Στον ν. 4442/2016 (Α΄ 230) προστίθεται κεφάλαιο ΜΓ΄ ως εξής:
«ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΜΓ΄
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ («DATA CENTERS»)
Άρθρο 320
Πεδίο εφαρμογής – Ορισμός
1. Στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος εμπίπτουν τα κέντρα δεδομένων, όπως αυτά ορίζονται στην παρ. 2.
2. Για τις ανάγκες του παρόντος, κέντρα δεδομένων («data centers») είναι οι δομές, οι οποίες προορίζονται για την κεντρική φιλοξενία, διασύνδεση και λειτουργία εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής (υπολογιστικού, δικτυακού και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού), παρέχουν υπηρεσίες αποθήκευσης, επεξεργασίας και μεταφοράς δεδομένων ή υπηρεσίες νεφοϋπολογιστικής και διαθέτουν τα απαιτούμενα επίπεδα ανθεκτικότητας και ασφάλειας για την παροχή υπηρεσιών με συγκεκριμένη διαθεσιμότητα. Στις δομές αυτές περιλαμβάνεται, επίσης, το σύνολο των υποδομών και εγκαταστάσεων που χρειάζονται για την υποστήριξη της τροφοδοσίας με ισχύ και τον περιβαλλοντικό της έλεγχο.
Άρθρο 321
Υπαγωγή των κέντρων δεδομένων σε γνωστοποίηση λειτουργίας
1. Τα κέντρα δεδομένων του άρθρου 320, αν παρέχουν τις υπηρεσίες τους προς τρίτους, εν μέρει ή αποκλειστικά, με ενδεικτικό Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) 63.11.1, υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης του άρθρου 5, εφόσον έχουν ονομαστική ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής συνολικά ίση ή μεγαλύτερη των διακοσίων (200) kW.
2. Τα κέντρα δεδομένων του άρθρου 320, αν δεν παρέχουν τις υπηρεσίες τους προς τρίτους, αλλά εξυπηρετούν αποκλειστικά ανάγκες άλλης οικονομικής δραστηριότητας (ιδία χρήση), υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης του άρθρου 5, εφόσον έχουν ονομαστική ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής ίση ή μεγαλύτερη των χιλίων (1000) kW.
Άρθρο 322
Κέντρα δεδομένων που δεν υπάγονται στο άρθρο 321
Για τη λειτουργία των κέντρων δεδομένων του άρθρου 320 που δεν υπάγονται στο άρθρο 321 δεν απαιτείται γνωστοποίηση ούτε έγκριση βάσει του παρόντος. Τα κέντρα αυτά δεν απαλλάσσονται από άλλες απαιτήσεις που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία.
Άρθρο 323
Αρμόδια αρχή
Αρμόδια αρχή για την εφαρμογή των διατάξεων περί γνωστοποίησης του παρόντος Κεφαλαίου είναι η Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας, στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας βρίσκεται το κέντρο δεδομένων του άρθρου 321.
Άρθρο 324
Γνωστοποίηση λειτουργίας του κέντρου δεδομένων
1. Πριν από την υποβολή της γνωστοποίησης, ο φορέας του κέντρου δεδομένων του άρθρου 321 υποχρεούται να έχει συγκεντρώσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα οποία δεν συνυποβάλλει με τη γνωστοποίηση, αλλά τα τηρεί μαζί με το αποδεικτικό υποβολής της γνωστοποίησης στον χώρο του κέντρου δεδομένων και τα καθιστά διαθέσιμα για έλεγχο.
2. Η γνωστοποίηση υποβάλλεται στην αρμόδια αρχή του άρθρου 323 αποκλειστικά μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχου (Ο.Π.Σ. – Α.Δ.Ε.) του άρθρου 14. Μέχρι την ενεργοποίηση του Ο.Π.Σ. – Α.Δ.Ε., κατά το μέρος που αφορά στη γνωστοποίηση των κέντρων δεδομένων του άρθρου 321, η γνωστοποίηση κατατίθεται σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή απευθείας στην αρμόδια αρχή.
3. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 323 παραλαμβάνει σε κάθε περίπτωση τη γνωστοποίηση, η οποία υποβάλλεται από τον φορέα του κέντρου δεδομένων του άρθρου 321 και, με ευθύνη του φορέα για τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σ’ αυτή, εκδίδει αποδεικτικό υποβολής. Μετά από την υποβολή της γνωστοποίησης ο φορέας μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία του κέντρου δεδομένων.
4. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 323 υποχρεούται να κοινοποιεί τη γνωστοποίηση το αργότερο εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών στις λοιπές ελεγκτικές αρχές, που προσδιορίζονται με την απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 332, προκειμένου αυτές να λάβουν γνώση για την έναρξη λειτουργίας και να ασκήσουν τις ελεγκτικές τους αρμοδιότητες.
