Το άρθρο 8 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), περί λειτουργίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, επικαιροποιείται ως προς την επωνυμία της Αρχής, οι παρ. 1, 2 και 4 αντικαθίστανται, η εξαίρεση της παρ. 3 περί ισοψηφίας αφαιρείται, προστίθενται παρ. 4α και 6), και το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 8
Λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) συνεδριάζει και αποφασίζει, είτε σε Ολομέλεια, είτε σε συνθέσεις των τριών (3) επί μέρους θεματικών κλάδων αυτής, ήτοι των Αποβλήτων, της Ενέργειας και των Υδάτων. Η Ολομέλεια της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συνέρχεται σε συνεδρίαση κατόπιν πρόσκλησης του Προέδρου της, οι δε συνθέσεις των τριών (3) επί μέρους θεματικών κλάδων της Αρχής, κατόπιν πρόσκλησης του οικείου Αντιπροέδρου, και, σε περίπτωση κωλύματός του, από τον Πρόεδρο της Αρχής, όπως ορίζεται ειδικότερα στον Οργανισμό και τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισής της.
- Η Ολομέλεια της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συνεδριάζει νομίμως εφόσον μετέχουν στη συνεδρίαση ο Πρόεδρος ή τουλάχιστον ένας (1) εκ των Αντιπροέδρων, ως προεδρεύων, κατά σειρά αρχαιότητας, και εννέα (9) τουλάχιστον μέλη, αποφασίζει δε κατά πλειοψηφία. Αν θέμα της ημερήσιας διάταξης είναι η, κατά παραπομπή, επιβολή κύρωσης και η κρίση επί ζητήματος που αφορά προεχόντως το αντικείμενο ενός ή πλειόνων θεματικών κλάδων της Αρχής, τότε, με την επιφύλαξη της παρ. 5, η Ολομέλεια συνεδριάζει νομίμως, εφόσον μετέχουν στη συνεδρίαση όλα τα μέλη των συναφών κλάδων. Οι συνθέσεις των επί μέρους θεματικών κλάδων της Αρχής αποτελούνται από τον οικείο Αντιπρόεδρο, άλλως, σε περίπτωση απουσίας του, τον Πρόεδρο της Αρχής, και τα τρία (3) μέλη του εκάστοτε κλάδου και αυτοί συνεδριάζουν νομίμως αν μετέχουν αρμοδίως ένας (1) προεδρεύων και δύο (2) μέλη, εκτός αν η απόφαση συνεπάγεται την επιβολή κυρώσεων, οπότε συμμετέχουν και τα τέσσερα (4) μέλη, συμπεριλαμβανομένου του οικείου Αντιπροέδρου.
- Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου ή, εάν αυτός απουσιάζει, του προεδρεύοντος Αντιπροέδρου.
- Η Ολομέλεια της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. είναι αρμόδια: α) όταν ένα ζήτημα είναι σύνθετο ή δεν εμπίπτει σαφώς και αποκλειστικώς στις αρμοδιότητες μεμονωμένου θεματικού της κλάδου, β) για υπόθεση που παραπέμπεται σ’ αυτήν με απόφαση κλάδου της Αρχής, γ) για εν γένει διοικητικά και οργανωτικά θέματα, όπως του Οργανισμού και του Κανονισμού της Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της Αρχής. Οι συνθέσεις των κλάδων της Αρχής είναι αρμόδιες να αποφαίνονται επί ρυθμιστικών, γνωμοδοτικών, εποπτικών, ελεγκτικών και κυρωτικών ζητημάτων, που άπτονται του οικείου θεματικού τους αντικειμένου.
