Άρθρο 40 Κανόνες υπολογισμού σε σχέση με τα ελάχιστα μερίδια ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές – Προσθήκη άρθρου 32ΣΤΓ στον ν. 3468/2006

Στον ν. 3468/2006 (Α’ 129) προστίθεται άρθρο 32ΣΤΓ ως εξής:
«Άρθρο 32ΣΤΓ
Κανόνες υπολογισμού σε σχέση με τα ελάχιστα μερίδια ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές
(Άρθρο 27 Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001)
1. Στο πλαίσιο υπολογισμού των ελάχιστων μεριδίων των παρ. 1 και 3 του άρθρου 32ΣΤΑ:
α) Για τον υπολογισμό του παρονομαστή, δηλαδή του ενεργειακού περιεχομένου των καυσίμων για οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές που παρέχονται προς κατανάλωση ή χρήση στην αγορά, λαμβάνονται υπόψη η βενζίνη, το πετρέλαιο/ντίζελ κίνησης, το φυσικό αέριο, τα βιοκαύσιμα, τα βιοαέρια, τα ανανεώσιμα υγρά και αέρια καύσιμα μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης, τα καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα και η ηλεκτρική ενέργεια που παρέχεται στον τομέα των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών.
β) Για τον υπολογισμό του αριθμητή, δηλαδή της ποσότητας ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που καταναλώνεται στον τομέα των μεταφορών για τους σκοπούς των παρ. 1 και 3 του άρθρου 32ΣΤΑ, λαμβάνεται υπόψη το ενεργειακό περιεχόμενο όλων των μορφών ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που παρέχονται σε όλους τους τομείς των μεταφορών, περιλαμβανομένης της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας που παρέχεται στους τομείς των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς και από καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα.
γ) Για τον υπολογισμό τόσο του αριθμητή, όσο και του παρονομαστή, χρησιμοποιούνται οι τιμές σχετικά με το ενεργειακό περιεχόμενο των καυσίμων που παρατίθενται στο Παράρτημα 3.
3. Για τον προσδιορισμό του ενεργειακού περιεχομένου των καυσίμων που δεν περιλαμβάνονται στο Παράρτημα 3, χρησιμοποιούνται τα αντίστοιχα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Τυποποίησης («European Standards Organisation – ESO») για να προσδιορίσουν τη θερμογόνο δύναμη των καυσίμων. Όταν δεν έχουν εγκριθεί πρότυπα «ESO» για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποιούνται τα σχετικά πρότυπα του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης («International Organization for Standardisation – ISO»).
2. Για τον υπολογισμό του αριθμητή, το μερίδιο των βιοκαυσίμων και των βιοαερίων που παράγονται από τις πρώτες ύλες που περιλαμβάνονται στο Μέρος Β του Παραρτήματος 6, περιορίζεται στο ένα κόμμα επτά τοις εκατό (1,7%) του ενεργειακού περιεχομένου των καυσίμων μεταφορών/κίνησης που παρέχονται προς κατανάλωση ή χρήση στην αγορά.
3. Για να αποδειχθεί η τήρηση των ελαχίστων ποσοστών των παρ. 1 και 3 του άρθρου 32ΣΤΑ:
α) το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, μπορεί να υπολογιστεί ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο,
