Μεταφορτώστε εδώ το αρχείο με τις TΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Αρχική Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης ΑποβλήτωνTΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
TΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- 9 ΣχόλιαΤΡΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- 16 ΣχόλιαTΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
7 Οκτωβρίου 2022, 23:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
21 Οκτωβρίου 2022, 23:00
Σχετικό Υλικό
TΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝΤΡΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
16 Σχόλια 25 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 35093 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων
- Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...
- Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος
- Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944
- Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Δημιουργίας Αποβλήτων
- Διαβούλευση στο σχέδιο για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση
- Απαγόρευση καλλιέργειας ΓΤΟ
- Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012-27-ΕΕ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
- Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Βοσκήσιμες γαίες Ελλαδας
- Κτήμα Τατοϊου
- Εγκριση κώδικα για την προστασία των νερών στο πλαίσιο οδηγίας
- Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτων
- ΚΥΑ αειφορίας
- φυσικό αέριο -τροποιήσεις ν.4001/2011
- Ενσωμάτωση οδηγίας 2012/27/ΕΕ
- Σύσταση ΑΕ και τροποιοίσεις ν. 4123/2013
- Σχέδιο της κύριας έκθεσης της Ολλανδικής εταιρίας HVA με αντικείμενο τη βελτίωση της διαχείρισης υδάτων, αγροτικών καλλιεργειών και αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
- Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις
- Τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019
- Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΝΕΩΣIΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -Β’ ΦΑΣΗ, AΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο για τη Διαχείριση Αποβλήτων»
- Νέο Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για την Κυκλική Οικονομία – Οδικός Χάρτης
- Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση και μετατροπή του εθνικού κτιριακού αποθέματος
- Προώθηση της Ανακύκλωσης–Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 της 30ής Μαΐου 2018.
- «Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ)»
- Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan) για τις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον»
- Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής νομοθεσίας»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το «Εθνικό Πρόγραμμα Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΠΕΑΡ)»
- Σχέδιο νόμου «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης»
- ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
- Σχέδιο διατάξεων για ενσωμάτωση Οδηγιών 2019/692 και 2018/844
- Δημόσια Διαβούλευση για τη Μακροχρόνια Στρατηγική για το έτος 2050
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΕΗ, ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΕΠΑ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΑΠΕ»
- Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) για το Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης
- Μητροπολιτικός Φορέας Γουδή - Ιλισίων
- Καθορισμός των Προδιαγραφών και του Περιεχομένου των Σχεδίων Δράσης Ειδών και Τύπων Οικοτόπων στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α')
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4062/2012
- Σύστημα αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών σύμφωνα με το άρθρο 32η του ν. 3468/2006
- Χορήγηση οικονομικών αντισταθμισμάτων σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 4 του άρθρου 22 του ν. 1650/1986
- Κανονισμός Τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας
- Χαρακτηρισμός της υδάτινης, χερσαίας και ευρύτερης περιοχής της λίμνης Παμβώτιδας (Ιωαννίνων),Π.Ε. Ιωαννίνων ως Περιφερειακό Πάρκο, και καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης
- Περιβαλλοντική διαχείριση των περιοχών με οικιστικές πυκνώσεις, ιώδους περιγράμματος
- Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα
- Σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων του άρθρου 19Α του ν.4062/2012 και όρια προστίμων
- Εθνικό Σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας (άρθρο 9 της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ)
- Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης της Δασοπονίας 2018-2038 (Εθνική Στρατηγική για τα Δάση)
- Χαρακτηρισμός χερσαίων, υδάτινων και θαλάσσιων περιοχών ως Εθνικού Πάρκου
- Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας και άλλες διατάξεις
- Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης
- Εθνική Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία
- ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
- Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου
- Οργάνωση και λειτουργία φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
- Τροποποίηση του άρθρου 15Α του ν. 3054/2002 & αντικατάσταση ΚΥΑ κριτηρίων & μεθοδολογία κατανομής βιοντίζελ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/1513
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/652
- ΣΧΕΔΙΟ ΚΥΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
- ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΠΕΠΙΕΣΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
- Έρευνα και εκμετάλλευση λατομικών ορυκτών και άλλες διατάξεις
- «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις»
- Κανονισμός Πυροπροστασίας Κτιρίων
- ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - ΧΩΡΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων
- Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου ως Εθνικού Πάρκου Δάσους Δαδιάς, Λευκίμης, Σουφλίου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών
- Μεθοδολογία υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν3054_2002 Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
- Αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες διατάξεις
- Σύσταση και τήρηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4014/2011(Α΄ 209)
- Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του
- Χαρακτηρισμός της περιοχής του Εθνικού Δρυμού Λευκών Ορέων ως Εθνικού Πάρκου
- Καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών χάραξης, σήμανσης
- Καθορισμός κριτηρίων, μεθοδολογίας κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ και ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος…
- Χαρακτηρισμός χερσαίων και υδάτινων περιοχών της Οροσειράς Ροδόπης ως Εθνικό Πάρκο
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων και καθορισμός διαδικασίας επιβολής προστίμων σχετικά με την τήρηση των κριτηρίων αειφορίας βιοκαυσίμων και βιορευστών.
- Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης
- Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα
- Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός
- Επίσπευση διαδικασιών κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης των δασικών χαρτών και λοιπές διατάξεις
- Καθορισμός Κανόνων
- Ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης
- Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…
- Δημιουργία νέας καθετοποιημένης εταιρίας Ηλεκτρικής ενέργειας
- Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμού
- Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων
- Δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)
- Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ
- ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
- Ρύθμιση θεμάτων Κ.Δ.Ε.Π.Α.Π
Έχω ήδη αφήσει το σχόλιό μου σε προηγούμενη ανάρτηση. Θα ήθελα να προσθέσω:
Εκ μέρους των φορέων που εκπροσωπώ, δηλαδή την Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Κέρκυρας, το EcoCorfu και το Βιο7νησα θα ήθελα να ζητήσω παράταση της διαβούλευσης ώστε να προλάβουν τα διοικητικά συμβούλια των φορέων να μελετήσουν, να συνεδριάσουν, να συντάξουν και να εκφέρουν την γνώμη τους.
Οι δύο εβδομάδες που δόθηκαν «αιφνιδίως», δεν ήταν αρκετές για κάτι τέτοιο.
Παρακαλούμε πολύ για ακόμη δυο εβδομάδες παράταση.
Ευχαριστούμε πολύ!
Η Γενική Διεύθυνση Μεγάλων Έργων της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. στο πλαίσιο της διαχείρισης μεγάλων χρηματοδοτούμενων έργων επισημαίνει τα παρακάτω που αφορούν την πρόβλεψη της ένταξης των ΑΕΚΚ στον υπό αλλαγή Κανονισμό Δομικών Προϊόντων (συμπλήρωση στο τέλος της παραγράφου 6.4) συμμετέχοντας στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση της τροποποίησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ).
Mε βάση τη συγκεκριμένη παράγραφο (6.4) προβλέπεται ότι τα ΑΕΚΚ θα εντάσσονται στον υπό αλλαγή Κανονισμό Δομικών Προϊόντων, όπου απαιτείται η υποχρέωση σήμανσης CE και με αυτό τον τρόπο θα επιτρέπεται η ελεύθερη διακίνηση εντός ΕΕ και θα δίνεται η δυνατότητα στον τελικό χρήστη να μπορεί να εμπιστευτεί την ποιότητα του υλικού από ΑΕΚΚ. Σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ. 8 του ΦΕΚ 1312Β’/2010 το κλάσμα των επεξεργασμένων ΑΕΚΚ μπορεί να χρησιμοποιείται και ως προϊόν δομικών κατασκευών. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 1914Β’/2012 ορίζονται οι προδιαγραφές για τη σήμανση CE σε προϊόντα δομικών κατασκευών.
Προβληματισμοί
Η παραπάνω πρόβλεψη αναμένεται να αυξήσει το κόστος διαχείρισης των ΑΕΚΚ και να κάνει τη διαδικασία πιο χρονοβόρα.
