Οι περιφερειακές δασικές υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, εντός ενός (1) έτους από την έναρξη ισχύος της παρούσης απόφασης, εκπονούν Σχέδια Φύλαξης και εντός δύο (2) ετών Σχέδια Ενημέρωσης για τις ΖΕΠ, που βρίσκονται μέσα στα διοικητικά τους όρια, λαμβάνοντας υπόψη, όταν υπάρχουν, τα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης καθώς και τις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων ειδών. Τα εν λόγω σχέδια εγκρίνονται από τους Γενικούς Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και περιλαμβάνουν κυρίως:
α) Επόπτευση και φύλαξη για την εφαρμογή των υφιστάμενων απαγορεύσεων και περιορισμών σε οχλούσες δραστηριότητες, όπως η θήρα, η αλιεία, η υλοτομία, η εκπαίδευση σκύλων, δράσεις αναψυχής, πλησίον αποικιών ή φωλιών προστατευόμενων ειδών.
β) Μέτρα προστασίας αποικιών ή φωλιών προστατευόμενων ειδών με τοποθέτηση ενημερωτικής σήμανσης ή και περίφραξης.
γ) Μέτρα προστασίας βραχονησίδων και νησίδων με έκδοση ενημερωτικού υλικού και ειδική σήμανση, ώστε να αποτρέπεται η προσέγγιση και αποβίβαση σε αυτές, από οποιονδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο, κατά την περίοδο αναπαραγωγής των ειδών χαρακτηρισμού.
δ) Τρόπους ενημέρωσης του κοινού και επιμόρφωσης των αρμοδίων υπαλλήλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών για την άσκηση και τον έλεγχο δραστηριοτήτων εντός των ΖΕΠ.
ε) Τρόπους διαρκούς ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, όπως οι κυνηγοί, οι αλιείς, οι γεωργοί και οι κτηνοτρόφοι, οι οποίοι αναπτύσσουν συστηματικές δραστηριότητες εντός των ΖΕΠ, ώστε να αποτρέπεται η χωρίς πρόθεση θανάτωση ή όχληση προστατευόμενων ειδών όπως από δηλητηριασμένα δολώματα, παγίδευση σε αλιευτικά εργαλεία ή εξαιτίας σύγχυσης προστατευόμενων με θηρεύσιμα είδη.
στ) Διαδικασία συγκρότησης τοπικού συντονιστικού οργάνου με εκπροσώπηση όλων των αρμοδίων υπηρεσιών Περιβάλλοντος και Δασών της κατά τόπο αρμόδιας Περιφέρειας, καθώς και των αρμοδίων αστυνομικών – λιμενικών αρχών και των οικείων Φορέων Διαχείρισης, το οποίο θα συντονίζει τον επιτόπιο έλεγχο των αρχών για την εφαρμογή των μέτρων προστασίας των ΖΕΠ, που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 14 Σχέδια φύλαξης και ενημέρωσης για τις ΖΕΠ"
#1 Σχόλιο Από ηλιάδης αντώνης Στις 22 Οκτώβριος, 2010 @ 19:39
Μπορεί κάποιος ξεκάθαρα και ονομαστικά να μου παρουσιάσει ποια θεσμοθετημένα όργανα και κάτω από ποιο νομικό πλαίσιο θα πραγματοποιήσει την φύλαξη στις προστατευόμενες περιοχές???
θα είναι τα δασαρχεία?
θα είναι η θηροφυλακή?
θα είναι η αστυνομία?
θα είναι οι φύλακες των Φορέων Διαχείρισης?
θα είναι η αγροφυλακή?
θα είναι κάποιο νέο σώμα?
#2 Σχόλιο Από ηλιάδης αντώνης Στις 22 Οκτώβριος, 2010 @ 19:45
γιατί με την γενικότητα που υπάρχει τόσα χρόνια στη φύλαξη των Π.Π. μόνο με την εθελοντική προσπάθεια των φυλάκων στους Φ.Δ. έγιναν κάποια βήματα μπρος.
