- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
-
http://www.opengov.gr/minenv
-
Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος, αποτελούμενου από κατοικίες και εμπορικά κτίρια, δημόσια και ιδιωτικά, σε υψηλής ενεργειακής απόδοσης, απαλλαγμένο από ανθρακούχες εκπομπές έως το 2050
Συγγραφέας:
Ηλίας Κορομηλάς
Στις
Σε
Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος |
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος, αποτελούμενου από κατοικίες και εμπορικά κτίρια, δημόσια και ιδιωτικά, σε υψηλής ενεργειακής απόδοσης, απαλλαγμένο από ανθρακούχες εκπομπές έως το 2050"
#1 Σχόλιο Από ΜΥΛΩΝΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ Στις 13 Δεκέμβριος, 2020 @ 17:05
Σελ 28 σημείο 4 να γίνει αναφορά και στο νέο χωροταξικό στα σχετικά άρθρα
#2 Σχόλιο Από Φιλίππου Φίλιππος Στις 13 Δεκέμβριος, 2020 @ 23:01
Της ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων θα πρέπει να προηγείται ο έλεγχος στατικής τους επάρκειας καθώς και οι απαιτούμενες ενισχύσεις όπου κρίνεται απαραίτητο
#3 Σχόλιο Από Μανώλης Καραμπίνης Στις 15 Δεκέμβριος, 2020 @ 18:15
Η παρούσα έκθεση, όπως και προηγούμενα κείμενα πάνω στα οποια βασίζεται, υποβαθμίζει σαφώς το ρόλο που μπορούν να παίξουν τα σύγχρονα συστήματα βιομάζας / βιοενέργειας για την κάλυψη των θερμικών αναγκών του κτιριακού αποθέματος της χώρας, δίνοντας παράλληλα λύσεις σε θέματα διαχείρισης υπολειμμάτων, π.χ. των τεράστιων ποσοτήτων αγροτικών κλαδεμάτων που παράγονται κάθε χρόνο.
Ενώ είναι γεγονός ότι σημαντικό μέρος των αέριων ρύπων στις πόλεις οφείλεται στην καύση βιομάζας, παραγνωρίζεται το γεγονός ότι αυτό συμβαίνει λόγω χρήσης ακατάλληλων συστημάτων, κυρίως ανοιχτών τζακιών, και συχνά και ακατάλληλων καυσίμων για τα συστήματα αυτά.
Η παράλειψη αυτή αποτυπώνεται και στην έκθεση. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι ο Πίνακας 6, όπου αναφέρεται το τεράστιο και εξωπραγματικό νούμερο των 1.237.000 κατοικιών που διαθέτουν λέβητα ξύλων ή πελλετών, ενώ αγνοείται εντελώς η εκταταμένη χρήση των τζακιών.
Πέραν του ανανεώσιμου χαρακτήρα της, ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της βιομάζας σε εφαρμογές θέρμανσης αναμένεται να διατηρηθεί και στο μέλλον: το χαμηλότερο κόστος της σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα (ή τον ηλεκτρισμό). Η εγκατάλειψη της χρήσης βιομάζας δε θα πρέπει να θεωρείται λοιπόν δεδομένη, τουναντίον θα πρέπει να διαμορφωθεί μια συγκροτημένη πολιτική για τη σωστή ενταξή της στο ενεργειακό μείγμα των νοικοκυριών και του τριτογενή τομέα.
Μέτρα που μπορούν να συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση είναι:
1)Ο αποτελεσματικός έλεγχος της αγοράς ως προς την ποιότητα των λεβήτων / σομπών βιομάζας που διατείθενται προς πώληση. Ενδεικτικά, προτεινεται και η κατάρτιση κεντρικού καταλόγου εγκεκριμένων συσκευών σε συνεννόηση με κατασκευαστές και εισαγωγείς προϊόντων.
2) Η παροχή επιδοτήσεων μέσω των διαφόρων προγραμμάτων (π.χ. Εξοικονομώ, Ηλέκτρα) μόνο σε συστήματα βιομάζας που πληρούν συγκεκριμένες και αυστηρές προδιαγραφές σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, π.χ. Ecodesign.
3) Η σωστή ενημέρωση του ευρύτερου κοινού, καθώς και των Ενεργειακών Υπευθύνων των Δημόσιων Κτιρίων σχετικά με την ορθή χρήση βιομάζας και την επιλογή κατάλληλων συστημάτων για την αξιοποιησή της.
