1. Για σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) που εγκαθίστανται σε περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), εξαιτίας της κακοκαιρίας «Daniel» και της κακοκαιρίας «Elias»:
α) οι Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης και οι Άδειες Εγκατάστασης οι οποίες ήταν σε ισχύ κατά την 4η Σεπτεμβρίου 2023, καθώς και οι προθεσμίες για τη θέση σε δοκιμαστική λειτουργία των σταθμών που έχουν επιλεγεί μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α΄ 149), παρατείνονται αυτοδικαίως κατά τρεις (3) μήνες. Το ως άνω χρονικό διάστημα δύναται να παραταθεί για χρονικό διάστημα επιπλέον έξι (6) μηνών, μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου, το οποίο υποβάλλεται προς τη Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Η επιπλέον παράταση χορηγείται μετά από αυτοψία που διενεργείται από την αρμόδια Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου και με σχετική απόφαση αυτής, η οποία κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στον ενδιαφερόμενο, στον Φορέα Αδειοδότησης του άρθρου 20 του ν. 4685/2020 (Α΄ 92) και στον αρμόδιο Διαχειριστή, εντός ενός (1) μηνός από το αίτημα του ενδιαφερόμενου. Ειδικά για υδροηλεκτρικούς σταθμούς η παράταση του πρώτου εδαφίου δύναται να παραταθεί έως και είκοσι τέσσερις (24) μήνες, σύμφωνα με τη διαδικασία του δευτέρου και του τρίτου εδαφίου της παρούσας και μετά από απόφαση της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης,
β) οι προθεσμίες των παρ. 1 και 8 του άρθρου 31 του ν. 4951/2022 (Α’ 129), καθώς και της παρ. 2 του άρθρου 35 του ιδίου νόμου, περί της αίτησης για τη σύναψη Σύμβασης Σύνδεσης Εξαιρούμενων Σταθμών, παρατείνονται κατά δύο (2) μήνες από τη λήξη τους,
γ) αν, εντός του χρονικού διαστήματος από την 4η Σεπτεμβρίου 2023, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, για τους σταθμούς ΑΠΕ που επλήγησαν από την κακοκαιρία «Daniel» ή την κακοκαιρία «Elias», έχει παύσει η Βεβαίωση Παραγωγού ή η Οριστική Προσφορά Σύνδεσης για τους Εξαιρούμενους Σταθμούς, καθώς και κάθε άλλη άδεια ή έγκριση, αυτές αναβιώνουν για χρονικό διάστημα που εκκινεί από την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος και για χρονικό διάστημα σύμφωνα με τις εκάστοτε παρατάσεις των περ. α) και β).
2. Οι κάτοχοι σταθμών ΑΠΕ που εγκαθίστανται σε περιοχές της επικράτειας που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 4662/2020, εξαιτίας της κακοκαιρίας «Daniel» και της κακοκαιρίας «Elias», δύνανται εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος να υποβάλουν αίτημα παύσης της Βεβαίωσης Παραγωγού ή της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης για Εξαιρούμενους Σταθμούς, εξαιτίας σημαντικών ζημιών που καθιστούν αδύνατη τη συνέχιση του έργου. Στην περίπτωση αυτή, επιστρέφεται στον ενδιαφερόμενο η εγγυητική επιστολή του άρθρου 11Α ή του άρθρου 6 του ν. 4951/2022, ή της υποπαρ. Ι.1. της παρ. Ι του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α’ 107), καθώς και οι εγγυητικές επιστολές της παρ. 6 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016.
3. Για υδροηλεκτρικούς σταθμούς που εγκαθίστανται αποκλειστικά σε περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 4662/2020, εξαιτίας της κακοκαιρίας «Daniel» ή της κακοκαιρίας «Elias», αν απαιτείται για τη συνέχιση υλοποίησης των έργων τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων ή των Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων, οι προθεσμίες της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4685/2020 και της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 4951/2022 θεωρείται ότι εκκινούν εκ νέου από τη κατάθεση αιτήματος τροποποίησης της Βεβαίωσης Ειδικών Έργων και της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, αντίστοιχα.
ΑΡ. 59 Παράταση Προθεσμιών για σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
Προτείνεται να προστεθεί η παρ.4
«4.α) Για σταθμούς Α.Π.Ε., οι προθεσμίες της παρ. 2.α.ββ του άρθρου 12 και της παρ. 2 του άρθρου 25 του ν. 4685/2020 παρατείνονται για δώδεκα μήνες από την λήξη των τριάντα έξι μηνών της υποπ. ββ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν.4685/2020. Η άνω διάταξη ισχύει και για τους χερσαίους αιολικούς σταθμούς, για τους οποίους οι κάτοχοι τους κατέθεσαν εμπροθέσμως ένσταση ενώπιον της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Ύδατος κατά του προσωρινού καταλόγου Αδειών Παραγωγής/Βεβαιώσεων Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ οι οποίες παύουν αυτοδικαίως να ισχύουν λόγω μη υποβολής πλήρους αιτήματος έκδοσης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης.
