- Με την επιφύλαξη της παρ. 5, η λειτουργία της Ολομέλειας και των λοιπών συνθέσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), άρχεται από τον διορισμό των μελών της, βάσει της Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4001/2011 (Α’ 179).
- Με την έκδοση της Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4001/2011, ο Πρόεδρος και τα λοιπά υπηρετούντα,κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος,μέλη, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.), των οποίων η θητεία δεν έχει λήξει, καταλαμβάνουν αυτοδικαίως τις θέσεις του Αντιπροέδρου και των μελών του κλάδου ενέργειας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ, αντιστοίχως, μέχρι την ολοκλήρωση της τρέχουσας θητείας τους. Μέχρι τότε, για τη σύνθεση και απαρτία του οικείου κλάδου εφαρμόζεται η παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4001/2011, περί λειτουργίας της Ρ.Α.Ε., όπως ίσχυε πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος. Μετά από τη λήξη της θητείας των ανωτέρω, αποχωρούν και δύνανται να συμμετάσχουν σε επόμενη διαδικασία πλήρωσης θέσεων μελών της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., εφόσον πληρούν τα σχετικά κριτήρια επιλογής.
- Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, δεν κωλύεται ο αναδιορισμός υφισταμένων μελών της Ρ.Α.Ε. ως μελών των λοιπών κλάδων της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., εφόσον τα θιγόμενα μέλη δεν αντείπουν με σχετική έγγραφη δήλωσή τους προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών, εντός της προθεσμίας υποβολής υποψηφιοτήτων που τάσσεται με την πρόσκληση της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4001/2011. Στην περίπτωση αυτή, αν μετά την έκδοση της Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4001/2011 στον κλάδο ενέργειας δεν αντιστοιχούν περισσότερα μέλη, από τους άλλους δύο κλάδους της Αρχής, τότε εφαρμόζονται οι διά του παρόντος θεσπιζόμενοι κανόνες λειτουργίας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4001/2011.
- Το προσωπικό της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 3428/2005 (Α’ 313), συνεχίζει να απασχολείται στον κλάδο ενέργειας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., με τους ίδιους όρους.
- Η ισχύς των άρθρων 7, 11, 13 έως 20 του παρόντος, περί των νέων αρμοδιοτήτων της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., άρχεται μετά την έγκριση του νέου Οργανισμού και του Κανονισμού Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισής της, καθώς και με τη συμπλήρωση της αναγκαίας στελέχωσής της, η οποία διαπιστώνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κατόπιν γνώμης της Ολομέλειας της Αρχής.
- Με την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 5, εκκρεμείς συναλλαγές, διοικητικές και δικαστικές υποθέσεις του Ελληνικού Δημοσίου, στον βαθμό που συμβιβάζονται με τις αρμοδιότητες της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., συνεχίζονται από την ίδια, η οποία λειτουργεί ως διάδοχος του Ελληνικού Δημοσίου.
- Έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αξιολογεί τη σκοπιμότητα επέκτασης της αρμοδιότητας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. σε θέματα εποπτείας των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης και απορρόφησης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης.
Άρθρο 23 Μεταβατικές διατάξεις
Η παρ. 7 του άρθ. 23 του σχεδίου νόμου προβλέπει ότι “Έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αξιολογεί τη σκοπιμότητα επέκτασης της αρμοδιότητας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. σε θέματα εποπτείας των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης και απορρόφησης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης”.
Δεν μπορούμε να αναμένουμε ουσιαστικές αλλαγές στη διαχείριση των αποβλήτων. Η ΡΑΕ δεν έχει τη γνώση για να ασχοληθεί με το αντικείμενο και μέχρι να την αποκτήσει θα χαθεί υπερβολικά πολύς χρόνος. Αλλά ακόμα και αν καταφέρει να αποκτήσει γνώση σε σύντομο διάστημα πώς θα καταφέρει να επιβάλει αλλαγές και κανόνες σε ένα τοπίο που μαστίζεται από την αδιαφάνεια και τη διαφθορά; Η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα καταφέρει να εισπράξει το τέλος ταφής, πώς θα καταφέρει να επιβάλει μέσω της ΡΑΕ χρήστη διοίκηση και λογοδοσία στους προβληματικούς ΦΟΔΣΑ ανά την Ελλάδα; Το πρώτο μέλημα της κυβέρνησης θα έπρεπε να είναι η ουσιαστική λειτουργία του ΕΟΑΝ που σήμερα βρίσκεται σε καθεστώς αδράνειας αδυνατώντας να εκπληρώσει την αποστολή του. Με ευθύνη της κυβέρνησης ο ΕΟΑΝ απαξιώθηκε και τώρα στο νομοσχέδιο γίνεται λόγος για τυχόν ανάληψη μέρους του αρμοδιοτήτων του από τη ΡΑΕ.