Άρθρο 325
Μεταβολές στη γνωστοποίηση λειτουργίας του κέντρου δεδομένων
1. Αν πρόκειται να μεταβληθούν για οποιονδήποτε λόγο τα στοιχεία της γνωστοποίησης λειτουργίας, ο φορέας του κέντρου δεδομένων του άρθρου 321 υποχρεούται σε προηγούμενη γνωστοποίηση της μεταβολής στην αρχή του άρθρου 323. Πριν από την υποβολή της γνωστοποίησης της μεταβολής, ο φορέας του κέντρου δεδομένων υποχρεούται να διαθέτει τα απαιτούμενα για τη μεταβολή δικαιολογητικά, τα οποία δεν συνυποβάλλονται με τη γνωστοποίηση, αλλά τηρούνται στον χώρο του κέντρου δεδομένων και είναι διαθέσιμα για έλεγχο. Η αρχή του άρθρου 323 υποχρεούται, το αργότερο εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών, να κοινοποιεί τη γνωστοποίηση της μεταβολής στις αρμόδιες αρχές, στις οποίες έχει κοινοποιηθεί η αρχική γνωστοποίηση λειτουργίας.
2. Σε περίπτωση αλλαγής του φορέα του κέντρου δεδομένων του άρθρου 321, εφαρμόζεται το άρθρο 9. Εγκρίσεις και λοιπά δικαιολογητικά που έχουν εκδοθεί στο όνομα του παλαιού φορέα και αφορούν στην εγκατάσταση εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι τη λήξη τους.
3. Σε περίπτωση μετεγκατάστασης του κέντρου δεδομένων του άρθρου 321 απαιτείται η υποβολή νέας γνωστοποίησης λειτουργίας, σύμφωνα με το άρθρο 324.
Άρθρο 326
Παράβολο
Για την υποβολή γνωστοποίησης των κέντρων δεδομένων του άρθρου 321, καθώς και σε περίπτωση μεταβολής της γνωστοποίησης λόγω αλλαγής φορέα, απαιτείται η προηγούμενη καταβολή παράβολου του άρθρου 11, όπως εξειδικεύεται με την απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 332. Για τις λοιπές μεταβολές υποβληθείσας γνωστοποίησης δεν απαιτείται παράβολο.
Άρθρο 327
Έλεγχοι
Κατά τη λειτουργία των κέντρων δεδομένων του άρθρου 321, η αρμόδια αρχή του άρθρου 323 και οι λοιπές ελεγκτικές αρχές δύνανται να διενεργούν ελέγχους, με σκοπό την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των φορέων λειτουργίας του κέντρου δεδομένων με τις απαιτήσεις του παρόντος Κεφαλαίου και να προβαίνουν στις κατά λόγο αρμοδιότητας ενέργειες. Κατά τη διενέργεια των ελέγχων εφαρμόζονται τα άρθρα 127 έως και 157 του ν. 4512/2018 (Α΄ 5), περί του πλαισίου εποπτείας οικονομικών δραστηριοτήτων. Μέχρι την εφαρμογή του ν. 4512/2018 οι έλεγχοι διενεργούνται βάσει της κείμενης νομοθεσίας.
Άρθρο 328
Παραβάσεις – Κυρώσεις
1. Σε περίπτωση παραβάσεων ως προς την υποβολή γνωστοποίησης και συγκεκριμένα για την παράλειψη γνωστοποίησης: α) πριν από την έναρξη λειτουργίας (αρχική γνωστοποίηση), β) μεταβολής στοιχείων της γνωστοποίησης, και γ) αλλαγής φορέα, παροχής αναληθών ή ανακριβών ή ελλιπών στοιχείων κατά τη γνωστοποίηση και έλλειψης δικαιολογητικών, επιβάλλονται σε βάρος του φορέα του κέντρου δεδομένων του άρθρου 321 οι κυρώσεις του άρθρου 15. Το επιβαλλόμενο διοικητικό πρόστιμο κυμαίνεται από χίλια (1.000) ευρώ έως είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ.
2. Οι διοικητικές κυρώσεις επιβάλλονται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη.
3. Κατά των αποφάσεων επιβολής κυρώσεων προβλέπεται ειδική διοικητική προσφυγή, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87).
4. Σε περίπτωση παραβίασης επιμέρους όρων και προϋποθέσεων κατά τη λειτουργία των κέντρων δεδομένων εφαρμόζονται οι κυρώσεις της κείμενης νομοθεσίας.
Άρθρο 329
Χρήσεις γης
Τα κέντρα δεδομένων εμπίπτουν στην ειδική κατηγορία χρήσεων γης 21.Α του π.δ. 59/2018 (A’ 114) και εγκαθίστανται σε περιοχές όπου επιτρέπεται η εν λόγω χρήση, σύμφωνα με το άρθρο 44 του ν. 4759/2020 (Α΄ 245), καθώς και σε περιοχές χωρίς καθορισμό χρήσεων γης, εφόσον δεν απαγορεύεται από άλλες ειδικότερες διατάξεις.
Άρθρο 330
Κτιριοδομικές απαιτήσεις κέντρων δεδομένων
1. Ως προς τις κτιριοδομικές απαιτήσεις τα κέντρα δεδομένων ταξινομούνται με βάση την ηλεκτρική ισχύ του εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής που διαθέτουν, ως εξής:
α) Κέντρα δεδομένων με ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής ίση ή μεγαλύτερη των διακοσίων (200) kW εξετάζονται βάσει της κατηγορίας Ι «Βιομηχανία – Βιοτεχνία» του άρθρου 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/66006/2360/16.6.2023 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 3985), ανεξαρτήτως εάν πρόκειται για αυτοτελή κτίρια κύριας χρήσης κέντρου δεδομένων, για τμήματα κτιρίων μικτής χρήσης, ή για συνοδούς χώρους (συμπληρωματικής χρήσης) που εξυπηρετούν κτίρια άλλης δραστηριότητας.
