Άρθρο 19 Αρμόδια Αρχή

1. Αρμόδια Αρχή για την εφαρμογή του παρόντος νόμου ορίζεται η Ειδική Γραμματεία Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Υ. Π.Ε.Κ.Α). Ειδικότερα , η Ειδική Γραμματεία Υδάτων αναλαμβάνει στο πλαίσιο του παρόντος νόμου τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) καταρτίζει το Εθνικό Πρόγραμμα Θαλάσσιας Στρατηγικής, εισηγείται την έγκρισή του στην Εθνική Επιτροπή Θαλάσσιας Στρατηγικής και παρακολουθεί και συντονίζει την εφαρμογή του,
β) εκπονεί τα Προγράμματα Μέτρων για την επίτευξη της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, σύμφωνα με το άρθρο 12 και εισηγείται την έγκρισή τους στην Εθνική Επιτροπή Θαλάσσιας Στρατηγικής
γ) καθορίζει τους περιβαλλοντικούς στόχους και συναφείς δείκτες, σύμφωνα με το άρθρο 10
και εισηγείται την έγκρισή τους στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
δ) καταρτίζει τα Προγράμματα Παρακολούθησης, σύμφωνα με το άρθρο 11 και εισηγείται την έγκρισή τους στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
ε) έχει την ευθύνη:
αα) για την αρχική αξιολόγηση, της περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλάσσιων υδάτων και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται σε αυτά, σύμφωνα με το άρθρο 8 και
αβ) για τον προσδιορισμό της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλάσσιων υδάτων, σύμφωνα με το άρθρο 9
στ) καταρτίζει ετήσιες εκθέσεις για την υλοποίηση, την αξιολόγηση και τον έλεγχο εφαρμογής του παρόντα νόμου και τις υποβάλλει στην Εθνική Επιτροπή Θαλάσσιας Στρατηγικής
ζ) αποτελεί σημείο επαφής προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα αρμόδια όργανά της για θέματα που αφορούν την εφαρμογή της Οδηγίας 2008/56/ΕΚ,
η) συντονίζει τις υπηρεσίες και τους κρατικούς φορείς που εμπλέκονται σε θέματα εφαρμογής του παρόντα νόμου ,
θ) διασφαλίζει τη δυνατότητα συμμετοχής σε οργανισμούς ή φορείς διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων των Περιφερειακών Συμβάσεων για τη θάλασσα καθώς και σε επιστημονικούς γνωμοδοτικούς φορείς και στους ενδιαφερόμενους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των συλλογικών τους οργάνων.
ι) Εισηγείται νομοθετικά και διοικητικά μέτρα για την εφαρμογή της Εθνικής Θαλάσσιας Στρατηγικής.

2. Για τη υποστήριξη του έργου της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων συνιστάται μέσα σε δύο μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου, Γνωμοδοτική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ. Η Επιτροπή αυτή αποτελείται από:
α) εκπροσώπους δημοσίων αρχών
β) επιστήμονες και ειδικούς σε θέματα εφαρμογής του νόμου
γ) εκπροσώπους επιστημονικών φορέων και Ινστιτούτων
δ) εκπροσώπους περιφερειακών συμβάσεων για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος
ε) εκπροσώπους των ΟΤΑ
στ) εκπροσώπους επαγγελματικών Οργανώσεων
ζ) εκπροσώπους μη κυβερνητικών οργανώσεων ή άλλων ενώσεων με αποδεδειγμένη δραστηριότητα και έργο στα θέματα που πραγματεύεται ο παρών νόμος.

  • Ο ορισμός της Αρμόδιας Αρχής για την εφαρμογή της Κοινωτικής Οδηγίας 2008/56/ΕΚ κατά τη γνώμη μου αντιβαίνει σε πολλά από τα αναφερόμενα στο άρθρο 7 της Κοινωτικής Οδηγίας,το οποίο δεν έχεισυμπεριληφθεί στο παρόν σχέδιο νόμου καθώς και στο άρθρο 19 της ιδίας οδηγίας.
    Λεπτομερέστερα:
    1. Στο άρθρο 7 παρ.1 αναφερεται ότι «τα κράτη μέλη, μέχρι της 15/1/2011 πρέπει να καθορίσουν ικανους(competent) φορέα ή φορείς για καθε θαλάσσια περιοχή που να μπορουν να φέρουν σε πέρας την εφαρμογή της οδηγίας και να υποβάλλει κατάλογο με τα ονοματά τους μαζί με τα στοιχεία που αναφέρονται στο Παραρτημα ΙΙ, το οποίο δεν έχει συμπεριληφθεί στο παρόν σχεδιο.
    2.Στο άρθρο 19 παρ.1 αναφερεται ότι «τα κράτη μέλη μεριμνούν ωστε να παρέχοντα σε όλα τα ενδιαφερόμενα μελη ουσιαστικές ευκαιρίες συμμετοχής οππυ είναι δυνατό.
    3.Στο παραρτήμα ΙΙ επισης αναφέρεται ότι στη περίπτωση που ενας ικανός φορέας ενεργεί ως συντονιστής και αλλων ικανων φορέων,απαιτείται οπως τα ονοματά τους υποβληθουν μαζί με το όνομα του συντονιστή
    Δεδομένου ότι τα υπόλοιπα που αναφέρονται στο άρθρο 19 κατα τη γνώμη μου είναι αοριστολογίες, είναι σαφες ότι ο συντακτης του σχεδίου νομου δεν έχει υπόψη του ότι εκτος της Υπηρεσίας Υδάτων του ΥΠΕΚΑ υπά ρχουν στη Ελλάδα και αλλοι ικανοί φορείς που μπορει να συμμετάσχουν. Για παραδειγμά αναφέρω το ΕΛΚΕΘΕ την Υδρογραφικη Υπηρεσία,το Τμήμα Επιστημών του Αιγαίου το Δίκτυο Εργαστηρίων του Παν. Πατρών ΩΚΕΑΝΟΣ κλπ.
    Με βαση τα προαναφερθέντα προτείνω όπως ο συντάκτης του παροντος σχεδίου νόμου πρέπει να λάβει υποψη του τη παρουσία στον Ελληνικο χώρο την παρουσία των προαναφερθέντων φορέων οι οποίοι έχουν μεγάλη εμπειρία και αναγνωρισημότητα στα Ευρωπαϊκα φόρουμ