μήπως ήρθε καιρός να δείτε τα λάθη του παρελθόντος, να μάθετε μέσα από αυτά και να δώσετε στις Π.Π. την φύλαξη που της αξίζει και όχι να έχουμε φύλακες χωρίς νομική κάλυψη πραγματικού φύλακα?
μήπως ήρθε καιρός να δείτε τα λάθη του παρελθόντος, να μάθετε μέσα από αυτά και να δημιουργήσετε Φ.Δ. με πραγματικό αντικείμενο διαχείρισης?
μήπως ήρθε καιρός να δείτε τα λάθη του παρελθόντος, να μάθετε μέσα από αυτά και να ξεφύγουμε όλοι μαζί από την μιζέρια της άγνοιας?, τώρα έχουμε γνώση, τώρα ξέρουμε, τώρα έχουμε μπροστά μας ένα στοίχημα για το αύριο των παιδιών μας.
#3 Σχόλιο Από Hunt under.. Στις 28 Οκτώβριος, 2010 @ 19:15
Συμφωνω απολυτα με τον αντωνη! μονο ασαφειες βλεπω οσον αφορα τη φυλαξη,σε ορισμενους νομους οι ΖΕΠ καταλαμβανουν τεραστιες εκτασεις, κατα ποσο θα ειναι αποτελεσματικη η φυλαξη και απο ποιον?? τα δασαρχεια μετα βιας καταφερνουν κατι στις ηδη προστατευομενες μεριοχες,τι θα γινει με τριπλασιες εκτασεις??
#4 Σχόλιο Από Γρηγόρης Τσιμπίδης Στις 29 Οκτώβριος, 2010 @ 12:31
Από τις ανεμογεννήτριες που αποτελούν σήμερα τον νούμερο ένα κίνδυνο για τις ΖΕΠ , ποιός θα τις προστατέψει???
Υ.Γ.: Αλήθεια γιατί αφήνεται στις περιφερειακές υπηρεσίες το θέμα? Με τι πόρους αυτές θα προβούν στη λήψη σωστών μέτρων? Με τι επιστημονικό προσωπικό θα κληθούν να αναλάβουν αυτόν τον ρόλο?
Όταν μιλάτε για «Γενικούς Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων» εννοείτε τους Περιφερειάρχες? Τι εννοείτε?
Ποιό το γενικό σχέδιο για την «αστυνόμευση» των περιοχών αυτών? Υπάρχει? Αν ναι που βρίσκεται για να το κρίνουμε? Αν όχι, με τι προχειρότητα αντιμετωπίζετε εκεί στο ΥΠΕΚΑ το κρίσιμο αυτό ζήτημα?
Το νομοσχέδιο, είναι ή δεν είναι ΠΡΟΧΕΙΡΟΤΑΤΟ?
#5 Σχόλιο Από γιαννης κακαλιας Στις 29 Οκτώβριος, 2010 @ 18:40
ειναι αδικο να στρεφεσται εναντια του κυνηγιου και μαλιστα ατεκμηριωτα και χωρις καμια μα καμια μελετη.επιτελους αυτο το κρατος ας φερθει μια φορα δημοκρατικα και ν ακουσει ολες τις πλευρες και οχι μονο αυτες που το βολευει.επιτελους!!!!!
#6 Σχόλιο Από Αρνέλλος Γιάννης Στις 31 Οκτώβριος, 2010 @ 22:58
Το θέμα των φυλάκων είναι πολύ σοβαρό. Χωρίς σωστή φύλαξη δεν υπάρχει προστασία.
Η φύλαξη προϋποθέτει εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό με τα κατάλληλα κατά περίπτωση μέσα. Την δεδομένη χρονική στιγμή την όποια εκπαίδευση έχουν οι δασοφύλακες και οι θηροφύλακες. Όπου υπάρχου ΦΔ οι όποιοι φύλακες δεν νομιμοποιούνται για πολλές από τις πράξεις φύλαξης και επιπλέον, λόγο των γνωστών προβλημάτων χρηματοδότησης των φορέων δεν υπάρχει συνέχεια στην φύλαξη.