β) Κέντρα δεδομένων με ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής μικρότερη των διακοσίων (200) kW εξετάζονται βάσει της κατηγορίας Θ «Γραφεία» του άρθρου 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/66006/2360/16.6.2023 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
2. Τα κέντρα δεδομένων υπάγονται ως προς την πυροπροστασία τους στις αντίστοιχες κατηγορίες χρήσης:
α) «γραφείων» και υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου Δ’ του Κανονισμού Πυροπροστασίας Κτιρίων [π.δ. 41/2018 (Α΄ 80) σε συνδυασμό με το κεφάλαιο Β΄ του π.δ. 71/1988 (Α΄ 32)] ή την υπ’ αρ. 17/2016 Πυροσβεστική Διάταξη (Β’ 388), αν έχουν ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής έως διακόσια (200) kW, και
β) «βιομηχανίας-βιοτεχνίας» για όσα έχουν ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής ίση ή μεγαλύτερη των διακοσίων (200) kW και άνω και υπάγονται στην κατηγορία κινδύνου Ζ2 του Κανονισμού Πυροπροστασίας Κτιρίων [π.δ. 41/2018 σε συνδυασμό με το κεφάλαιο Β΄ του π.δ. 71/1988].
Τα κέντρα δεδομένων υπάγονται επίσης στην κατηγορία κινδύνου Α2 του άρθρου 3 της υπό στοιχεία 136860/1673/Φ15/18.12.2018 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Προστασίας του Πολίτη (Β΄ 6210).
3. Τα κέντρα δεδομένων υποχρεούνται να τηρούν κατ’ ελάχιστο το Κεφάλαιο 8 του προτύπου «ΕΝ 50600-2-5:2021 Information technology – Data centre facilities and infrastructures – Part 2-5: Security systems», όπως εκάστοτε ισχύει ή άλλο αντίστοιχο διεθνές πρότυπο (ISO) ή πρότυπο άλλης χώρας, που καλύπτει κατά ισοδύναμο τρόπο τις ουσιώδεις απαιτήσεις πυροπροστασίας του προτύπου «ΕΝ 50600-2-5:2021» για κέντρα δεδομένων.
Άρθρο 331
Πρότυπα κέντρων δεδομένων
Με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 330, όπου προβλέπεται υποχρεωτική τήρηση προτύπου σχετικά με την πυροπροστασία, τα κέντρα δεδομένων σχεδιάζονται και κατασκευάζονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καθορίζονται στην οικογένεια προτύπων «ΕΛΟΤ/ΕΝ 50600» ή σε άλλο αντίστοιχο διεθνές πρότυπο («ISO») ή πρότυπο άλλης χώρας, που καλύπτει κατά ισοδύναμο ή αποδεδειγμένα αυστηρότερο τρόπο τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών προτύπων «ΕΛΟΤ/ΕΝ 50600.».
Άρθρο 332
Εξουσιοδοτικές διατάξεις
1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας καθορίζονται, για τα κέντρα δεδομένων του άρθρου 321, το περιεχόμενο και η διαδικασία της γνωστοποίησης λειτουργίας, τα δικαιολογητικά που τηρούνται στον χώρο του κέντρου δεδομένων, ο τρόπος γνωστοποίησης των στοιχείων σε περίπτωση επικείμενης μεταβολής τους, οι αρχές στις οποίες κοινοποιούνται η γνωστοποίηση και οι μεταβολές της, προκειμένου να ασκήσουν τις ελεγκτικές τους αρμοδιότητες, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται, για τα κέντρα δεδομένων του άρθρου 321, το ύψος του παράβολου του άρθρου 326, ο χρόνος καταβολής του, η κατανομή των πιστώσεων στα αρμόδια όργανα, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
3. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης καθορίζονται, για τα κέντρα δεδομένων του άρθρου 321, η κλιμάκωση και τα κριτήρια επιμέτρησης των κυρώσεων του άρθρου 328, η διαδικασία επιβολής τους, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Άρθρο 333
Τελικές διατάξεις
Αρμόδια αρχή για την παρακολούθηση και την παροχή κατευθύνσεων ως προς την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή των διατάξεων περί γνωστοποίησης του παρόντος Κεφαλαίου, καθώς και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδιδόμενων κανονιστικών πράξεων ορίζεται η Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Άρθρο 334
Μεταβατικές διατάξεις για υφιστάμενα κέντρα δεδομένων
1. Τα κέντρα δεδομένων του άρθρου 321 που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από την έναρξη ισχύος των κανονιστικών πράξεων του άρθρου 332, υποχρεούνται σε γνωστοποίηση σύμφωνα με το άρθρο 324, εντός ενός (1) έτους από την έναρξη ισχύος των εν λόγω κανονιστικών πράξεων. Μετά την υποβολή της γνωστοποίησης ή μετά την παρέλευση της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου, η λειτουργία των εν λόγω κέντρων δεδομένων διέπεται από το παρόν.