4)Η διαμόρφωση νέων υποστηρικτικών σχημάτων, τα οποια να δίνουν έμφαση στην αξιοποίηση υπολειμμάτων βιομάζας για την παραγωγή θερμότητας, ιδίως στις αγροτικές περιοχές, έναντι της ανεξέλεγκτης και ρυπογόνου καύσης τους στο χωράφι.
– Μανώλης Καραμπίνης
Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΚΕΤΑ/ΙΔΕΠ
Μέλος Δ.Σ. ΕΛΕΑΒΙΟΜ
Μέλος Δ.Σ. Bioenergy Europe
#4 Σχόλιο Από Σταύρος Μαυρουδέας Στις 20 Δεκέμβριος, 2020 @ 15:13
Ο αριθμός των κτιρίων του τριτογενή τομέα το έτος 2015 είναι 4.853.172 (σύμφωνα με τον Πίνακα 2). Σύμφωνα με τη σελίδα 14 «Την περίοδο 2011-2018 εκδόθηκαν συνολικά 1.500.613 ΠΕΑ, εκ των οποίων το 82,50% αφορά σε κτίρια κατοικιών και το 17,50% αφορά σε κτίρια του τριτογενούς τομέα», το οποίο σημαίνει ότι τα ΠΕΑ του τριτογενούς τομέα ανέρχονται σε μόλις 262.607. Συνεπώς έχει ελεγχθεί το 5,4% των κτιρίων του τριτογενούς τομέα, το οποίο είναι πολύ μικρό ένα ποσοστό και με τον ίδιο ρυθμό (5,4% ανά 8 έτη) ο έλεγχος των κτιρίων που έχει κατασκευαστεί έως το 2015 θα ολοκληρωθεί σε 148 έτη.
Σύμφωνα με την ΕΕ, το «EU Building Stock Observatory (BSO)» ιδρύθηκε το 2016. Δεν διαθέτει πιο πρόσφατα στοιχεία; Τα δεδομένα του 2015 (βλέπετε π.χ. τον Πίνακα 2 του ‘Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής …’) είναι ήδη πενταετίας και κάθε νέα έκθεση/πρόταση/σχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνει τα πιο πρόσφατα στοιχεία.
Ο «Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (Κ.Εν.Α.Κ.)» πρέπει να αναθεωρηθεί ώστε τα νέα κτίρια να είναι ενεργειακής απόδοσης Α, αλλιώς κάθε νέο κτίριο θα πρέπει στο μέλλον να βελτιωθεί. Θεωρώ ότι η εξ αρχής κατασκευή του κτιρίου με αυστηρά πρότυπα είναι οικονομικά συμφέρουσα σε σχέση με την κατασκευή και βελτίωση (λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των έργων και υλικών, καθώς και τη διάθεση των παραγόμενων αποβλήτων τύπου ΑΕΚΚ).
Σελ. 11: «Για τα κτίρια που στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες και τα οποία θεωρούνται ιδιαίτερα ενεργοβόρα, πρέπει να σημειωθεί πως δεν υπάρχουν επαρκή δεδομένα για το ακριβές πλήθος τους σε συνάρτηση με τη χρήση και τα ενεργειακά τους χαρακτηριστικά.». Γιατί δεν έχει γίνει ο έλεγχος όλων των κτιρίων; Πότε θα ολοκληρωθεί;
#5 Σχόλιο Από ΑΛΕΞΑΝΔΡΟςΣ ΚΑΛΦΑΣ Στις 21 Δεκέμβριος, 2020 @ 14:31
ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ ΑΠΟΘΕΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΔΩΜΑΤΩΝ ( ταρατσες ) ΤΩΝ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΜΕ ΜΙΚΡΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ.
ΠΡΟΤΑΣΗ : Να επιτραπει η αναπτυξη μικρων φωτοβολταικων συστηματων , χωρις οριο μεγεθους,στα δωματα (ταρατσες) των πολυκατοικιων, απο μικροεπενδυτες , που θα εχουν την ιδιοκτησια η την μακροχρονια μισθωση,της αερινης στηλης ( του ‘αερα’ ) της οικοδομης , με δικαιωμα πωλησης της παραγομενης ηλεκτρικης ενεργειας στις οριζοντιες ιδιοκτησιες ( διαμερισματα , καταστηματα κλπ ) της οικοδομης.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ :
1.Η αξιοποιηση της πλουσισς ηλιακης ενεργειας που διαθετει η χωρα μας , εντος του αστικου περιβαλλοντος , οπου δεν απαιτουνται κοστη εγκαταστασεων δικτυων,υποσταθμων κλπ.