β) Για τους σταθμούς Α.Π.Ε., για τους οποίους καταβλήθηκε Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης, της παρ. 3 του άρθρου 12 του Ν. 4685/2020, για το χρονικό διάστημα μετά την λήξη των τριάντα έξι μηνών της υποπ. ββ) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν.4685/2020, το ήδη καταβληθέν Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης δεν επιστρέφεται στους κατόχους τους αν καταβλήθηκε άνευ επιφύλαξης ή/και η δήλωση της παράτασης ήταν άνευ επιφύλαξης.
γ) Για τους σταθμούς Α.Π.Ε. που από 01.08.2023 έως και την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, έχουν υποβληθεί στη ΡΑΑΕΥ αιτήματα επιστροφής της Εγγυητικής Επιστολής της παρ. 11Α του ν. 4685/2020, οι σχετικές Άδειες Παραγωγής ή Βεβαιώσεις Παραγωγού ή Βεβαιώσεις Ειδικών Έργων, αναβιώνουν εφόσον οι κάτοχοι αυτών εντός είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου αποσύρουν το αίτημά τους ή, σε περίπτωση όπου έχει ήδη επιστραφεί η Εγγυητική Επιστολή, επανεπιβεβαιώσουν στη ΡΑΑΕΥ το ενδιαφέρον τους προσκομίζοντας την εκ νέου.»
1. Στην παρ. 1α αναφέρεται ότι «Η επιπλέον παράταση χορηγείται μετά από αυτοψία που διενεργείται από την αρμόδια Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου και με σχετική απόφαση αυτής, η οποία κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στον ενδιαφερόμενο, στον Φορέα Αδειοδότησης του άρθρου 20 του ν. 4685/2020 (Α΄ 92) και στον αρμόδιο Διαχειριστή, εντός ενός (1) μηνός από το αίτημα του ενδιαφερόμενου».
Θα μπορέσει να ανταποκριθεί η Δ/νση Τεχνικού Ελέγχου στην διενέργεια αυτοψίας και στην έκδοση απόφασης εντός μηνός από το αίτημα, δεδομένου του πιθανού όγκου των αιτήσεων που μπορεί να δεχθεί;
2. Στην παρ. 1β, αναφέρεται ότι παρατείνονται και οι προθεσμίες της παρ. 8 του άρθρου 31 του Ν. 4951/2022 περί της αίτησης για τη σύναψη Σύμβασης Σύνδεσης Σταθμών με οριστική προσφορά σύνδεσης που βρίσκονταν σε ισχύ κατά την 4η Ιουλίου 2022.
Οι προθεσμίες που αναφέρονται στη συγκεκριμένη παράγραφο (30ή.6.2023, 31η.8.2023, 31η.10.2023) έχουν ήδη παρέλθει. Προτείνεται να επεκταθούν ανάλογα με τα αναφερόμενα στην παρ. 1α και 3 του παρόντος.
3. Στην παρ. 3 αναφέρεται: «αν απαιτείται για τη συνέχιση υλοποίησης των έργων τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων ή των Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων, οι προθεσμίες της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4685/2020 και της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 4951/2022 θεωρείται ότι εκκινούν εκ νέου από τη κατάθεση αιτήματος τροποποίησης της Βεβαίωσης Ειδικών Έργων και της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, αντίστοιχα».
Η παρ. 2, αρ. 2, Ν. 4685/2020, αναφέρεται (για τα ΜΥΗΕ) στο 36μηνο που έχουν τα έργα για να υποβάλουν Όρους Σύνδεσης αφού πρώτα εκδοθεί ΑΕΠΟ. Μετά από την κακοκαιρία Daniel πρέπει να ξεκινήσουν από την αρχή τις διαδικασίες έκδοσης ΑΕΠΟ, κατόπιν τροποποίησης της Βεβαίωσης Παραγωγού, ανεξάρτητα αν έχει εκδοθεί η ΑΕΠΟ ή όχι.