β) το ποσοστό ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας θεωρείται ότι είναι τέσσερεις (4) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο, αν παρέχεται σε οδικά οχήματα και θεωρείται ότι είναι το ένα κόμμα πέντε (1,5) του ενεργειακού του περιεχομένου, όταν παρέχεται στις σιδηροδρομικές μεταφορές,
γ) με την εξαίρεση των ανανεώσιμων καυσίμων που παράγονται από καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών, το ποσοστό ανανεώσιμων καυσίμων που διατίθεται στον αεροπορικό και ναυτιλιακό τομέα, θεωρείται ότι είναι το ένα κόμμα δύο (1,2) του ενεργειακού του περιεχομένου.
4. Για τον υπολογισμό του μεριδίου ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στην ηλεκτρική ενέργεια που διατίθεται στα οδικά και σιδηροδρομικά οχήματα, για τους σκοπούς των παρ. 1 και 3 του άρθρου 32ΣΤΑ, λαμβάνεται υπόψη η διετία, πριν το έτος διάθεσης του ηλεκτρισμού στην ελληνική επικράτεια.
5. Κατά παρέκκλιση της παρ. 4, για τον προσδιορισμό του μεριδίου της ηλεκτρικής ενέργειας για τους σκοπούς των παρ. 1 και 3 του άρθρου 32ΣΤΑ, στην περίπτωση ηλεκτρικής ενέργειας που λαμβάνεται από άμεση σύνδεση με εγκατάσταση που παράγει ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και που παρέχεται σε οδικά οχήματα, η εν λόγω ηλεκτρική ενέργεια λογίζεται πλήρως ως ανανεώσιμη.
6. Για τους σκοπούς του παρόντος, όταν χρησιμοποιείται ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών, μη βιολογικής προέλευσης, είτε άμεσα είτε για την παραγωγή ενδιάμεσων προϊόντων, για τον προσδιορισμό του μεριδίου της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, χρησιμοποιείται το μέσο μερίδιο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στη χώρα παραγωγής, όπως μετρήθηκε δύο (2) έτη πριν από το υπό συζήτηση έτος.
Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές μπορεί να προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης, αν η εγκατάσταση:
α) αρχίζει να λειτουργεί μετά ή ταυτόχρονα με την εγκατάσταση παραγωγής ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών, μη βιολογικής προέλευσης,
β) δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο ή είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο, αλλά μπορεί να αποδειχθεί ότι η αντίστοιχη ηλεκτρική ενέργεια έχει παρασχεθεί χωρίς εισαγωγή ενέργειας από το δίκτυο.
Η ηλεκτρική ενέργεια που έχει παρασχεθεί από το δίκτυο μπορεί να υπολογίζεται ως πλήρως ανανεώσιμη, αν παράγεται αποκλειστικά από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και έχουν αποδειχθεί οι ανανεώσιμες ιδιότητες, όπως και λοιπά ενδεδειγμένα κριτήρια, διασφαλίζοντας ότι οι ανανεώσιμες ιδιότητες διεκδικούνται μόνο μια φορά και μόνο σε έναν τομέα τελικής χρήσης.
7. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να εξειδικεύονται και να συμπληρώνονται τα μέτρα, οι διαδικασίες και οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος.