2. Τα αυτοτελή κέντρα δεδομένων που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του άρθρου 330 εντός τριών (3) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
3. Κέντρα δεδομένων που εξυπηρετούν στο σύνολό τους άλλη επιχείρηση ή δραστηριότητα με την οποία συστεγάζονται στο ίδιο κτίριο ή στο ίδιο ακίνητο και έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του άρθρου 330, εντός τριών (3) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Μέχρι τότε, ως προς την πυροπροστασία, αντιμετωπίζονται ως επικίνδυνοι χώροι κατηγορίας Α του π.δ. 41/2018 (Α’ 80).
4. Η εφαρμογή του άρθρου 331 δεν είναι υποχρεωτική για υφιστάμενα κτίρια κέντρων δεδομένων που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος.».
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΟΡΟΙ ΔΟΜΗΣΗΣ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Άρθρο 3 Πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων δεδομένων – Προσθήκη κεφαλαίου ΜΓ΄ στον ν. 4442/2016"
#1 Σχόλιο Από Basiliy Στις 31 Οκτώβριος, 2023 @ 09:06
Bravo congratulations επιτέλους
#2 Σχόλιο Από Μιχάλης Κ. Καρασούλας Στις 1 Νοέμβριος, 2023 @ 15:02
Λόγω των υψηλών απαιτήσεων των data centers σε ενέργεια, η λειτουργία τους ενδέχεται να δράσει ανταγωνιστικά με άλλες χρήσεις ή/και να δημιουργήσει συνθήκες ανεπάρκειας του δικτύου ηλεκτροδότησης. Θα ήταν προς το δημόσιο συμφέρον να εισαχθεί μια «δικλειδα ασφαλείας» με την εξέταση της χωροθέτησής τους ενεργειακά (κατ’ τουλάχιστον σε περιοχές χωρίς καθορισμό χρήσεων γης).
#3 Σχόλιο Από Α.Υ. Στις 3 Νοέμβριος, 2023 @ 09:46
ΆΡΘΡΟ 329
Γιατί πρέπει να υπάρχει δικαίωμα να δημιουργούνται σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν καθορισμένες χρήσεις γης? Δεν πρέπει να είναι εύκολο κα δημιουργηθεί ένα data center σε δημοτική ενότητα όπου δεν υπάρχουν καθορισμένες χρήσεις γης και σε αγροτική περιοχή. Ιδανικά θα πρέπει να χωροθετηθούν εντός ΒΙΠΕ – ΒΙΟΠΑ
#4 Σχόλιο Από Δέσποινα Σαπουλίδη Στις 3 Νοέμβριος, 2023 @ 11:10
Τα ΤΠΣ θα αποδώσουν χρήσεις σε όλο τον χώρο και ως εκ τούτου θα πρέπει να υπάρξουν προϋποθέσεις για την χωροθέτησή τους τόσο ως προς τις επιτρεπόμενες χρήσεις όσο και ως προς τις ενεργειακές τους ανάγκες, την προσβασιμότητα και την διαχείριση απορριμμάτων.
#5 Σχόλιο Από Σταυρούλα Κούργια Στις 9 Νοέμβριος, 2023 @ 00:41
Σίγουρα πάντως πρέπει να τηρούνται τα πρωτόκολλα ασφαλείας και οι εγγυήσεις για ορθό τρόπο χρήσης του κέντρου όπως προβλέπουν τα προαναφερόμενα της διαβούλευσης. Τα δεδομένα απαιτούν ιδιαίτερης προστασίας πέραν της επιβεβλημένης ανάγκης για την παροχή ενέργειας τόσο του κέντρου δεδομένων όσο και των περιοχών που τα φιλοξενούν.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΕΝ ΣΧΕΔΙΟ & ΕΠΑΝΑΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΙΣΩΣ ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΑΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ.
[1]
#6 Σχόλιο Από Δημήτρης Φιλίππου Στις 10 Νοέμβριος, 2023 @ 11:07
Στο Άρθρο 320 η παράγραφος 2 θα πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής: «Για τις ανάγκες του παρόντος, κέντρο δεδομένων («data center») είναι η δομή ή η ομάδα δομών, που προορίζονται για την κεντρική στέγαση, διασύνδεση και λειτουργία εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής και δικτυακού τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, που παρέχει υπηρεσίες αποθήκευσης, επεξεργασίας και μεταφοράς δεδομένων σε συνδυασμό με όλες τις εγκαταστάσεις και τις υποδομές διανομής ισχύος και περιβαλλοντικού ελέγχου, οι οποίες διαθέτουν τα απαιτούμενα επίπεδα ανθεκτικότητας και ασφάλειας για την παροχή υπηρεσιών με την επιθυμητή διαθεσιμότητα.» σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 50600-1, παράγραφο 3.1. Η τροποποίηση έγκειται στο γεγονός ότι όλες οι εγκαταστάσεις-υποδομές που απαρτίζουν ένα κέντρο δεδομένων θα πρέπει ξεκάθαρα να διαθέτουν την επιθυμητή-απαιτούμενη διαθεσιμότητα.