Μόνο ντροπή για την συγκεκριμένη διάταξη, που υποβαθμίζει ευθέως τον Πρόεδρο και τους Αντιπροέδρους μιας Ανεξάρτητης Αρχής που κατά την περίοδο αυτή αντιμετωπίζει μια από τις σοβαρότερες κρίσεις στην οικονομία της Χώρας. Μια διάταξη που μόνον νόμιμη δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί.
Η ηγεσία του Υπουργείου ΔΕΝ πρέπει να δεχθεί να περάσει η εν θέματι διάταξη και αν τελικώς παραμείνει, οι θιγόμενοι ΔΕΝ πρέπει να καθίσουν με σταυρωμένα χέρια. ΝΤΡΟΠΗ για αυτούς που πρότειναν τη διάταξη αυτή και ΝΤΡΟΠΗ για αυτούς που έλεγξαν τη «νομμμότητά» της. Σε τι σκοπεί η υποβάθμιση αυτή;
ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ !
Ο Πρόεδρος της ΡΑΕ αυτοδικαίως έγινε αντιπρόεδρος, ενώ οι αντιπρόεδροι αυτοδικαίως έγιναν μέλη. Τα μέλη παρέμειναν μέλη. Να υποθέσω ότι οι αντιπρόεδροι αδικήθηκαν (παρανόμως ίσως) ή ότι όλοι οι άλλοι ευνοήθηκαν;
Οι προτεινόμενες μεταβατικές διατάξεις προκαλούν αναστάτωση στη αγορά ενέργειας, σε περιόδους που χρειάζεται ηρεμία.
Θα μπορούσε η ΡΑΕ να συνεχίσει να λειτουργεί ως μερός της νέας αρχής με τον τρόπο που λειτουργούσε ως σήμερα και ως την λήξη της θητείας της παρούσας διοίκησης. Αν τελικά έχουμε εκλογές και η βουλή διακόψει τη λειτουργία της στις 10/3 τότε, θα έχουμε συγχρόνως μια ακέφαλη ΡΑΕ (δεν θα έχουν προλάβει να διοριστούν τα νέα μέλη) και ένα ακέφαλο ΥΠΕΝ.
Πως είναι δυνατόν οι Αντιπρόεδροι να αντικαθίστανται από τον πρόεδρο στις ολομέλειες, την στιγμή που ο Πρόεδρος δεν θα έχει καμία γνώση των θεμάτων? Υπάρχει περίπτωση ο Πρόεδρος να μην χρειαστει να να συμμετάσχει στις ολομέλειες για χρόνια και να κληθεί ξαφνικά να αποφασίσει για θέματα σημαντικά τα οποία ουδόλως γνωρίζει. Σωστότερο είναι, ο κάθε αντιπρόεδρος να αντικαθίσταται από κάποιον «αναπληρωτή¨μέλος της ίδιας ολομέλειας.
Τα θέματα τα οποια καλούνται να θεραπεύσουν οι ρυθμιστικές αρχές έχουν συνέχεια και μπορεί να χρειαστουν μήνες έως χρόνια για να λυθούν. Οπότε τα μέλη των ολομελειών θα πρέπει να είναι συνεχώς ενήμεροι. Ο νομοθέτης πιθανόν να έχει στο μυαλό του θεσμους, όπως ο Αρειος Πάγος ή το ΣτΕ όπου έχουν δομές παρόμοιες με την προτεινόμενη για την ΡΑΑΕΥ. Η μεγάλη διαφορά όμως είναι ότι στις περιπτώσεις ΣτΕ και ΑΠ τα θέματα είναι αυτοτελή και λύνονται συνήθως σε μία συνεδρίαση. Συν το γεγονός ότι όλα τα θέματα σε αυτήν την περίπτωση είναι νομικά και οι συμμετέχοντες όλοι δικαστικοί. Προφανώς καμία σχέση με την περίπτωση των αρχών όπου υπάρχουν θέματα κάθε είδους.