Αυτό είναι απαραίτητο να λυθεί. Οι περιορισμοί που τίθενται στην επαναπρόσληψη εποχιακών δεν μπορεί και δεν πρέπει να ισχύουν για τους φύλακες φυσικού περιβάλλοντος, είναι αδιανόητο να μην υπάρχει προφίλ εργασίας στο ΑΣΕΠ με τον ιδιαίτερο τίτλο φύλακες φυσικού περιβάλλοντος που να περιγράφει και τα απαραίτητα προσόντα και υποχρεώσεις
Με κάποιο τρόπο πρέπει να οριστεί και η εκπαίδευση τους τόσο συνολικά (νόμοι δικαιώματα υποχρεώσεις κλπ όσο και ειδικά για την περιοχή που καλούνται να φυλάξουν.
Δεν μπορούμε να περιμένουμε από αστυνομία γιατί δεν ασχολούνται πρόσφατα κτηνοτρόφος που διαμαρτυρόταν ότι κοράκια του έφαγαν αρνιά μου μετέφερε ότι από την τοπική αστυνομία του είπαν να τα σκοτώσει . Η περιοχή είναι ΖΕΠ.
Φυσικά θεωρώ ότι οι όποιοι φύλακες πρέπει να είναι μόνιμοι γιατί μόνο έτσι εξασφαλίζεται ότι θα κάνουν καλά την δουλειά τους αλλά αφού με τις παρούσες συνθήκες αυτό μοιάζει δύσκολο θα μπορούσε κάποιοι να παίρνουν πιστοποίηση και να τους προσλαμβάνουν οι φορείς και όπου χρειάζονται
#7 Σχόλιο Από ΣΠΥΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ Στις 1 Νοέμβριος, 2010 @ 15:09
δεν υπαρχει περίπτωση να τα καταφερουν τα δασαρχεια…ειναι απασχολημενα να κανουνε πραξεις χαρακτηρισμού λόγω έλλειψης δασολόγίου και δικαστηρια λόγω έλλειψης κτηματολογίου..η δασική υπηρεσία χρειάζεται σοβαρη αναδιάρθωση…κοιτάξτε λίγο καλύτερα και θα δειτε πολλα προβλήματα..
#8 Σχόλιο Από Σοφοκλής Κοσκινάς Στις 3 Νοέμβριος, 2010 @ 17:52
Ο προγραμματισμός για τη σύνταξη «σχεδίων διαχείρισης» στις ΖΕΠ από ειδικούς ορνιθολόγους κλπ, στο συγκεκριμένο Σχέδιο της ΚΥΑ έμμεσα αναφέρεται όλα τα άρθρα. Αφού σημειωθεί ότι αυτές οι Ζ.Ε.Π. στους πολεοδόμους είναι γνωστές ως Περιοχές Ειδικής Προστασίας, και στις επιτροπές της Ε.Ε. γνωστές ως SPAs) θα ήθελα να κάνω κάποιες επισημάνσεις:
Στο συγκεκριμένο άρθρο 14 αναφέρεται:
– σε ένα (1) έτος οι Περιφερειακές δασικές υπηρεσίες θα έχουν εκπονήσει Σχέδια Φύλαξης
– σε δύο (2) χρόνια θα έχουν εκπονήσει (και χρηματοδοτήσει μήπως;) Σχέδια Ενημέρωσης για τις Ζ.Ε.Π. ευθύνης τους.
Για να γίνει αυτό, στο Σχέδιο ΚΥΑ αναφέρεται ότι θα ληφθούν υπόψη τα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης καθώς και τις οικολογικές απαιτήσεις των προστατευόμενων ειδών. Αναλυτικότερα όμως βλέπουμε τα εξής:
α. Επόπτευση και φύλαξη για την εφαρμογή των υφιστάμενων απαγορεύσεων και περιορισμούς σε οχλούσες δραστηριότητες όπως η θήρα, αλιεία, υλοτομία, εκπαίδευση σκύλων, δράσεις αναψυχής, πλησίον αποικιών ή φωλιών προστατευόμενων ειδών.