Πρέπει να είναι σαφές από ποιο στάδιο θα ξεκινά η πιστοποίηση (παραγωγή των ΑΕΚΚ, η μεταφορά, η απόθεση, η διαλογή, η επεξεργασία η επαναχρησιμοποίηση). Θα πρέπει κάποιοι κωδικοί ΕΚΑ να εξαιρεθούν από αυτόν τον κανονισμό.
Για παράδειγμα θα πρέπει να διευκρινιστεί αν ο κωδικός 17 05 04 για τον οποίο μπορεί να γίνεται χρήση για επίχωση ύστερα από θραύση (επεξεργασία-άρθρο 3 παρ. 2 ν.4819/2021 – εκτός εργοταξίου και επιστροφή στο έργο) στο ίδιο το έργο, θα πρέπει να πάρει CE αν η διαχείριση γίνει εκτός εργοταξίου ή ο ίδιος ο χώρος τελικής διάθεσης (το ίδιο το έργο εν προκειμένω) θα υποχρεωθεί να δεχθεί ΑΕΚΚ με CE.
Γενικά θα πρέπει να διευκρινίζονται ζητήματα διαχείρισης των ΑΕΚΚ, όπως θέματα προσωρινής αποθήκευσης, ιχνηλασιμότητας κ.λπ. εργασιών, στο αυστηρό χρονικό και οικονομικό πλαίσιο υλοποίησης δημόσιων έργων καθώς οι διαδικασίες αυτές θα είναι χρονοβόρες.
Σε εργολαβίες που προβλέπεται να παράγουν μεγάλες ποσότητες ΑΕΚΚ η διαχείριση των οποίων πρέπει να είναι άμεση, η πιστοποίηση θα είναι δυσχερής ως διαδικασία, λόγω του όγκου των ΑΕΚΚ, καθώς θα παρατείνεται ο χρόνος προσωρινής αποθήκευσης (με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς την καταχώρηση των ποσοτήτων στο ΗΜΑ). Για την πιστοποίηση αυτών θα πρέπει να είναι σαφές αν θα είναι υπεύθυνος φορέας ο διαχειριστής των ΑΕΚΚ ή ο φορέας του έργου. Τέλος επειδή η αναφορά στους κωδικούς ΕΚΑ θα γίνεται στη ΜΠΕ του έργου, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν στους περιβαλλοντικούς όρους πρέπει να προβλέπεται αν η διαχείριση των ΑΕΚΚ θα γίνεται με πιστοποίηση.
Συμπέρασμα
Η συγκεκριμένη προσθήκη στο Τροποποιημένο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση (στο πλαίσιο μείωσης του αποτυπώματος CO2 και της κυκλικής οικονομίας), αλλά θα πρέπει πρώτα να υπάρχει ρητή αναφορά στον καινούργιο ΚΔΠ υλικών, καθώς ο ΚΔΠ δεν έχει λάβει την τελική του μορφή σε επίπεδο ΕΕ (αποτελεί ακόμη πρόταση) (1), και αναφορικά με τα ΑΕΚΚ δεν έχει αξιολογηθεί ποιοι κωδικοί ΑΕΚΚ είναι αναγκαίο να έχουν CE σήμανση. Θα πρέπει να υπάρχει σαφής σύνδεση πως αυτό θα ενισχύσει την ανάπτυξη αγορών για τα πιστοποιημένα υλικά που προέρχονται από την επεξεργασία ΑΕΚΚ. Πριν λάβει την τελική του μορφή ο νέος ΚΔΠ, θα πρέπει να προηγηθούν οι αντίστοιχες μελέτες ως προς το ποιοι κωδικοί ΕΚΑ είναι δυνατόν να ενταχθούν σε αυτό το πλαίσιο.