Τέλος, δίνοντας τη δυνατότητα τον Πρόεδρο να συμμετάσχει σε όλες τις ολομέλειες ως «αναπληρωματικός», υπονοείται ότι είναι γνώστης και ειδικός για όλα τα θέματα (Ενέργεια, Υδατα, Απόβλητα). Τότε δημιουργείται το εξής ερωτημα: Γιατί δεν επιλέγουμε 13 τέτοιους «ειδικούς» και να έχουμε μόνο μία ολομέλεια για τα πάντα και να αποφύγουμε τομπαρών υπεπολύπλοκο και γραφειοκρατικό σύστημα διοίκησης;
«24 Φεβρουαρίου 2023, 15:22 | ΕΥΔΑΠ
Μόνιμος Σύνδεσμος
Προτεινουμε την προσθήκη επιπλέον άρθρου ωσ εξής:
«Άρθρο __
1. Οι έννομες συνέπειες που απορρέουν από την διάταξη του άρθρου 27 του παρόντος νόμου καταλαμβάνουν όλες τις συμβάσεις που αναθέτει η ΕΥΔΑΠ ΑΕ περιλαμβανομένων όσων η διαδικασία ανάθεσης έχει εκκινήσει καθώς και όσων έχουν συναφθεί πριν την δημοσίευση του παρόντος νόμου.»
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ, ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ Η ΑΠΟΨΗ ΕΠΕΤΡΑΠΗΚΕ ΝΑ ΑΝΑΡΤΗΘΕΙ ΑΝΩΝΥΜΑ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ
Αυτό θα σήμαινε ότι αυτομάτως – ανεξαρτήτως ικανότητας / δυνατότητας / χρησιμότητας / εργατικοί αλλά και κρατικοδίαιτοι κηφήνες και τουρίστες – όσοι έχουν καλές σχέσεις με το όποιο άτομο, το οποίο έχει εξουσία πρόσληψης στην ΕΥΔΑΠ, θα μπουν στο δημόσιο χωρίς διαγωνιστικές διαδικασίες, χωρίς να χρειάζονται απαραίτητα, χωρίς να καλύπτουν ανάγκες κ.ο.κ.
Με τα δικά σου λεφτά ΑΝΩΝΥΜΕ ΕΥΔΑΠ κάνε όση φιλανθρωπία θέλεις. Αν λοιπόν όλους αυτούς δεσμεύεσαι να τους πληρώσεις από την προσωπική σου τσέπη, θα σε υποστηρίξω γιατί μου φαίνεσαι πολύ έξυπνος.
«2. Για ζητήματα αρμοδιότητας τεχνικού συμβουλίου, που ανακύπτουν μετά την δημοσίευση του παρόντος, όπου στην κείμενη νομοθεσία και ιδίως στο νόμο 4412/2016 γίνεται αναφορά σε «αρμόδιο Τεχνικό Συμβούλιο», ως αρμόδιο ορίζεται το Τεχνικό Συμβούλιο της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.»
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ, ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ Η ΑΠΟΨΗ ΕΠΕΤΡΑΠΗΚΕ ΝΑ ΑΝΑΡΤΗΘΕΙ ΑΝΩΝΥΜΑ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ
Με αυτό το πλευρό να κοιμάσαι ΑΝΩΝΥΜΕ ΕΥΔΑΠ. Αν νομίζεις ότι η παραγωγή έργου θα ελέγχεται με καθεστώς «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει» και «ο λύκος θα φυλάει τα πρόβατα», θα πρέπει να βρεις επιχειρήματα να στηρίξεις την ******* σου.
Δηλαδή εσύ, όταν φωνάζεις υδραυλικό σπίτι σου, δεν κάθεσαι από πάνω του να ελέγξεις αν θα κάνει καλή δουλειά ή όχι;
Του λες «φτιάξε τη βλάβη και μην ξεχάσεις να ελέγξεις τον εαυτό σου… φώναξε με οταν τελειώσεις να σε πληρώσω» και τον εξουσιοδοτείς εν λευκώ να σου πλυμμηρίσει δυό πατώματα;;;
ΤΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΝΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΔΑΠ ΑΝΩΝΥΜΕ;
«3. Αρμόδιο για την έκδοση απόφασης επί εντάσεων που ασκούνται μετά την δημοσίευση του παρόντος νόμου στο πλαίσιο εκτέλεσης συμβάσεων έργων και μελετών που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., ανεξαρτήτως του νομοθετικού πλαισίου υπό το οποίο αυτές ανατέθηκαν, είναι το ασκούν καθήκοντα Προϊσταμένης Αρχής αποφαινόμενο όργανο της ΕΥΔΑΠ.».
