Με τον παρόντα νόμο θεσπίζονται μέτρα και πολιτικές για τη βελτιστοποίηση της προσαρμογής της χώρας στην κλιματική αλλαγή και τη διασφάλιση της πορείας απανθρακοποίησης της χώρας έως το 2050. Ειδικότερα, θεσπίζονται μέτρα και πολιτικές για την ενίσχυση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή με το μικρότερο δυνατό κόστος, ενδιάμεσοι στόχοι μετριασμού των ανθρωπογενών εκπομπών για το 2030 και το 2040, μηχανισμός κατάρτισης προϋπολογισμών άνθρακα για τους βασικούς τομείς της οικονομίας, δείκτες παρακολούθησης της προόδου προς επίτευξη των σχετικών στόχων, διαδικασίες αξιολόγησης της προόδου και αναπροσαρμογής των στόχων, καθώς και λήψης πρόσθετων μέτρων, ενώ προβλέπεται και η δημιουργία συστήματος διακυβέρνησης και συμμετοχής για την ανάληψη κλιματικής δράσης. Επίσης, θεσπίζονται μέτρα για τον μετριασμό των εκπομπών από την ηλεκτροπαραγωγή, τον κτιριακό τομέα, τις μεταφορές και τις επιχειρήσεις.
Αρχική Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγήΆρθρο 2 Αντικείμενο
Άρθρο 2 Αντικείμενο
- 63 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 1 Σκοπός
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 3 Ορισμοί
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΤΡΙΑΣΜΟΥ ΑΕΡΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ Άρθρο 4 Εθνική Στρατηγική και Περιφερειακά Σχέδια Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 5 Εθνική Στρατηγική για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 6 Περιφερειακά Σχέδια για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 7 Τομεακοί προϋπολογισμοί άνθρακα
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 8 Διαδικασία αναθεώρησης κλιματικών στόχων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 9 Διαδικασία καθορισμού δράσεων και μέτρων προσαρμογής και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή
- 33 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΡΑ Άρθρο 10 Γενικά μέτρα πολιτικής
- 26 ΣχόλιαΆρθρο 11 Απαγόρευση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από στερεά ορυκτά καύσιμα
- 28 ΣχόλιαΆρθρο 12 Μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 13 Δημοτικά Σχέδια Μείωσης Εκπομπών
- 42 ΣχόλιαΆρθρο 14 Μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα κτίρια
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 15 Ενδυνάμωση της διάστασης της κλιματικής αλλαγής στην περιβαλλοντική αδειοδότηση
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 16 Μείωση εκπομπών από εγκαταστάσεις
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 17 Μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από επιχειρήσεις
- 19 ΣχόλιαΆρθρο 18 Μείωση των εκπομπών στα μη διασυνδεδεμένα νησιά
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 19 Ασφάλιση κινδύνου από την κλιματική αλλαγή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 20 Πρόστιμα
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 21 Οικονομικοί πόροι
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 22 Οικονομικά κίνητρα για δραστηριότητες με σημαντική συμβολή στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής – Τροποποίηση παρ. 10 άρθρου 24 του ν. 4172/2013
- 9 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ Άρθρο 23 Εθνικό Παρατηρητήριο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 24 Διαδικτυακός τόπος κλιματικού διαλόγου
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 25 Ετήσια έκθεση προόδου
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 26 Κλιματική διακυβέρνηση
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 27 Διεθνής συνεργασία σε θέματα κλιματικής αλλαγής
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 28 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 Καταργούμενες διατάξειςΆρθρο 29 Καταργούμενες διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 30 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
24 Νοεμβρίου 2021, 20:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
28 Ιανουαρίου 2022, 15:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
9 Σχόλια 399 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Ο νόμος αυτός πρέπει να αλλάξει ριζικά με κάποιον τρόπο ή να αποσυρθεί τελείως, διότι στηρίζεται σε κλιματικά σενάρια που μπορεί να ισχύουν, αλλά μπορεί και να μην ισχύουν. Οποιοσδήποτε μετεωρολόγος προσπαθήσει να εμβαθύνει στο θέμα του ρόλου των αερίων του θερμοκηπίου στη θέρμανση της ατμόσφαιρας, βρίσκεται, από ένα σημείο και μετά, αντιμέτωπος με τεράστιες δυσκολίες, σχετικές με το χάσμα μεταξύ μικροφυσικής των αερίων θερμοκηπίου και φυσικών ατμοσφαιρικών διεργασιών, καθώς και με τις πάμπολλες παραδοχές και απλοποιήσεις προς αντιμετώπισή τους.
