Στον ν. 4495/2017 (A’ 167), μετά από το άρθρο 25 Α προστίθεται άρθρο 25 Β ως εξής:
«Άρθρο 25Β
Κανονισμός Λειτουργίας Συμβουλίων
Τα Κεντρικά Συμβούλια Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων και τα Κεντρικά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής των άρθρων 13 και 24 καταρτίζουν τον κανονισμό που ρυθμίζει τα θέματα λειτουργίας εκάστου Συμβουλίου. Κάθε Κανονισμός εγκρίνεται με απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ή Εσωτερικών. Τα προς εξέταση θέματα δύναται να εισάγονται στα ανωτέρω Συμβούλια κατόπιν της διαβίβασης σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή φακέλου, συνοδευόμενου από ενημερωτικό σημείωμα, το οποίο συντάσσεται από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή την αρμόδια θεματική υπηρεσία. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος το ανωτέρω ενημερωτικό σημείωμα υποκαθιστά την τυχόν προβλεπόμενη εισήγηση των υπηρεσιών των οικείων Υπουργείων προς τα ανωτέρω Συμβούλια.»
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 35 Κανονισμός Λειτουργίας Συμβουλίων – Προσθήκη Άρθρου 25Β στον ν. 4495/2017"
#1 Σχόλιο Από ΣΕΠΟΧ – ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 13:15
Με τη διάταξη αυτή προτείνεται «[τ]α προς εξέταση θέματα δύναται να εισάγονται στα ανωτέρω Συμβούλια κατόπιν της διαβίβασης σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή φακέλου, συνοδευόμενου από ενημερωτικό σημείωμα, το οποίο συντάσσεται από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή την αρμόδια θεματική υπηρεσία».
Με αιτιολογία και πρόσχημα την επίσπευση των διαδικασιών γνωμοδότησης του ΚΕΣΥΠΟΘΑ και του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ θεσμοθετεί -και τυπικά πλέον- την ακύρωση της δημόσιας διοίκησης. Σε συνέχεια των πρόσφατων πρακτικών συνεχούς υποστελέχωσης και υποβάθμισης της διοίκησης, η πρόταση αντικατάστασης της αξιολογικής εισήγησης που εκπονούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ από ένα απλό ενημερωτικό σημείωμα το οποίο δυνητικά μπορεί να εισάγει ο/η εκάστοτε Γενικός/ή Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος οδηγεί νομοτελειακά: α) στην απαξίωση του θεσμικού ρόλου που διαχρονικά διαδραματίζει η δημόσια διοίκηση στη χάραξη των αρχών και την ορθή εφαρμογή των πολιτικών και του θεσμικού πλαισίου για τον σχεδιασμό του χώρου και β) στην υπερσυγκέντρωση και στρέβλωση αρμοδιοτήτων της Γεν. Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος που, αναλαμβάνοντας επιπλέον και εισηγητικό ρόλο, θα εισηγείται αντί της υπηρεσίας τα θέματα επί των οποίων καλείται να γνωμοδοτήσει. Πρόκειται λοιπόν για μια πολιτική επιλογή που απομειώνει την ανεξαρτησία της δημόσιας διοίκησης και προωθεί τη μεταφορά της διαδικασίας λήψης αποφάσεων αποκλειστικά σε πολιτικά γραφεία, μετακλητούς συνεργάτες και σε ιδιώτες για μία σειρά σημαντικών θεμάτων που ανήκουν στην αρμοδιότητα των δύο Κεντρικών Συμβουλίων, όπως είναι η προέγκριση των ΕΠΣ, οι τροποποιήσεις πολεοδομικών σχεδίων, οι εξαιρέσεις από κατεδαφίσεις, οι εγκρίσεις παρεκκλίσεων κ.ά.
Ως εκ τούτου ο ΣΕΠΟΧ ζητάει την απόσυρση της απαράδεκτης αυτής διάταξης. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να ληφθεί κάθε απαραίτητη μέριμνα από το ΥΠΕΝ για την άμεση ενίσχυση των αρμοδίων υπηρεσιών καθώς και για τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας στη λειτουργία τους ώστε αυτές να είναι σε θέση να επιτελούν το ρόλο τους.