2.Η αξιοποιηση του τεραστιου και ανεκμεταλλευτου ( στην συντριπτικη του πλειοψηφια)αποθεματος ταρατσων πολυκατοικιων( και μονοκατοικιων , στεγων κλπ)που διαθετει η χωρα .
3. Η παραγωγη και αμεση διαθεση της παραγομενης ενεργειας στους οικιακους καταναλωτες,χωρις την αναγκη δικτυων και εγκαταστασεων για μεταφορα και διανομη .
4.Η ,εστω και μικρη, αλλα αξιοσημειωτη ελαφρυνση του θερμικου φορτιου επι των πλακων ωπλ. σκυροδεματος απο τον ηλιο, κατα τους θερινους μηνες , λογω της σκιας που δημιουργουν τα φωτοβολταικα πανελλα.
5.Η κινητοποιηση αδρανων κεφαλαιων απο τους μικροεπενδυτες για την επενδυση αυτη.Η επενδυση θα ειναι ελκυστικη , διοτι διανυουμε περιοδο στην οποια οι διεθνεις τιμες προμηθειας φωτοβολταικων πανελλων και λοιπου εξοπλισμου παραμενουν-ακομη- χαμηλες, και αναμενεται να αποδιδει ικανοποιητικη αποδοση. Ακομη ,στην επενδυση θα μπορουν να ενσωματωθουν και μπαταριες,που θα κανουν πιο ευκολη την χρηση της ηλεκτρικης ενεργειας απο Φ/β στον τελικο-οικιακο καταναλωτη.
6.Η πολυ σημαντικη οικονομικη ωφελεια των οικιακων μικροκαταναλωτων , οι οποιοι θα προμηθευονται ηλεκτρικη ενεργεια σε αρκετα χαμηλωτερη τιμη απο αυτην της ΔΕΗ η των αλλων ιδιωτων παροχων, με δεδομενο οτι θα αποφευγονται και οι Ρυθμιζομενες Χρεωσεις.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος, αποτελούμενου από κατοικίες και εμπορικά κτίρια, δημόσια και ιδιωτικά, σε υψηλής ενεργειακής απόδοσης, απαλλαγμένο από ανθρακούχες εκπομπές έως το 2050"
#1 Σχόλιο Από ΜΥΛΩΝΑΣ ΣΩΤΗΡΗΣ Στις 13 Δεκέμβριος, 2020 @ 17:05
Σελ 28 σημείο 4 να γίνει αναφορά και στο νέο χωροταξικό στα σχετικά άρθρα
#2 Σχόλιο Από Φιλίππου Φίλιππος Στις 13 Δεκέμβριος, 2020 @ 23:01
Της ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων θα πρέπει να προηγείται ο έλεγχος στατικής τους επάρκειας καθώς και οι απαιτούμενες ενισχύσεις όπου κρίνεται απαραίτητο
#3 Σχόλιο Από Μανώλης Καραμπίνης Στις 15 Δεκέμβριος, 2020 @ 18:15
Η παρούσα έκθεση, όπως και προηγούμενα κείμενα πάνω στα οποια βασίζεται, υποβαθμίζει σαφώς το ρόλο που μπορούν να παίξουν τα σύγχρονα συστήματα βιομάζας / βιοενέργειας για την κάλυψη των θερμικών αναγκών του κτιριακού αποθέματος της χώρας, δίνοντας παράλληλα λύσεις σε θέματα διαχείρισης υπολειμμάτων, π.χ. των τεράστιων ποσοτήτων αγροτικών κλαδεμάτων που παράγονται κάθε χρόνο.
Ενώ είναι γεγονός ότι σημαντικό μέρος των αέριων ρύπων στις πόλεις οφείλεται στην καύση βιομάζας, παραγνωρίζεται το γεγονός ότι αυτό συμβαίνει λόγω χρήσης ακατάλληλων συστημάτων, κυρίως ανοιχτών τζακιών, και συχνά και ακατάλληλων καυσίμων για τα συστήματα αυτά.