Αλλά και αν αποδειχθούν τελικά τα κλιματικά σενάρια αληθή, μαζί με όσους τα υποστηρίζουν και επειδή ακριβώς οι εκλύσεις αερίων θερμοκηπίου από την Ελλάδα είναι μηδαμινές σε παγκόσμια κλίμακα, ο εν λόγω νόμος δεν παύει να είναι άδικος για τους Έλληνες πολίτες:
1. Για τους λόγους που ο γράφων έχει εκθέσει ως σχόλια στο Άρθρο 14 (Μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα κτίρια) στις 27 Νοεμβρίου 2021 και ώρα 21:49.
2. Διότι δεν αφήνει περιθώρια χρήσης του ελληνικού λιγνίτη (Άρθρα 10 (παρ. 1γ) και 11) σε έκτακτες καταστάσεις υπερβολικής αύξησης τιμών ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, όπως έχει συμβεί φέτος.
3. Διότι «η μεγαλύτερη δυνατή διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και η «σταδιακή εξάλειψη όλων των ορυκτών καυσίμων και την υποκατάστασή τους από ΑΠΕ» (Άρθρο 10, παρ. 1β και 1γ) θα σταθούν αιτίες περαιτέρω υποβάθμισης του ελληνικού φυσικού τοπίου,
μείωσης των ολιγάριθμων αρπακτικών μας πτηνών στα κορφοβούνια,
αλλά και περισσότερων, δυσκολότερων αγροτοδασικών πυρκαγιών τα καλοκαίρια για τους εξής λόγους:
Α) Οι τεράστιες σειρές ανεμογεννητριών με τις μεγάλες τους διαστάσεις θα δυσχεραίνουν το έργο των εναερίων πυροσβεστικών μέσων.
Β) Η μεγάλη, ανοργάνωτη μέχρι σήμερα, διασπορά των φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων θα προκαλεί διάσπαση των πυροσβεστικών δυνάμεων (για την προστασία τους), καθώς και ανάγκη χρήσης περισσότερων πυροσβεστικών μέσων από ό,τι συνήθως.
Γ) Δεν θα είναι εφικτή η χρήση έμμεσων μεθόδων καταστολής πυρκαγιών υπό το φόβο μην προκληθούν βλάβες στις διάσπαρτες ΑΠΕ.
Δ) Αυξάνεται πολύ η πιθανότητα πρόκλησης βλαβών στις εγκαταστάσεις αυτές λόγω ρίψης νερού από επίγεια και εναέρια μέσα.
Ε) Αυξάνουν οι κίνδυνοι πρόκλησης ατυχημάτων στους πυροσβέστες από ηλεκτροπληξία (κατά τη ρίψη νερού), από εισπνοή δηλητηριωδών καπνών από καιόμενα λάδια και υλικά φωτοβολταϊκών κλπ.
ΣΤ) Αυξάνεται η πιθανότητα εκδήλωσης πυρκαγιών, εξαιτίας της πύκνωσης του εναέριου δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές με φυσική βλάστηση.
4. Διότι δεν προβλέπεται η μετατροπή των υπαρχόντων υποδομών (ατμοηλεκτρικών σταθμών) προς παραγωγή ρεύματος από δασική βιομάζα και υπολείμματα γεωργικών καλλιεργειών η αύξηση των οποίων, εξαιτίας της ελλιπούς διαχείρισης, οδηγεί αναπόφευκτα σε καταστροφικές πυρκαγιές. Η παραγωγή ενέργειας από δασική βιομάζα και υπολείμματα καλλιεργειών αφενός συνιστά τη μόνη αληθινή ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, αφετέρου συμβάλλει στην αύξηση της εργασιακής απασχόλησης, ιδιαίτερα στην επαρχία (σε αντίθεση με τις ΑΠΕ).
5. Διότι, τέλος, ποιος ο λόγος της υφιστάμενης έντασης των σχέσεων μας με γειτονικούς λαούς για κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου που δεν θα χρησιμοποιηθούν ποτέ;
Δρ. Μάρκος Γκουβάς
Δασολόγος και μετεωρολόγος
Ο νόμος αυτός πρέπει να αλλάξει ριζικά με κάποιον τρόπο ή να αποσυρθεί τελείως, διότι στηρίζεται σε κλιματικά σενάρια που μπορεί να ισχύουν, αλλά μπορεί και να μην ισχύουν. Οποιοσδήποτε μετεωρολόγος προσπαθήσει να εμβαθύνει στο θέμα του ρόλου των αερίων του θερμοκηπίου στη θέρμανση της ατμόσφαιρας, βρίσκεται, από ένα σημείο και μετά, αντιμέτωπος με τεράστιες δυσκολίες, σχετικές με το χάσμα μεταξύ μικροφυσικής των αερίων θερμοκηπίου και φυσικών ατμοσφαιρικών διεργασιών, καθώς και με τις πάμπολλες παραδοχές και απλοποιήσεις προς αντιμετώπισή τους.