#7 Σχόλιο Από Δημήτρης Φιλίππου Στις 10 Νοέμβριος, 2023 @ 11:08
Στο Άρθρο 330 και στη παράγραφο 2.α θα πρέπει να διαγραφεί η αναφορά στο π.δ. 71/1988, διότι απευθύνεται στη πυροπροστασία υφιστάμενων ξενοδοχείων, καθώς επίσης διότι έχει αντικατασταθεί από το π.δ. 41/2018.
Ομοίως, στο Άρθρο 330 και στη παράγραφο 2.β θα πρέπει να διαγραφεί η αναφορά στο π.δ. 71/1988, διότι απευθύνεται στη πυροπροστασία υφιστάμενων ξενοδοχείων, καθώς επίσης διότι έχει αντικατασταθεί από το π.δ. 41/2018.
Επιπλέον, στο Άρθρο 330 η παράγραφο 3 θα πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής «Τα κέντρα δεδομένων υποχρεούνται να τηρούν κατ’ ελάχιστο το Κεφάλαιο 8 του προτύπου «ΕΝ 50600-2-5:2021 Information technology – Data centre facilities and infrastructures – Part 2-5: Security systems», όπως εκάστοτε ισχύει ή άλλο αντίστοιχο διεθνές πρότυπο (ISO) ή πρότυπο άλλου Κράτους – Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που καλύπτει κατά ισοδύναμο τρόπο τις ουσιώδεις απαιτήσεις πυροπροστασίας του προτύπου «ΕΝ 50600-2-5:2021» για κέντρα δεδομένων.». Η τροποποίηση έγκειται στο γεγονός ότι δεν είναι δυνατό να υπάρξουν πρότυπα μιας οποιασδήποτε άλλης χώρας (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) που να καλύπτουν κατά ισοδύναμο τρόπο τις ουσιώδεις απαιτήσεις πυροπροστασίας.
#8 Σχόλιο Από Δημήτρης Φιλίππου Στις 10 Νοέμβριος, 2023 @ 11:10
Το Άρθρο 331 θα πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής «Με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 330, όπου προβλέπεται υποχρεωτική τήρηση προτύπου σχετικά με την πυροπροστασία, τα κέντρα δεδομένων σχεδιάζονται και κατασκευάζονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καθορίζονται στην οικογένεια προτύπων «ΕΛΟΤ/ΕΝ 50600» ή σε άλλο αντίστοιχο διεθνές πρότυπο («ISO») ή πρότυπο άλλου Κράτους – Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που καλύπτει κατά ισοδύναμο ή αποδεδειγμένα αυστηρότερο τρόπο τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών προτύπων «ΕΛΟΤ/ΕΝ 50600.». Η τροποποίηση έγκειται στο γεγονός ότι δεν είναι δυνατό να υπάρξουν πρότυπα μιας οποιασδήποτε άλλης χώρας (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) που να καλύπτουν κατά ισοδύναμο τρόπο τις ουσιώδεις απαιτήσεις πυροπροστασίας.
#9 Σχόλιο Από Κίμων Φουντούλης Στις 12 Νοέμβριος, 2023 @ 18:57
Η κραυγαλέα αντίφαση ανάμεσα στο υπερσύγχρονο κτίριο και την απάνθρωπη έλλειψη πεζοδρομίου/ζώνης ασφαλούς διέλευσης πεζών (εργαζομένων, επενδυτών, πολιτικών κ.ά.) μαρτυρά τη πλημμελή προσέγγιση της δόμησης εκτός σχεδίου, όπου είτε πρόκειται για αγροτική οδό και συναφή εγκατάσταση, τουριστική εγκατάσταση, βιομηχανική μονάδα κλπ., η υπερεκμετάλλευση της γης οδηγεί σε χρόνια επικινδυνότητα.
Θεσμοθετήστε, προβλέψτε επαρκούς πλάτους πεζοδρόμια/ζώνες διέλευσης πεζών σε όλες τις εκτός σχεδίου περιοχές και εγκαταστάσεις με ελάχιστη απόσταση ανέγερσης μαντρότοιχων τα τέσσερα (4) μέτρα από το άκρο της οδού, αλλά και χωμάτινες επιφάνειες για απορρόφηση όμβριων, όχι τσιμεντοκαλυμμένες.
Ενόσω οι ιδιοκτήτες σε άτυπες ΒΙΠΕ προχωρούν ή/και δύνανται να προχωρούν σε σχετικό πολεοδομικό σχεδιασμό (ν.3982/11 ως ισχύει και διαρκώς τροποποιείται) ας υπάρξει σχετική δέσμευση αλλά και πρόβλεψη διαχείρισης προϊόντων κατεδάφισης μαντρών εφαπτόμενων των οδών.
Σε κάθε περίπτωση η μάντρα-«γραμμή Μαζινό» όπως στο Κορωπί, μαζί με λιμνάζοντα νερά μόνο εκσυγχρονισμό δεν μαρτυρούν.
#10 Σχόλιο Από ΣΕΠΟΧ – ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 13:06
Γενικό σχόλιο για το Κεφάλαιο Β
Δεν προβλέπεται δυστυχώς ένα θεσμικό πλαίσιο λειτουργικής ένταξης στο χώρο των κέντρων δεδομένων. Αντ’ αυτού προτείνεται ένα θεσμικό πλαίσιο για τα κέντρα δεδομένων που κατισχύει και καταργεί διατάξεις των υφισταμένων πολεοδομικών σχεδίων και του ΝΟΚ.