Η παράλειψη αυτή αποτυπώνεται και στην έκθεση. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι ο Πίνακας 6, όπου αναφέρεται το τεράστιο και εξωπραγματικό νούμερο των 1.237.000 κατοικιών που διαθέτουν λέβητα ξύλων ή πελλετών, ενώ αγνοείται εντελώς η εκταταμένη χρήση των τζακιών.
Πέραν του ανανεώσιμου χαρακτήρα της, ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της βιομάζας σε εφαρμογές θέρμανσης αναμένεται να διατηρηθεί και στο μέλλον: το χαμηλότερο κόστος της σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα (ή τον ηλεκτρισμό). Η εγκατάλειψη της χρήσης βιομάζας δε θα πρέπει να θεωρείται λοιπόν δεδομένη, τουναντίον θα πρέπει να διαμορφωθεί μια συγκροτημένη πολιτική για τη σωστή ενταξή της στο ενεργειακό μείγμα των νοικοκυριών και του τριτογενή τομέα.
Μέτρα που μπορούν να συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση είναι:
1)Ο αποτελεσματικός έλεγχος της αγοράς ως προς την ποιότητα των λεβήτων / σομπών βιομάζας που διατείθενται προς πώληση. Ενδεικτικά, προτεινεται και η κατάρτιση κεντρικού καταλόγου εγκεκριμένων συσκευών σε συνεννόηση με κατασκευαστές και εισαγωγείς προϊόντων.
2) Η παροχή επιδοτήσεων μέσω των διαφόρων προγραμμάτων (π.χ. Εξοικονομώ, Ηλέκτρα) μόνο σε συστήματα βιομάζας που πληρούν συγκεκριμένες και αυστηρές προδιαγραφές σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, π.χ. Ecodesign.
3) Η σωστή ενημέρωση του ευρύτερου κοινού, καθώς και των Ενεργειακών Υπευθύνων των Δημόσιων Κτιρίων σχετικά με την ορθή χρήση βιομάζας και την επιλογή κατάλληλων συστημάτων για την αξιοποιησή της.
4)Η διαμόρφωση νέων υποστηρικτικών σχημάτων, τα οποια να δίνουν έμφαση στην αξιοποίηση υπολειμμάτων βιομάζας για την παραγωγή θερμότητας, ιδίως στις αγροτικές περιοχές, έναντι της ανεξέλεγκτης και ρυπογόνου καύσης τους στο χωράφι.
– Μανώλης Καραμπίνης
Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΚΕΤΑ/ΙΔΕΠ
Μέλος Δ.Σ. ΕΛΕΑΒΙΟΜ
Μέλος Δ.Σ. Bioenergy Europe
#4 Σχόλιο Από Σταύρος Μαυρουδέας Στις 20 Δεκέμβριος, 2020 @ 15:13
Ο αριθμός των κτιρίων του τριτογενή τομέα το έτος 2015 είναι 4.853.172 (σύμφωνα με τον Πίνακα 2). Σύμφωνα με τη σελίδα 14 «Την περίοδο 2011-2018 εκδόθηκαν συνολικά 1.500.613 ΠΕΑ, εκ των οποίων το 82,50% αφορά σε κτίρια κατοικιών και το 17,50% αφορά σε κτίρια του τριτογενούς τομέα», το οποίο σημαίνει ότι τα ΠΕΑ του τριτογενούς τομέα ανέρχονται σε μόλις 262.607. Συνεπώς έχει ελεγχθεί το 5,4% των κτιρίων του τριτογενούς τομέα, το οποίο είναι πολύ μικρό ένα ποσοστό και με τον ίδιο ρυθμό (5,4% ανά 8 έτη) ο έλεγχος των κτιρίων που έχει κατασκευαστεί έως το 2015 θα ολοκληρωθεί σε 148 έτη.
Σύμφωνα με την ΕΕ, το «EU Building Stock Observatory (BSO)» ιδρύθηκε το 2016. Δεν διαθέτει πιο πρόσφατα στοιχεία; Τα δεδομένα του 2015 (βλέπετε π.χ. τον Πίνακα 2 του ‘Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής …’) είναι ήδη πενταετίας και κάθε νέα έκθεση/πρόταση/σχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνει τα πιο πρόσφατα στοιχεία.
Ο «Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (Κ.Εν.Α.Κ.)» πρέπει να αναθεωρηθεί ώστε τα νέα κτίρια να είναι ενεργειακής απόδοσης Α, αλλιώς κάθε νέο κτίριο θα πρέπει στο μέλλον να βελτιωθεί. Θεωρώ ότι η εξ αρχής κατασκευή του κτιρίου με αυστηρά πρότυπα είναι οικονομικά συμφέρουσα σε σχέση με την κατασκευή και βελτίωση (λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των έργων και υλικών, καθώς και τη διάθεση των παραγόμενων αποβλήτων τύπου ΑΕΚΚ).
Σελ. 11: «Για τα κτίρια που στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες και τα οποία θεωρούνται ιδιαίτερα ενεργοβόρα, πρέπει να σημειωθεί πως δεν υπάρχουν επαρκή δεδομένα για το ακριβές πλήθος τους σε συνάρτηση με τη χρήση και τα ενεργειακά τους χαρακτηριστικά.». Γιατί δεν έχει γίνει ο έλεγχος όλων των κτιρίων; Πότε θα ολοκληρωθεί;
#5 Σχόλιο Από ΑΛΕΞΑΝΔΡΟςΣ ΚΑΛΦΑΣ Στις 21 Δεκέμβριος, 2020 @ 14:31
ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ ΑΠΟΘΕΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΔΩΜΑΤΩΝ ( ταρατσες ) ΤΩΝ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΜΕ ΜΙΚΡΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ.
ΠΡΟΤΑΣΗ : Να επιτραπει η αναπτυξη μικρων φωτοβολταικων συστηματων , χωρις οριο μεγεθους,στα δωματα (ταρατσες) των πολυκατοικιων, απο μικροεπενδυτες , που θα εχουν την ιδιοκτησια η την μακροχρονια μισθωση,της αερινης στηλης ( του ‘αερα’ ) της οικοδομης , με δικαιωμα πωλησης της παραγομενης ηλεκτρικης ενεργειας στις οριζοντιες ιδιοκτησιες ( διαμερισματα , καταστηματα κλπ ) της οικοδομης.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ :
1.Η αξιοποιηση της πλουσισς ηλιακης ενεργειας που διαθετει η χωρα μας , εντος του αστικου περιβαλλοντος , οπου δεν απαιτουνται κοστη εγκαταστασεων δικτυων,υποσταθμων κλπ.
2.Η αξιοποιηση του τεραστιου και ανεκμεταλλευτου ( στην συντριπτικη του πλειοψηφια)αποθεματος ταρατσων πολυκατοικιων( και μονοκατοικιων , στεγων κλπ)που διαθετει η χωρα .
3. Η παραγωγη και αμεση διαθεση της παραγομενης ενεργειας στους οικιακους καταναλωτες,χωρις την αναγκη δικτυων και εγκαταστασεων για μεταφορα και διανομη .
4.Η ,εστω και μικρη, αλλα αξιοσημειωτη ελαφρυνση του θερμικου φορτιου επι των πλακων ωπλ. σκυροδεματος απο τον ηλιο, κατα τους θερινους μηνες , λογω της σκιας που δημιουργουν τα φωτοβολταικα πανελλα.
5.Η κινητοποιηση αδρανων κεφαλαιων απο τους μικροεπενδυτες για την επενδυση αυτη.Η επενδυση θα ειναι ελκυστικη , διοτι διανυουμε περιοδο στην οποια οι διεθνεις τιμες προμηθειας φωτοβολταικων πανελλων και λοιπου εξοπλισμου παραμενουν-ακομη- χαμηλες, και αναμενεται να αποδιδει ικανοποιητικη αποδοση. Ακομη ,στην επενδυση θα μπορουν να ενσωματωθουν και μπαταριες,που θα κανουν πιο ευκολη την χρηση της ηλεκτρικης ενεργειας απο Φ/β στον τελικο-οικιακο καταναλωτη.
6.Η πολυ σημαντικη οικονομικη ωφελεια των οικιακων μικροκαταναλωτων , οι οποιοι θα προμηθευονται ηλεκτρικη ενεργεια σε αρκετα χαμηλωτερη τιμη απο αυτην της ΔΕΗ η των αλλων ιδιωτων παροχων, με δεδομενο οτι θα αποφευγονται και οι Ρυθμιζομενες Χρεωσεις.