Αλλά και αν αποδειχθούν τελικά τα κλιματικά σενάρια αληθή, μαζί με όσους τα υποστηρίζουν και επειδή ακριβώς οι εκλύσεις αερίων θερμοκηπίου από την Ελλάδα είναι μηδαμινές σε παγκόσμια κλίμακα, ο εν λόγω νόμος δεν παύει να είναι άδικος για τους Έλληνες πολίτες:
1. Για τους λόγους που ο γράφων έχει εκθέσει ως σχόλια στο Άρθρο 14 (Μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα κτίρια) στις 27 Νοεμβρίου 2021 και ώρα 21:49.
2. Διότι δεν αφήνει περιθώρια χρήσης του ελληνικού λιγνίτη (Άρθρα 10 (παρ. 1γ) και 11) σε έκτακτες καταστάσεις υπερβολικής αύξησης τιμών ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, όπως έχει συμβεί φέτος.
3. Διότι «η μεγαλύτερη δυνατή διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και η «σταδιακή εξάλειψη όλων των ορυκτών καυσίμων και την υποκατάστασή τους από ΑΠΕ» (Άρθρο 10, παρ. 1β και 1γ) θα σταθούν αιτίες περαιτέρω υποβάθμισης του ελληνικού φυσικού τοπίου, μείωσης των ολιγάριθμων αρπακτικών μας πτηνών στα κορφοβούνια, αλλά και περισσότερων, δυσκολότερων αγροτοδασικών πυρκαγιών τα καλοκαίρια για τους εξής λόγους:
Α) Οι τεράστιες σειρές ανεμογεννητριών με τις μεγάλες τους διαστάσεις θα δυσχεραίνουν το έργο των εναερίων πυροσβεστικών μέσων.
Β) Η μεγάλη, ανοργάνωτη μέχρι σήμερα, διασπορά των φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων θα προκαλεί διάσπαση των πυροσβεστικών δυνάμεων (για την προστασία τους), καθώς και ανάγκη χρήσης περισσότερων πυροσβεστικών μέσων από ό,τι συνήθως.
Γ) Δεν θα είναι εφικτή η χρήση έμμεσων μεθόδων καταστολής πυρκαγιών υπό το φόβο μην προκληθούν βλάβες στις διάσπαρτες ΑΠΕ.
Δ) Αυξάνεται πολύ η πιθανότητα πρόκλησης βλαβών στις εγκαταστάσεις αυτές λόγω ρίψης νερού από επίγεια και εναέρια μέσα.
Ε) Αυξάνουν οι κίνδυνοι πρόκλησης ατυχημάτων στους πυροσβέστες από ηλεκτροπληξία (κατά τη ρίψη νερού), από εισπνοή δηλητηριωδών καπνών από καιόμενα λάδια και υλικά φωτοβολταϊκών κλπ.
ΣΤ) Αυξάνεται η πιθανότητα εκδήλωσης πυρκαγιών, εξαιτίας της πύκνωσης του εναέριου δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές με φυσική βλάστηση.
4. Διότι δεν προβλέπεται η μετατροπή των υπαρχόντων υποδομών (ατμοηλεκτρικών σταθμών) προς παραγωγή ρεύματος από δασική βιομάζα και υπολείμματα γεωργικών καλλιεργειών η αύξηση των οποίων, εξαιτίας της ελλιπούς διαχείρισης, οδηγεί αναπόφευκτα σε καταστροφικές πυρκαγιές. Η παραγωγή ενέργειας από δασική βιομάζα και υπολείμματα καλλιεργειών αφενός συνιστά τη μόνη αληθινή ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, αφετέρου συμβάλλει στην αύξηση της εργασιακής απασχόλησης, ιδιαίτερα στην επαρχία (σε αντίθεση με τις ΑΠΕ).
5. Διότι, τέλος, ποιος ο λόγος της υφιστάμενης έντασης των σχέσεων μας με γειτονικούς λαούς για κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου που δεν θα χρησιμοποιηθούν ποτέ;
Δρ. Μάρκος Γκουβάς
δασολόγος και μετεωρολόγος
Θεωρούμε ότι αντικείμενο και στόχο του νόμου θα πρέπει να αποτελεί η «κλιματική ουδετερότητα» ή διαφορετικά, η επίτευξη «μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου» σε κάποια ημερομηνία-στόχο, σύμφωνα και με την εκπεφρασμένη ευρωπαϊκή στρατηγική. Κατά συνέπεια, προτείνουμε ο όρος «αποανθρακοποίηση» να αντικατασταθεί από τον όρο «κλιματική ουδετερότητα».