#11 Σχόλιο Από Βασίλης Καραμπάς Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 16:27
Αρθρο 321.2 : Eγκαταστάσεις με ισχύ της τάξης του 1000ΜW IT load (που συνεπάγεται ακόμα μεγαλύτερη ηλεκτρική εγκατεστημένη ισχύ) δεν μπορεί να εξαιρούνται της γνωστοποίησης με το σκεπτικό ότι δεν παρέχουν -στην παρούσα φάση έστω- υπηρεσίες προς τρίτους. Ακόμα και για ενδοεταιρική χρήση πρόκειται για ένα κρίσιμο μέγεθος που θα πρέπει να υπάρχει στον χάρτη των αρμοδίων αρχών για πολλούς λόγους.
—–
Υπάρχουν αρκετές παραπομπές σε άρθρα χωρίς σχετικό περιεχόμενο , ακολουθούν παραδείγματα:
Αρθρο 324.2 : εκ παραδρομής δεν υφίσταται η σχετική παραπομπή στο άρθρο 14 (ούτε σε άλλη παράγραφο στο νομοσχέδιο)
Αρθρο 325.2 : εκ παραδρομής δεν υφίσταται η σχετική παραπομπή στο άρθρο 9 (ούτε σε άλλη παράγραφο στο νομοσχέδιο)
Αρθρο 328.1 : εκ παραδρομής δεν υφίσταται σχετικό εδάφιο για κυρώσεις στο άρθρο 15 (ούτε σε άλλη παράγραφο στο νομοσχέδιο)
——
Αρθρο 330.2.β : θα ήταν χρηστικό να γίνει αναφορά στο Αρθρο 11 του 71/88 για τα υφιστάμενα DC με IT load>200
——
Να παρασχεθεί η δυνατότητα εγκατάστασης Φ/Β πανελ καθώς και μικρών ανεμογεννητριών εντός ύψους ιδεατού στερεού ή άλλης πρόβλεψης) προς ιδιοκατανάλωση
#12 Σχόλιο Από Νικόλαος Κωνσταντινίδης Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 16:44
Στο αρθρο 324.1 δεν είναι σαφές ποια είναι τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να τηρούνται κατα την γνωστοποίηση λειτουργίας του κέντρου Δεδομένων
#13 Σχόλιο Από ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 17:32
Άρθρο 321 – Υπαγωγή των κέντρων δεδομένων σε γνωστοποίηση λειτουργίας
Χρειάζεται σαφής ορισμός του τρόπου υπολογισμού της ισχύος του εξοπλισμού πληροφορικής, καθώς είναι κρίσιμης σημασίας για την υπαγωγή των κτιρίων σε καθεστώς γνωστοποίησης ή όχι. Υπάρχουν διαφορετικές τεχνικές υπολογισμού που μπορεί να δώσουν άλλο αποτέλεσμα.
Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο εάν υπολογίζεται η εγκατεστημένη ισχύς των Υπολογιστικών Συστημάτων χωρίς την εφεδρεία τους, εάν o υπολογισμός βασίζεται στην ισχύ των συστημάτων αδιάλειπτης παροχής που υποστηρίζουν τα ΥΣ ή βασίζεται σε πραγματική μέτρηση του ρεύματος που καταναλώνουν τα ΥΣ.
Συνδυάζεται με το άρθρο 332 παρ. 1 όπου αναφέρει ότι η διαδικασία και τα δικαιολογητικά έγγραφα της γνωστοποίησης θα καθοριστούν με ΚΥΑ.
Άρθρο 326 – Παράβολο
Σημαντικό σημείο, αν και θα προσδιοριστεί σε επόμενο στάδιο με σχετική ΚΥΑ, είναι ο καθορισμός του κόστους που θα αφορά στην αδειοδοτική διαδικασία (παράβολο).
Το ύψος του παράβολου πρέπει να είναι τέτοιο, ώστε εάν συνυπολογιστεί και το κόστος των μελετών και άλλων διοικητικών ενεργειών (πχ συγκέντρωση δικαιολογητικών, τοπογραφικά), το συνολικό κόστος που θα προκύπτει για τα κτίρια που εμπίπτουν στις εν λόγω διατάξεις να μην είναι υψηλό και απαγορευτικό για τους υπόχρεους. Επιπρόσθετα θα πρέπει να είναι εξαρχής προσδιορισμένο ώστε να προϋπολογίζεται.
Άρθρο 330 – Κτιριοδομικές απαιτήσεις κέντρων δεδομένων
Απαιτείται αποσαφήνιση ότι ορίζονται για το μέρος του κτιρίου που λειτουργεί ως κέντρο δεδομένων και όχι για ολόκληρο το κτίριο.
Άρθρο 334 – Μεταβατικές διατάξεις για υφιστάμενα κέντρα δεδομένων
Παρ. 2 – Θεωρούμε ότι απαιτείται ακριβής ορισμός του «αυτοτελούς».
