Στον ν. 4001/2011 (Α΄179) προστίθεται άρθρο 48Γ ως εξής:
«Άρθρο 48Γ
Εργαλεία σύγκρισης
1. Οι οικιακοί πελάτες και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις με αναμενόμενη ετήσια κατανάλωση κάτω από εκατό χιλιάδες (100.000) κιλοβατώρες (kWh) δικαιούνται να έχουν δωρεάν πρόσβαση σε τουλάχιστον ένα (1) εργαλείο σύγκρισης των προσφορών των προμηθευτών, περιλαμβανομένων των προσφορών για συμβάσεις δυναμικής τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας. Οι πελάτες ενημερώνονται για τη διαθεσιμότητα των εργαλείων αυτών από τους λογαριασμούς τους ή από τα έγγραφα που τους συνοδεύουν ή με άλλα μέσα. Τα εργαλεία σύγκρισης πληρούν τουλάχιστον τις ακόλουθες απαιτήσεις:
α) λειτουργούν ανεξάρτητα από τους συμμετέχοντες στην αγορά και εξασφαλίζουν ότι όλες οι επιχειρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας έχουν ίση μεταχείριση στα αποτελέσματα αναζήτησης,
β) αναφέρουν με σαφήνεια τους ιδιοκτήτες τους και το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που χειρίζεται και ελέγχει το εργαλείο, και παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης των εργαλείων,
γ) θέτουν σαφή και αντικειμενικά κριτήρια, στα οποία βασίζεται η σύγκριση, περιλαμβανομένων και υπηρεσιών, και τα κοινοποιούν,
δ) χρησιμοποιούν απλή και σαφή γλώσσα,
ε) παρέχουν ακριβή και επικαιροποιημένη πληροφόρηση και αναφέρουν την ώρα της τελευταίας ενημέρωσης,
στ) είναι προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία, όντας αντιληπτά και κατανοητά,
ζ) περιλαμβάνουν αποτελεσματική διαδικασία για την αναφορά εσφαλμένης πληροφόρησης, σχετικά με τις δημοσιοποιούμενες προσφορές, και
η) πραγματοποιούν συγκρίσεις και ταυτόχρονα περιορίζουν τις απαιτούμενες πληροφορίες προσωπικού χαρακτήρα στα δεδομένα που είναι απολύτως αναγκαία για τη σύγκριση.
Κατ’ ελάχιστον ένα εργαλείο σύγκρισης καλύπτει ολόκληρη την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Αν η αγορά καλύπτεται από πολλαπλά εργαλεία σύγκρισης και οι πληροφορίες που παρουσιάζονται σε αυτά δεν καλύπτουν πλήρως την αγορά, τα εργαλεία αυτά περιλαμβάνουν σαφή σχετική δήλωση, πριν από την παρουσίαση των αποτελεσμάτων.
2. Τα εργαλεία που αναφέρονται στην παρ. 1 μπορούν να τελούν υπό τη διαχείριση οποιασδήποτε οντότητας, ιδίως δημόσιων αρχών ή φορέων και ιδιωτικών εταιρειών.
3. Αρμόδια αρχή για την έκδοση σημάτων εμπιστοσύνης για τα εργαλεία σύγκρισης, τα οποία πληρούν τις απαιτήσεις που καθορίζονται στην παρ. 1, ορίζεται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Με απόφαση της ΡΑΕ εξειδικεύονται οι απαιτήσεις της παρ. 1. Η ΡΑΕ υποχρεούται να παρακολουθεί τη διαθεσιμότητα εργαλείων σύγκρισης και να εξασφαλίζει ότι τα εργαλεία σύγκρισης που φέρουν σήμα εμπιστοσύνης εξακολουθούν να πληρούν τις απαιτήσεις της παρ. 1.
4. Όλα τα εργαλεία σύγκρισης προσφορών των συμμετεχόντων στην αγορά είναι επιλέξιμα για υποβολή αίτησης για σήμα εμπιστοσύνης σύμφωνα με το παρόν σε εθελοντική βάση και χωρίς διακρίσεις. Το σήμα εμπιστοσύνης απονέμεται, αναστέλλεται και ανακαλείται σύμφωνα με τη διαδικασία που καθορίζεται με απόφαση της ΡΑΕ. Αν εργαλείο σύγκρισης προσφορών, στο οποίο έχει απονεμηθεί σήμα εμπιστοσύνης, παραβιάζει τους όρους λειτουργίας του ή τις σχετικές συστάσεις και αποφάσεις της ΡΑΕ, η ΡΑΕ δύναται να επιβάλλει χρηματική κύρωση στον ιδιοκτήτη ή διαχειριστή του, κατά το άρθρο 36.
5. Αν η ΡΑΕ παρέχει εργαλείο σύγκρισης το οποίο πληροί τις απαιτήσεις της παρ. 1 και καλύπτει ολόκληρη την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, δεν υποχρεούται να εκδίδει σήματα εμπιστοσύνης για έτερα εργαλεία σύγκρισης.».
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 22 Εργαλεία σύγκρισης – Προσθήκη άρθρου 48Γ στον ν. 4001/2011 (άρθρο 14 και περ. κε παρ. 1 άρθρου 59 Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944)"
#1 Σχόλιο Από ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΚΙΚΑΣ Στις 12 Αύγουστος, 2022 @ 11:16
Προτείνουμε να μην περιληφθεί στον νόμο το σημείο 5 του άρθρου 22, που δίνει την δυνατότητα στην ΡΑΕ να μην προχωρήσει στην απονομή σήματος εμπιστοσύνης σε εργαλεία σύγκρισης τιμών εφόσον κρίνει ότι το εργαλείο που η ίδια έχει αναπτύξει καλύπτει τις απαιτήσεις του νόμου.