Ως εκ τούτου, ένα τέτοιο εγχείρημα θα πρέπει σε επίπεδο εθνικού σχεδίου διαχείρισης ΑΕΚΚ να ελεγχθεί ως προς τη δυνατότητα εφαρμογής του σε μεγάλα δημόσια έργα. Σε πρώτη φάση θα μπορούσε να αφορά μόνο τα δομικά προϊόντα που προέρχονται από την επεξεργασία ΑΕΚΚ, η οποία θα γίνεται σε πιστοποιημένη με ISO γραμμή παραγωγής.
(1) Πρόταση ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τη θέσπιση εναρμονισμένων όρων εμπορίας δομικών προϊόντων, την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2019/1020 και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 305/2011
Να αφαιρεθεί τελείως η καύση και η παραγωγή καυσίμων προϊόντων από τη διαχείριση των απορριμμάτων.
1. Στην 2η τροποποίηση παρατηρείται μια γενική ασάφεια για τον ρόλο που θα έχουν τόσο τα ΚΔΑΥ, όσο και οι ΜΕΑ και ΜΑΑ.
Θα πρέπει να προσδιορισθεί με σαφήνεια το είδος των αποβλήτων που θα δέχεται η κάθε μια από αυτές τις εγκαταστάσεις. Θα πρέπει να διαφαίνονται με σαφήνεια οι διαφορές μεταξύ των εγκαταστάσεων αυτών και αν θα συνυπάρχουν διακριτά ή θα αλλάζει ονομασία η μονάδα ανάλογα με τα είδη των αποβλήτων που θα δέχεται και την τροποποίηση της διεργασίας. Επιπροσθέτως, θα πρέπει καθορίζεται μέχρι ποιου σημείου επέρχεται αναβάθμιση γιατί μετά το ΚΔΑΥ μπορεί να γίνει π.χ. ΜΑΑ, οπότε ανακύπτουν ζητήματα στους ΠΕΣΔΑ.
Τέλος, δεν καθορίζεται ποια είναι η κατηγοριοποίηση των ΜΑΑ σε σχέση με την περιβαλλοντική τους αδειοδότηση σύμφωνα με την ΚΥΑ 17185/1069/2022, όπως ισχύει, όπως αναφέρεται και στην Τροποποίηση Νο 7.
2. Στην 3η τροποποίηση παρατηρείται ασάφεια, σχετικά με το αντικείμενο και τις δραστηριότητες των αναφερόμενων εγκαταστάσεων (ΚΔΑΥ, ΜΕΑ, ΜΑΑ), ενώ επιπλέον αναφέρεται ότι τα ΚΔΑΥ, οι ΜΕΑ και οι ΜΑΑ θα έχουν ως σκοπό την διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών.
Παράλληλα υπάρχει και η αναφορά ότι «τα ΚΔΑΥ θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν, ώστε από τα μη αξιοποιήσιμα υλικά να μπορούν να παράγουν εναλλακτικό (δευτερογενές) καύσιμο, κάτι όμως που μπορεί να επιτυγχάνεται και μέσω τροφοδότησης των υπολειμμάτων των ΚΔΑΥ στις αντίστοιχες ΜΕΑ’’.
Θα πρέπει να ξεκαθαριστούν οι εργασίες που θα δύναται να πραγματοποιούνται στις εκάστοτε εγκαταστάσεις, καθώς επίσης και να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι για την ενίσχυση και την αναβάθμιση τους.
3. Στην 5η τροποποίηση υπάρχει η αναφορά: «Μεταβατικά, έως την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ σε μια Περιφέρεια που προβλέπονται στο οικείο ΠΕΣΔΑ, είναι δυνατή η επεξεργασία των υπολειπόμενων σύμμεικτων σε ΜΕΑ/ΜΑΑ οι οποίες έχουν υλοποιηθεί με επιχειρηματική πρωτοβουλία και στις οποίες τηρείται η ιεράρχηση των αποβλήτων, υπό την προϋπόθεση συνεργασίας αυτών με τον οικείο ΦΟΔΣΑ.».
Να τεθούν ως προϋποθέσεις τα ακόλουθα : α) οι ΜΕΑ πρέπει να προβλέπονται στον οικείο ΠΕΣΔΑ ώστε να μην υπάρχει υπερδιαστασιολόγηση, η οποία θα αντίβαινε την ιεράρχηση στη διαχείριση αποβλήτων αφού η επιπλέον δυναμικότητα σύμμεικτων ΑΣΑ θα λειτουργούσε ως αντικίνητρο στην διαλογή στην πηγή και β) οι υφιστάμενες μονάδες να είναι κατάλληλα αδειοδοτημένες.
4. Στην 8η τροποποίηση αναφέρεται:
-«6. Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης, στις οποίες μπορεί να γίνεται ανάκτηση ενέργειας με θερμική επεξεργασία των Υπολειμμάτων των ΜΕΑ/ΜΑΑ ή/και των εναλλακτικών καυσίμων για τη δραστική ελαχιστοποίηση του τελικού υπολείμματος προς υγειονομική ταφή (απαραίτητες για την επίτευξη του στόχου ταφής κάτω από 10% μέχρι το 2030). Μεταβατικά, έως την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ σε μια Περιφέρεια που προβλέπονται στο οικείο ΠΕΣΔΑ, σε μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης εντός ή εκτός της Περιφέρειας είναι επιτρεπτή η θερμική επεξεργασία και υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ.».
Η θερμική επεξεργασία και υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ (πράσινος/γκρι κάδος) είναι προβληματική τόσο ως προς τις ενδεχόμενες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όσο ως προς την ενεργειακή απόδοση για εγκαταστάσεις R1 (Παράρτημα ΙΙ Εργασίες Ανάκτησης του άρθρου 75 του ν. 4819/2021), αλλά και την μη τήρηση της ιεράρχησης των αποβλήτων, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 4819/ 2021.
Επίσης, σύμφωνα με την ΚΥΑ 17185/1069/2022, η δραστηριότητα 10β της 4ης Ομάδας [Εγκαταστάσεις ανάκτησης υλικών από μη επικίνδυνα σύμμεικτα ανακυκλώσιμα απόβλητα μέσω μηχανικής ή/και χειρωνακτικής διαλογής (ΚΔΑΥ) (εργασίες R12)] μπορούν να περιλαμβάνουν και την παραγωγή δευτερογενούς καυσίμου.
Προτείνεται για το μεταβατικό στάδιο μέχρι την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ, να παραμείνει σε ισχύ η υφιστάμενη πρόβλεψη του ΕΣΔΑ, δηλ. να είναι επιτρεπτή η θερμική επεξεργασία εναλλακτικών (δευτερογενών/απορριμματογενών) καυσίμων και των υπολειμμάτων της επεξεργασίας, αντί των υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΣΔΑ
Εδώ και χρόνια οι τσιμεντοβιομηχανίες καίνε σκουπίδια στο Βόλο αλλά και στο Μηλάκι και στη Θεσσαλονίκη και προσεχώς σε όλη την Ελλάδα.
Μέσα σε τρεις σελίδες, οι συντάκτες της πρότασης για την τροποποίηση του ΕΣΔΑ, κατάφεραν να αναδείξουν την περιφρόνησή τους όχι μόνο απέναντι στις τοπικές κοινωνίες, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, και τα ευρωπαϊκά κεκτημένα, αλλά ακόμα και απέναντι στην κοινοβουλευτική διαδικασία.
Αυτά είναι απολύτως αντίθετα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες για την ανάκτηση και την ανακύκλωση. Αντί της διαλογής στην πηγή, της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης η καύση!
Και όλα γίνονται χωρίς το διάλογο που θα έπρεπε να αναπτυχθεί τόσο στο Κοινοβούλιο, όσο και στα Δημοτικά Συμβούλια και τις τοπικές κοινωνίες,
για μια τόσο σοβαρή μεταβολή.
Φαίνεται ότι υποβολείς είναι οι μεγαλοεργολάβοι που θα κατασκευάσουν τις ιδιωτικές ΜΕΑ, ή οι ίδιοι οι τσιμεντοβιομήχανοι που θα καίνε τα σύμμεικτα χωρίς να διαθέτουν την απαραίτητη τεχνολογία και μάλιστα σε βάρος της υγείας των πολιτών.
Να είναι σίγουροι ότι αυτά δεν θα περάσουν έτσι.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
Λίτσα Στεργιοπούλου Κώστας Βολιώτης
Η αναβάθμιση των υφιστάμενων ΚΔΑΥ δεν έρχεται σε αντίθεση με τη δημιουργία νέων ΜΕΑ με γραμμή ΚΔΑΥ; Έχει προηγηθεί μελέτη για τις ποσότητες και τον αριθμό των απαιτούμενων ΚΔΑΥ;
Γιατί να είναι «το ΥΠΕΝ θα είναι αρμόδιο για να αποφασίσει σχετικά με τον καθορισμό του αριθμού αυτών των Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης, των περιοχών εξυπηρέτησης ανά μονάδα και της χωροθέτησης (προσδιορισμού θέσης) των μονάδων αυτών»;
Πώς συνδέονται οι αρχές του «ο ρυπαίνων πληρώνει» και «ευθύνη του παραγωγού» με τη δημιουργία μονάδων για τα υπολείμματα των ΚΔΑΥ με δαπάνη του δημοσίου; Γιατί να δημιουργηθούν υποδομές για τα υπολείμματα των ΚΔΑΥ με την εποπτεία των ΦοΣΔΑ; Δεν είναι αρμόδια τα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων;
Έχει νόημα η δημιουργία γραμμών επεξεργασίας οργανικών αποβλήτων για την παραγωγή εδαφοβελτιωτικού μέσω της κομποστοποίησης, όταν αυτό θα καταλήγει στα ΧΥΤ ως υλικό επικάλυψης;
Να αφαιρεθεί τελείως η καύση και η παραγωγή καυσίμων προϊόντων από τη διαχείριση απορριμμάτων σύμμεικτων αποβλήτων και σύμμεικτων υπολειμμάτων
Να μην είναι επιτρεπτή η θερμική επεξεργασία και υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ.
Να μην είναι επιτρεπτή η δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης με επιχειρηματική πρωτοβουλία
Να δημιουργηθει ολοκληρωμενο σσυστημα διαχειρησης απορριματων και αποβλητων στη βαση της μειωσης επαναχρησιμοποιησης ανακυκλωσης και κομποστοποιησης των οργανικων υπολειμματων με υποδομες διαλογης στη πηγη σε ολη την επικρατεια.Οχι στην επικινδυνη καυση ακομα και για παραγωγη ενεργειας η οποια ειναι ανωφελη αν ο στοχος ειναι να παραγετε το 100% απο ΑΠΕ
Να αφαιρεθεί τελείως η καύση και η παραγωγή καυσίμων προϊόντων από τη διαχείριση απορριμμάτων
Να αφαιρεθεί τελείως η καύση και η παραγωγή καυσίμων προϊόντων από τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Το να οδηγούνται απόβλητα απευθείας στην καύση είναι μια ακόμη πιο απροκάλυπτη ομολογία αποτυχίας των ιδιωτικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) και της υστέρησης της διαλογής βιοαποβλήτων. Η Πολιτεία αντί να θεραπεύσει την απώλεια πόρων που οι καταναλωτές πληρώνουν για την ανακύκλωση που δεν γίνεται, αντί να εξυγιάνει το αμαρτωλό κύκλωμα ΣΕΔ-διαλογής, αντί να πριμοδοτήσει ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ που σήμερα δεν υπάρχουν στην Ελλάδα και τα ανακυκλώσιμα στέλνονται εκτός, πριμοδοτεί την ΚΑΥΣΗ μια πανάκριβη, αντιοικολογική μέθοδο που για τις κλιματικές συνθήκες της Ελλάδας δεν έχει ούτε καν ενεργειακή απόδοση. Πρόκειται για σκάνδαλο σε βάρος των πολιτών και για έγκλημα σε βάρος του περιβάλλοντος.
Να αφαιρεθεί τελείως η καύση και η παραγωγή καυσίμων προϊόντων από τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Όπως είχαμε διαπιστώσει και καταγράψει στη διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Διαχειρισης Αποβλήτων (19.08.2022) https://bit.ly/3SlxdEr «δεν διαπνέεται από τη φιλοσοφία της πρόληψης και της μείωσης των ΑΣΑ, βασίζεται στη δημιουργία νέων εργοστασίων με την αναξιόπιστη και βλαπτική για το δημόσιο συμφέρον μέθοδο ΣΔΙΤ, δρομολογεί απροκάλυπτα την καύση αποβλήτων που αποτελεί κόκκινο πανί για το οικολογικό κίνημα».
Με την πρόσφατη τροποποίηση που καταθέτει το ΥΠΕΝ, η δρομολόγηση της καύσης όχι μόνο δεν αναιρείται αλλά ενισχύεται.
Η τροποποίηση μας πάει ακόμα πιο πίσω από το 2020 και μας οδηγεί σε ενεξέλεγκτες περιβαλλοντικές περιπέτειες.
Οι τροποποιήσεις στο ΕΣΔΑ έχουν μόνον ένα σκοπό : Να καταστήσουν την καύση απορριμμάτων ως κυρίαρχη μεθοδολογία διαχείρισης με ακόμα πιο εμφατικό τρόπο. Αυτό συνιστά επίσημη ανατροπή της πυραμίδας ιεράρχησης της διαχείρισης των αποβλήτων (πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση, άλλου είδους ανάκτηση, ταφή). Είναι προκλητικό σε μια χώρα που η πραγματική ανακύκλωση δεν ξεπερνά το 7%, που η χωριστή συλλογή βιοαποβλήτων δεν ξεπερνά το 2% και θάβουμε το 90% να σχεδιάζουμε παρακάμπτοντας αυτή τη ζοφερή εικόνα.
Παραμένει ο στόχος ταφής μόνον του 10% έως το 2030, παρότι δεν υπάρχει τέτοια υποχρέωση από την ΕΕ, η οποία θεσπίζει αυτή την απαίτηση το νωρίτερο για το 2035 κι ακόμα αργότερα για χώρες σαν την Ελλάδα. Είναι σαφές ότι ο στόχος είναι εντελώς ανέφικτος, επομένως ο μόνος λόγος που μπαίνει είναι για να δικαιολογηθεί η καύση «αφού δεν μπορούμε αλλιώς να πιάσουμε το στόχο».
Όμως ακόμα και με την επιβολή της καύσης («ενεργειακής αξιοποίησης») θα χρειαστούν ΧΥΤΕΑ. Πού και πώς θα γίνουν ; καμία πρόβλεψη. Μάλιστα προβλέπεται ότι χώροι ταφής δεν θα χρηματοδοτηθούν στη νέα προγραμματική περίοδο (2021-2027) παρά μόνον εάν πρόκειται για ανάπλαση τους. Αυτό αποδεικνύει ότι το ΕΣΔΑ και οι τροποποιήσεις του προωθούν με εμμονή την ενεργειακή αξιοποίηση χωρίς συγκεκριμένο σχεδιασμό για τις επιπτώσεις της. Κάτι τέτοιο είναι ακόμα πιο επικίνδυνο, διότι προοιονίζει ότι η διαχείριση των αποβλήτων των εγκαταστάσεων ενεργειακής αξιοποίησης θα γίνει πολύ πρόχειρα.
Αναφορικά με το σημείο 7, υποκεφάλαιο 2.1.5.2.
Η χημική ανακύκλωση είναι μια ιδιαίτερα χρήσιμη μέθοδος ανακύκλωσης, συμπληρωματική της μηχανικής ανακύκλωσης. Δίνει λύσεις για ένα ευρύ φάσμα απορριμμάτων που αυτή τη στιγμή καταλήγουν σε ταφή.
Σχετικά με το σημείο 7 υποκεφάλαιο 2.1.5.2 η χημική ανακύκλωση είναι μία εξαιρετική ιδέα η οποία κερδίζει συνεχώς έδαφος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αρχίζει να θεωρείται μία βιώσιμη μέθοδο ανακύκλωσης.