#2 Σχόλιο Από ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 16:25
Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: [1] URL: [2]
Αρ. Πρωτ.:9201 Αθήνα, 13/11/2023
Προς: 1. Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Σκυλακάκη
2. Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Ταγαρά
Κοιν: 1.Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
2. Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ
Θέµα: Απόψεις σχετικά με το άρθρο 35 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ για τον Κανονισμό Λειτουργίας Συμβουλίων
Κύριοι Υπουργοί
Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των
Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού).
Απευθυνόμαστε σε εσάς για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις». Σε αυτό, εκτός από πλήθος σημειακών και αποσπασματικών διατάξεων διαπιστώσαμε ότι, μεταξύ των άρθρων 33 και 35, σχετικά με τα Κεντρικά Συμβούλια Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) και τα Κεντρικά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ), υπάρχει μία αντίφαση. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 33 αυξάνεται το κύρος του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. με την αύξηση του αριθμού των μελών που το απαρτίζουν καθώς στη σύνθεσή του μετέχουν ως μέλη δύο (2) πρόσωπα εγνωσμένου κύρους αντί για ένα (1), ενώ στο άρθρο 35 απομειώνεται η συνδρομή των υπηρεσιακών στελεχών που ανήκουν στη Γενική Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού επικουρώντας το έργο του Γενικού Γραμματέα και διαθέτουν εξειδικευμένη τεχνική και επιστημονική γνώση. Η δυνατότητα που δύναται πλέον για αντικατάσταση της Εισήγησης από πλευράς της Υπηρεσίας, από ενημερωτικό σημείωμα από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Τα προς εξέταση θέματα δύναται να εισάγονται στα ανωτέρω Συμβούλια κατόπιν της διαβίβασης σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή φακέλου, συνοδευόμενου από ενημερωτικό σημείωμα, το οποίο συντάσσεται από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή την αρμόδια θεματική υπηρεσία. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος το ανωτέρω ενημερωτικό σημείωμα υποκαθιστά την τυχόν προβλεπόμενη εισήγηση των υπηρεσιών των οικείων Υπουργείων προς τα ανωτέρω Συμβούλια.» δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Κι αυτό γιατί η ανωτέρω πρόβλεψη περιορίζει την Ανεξαρτησία της Διοίκησης, όπως αυτή εκφράζεται από τις εμπλεκόμενες Υπηρεσιακές Δομές, τις οποίες υποκαθιστά από «ενημερωτικά σημειώματα» του εκάστοτε Γενικού Γραμματέα. Υπενθυμίζουμε ότι τόσο τα ΚΕΣΑ, όσο και τα ΚΕΣΥΠΟΘΑ χειρίζονται εξαιρετικά σημαντικά Πολεοδομικά Θέματα, όπως εγκρίσεις πολεοδομικών μελετών, τροποποιήσεις σχεδίων πόλεων, ειδικών διαταγμάτων, χαρακτηρισμού κτηρίων ως διατηρητέων, εγκρίσεις παρεκκλίσεων δόμησης, δόμηση Αθλητικών Εγκαταστάσεων. Φοβόμαστε ότι η αντικατάσταση αυτή έρχεται να επηρεάσει και να περιορίσει τη ανεξάρτητη έκφραση γνώμης των μελών των Συμβουλίων επί κρίσιμων Πολεοδομικών θεμάτων και να επιτείνει φαινόμενα πιέσεων και επηρεασμού από τα ισχυρά ιδιωτικά συμφέροντα τα οποία επιδιώκουν να προωθήσουν συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια, πολλές φορές σε βάρος της προστασίας του Περιβάλλοντος και του Δημόσιου Συμφέροντος.