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ, ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ Η ΑΠΟΨΗ ΕΠΕΤΡΑΠΗΚΕ ΝΑ ΑΝΑΡΤΗΘΕΙ ΑΝΩΝΥΜΑ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΑΓΝΩΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ
Πολύ έξυπνο αυτό! Μια ερώτηση μόνο:
Πως ξεπερνάς το γεγονός ότι τα άτομα τα οποία θα κρίνουν και θα εκδίδουν τις αποφάσεις επί των ενστάσεων θα πληρώνονται από την ίδια τσέπη η οποία χρηματοδοτεί και ασκεί οικονομική εξουσία πάνω σε εργασίες οι οποίες…
α. Αν θέλει [η τσέπη] είναι αξιοπρεπείς…
β. Αν ΔΕΝ θέλει [η τσέπη] είναι της πλάκας…;
Και όλο αυτό, με χρήματα τα οποία ΔΕΝ ΑΝΗΚΟΥΝ στην τσέπη!
Εξήγησε μου το αυτό, γιατί αυτά τα εξελιγμένα διαχειριστικά μοντέλα δεν τα αντιλαμβάνομαι.
Αναφορικά με την παράγραφο 5 του άρθρου 23 «Μεταβατικές Διατάξεις», σημειώνουμε ότι η κρίση περί επαρκούς ή μη στελέχωσης, μέσω έκδοσης διαπιστωτικής απόφασης, οφείλει να είναι κρίση της Αρχής. Ουδόλως συμβιβάζεται με την έννοια της ανεξαρτησίας το να αποφαίνεται ένα τρίτο όργανο, όπως ο Υπουργός.
Αναφορικά με την παράγραφο 6 του άρθρου 23 «Μεταβατικές Διατάξεις», θα πρέπει να αποτυπωθούν επακριβώς οι εκκρεμείς συναλλαγές, διοικητικές και δικαστικές υποθέσεις του Ελληνικού Δημοσίου τις οποίες αναλαμβάνει η διευρυμένη Αρχή ως διάδοχος του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι αναμένεται να έχουν σημαντική επίπτωση στους απαιτούμενους πόρους της.
Προτεινουμε την προσθήκη επιπλέον άρθρου ωσ εξής:
«Άρθρο __
1. Οι έννομες συνέπειες που απορρέουν από την διάταξη του άρθρου 27 του παρόντος νόμου καταλαμβάνουν όλες τις συμβάσεις που αναθέτει η ΕΥΔΑΠ ΑΕ περιλαμβανομένων όσων η διαδικασία ανάθεσης έχει εκκινήσει καθώς και όσων έχουν συναφθεί πριν την δημοσίευση του παρόντος νόμου.
2. Για ζητήματα αρμοδιότητας τεχνικού συμβουλίου, που ανακύπτουν μετά την δημοσίευση του παρόντος, όπου στην κείμενη νομοθεσία και ιδίως στο νόμο 4412/2016 γίνεται αναφορά σε «αρμόδιο Τεχνικό Συμβούλιο», ως αρμόδιο ορίζεται το Τεχνικό Συμβούλιο της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.
3. Αρμόδιο για την έκδοση απόφασης επί εντάσεων που ασκούνται μετά την δημοσίευση του παρόντος νόμου στο πλαίσιο εκτέλεσης συμβάσεων έργων και μελετών που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., ανεξαρτήτως του νομοθετικού πλαισίου υπό το οποίο αυτές ανατέθηκαν, είναι το ασκούν καθήκοντα Προϊσταμένης Αρχής αποφαινόμενο όργανο της ΕΥΔΑΠ.» .
Για την αιτιολόγηση της προτεινόμενης ρύθμισης παραθέτουμε τα παρακάτω:
Σε συνέχεια της ρύθμισης του άρθρου 27 του σχεδίου νόμου σύμφωνα με το οποίο:
«Η εποπτεία της ‘‘Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.’’ και του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ‘‘ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΓΙΩΝ Ε.ΥΔ.Α.Π.’’ μεταφέρεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας», χρήζουν αποσαφήνισης αναφορικά με τις συμβάσεις έργων / μελετών της εταιρείας, τα εξής ζητήματα :
Ζητήματα αρμοδιότητας τεχνικού συμβουλίου
Ζητήματα αρμοδιότητας αποφαινόμενου οργάνου κατά την διαδικασία επίλυσης διαφορών που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση συμβάσεων έργων / μελετών.
Κατά το ισχύον νομικό πλαίσιο, έως και σήμερα, η ΕΥΔΑΠ ΑΕ εποπτεύεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέχρι, δε, την δημοσίευση του ν. 4974/2022 (άρ. 52) στην Εταιρεία λειτουργούσε δυνάμει του Π.Δ. 167/1987 Τεχνικό Συμβούλιο που ήταν αρμόδιο να γνωμοδοτεί επί σειράς προβλεπόμενων τεχνικών θεμάτων ως και επί των ενστάσεων στο πλαίσιο εκτέλεσης εργολαβιών και συμβάσεων μελετών.
Κατόπιν, ωστόσο, της κατάργησης όλων των τεχνικών συμβουλίων των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Υποδομών φορέων, δυνάμει του ανωτέρω ν. 4974/2022, ορίστηκε για όλες τις ενστάσεις -εκκρεμείς και μελλοντικές- ως αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο το Τεχνικό Συμβούλιο Δημόσιων Έργων και Μελετών Εποπτευόμενων Νομικών Προσώπων του Υπουργείου Υποδομών και ως αποφαινόμενο όργανο ο Υπουργός Υποδομών.
Συνακόλουθα, μετά την κατάργηση του τεχνικού συμβουλίου ΕΥΔΑΠ και για τα υπόλοιπα τεχνικά ζητήματα για τα οποία απαιτείται προηγούμενη γνώμη τεχνικού συμβουλίου κατέστη αρμόδιο και για αυτά, το Τεχνικό Συμβούλιο Εποπτευόμενων Φορέων.
Ως εκ τούτου, υπήχθη στην γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Τεχνικού Συμβούλιο Εποπτευόμενων Φορέων του Υπουργείου Υποδομών, κάθε θέμα αρμοδιότητας τεχνικού Συμβουλίου καθώς και όλες οι ενστάσεις, τόσο οι εκκρεμείς αλλά και αυτές που ασκήθηκαν μετά την θέση σε ισχύ της διάταξης του άρθρου 52 ν. 4974/2022, οι οποίες διαβιβάστηκαν κατ επιταγή του νόμου σε αυτό.
Ωστόσο, με τη νέα ρύθμιση του σχεδίου νόμου, εφόσον η ΕΥΔΑΠ ΑΕ δεν θα καταλαμβάνεται πλέον από τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 174 του ν. 4412/2016 για το Τεχνικό Συμβούλιο Εποπτευόμενων Φορέων, θα πρέπει να συστήσει νέο Τεχνικό Συμβούλιο κατά τις ρυθμίσεις που διέπουν την λειτουργία της και κατά τους εσωτερικούς της κανονισμούς, το οποίο θα γνωμοδοτεί επί όλων των τεχνικών ζητημάτων και των ενστάσεων.
Περαιτέρω η ΕΥΔΑΠ δεν θα καταλαμβάνεται από την εκ του νόμου αποφασιστική αρμοδιότητα Υπουργού Υποδομών επί ενστάσεων σε έργα και μελέτες εποπτευόμενων φορέων.
Ωστόσο για λόγους άρσης των ερμηνευτικών προβλημάτων διαχρονικού δικαίου που μετά βεβαιότητας θα προκύψουν αναφορικά με τις γνωμοδοτικές αρμοδιότητες Τεχνικού Συμβουλίου και τις αποφασιστικές αρμοδιότητες αποφαινόμενου οργάνου επί ζητημάτων επίλυσης διαφωνιών, σε συνέχεια των διαδοχικών τροποποιήσεων του κανονιστικού πλαισίου κρίνεται σκόπιμο να προστεθεί μεταβατική διάταξη στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο και να προβλεφθεί ότι για ζητήματα αρμοδιότητας τεχνικού συμβουλίου που ανακύπτουν μετά την ημερομηνία ψήφισης του νόμου, όπου ο νόμος αναφέρεται σε «αρμόδιο Τεχνικό Συμβούλιο» αρμόδιο θα είναι το Τεχνικό Συμβούλιο ΕΥΔΑΠ. Περαιτέρω ότι, για εντάσεις που ασκούνται μετά την ημερομηνία ψήφισης του νόμου, ανεξαρτήτως του νομοθετικού καθεστώτος υπό το οποίο δημοπρατήθηκαν οι συμβάσεις (4412/2016 όπως τροποποιήθηκε ενδεικτικά με ειδικότερες προβλέψεις των νόμων 4605/2019, 4782/2021, 4974/2022), αρμόδιο είναι το ασκούν καθήκοντα Προϊσταμένης Αρχής αποφαινόμενο όργανο της ΕΥΔΑΠ.
Μεγάλη έκπληξη αποτελεί το νέο Νομοσχέδιο, σύμφωνα με το οποίο ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Ρ.Α.Ε. υποβιβάζεται σε Αντιπρόεδρο και παράλληλα εξαφανίζονται οι Αντιπρόεδροι, οι οποίοι υπάγονται σε απλά μέλη.
Πέραν κάθε αμφιβολίας η υποβάθμιση του Προέδρου και η κατάργηση των θέσεων Αντιπροέδρων, της εν λόγω Αρχής, είναι ενάντια στην ενωσιακή και Εθνική Νομοθεσία, από την οποία προκύπτει η ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ των μελών της ολομέλειας της Ρ.Α.Ε. και κάθε ανεξάρτητης Αρχής εν γένει.
Επισημαίνεται ότι, η υποβάθμιση του Προέδρου και η εξάλειψη των Αντιπροέδρων καταργεί ουσιαστικά, αναδρομικά τη διαδικασία επιλογής τους, που προηγήθηκε του διορισμού τους, δεδομένου ότι, οι διορισμοί ΔΕΝ ΑΝΑΚΑΛΟΥΝΤΑΙ.
Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι, ενώ η σημερινή Κυβέρνηση τους διόρισε, η ίδια Κυβέρνηση τους υποβιβάζει και τους καταργεί, χωρίς να υπάρχει κάποιος λόγος Δημοσίου συμφέροντος.
Συνεπώς, αν η Κυβέρνηση, όπως ισχυρίζεται άλλωστε, σέβεται τις Ανεξάρτητες Αρχές και θέλει να λέγεται ότι είναι Ευρωπαϊκή και Δημοκρατική και αν θέλει να είναι αξιόπιστη και αξιοπρεπής, έναντι των πολιτών οφείλει:
Να ορίσει τον Πρόεδρο της Ρ.Α.Ε, Πρόεδρο της νέας Αρχής Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και τους δύο Αντιπροέδρους, ως Αντιπροέδρους σε δύο από τους τρείς κλάδους της Ρ.Α.Α.Ε.Υ.
Δημήτριος Λάππας
Πρώην Γενικός Διεθυντής Παραγωγής και Ορυχείων ΔΕΗ Α.Ε.
200% AΥΞΗΘΗΚΑΝ ΟΙ ΕΝΤΟΛΕΣ ΓΙΑ ΑΠΟΚΟΠΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
(URL: https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/379652_200-ayxithikan-oi-entoles-gia-apokopi-reymatos)
«…Ξεπέρασαν τις 430.000 οι αιτήσεις αποκοπής που κατέθεσαν μέσα στο 2022 οι εταιρείες προμήθειας ρεύματος στον ΔΕΔΔΗΕ».
Και εσύ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΕ ΓΙΑΝΝΗ μου ανησυχείς για τα θιγόμενα συμφέροντα της διοίκησης της ΡΑΕ.
Δεν εγείρονται νομικά ζητήματα από την υποβάθμιση του Προέδρου και των αντιπροέδρων της Αρχής;
Με την προτεινόμενη διάταξη «επιβάλλεται» στον Πρόεδρο να αναλάβει καθήκοντα αντιπροέδρου και στους αντιπροέδρους «επιβάλλεται» να αναλάβουν καθήκοντα απλών μελών της υπο-ολομέλειας ενέργειας.
Οι θέσεις που καταλαμβάνουν σήμερα τα ανωτέρω πρόσωπα έχουν προκυρηχθεί ξεχωριστά των λοιπών μελών.
ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ ΜΙΛΤΟ δεν τους ενοχλεί η πολυπλοκότητα της γραφειοκρατικής διαδικασίας, γιατί αυτή θα την πληρώσουν οι Έλληνες μέσω των φόρων τους, ενώ παράλληλα, μέσα σε αυτή την – για αυτούς επιθυμητή – πολυπλοκότητα, θα «χάνεται» οποιαδήποτε ευθύνη.
Ο ΣΟΦΟΣ Ελληνικός λαός λέει «στην αναμπουμπούλα ο λύκος χαίρεται»… όχι το πρόβατο.
Αν μπορούσαν το όργιο ΥΠΕΝ / ΡΑΕ / ΡΑΑΕΥ / ΥΠΕΣ / ΠΑΡΟΧΟΙ ηλεκτρικής ενέργειας, να το κάνουν πιο πολύπλοκο, θα το έκαναν, αλλά πρέπει να προλαβαίνουν οι δικολάβοι να δακτυλογραφούν τα νομοσχέδια που θα ψηφίζονται.
Σε ότι αφορά την «ομαλή προσαρμογή» την οποία επιθυμείς, μεταξύ ΡΑΕ και ΡΑΑΕΥ επειδή δεν την καταλαβαίνω, θα πρέπει να μου την εξηγήσεις, καθώς η θέση μου είναι ότι λόγω των:
α. Αδικαιολόγητη επιβολή / κατάργηση ρήτρας ηλεκτρικής ενέργειας.