4α. Κάθε άλλο ζήτημα σχετικά με την κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ Ολομέλειας και κλάδων, καθώς και με τις συνεδριάσεις της Αρχής, ρυθμίζεται με τον Οργανισμό και τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισής της, που εγκρίνονται με απόφαση της Ολομέλειάς της. Δι’ αυτών δύναται να προβλεφθεί και η σύσταση τετραμελούς εκτελεστικής επιτροπής, που αποτελείται από τον Πρόεδρο της Αρχής και τους τρεις (3) Αντιπροέδρους, με αρμοδιότητα ιδίως: α) την αντιμετώπιση τρεχουσών διοικητικών εκκρεμοτήτων και αναγκών, που της ανατίθενται από την Ολομέλεια ή τον Πρόεδρο, καθώς και β) την κατανομή των υποθέσεων μεταξύ της Ολομέλειας και των τριών (3) θεματικών κλάδων, επί μη σαφώς οριοθετημένων ζητημάτων, εφόσον δεν έχει αποφανθεί επ’ αυτών η Ολομέλεια, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 4.
- Η συμμετοχή των Μελών στις συνεδριάσεις της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. είναι υποχρεωτική, εκτός εάν Μέλος έχει δηλώσει στον Πρόεδρο της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., πριν από τη συνεδρίαση, κώλυμα συμμετοχής του σ’ αυτήν, ή αδυναμία συμμετοχής για σπουδαίο λόγο.
- Με την επιφύλαξη της παρ. 4, όπου γίνεται αναφορά στην κείμενη νομοθεσία έως την έναρξη ισχύος του παρόντος σε αρμοδιότητα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, νοείται ότι αυτή ανήκει στον κλάδο Ενέργειας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..».
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 9 Λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4001/2011"
#1 Σχόλιο Από ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ Στις 19 Φεβρουάριος, 2023 @ 16:14
«Η Ολομέλεια της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συνεδριάζει νομίμως εφόσον μετέχουν στη συνεδρίαση ο Πρόεδρος ή τουλάχιστον ένας (1) εκ των Αντιπροέδρων, ως προεδρεύων, κατά σειρά αρχαιότητας, και εννέα (9) τουλάχιστον μέλη, αποφασίζει δε κατά πλειοψηφία. Αν θέμα της ημερήσιας διάταξης είναι η, κατά παραπομπή, επιβολή κύρωσης και η κρίση επί ζητήματος που αφορά προεχόντως το αντικείμενο ενός ή πλειόνων θεματικών κλάδων της Αρχής, τότε, με την επιφύλαξη της παρ. 5, η Ολομέλεια συνεδριάζει νομίμως, εφόσον μετέχουν στη συνεδρίαση όλα τα μέλη των συναφών κλάδων. Οι συνθέσεις των επί μέρους θεματικών κλάδων της Αρχής αποτελούνται από τον οικείο Αντιπρόεδρο, άλλως, σε περίπτωση απουσίας του, τον Πρόεδρο της Αρχής, και τα τρία (3) μέλη του εκάστοτε κλάδου και αυτοί συνεδριάζουν νομίμως αν μετέχουν αρμοδίως ένας (1) προεδρεύων και δύο (2) μέλη, εκτός αν η απόφαση συνεπάγεται την επιβολή κυρώσεων, οπότε συμμετέχουν και τα τέσσερα (4) μέλη, συμπεριλαμβανομένου του οικείου Αντιπροέδρου.
Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου ή, εάν αυτός απουσιάζει, του προεδρεύοντος Αντιπροέδρου.
Η Ολομέλεια της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. είναι αρμόδια: α) όταν ένα ζήτημα είναι σύνθετο ή δεν εμπίπτει σαφώς και αποκλειστικώς στις αρμοδιότητες μεμονωμένου θεματικού της κλάδου, β) για υπόθεση που παραπέμπεται σ’ αυτήν με απόφαση κλάδου της Αρχής, γ) για εν γένει διοικητικά και οργανωτικά θέματα, όπως του Οργανισμού και του Κανονισμού της Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της Αρχής. Οι συνθέσεις των κλάδων της Αρχής είναι αρμόδιες να αποφαίνονται επί ρυθμιστικών, γνωμοδοτικών, εποπτικών, ελεγκτικών και κυρωτικών ζητημάτων, που άπτονται του οικείου θεματικού τους αντικειμένου».