Η πρόβλεψη αυτή, που στην Οδηγία 944/2019 της ΕΕ είναι εύλογη δεδομένου ότι αφορούσε όλες τις χώρες μέλη, στην Ελλάδα δεν έχει λόγο ύπαρξης. Αντίθετα, επιδεινώνει την υπάρχουσα κατάσταση αγνοώντας την ήδη διαμορφωμένη πραγματικότητα.
Η πραγματικότητα είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχουν ιδιωτικά εργαλεία σύγκρισης τιμών από τον Οκτώβριο του 2015 οπότε και το πρώτο από αυτά παρουσιάστηκε στην ΡΑΕ*. Τα εργαλεία αυτά (αυτορρυθμιζόμενα με χρήση διαδικασιών που ισχύουν σε χώρες μέλη της ΕΕ) έχουν ήδη μοναδικούς χρήστες που συνολικά ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο. Το allazorevma.gr είναι με διαφορά το πιο δημοφιλές εργαλείο σύγκρισης τιμών μεταξύ των καταναλωτών όπως φαίνεται από πρόσφατη (Μάρτιος ’22) έρευνα της εταιρείας Prorata για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Η ίδια έρευνα υποδεικνύει το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί αν η ΡΑΕ αρνηθεί να προβεί σε πιστοποίηση των ιδιωτικών εργαλείων, δεδομένου ότι, ελλείψει πιστοποίησης, επελέγησαν να συμπεριληφθούν στο σχετικό ερωτηματολόγιο ιστοσελίδες που είναι εμφανές ότι δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις της Οδηγίας. Η στέρηση της πιστοποίησης συνεπώς θα συμβάλει στην διατήρηση της σύγχυσης στην αγορά και της παραπλάνησης των καταναλωτών.
Θεωρούμε ότι η αύξηση του φόρτου εργασίας και η ανάληψη πρόσθετων ευθυνών από την ΡΑΕ έχουν ελάχιστο κόστος συγκρινόμενα με το σημαντικό όφελος που τα ιδιωτικά εργαλεία έχουν ήδη προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν στους Έλληνες καταναλωτές.
* Η συνάντηση του Οκτωβρίου του 2015 έγινε για να υποβληθεί αίτημα για πιστοποίηση του allazorevma.gr. Η απάντηση των στελεχών της ΡΑΕ τότε ήταν ότι δυστυχώς δεν έχουν από τον νόμο την αρμοδιότητα τέτοιας πιστοποίησης. Μας έδωσαν ταυτόχρονα (προφορικά) συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία μας, πράγμα που επαναλαμβάνουν σε κάθε ευκαιρία από τότε.
#2 Σχόλιο Από ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΚΙΚΑΣ Στις 12 Αύγουστος, 2022 @ 11:19
Προτείνουμε να μην περιληφθεί στον νόμο το σημείο 5 του άρθρου 22, που δίνει την δυνατότητα στην ΡΑΕ να μην προχωρήσει στην απονομή σήματος εμπιστοσύνης σε εργαλεία σύγκρισης τιμών εφόσον κρίνει ότι το εργαλείο που η ίδια έχει αναπτύξει καλύπτει τις απαιτήσεις του νόμου.
Η πρόβλεψη αυτή, που στην Οδηγία 944/2019 της ΕΕ είναι εύλογη δεδομένου ότι αφορούσε όλες τις χώρες μέλη, στην Ελλάδα δεν έχει λόγο ύπαρξης. Αντίθετα, επιδεινώνει την υπάρχουσα κατάσταση αγνοώντας την ήδη διαμορφωμένη πραγματικότητα.
Η πραγματικότητα είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχουν ιδιωτικά εργαλεία σύγκρισης τιμών από τον Οκτώβριο του 2015 οπότε και το πρώτο από αυτά παρουσιάστηκε στην ΡΑΕ. Τα εργαλεία αυτά (αυτορρυθμιζόμενα με χρήση διαδικασιών που ισχύουν σε χώρες μέλη της ΕΕ) έχουν ήδη μοναδικούς χρήστες που συνολικά ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο. Το allazorevma.gr είναι με διαφορά το πιο δημοφιλές εργαλείο σύγκρισης τιμών μεταξύ των καταναλωτών όπως φαίνεται από πρόσφατη (Μάρτιος ’22) έρευνα της εταιρείας Prorata για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Η ίδια έρευνα υποδεικνύει το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί αν η ΡΑΕ αρνηθεί να προβεί σε πιστοποίηση των ιδιωτικών εργαλείων, δεδομένου ότι, ελλείψει πιστοποίησης, επελέγησαν να συμπεριληφθούν στο σχετικό ερωτηματολόγιο ιστοσελίδες που είναι εμφανές ότι δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις της Οδηγίας. Η στέρηση της πιστοποίησης συνεπώς θα συμβάλει στην διατήρηση της σύγχυσης στην αγορά και της παραπλάνησης των καταναλωτών.
Θεωρούμε ότι η αύξηση του φόρτου εργασίας και η ανάληψη πρόσθετων ευθυνών από την ΡΑΕ έχουν ελάχιστο κόστος συγκρινόμενα με το σημαντικό όφελος που τα ιδιωτικά εργαλεία έχουν ήδη προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν στους Έλληνες καταναλωτές.