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 17:11 | ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ A.E.

    ΑΡΘΡΟ 40, Παράγραφος 6
    Θα πρέπει να είναι σαφής ο χαρακτηρισμός της ηλεκτρικής ενέργειας ως ανανεώσιμη στην περίπτωση που μια εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές είναι άμεσα συνδεδεμένη με μονάδα παραγωγής ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης. Έτσι η φράση «Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές μπορεί να προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης…» πρέπει να γραφεί ως «Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές θα προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης…»

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 17:46 | ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ A.E.

    ΑΡΘΡΟ 40, Παράγραφος 3., Εδάφιο α)
    “α) το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, μπορεί να υπολογιστεί ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο”
    Για να δοθούν κίνητρα στην χρήση αποβλήτων έναντι βρώσιμων ελαίων προτείνουμε η λέξη «μπορεί» στο πιο πάνω εδάφιο να αντικατασταθεί ως ακολούθως:
    “α) το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, υπολογίζεται ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο”

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 17:11 | ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ A.E.

    Προκειμένου να είναι εφικτός ο στόχος που ορίζεται στο άρθρο 38 παρ. 1, είναι απαραίτητο να δοθούν και άλλες δυνατότητες στην αγορά, αναφορικά με τα επιτρεπόμενα βιοκαύσιμα και τη δυνατότητα επιλογής τους.
    1) Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά τη δυνατότητα χρήσης και προσμέτρησης στις υποχρεώσεις των εταιρειών των υδρογονοκατεργασμένων ελαίων (HVO), τα οποία μπορούν μεταξύ άλλων να παραχθούν από απόβλητα από εγχώριες μονάδες παραγωγής.
    2) Η επίτευξη του επιβαλλόμενου στόχου πρέπει να υπολογίζεται συνολικά σε ετήσια βάση, για όλα τα καύσιμα που διακινούνται ανά υπόχρεο και όχι με επιμέρους στόχους ανά είδος καυσίμου. Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να επανεξεταστεί η εθνική νομοθεσία όπως η νομοθεσία της κατανομής του βιοντίζελ. Το σύστημα της κατανομής του βιοντίζελ έχει αποδειχθεί ανεπαρκές. Έχει αποδειχθεί ότι αυξημένες παρεμβάσεις σε μία αγορά δημιουργούν αντίστοιχες στρεβλώσεις που οδηγούν σε αύξηση των τελικών τιμών. Για να επιτευχθεί ο νέος υψηλός στόχος, είναι απαραίτητο οι υπόχρεοι ανάμειξης, να έχουν την επιλογή ως προς τις πρώτες ύλες και τα βιοκαύσιμα που θα χρησιμοποιήσουν, εκμεταλλευόμενοι πρώτες ύλες με πολλαπλασιαστές, υδρογονοκατεργασμένα έλαια κλπ, στα πλαίσια των περιορισμών που τίθενται από τις προδιαγραφές των καυσίμων, όπως το μέγιστο ποσοστό βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης και τα μέγιστα ποσοστά οξυγονούχων στις βενζίνες.
    3) Η Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 για να δώσει κίνητρα στην προώθηση χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές πριμοδοτεί τα βιοκαυσίμα και βιοαέρια που παράγονται από απόβλητα, διπλασιάζοντας το ενεργειακό τους περιεχόμενο. Η συγκεκριμένη ρύθμισης σε συνδυασμό με την ισχύουσα νομοθεσία δεν δίνει κανένα πλεονέκτημα στους παραγωγούς αυτών των προϊόντων. Το σημαντικότερο πρόβλημα προέρχεται από το υποχρεωτικό ποσοστό ανάμειξης 7% κατ’ όγκο στο πετρέλαιο κίνησης όπως ορίζεται στην απόφαση πρόσκλησης της κατανομής του βιοντίζελ. Διατηρώντας τον στόχο αυτό δεν μπορεί να ωφεληθούν βιοκαύσιμα τα οποία έχουν παραχθεί από απόβλητα και να μετρήσει με πολλαπλασιαστή το ενεργειακό τους περιεχόμενο. Μία λύση θα ήταν ο στόχος ανάμειξης στο πετρέλαιο κίνησης να υπολογίζεται με βάσει το ενεργειακό περιεχόμενο των βιοκαυσίμων, όπως ισχύει και στις βενζίνες σύμφωνα με το άρθρο 15Α παράγραφος 10 του Νόμου 3054/2001. Σημειώνουμε ότι σε γειτονικές χώρες ισχύουν ήδη οι πολλαπλασιαστές, δημιουργώντας κίνητρα σε Έλληνες παραγωγούς να εξάγουν την παραγωγή τους, δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο την επίτευξη του εθνικού στόχου.

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 17:52 | LPC AE

    Πολλαπλασιαστές Βιοκαυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ

    Θα πρέπει να υπάρξει σαφής ορισμός του πολλαπλασιαστή x2 για τα βιοκαύσιμα που παράγονται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6:

    – Το ποσοστό βιοκαυσίμων και βιοαερίων για τις μεταφορές, που παράγεται από πρώτες ύλες του Παραρτήματος 6, ΘΑ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΠΟΡΕΙ) υπολογίζεται ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο.

