Μετά το άρθρο 131Β του ν. 4001/2011 (Α’ 179) προστίθεται άρθρο 131Γ ως εξής:
«Άρθρο 131Γ
Νομική και λειτουργική ανεξαρτησία Διαχειριστών Συστημάτων Διανομής – Πρόγραμμα Συμμόρφωσης
1. Όταν ο Διαχειριστής Συστήματος Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί μέρος Κάθετα Ολοκληρωμένης επιχείρησης ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με τον ορισμό της περ. ιθ’ της παρ. 3 του άρθρου 2, πρέπει να είναι ανεξάρτητος, τουλάχιστον από άποψης νομικής μορφής, οργάνωσης και λήψης αποφάσεων ως προς τις άλλες δραστηριότητες, οι οποίες δεν συνδέονται με τη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας. Οι κανόνες αυτοί δεν συνεπάγονται υποχρέωση διαχωρισμού του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των περιουσιακών στοιχείων του Διαχειριστή Συστήματος Διανομής από την Κάθετα Ολοκληρωμένη επιχείρηση.
2. Επιπλέον των απαιτήσεων της παρ. 1, όταν ο Διαχειριστής Συστήματος Διανομής αποτελεί μέρος Κάθετα Ολοκληρωμένης επιχείρησης, πρέπει να είναι ανεξάρτητος, σε επίπεδο οργάνωσης και λήψης αποφάσεων, από τις άλλες δραστηριότητες που δεν συνδέονται με τη διανομή. Προς τούτο, εφαρμόζονται τα ακόλουθα ελάχιστα κριτήρια:
(α) Τα πρόσωπα, τα οποία είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση συστήματος διανομής δεν μπορούν να συμμετέχουν σε διαρθρωτικές δομές της Ολοκληρωμένης Επιχείρησης ηλεκτρικής ενέργειας που φέρουν την ευθύνη, άμεσα ή έμμεσα, για την καθημερινή εκτέλεση των δραστηριοτήτων της παραγωγής, της μεταφοράς ή της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
(β) Λαμβάνονται κατάλληλα μέτρα, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι τα επαγγελματικά συμφέροντα των προσώπων που είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση του συστήματος διανομής λαμβάνονται υπόψη κατά τρόπον ώστε να διασφαλίζεται ότι είναι σε θέση να ενεργούν με ανεξαρτησία.
(γ) Ο Διαχειριστής του Συστήματος Διανομής διαθέτει ουσιαστικές εξουσίες λήψης αποφάσεων, ανεξάρτητα από την Κάθετα Ολοκληρωμένη επιχείρηση ηλεκτρικής ενέργειας, όσον αφορά τους πόρους που είναι αναγκαίοι για τη λειτουργία, συντήρηση ή ανάπτυξη του δικτύου. Για την εκπλήρωση των καθηκόντων αυτών, ο Διαχειριστής του Συστήματος Διανομής διαθέτει τους αναγκαίους ανθρώπινους, τεχνικούς, υλικούς και οικονομικούς πόρους. Αυτό δεν αποτρέπει την ύπαρξη κατάλληλων συντονιστικών μηχανισμών, που εξασφαλίζουν ότι προστατεύονται τα οικονομικά δικαιώματα και τα δικαιώματα εποπτείας της διαχείρισης, τα οποία έχει η μητρική εταιρεία όσον αφορά την απόδοση των πόρων θυγατρικής της εταιρείας που ρυθμίζονται έμμεσα, σύμφωνα με τα άρθρα 15 και 140. Ειδικότερα, τούτο επιτρέπει στη μητρική εταιρεία να εγκρίνει το ετήσιο σχέδιο χρηματοδότησης ή ισοδύναμο μέσο του Διαχειριστή του Συστήματος Διανομής και να θέτει συνολικά όρια για τα επίπεδα χρέωσης της θυγατρικής της. Δεν επιτρέπει στη μητρική επιχείρηση να δίνει εντολές σχετικά με την καθημερινή λειτουργία ή τις επιμέρους αποφάσεις σχετικά με την κατασκευή ή την αναβάθμιση των γραμμών διανομής, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τους όρους του εγκεκριμένου χρηματοδοτικού σχεδίου ή οποιουδήποτε ισοδύναμου μέσου.
(δ) Ο Διαχειριστής του Συστήματος Διανομής καταρτίζει πρόγραμμα συμμόρφωσης σύμφωνα με την παρ. 3, το οποίο αναφέρει τα μέτρα που λαμβάνονται, προκειμένου να αποκλείεται οποιαδήποτε μεροληπτική συμπεριφορά και να διασφαλίζεται η δέουσα παρακολούθηση της τήρησης του προγράμματος, καθώς και οι συγκεκριμένες υποχρεώσεις των υπαλλήλων για την επίτευξη του εν λόγω στόχου.
3. Με το πρόγραμμα συμμόρφωσης καθορίζονται κανόνες, διαδικασίες και υποχρεώσεις του προσωπικού του Διαχειριστή σε ό,τι αφορά ιδίως:
(α) την υποχρέωση διαφύλαξης του εμπιστευτικού χαρακτήρα των εμπορικά ευαίσθητων πληροφοριών, καθώς και την υποχρέωση αποτροπής της με μεροληπτικό τρόπο κοινοποίησης πληροφοριών που αφορούν στη δραστηριότητά του και ενδέχεται να παρέχουν εμπορικά πλεονεκτήματα,
(β) τον τρόπο επεξεργασίας των πάσης φύσεως δεδομένων που διαχειρίζεται, σε εναρμόνιση με τη νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και ορίζεται το πλαίσιο ώστε να αποκλείεται η διακριτική διαχείριση δεδομένων,
(γ) τον καθορισμό και τη διαβάθμιση κάθε πληροφορίας που εμπίπτει στις παραπάνω περιπτώσεις ή τον καθορισμό των κριτηρίων διαβάθμισής της, καθώς και τους κανόνες διαχείρισής της,
(δ) τη συγκέντρωση και καταγραφή στοιχείων, καθώς και την τήρηση αρχείου σχετικά με την εκτέλεση του προγράμματος συμμόρφωσης από τον Υπεύθυνο Συμμόρφωσης και από τη ΡΑΕ.
4. Το πρόγραμμα συμμόρφωσης καταρτίζεται από τον Υπεύθυνο Συμμόρφωσης σε συνεργασία με τον Διαχειριστή και υπόκειται στην έγκριση της ΡΑΕ, η οποία δύναται να επιβάλει συγκεκριμένες τροποποιήσεις του προγράμματος. Η ΡΑΕ, κατά την παρακολούθηση του προγράμματος συμμόρφωσης, δύναται να καθορίζει πρόσθετους όρους και προϋποθέσεις για τη διασφάλιση του αποτελεσματικού λειτουργικού διαχωρισμού, της ανεξαρτησίας και της αμερόληπτης συμπεριφοράς του Διαχειριστή. Υπό την επιφύλαξη των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων της ΡΑΕ, η συμμόρφωση προς το πρόγραμμα υπόκειται στον ανεξάρτητο έλεγχο του Υπεύθυνου Συμμόρφωσης.
5. Ο Υπεύθυνος Συμμόρφωσης είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ορίζεται από τον Διαχειριστή, κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης. Είναι πλήρως ανεξάρτητος σε σχέση με τον Διαχειριστή και έχει απρόσκοπτη πρόσβαση σε κάθε αναγκαίο στοιχείο και πληροφορία που τηρείται από τον Διαχειριστή ή θυγατρική επιχείρηση αυτού για την εκπλήρωση των καθηκόντων του.
6. Η ΡΑΕ δύναται, με απόφασή της, να αρνηθεί τον ορισμό του Υπεύθυνου Συμμόρφωσης μόνο για λόγους έλλειψης ανεξαρτησίας ή επαγγελματικής επάρκειας, καθώς και να ζητήσει οποτεδήποτε την αντικατάσταση ήδη ορισμένου Υπεύθυνου Συμμόρφωσης για τους ίδιους λόγους, λαμβάνοντας επιπλέον υπόψη και την επίδοση του τελευταίου κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Περαιτέρω, ο Διαχειριστής δύναται να παύσει τον Υπεύθυνο Συμμόρφωσης, ύστερα από προηγούμενη γνωστοποίηση στη ΡΑΕ και κατόπιν άπρακτης παρέλευσης είκοσι (20) ημερών από τη γνωστοποίηση αυτή.
7. Ο Υπεύθυνος Συμμόρφωσης είναι αρμόδιος για:
(α) την παρακολούθηση της εκτέλεσης του προγράμματος συμμόρφωσης και τον έλεγχο της συμμόρφωσης του διαχειριστή προς αυτό,
(β) την εκπόνηση ετήσιας έκθεσης και την κοινοποίησή της στη ΡΑΕ μέχρι την 31η Ιανουαρίου εκάστου έτους. Στην έκθεση, που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ εντός πέντε (5) ημερών από την κοινοποίησή της, αναφέρονται τα μέτρα που λαμβάνονται για την εκτέλεση του προγράμματος συμμόρφωσης, αξιολογούνται η επάρκεια και η εφαρμογή τους από τον Διαχειριστή ως προς την επίτευξη των σκοπών του προγράμματος και διατυπώνονται προτάσεις του Υπεύθυνου Συμμόρφωσης σχετικά με το πρόγραμμα συμμόρφωσης και την εκτέλεσή του,
(γ) την υποβολή στη ΡΑΕ τριμηνιαίων αναφορών σε σχέση με την εκτέλεση του προγράμματος συμμόρφωσης,
(δ) τη γνωστοποίηση στη ΡΑΕ κάθε παράβασης ως προς την εφαρμογή του προγράμματος συμμόρφωσης, κατά τον χρόνο που αυτή σημειώνεται, καθώς και την υποβολή προτάσεων για την άμεση λήψη μέτρων,
(ε) την υποβολή έκθεσης στη ΡΑΕ σε σχέση με τις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις μεταξύ της Κάθετα Ολοκληρωμένης επιχείρησης και του Διαχειριστή.
(στ) τον έλεγχο εκπλήρωσης των υποχρεώσεων της παρ. 4 του άρθρου 59Β.
8. Αν ο Διαχειριστής Συστήματος Διανομής αποτελεί μέρος Κάθετα Ολοκληρωμένης επιχείρησης, οι ανακοινώσεις και τα σήματα των διαχειριστών συστημάτων διανομής με κάθετη ολοκλήρωση δεν πρέπει να προκαλούν σύγχυση όσον αφορά τη χωριστή ταυτότητα του κλάδου προμήθειας της Κάθετα Ολοκληρωμένης επιχείρησης.
9. Η ΡΑΕ δύναται να εκδίδει κατευθυντήριες οδηγίες για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.
10. Στις Ολοκληρωμένες επιχειρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες εξυπηρετούν λιγότερους από εκατό χιλιάδες (100.000) συνδεδεμένους πελάτες ή εξυπηρετούν μικρά απομονωμένα συστήματα, δεν εφαρμόζονται οι παρ. 1 έως 6.
11. Στους παραβάτες του παρόντος επιβάλλεται πρόστιμο, σύμφωνα με το άρθρο 36.».