β. Αδικαιολόγητη εισαγωγή φυσικού αερίου αντί της χρήσης λιγνιτικών αποθεμάτων.
γ. Αδικαιολογητη συμμετοχή της Ελλάδας στο ευρωπαικό χρηματιστήριο ενέργειας.
δ. Αδικαιολόγητα υψηλές τιμές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας (με σύγχρονο υψηλό ποσοστό εγκατεστημένων ΑΠΕ).
ε. Αδικαιολόγητα υψηλές τιμές φυσικού αερίου.
στ. Αδικαιολόγητο κλείσιμο λιγνιτικών μονάδων ΔΕΗ.
ζ. Αδικαιολόγητη απώλεια θέσεων εργασίας κλάδου ενέργειας.
η. Αδικαιολόγητη οικονομική ζημία Ελλάδας με χρήματα τα οποία διαφεύγουν στο εξωτερικό.
θ. Αδικαιολόγητη απολιγνιτοποίηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας όταν όλες οι υπόλοιπες χώρες μεταθέτουν την μετάβαση στο μέλλον.
ι. Αδικαιολόγητη κυβερνητική επιδότηση ενέργειας για να μην «ξεσηκωθούν» οι καταναλωτές ενώ παράλληλα διατηρούνται οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στα ύψη.
Σε όλα τα παραπάνω, κομβικό ρόλο έχει το ΥΠΕΝ και η ΡΑΕ.
Για ποιόν λόγω λοιπόν θα έπρεπε να θέλουμε ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ ΜΙΛΤΟ όχι μετάβαση, αλλά ομαλή μετάβαση, αντί της αναζήτησης και απόδοσης ευθυνών;
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό, είναι ΕΠΕΙΔΗ ΣΥΜΦΕΡΕΙ να μετασχηματιστεί η συγκεκριμένη οργανωτική δομή ΠΡΙΝ ΑΝΑΖΗΤΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΘΟΥΝ ΕΥΘΥΝΕΣ.
Tο παρών σχέδιο νόμου προτείνει ρυθμίσεις για την οργάνωση της νέας ρυθμιστικής αρχής. Η αχρείαστη πολυπλοκότητα του σχήματος που έχει επιλεγεί είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της και στη διαδικασία λήψη αποφάσεων. Το αντικείμενο των τριών κλάδων είναι ασύμμετρο τόσο στο μέγεθος και την πολυπλοκότητα του εποπτικού αντικειμένου του κάθε κλάδου όσο και στο γνωστικό υπόβαθρο που απαιτείται. Οι συνέργειες δεν είναι σημαντικές, πέραν των θεμάτων διοικητικής μέριμνας.
Ακόμα δυσχερέστερη είναι η επιλογή της υποβάθμισης της οργάνωσης της Ολομέλειας της ΡΑΕ, όπου εξαφανίζονται οι αντιπρόεδροι και ο Πρόεδρος γίνεται αντιπρόεδρος της υπερκλαδικής αρχής, οι αρμοδιότητες της οποίας είναι πολύ περιορισμένες.
Η υποβάθμιση των ρόλων Προέδρου και Αντιπροέδρων της ΡΑΕ, όπου αντί να γίνει σαφέστερη η κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ των μελών, ενδεχομένως με εισηγητικές αρμοδιότητες ανά τομέα ή αντικείμενο, σε συνεργασία με την Γραμματεία της ΡΑΕ, ώστε να αναπτυχθούν οι αναγκαίες δικλείδες ασφάλειας κατά την λήψη αποφάσεων, μειώνεται ο αριθμός τους, ένας αντιπρόεδρος αναλαμβάνει το σύνολο των αρμοδιοτήτων, τόσο των διοικητικών όσο και των αποφασιστικών, και τα μέλη χάνονται σε μια υπεράριθμη «γενική συνέλευση» με μέλη με διαφορετικές αρμοδιότητες και ευθύνες.
Οι νέοι κλάδοι για τα Ύδατα και τα Απορρίμματα, είναι νέες αρχές, που στην παρούσα φάση παρουσιάζονται με απλές γνωμοδοτικές αρμοδιότητες συγκρινόμενες με τις ιδιαιτέρως πολύπλοκες και σύνθετες αρμοδιότητες της ΡΑΕ. Είναι προφανές ότι σταδιακά και το δικό τους αντικείμενο θα προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του κάθε κλάδου, αυτή η εξέλιξη όμως θα πρέπει να γίνει εντός ενός υπεκλαδικού οργάνου, όπου ενδεχομένως τα μέλη του να μην κατανοούν τις αναγκαίες και τη δυναμική του κάθε κλάδου χωριστά.
Ακόμα και η μεταβατική διάταξη που αφορά στην απότομη μεταβολή της υπηρεσιακής κατάστασης των μελών που υπηρετούν στην ΡΑΕ, και ιδίως της υποβάθμισης του Προέδρου και της εξαφάνισης των Αντιπροέδρων δείχνει ότι δεν έχει ληφθεί ουδεμία πρόνοια για την ομαλή προσαρμογή στην νέα προτεινόμενη δομή, η οποία και απλώς θα μπορούσε να προβλέπει ότι τα μέλη της υφιστάμενης ολομέλειας συνεχίζουν να υπηρετούν στην Ολομέλεια της ΡΑΕ, μέχρι και το τέλος της Θητείας τους, από τις θέσεις για τις οποίες έχουν επιλεγεί. Η ΡΑΕ είναι μια εν λειτουργία αρχή με κρίσιμες για τον ενεργειακό τομέα αρμοδιότητες, και πρέπει να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία της, η οποία θα έπρεπε να ενισχυθεί και όχι να υποβαθμιστεί.
«Με την έκδοση της Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4001/2011, ο Πρόεδρος και τα λοιπά υπηρετούντα,κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος,μέλη, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.), των οποίων η θητεία δεν έχει λήξει, καταλαμβάνουν αυτοδικαίως τις θέσεις του Αντιπροέδρου και των μελών του κλάδου ενέργειας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ, αντιστοίχως, μέχρι την ολοκλήρωση της τρέχουσας θητείας τους. Μέχρι τότε, για τη σύνθεση και απαρτία του οικείου κλάδου εφαρμόζεται η παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4001/2011, περί λειτουργίας της Ρ.Α.Ε., όπως ίσχυε πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος. Μετά από τη λήξη της θητείας των ανωτέρω, αποχωρούν και δύνανται να συμμετάσχουν σε επόμενη διαδικασία πλήρωσης θέσεων μελών της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., εφόσον πληρούν τα σχετικά κριτήρια επιλογής».
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ
Περίπατο πάει και η όποια αξιολόγηση της ΡΑΕ, καθώς ο συντάκτης του παρόντος θεωρεί – μάλλον λόγω της έλλειψης ελέγχων εκ μέρους των κοινοβουλευτικών και δικαστικών ελεγκτικών μηχανισμών κατά τη διάρκεια θητείας των υφιστάμενων προσώπων στην ΡΑΕ – ότι «τίποτα το μεμπτό δεν υφίσταται σε σχέση με την υφιστάμενη ηγεσία της ΡΑΕ η οποία ευθύνεται (τουλάχιστο εν μέρει αν όχι αποκλειστικά) για το ότι έχουμε την ακριβότερη ηλεκτρική ενέργεια στην Ευρώπη, ότι εξαρτόμαστε από εισαγόμενο φυσικό αέριο, ότι επιτρέπεται σε κερδοσκόπους η αισχροκέρδια επί των Ελλήνων λόγω της συμμετοχής μας στο χρηματιστήριο ενέργειας, για την αδικαιολογητη επιβολή και κατάργηση της ρήτρας ηλεκτρικής ενέργειας κ.ο.κ.
1. Ο συντάκτης του παρόντος, από ποιό/α από τις προαναφερθείσες μαύρες σελίδες στο προεδρείο της ΡΑΕ εκτιμά την καταλληλότητα αυτών, προκειμένου να διαιωνισθεί η παρουσία τους σε οποιαδήποτε νέο οργανισμό;
2. Ποιά είναι η θέση του συντάκτη για τα προαναφερθέντα περιστατικά σε ότι αφορά την ικανότητα / επάρκεια της υφιστάμενης διοίκησης της ΡΑΕ;
Πρόκειται για στοχευμένη αποκαθήλωση της ηγεσίας της σημερινής ΡΑΕ, με το πρόσχημα της μετονομασίας της Αρχής. Ο Πρόεδρος γίνεται αντιπρόεδρος και οι αντιπρόεδροι απλά μέλη. Τον λόγο αναζητήστε τον στην άρνηση της Αρχής να παίξει το κυβερνητικό αφήγημα για τα υπερκερδη.
Απίστευτη καθεστωτική νοοτροπία και «άδειασμα». Που ακούστηκε ο Πρόεδρος ανεξάρτητης αρχής να γίνεται αντιπρόεδρος και οι αντιπρόεδροι απλά μέλη.
Τους «καθαρίζετε» επείδή σας χάλασαν το αφήγημα περί ενεργειακής κρίσης.