Απαιτούνται διευκρινήσεις σχετικά:
Α) Ποιος πιστοποιεί την αναγκαιότητα τροποποίησης της ΑΕΠΟ;
Β) Ποια είναι η προθεσμία για την κατάθεση αιτήματος τροποποίησης Βεβαίωσης Παραγωγού;
Γ) Από πότε άρχεται η προθεσμία για την τροποποίηση της Οριστικής Προσφορά Σύνδεσης, η οποία πρέπει να έπεται της ημερομηνίας έκδοσης της τροποποιημένης Βεβαίωσης Παραγωγού;
Δ) Να διαγραφεί το «ειδικών έργων».
Προτεινόμενες προσθήκες στη ρύθμιση:
Άδειες λειτουργίας. Για τα έργα που υπέστησαν σημαντικές ζημιές σε τμήματα των εγκαταστάσεων τους από την κακοκαιρία Daniel:
Α) να προβλεφθεί η χρονική παράταση της Σύμβασης Πώλησης ή της Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης για χρονικό διάστημα ίσο με το διπλάσιο του χρόνου αποκατάστασης των ζημιών με μέγιστο τα 3 έτη. Το παραπάνω χρονικό διάστημα μπορεί να βεβαιώνεται εύκολα από τον ΔΑΠΕΕΠ ή τον ΑΔΜΗΕ με βάση τις μετρήσεις παραγωγής που λαμβάνουν από το έργο.
Β) Να εξαιρεθούν από την διαδικασία απομείωσης των λειτουργικών τους εσόδων ΜΥΗΕ σε λειτουργία με ΣΕΔΠ ή ΣΕΣΤ που έχουν λάβει επενδυτική ενίσχυση από τον αναπτυξιακό νόμο στα οποία γίνεται απομείωση της λειτουργικής ενίσχυσης από τον ΔΑΠΕΕΠ, για την εναπομένουσα διάρκεια παροχής της Λειτουργικής Ενίσχυσης ή τουλάχιστον για χρονικό διάστημα 3 ετών από την έλευση της κακοκαιρίας Daniel (τουλάχιστον σε πολυμετοχικές εταιρείες δημοτών).
Γενικές διατάξεις. Η άσκηση του δικαιώματος ανάκλησης (Βεβαίωσης Παραγωγού, Όρων Σύνδεσης, Άδειας Εγκατάστασης, κλπ) ή η δήλωση συνέχισης της αδειοδότησης με επανασχεδιασμό του έργου και με την αντίστοιχη προβλεπόμενη χρονική παράταση ως άνω, πρέπει να γίνει σε διάστημα τουλάχιστον 3 μηνών από την έναρξη ισχύος της παρούσης ρύθμισης.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις τα αιτήματα τροποποίησης Βεβαιώσεων Παραγωγού, ΑΕΠΟ, Όρων Σύνδεσης και Αδειών Εγκατάστασης να εξετάζονται κατά απόλυτη προτεραιότητα από τις αντίστοιχες υπηρεσίες.
Προς απόδειξη του μεγέθους και της φύσης των ζημιών που υπέστησαν τα έργα μπορεί να ζητείται βεβαίωση από την αρμόδια υπηρεσία αδειοδότησης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατόπιν αυτοψίας.
Να τροποποιηθεί η περίπτωση β της παραγράφου 1 του Άρθρου 59 (Παράταση προθεσμιών για σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία «DANIEL» και «ELIAS» ) ως εξής :
» β) οι προθεσμίες των παρ.1 και 8 του άρθρου 31 του ν. 4951/2022 (Α’ 129), ως αυτές τροποποιήθηκαν από το Άρθρο 132 του Ν. 5037/2023 και ισχύουν, καθώς και της παρ.2 του άρθρου 35 του πρώτου αναφερόμενου νόμου, περί της αίτησης για τη σύναψη Σύμβασης Σύνδεσης, παρατείνονται κατά δύο (2) μήνες από τη λήξη τους»
Θα πρέπει να δωθεί μία λύση σε σταθμούς net metering, που δεν πρόλαβαν να υποβάλλουν αιτηση ενεργοποιησης εντός των προθεσμιών διάρκειας της προσφοράς σύνδεσης, καθώς ο ΔΕΔΔΗΕ δεν ανέγραφε τη σχετική προθεσμία στις συμβάσεις σύνδεσης.
Έτσι οι ενδιαφερόμενοι, δεν έβλεπαν καμία προθεσμία ούτε στην προσφορά, ούτε στη σύμβαση σύνδεσης, και ουδέποτε έλαβαν ενημερωτική επιστολή από τον ΔΕΔΔΗΕ για την αιφνίδια αλλαγή στη νομοθεσία.