1. Ο συντάκτης του παρόντος να αιτιολογήσει την διαδικασία ψηφοφορίας για την λήψη αποφάσεων, έναντι της επιστημονικής απόδειξης με χρήση μαθηματικών και των όποιων επιστημονικών γνώσεων διαθέτουν ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος, συμπεριλαμβανουμένου περιπτώσεων που άπτονται νομικών / διοικητικών θεμάτων.
#2 Σχόλιο Από ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ Στις 20 Φεβρουάριος, 2023 @ 11:12
«Η Ολομέλεια της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συνεδριάζει νομίμως εφόσον μετέχουν στη συνεδρίαση ο Πρόεδρος ή τουλάχιστον ένας (1) εκ των Αντιπροέδρων, ως προεδρεύων, κατά σειρά αρχαιότητας, και εννέα (9) τουλάχιστον μέλη, αποφασίζει δε κατά πλειοψηφία. Αν θέμα της ημερήσιας διάταξης είναι η, κατά παραπομπή, επιβολή κύρωσης και η κρίση επί ζητήματος που αφορά προεχόντως το αντικείμενο ενός ή πλειόνων θεματικών κλάδων της Αρχής, τότε, με την επιφύλαξη της παρ. 5, η Ολομέλεια συνεδριάζει νομίμως, εφόσον μετέχουν στη συνεδρίαση όλα τα μέλη των συναφών κλάδων. Οι συνθέσεις των επί μέρους θεματικών κλάδων της Αρχής αποτελούνται από τον οικείο Αντιπρόεδρο, άλλως, σε περίπτωση απουσίας του, τον Πρόεδρο της Αρχής, και τα τρία (3) μέλη του εκάστοτε κλάδου και αυτοί συνεδριάζουν νομίμως αν μετέχουν αρμοδίως ένας (1) προεδρεύων και δύο (2) μέλη, εκτός αν η απόφαση συνεπάγεται την επιβολή κυρώσεων, οπότε συμμετέχουν και τα τέσσερα (4) μέλη, συμπεριλαμβανομένου του οικείου Αντιπροέδρου.
Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου ή, εάν αυτός απουσιάζει, του προεδρεύοντος Αντιπροέδρου.
Η Ολομέλεια της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. είναι αρμόδια: α) όταν ένα ζήτημα είναι σύνθετο ή δεν εμπίπτει σαφώς και αποκλειστικώς στις αρμοδιότητες μεμονωμένου θεματικού της κλάδου, β) για υπόθεση που παραπέμπεται σ’ αυτήν με απόφαση κλάδου της Αρχής, γ) για εν γένει διοικητικά και οργανωτικά θέματα, όπως του Οργανισμού και του Κανονισμού της Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της Αρχής. Οι συνθέσεις των κλάδων της Αρχής είναι αρμόδιες να αποφαίνονται επί ρυθμιστικών, γνωμοδοτικών, εποπτικών, ελεγκτικών και κυρωτικών ζητημάτων, που άπτονται του οικείου θεματικού τους αντικειμένου».
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ (2η απόπειρα δημοσίευσης)
1. Ο συντάκτης του παρόντος να αιτιολογήσει την διαδικασία ψηφοφορίας για την λήψη αποφάσεων, έναντι της επιστημονικής απόδειξης με χρήση μαθηματικών και των όποιων επιστημονικών γνώσεων διαθέτουν ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος, συμπεριλαμβανουμένου περιπτώσεων που άπτονται νομικών / διοικητικών θεμάτων.