#14 Σχόλιο Από CLOUDROCK 1 AE Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 20:15
Σχετικά με το «ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΟΡΟΙ ΔΟΜΗΣΗΣ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Άρθρο 3 Πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων δεδομένων – Προσθήκη κεφαλαίου ΜΓ΄ στον ν. 4442/2016» και ειδικότερα το Άρθρο 329, δεδομένου ότι η λειτουργία των Data Centers δεν είναι οχλούσα, θα πρέπει να αποσαφηνιστεί πως επιπλέον των χρήσεων που προβλέπονται στο εν λόγω άρθρο επιτρέπεται η εγκατάσταση τους και σε περιοχές που περιλαμβάνονται στις χρήσεις του άρθρου 2 του ΠΔ 23/2/87 και του άρθρου 2 του Π.Δ. 59/2018.
#15 Σχόλιο Από WWF Ελλάς Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 20:46
ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΦ. Β’
Βασική μέριμνα του κεφ. Β’ είναι η παροχή διάφορων αδειοδοτικών, πολεοδομικών, χωροταξικών και κτιριοδομικών “πλεονεκτημάτων” στα κέντρα δεδομένων (data centers). Η επιδίωξη αυτή οδηγεί σε δύο παρατηρήσεις. Πρώτον, η παροχή των πλεονεκτημάτων αυτών δεν θα έπρεπε να γίνεται με την “επέκταση” της εκτός σχεδίου δόμησης (όπως συμβαίνει, π.χ., στο προτεινόμενο άρθ. 5), και μάλιστα κατά παρέκκλιση του πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου (πρβλ. το προτεινόμενο τελευταίο εδάφιο στο άρθρο 33 παρ. 3 περ. ι) ν. 4759/2020, όπως προστίθεται με το άρθρο 5 του νομοσχεδίου). Εάν ο νομοθέτης θεωρεί τα κέντρα δεδομένων βασική υποδομή (και δικαιολογημένα), τότε το λιγότερο που απαιτείται είναι μία μορφή ορθολογικού χωρικού σχεδιασμού για αυτά. Δεύτερον, τα κέντρα δεδομένων είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα: το 2018, ήταν υπεύθυνα το 2,7% της συνολικής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα ποσοστό καθόλου ευκαταφρόνητο, και μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τους εθνικούς στόχους εξοικονόμησης ενέργειας και ενεργειακής αποδοτικότητας. Επιπροσθέτως, η διασπορά των εγκαταστάσεων αυτών στον χώρο θα προκαλέσει πρόσθετες πιέσεις στο ΕΣΜΗΕ (και το ΕΔΔΗΕ), περιπλέκοντας ακόμα περισσότερο την προσαρμογή της χώρας (και αυξάνοντας το κόστος των επενδύσεων). Για τους λόγους αυτούς, προτείνεται σε ενωσιακό επίπεδο η ανάπτυξη δεικτών βιωσιμότητας για τα κέντρα αυτά, η θέσπιση ενός στόχου ενεργειακής ουδετερότητας, και η επιβολή υποχρεώσεων καταγραφής και αναφοράς των εκπομπών τους (βλ. την πρόταση αναθεώρησης των Οδηγιών 2009/125/ΕΚ και 2010/30/ΕΕ για την ενεργειακή αποδοτικότητα). Σε αντίθεση με τις εξελίξεις αυτές, η επιδαψίλευση των πλεονεκτημάτων αυτών από το νομοσχέδιο δεν συνδέεται με το απαραίτητο αντιστάθμισμα – κάποια μέτρα περιορισμού της κατανάλωσης αυτής (π.χ., την υιοθέτηση του European Code of Conduct for Data Centre Energy Efficiency, η κάποιας άλλης βέλτιστης πρακτικής), η μιας υποχρέωσης καταγραφής και αναφοράς της ενεργειακής τους κατανάλωσης, εξοικονόμησης ενέργειας ή ενεργειακής αποδοτικότητας.
#16 Σχόλιο Από CLOUDROCK 1 AE Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 21:29
Άρθρο 321, παρ. 1: Προτείνουμε να υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης του άρθρου 5, κέντρα δεδομένων εφόσον έχουν ονομαστική ηλεκτρική ισχύ εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής συνολικά ίση ή μεγαλύτερη των εκατό (100) kW.
Άρθρο 325, παρ. 1: Να διευκρινιστεί ότι στις προβλεπόμενες μεταβολές εντάσσεται και η αλλαγή χρήσης του άρθρου 330.
Άρθρο 331: Να προβλεφθεί η υποχρεωτική λήψη πιστοποίησης UPTIME AOS.
#17 Σχόλιο Από Μαζαράκης Γεράσιμος-Αλέξανδρος Στις 13 Νοέμβριος, 2023 @ 22:02
Παρατήρηση επί του
ΚΕΦ.Β’ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΟΡΟΙ ΔΟΜΗΣΗΣ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Άρθρο 3 Πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων δεδομένων.