    – Ομοίως, «Ειδικώς η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται μέσω άμεσης σύνδεσης με εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ΘΑ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΠΟΡΕΙ) προσμετράται πλήρως ως ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή των εν λόγω ανανεώσιμων υγρών και αέριων καυσίμων μεταφορών μη βιολογικής προέλευσης…»

  • EWABA COMMENTS REGARDING ARTICLE 40 OF THE GREEK LAW FOR THE TRANSPOSITION OF DIRECTIVE 2018/2001/EC UNDER PUBLIC CONSULTATION

    According to Article 27 par. 2(a)of the Directive 2018/2001/EC (known as the “REDII”) “The share of biofuels and biogas for transport produced from the feedstock listed in Annex IX may be considered to be twice its energy content”.

    This specific measure, known as “double counting”, was designed by the EU legislator to promote the use of biofuels from certain feedstocks whose qualities (higher sustainability, waste and residual nature, greater decarbonization potential, etc.) made them worthy of extra promotion. The double counting mechanism also addresses the fact that these feedstocks are more difficult and costly to collect, pretreat and process than conventional crop-based feedstocks, thus making a policy promotion mechanism necessary for the production of waste-based and advanced biofuels.

    The word “may” in the text of the European Directive, concerns only the discretion of each Member State to enact the double counting mechanism in their national legislation, according to its internal policies and priorities. In this context it cannot be interpreted as a provision allowing Member States to leave this matter open and decide at a later date whether the mechanism is applicable in the national legislation or not.

    Indeed, the double counting mechanism is currently enshrined in the national legislation of the vast majority of the EU Member States, namely: Belgium, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, France, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia and Spain. It is also applied in the UK and Norway.

    The Greek legislator approach to keep the exact same wording as in the Directive goes against the Directive’s objective, which is in fact the conferral to Member States of the power to decide on whether to include double counting or not in the transposing legislation. Greece is therefore avoiding taking a clear position regarding the application of this much needed mechanism. On the other hand, by leaving the matter open to future application it creates a legislative gap regarding whether double counting will apply in Greece or not at which time and under which specific circumstances it shall be applied.

    In implementing the REDII the Greek legislator has chosen to promote renewable electricity for transport with multiple counting. The wording in the text of the Directive, which is in the next paragraph of Article 27, was the same as with double counting for Annex IX, yet the Greek proposal is to necessarily apply multiple counting to electromobility (by using “shall” instead of “may”). Electromobility is indeed needed and worthy of public promotion by the legislator. So are Annex IX biofuels, whose decarbonization potential (up to 90% GHG reduction) and circular economy properties made them a particularly powerful tool to significantly reduce emissions the road (especially heavy-duty), maritime and aviation sectors.

    For all the above-mentioned reasons we propose amending the wording of article 40 of the Greek law which transposes Article 27 of the REDII from:

    •The share of biofuels and biogas for transport produced from the feedstock listed in Annex IX may be considered to be twice its energy content

    to

    •The share of biofuels and biogas for transport produced from the feedstock listed in Annex IX shall be considered to be twice its energy content

    Many thanks for your consideration of our request.

    About EWABA

    EWABA is a Brussels-based association representing the interests of the European waste-based and advanced biofuels industry before EU institutions, national governments, industry, civil society and the media. We promote the inclusion of waste-based and advanced biofuels in the EU fuel mix as a sustainable means of reducing greenhouse gas emissions in EU transport. Our +40 members active in most EU Member States collect and use waste and advanced feedstocks listed in parts A and B of Annex IX of the Renewable Energy Directive (REDII) to produce sustainable biodiesel with the highest GHG savings (up to +90%) when compared with fossil fuels, thus enabling “near-term decarbonization” of the EU road and maritime transport sectors. http://www.ewaba.eu

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 13:40 | Πράσινο Λάδι ΑΕΒΕ

    ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 40 ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944