Κατά τη γνώμη μου σε αυτή την παράγραφο υπάρχει ένα πρόβλημα/παγίδα. Οι ορνιθολόγοι δεν αποκάλυπταν (ούτε στις ΕΠΜ που έχουν συντάξει) τις θέσεις φωλιάσματος επειδή ακριβώς αυτές τις θέσεις τις θεωρούσαν «απόλυτο επιστημονικό μυστικό!». Επομένως; Θα δίνουν απλά και μόνο την χιλιομετρική περίμετρο της θέσης που εκείνοι μόνο ξέρουν / ή θα ισχυρίζονται ότι έχουν φωλιές κάποια πουλιά;
Για τα υπόλοιπα… ας κρίνουν οι πολίτες και φορείς το πνεύμα και τη γενική φιλοσοφία … περί «οχλουσών δραστηριοτήτων»! Ήδη έχουν καταγραφεί / δημοσιευθεί έντονες διαμαρτυρίες από ορνιθολόγους ή ακύρωση (μετά από δική τους παρέμβαση) εκδηλώσεων ή δραστηριοτήτων σε περιπτώσεις που οι διοργανωτές δεν είχαν εξασφαλίσει έγκαιρα από αυτούς την απαραίτητη άδεια/συγκατάβαση. Αυτή η πολιτική αντίδρασης / αξιώσεων των ορνιθολόγων έχει παρατηρηθεί σε αρκετές περιοχές όπου υλοποιούν κάποιες δραστηριότητες (είτε μέσω προγραμμάτων είτε απλά επειδή τις εκμεταλλεύονται ως βάση /ορμητήριο για την περιβαλλοντική ενημέρωση παιδιών κλπ).
β. Μέτρα προστασίας αποικιών ή φωλιών προστατευόμενων ειδών με τοποθέτηση ενημερωτικής σήμανσης ή περίφραξης.
Ενημερωτικές σημάνσεις; Πόσο κοστίζουν; Ποιος θα τις βάλει; Κάθε πόσα μέτρα αναμένεται να μπουν; Οι περιφράξεις, λέει το άρθρο ότι θα εμποδίζουν την διέλευση. Πόσο θα κοστίσουν αυτές οι περιφράξεις, από πού θα αντληθούν αυτοί οι πόροι, πώς θα μπουν και πού και με ποια νομική εξουσιοδότηση θα γίνει κάτι τέτοιο;
γ. Μέτρα προστασίας βραχονησίδων και νησίδων με έκδοση ενημερωτικού υλικού και ειδική σήμανση, ώστε να αποτρέπεται η προσέγγιση και αποβίβαση σε αυτές, από οποιονδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο, κατά την περίοδο αναπαραγωγής των ειδών χαρακτηρισμού.
Στα Δωδεκάνησα, στο παρελθόν, μετά από παρεμβάσεις και αιτήματα των ορνιθολόγων καθορίστηκε ειδικό καθεστώς διαχείρισης / χωροθέτησης επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων. Στα μικρά νησιά (μέχρι 10.000 στρέμματα!) ιδρύθηκαν ΚΑΖ. Μετά από υποδείξεις των ορνιθολόγων θεσμοθετήθηκαν (με ένα και μόνο υπηρεσιακό σημείωμα) ΚΑΖ και σε όλα τα μεγαλύτερα νησιά. Όπου προϋπήρχαν κάποια ΚΑΖ έγινε επέκταση των ορίων τους. Η γενική ιδέα / απαίτηση ήταν να καλυφθεί μέσω θεσμοθέτησης ως ΚΑΖ το 40% της συνολικής έκτασης σε κάθε νησί! Το αιτιολογικό τότε ήταν ότι οι πολίτες, βοσκοί, εκδρομείς κλπ, δεν γνωρίζουν πότε και πού φωλεοποιούν ή ταΐζουν τα μικρά τους οι αιγαιόγλαροι, μύχοι κ.ά. Οι ορνιθολόγοι, στις προτάσεις της προς την τότε Διεύθυνση Δασών, αιτιολογούσαν αυτή την πρόταση ως εξής: «κάθε έκτακτη / μη ελεγχόμενη επίσκεψη στις βραχονησίδες ενδέχεται να προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στην αναπαραγωγή ή την επιβίωση κάποιων σπάνιων πουλιών». Ως μοναδική επιτρεπτή προσέγγιση – στα ενημερωτικά φυλλάδια ορίζονταν μόνο οι περιβαλλοντικές εκδρομές, εφόσον οι ξεναγοί /φύλακες της ομάδας επισκεπτών ήταν έμπειρα μέλη Μ.Κ.Ο.
Η προτεινόμενη ΚΥΑ, βλέπουμε ότι υιοθετεί το ίδιο σκεπτικό και αποβλέπει στην νομική κατοχύρωση αυτής η πρακτικής και εντός των ΖΕΠ!
Αναφορικά με την περιβαλλοντική επιμόρφωση: Πόσο ακόμα ενημερωτικό υλικό θα πρέπει να εκδοθεί για συγκεκριμένα σπάνια πτηνά; Η Ε.Ε. και η ελληνική έχει ήδη δαπανήσει πάρα πολλά εκατομμύρια για τις ενημερωτικές /προπαγανδιστικές καμπάνιες για συγκεκριμένα είδη και επιλεγμένους οικότοπους. Να ξοδευτούν σε αυτόν τον στόχο και όλα τα κεφάλαια του Πράσινου Ταμείου;
δ. Τρόπους ενημέρωσης και επιμόρφωσης των αρμόδιων υπαλλήλων και εμπλεκόμενων υπηρεσιών για την άσκηση και τον έλεγχο δραστηριοτήτων εντός των ΖΕΠ.
Από ποιους θα ενημερώνονται και από ποιούς θα επιμορφώνονται; Δηλαδή μέχρι σήμερα οι κρατικοί λειτουργοί που υπάγονται στις υπηρεσίες που εποπτεύει το ΥΠΕΚΑ, δεν γνώριζαν τι έπρατταν πού, ή τι φύλαγαν και γιατί;
ε) Και πάλι είναι αδιευκρίνιστο ποιοι και με ποια προσόντα προβλέπεται να εξουσιοδοτηθούν για να παρέχουν ΔΙΑΡΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ των πολιτών στις ιδιαίτερης ευαισθησίας περιοχές ΖΕΠ.
στ) Είναι γνωστό ότι ακόμη και στους Φ.Δ. υπήρχαν πολλά προβλήματα (οικονομικά, διοικητικά, άστοχων παρεμβάσεων ή παραλείψεων από το Δ.Σ. διοίκησής τους κλπ). Το τοπικό συντονιστικό όργανο που προτείνεται δεν νομίζω ότι μπορεί ούτε να συσταθεί, ούτε να εργαστεί αποτελεσματικά.
Η φύλαξη του περιβάλλοντος, των Φ.Δ. ή των ΖΕΠ, από μόνη της είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο. Η φύλαξη (κυνηγότοπων, ενδιαιτημάτων σπάνιων ειδών, βοσκότοπων, δρυμών, κλπ.) είναι ιδιαίτερα ΣΥΝΘΕΤΟ κεφάλαιο. Επομένως η πρόχειρη αναφορά (με το πνεύμα που σημειώνεται σε αυτό το Σχέδιο ΚΥΑ) θεωρώ ότι υποβιβάζει τους στόχους και την σημασία της για την διατήρηση του περιβάλλοντος.
#9 Σχόλιο Από Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία Στις 4 Νοέμβριος, 2010 @ 15:27
Άρθρο 14- Σχέδια φύλαξης και ενημέρωσης για τις ΖΕΠ
Το άρθρο αποτελεί ένα σημαντικό θετικό βήμα προς την ουσιαστική φύλαξη των ΖΕΠ. Παρόλα αυτά δεν διευκρινίζεται ποιος εγκρίνει και υλοποιεί τα Σχέδια αυτά.
Πρόταση: Θα πρέπει να διευκρινηστεί ότι η αρμόδια υπηρεσία για την έγκριση, αλλά και την υλοποίηση των Σχεδίων Φύλαξης και Ενημέρωσης των ΖΕΠ είναι οι περιφερειακές δασικές υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.