Σύμφωνα με το άρθρο 329 του Ν/Σ «τα κέντρα δεδομένων εμπίπτουν στην ειδική κατηγορία χρήσεων γης 21.1 του ΠΔ 59/2018 και εγκαθίστανται σε περιοχές που επιτρέπεται η εν λόγω χρήση, σύμφωνα με το άρθρο 44 του Ν. 4759/2020 που προβλέπει ότι « Στις ειδικές κατηγορίες χρήσεων γης της παρ. ΙΙ του άρθρου 1 του π.δ. 59/2018 (Α΄ 112) προστίθενται ειδικές κατηγορίες χρήσεων γης 21.Α Κέντρα Δεδομένων και τεχνολογικής υποστήριξης επιχειρήσεων και λοιπές συνοδευτικές δραστηριότητες (Data Centers) και 36.Α Κέντρα Περίθαλψης Ειδών Άγριας Πανίδας (ΚΕΠΕΑΠ).»
Κατά συνέπεια των ανωτέρω τα κέντρα δεδομένων (Data centers), «εισχωρούν» στην «αμιγή κατοικία» (που ορίζεται και ρυθμίζεται από την παρ. 2 του άρθρου 1 του ΠΔ 59/2018) μέσω του ήδη ισχύοντος άρθρου 44 του Ν. 4759/2020 ως «ειδική κατηγορία χρήσεων γης»!
Αυτή η αλλοίωση της «αμιγούς κατοικίας» – υπό το πρόσχημα του καθορισμού «ειδικής κατηγορίας» μέσα στην γενική κατηγορία της «αμιγούς κατοικίας», επιτρέπει την εγκατάσταση των κέντρων αυτών σε περιοχές «αμιγούς κατοικίας» όπου απαγορεύονται ακόμη και τα γραφεία.
Τα δε προβλεπόμενα κέντρα δεδομένων (όπως περιγράφονται από πλευράς «ονομαστικής ηλεκτρικής ισχύος εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής» στο Ν/Σ), υπερβαίνουν καταφανώς το φόρτο που οποιοδήποτε «γραφείο» θα επιφέρει σε όποια περιοχή «αμιγούς κατοικίας» και αν επιτραπεί να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει. Συγκεκριμένα προβλέπονται δύο μεγάλες κατηγορίες ηλεκτρικής ισχύος 200kw και 1000 kw αντίστοιχα (!) την στιγμή που ένα μέσο γραφείο (ανεξαρτήτως αντικειμένου δραστηριότητας) δεν χρειάζεται (και άρα δεν διαθέτει) ηλεκτρική ισχύ άνω των 700-1000 watt! Όπερ εστί μεθερμηνευόμενο τα 200.000watt ή ακόμη περισσότερο τα 1.000.000watt των κέντρων δεδομένων του Ν/Σ είναι κυριολεκτικά εργοστάσια, αφού με έναν μετριοπαθή υπολογισμό των 200watt/θέση εργασίας, μπορούν να απασχολούν από 1.000 έως 5.000 εργαζόμενους!! Και αυτά χωρίς να συνυπολογίζονται οι επιπρόσθετε ενεργειακές απαιτήσεις ψύξης/υγρασφάλειας/πυρασφάλειας κλπ ούτε βεβαίως οι αναγκαίες κατασκευαστικές υποδομές που θα απαιτηθούν για να φιλοξενήσουν τέτοιες εγκαταστάσεις.
Επίσης δεν πρέπει να παροράται και το γεγονός ότι τέτοιας κλίμακας εγκαταστάσεις, θα μπορούν να εγκατασταθούν σε περιοχές «αμιγούς κατοικίας» ΧΩΡΙΣ να απαιτείται προηγούμενη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που λόγω μεγέθους και αντικειμένου και μόνο είναι επιβεβλημένη.
Ως εκ τούτου η επιδείνωση της ποιότητας ζωής και η επιβάρυνση του περιβάλλοντος είναι αυταπόδεικτη και άρα η αντίθεση στο Σύνταγμα και τις Οδηγίες της ΕΕ είναι δεδομένη. Η διάσταση αυτή επιτείνεται από το γεγονός ότι για την προβλεπόμενη δυνατότητα εκ πλαγίου αλλοίωσης του περιεχομένου της «αμιγούς κατοικίας» δεν απαιτείται τουλάχιστον να προηγηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όπως στην περίπτωση του ΠΔ 59/2018.
Μάλιστα το γεγονός ότι η εν λόγω εγκατάσταση εξαρτάται μόνο από γνωστοποίηση – μάλιστα σε μικρότερης κλίμακας κέντρων δεδομένων (που είναι τεράστια έτσι κι’αλλιώς) ούτε καν από γνωστοποίηση (άρθρο 322 Ν/Σ), δημιουργεί πολύ μεγάλη ανησυχία ως προς την τήρηση οιωνδήποτε περιβαλλοντικών όρων, καθώς υπάγονται στην Δ/νση Ανάπτυξης της οικείας Περιφέρειας και άρα σε φορέα με αντικείμενο την «ανάπτυξη» και όχι το περιβάλλον ή την προστασία του.
Συνολικά δημιουργείται ένα «κακό» προηγούμενο εισαγωγής επιπλέον επιβαρυντικών για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής, δραστηριοτήτων υπο το πρόσχημα της δημιουργίας «ειδικής» χρήσης μέσα σε υφιστάμενη θεσμοθετημένη γενική – και ελαφρύτερη – χρήση και μάλιστα χωρίς προηγούμενη Στρατηγική ΜελέτηΠεριβαλοντικών Επιπτώσεων.