    Η δυνατότητα κάποιων βιοκαυσίμων (αυτών που οι α’ ύλες τους περιλαμβάνονται στο ειδικό μέρος του Παραρτήματος 6 της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας και θεωρούνται πιο «πράσινες») να υπολογίζονται στο διπλάσιο του ενεργειακού τους περιεχομένου (γνωστή ως double counting) συναντάται ήδη στην εθνική μας νομοθεσία στην περ. στ’ , παρ. 6 του άρθρου 2Α του ν. 3468/2006, όπως τούτο προστέθηκε με το άρθρο 19 του ν. 4546/2018. Στο εν λόγω άρθρο προβλέπεται ότι τα « Βιοκαύσιμα [..] θεωρούνται ως το διπλάσιο του ενεργειακού περιεχομένου τους [..]». Η διάταξη αυτή είχε θεσπιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο με την οδηγία ΕΚ/2015/1513 (που τροποποίησε την Οδηγία ΕΚ/2009/28) προκειμένου να ευνοήσει τη παραγωγή των πλέον «πράσινων» βιοκαυσίμων που προέρχονται από συγκεκριμένες πρώτες ύλες σε σχέση με βιοκαύσιμα από άλλες πρώτες ύλες που επιβαρύνουν το περιβάλλον.

    Αντίστοιχη πρόβλεψη υπήρξε και στην νεότερη Οδηγία 2018/2001 η ο οποία αναφέρει στο άρθρο 27 παρ. 2 ότι « το ποσοστό βιοκαυσίμων [..] μπορεί να υπολογιστεί ότι είναι δύο φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο». Η εν λόγω διατύπωση αφορά τη διακριτική ευχέρεια του κάθε κράτους μέλους να αποφασίζει με βάση τις ειδικότερες πολιτικές και προτεραιότητες την κατ’ αρχήν εφαρμογή ή όχι του σχετικού κανόνα και όχι την υπό όρους και προϋποθέσεις εφαρμογή εντός του κάθε κράτους μέλους.
    Έτσι κατά τη μεταφορά στην εθνική νομοθεσία, είναι ακατανόητη η επιλογή του Έλληνα νομοθέτη να μην ακολουθήσει την Ευρωπαϊκή Οδηγία που τον υποχρεώνει να επιλέξει αν θα ισχύει ή όχι το σύστημα double counting στη χώρα μας, αλλά, αντ’ αυτής, να επαναλάβει μία διάζευξη με την διατύπωση «μπορεί να». Τι επιλέγει ο Έλληνας νομοθέτης; Να ισχύει ή να μην ισχύει το double counting; Αυτή η αοριστία του νόμου δημιουργεί ανασφάλεια τόσο στις εταιρείες συλλογής αποβλήτων τηγανελαίων, όπως η δική μας, όσο αντίστοιχα στις εμπλεκόμενες στο κλάδο των βιοκαυσίμων εταιρείες ως προς το καθεστώς των κινήτρων τους, ιδιαίτερα ως προς αυτές που έχουν ήδη προβεί σε σημαντικές επενδύσεις, και θα αντιμετωπίσουν πιθανότατα ζητήματα βιωσιμότητας.

    Σε κάθε περίπτωση, το ασαφές καθεστώς της εφαρμογής του double counting αποκλειστικά για τα βιοκαύσιμα δημιουργεί ζητήματα δυσμενούς διάκρισης εις βάρος τους αφού στο ίδιο άρθρο αναφορικά με άλλες μορφές ενέργειας προβλέπεται ξεκάθαρα ο υπολογισμός τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του ενεργειακού τους περιεχομένου.
    Πολύ περισσότερο που στο επόμενο εδάφιο του άρθρου 27 της ίδιας Οδηγίας προβλεπόταν επίσης η δυνητική εφαρμογή του αυξημένου ενεργειακού περιεχομένου ως προς το ποσοστό ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Στη περίπτωση αυτή όμως, ο Έλληνας νομοθέτης επέλεξε (και πολύ ορθά) την σαφή διατύπωση, όπως απαιτεί η Οδηγία που του ζητάει να αποφασίσει. ΄Ετσι στο παρόν σχέδιο νόμου η λέξη «μπορεί», αντικαταστάθηκε από τη φράση «θεωρείται ότι» λαμβάνοντας ξεκάθαρη θέση υπέρ της εφαρμογής της.

