οικοδομές για τη συλλογή και αποθήκευση των αστικών αποβλήτων (παρ. 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 21 ΣχόλιαΆρθρο 30 Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) – Αντικατάσταση του άρθρου 40 του ν. 4042/2012 (παρ. 10 και 12 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 31 Δημιουργία Δικτύου Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης Αποβλήτων
- 20 ΣχόλιαΆρθρο 32 Τέλος ταφής – Αντικατάσταση του άρθρου 43 του ν. 4042/2012 (παρ. 4 και 14 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 33 (παρ. 15 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Κόστος – Τροποποίηση άρθρου 15 του ν. 4042/2012
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 34 Έλεγχος επικίνδυνων αποβλήτων – Προσθήκη νέου άρθρου 16Α στον ν. 4042/2012
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 35 (παρ. 16 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Απαγόρευση ανάμειξης επικίνδυνων αποβλήτων – Τροποποίηση άρθρου 30 του ν. 4042/2012
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 36 (Άρθρο 1 παρ. 17 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Επικίνδυνα απόβλητα παραγόμενα από νοικοκυριά – Τροποποίηση άρθρου 18 του ν. 4042/2012
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 37 (παρ. 18 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Απόβλητα έλαια – Τροποποίηση του άρθρου 31 του ν. 4042/2012
- 18 ΣχόλιαΆρθρο 38 Έκδοση αδειών – Τροποποίηση του άρθρου 36 του ν. 4042/2012
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 39 (άρθρο 24 της Οδηγίας (ΕΕ) 2008/98) Εξαιρέσεις από τις απαιτήσεις αδειοδότησης – Προσθήκη νέου άρθρου 36Α στο ν. 4042/2012
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 40 – (άρθρο 25 της Οδηγίας (ΕΕ) 2008/98) Όροι για τις εξαιρέσεις – Προσθήκη νέου άρθρου 36Β στο ν. 4042/2012
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 41 – Καταχώριση – Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων – Τροποποίηση του άρθρου 42 του ν. 4042/2012
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 42 – (παρ. 20 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Στοιχειώδη πρότυπα – Προσθήκη νέου άρθρου 36Γ στο ν. 4042/2012
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 43 – (παρ. 21 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Σχέδια διαχείρισης αποβλήτων – Τροποποίηση άρθρου 22 του ν. 4042/2012
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 44 (παρ. 22 και 23 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων – Τροποποίηση του άρθρου 23 της Οδηγίας 2008/98
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 45 Συμμετοχή του κοινού – Αντικατάσταση άρθρου 32 στον ν. 4042/2012
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 (παρ. 24 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Πληροφορίες που υποβάλλονται στην Επιτροπή – Τροποποίηση άρθρου 34 του ν. 4042/2012Άρθρο 46 (παρ. 24 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Πληροφορίες που υποβάλλονται στην Επιτροπή – Τροποποίηση άρθρου 34 του ν. 4042/2012
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 47 Επιθεωρήσεις και αρχεία – Τροποποίηση άρθρου 19 του ν. 4042/2012
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 48 (παρ. 35 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Τήρηση αρχείων – μητρώων – Τροποποίηση του άρθρου 20 του ν. 4042/2012
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 49 (παρ. 26 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Επιβολή της εφαρμογής και κυρώσεις – Τροποποίηση του άρθρου 37 του ν. 4042/2012
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 50 (παρ. 27 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Υποβολή εκθέσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 21 του ν. 4042/2012Άρθρο 50 (παρ. 27 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851) Υποβολή εκθέσεων – Αντικατάσταση του άρθρου 21 του ν. 4042/2012
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 51 Συνέπειες μη συμμόρφωσης με την ευρωπαϊκή νομοθεσία – Τροποποίηση του άρθρου 44 του ν. 4042/2012
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 52 ΕΜΠΑ – διασύνδεση με το ΓΕΜΗ – Προσθήκη νέου άρθρου 44γ στο ν. 4042/2012 (παρ. 9 και 14 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/851)
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 53 Αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ και Ο.Τ.Α. – Τροποποίηση άρθρων 227 και 228 του ν. 4555/2018
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 54 Τροποποίηση και προσθήκη παραρτημάτων στο ν. 4042/2012
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55 Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 55 Καταργούμενες διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2018/852 ΤΗΣ 30ΗΣ ΜΑΪΟΥ 2018 ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 94/62/ΕΚ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ (EE L 150/141) Άρθρο 56 Σκοπός – Τροποποίηση του άρθρου 1 του ν. 2939/2001 (Άρθρο 1 παρ. 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 57 Ορισμοί – Τροποποίηση του άρθρου 2 του ν. 2939/2001 (Άρθρο 1 παρ. 2 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 58 Ρυθμίσεις για τους φορείς ΣΣΕΔ και ΑΣΕΔ – Τροποποίηση του άρθρου 4Α του ν. 2939/2001
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 59 Διατάξεις γενικής εφαρμογής για τα ΑΣΕΔ και ΣΣΕΔ – Τροποποίηση του άρθρου 4Β του ν. 2939/2001
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 60 Πρόληψη και επαναχρησιμοποίηση – Προσθήκη άρθρου 5Α στον ν. 2939/2001 (Άρθρα 1 παρ. 3 και 4 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 61 Πρόληψη – Χρήση δευτερογενών πρώτων υλών στην παραγωγή συσκευασίας – Προσθήκη άρθρου 6Β στο ν. 2939/2001 (Άρθρο 1 παρ. 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 62 Ποσοτικοί στόχοι για την ανακύκλωση των απόβλητων συσκευασιών και την επαναχρησιμοποίηση – Τροποποίηση του άρθρου 10 του ν. 2939/2001 (Άρθρο 1 παρ. 5 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 63 Κανόνες σχετικά με τον υπολογισμό της επίτευξης των στόχων – Προσθήκη άρθρου 10Α στο ν. 2939/2001 (Άρθρο 1 παρ. 6α της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 64 Συστήματα επιστροφής, συλλογής και ανάκτησης – Προσθήκη άρθρου 10Β στο ν. 2939/2001 (Άρθρο 1 παρ. 8 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 65 Έλεγχοι – Τροποποίηση των διαδικασιών των ελέγχων του Ε.Ο.ΑΝ.
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 66 Διοικητικές Κυρώσεις – Τροποποίηση του άρθρου 20Α του ν. 2939/2001
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 67 Υποχρεώσεις διακινητών συσκευασίας – Τροποποίηση του άρθρου 12 του ν. 2939/2001
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 68 – Τροποποίηση του παραρτήματος του ν. 2939/2001
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 69 – Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 69 – Καταργούμενες διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 70 – Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
19 Νοεμβρίου 2020, 14:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
4 Δεκεμβρίου 2020, 17:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
18 Σχόλια 557 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Το «πληρώνω όσο πετάω» θα μπορούσε να εφαρμοστεί με συνέπεια από τους πολίτες εάν συνοδευόταν από ένα σωστό σύστημα συλλογής, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης. Όταν οι πολίτες βλέπουν πως οι κάδοι ανακύκλωσης φορτώνονται από τα σκουπιδιάρικα των πράσινων, εγκαταστάσεις διαλογής παίρνουν φωτιά για να ξεφορτωθούν απορρίμματα, και πολλοί δήμοι ενώ έχουν μπλε κάδους κ συλλέγουν την ανακύκλωση, δεν κάνουν ανακύκλωση. Αν δε λειτουργήσει το υπόλοιπο σύστημα σωστά, γιατί ο πολίτης να δεχτεί να πληρώνει;
Είναι σα να μετατίθεται η ευθύνη στον πολίτη, ενώ φταίει το σύστημα που είναι πολύ ελλιπές.
Τα ξενοδοχεία πληρώνουν σήμερα υψηλά πόσα δημοτικών τελών ανά τετραγωνικό μέτρο. Στα ποσά αυτά περιλαμβάνονται και τα τέλη καθαριότητας ενώ σε πολλές περιπτώσεις εποχικών καταλυμάτων δε λαμβάνεται υπόψη η εποχική λειτουργία τους. Η πλειοψηφία του κλάδου θεωρεί δίκαιο το «πληρώνω όσο πετάω» καθώς η χρέωση ανά τ.μ. σε πολλές περιπτώσεις δεν ανταποκρίνεται στο τρόπο λειτουργίας μιας τουριστικής επιχείρησης. Καθώς θεωρούμε ότι η εφαρμογή του συστήματος είναι σκόπιμη και δίκαιη, τότε θα έπρεπε να θεσμοθετηθεί μία χρονική προθεσμία/υποχρέωση στους ΟΤΑ προκειμένου να δημιουργήσουν τις υποδομές και τις διαδικασίες για την εφαρμογή του συστήματος από τους παραγωγούς, κυρίως με οικονομικά κίνητρα/ αντικίνητρα. Το ΣΧΈΔΙΟ ΝΌΜΟΥ σε αυτό το σημείο είναι γενικά γραμμένο και δεν θέτει τους ΟΤΑ προ των ευθυνών τους ενώ αφήνει και «παράθυρο» για τη μη εφαρμογή του.
Κατά την άποψη μας, θα ήταν σημαντικό να υπάρχει αυστηρό χρονοδιάγραμμα (όχι πάνω από ένα χρόνο) για την εφαρμογή του «πληρώνω όσο πετάω» υποχρεωτικά από όλους του ΟΤΑ, ξεκάθαρη ανταγωνιστική χρέωση προς τις τουριστικές επιχειρήσεις και υποστήριξη από τη μεριά της πολιτείας προς του ΟΤΑ. Σχετικά με τις χρεώσεις αυτές θα πρέπει να είναι διαφορετικές για τα οργανικά και λοιπά απόβλητα ενώ η ανακύκλωση προφανώς δε πρέπει να χρεώνεται (προφανώς μιλάμε για απορριπτόμενα απόβλητα). Με τον τρόπο αυτόν θα δημιουργηθούν ουσιαστικά κίνητρα για τη μείωση της παραγωγής των αποβλήτων και της αύξησης της ανακύκλωσης. Παράλληλα, θα πρέπει να αξιοποιηθεί το ΗΜΑ όπου ήδη οι επιχειρήσεις δηλώνουν την ανακύκλωση που έχουν διακινήσει και να δημιουργηθούν περαιτέρω με βάση την επίδοση των επιχειρήσεων. Σε αυτό το σημείο να τονίσουμε ότι οι περισσότερες χώρες του πλανήτη (προηγμένες και μη) έχουν αναπτύξει συστήματα πληρώνω όσο πετάω (λ.χ. η Αυστρία το έχει υιοθετήσει από το 1945). Η μεθοδολογία και ο τρόπος λειτουργίας ενός αποτελεσματικού πλαισίου λειτουργίας ενός μοντέλου «πληρώνω όσο πετάω» θα πρέπει να συζητηθεί εκ νέου.
Τέλος, αναφορικά με τις μετρήσεις αυτές να γίνονται είτε από τον ΟΤΑ, είτε από την εγκατάσταση εφόσον διαθέτει σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης ISO 14001 ή άλλο όπου θα πιστοποιείται η διαδικασία μέτρησης.
Εφόσον επιθυμία είναι η επίτευξη των στόχων ανακύκλωσης αλλά και επίλυση του προβλήματος αποβλήτων το πρόγραμμα «πληρώνω όσο πετάω» είναι μονόδρομος. Το πρόγραμμα θα πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα αλλά και να είναι πλήρως ξεκάθαρο ως προς τις χρεώσεις του. Η τιμολογιακή πολιτική θα πρέπει να είναι διαφορετικά για τις επιχειρήσεις και διαφορετική για τα νοικοκυριά.
Είναι προς την χωστή κατεύθυνση, αλλά για τις ανώτερες οικονομικά τάξεις (που καταναλώνουν και περισσότερο) δεν θα αποτελεί κίνητρο. Θα πρέπει να μην αυξάνεται αναλογικά το κόστος με τα απορρίμματα, αλλά πχ εκθετικά και να λαμβάνονται υπόψη τα άτομα ανά νοικοκυριό. (Οι ασθενέστερες οικονομικά ομάδες ζουν περισσότερα άτομα σε μικρότερα σπίτια).
Η διάταξη για τη θέσπιση συστήματος «πληρώνω όσο πετάω» όπως διατυπώνεται, περιλαμβάνει τον καθορισμό του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, με βάση της παραγωγής αποβλήτων.
Πρόταση: Τα τέλη φωτισμού δεν θα πρέπει να σχετίζονται με την παρούσα διάταξη και θα πρέπει να εξαιρεθούν από αυτή.
Για την εφαρμογή συστήματος «πληρώνω όσο πετάω», αρχικά απαιτείται να έχει αναπτυχθεί ολοκληρωμένο δίκτυο χωριστής συλλογής των αστικών απορριμμάτων, με πυκνό δίκτυο κάδων ανακύκλωσης, πράσινα σημεία, γωνιές ανακύκλωσης. Απαιτούνται αρχικά ολοκληρωμένα σχέδια ανάπτυξης των δικτύων χωριστής συλλογής και μετέπειτα επενδύσεις σε μέσα συλλογής (κάδους, οχήματα συλλογής) και ανθρωπίνους πόρους. Ειδικά για αστικά απόβλητα συσκευασίας είναι απαραίτητο το σύνολο του κόστους συλλογής, επεξεργασίας, αξιοποίησης να καλύπτεται από τα ΣΕΔ και να μην επιβαρύνουν του Δήμους, καθώς οι δημότες ως παραγωγοί αποβλήτων ήδη καταβάλουν/πληρώνουν το πράσινο τέλος μέσω των παραγωγών των συσκευασμένων προϊόντων στα ΣΕΔ.
Πρόταση: Να χρηματοδοτηθούν, ενδεχομένως και μέσω των Τοπικών δημοτικών Σχεδίων Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΣΔΑ), σχέδια ανάπτυξης και οργάνωσης/χωροθέτησης στο πεδίο των κάδων/σημείων χωριστής συλλογής των ΑΣΑ και των δρομολογίων εξυπηρέτησής τους, τα οποία να έχουν ολοκληρωθεί εντός 2ετίας και εν συνέχεια ανάλογα με τους διαθέσιμους πόρους για τις απαιτούμενες επενδύσεις, να δρομολογηθεί η υλοποίηση συστημάτων «πληρώνω όσο πετάω». Τα προγράμματα χωριστής συλλογής πρέπει να έχουν κοινά χαρακτηριστικά σε επίπεδο Περιφέρειας, ώστε να είναι ενιαία και η χρέωση των τελών διαχείρισης των απορριμμάτων από τον εκάστοτε Περιφερειακό ΦοΔΣΑ.
Το κόστος συλλογής και περαιτέρω διαχείρισης των αστικών αποβλήτων συσκευασίας και λοιπών αποβλήτων που εμπίπτουν στα ΣΕΔ, να καλυφθεί εξ΄ ολοκλήρου από τα ΣΕΔ.
1. Δεν διευκρινίζεται πώς θα υπολογίζεται το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού στην κατασκευαστική δραστηριότητα. H κατά πάσα πιθανότητα συμπερίληψη της κατασκευαστικής δραστηριότητας στα ίδια κριτήρια με άλλες επαγγελματικές δραστηριότητες, κτίρια, νοικοκυριά κ.λπ. ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε ασύμφορα τέλη την κατασκευαστική δραστηριότητα.
2. Θα πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένα και ενιαία κριτήρια – μεθοδολογία υπολογισμού από τον κάθε Δήμο προκειμένου να υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση σε όλη την Ελλάδα και να περιληφθούν στην υπό έκδοση ΚΥΑ.
-Άρθρο 5. Σχετικά με την εφαρμογή PAYT συμφωνούμε ότι είναι αναγκαία η εισαγωγή του ως δόκιμου τρόπου χρέωσης από τους δήμους. Όμως θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας «οδηγός» εφαρμογής του, ο οποίος θα προσδιορίζει την μεθοδολογία και τις αναγκαίες επενδύσεις από τους δήμους σε εξοπλισμό (π.χ. κάδους με ζυγιστικό μηχανισμό ή απορριμματοφόρα με ζυγιστικό μηχανισμό κ.λπ.
Το σύστημα «πληρώνω όσο πετάω» είναι προς την σωστή κατεύθυνση, προκειμένου να οδηγηθούμε προς την παραγωγή μικρότερων ποσοτήτων παραγόμενων και επομένως και απορριπτόμενων αποβλήτων! Αυτό από μόνο του δεν μπορεί να γίνει βέβαια, ούτε αρκεί να βγει ΚΥΑ που να ορίζει τις λεπτομέρειες. Θέλει εκπαίδευση του πολίτη, θέλει να μάθουμε στον πολίτη οτι στα ΑΣΑ που πετάει υπάρχουν πολύτιμα υλικά προς ανάκτηση, θέλει να του προτείνουμε π.χ.την κομποστοποίηση και τόσα άλλα. Το άρθρο (αλλά και το Νομοσχέδιο) πρέπει να ενισχυθεί ως προς την ενημέρωση των πολιτών και την ευαισθητοποίησή τους στην μείωση των ΑΣΑ.
Άρθρο 5
• Στη παράγραφο 2, να διορθωθεί η διπλή αναφορά των λέξεων «με απόφαση»
• Η διάταξη για τη θέσπιση συστήματος «πληρώνω όσο πετάω» όπως διατυπώνεται, περιλαμβάνει τον καθορισμό του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, με βάση την παραγωγή αποβλήτων. Κατά την άποψη του Δικτύου, τα τέλη φωτισμού δεν θα πρέπει να σχετίζονται με την παρούσα διάταξη και θα πρέπει να εξαιρεθούν από αυτή.
• Για την εφαρμογή συστήματος «πληρώνω όσο πετάω», αρχικά απαιτείται να έχει αναπτυχθεί ολοκληρωμένο δίκτυο χωριστής συλλογής των αστικών απορριμμάτων, με πυκνό δίκτυο κάδων ανακύκλωσης, πράσινα σημεία, γωνιές ανακύκλωσης. Απαιτούνται αρχικά ολοκληρωμένα σχέδια ανάπτυξης των δικτύων χωριστής συλλογής και μετέπειτα επενδύσεις σε μέσα συλλογής (κάδους, οχήματα συλλογής) και ανθρωπίνους πόρους. Ειδικά για αστικά απόβλητα συσκευασίας είναι απαραίτητο το σύνολο του κόστους συλλογής, επεξεργασίας, αξιοποίησης να καλύπτεται από τα ΣΕΔ και να μην επιβαρύνουν του Δήμους, καθώς οι δημότες ως παραγωγοί αποβλήτων ήδη καταβάλλουν/πληρώνουν το πράσινο τέλος μέσω των παραγωγών των συσκευασμένων προϊόντων στα ΣΕΔ.
Η πρόταση του Δικτύου είναι να χρηματοδοτηθούν, ενδεχομένως και μέσω των Τοπικών Δημοτικών Σχεδίων Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΣΔΑ), σχέδια ανάπτυξης και οργάνωσης/χωροθέτησης στο πεδίο των κάδων/σημείων χωριστής συλλογής των ΑΣΑ και των δρομολογίων εξυπηρέτησής τους, τα οποία να έχουν ολοκληρωθεί εντός 2ετίας και εν συνέχεια ανάλογα με τους διαθέσιμους πόρους για τις απαιτούμενες επενδύσεις, να δρομολογηθεί η υλοποίηση συστημάτων «πληρώνω όσο πετάω». Τα προγράμματα χωριστής συλλογής πρέπει να έχουν κοινά χαρακτηριστικά σε επίπεδο Περιφέρειας, ώστε να είναι ενιαία και η χρέωση των τελών διαχείρισης των απορριμμάτων από τον εκάστοτε Περιφερειακό ΦοΔΣΑ.
Το κόστος συλλογής και περαιτέρω διαχείρισης των αστικών αποβλήτων συσκευασίας και λοιπών αποβλήτων που εμπίπτουν στα ΣΕΔ, να καλυφθεί εξ ολοκλήρου από τα ΣΕΔ.
Καταρχάς το σχεδίου νόμου που παρουσιάζεται στην δημόσια διαβούλευση κρίνεται ως θετικό και ικανοποιεί την άμεση εναρμόνιση της Ελληνικής νομοθεσίας με την Κοινοτική νομοθεσία. Το σχέδιο νόμου εισάγει ορθές και καινοτόμες ρυθμίσεις προς την προώθηση της ανακύκλωσης και την επίτευξη των στόχων της.
2. Στο άρθρο 5 αναφέρεται στη θέσπιση του συστήματος «πληρώνω όσο πετάω» (ΠοΠ). Το σύστημα που προτείνεται είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο αφήνεται στην ευχέρεια του οικείου ΟΤΑ α’ βαθμού να διαθέτει ή μη σύστημα μέτρησης παραγόμενων αποβλήτων. Προτείνουμε η διάθεση αυτών των συστημάτων να είναι υποχρεωτική στους ΟΤΑ για την ουσιαστική εφαρμογή του «πληρώνω όσο πετάω» στην βάση των παραγόμενων αποβλήτων. Προτείνουμε επίσης τη δημιουργία ενός βοηθήματος-οδηγού, που να περιλαμβάνει δόκιμες τεχνολογίες και συστήματα ΠοΠ, τα οποία εφαρμόζονται στο εξωτερικό, με ιδιαίτερα επιτυχή αποτελέσματα.
3. Προτείνουμε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης των νοικοκυριών με το οποίο οι πολίτες θα μπορούν να προμηθεύονται σχετικό εξοπλισμό (π.χ. κάδους κομποστοποίησης, κλπ.)
το νέο αυτό σύστημα δημιουργεί ένα νέο πλαίσιο με το οποίο οι Δήμοι θα μπορούν να διαμορφώσουν τα δημοτικά τους τέλη, ανάλογα με πόσα απόβλητα παράγει ο κάθε δημότης αλλά και ανάλογα με πόσα από αυτά ανακυκλώνει και όχι βάσει των τετραγωνικών του ακινήτου του όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.Επί της αρχής είμαστε σύμφωνοι με το εν λόγω σύστημα , διατυπώνουμε ωστόσο τις επιφυλάξεις μας για τις δυσκολίες και τα προβλήματα του τρόπου και της ορθής εφαρμογής του εν λόγω συστήματος
1. Μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ (δεν υπάρχει αναφορά πότε θα εκδοθεί) δεν είναι σαφές με ποιο τρόπο οι Δήμοι θα μπορούν να εφαρμόσουν το μέτρο.
2. Πολύ δύσκολη η εφαρμογή σε σχέση με τη μέτρηση
3. Η επιλογή της εφαρμογής του συστήματος λαμβάνει χώρα με απόφαση με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, οπότε κάθε δήμος θα διαμορφώνει με διαφορετικό τρόπο το σύστημά του και τη χρέωση. Είναι κρίσιμο να προβλέπεται στην υπό έκδοση ΚΥΑ η ενιαία εφαρμογή απ’ όλους τους Δήμους της χώρας με βάση συγκεκριμένες αξίες.
• Το σύστημα «πληρώνω όσο πετάω» εκτός από τις επιφυλάξεις που υπάρχουν για την εφικτότητα της υλοποίησής του, θέλει πολύ προσοχή, για να μην φθάσουμε να γεμίζουν πάλι τα ρέματα με σκουπίδια από τους ¨πονηρούς¨ που θα αποφεύγουν τη πληρωμή.
• Στη παράγραφο 2., διορθώστε τη διπλή αναφορά των λέξεων «με απόφαση»
Άρθρο 5. Η εκτίμηση δεν πρέπει να γίνεται με βάση τα πραγματικά παραγόμενα απόβλητα αλλά με βάση τα πραγματικά απορριπτόμενα απόβλητα. Αυτή η αλλαγή θα δώσει τη δυνατότητα στους παραγωγούς να επιλέξουν τη διάθεση των αποβλήτων τους σε εναλλακτικά συστήματα και καινοτόμες διεργασίες ανάκτησης και αξιοποίησης και όχι στους Δήμους, που πιθανόν να έχουν συστήματα διαχείρισης χαμηλότερης προτεραιότητας μεγαλύτερου κόστους.
a. Άρθρο 5. Παράγραφος 1. «Σε εφαρμογή του συστήματος αυτού, ο υπολογισμός του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του άρθρου 1 μπορεί να γίνεται και στη βάση της παραγωγής αποβλήτων ανά νοικοκυριό ή κτιριακό συγκρότημα, επαγγελματική δραστηριότητα, πολεοδομική ή δημοτική ενότητα» Να ΑΛΛΑΞΕΙ σε: «Σε εφαρμογή του συστήματος αυτού, ο υπολογισμός του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού του άρθρου 1 μπορεί να γίνεται και στη βάση της απόρριψης αποβλήτων ανά νοικοκυριό ή κτιριακό συγκρότημα, επαγγελματική δραστηριότητα, πολεοδομική ή δημοτική ενότητα.»
b. Άρθρο 5. Παράγραφος 1. « … υπό την προϋπόθεση ότι ο οικείος Ο.Τ.Α α΄ βαθμού διαθέτει σύστημα μέτρησης των παραγομένων αποβλήτων ή για κάποιο από τα ρεύματα των παραγόμενων αποβλήτων.» Να ΑΛΛΑΞΕΙ σε: «… υπό την προϋπόθεση ότι ο οικείος Ο.Τ.Α α΄ βαθμού διαθέτει σύστημα μέτρησης των παραγομένων αποβλήτων ή για κάποιο από τα ρεύματα των παραγόμενων αποβλήτων ή ο παραγωγός αποβλήτων διαθέτει πιστοποιημένο και ελεγχόμενο σύστημα μέτρησης αποβλήτων.»
Από τη στιγμή που κάθε νοικοκυριό θα πληρώνει όσο ρυπαίνει, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ με τίτλο «ανακύκλωση κατοίκων» (κάτι σαν το «εξοικονομώ κατοίκων»), όπου με την χρηματοδότηση αυτή οι πολίτες θα μπορούν να αγοράζουν κάδους κομποστοποίησης, κάδους συλλογής αποβλήτων και ότι άλλο θα βοηθούσε στην ανακύκλωση.
Να αγοράζουμε ειδικές σακούλες από το σουπερμάρκετ 1 ή 2 € ή άλλο, 5 ή 10 λίτρων και εκεί να τοποθετούμε τα απόβλητα. Κάθε τι εκτός αυτών θα είναι παράβαση κια θα επιφέρει πρόστιμο π.χ. 20 ή 50 €. Θα πάρει κάποιο χρόνο, αλλά θα επικρατήσει, όπως οι πλαστικές σακούλες.
Φυσικά και πρέπει να γίνει αυτό. Ισοπεδωτική εντελώς και άδικη εντελώς η παρούσα κατάσταση με υπολογισμό τετραγωνικών. Πώς όμως θα μετριούνται τα ανά νοικοκυριό απόβλητα. Μια λύση είναι με τα άτομα που έχει.
Έχουν οι Δήμοι συστήματα μέτρησης αποβλήτων; Πώς θα το εφαρμόσουν;
Υποχρεωτική κατ΄ οίκον κομποστοποίηση σε κατοικίες με κήπους, σε όλη την επικράτεια. Τα οφέλη προφανή.