Η πολιτική ηγεσία σε επιτελικό και κυβερνητικό επίπεδο επιβάλλεται να προτάσσει την διοικητική και τεχνοκρατική αξιοπιστία της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης στον τομέα του χωρικού σχεδιασμού, να στηρίζει και να αναδεικνύει τις Δημόσιες Υπηρεσίες της και την ανεξαρτησία τους και όχι να τις υποκαθιστά καθώς ο χωρικός σχεδιασμός αποτελεί πολιτική που οφείλει να έχει δημόσιο χαρακτήρα. Για τον λόγο αυτό, ζητάμε να αποσυρθεί το Άρθρο 35 από το εν λόγω Νομοσχέδιο και να ενισχυθεί με διαδικασίες διαφάνειας ο δημόσιος χαρακτήρας των διοικητικών λειτουργιών που θα περιορίσουν σημαντικά τα δίκτυα πελατειακών σχέσεων και εξυπηρέτησης μη νόμιμων συμφερόντων, σε συνδυασμό με την ασυλία που παρέχει ένα «φίλα διακείμενο» πολιτικό και κομματικό σύστημα.
Υπενθυμίζουμε και την πρόσφατη παρέμβαση μας για αποζημίωση στους Υπαλλήλους, των ΣΑ, ΣΥΠΟΘΑ και άλλων Επιτροπών:
[3]
Καθώς και το Υπόμνημα μας σχετικά με τα τεράστια προβλήματα λειτουργίας των Υπηρεσιών Δόμησης:
[4]
Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
#3 Σχόλιο Από Σπύρος Ψαρούδας / ΚΑΛΛΙΣΤΩ Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 19:22
ΣΧΟΛΙΟ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΡΙΑ ΖΩΉ ΚΑΙ ΤΗ ΦΥΣΗ
Ζητάμε απόσυρση αυτής της διάταξης, καθώς η κατάργηση της εισηγητικής έκθεσης των θεμάτων χωρικού -περιβαλλοντικού σχεδιασμού ισοδυναμεί με κατάργηση της διοίκησης και της διασφάλισης της ανεξαρτησίας προώθησης των θεμάτων σύμφωνα με τα θεσμικά εργαλεία και τις αρχές της βιωσιμότητας.
Το υπηρεσιακό σημείωμα χρησιμοποιείται στη διοίκηση απλά για διαβίβαση στοιχείων ή φακέλων και αποτελεί υποβιβασμό του σχεδιασμού της χώρας να εισέρχεται στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ φάκελος –μελέτη για το οποίο πρέπει να αποφανθεί, με υπηρεσιακό σημείωμα. Η αιτιολογημένη εισήγηση από τις θεματικές διευθύνσεις είχε σκοπό να ερευνήσει τη μελέτη-φάκελο και να προτείνει όρους ώστε να είναι σύμφωνη με το θεσμικό πλαίσιο και τις θεματικές στρατηγικές της χώρας.
Η κατατοπιστική ενημέρωση του Συμβουλίου βοηθούσε στην καλύτερη λήψη απόφασης για τα εξεταζόμενα θέματα.
Η εισηγητική έκθεση αποτελούσε και πηγή ενημέρωσης για επόμενα συμβούλια όπως το ΣΤΕ (για έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων) και μελλοντικά για οποιοδήποτε ήθελε να μελετήσει ή συσχετίσει το αντικείμενο της εισηγητικής έκθεσης με άλλο θέμα.
Το ενημερωτικό σημείωμα από τον Γενικό Γραμματέα για εισαγωγή θέματος στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ «παραποιεί» τα καθήκοντα του ΓΓ και μηδενίζει τη διοίκηση.
#4 Σχόλιο Από ΕΛΛΕΤ – Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 19:24
Η εισηγητική έκθεση των θεματικών υπηρεσιών του ΥΠΕΝ προς το ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΑ είναι το πιο σημαντικό έγγραφο της διοίκησης για την εισαγωγή προς εξέταση ενός θέματος στο αντιστοιχο συμβούλιο.Για το λόγο αυτό οφείλει η υπηρεσία να εξετάσει ενδελεχώς τον φάκελο της μελέτης, να διερευνήσει το θεσμικό πλαίσιο και να εισηγηθεί εμπεριστατωμένα τους όρους αποδοχής της μελέτης. Με την λεπτομερή έκθεση και αιτιολόγηση των προτάσεων της μελέτης διευκολύνεται το Συμβούλιο στο να κατανοήσει και να εκφέρει άποψη επί του θέματος. Ειδικότερα, για θέματα που προωθούνται στη συνέχεια στο ΣΤΕ για έκδοση προεδρικού διατάγματος η εισηγητική έκθεση αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για να ανατρέχουν οι αρμόδιοι νομικοί προς αναζήτηση στοιχείων.
Με την κατάργηση της εισηγητικής έκθεσης των θεμάτων χωρικού σχεδιασμού και των αρχιτεκτονικών θεμάτων που σχετίζονται άμεσα με το περιβαλλοντική και πολιτιστική στρατηγική της χώρας και την αντικατάστασή αυτής με απλό ενημερωτικό σημείωμα το οποίο μάλιστα ενίοτε θα συντάσσεται από το Γενικό Γραμματέα (ο οποίος ορίζεται από την πολιτική ηγεσία), αφενός χάνεται η αμερόληπτη περιγραφή του θέματος που εισάγεται στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ και το ΚΕΣΑ και αφ ετέρου εξαφανίζεται κάθε πληροφορία για τη μελέτη και το θεσμικό πλαίσιο στο οποίο οφείλει να συμμορφώνεται αυτή. Κάθε αναζήτηση πληροφορίας για το συγκεκριμένο θέμα μελλοντικά και από οποιονδήποτε επίσης δεν θα είναι δυνατή ενώ ενδυναμώνεται η αδιαφάνεια, θεμελιώδες στοιχείο της Δημοκρατικής διακυβέρνησης. Επισημαίνουμε με την εν λόγω ρύθμιση καταργούνται αρμοδιότητες της διοίκησης ενώ διαστρεβλώνονται οι αρμοδιότητες του Γενικού Γραμματέα.
Ως φορέας που αγωνιούμε για την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς και προωθούμε την ιδέα της πληροφόρησης των πολιτών και της συμμετοχής τους στο χωρικο περιβαλλοντικό σχεδιασμό ζητάμε την απόσυρση αυτής της διάταξης.
#5 Σχόλιο Από ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΧΑΡΗ Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 21:04
Η εισηγητική έκθεση των θεματικών υπηρεσιών του ΥΠΕΝ προς το ΚΕΣΥΠΟΘΑ και το του Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής είναι το πιο σημαντικό έγγραφο της διοίκησης για την εισαγωγή προς εξέταση ενός θέματος από το Συμβούλιο. Με την λεπτομερή έκθεση και αιτιολόγηση των προτάσεων της μελέτης διευκολύνεται το αντίστοιχο Συμβούλιο στο να κατανοήσει, να σχηματίσει τεκμηριωμένη άποψη και να γνωμοδοτήσει επί του θέματος.
Με την κατάργηση της εισηγητικής έκθεσης των θεμάτων χωρικού σχεδιασμού, και των αρχιτεκτονικών θεμάτων που σχετίζονται άμεσα με την περιβαλλοντική και πολιτιστική στρατηγική της χώρας, και την αντικατάστασή της με ένα απλό ενημερωτικό σημείωμα κρίνουμε ότι:
1/ χάνεται η αμερόληπτη περιγραφή του θέματος που εισάγεται στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ και το ΚΕΣΑ
2/ εξαφανίζεται κάθε πληροφορία για τη μελέτη και το αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο στο οποίο οφείλει να συμμορφώνεται
3/ ενδυναμώνεται η αδιαφάνεια, καθώς κάθε αναζήτηση πληροφορίας για το συγκεκριμένο θέμα μελλοντικά και από οποιονδήποτε επίσης δεν θα είναι δυνατή Η διάφάνεια αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της Δημοκρατικής διακυβέρνησης και οι δημοκρατικοί θεσμοί οφείλουν να την διεσφαλίζουν.
Η συγκεκριμένη διάταξη θεωρούμε πως είναι εναντίον της Διαφάνειας και της Δημοκρατικής Διακυβέρνησης και ζητούμε να αποσυρθεί.