    Με βάση τα ανωτέρω, ζητάμε να αλλάξει η διατύπωση και στην περίπτωση της περ. α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 40 από «μπορεί να υπολογισθεί ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο » σε « θεωρείται ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο».

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 13:03 | Verd S.A.

    ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 40 ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944

    Σύμφωνα με την παράγραφο 3 , περ. α του σχολιαζόμενου άρθρου, για τον υπολογισμό του μεριδίου της ενέργειας από Α.Π.Ε στις μεταφορές, όπως προβλέπεται στο άρθρο 38 του ίδιου νομοθετήματος, το ποσοστό των βιοκαυσίμων που παράγονται από τις πρώτες ύλες που αναφέρονται στο Παράρτημα 6, μπορεί να υπολογιστεί στο διπλάσιο του ενεργειακού τους περιεχομένου. Η ρύθμιση αυτή (γνωστή ως double counting), η οποία υπήρχε και στο προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς, είχε θεσπιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να πριμοδοτήσει τη παραγωγή βιοκαυσίμων από συγκεκριμένες «πιο πράσινες» πρώτες ύλες (που αναφέρονται στο σχετικό παράρτημα) σε σχέση με άλλες πρώτες ύλες που προκαλούν μεγαλύτερη επιβάρυνση στο περιβάλλον.

    Το κείμενο της Οδηγίας προέβλεψε ότι « το ποσοστό [..] μπορεί να υπολογιστεί […]». Η διατύπωση αυτή προκρίθηκε καθώς ο ενωσιακός νομοθέτης, λαμβάνοντας υπόψιν το διαφορετικό ενεργειακό μίγμα καθώς και τις διαφορετικές προτεραιότητες κάθε κράτους μέλους, προτίμησε να αφήσει στη διακριτική ευχέρεια αυτών την κατ’ αρχήν εφαρμογή ή όχι του εν λόγω κανόνα.

    Στην ελληνική νομοθεσία όπως ισχύει επί του παρόντος (βλ. περ. στ’ , παρ. 6 του άρθρου 2Α του ν. 3468/2006, όπως τούτο είχε προστεθεί με το άρθρο 19 του ν. 4546/2018), ο Έλληνας νομοθέτης είχε λάβει θέση υπέρ της εφαρμογής της δυνατότητας αυτής, άνευ προϋποθέσεων εξ’ ου και το αντίστοιχο άρθρο προβλέπει ότι « Βιοκαύσιμα [..] θεωρούνται ως το διπλάσιο[..]» . Είναι επομένως απορίας άξιον γιατί ο νομοθέτης στο παρόν, προς διαβούλευση νομοθέτημα, επιλέγει να αφήσει κατ’ ουσίαν αρρύθμιστο το εν λόγω ζήτημα, και να επαναλάβει στο κείμενο του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου τη διατύπωση της Οδηγίας χωρίς να ξεκαθαρίζει εάν το double counting ισχύει απαρέγκλιτα ή όχι στην Ελλάδα. Πολύ περισσότερο που στις υπόλοιπες διατάξεις της ίδιας παραγράφου του εν λόγω άρθρου, αναφορικά με άλλες μορφές ενέργειας, θεσπίζεται με σαφήνεια ο υπολογισμός τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του ενεργειακού περιεχομένου τους.

