- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

Άρθρο 2 Αντικείμενο

Με τον παρόντα μεταφέρονται και θεσπίζονται αρμοδιότητες στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία μετονομάζεται σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Ειδικότερα, ρυθμίζεται η παροχή υπηρεσιών υδάτων της περ. κθ) της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3199/2003 (Α’ 280), καθώς και των υπηρεσιών ανακυκλωμένου ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένου του νερού που προορίζεται για περιαστική χρήση. Δεδομένης της ανάθεσης αυτών των αρμοδιοτήτων σε ανεξάρτητη αρχή, εκσυγχρονίζεται το συνολικό πλαίσιο διακυβέρνησης των ζητημάτων που σχετίζονται με τη διαχείριση των υδάτων και αστικών αποβλήτων, προκειμένου να ανταποκρίνεται στη νέα προσέγγιση.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 2 Αντικείμενο"

#1 Σχόλιο Από ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ Στις 19 Φεβρουάριος, 2023 @ 10:58

«Δεδομένης της ανάθεσης αυτών των αρμοδιοτήτων σε ανεξάρτητη αρχή, εκσυγχρονίζεται το συνολικό πλαίσιο διακυβέρνησης των ζητημάτων που σχετίζονται με τη διαχείριση των υδάτων και αστικών αποβλήτων, προκειμένου να ανταποκρίνεται στη νέα προσέγγιση».

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ:

1. Με ποιόν/ους τρόπους αποδεικνύεται η ανεξάρτησία της όποιας αρχής από κερδοσκόπους, ιδιωτικά συμφέροντα, πολυεθνικές, βιομηχανικά συμφέροντα, καρτέλ, ολιγοπώλεια, επενδυτικά συμφέροντα κ.α.;

#2 Σχόλιο Από Δημοπούλου Αργυρή Στις 23 Φεβρουάριος, 2023 @ 11:23

το κείμενο «…καθώς και των υπηρεσιών ανακυκλωμένου ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων» προτείνω να γραφεί » καθώς και των υπηρεσιών ύδατος από ανάκτηση και επανάχρηση και διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων»,

#3 Σχόλιο Από ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ Στις 23 Φεβρουάριος, 2023 @ 12:13

Είναι εμφανές ότι το αρδευτικό νομό προστέθηκε στο νομοσχέδιο εξαιρετικά βεβιασμένα και χωρίς καμία σχετική προετοιμασία.
Θα πρέπει να υπάρξει ρητή εξαίρεση του αρδευτικού νερού στο νόμο.

#4 Σχόλιο Από Δημοπούλου Αργυρή, ΜΟΔ αε/Ομάδα Τεχνικής Υποστήριξης Περιβάλλοντος Στις 24 Φεβρουάριος, 2023 @ 10:50

Το κείμενο «…καθώς και των υπηρεσιών ανακυκλωμένου ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων» προτείνω να γραφεί » καθώς και των υπηρεσιών ύδατος από ανάκτηση και επανάχρηση και διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων»,

#5 Σχόλιο Από Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Ε.Δ.Ε.Υ.Α.) Στις 24 Φεβρουάριος, 2023 @ 10:53

Δεν αντιλαμβανόμαστε ποια είναι η «νέα προσέγγιση» και πώς προκύπτει. Η ασάφεια αυτή δεν συνάδει μ΄ ένα νομοθετικό κείμενο και οδηγεί στην υποψία ότι η νέα προσέγγιση αφορά στην ιδιωτική διαχείριση του νερού.

#6 Σχόλιο Από ΔΕΥΑ ΚΟΖΑΝΗΣ Στις 24 Φεβρουάριος, 2023 @ 12:35

περιλαμβάνονται αόριστες αναφορές «… να ανταποκρίνεται στη νέα προσέγγιση». Ποια είναι η νέα προσέγγιση;

#7 Σχόλιο Από Θανάσης Παπαδριανός ΤΟΕΝ ΔΡΕΠΑΝΟΥ ΑΣΣΙΝΗΣ Στις 24 Φεβρουάριος, 2023 @ 13:39

Λόγω του ήδη αυξημένου κόστους παραγωγής (ενέργεια, λιπάσματα, κλπ) στο οποίο θα προστεθούν και τα κόστη που περιγράφονται στο νομοσχέδιο, θεωρούμε αναγκαίο να επανεξετασθεί η σκοπιμότητα της ένταξης των παρόχων αρδευτικού νερού στην τρέχουσα φάση με την πρόβλεψη επανεξέτασης αυτού σε μεταγενέστερο χρόνο.