Στον ορισμό 2 αναφέρονται τα μέτρα για τον μετριασμό των εκπομπών: «Επίσης, θεσπίζονται μέτρα για τον μετριασμό των εκπομπών από την ηλεκτροπαραγωγή, τον κτιριακό τομέα, τις μεταφορές και τις επιχειρήσεις.».
Σχόλιο:
Προτείνεται να προστεθεί και η διάσταση των εκπομπών που οφείλονται στην κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών από τους πολίτες-καταναλωτές.
Eνώ γίνεται μόνο μια αόριστη αναφορά σε μέτρα και πολιτικές για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, όλοι οι αναφερόμενοι στόχοι, μηχανισμοί, δείκτες, αξιολογήσεις, αναθεωρήσεις και μέτρα αφορούν αποκλειστικά στον μετριασμό. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξουν αντίστοιχες προβλέψεις και σε σχέση με την ενεργειακή φτώχεια και τον ενεργειακό εφοδιασμό.
Θα πρέπει στο αντικείμενο του νόμου να προστεθεί η διασφάλιση των εθνικών, ενωσιακών και διεθνών στόχων για την προστασία της βιοποικιλότητας. Κρίνεται αναγκαία η αναγόρευση της διάταξης αυτής στον κλιματικό νόμο
Η πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου περί θέσπισης μέτρων και πολιτικών για την ενίσχυση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή με το μικρότερο δυνατό κόστος, παραπέμπει σε οικονομική αντιμετώπιση του ζητήματος. Προτείνεται η τροποποίηση της φράσης ως εξής «Ειδικότερα, θεσπίζονται στοχευμένα μέτρα και πολιτικές για την ενίσχυση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή λαμβάνοντας υπόψη τα τελευταία διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα».
Το άρθρο 2 βρίσκεται σε αναντιστοιχία με το άρθρο 1. Συνδυάζει έναν ασαφή (βελτιστοποίηση της προσαρμογής της χώρας στην κλιματική αλλαγή) και ένα σαφή (διασφάλιση της πορείας απανθρακοποίησης της χώρας έως το 2050) στόχο.
Παραλείπει να αναφερθεί με σαφήνεια, και όχι γενικόλογα, στην ενίσχυση των καταβοθρών για απορροφήσεις άνθρακα και στις σχετικές γενικές και ειδικές δράσεις.
Η δεύτερη πρόταση ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ μνεία των στόχων ενίσχυσης καταβοθρών (όπως το αναφέρει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός διαρκώς). Κατά συνέπεια, δεν μνημονεύεται η παρακολούθηση των μεταβολών στις καταβόθρες και των αντίστοιχων απορροφήσεων.
Το άρθρο δεν αναφέρεται στην προστασία και ενίσχυση των καταβόθρων άνθρακα (carbon sinks), δηλαδή στα εδάφη.
Όπως περιγράφηκε και στον σχολιασμό του άρθρου 1, είναι απαραίτητο οι στόχοι να θεσπιστούν ως νομικά δεσμευτικοί. Οι ενδιάμεσοι κλιματικοί στόχοι είναι σημαντικοί για την αξιόπιστη και σταθερή πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα. Δυστυχώς, από το γράμμα του άρθρου 1 προκύπτει ότι οι καθορισμένοι ενδιάμεσοι στόχοι δεν είναι υποχρεωτικοί.
Η αναφορά στο δεύτερο εδάφιο σε πολιτικές προσαρμογής “με το μικρότερο δυνατό κόστος”, δίνει τη λανθασμένη εντύπωση ότι πολιτικές που έχουν τη δυνατότητα κυριολεκτικά να σώζουν ζωές και φυσικό κεφάλαιο αξιολογούνται κατά βάση με οικονομικά κριτήρια. Προτείνεται να απαλειφθεί η εν λόγω διατύπωση και να αντικατασταθεί με “βέλτιστα μέτρα και πολιτικές σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα”.
Το σχόλιο υπογράφεται από συμμαχία οργανώσεων και φορέων: Γ.Σ.Ε.Ε – Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος, MEDASSET, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης, Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Καλλιστώ, Νόμος & Φύση, Γιατροί του Κόσμου, Vouliwatch, Greenpeace, WWF Ελλάς]