  • 3 Ιανουαρίου 2011, 23:58 | Ελπίδα Μπεκιάρη, Πρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Ιχθυολόγων Δημοσίου

    Είναι αναγκαία η στελέχωση της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων και με επιστήμονες όπως οι ιχθυολόγοι καθόσον εμπλέκονται άμεσα με τη διαχείριση των υδάτων θαλάσσιων, παράκτιων κλπ.
    Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων να υπάρχει και ιχθυολόγος στους εκπροσώπους των επιστημονικών φορέων

  • 27 Δεκεμβρίου 2010, 22:17 | Χρίστος Λιόλιος

    Η επιτροπή που αναφέρεται στο άρθρο 19.2 αποτελεί την εικόνα της Ελληνικής Διοίκισης. Δηλαδή ακαθόριστος αριθμός μελών, καμία αναφορά σε εσωτερικό κανονισμό και προθεσμίες γνωμάτευσης, γενικότητες σχετικά με τα προσόντα των συμμετεχόντων, σύγχυση σε ότι αφορά τους φορείς που θα εκπροσωπούν, τον τρόπο λήψης απόφασης.
    Ολα αυτά έχουν τη σημασία τους ιδίως όταν προσβλέπουμε σε αποτελεσματική Διοίκηση και σε εποχές λιτότητας.
    Π.χ.τί σημαίνει εκπρόσωποι δημοσίων αρχών και τί εκπρόσωποι ΟΤΑ, μήπως και οι δεύτεροι δεν ανήκουν στον ευρύτερο Δημόσιο τομέα. Το β) και γ) αφορά γενικά επιστήμονες και ειδικούς χωρίς αριθμό και προέλευση, άρα ανοιχτό πεδίο για όλους με ελαστικά κριτήρια.

    Τέλος δεν αναφέρεται αν η γνώμη της επιτροπής είναι συμβουλευτική ή δεσμευτική για την Ειδική Γραμματεία Υδάτων (ΕΥΥ). Αν αποφασίζει με ειδική ή ενισχυμένη πλειοψηφία. Επίσης θα μπορούσε να αναφέρεται ότι η ΕΥΥ λαμβάνει κάποια μέτρα (σε ειδικούς τομείς) με τη σύμφωνη γνώμη της επιτροπής, κάτι που θα απάλασε τον Υπουργό από τρέχοντα θέματα.

    Εν κατακλείδι, ο πολίτης αντιλαμβάνεται ότι η ΕΥΥ θα αποτελεί εργαλείο για έξτρα αμοιβών ημετέρων μιας και τίποτε δεν αναφέρεται στο σχέδιο νόμου για το θέμα αυτό.

  • 22 Δεκεμβρίου 2010, 11:58 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    Να μη καταβάλλεται αποζημίωση για τη συμμετοχή στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.
    Να δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής και σε φορείς που εκπροσωπούν ερασιτεχνικές δραστηριότητες (πχ υποβρύχιο κηνύγι-ψαροντούφεκο) διότι οι θέσεις τους δεν δύναται να μεταφερθούν ούτε από εκπροσώπους των επαγγελματιών ούτε από μκο και οι ίδιοι αποτελούν ομάδα που έχει κάθε λόγο να προσπαθεί για τη διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος σε καλή κατάσταση. Σε συνδυασμό με το γεγονός οτι δραστηριοποιούνται εντός του θαλάσσιου περιβάλλοντος με άμεση συνέπεια να αποτελούν ομάδα επαγρύπνισης για οποιαδήποτε μορφή πίεσης ασκείται στο περιβάλλον (πχ ρυπανση, παράνομη επαγγελματική αλιεία)