Παρακαλούμε για δυνατότητα αναβίωσης των προσφορών σύνδεσης, σταθμών net metering, καθώς η ηλέκτριση των σταθμών, είναι πολύ σημαντική για τη μείωση του ενεργειακού κόστους.
Το παρόν σ/ν οφείλει να μεριμνήσει για τις περιπτώσεις λήξεως οριστικών προσφορών σύνδεσης εξαιρούμενων σταθμών, όπου σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 35 του ν.4951/2022 ανέρχονται:
«αα) σε δεκαοκτώ (18) μήνες από τη χορήγηση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, αν συνδέονται στο Δίκτυο και δεν απαιτούνται εργασίες σε Υποσταθμούς (Υ/Σ) Υψηλής Τάσης (Υ.Τ.) και Μέσης Τάσης (Μ.Τ.),
αβ) σε τριάντα (30) μήνες από τη χορήγηση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης για σταθμούς που συνδέονται στο Δίκτυο, αν απαιτούνται εργασίες κατασκευής νέου Υ/Σ Υ.Τ. και Μ.Τ. ή επέκτασης σε Υ/Σ Υ.Τ. και Μ.Τ.»
Κατά την κατασκευή των έργων αυτών, υπάρχει περίπτωση να διακοπούν οι εργασίες, είτε από την υπηρεσία δόμησης, είτε από την αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων, έως ότου εξεταστούν οι τυχόν καταγγελίες πολιτών ή φορέων. Καθότι απαγορεύεται κάθε εργασία υπό το καθεστώς διακοπής εργασιών, ο παραγωγός δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις εργασίες, οι οποίες συνήθως είναι σε προχωρημένο στάδιο, προκειμένου να δηλώσει ετοιμότητα, σύμφωνα με το άρθρο 4Α του ν. 4414/2016.
Στα αδειοδοτούμενα έργα, όπου προβλέπεται η έκδοση Άδειας Εγκατάστασης, υπάρχει σχετική πρόνοια παράτασης αυτής στην παράγραφο 5 του άρθρου 19 του ν.4951/2022:
«Κατά τον υπολογισμό της διάρκειας ισχύος της Άδειας Εγκατάστασης και τυχόν παρατάσεων αυτής, δεν λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα κατά το οποίο υφίσταται δικαστική αναστολή ισχύος της Άδειας Εγκατάστασης ή οποιασδήποτε Βεβαίωσης, άδειας ή έγκρισης που απαιτείται για την έκδοση της Άδειας Εγκατάστασης του σταθμού, εφόσον κατά την ημερομηνία άρσης της αναστολής είναι σε ισχύ οι λοιπές απαιτούμενες Βεβαιώσεις, άδειες ή εγκρίσεις που απαιτούνται για την έκδοση της Άδειας Εγκατάστασης, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον οικείο Κανονισμό.»
Κατ’ αντιστοιχία, προτείνουμε να τροποποιηθεί το άρθρο 35 του ν.4951/2022, προκειμένου να ενταχθεί παρ. 8 στην οποία θα δίνεται ισόχρονη παράταση σε περίπτωση διακοπής εργασιών, με μέγιστο τους δεκαοκτώ (18) μήνες, χωρίς την καταβολή «Τέλους Παράτασης Εγκατάστασης και Δέσμευσης Ηλεκτρικού Χώρου» προκειμένου να υπάρχει επαρκής χρόνος ώστε να προσφύγει ο παραγωγός στα οικεία ΣΥΠΟΘΑ ή Τοπικά Συμβούλια Μνημείων και να βγουν οριστικές αποφάσεις συνέχισης ή μη των εργασιών. Σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν διοικητικές προσφυγές (αιτήσεις ακύρωσης) θα εφαρμόζεται επίσης ισόχρονη παράταση.
Προτεινόμενη ρύθμιση:
«Στις προθεσμίες της παρ. 1 δεν προσμετράται το χρονικό διάστημα διακοπής των εργασιών κατασκευής που εκκινεί με την έκδοση διοικητικών πράξεων που αναστέλλουν ή ακυρώνουν αποφάσεις ή εγκρίσεις της διοίκησης και ολοκληρώνεται με την έκδοση της ανάλογης πράξης συνέχισης εργασιών ή αναβίωσης της απόφασης ή έγκρισης. Το χρονικό αυτό διάστημα δεν μπορεί σε κάθε περίπτωση να ξεπερνά τους δεκαοκτώ (18) μήνες, πέραν των οποίων ο κάτοχος του σταθμού οφείλει να καταβάλλει «Τέλος Παράτασης Εγκατάστασης και Δέσμευσης Ηλεκτρικού Χώρου».»