#3 Σχόλιο Από Σύλλογος Εργαζομένων ΡΑΕ Στις 24 Φεβρουάριος, 2023 @ 16:49
Για τον κλάδο της ενέργειας, θα πρέπει να προβλέπεται εξαίρεση από τη δυνατότητα οποιασδήποτε κρίσης επί ενεργειακών θεμάτων από Μέλη άλλα πλην αυτά της κλαδικής Ολομέλειας διότι, σε διαφορετική περίπτωση, υφίσταται ευθεία παραβίαση των υπέρτερης ισχύος διατάξεων των ενωσιακών οδηγιών. Αναλυτικότερα, το άρθρο 57 παρ. 4 της Οδηγίας 2019/944 επιβάλλει στα κράτη μέλη μία υποχρέωση αποτελέσματος, δηλαδή την υποχρέωση διασφάλισης της ανεξαρτησίας του Ρυθμιστή της Ενέργειας, η οποία συνέχεται άρρηκτα με τον τρόπο που ο Ρυθμιστής ασκεί τα καθήκοντά του: «4. Τα κράτη μέλη εγγυώνται την ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής και διασφαλίζουν ότι ασκεί τις εξουσίες της με αμεροληψία και διαφάνεια. Για τον σκοπό αυτό, τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι, κατά την άσκηση των ρυθμιστικών καθηκόντων που τους ανατίθενται βάσει της παρούσας οδηγίας και της σχετικής νομοθεσίας, η ρυθμιστική αρχή: α) είναι νομικά διακριτή και λειτουργικά ανεξάρτητη από κάθε άλλη δημόσια ή ιδιωτική οντότητα, β) διασφαλίζει ότι το προσωπικό τους και όλα τα πρόσωπα που είναι επιφορτισμένα με τη διοίκησή της: i) ενεργούν ανεξάρτητα από οποιοδήποτε αγοραίο συμφέρον· και ii) δεν ζητούν ούτε λαμβάνουν απευθείας οδηγίες από οποιαδήποτε κυβέρνηση ή άλλη δημόσια ή ιδιωτική οντότητα κατά την άσκηση των ρυθμιστικών καθηκόντων. Με την απαίτηση αυτή δεν θίγεται η, κατά περίπτωση, στενή συνεργασία με άλλες συναφείς εθνικές αρχές ούτε οι γενικοί πολιτικοί προσανατολισμοί που εκδίδει η κυβέρνηση και οι οποίοι δεν συνδέονται με τα κατά το άρθρο 59 καθήκοντα και αρμοδιότητες της ρυθμιστικής αρχής».
Επισημαίνουμε ότι σκόπιμα ο ενωσιακός νομοθέτης επιβάλλει την ανεξαρτησία του Ρυθμιστή Ενέργειας από κάθε οντότητα (“entity” στο ενωσιακό κείμενο), αντί άλλων όρων (π.χ. φορέας, όργανο, αρχή κλπ.), ακριβώς για να διευρύνει την έννοια και το περιεχόμενο της ανεξαρτησίας ώστε να καταλαμβάνονται και περιπτώσεις, όπως η περιγραφόμενη στο παρόν νομοσχέδιο της ενσωμάτωσης του Ρυθμιστή της Ενέργειας σε άλλη οντότητα.
Επιπλέον, η απαίτηση της εξέτασης των ενεργειακών ζητημάτων μόνο από πρόσωπα που έχουν αξιολογηθεί για την εμπειρογνωσία τους στον ενεργειακό κλάδο ορίζεται στην παρ. 5 του ίδιου άρθρου 57 της Οδηγίας 2019/944 ως εξής: «5. Για να προστατεύσουν την ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής, τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ιδίως ότι: […] ε) τα μέλη του συμβουλίου της ρυθμιστικής αρχής ή, ελλείψει συμβουλίου, η ανώτερη διοίκηση της ρυθμιστικής αρχής, διορίζονται βάσει αντικειμενικών, διαφανών και δημοσιευμένων κριτηρίων με ανεξάρτητη και αμερόληπτη διαδικασία, η οποία διασφαλίζει ότι οι υποψήφιοι διαθέτουν τις απαραίτητες δεξιότητες και την εμπειρία για κάθε συναφή θέση στη ρυθμιστική αρχή». Συνεπώς, στην παράγραφο 1 του άρθρου 9, σε περίπτωση απουσίας του Αντιπροέδρου της κλαδικής Ολομέλειας για την ενέργεια, προτείνουμε η αντικατάσταση να γίνεται από μέλος της κλαδικής Ολομέλειας λόγω αντικειμένου/γνώσης/εξειδίκευσης και όχι από τον Πρόεδρο.