    Η ασαφής αυτή διατύπωση για τα βιοκαύσιμα του Μέρους Β του Παραρτήματος 6 θέτει μια σειρά από ζητήματα:

    Α) Καταρχήν δημιουργείται ένα κενό δικαίου καθώς δεν είναι σαφές εάν η ρύθμιση αυτή θα ισχύσει άμεσα με τη ψήφιση του νόμου ή αν θα ακολουθήσει στο μέλλον νεότερη νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέψει την εφαρμογή της ακόμη και με διαφορετικούς όρους ή με προϋποθέσεις. Τούτο δημιουργεί ανασφάλεια και στις εταιρείες που επένδυσαν στη κατηγορία αυτή των βιοκαυσίμων ως προς το καθεστώς των κινήτρων που τους παρέχει ο νόμος, με σοβαρότατα ερωτηματικά ακόμα και ως προς την ίδια την βιωσιμότητα τους.

    Β) Δεδομένου ότι σχεδόν το σύνολο των ευρωπαϊκών και άλλων γειτονικών μας χωρών εφαρμόζει το σύστημα double counting, η εταιρεία μας καθώς και οι ομοειδείς ελληνικές εταιρείες, έχουμε μεγαλύτερο συμφέρον να εξαγάγουμε το βιοντίζελ από απόβλητα στο εξωτερικό, όπου εκεί υπολογίζεται με διπλασιασμό του ενεργειακού του περιεχομένου, εις βάρος της επίτευξης του εθνικού στόχου αειφορίας.

    Γ) Δεδομένης της προβλεπόμενης πλέον στο άρθρο 38 υποχρέωσης όλων των προμηθευτών καυσίμων να συμπεριλαμβάνουν στα καύσιμα τους το προβλεπόμενο ποσοστό προερχόμενο από Α.Π.Ε, η ρύθμιση αυτή αποτελεί δείγμα κακής νομοθέτησης. Και τούτο καθώς το μεν κράτος, κάνει χρήση του double counting για την επίτευξη των δικών του εθνικών στόχων αλλά την ίδια στιγμή στερεί από τις εταιρείες που παράγουν τα εν λόγω βιοκαύσιμα ή τις εταιρείες που τα χρησιμοποιούν στο μείγμα τους, τη δυνατότητα να υπολογίζουν αυτά με τον ίδιο τρόπο δηλαδή ως διπλού ενεργειακού περιεχομένου, για την επίτευξη των δικών τους στόχων.

    Δ) Δημιουργείται τέλος ζήτημα μεροληπτικής διάκρισης εις βάρος των βιοκαυσίμων από απόβλητα. Και τούτο καθώς στο επόμενο εδάφιο του άρθρου 27 της ίδιας Οδηγίας προβλεπόταν επίσης ότι και το ποσοστό ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές «[..] μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι 1,5 φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο [..]». Στη περίπτωση αυτή όμως, στο κείμενο του υπό διαβούλευση νομοσχέδιου αναφέρεται ξεκάθαρα πλέον ότι τούτο «[..] θεωρείται ότι είναι το ένα κόμμα πέντε (1,5) του ενεργειακού του περιεχομένου [..]». Ως εκ τούτου στην παρόμοια με την σχολιαζόμενη αυτή περίπτωση, ο Έλληνας νομοθέτης αντιλήφθηκε ότι η λέξη «μπορεί» αφορούσε την καταρχήν εφαρμογή ή όχι της δυνατότητας αυτής από κάθε κράτος μέλος και κατά τη μεταφορά της Οδηγίας αντικατέστησε τη λέξη «μπορεί», με τη λέξη «θεωρείται» λαμβάνοντας σαφή θέση υπέρ της εφαρμογής της. Κάτι το οποίο δεν έπραξε σε σχέση με τα βιοκαύσιμα από απόβλητα.

    Με βάση τα ανωτέρω, προτείνουμε να αλλάξει η διατύπωση της περίπτωσης της περ. α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 40 από «μπορεί να υπολογισθεί ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο » στο « θεωρείται ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο».