Το Παράρτημα VIII του ν. 4342/2015 (Α΄ 143) αντικαθίσταται ως εξής:
- «ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VΙΙΙ
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΞΗ
(Παράρτημα VIII της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
Η περιεκτική αξιολόγηση του εθνικού δυναμικού θέρμανσης και ψύξης που αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 15 περιλαμβάνει και βασίζεται στα ακόλουθα:
Μέρος I
ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΨΎΞΗΣ
- Ζήτηση θέρμανσης και ψύξης εκπεφρασμένη ως εκτιμώμενη ωφέλιμη ενέργεια και ποσοτικοποιημένη κατανάλωση τελικής ενέργειας σε γιγαβατώρες (GWh) ανά έτος και ανά τομέα:
α) οικιστικός,
β) υπηρεσιών,
γ) βιομηχανικός,
δ) κάθε τομέας που καταναλώνει πάνω από το 5% της συνολικής εθνικής ζήτησης για ωφέλιμη θέρμανση και ψύξη.
- Προσδιορισμός ή, στην περίπτωση της κάτωθι υποπερ. i) της περ. α, προσδιορισμός ή εκτίμηση, της υφιστάμενης παροχής θέρμανσης και ψύξης:
α) ανά τεχνολογία, σε γιγαβατώρες (GWh) ανά έτος, εντός των τομέων που αναφέρονται στην παρ. 1, όπου είναι δυνατόν, κάνοντας διάκριση μεταξύ της ενέργειας από ορυκτές και της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές:
- i) που παρέχεται επιτόπου στις εγκαταστάσεις, σε οικιστικές ζώνες και τόπους παροχής υπηρεσιών με τους εξής τρόπους:
— λέβητες παραγωγής μόνον θερμότητας,
— συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης,
— αντλίες θερμότητας,
— άλλες επιτόπιες τεχνολογίες και πηγές,
- ii) που παρέχεται επιτόπου στις εγκαταστάσεις, εκτός τόπων παροχής υπηρεσιών και οικιστικών ζωνών, με τους εξής τρόπους:
— λέβητες παραγωγής μόνον θερμότητας,
— συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης,
— αντλίες θερμότητας,
— άλλες επιτόπιες τεχνολογίες και πηγές,
iii) που παρέχεται εκτός εγκαταστάσεων με τους εξής τρόπους:
— συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης,
— απορριπτόμενη θερμότητα,
— άλλες επιτόπιες τεχνολογίες και πηγές,
β) προσδιορισμός των εγκαταστάσεων που παράγουν απορριπτόμενη θερμότητα ή απορριπτόμενο ψύχος και της δυνητικής παροχής θέρμανσης ή ψύξης από τις εγκαταστάσεις αυτές, σε γιγαβατώρες (GWh) ανά έτος:
- i) εγκαταστάσεις θερμικής ηλεκτροπαραγωγής που παρέχουν ή μετεξοπλίζονται ώστε να παρέχουν απορριπτόμενη θερμότητα συνολικής ονομαστικής θερμικής ισχύος άνω των πενήντα (50) μεγαβατωρών (MW)·
- ii) εγκαταστάσεις συμπαραγωγής θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούν τεχνολογίες οι οποίες αναφέρονται στο παράρτημα I μέρος II, συνολικής ονομαστικής θερμικής ισχύος άνω των είκοσι (20) μεγαβατωρών (MW)·
iii) μονάδες καύσης αποβλήτων,
- iv) εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές συνολικής ονομαστικής θερμικής ισχύος άνω των είκοσι (20) μεγαβατωρών (MW)· εκτός των εγκαταστάσεων παραγωγής θερμότητας ή ψύξης με χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που αναφέρονται στις υποπερ. i) και ii) της περ. β) της παρ. 2,
- v) βιομηχανικές εγκαταστάσεις συνολικής ονομαστικής θερμικής ισχύος άνω των είκοσι (20) μεγαβατωρών (MW) που μπορούν να παρέχουν απορριπτόμενη θερμότητα·
γ) αναφερόμενο μερίδιο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και από απορριπτόμενη θερμότητα ή απορριπτόμενο ψύχος στην κατανάλωση τελικής ενέργειας του τομέα τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης κατά τα τελευταία πέντε (5) έτη, σύμφωνα με την Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (EE L 328),
- Χάρτης του συνόλου της εθνικής επικράτειας στον οποίο προσδιορίζονται ενώ παράλληλα προστατεύονται ευαίσθητες εμπορικές πληροφορίες τα εξής:
α) οι περιοχές ζήτησης θέρμανσης και ψύξης που προκύπτουν από την ανάλυση της παρ. 1, βάσει συνεπών κριτηρίων για την εστίαση σε περιοχές υψηλής ενεργειακής πυκνότητας εντός δήμων ή αστικών κέντρων,
β) τα σημεία παροχής θέρμανσης και ψύξης που αναφέρονται στην περ. β της παρ. 2 και οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις μεταφοράς τηλεθέρμανσης,
γ) τα σημεία παροχής θέρμανσης και ψύξης που αναφέρονται στην περ. β της παρ. 2 και οι εγκαταστάσεις μεταφοράς τηλεθέρμανσης.
- Πρόβλεψη των τάσεων της ζήτησης για θέρμανση και ψύξη, σε γιγαβατώρες (GWh), ώστε να διατηρηθεί μια προοπτική για τα επόμενα τριάντα (30) έτη, λαμβάνοντας υπόψη τις προβολές για τα επόμενα δέκα (10) έτη, τη μεταβολή της ζήτησης στα κτίρια και σε τομείς της βιομηχανίας, τις επιπτώσεις των πολιτικών και των στρατηγικών που σχετίζονται με τη διαχείριση της ζήτησης, όπως οι μακροπρόθεσμες στρατηγικές ανακαίνισης κτιρίων σύμφωνα με το άρθρο 2Α του ν. 4122/2013 (Α’ 42).
Μέρος II
ΣΤΟΧΟΙ, ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
- Προγραμματισμένη συνεισφορά στους εθνικούς στόχους και τις επιδιώξεις της χώρας που αφορούν στις πέντε διαστάσεις της Ενεργειακής Ένωσης, όπως ορίζονται στο άρθρο 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1999, μέσω της απόδοσης στη θέρμανση και την ψύξη, ιδίως σε σχέση με τις περ. 1 έως 4 της παρ. β) του άρθρου 4 και με την περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 15 του παρόντος νόμου, προσδιορίζοντας ποιο από τα εν λόγω στοιχεία είναι επιπρόσθετο σε σύγκριση με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) (Β’ 4893/2019).
- Γενική επισκόπηση των πολιτικών και μέτρων, όπως περιγράφονται στην έκθεση που υποβλήθηκε σύμφωνα με τα άρθρα 3, 20, 21 και την παρ. α) του άρθρου 27 του κανονισμού (ΕΕ) 2018/1999.
Μέρος III
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΤΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΞΗ
- Η ανάλυση του οικονομικού δυναμικού των διαφόρων τεχνολογιών θέρμανσης και ψύξης πραγματοποιείται για το σύνολο της επικράτειας χρησιμοποιώντας την ανάλυση κόστους-οφέλους που αναφέρεται στην παρ. 4 του άρθρου 15, και ορίζει σενάρια για πιο αποδοτικές τεχνολογίες θέρμανσης και ψύξης από ανανεώσιμες πηγές, κάνοντας διάκριση μεταξύ ενέργειας από ορυκτές και ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Εξετάζονται οι ακόλουθες τεχνολογίες:
α) βιομηχανική απορριπτόμενη θερμότητα και βιομηχανικό απορριπτόμενο ψύχος,
β) καύση αποβλήτων,
γ) συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης,
δ) ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η γεωθερμική, η ηλιακή θερμική ενέργεια και η βιομάζα, εκτός από εκείνες που χρησιμοποιούνται για τη συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης,
ε) αντλίες θερμότητας,
στ) μείωση των απωλειών θερμότητας και ψύχους των υφιστάμενων δικτύων τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης,
- Η εν λόγω ανάλυση του οικονομικού δυναμικού περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενέργειες και εκτιμήσεις:
α) εκτιμήσεις:
- i) η ανάλυση κόστους-οφέλους για τους σκοπούς της παρ. 4 του άρθρου 15 περιλαμβάνει οικονομική ανάλυση που λαμβάνει υπόψη κοινωνικοοικονομικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες και χρηματοοικονομική ανάλυση που πραγματοποιείται για την αξιολόγηση των έργων από την πλευρά των επενδυτών. Οι οικονομικές και οι χρηματοοικονομικές αναλύσεις βασίζονται στην καθαρή αξία ως κριτήριο για την αξιολόγηση,
- ii) το βασικό σενάριο χρησιμεύει ως σημείο αναφοράς, για να λαμβάνει υπόψη τις πολιτικές που ισχύουν κατά τη στιγμή της κατάρτισης της εν λόγω περιεκτικής αξιολόγησης και να συνδέεται με δεδομένα που συλλέγονται σύμφωνα με το μέρος I και το μέρος II σημείο 6 του παραρτήματος,
iii) σενάρια εναλλακτικά του βασικού σεναρίου λαμβάνουν υπόψη τους στόχους για την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1999. Κάθε σενάριο παρουσιάζει τα ακόλουθα στοιχεία σε σύγκριση με το βασικό σενάριο:
— το οικονομικό δυναμικό των τεχνολογιών που εξετάζονται με τη χρήση της καθαρής παρούσας αξίας ως κριτηρίου,
— τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,
— την εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας σε γιγαβατώρες (GWh) ανά έτος,
— τις επιπτώσεις στο μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο εθνικό ενεργειακό μείγμα.
Σενάρια που δεν είναι εφικτά για τεχνικούς ή οικονομικούς λόγους ή για λόγους εθνικής νομοθεσίας αποκλείονται στα πρώτα στάδια της ανάλυσης κόστους-οφέλους, εφόσον αυτό αιτιολογείται βάσει σαφών και τεκμηριωμένων εκτιμήσεων.
Η αξιολόγηση και η λήψη αποφάσεων λαμβάνουν υπόψη το κόστος και την εξοικονόμηση ενέργειας, σε κάθε σενάριο που αναλύεται, από την αυξημένη ευελιξία στον ενεργειακό εφοδιασμό και από τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένου του κόστους που αποφεύγεται και της εξοικονόμησης από τη μείωση των επενδύσεων σε υποδομές.
β) κόστος και οφέλη:
Το κόστος και τα οφέλη που αναφέρονται στην περ. α) της παρ. 8 περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα ακόλουθα:
- i) οφέλη:
— αξία της παραγωγής προς τον καταναλωτή, θερμότητα, ψύξη και ηλεκτρική ενέργεια,
— εξωτερικά οφέλη, όπως περιβαλλοντικά οφέλη, οφέλη σε σχέση με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, και οφέλη υγείας και ασφάλειας, κατά το δυνατόν,
— επίδραση στην αγορά εργασίας, την ενεργειακή ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα.
- ii) κόστος:
— κόστος κεφαλαίου εγκαταστάσεων και εξοπλισμού,
— κόστος κεφαλαίου των συνδεδεμένων ενεργειακών δικτύων,
— μεταβλητό και πάγιο λειτουργικό κόστος,
— κόστος ενέργειας,
— κόστος για το περιβάλλον, την υγεία και την ασφάλεια,
— κόστος για την αγορά εργασίας, την ενεργειακή ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα.
γ) σενάρια σχετικά με το βασικό σενάριο:
Εξετάζονται όλα τα εναλλακτικά σενάρια που είναι σχετικά με το βασικό σενάριο, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου της αποδοτικής ατομικής θέρμανσης και ψύξης.
- i) η ανάλυση κόστους-οφέλους καλύπτει αξιολόγηση είτε έργου είτε δέσμης έργων για ευρύτερη τοπική, περιφερειακή ή εθνική αξιολόγηση, ώστε, για λόγους προγραμματισμού, να προσδιοριστεί η οικονομικώς αποδοτικότερη και επωφελέστερη επιλογή θέρμανσης ή ψύξης για μια δεδομένη γεωγραφική περιοχή, σε σύγκριση με το βασικό σενάριο,
- ii) παρέχονται οι αναλυτικές μεθοδολογίες και παραδοχές σύμφωνα με το παράρτημα και καθορίζονται οι διαδικασίες για την οικονομική ανάλυση.
δ) όρια και ολοκληρωμένη προσέγγιση:
- i) το γεωγραφικό όριο καλύπτει μια σαφώς καθορισμένη γεωγραφική περιοχή,
- ii) στις αναλύσεις κόστους-οφέλους λαμβάνονται υπόψη οι σχετικοί κεντρικοί ή αποκεντρωμένοι πόροι εφοδιασμού που είναι διαθέσιμοι εντός του συστήματος και του γεωγραφικού ορίου, συμπεριλαμβανομένων των τεχνολογιών που εξετάζονται σύμφωνα με την παρ. 7 του μέρους III του παραρτήματος και τις τάσεις και τα χαρακτηριστικά της ζήτησης για θέρμανση και ψύξη.
ε) παραδοχές:
- i) παρέχονται παραδοχές, για τον σκοπό των αναλύσεων κόστους-οφέλους, σχετικά με τις τιμές των μειζόνων συντελεστών εισροών και εκροών και το προεξοφλητικό επιτόκιο,
- ii) το προεξοφλητικό επιτόκιο που χρησιμοποιείται στην οικονομική ανάλυση για τον υπολογισμό της καθαρής παρούσας αξίας επιλέγεται σύμφωνα με ευρωπαϊκές ή εθνικές κατευθυντήριες γραμμές,
iii) χρησιμοποιούνται προβλέψεις για την εξέλιξη των τιμών της ενέργειας από το μοντέλο TIMES, όπως αυτές τίθενται υπό επεξεργασία από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ),
- iv) οι τιμές που χρησιμοποιούνται για την οικονομική ανάλυση αντικατοπτρίζουν το κοινωνικοοικονομικό κόστος και τα οφέλη. Το εξωτερικό κόστος, όπως οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία περιλαμβάνεται όταν υπάρχει τιμή αγοράς ή όταν ήδη περιλαμβάνεται στην ευρωπαϊκή ή την εθνική νομοθεσία.
στ) ανάλυση ευαισθησίας:
- i) η ανάλυση ευαισθησίας περιλαμβάνεται για την εκτίμηση του κόστους και του οφέλους ενός έργου ή μιας ομάδας έργων και βασίζεται σε μεταβλητούς παράγοντες που έχουν επίπτωση στα αποτελέσματα των υπολογισμών, όπως διαφορετικές τιμές ενέργειας, επίπεδα ζήτησης, προεξοφλητικά επιτόκια.
Μέρος IV
ΔΥΝΗΤΙΚΕΣ ΝΕΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
- Επισκόπηση νέων νομοθετικών και μη νομοθετικών μέτρων πολιτικής για την υλοποίηση του οικονομικού δυναμικού που προσδιορίζεται σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 και τις προβλέψεις τους ως προς:
α) τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,
β) την εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας σε γιγαβατώρες (GWh) ανά έτος,
γ) τις επιπτώσεις στο μερίδιο της συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης,
δ) τις επιπτώσεις στο μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο εθνικό ενεργειακό μείγμα και στον τομέα της θέρμανσης και της ψύξης,
ε) τη σύνδεση με τον εθνικό οικονομικό προγραμματισμό και την εξοικονόμηση κόστους για τον δημόσιο προϋπολογισμό και τους συμμετέχοντες στην αγορά·
στ) εκτιμώμενα μέτρα δημόσιας στήριξης, εάν υπάρχουν, με τον ετήσιο προϋπολογισμό τους και προσδιορισμό του δυνητικού στοιχείου ενίσχυσης.