#8 Σχόλιο Από ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ Στις 26 Φεβρουάριος, 2023 @ 20:22

Με το παρόν σχέδιο νόμου διευρύνεται το πεδίο αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η οποία πλέον μετονομάζεται σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων.
H παρακολούθηση, εποπτεία και ρύθμιση της αγοράς ενέργειας αποτελεί ήδη ένα απαιτητικό και πολυσχιδές αντικείμενο, που ο ενωσιακός νομοθέτης ανέθεσε σε ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές εντός των κρατών μελών και προέβλεψε δεσμευτικά μέτρα για την ενίσχυσή τους κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω και με πλήρη κατανόηση στην αναγκαιότητα ρυθμιστικής και ελεγκτικής εποπτείας των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος (ύδρευσης και αποχέτευσης), και επεξεργασίας αστικών αποβλήτων, καθώς και των υποχρεώσεων της χώρας έναντι του Ταμείου Ανάκαμψης, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν παρέχει επαρκείς προβλέψεις για την αποτελεσματική άσκηση (και) των νέων αρμοδιοτήτων, ιδίως για την στελέχωση της Αρχής με εξειδικευμένο προσωπικό και την αύξηση των εργασιακών απολαβών τους.
Η ενίσχυση του Ρυθμιστή αποτελεί εχέγγυο για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της ενιαίας εσωτερικής αγοράς ενέργειας, ιδίως υπό τις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες.
Τέλος, αναφορικά με τη μετονομασία της Αρχής θα πρότεινα να προτάσσεται ο τομέας της ενέργειας, κατά τους σκοπούς της σύστασης της με τον ν. 2773/1999 και να έπονται τα νεότερα αντικείμενα ως εξής: Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, Υδάτων και Διαχείρισης Αποβλήτων (Ρ.Α.Ε.Υ.Δ.Α.).

#9 Σχόλιο Από ΠΟΕ ΔΕΥΑ Στις 27 Φεβρουάριος, 2023 @ 00:03

Περιλαμβάνονται αόριστες αναφορές «… να ανταποκρίνεται στη νέα προσέγγιση». Ποια είναι η νέα προσέγγιση;

#10 Σχόλιο Από WWF Ελλάς Στις 27 Φεβρουάριος, 2023 @ 12:26

Άρθρο 2 Αντικείμενο

Σύμφωνα με τη συνοδευτική προκαταρκτική Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης[8] «Το σημερινό καθεστώς παροχής και διαχείρισης των υπηρεσιών ύδατος και των αστικών αποβλήτων παρουσιάζει εγγενείς και λειτουργικές αδυναμίες, οφειλόμενες σε πλήθος παραγόντων, όπως ο μεγάλος αριθμός και οι ανισοβαρείς δυνατότητες των παρόχων, η ελλιπής εποπτεία αυτών, η ανεπαρκής λογοδοσία, καθώς και η αποσπασματική εικόνα της ποιότητας του πόσιμου νερού και των απωλειών των δικτύων. Ειδικότερα, υφίσταται μεγάλος κατακερματισμός των υπηρεσιών ύδατος σε πολλούς παρόχους, αρκετοί εκ των οποίων αδυνατούν να παρακολουθήσουν συστηματικά την ποιότητα του πόσιμου νερού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας, ενώ συχνά η λειτουργία των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων δεν είναι επαρκής λόγω μη συντήρησης, ατυχούς σχεδιασμού («υπερδιαστασιολόγησης») και ελλιπούς στελέχωσης. Επίσης, παρατηρούνται μεγάλα ποσοστά μη μετρήσιμων απωλειών από τα δίκτυα ύδρευσης και πολύ συχνές βλάβες, γεγονός που επιβαρύνει το κόστος του πόσιμου νερού. Η δε εφαρμογή των κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης δεν είναι ενιαία, ενώ δεν προβλέπονται κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτούς. Αντιστοίχως, λόγω της έλλειψης σφαιρικής εικόνας της υφιστάμενης κατάστασης, υπάρχει αδυναμία προτεραιοποίησης των απαιτούμενων έργων από πλευράς κεντρικής διοίκησης».

Μπορεί τα προβλήματα αυτά είναι πραγματικά, δεν παρέχονται όμως επαρκή στοιχεία για την τεκμηρίωση των διαπιστώσεων αυτών, ούτε καθίσταται σαφές πώς πρόκειται αυτά να επιλυθούν με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, οι οποίες δεν εισάγουν ένα σαφές και συνεκτικό σύστημα διακυβέρνησης των υδάτινων πόρων.

Επιπλέον, δεν καθίσταται σαφές στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου πώς θα διασφαλισθεί ότι η Αρχή στο πλαίσιο των εισαγόμενων με το παρόν διευρυμένων αρμοδιοτήτων της θα προτεραιοποιεί τη βιώσιμη διαχείριση των περιβαλλοντικών πόρων, την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων για ύδρευση και άρδευση και την επίτευξη των στόχων της καλής κατάστασης (ή καλού δυναμικού) των υδάτων και της μείωσης της παραγωγής αποβλήτων, έναντι της παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας ή/και παραγωγής ενέργειας μέσω της καύσης αποβλήτων.

[8] Ανακτήθηκε την 22.02.2023 από: [1]